Autor |
Zpráva |
manta
|
Napsal: úte 27.07.2021 13:45 |
|
Celkem nový uživatel
|
 |
Registrován: 9.6.2013 Příspěvky: 70 Bydliště: Pardubice
|
Příloha:
20210420_170812.jpg [ 604.53 KiB | Zobrazeno 8381 krát ]
Dostalo se mi cti vyzkoušet si připravovaný model Cubic od Vládi Papírníka VP model. Je to taky "vakuovka" stejně jako Django. Předpokládá se výroba jak verze skleněné s uhlíkovým d-boxem, tak celouhlíkové verze. Základem trupu je nová gondola z Djanga s delší trubkou, vše ostatní je klasika jako právě u Djanga. Křídlo je čtyřdílné s rozpětím 3400 mm, velmi štíhlé s kombinací profilů od Drely a nasouvá se z boku na trup. Spojky jsou z uhlíkové kulatiny. Křídlo je velmi pružné, v letu se chová podobně jako u skutečných špičkových větroňů. Ale při tom je velmi pevné a nekroutí se. Letovka mnou testovaného modelu je cca 1000g, dle použitých baterek. Zatím není možnost dovážení. V modelu jsou serva KST X08 v trupu i v křídlech. Motor Leopard a regulátor Sunrise 30A pro. Baterie 3S 800 - 1000 mAh. Model jsem si vyzvedl u výrobce minulou středu odpoledne, v pátek doma naprogramoval a v sobotu ráno se vydal do České Třebové na soutěž RCEP. Před soutěží jsem model klouznul z ruky (bylo potřeba jen pár ťuknutí do trimu výškovky), jednou odstartoval na motor a šel soutěžit. V sobotu bylo krásné počasí, jen mírný větřík a hodně termiky, ale i propadů. Měl jsem tak možnost si zvyknout na letové vlastnosti. Popravdě nebylo na co, hned od začátku mi padl do ruky. Perfektně točí, nepřepadává, při přetažení včas varuje, ale ani tak nespadne po uchu, ale jen se trochu propadne. Perfektně točí na směrovku a výškovkou se udržuje v pěkných zatáčkách. Na křidélka reaguje okamžitě. Termické klapičky jsem používal jen malé, protože hloubka klapek i křidélek je obrovská. I přes malou hmotnost se perfektně rozjíždí a klouže. Ostatně, to jsem měl možnost vyzkoušet v nedělní soutěži, kdy se podmínky úplně změnily. Po přechodu fronty bylo zataženo, vítr postupně sílil a během dne foukal až okolo 8 - 9 m/s se silnějšími nárazy a pak zase trošku zeslábl. Měl jsem možnost vzít jiný těžší model, ale řekl jsem si, že vyzkouším, co tahle poletucha v tom větru bez dovážení dokáže. Létalo se klasicky co nejvíce dopředu a co nejvýše. Šlo to bez problémů, jen pružnost křídla mne udivovala, ale žádný vliv na letové vlastnosti to nemělo. V tom nejsilnějším větru si model občas trošku couvnul, ale stačilo trochu potlačit a bylo to v pohodě. Vlastně jsem až na jednu krizovku nepoužil rychlostní klapky. Při plném otevření brzdících klapek model okamžitě skoro zastaví, ale neupadne. Pokud je zavřete a potlačíte, zase se poměrně svižně rozjede. Žádné problémy jsem po celý víkend nezaznamenal a musím říci, že se mi bude těžko vracet panu "továrníkovi" až přijde čas! 
Přílohy: |

20210420_170644.jpg [ 532.76 KiB | Zobrazeno 8381 krát ]
|

224030083_197685908992554_1825889069473010978_n.jpg [ 89.91 KiB | Zobrazeno 8381 krát ]
|
|
Naposledy upravil manta dne stř 04.08.2021 13:55, celkově upraveno 2
|
|
Nahoru |
|
 |
|
|
 |
AVALON57
|
Napsal: stř 28.07.2021 14:20 |
|
Zkušený debatér
|
 |
Registrován: 5.11.2014 Příspěvky: 287 Bydliště: S.M.
|
Šlo to bez problémů, jen pružnost křídla mne udivovala, ale žádný vliv na letové vlastnosti to nemělo.
Při takovém průhybu se Ti "nezamykala" křidélka nebo klapky ??? se mi tomu nechce věřit.. Petr
_________________ Avalon57
|
|
Nahoru |
|
 |
manta
|
Napsal: stř 28.07.2021 14:27 |
|
Celkem nový uživatel
|
 |
Registrován: 9.6.2013 Příspěvky: 70 Bydliště: Pardubice
|
AVALON57 píše: Šlo to bez problémů, jen pružnost křídla mne udivovala, ale žádný vliv na letové vlastnosti to nemělo.
Při takovém průhybu se Ti "nezamykala" křidélka nebo klapky ??? se mi tomu nechce věřit.. Petr Ne vše fungovalo bez jakýchkoliv problémů. Kdo byl v Třebové na soutěži mohl posoudit. navíc jsem model po soutěži i půjčoval na vyzkoušení.
|
|
Nahoru |
|
 |
AVALON57
|
Napsal: stř 28.07.2021 14:44 |
|
Zkušený debatér
|
 |
Registrován: 5.11.2014 Příspěvky: 287 Bydliště: S.M.
|
Tak to je prima, díky za info! Petr
_________________ Avalon57
|
|
Nahoru |
|
 |
tomashr
|
Napsal: ned 15.08.2021 19:38 |
|
Moderátor serveru
|
 |
 |
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 5975 Bydliště: Praha ČR
|
Dvě poznámky k tomu, co píše manta...
Zaprvé - ta popisovaná pružnost křídla může být trochu problém. Nejde ani tak o destrukci, jak píšeš, skutečné větroně se také hodně prohýbají. Blbé ale je, že pokud se křídlo takto "vlní", tak model prostě nemá hlavně v turbulenci úplně ideální chování a občas se to projeví docela nepříjemně, model prostě najednou letí trochu jinam, než by člověk chtěl.
Zadruhé k té energii v kroužení - jednak i tady může hrát roli to výše uvedené, prostě když když křídlo pracuje, tak tě to trochu rozhodí. Jinak je ale skutečně pravda, že s hodně lehkými modely je pilotáž leckdy spíš o dost náročnější než s těžkým, člověk to prostě musí řídit daleko více, než ultralight.
Mimochodem, jakou má Cubic vlastně plochu? Těch 3400 je sice méně než je obvyklé, ale ne zase o tolik, já sám létám dva modely 3500 a jeden 3460, mám ale podobnou hloubku jako čtyřmetrovky (menší štíhlost). Pokud se ale dobře koukám, tady je menší hloubka, takže rozdíl plochy tím naroste - docela mne zajímá, jak je to vlastně velké, abych si nějak přeložil, co to 1kg letovky znamená v zatížení...
|
|
Nahoru |
|
 |
Papir
|
Napsal: ned 15.08.2021 20:08 |
|
Mecenáš serveru
|
 |
 |
Registrován: 26.7.2006 Příspěvky: 1051 Bydliště: Česká Lípa
|
tomashr píše: Mimochodem, jakou má Cubic vlastně plochu? 63dm2 V.
_________________ DJANGO - výrobce, ION, ASW 28, LF 109, ..., T14SG www.vpmodel.cz
|
|
Nahoru |
|
 |
manta
|
Napsal: pon 16.08.2021 8:08 |
|
Celkem nový uživatel
|
 |
Registrován: 9.6.2013 Příspěvky: 70 Bydliště: Pardubice
|
tomashr píše: Dvě poznámky k tomu, co píše manta...
Zaprvé - ta popisovaná pružnost křídla může být trochu problém. Nejde ani tak o destrukci, jak píšeš, skutečné větroně se také hodně prohýbají. Blbé ale je, že pokud se křídlo takto "vlní", tak model prostě nemá hlavně v turbulenci úplně ideální chování a občas se to projeví docela nepříjemně, model prostě najednou letí trochu jinam, než by člověk chtěl.
Zadruhé k té energii v kroužení - jednak i tady může hrát roli to výše uvedené, prostě když když křídlo pracuje, tak tě to trochu rozhodí. Jinak je ale skutečně pravda, že s hodně lehkými modely je pilotáž leckdy spíš o dost náročnější než s těžkým, člověk to prostě musí řídit daleko více, než ultralight.
Mimochodem, jakou má Cubic vlastně plochu? Těch 3400 je sice méně než je obvyklé, ale ne zase o tolik, já sám létám dva modely 3500 a jeden 3460, mám ale podobnou hloubku jako čtyřmetrovky (menší štíhlost). Pokud se ale dobře koukám, tady je menší hloubka, takže rozdíl plochy tím naroste - docela mne zajímá, jak je to vlastně velké, abych si nějak přeložil, co to 1kg letovky znamená v zatížení... Tak s Cubicem jsem absolvoval MČR F5J minulý víkend. A přes to, že to není úplně soutěžní speciál, vedl si velmi dobře. Ztratil jsem v pátém a šestém kole (poslední runda dne), kdy se jak víš létalo večer v sobotu daleko a vysoko proti větru a v podstatě bez termiky. Tam jsem neměl oproti ostatním v rundě úplně velké vypínací výšky a nenalétal jsem. Vždy mi chyběla tak minuta, minuta a půl. Jen pro zajímavost, po čtyřech kolech jsem byl patnáctý, což byla chyba pilota, který není zvyklý vypínat v malých výškách a dalo mi to hodně přemáhání. Éro na to bez problémů mělo. Nakonec jsem skončil 22. Pružnost křídla, alespoň co jsem si všiml a vypozoroval, dle mého nemá žádný vliv na letové vlastnosti. Myslím. že je daleko důležitější, že se nekroutí. Plošné zatížení je cca 15,8 g/dm. Pro mne je to skvělý model, který má samosebou své limity, ale nemůžeš ho přirovnávat ke špičkovým soutěžním F5J strojům. Pokud by někdo chtěl model pro začátek v F5J a nechtěl jít hned do speciálů, určitě správná volba (nehledě cca na třetinovou cenu). Nebo je to špičkový a plně konkurenceschopný model například pro RCEP.
Naposledy upravil manta dne čtv 19.08.2021 20:26, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
 |
tomashr
|
Napsal: pon 16.08.2021 8:55 |
|
Moderátor serveru
|
 |
 |
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 5975 Bydliště: Praha ČR
|
Tak na RCEP to bude při dobré ceně super, o tom žádná  U F5J záleží na podmínkách, zrovna při MČR byly většinou docela dobré a handicap menšího a asi o něco méně výkonného modelu se projevil jen okrajově. Byl by to asi velký problém ve finále, kde už zbyla úplná špička, ale předtím ani tolik ne, pro běžné F5J soutěže to pak vadit nemusí skoro vůbec. Jinak ty večerní lety na MČR těžko posoudit, co byl limit modelu a co pilota, to je hodně specifické téma. Já sám se tedy odstřelil z finále jinak, totiž vlastní demencí po naprosto zbytečných dvou chybičkách při přistání, raději nekomentuji, nejradši bych si nafackoval (i s touto chybou jen těsně pod finále) 
|
|
Nahoru |
|
 |
manta
|
Napsal: stř 18.08.2021 18:10 |
|
Celkem nový uživatel
|
 |
Registrován: 9.6.2013 Příspěvky: 70 Bydliště: Pardubice
|
Příloha:
20210818_175425.jpg [ 34.72 KiB | Zobrazeno 6640 krát ]
Příloha:
20210818_175305.jpg [ 51.79 KiB | Zobrazeno 6640 krát ]
Příloha:
20210818_175241.jpg [ 47.62 KiB | Zobrazeno 6640 krát ]
Příloha:
20210818_175234.jpg [ 62.52 KiB | Zobrazeno 6640 krát ]
Příloha:
20210818_175413.jpg [ 63.45 KiB | Zobrazeno 6640 krát ]
Příloha:
20210818_175146.jpg [ 63.07 KiB | Zobrazeno 6640 krát ]
Konečně jsem měl chvilku klidu a mohl udělat pár měření a fotek. Takže Cubic má rozpětí 3400 mm, délku 1535 mm. Letová hmotnost kompletně osazeného modelu s bateriemi Dualsky 3S 900 mAh 120|C je 1022 g. Těžiště létám 84,8 mm. Přijímač je v trupu za servama. Jinak je v trupu spousta místa i když gondola není nijak veliká. Hloubka křídla u kořene je 215 mm.
|
|
Nahoru |
|
 |
tomashr
|
Napsal: stř 18.08.2021 18:50 |
|
Moderátor serveru
|
 |
 |
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 5975 Bydliště: Praha ČR
|
Když se dá přijímač před serva, tak by šlo přidat dovážení ve stylu, jako mají některé Xplorery. Uděláš z olůvek takovou "špikovací jehlu" (rybářská olůvka na drátu pak zasmrštěná), která se zasune pod křídlo, vepředu se za kabinou připraví díra na šroub, kterým se to chytne. Přirozeně by bylo lepší s tím počítat předem a vzadu si nachystat ve spodní části přepážku s dírou, kam se zafixuje zadní konec drátu s olůvky a případně dát víc dopředu i serva, ať se to lépe prostrkuje, ale podle fotky mi přijde, že by to mohlo vyjít i takto.
|
|
Nahoru |
|
 |
manta
|
Napsal: stř 18.08.2021 19:13 |
|
Celkem nový uživatel
|
 |
Registrován: 9.6.2013 Příspěvky: 70 Bydliště: Pardubice
|
tomashr píše: Když se dá přijímač před serva, tak by šlo přidat dovážení ve stylu, jako mají některé Xplorery. Uděláš z olůvek takovou "špikovací jehlu" (rybářská olůvka na drátu pak zasmrštěná), která se zasune pod křídlo, vepředu se za kabinou připraví díra na šroub, kterým se to chytne. Přirozeně by bylo lepší s tím počítat předem a vzadu si nachystat ve spodní části přepážku s dírou, kam se zafixuje zadní konec drátu s olůvky a případně dát víc dopředu i serva, ať se to lépe prostrkuje, ale podle fotky mi přijde, že by to mohlo vyjít i takto. Určitě by se to dalo udělat i teď. Nebo by tam klidně šel kus pásoviny, jako se dával do Perfectionů a Dynamiců. Až budu mít vlastního Cubica, určitě to budu nějak tak podobně řešit.
|
|
Nahoru |
|
 |
manta
|
Napsal: stř 18.08.2021 19:14 |
|
Celkem nový uživatel
|
 |
Registrován: 9.6.2013 Příspěvky: 70 Bydliště: Pardubice
|
Kuba78 píše: Skoda ze neni i trup na dve pulky.. bylo by to roztomile kompaktni  No udělat jde všechno. Problém by to velký nebyl. Snad jen vyřešit napojení táhel, nebo přemístění serv. Pořád je to gondola a trubka.
|
|
Nahoru |
|
 |
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|