U menšího větroně (hotliner) do cca 2m a hmotnosti cca 1,5kg s velmi silným motorem cca1,5kw se mi stává, že pokud přesně neodhadnu přidání plynu při odhodu, tak se mi díky klopnému momentu vrtule (pravotočivá sklopka) stáčí model do levé strany což je nepříjemné ,protože je nutno velice rychle korigovat křidélky a ty mám na pravém kniplu a odhazuji pravou rukou. Poradíte jak tento moment pro daný okamžik kompenzovat? Radu ohledně vyosení motoru nepotřebuji.
Spíše mne napadá, zda by pro okamžik startu nebylo vhodné chvilkové nastavení kompenzace pomocí křidélek. Nebo nějaké chvilkové omezení otáček motoru na přijatelnou hodnotu (snad nastavení soft rozběhu na réglu ?), Snad by to šlo i nějak jinak . Nebo nějaký typ vrtule ( úzká, široká), která by ovšem výrazně nezmenšila výkon. Rád si přečtu vaše poznatky a zkušenosti.
Registrován: 26.7.2020 Příspěvky: 1099 Bydliště: Žilina, let.Hôrky-Brezovec , SK Obrázky:7
Vytvorit novy letovy rezim START (s nastavenim podla zakladneho rezimu) a v nom by bol obmedzeny plyn na x % ? Trebars obmedzenim drahy "serva" (kanalu) plynu ci cez krivku plynu. Prepnutie letoveho rezimu nejakym prepinacom ako klasicke letove rezimy.
Moznosti je viac , napadlo ma aj par zlozitejsich ale toto podla mna bude stacit.
Pokud to je silný tak to házej normalně co nejvic vzhůru tam tě to nemusí trápit že se to stáčí a nebo nedavej tolik plynu přidaš si až budeš mít obě ruce na páčkách. Mám podobnou 2metrovku a většinou to házim na ani ne pul plynu pokud házim třeba po větru nebo kde to nejde tak hazím třeba i skoro plnej a co nejvíc nahoru. Nějaké mixy apod bych do toho netahal myslím, že by mě to spíše pak vypeklo než bylo ku pomoci.
Registrován: 8.3.2012 Příspěvky: 4036 Bydliště: SK Obrázky:6
BoŠ píše:
Pro režim start si dát křidélka na levý knipl.
To môže byť nebezpečné a viesť skôr k havárii.
Ja by som skôr volil ten let. režim štart a obmedziť výkon napr. na 50%. Tím sa aj obmedzí, zníži nepriaznivý točivý moment. To na kolmý štart bude stačiť Prípadne menšiu vrtuľu s väčším stúpaním. A v prvom rade s tým rátať pri štarte.
Registrován: 26.5.2013 Příspěvky: 1538 Bydliště: Brno
juraj.jurej píše:
To môže byť nebezpečné a viesť skôr k havárii.
Ja by som skôr volil ten let. režim štart a obmedziť výkon napr. na 50%. Tím sa aj obmedzí, zníži nepriaznivý točivý moment. To na kolmý štart bude stačiť Prípadne menšiu vrtuľu s väčším stúpaním. A v prvom rade s tým rátať pri štarte.
Pokud létáš mode 1, tak hotliner vétšinou nemá směrovku, takže no problem. Pravou házíš, na levé máš pro start výškovku a křidélka. U mého Speedfire je doporočený on-off režim regulátoru.
_________________ MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky:266 Blog:Zobrazit blog (3)
Startuji z ruky elektro-pylonové modely. Hmotnost 1000g, rozpětí 1400mm, startovní a omezený výkon 2000W, zatížení 65g/dm2. Na regulátoru mám rozběh 1,5sekundy. Mám Mód1.
Startuji cca takto: Rozhodnu se pro start nějakým směrem, ideálně proti větru. Napřáhnu pravou ruku s modelem. Přidám levou rukou na pultovém vysílači cca 1/3 až jednu 1/2 plynu. Udělám dva/tři rychlé kroky. Levou rukou si přidržím pultový vysílač, aby neposkakoval. Odhodím model jen mírně nahoru. Zastavím se, chytím páky vysílače a přidám naplno.
TomasC : v podstatě se vším souhlasím, jen si myslím, že vrtule u těch pylonů jsou rozměrově úplně jinde a honí se to na otáčkách. Myslím, že klopný moment vrtule např. 16 x 16 u hotlinera je při neopatrném přidání plynu větší. Podstatné je asi opravdu odhodit na správných otáčkách (1/3 až 1/2 asi nutno odzkoušet , ono se to totiž málem zastaví jako by to mělo spadnout) chytit rychle kniply a přidat plyn. Zpoždění na reglu nebo eventuelně na kanálu plynu, tak to asi taky ano.
misamltr : odhod s lehce nakloněným modelem, tak s tím souhlasím.
semo : odhod bez motoru, tak to asi u hotlinera ne.
Napadá mne udělat letový režim startu kde by byl omezen motor (např.70% plynu a zpoždění třeba jak píše TomasC 1,5 až 2 /s ). Nastavení modelu v režimu startu základní , křidélka, klapky, výškovka, směrovka, vše v nule. Nebo vztlakovky a křidélka max. cca 3mm dolů kvůli vztlaku. Následně režim pouze vypnout. Od toho si slibuji, že bych to v začátku nepřehnal s plynem.
Já když prvně házel vikinga a že ten se drží za trup daleko hůř než např.ariana tím že má křídla do trupu,tak jsem jej vždy držel doslova jako oštěp hned za křídlem tím že jsem jel na 8s tak byl i dost těžký.Nicméně bez jediného kroku vždy v pohodě,Arianu dokážu odhodit bez motoru,ale to je muší váha.Tím že létám mod 1 a jsem levák tzn.že vždy levou odhazuji mám plyn a křidélka po ruce dříve než s tím švihnu Jak se tu psalo musí se svižně hodit né pustit i když je to vždy adrenalin mít pár desítek cm. roztočené u čumáku 17-18ti palcové vrtule
Registrován: 15.2.2005 Příspěvky: 405 Bydliště: Hradec Králové
jestli můžu také přispět (né radou, ale mou zkušeností) ikdyž jsem pravák, tak jsem se naučil odhazovat model levou - létám MOD1, s tím, že na motoru mám měkký rozběh a neovládám plyn pákou, ale přepínačem na FULL GAS čili dám plný(přepnu přepínač), zároveň nakročím a odhodím -pravá ruka je stále na křidýlkách a motor vykoná práci za výškovku je pravda, že na první odhod s neznámým modelem(nedoladěným těžištěm) si zjednám pomocníka, abych měl obě rucena kniplech v pohotovosti takže tak za mě
Registrován: 9.7.2020 Příspěvky: 70 Bydliště: Praha 8 - Karolinenthal
Ahoj, osobně nepodceňuji dobrý úchop. Opatřil jsem cvičný eroplánek v oblasti úchopu samolepící fólii s texturou, vždy si otírám trup a ruce. Házím Escapa a Avionika. Poměrně malý rozdíl v rozpětí a ploše křídla při stejném pohonu/vrtuli a stejné váze dělá výrazný rozdíl v jankovitosti po hození. Jiřin
_________________ Pořád se učím létat rovně akobatickou cochcárnu a nejpomalejší pylony.
Môžem sa spýtať či zmieňovaný pohon 1,5kW nejako súvisí so zmieňovanou vrtuľou 16x16? Mňa teda mnohí strašili, že štvorcová vrtuľa chytá až na rýchlosti a že odhod je problematický a model má problém nabrať počiatočnú rýchlosť. Aký je Tvoj odhad - pocit? Model ide do špirály po odhode kvôli plnému plynu a že teda štvorcová vrtuľa chytila ťah od začiatku alebo ide do špirály preto, že vrtuľa ešte nechytila ťah a model je tesne pred vývrtkou kvôli nízkej rýchlosti pri odthrhnutých prúdniciach a možno vysokej hmotnosti, nevyvážených poloviciach krídla...? Nechcem sa hádať ani teoretizovať, na to nemám. Podľa mňa druhá možnosť. Za mňa rovnako silnejší hod a menší plyn. Šťastný let.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 35 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru