px




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Podivné chování větroně
PříspěvekNapsal: pát 09.07.2021 15:38 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 21.1.2012
Příspěvky: 399
Bydliště: Havířov
Obrázky: 28
Zdravím ,
podařilo se mě zrušit trup Djanga 100. Udělal jsem nový - balsový všechno OK , úhel seřízení 2,5 stupně , hmotnost samozřejmě vzrostla + vozím i těžší baterky, abych nemusel vozit olovo na dovážení a tak teď má vzletovku cca 1000 g. Létá dobře kroužím , létám osmičky ale někdy ( ne vždy ), když chci někam rovným letem přeletět tak větroň jde po obloukové dráze čumákem k zemi ( musím zasáhnout výškovkou ) , asi jako při dive testu - těžký na zadek. Těžiště mám 58 mm od náběžky . Zkusil jsem o 2 mm podložit náběžku křídla , zdá se mě , že se to trochu o zlepšilo. Rád bych znal názor odborníků . Děkuji za odpovědi Mirek

_________________
Hrom do vrtule !!


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Podivné chování větroně
PříspěvekNapsal: pát 09.07.2021 16:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 26.7.2006
Příspěvky: 1054
Bydliště: Česká Lípa
Pokud zůstaly křídla stejná Django, vzdálenost VOP taky, tak těžiště 58mm je strašně vepředu. Řekl bych že ti prostě jen i při té váze zpomalí natolik, že padá jak cihla :-)
Začal bych posunem těžiště vzad (70-75mm), byť ti to může připadat obráceně, a zrychlit. Nachat seřízení 2,5°, víc nedáva u "Djanga" smysl.
V.

_________________
DJANGO - výrobce, ION, ASW 28, LF 109, ..., T14SG
www.vpmodel.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Podivné chování větroně
PříspěvekNapsal: sob 10.07.2021 10:25 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 21.1.2012
Příspěvky: 399
Bydliště: Havířov
Obrázky: 28
Papir píše:
Pokud zůstaly křídla stejná Django, vzdálenost VOP taky, tak těžiště 58mm je strašně vepředu. Řekl bych že ti prostě jen i při té váze zpomalí natolik, že padá jak cihla :-)
Začal bych posunem těžiště vzad (70-75mm), byť ti to může připadat obráceně, a zrychlit. Nachat seřízení 2,5°, víc nedáva u "Djanga" smysl.
V.

Nemyslím si , že by padal jak cihla. Nízkou rychlostí to nebude. Určitě to také nebude vyšší váhou ( Rychlost roste s druhou mocninou násobku hmotnosti ) Na dva a půl metrového větroně je kilo( si myslím ) přiměřené. Protože mám výškovku přilepenou "natvrdo" tak mohu pouze podkládat křídlo a nebo měnit těžiště. Je fakt , že tím podkládáním náběžky křídla jsem jej trochu přibrzdil ( Přestal při průletu " hvízdat" ). Protože se mě líbí ta stará klasika, tak VOP mám až za SOP . Délka trupu je stejná jen tam , kde byla SOP je teď VOP a opačně. VOP je tedy na delším rameni. Na fotce má větší VOP - teď létá s originální. která je o cca 16 g lehčí.


Přílohy:
20210704_161351.jpg
20210704_161351.jpg
[ 132.81 KiB | Zobrazeno 2413 krát ]


_________________
Hrom do vrtule !!
Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Podivné chování větroně
PříspěvekNapsal: sob 10.07.2021 15:22 
Mazák
Mazák

Registrován: 8.7.2015
Příspěvky: 1150
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
...Rychlost roste s druhou mocninou násobku hmotnosti )?...
Tak to by melo stacit stavet hmotna letadla abychom lepe prekonali rychlost zvuku. :D


Naposledy upravil HONZIK 22 dne sob 10.07.2021 17:38, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Podivné chování větroně
PříspěvekNapsal: sob 10.07.2021 15:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2009
Příspěvky: 2631
Bydliště: Praha 4 -Krč, ČR
Podle mého názoru při těžišti moc vepředu při řízení natahuješ výškovku příliš (bez ohledu jaké je pevné nastavení) a a úhel náběhu roste tak, že dojde k přetažení. Ten úhel výchozího nastavení je rozumný (2,5 st.), laborovat se dá jen s posouváním těžiště dozadu, nejspíš do 35 - 40% SAT. Taky by to chtělo vyzkoušet chování ve větší výšce, jak se chová model v následných momentech, může se jednat taky o pád do vývrtky. To se mi taky přihodilo, vyřešil jsem to zvětšením negativů.

_________________
Lítám blbě, ale rád http://www.kocour111.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Podivné chování větroně
PříspěvekNapsal: sob 10.07.2021 19:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 26.7.2006
Příspěvky: 1054
Bydliště: Česká Lípa
Váha kilo není nic strašidelného lítat to bude, o tom žádná.
Tím "padal jak cihla" jsem myslel, že při té hmotnosti to musí mazat rychleji. Ono to težiště hodně a zbytečně vepředu sebou nutně nese potřebu většího seřízení. Tim sice zestabilní, ale taky "odporuje" a zpomaluje. A když si k tomu ještě drobet přitáhneš, tak podle mne jen prostě přijde o část vztlaku, s tím těžištěm vpředu a brutální stabilitou neupadne stranou, ale "jen" sklopí čumák a právě to jsem myslel že "padá jak cihla". Pak nabere trošku ryhlost, ty přitáneš a vše je v pořádku.
Takže se furt přimlouvám k posunu těžiště k 72-75mm, seřízení klidně těch 2,5° a nechat ho trochu na rychlosti.
Jinak mně teď nenapadá nic jiného, proč by se to tak mělo chovat.
V

_________________
DJANGO - výrobce, ION, ASW 28, LF 109, ..., T14SG
www.vpmodel.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Podivné chování větroně
PříspěvekNapsal: ned 11.07.2021 8:45 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.6.2008
Příspěvky: 5872
Bydliště: Praha ČR
Tak ale je mimo jakoukoli diskusi, že těžiště 58mm u Djanga je nesmysl, to musí být strašně natažené... Obecně u těžšího modelu může být vhodné posunout těžiště trochu dopředu, ale to by u Djanga znamenalo třeba na 70mm, ne na 58mm!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Podivné chování větroně
PříspěvekNapsal: pon 19.07.2021 5:20 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 21.1.2012
Příspěvky: 399
Bydliště: Havířov
Obrázky: 28
Vrátil jsem se z dovolené, tak budu pokračovat v zalétávání. Na Vaši radu posunu těžiště dozadu. Také "doladím " výchylky kormidel dle návodu :
Základní nastavení modelu:
Křidélka: -9mm /+ 13mm (ve všech režimech)
Motýl: -10mm /+12mm (ve všech režimech)
VOP: +/-6mm
SOP: +/-17mm
Brzdy: klapky 70-90°, křidélka +10mm, motýl -5mm
Subtrim klapky: rychlost +2mm, normál +-0, termika – 0,5mm, max -1mm
Subtrim křidélka: rychlost +1mm, normál +-0, termika +-0
Základní těžiště: 72-80mm od náběžné hrany.
– = dolů
+ = nahoru
Zdá se mě, že je mám obecně větší a uvidíme ... dám vědět jak to dopadlo.
Mirek

_________________
Hrom do vrtule !!


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Podivné chování větroně
PříspěvekNapsal: stř 28.07.2021 7:47 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 21.1.2012
Příspěvky: 399
Bydliště: Havířov
Obrázky: 28
HONZIK 22 píše:
...Rychlost roste s druhou mocninou násobku hmotnosti )?...
Tak to by melo stacit stavet hmotna letadla abychom lepe prekonali rychlost zvuku. :D

Sorry , chtěl jsem napsat odmocninou , někde jsem četl , že když zvýšíme hmotnost dvakrát, tak rychlost vzroste cca 1,4 krát. Abychom rychlost zvýšili dvakrát, musel by model být těžší čtyřikrát. Tak jsem si to zapamatoval.

_________________
Hrom do vrtule !!


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Podivné chování větroně
PříspěvekNapsal: stř 28.07.2021 7:54 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 21.1.2012
Příspěvky: 399
Bydliště: Havířov
Obrázky: 28
Kiwira píše:
Vrátil jsem se z dovolené, tak budu pokračovat v zalétávání. Na Vaši radu posunu těžiště dozadu. Také "doladím " výchylky kormidel dle návodu :
Základní nastavení modelu:
Křidélka: -9mm /+ 13mm (ve všech režimech)
Motýl: -10mm /+12mm (ve všech režimech)
VOP: +/-6mm
SOP: +/-17mm
Brzdy: klapky 70-90°, křidélka +10mm, motýl -5mm
Subtrim klapky: rychlost +2mm, normál +-0, termika – 0,5mm, max -1mm
Subtrim křidélka: rychlost +1mm, normál +-0, termika +-0
Základní těžiště: 72-80mm od náběžné hrany.
– = dolů
+ = nahoru
Zdá se mě, že je mám obecně větší a uvidíme ... dám vědět jak to dopadlo.
Mirek
tomashr píše:
Tak ale je mimo jakoukoli diskusi, že těžiště 58mm u Djanga je nesmysl, to musí být strašně natažené... Obecně u těžšího modelu může být vhodné posunout těžiště trochu dopředu, ale to by u Djanga znamenalo třeba na 70mm, ne na 58mm!

Pravda , pravdoucí. Posunul jsem těžiště dozadu ( 75 mm )a je to úplně jiný větroň. Také výchylky kormidel jsem upravil dle vašeho doporučení. Děkuji za něj.
Rád bych se ještě pozeptal na typ serv v křídle. Ty které tam mám teď mají vůli , tak že nastavení klapky +1 nebo 2 mm není možné ( Jedině použít gumičku, která by klapku táhla směrem proti vůli serva a tím ji vlastně odstranila. Toto řešení se mě ale zdá trochu Pat a Mat )

_________________
Hrom do vrtule !!


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Podivné chování větroně
PříspěvekNapsal: stř 28.07.2021 8:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.6.2011
Příspěvky: 724
Bydliště: Odolena Voda
Obrázky: 4
Blog: Zobrazit blog (9)
ahoj, gumičku nebrat, vyzkoušeno :) efekt rovná se nule, akorát domrvíš křídlo. Na vůli, zvláště takhle malou neber ohled, nastav si výchylku a sleduj chování letadla, když by se to zdálo málo, přidej.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 11 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz