Switch to full style
Větroně s pomocným elektromotorem a nejčastěji sklopnou vrtulí
Odeslat odpověď

Nicrophorus, nebo jiný typ se svislou ocasní plochou dole

čtv 23.01.2020 11:30

Ahoj,
stavěli jste někdo tento model, létali s ním, přistávali?
Byl mi doporučen jako ideální pro začátečníka, takže se hodlám brzy pustit do práce. Zkušenosti se stavbou modelů mám, ale převážně lodě a házedla.
Děsí mě ta ocasní plocha co je dole a zajímalo mě, jak s tím létat, přistávat apod.

Re: Nicrophorus, nebo jiný typ se svislou ocasní plochou dol

čtv 23.01.2020 12:05

Asi myslíš tohle.... http://eshop.rcrevue.cz/planky-rc-revue ... s-242.html
Úplně tam nevidím pro SOP dole důvod. Má to malé plošné zatížení, bude to létat pomalu a asi SOP dole vydrží.

Re: Nicrophorus, nebo jiný typ se svislou ocasní plochou dol

čtv 23.01.2020 12:36

Něco nalétáno se SOP dole mám, hlavně u raketoplánu. Létat se s tím dá, ale upřímně jistý nárůst zranitelnosti tam je.
Jinak ale musím plně souhlasit s tomasc v tom, že mi odkazovaný model přijde dost divný a zrovna u něj je to umístění SOP spíš samoúčelné a když koukám na plán, jak je řešena, tak se obávám, že tady zranitelnost naroste docela dost :-( A upřímně si myslím, že se najdou nesrovnatelně lepší modely v podobné velikosti a hmotnosti, třeba jakákoli současná RESka...

Re: Nicrophorus, nebo jiný typ se svislou ocasní plochou dol

čtv 23.01.2020 13:12

Kdyz jsem byl deti, shledl jsem se v modelu A2, zvanem Eagle.

Stavebnici modelu z tuzemskeho materialu navrhl nas byvaly uckarsky trener M. Vydra a koncem 60tych let na trh dodavala Igra. Jedna krabice v 69 roce skoncila u nas pod vanocnim stromkem. Bylo to moje prvni normalni letadlo, kere jsem se pokusil postavit.

Model byl lehce jinsi nez ostani deti... mel ptaci trup a smerovici pod vyskovkou. Ten jeho xsicht mi zustal nadlouho v pameti a pred par lety jsem spachal vlastni rozsypovy set.

Pres vyssi hmotnost ( kluzak ze smrku a preklizky se ctyrclankem tuzkovych NiCd baterek vazi 610g) a vyslovene nevhodny profil pro RC model , leta pohodove v lete i v zime v klidu i za vetru do 4-5m/s. Lepe receno leta, jak se da od takhle navrzeneho modelu ocekavat.

Je schopen bezproblemove pristavat i celkem nalozeny. S pomocnym motorem , na boku trupu prilepenym pohonnym akumulatorem a Fly cam one kamerou vazi cca 980g a smerovka preklizky 1mm tluste pri pristani neodmlouva a drzi.
Je vsak dobre packovat tak, aby se model po pristani na zemi neotocil do boku a nevznikali zbytene stranove sily na smerovicu. Praskani vetknuteho kylu tesne u trupu jsem poresil trojuhelnikovymi balsovymi klinky... od te doby je klid. : 8)

Pozn. Pro rizenou verzi jsem pohyblivou cast SOP zvetsil kouskem pruhledne folie,...to je jedina rozmerova uprava puvodniho navrhu.

Tolik z mych praktickych zkusenosti provozu modelu s podocasni smerovici, kera ma u volnych modelu sve opodstatneni z pohledu smerove stability ve vleku a minimalizace kloniveho momentu v rezimu krouzeni. :)

Par detailnych fotek subtilni SOP zde: viewtopic.php?f=23&t=39174&hilit=eagle&start=30

Jak to brazdi povrch zemekoule ocasem je videt na videach:



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

veka1

Re: Nicrophorus, nebo jiný typ se svislou ocasní plochou dol

čtv 23.01.2020 16:00

j.stavik píše:Ahoj,

Děsí mě ta ocasní plocha co je dole a zajímalo mě, jak s tím létat, přistávat apod.


jen jestli to není dolnoplošník a nezapomněl otočit křídla vzhůru nohama :lol: .

Re: Nicrophorus, nebo jiný typ se svislou ocasní plochou dol

čtv 23.01.2020 17:37

Citace konstruktéra pana Kroufka v návodu pro stavbu: "Při konstrukci modelu Nicrophorus jsem se snažil o malé plošné zatížení a vysokou obratnost – schopnost točit zatáčky o malém poloměru. Proto jsem zvolil koncepci se svislou ocasní plochou dole a s největší hloubkou směrového kormidla na konci. Tak při vychýlení směrového kormidla vzniká malý klonivý moment do zatáčky. Model je schopen z výšky dvacet metrů „natočit“ více než 200 m výšky."

Re: Nicrophorus, nebo jiný typ se svislou ocasní plochou dol

čtv 23.01.2020 20:08

Petrkem píše: Tak při vychýlení směrového kormidla vzniká malý klonivý moment do zatáčky. Model je schopen z výšky dvacet metrů „natočit“ více než 200 m výšky."[/i]


neřeší to vzepětí křídel ?

Re: Nicrophorus, nebo jiný typ se svislou ocasní plochou dol

pát 24.01.2020 8:10

Ale schopnosť točiť zátačky na malom polomere nedocieliš smerovkou smerom dole, či sa mýlim? Hádzadlá majú smerovku smerom aj dospodu kvoli klopivému momentu na trup pri hode ale na zatáčanie má minimálny účinok čo viem. Jedine kde vidím najväčší účinok takej smerovky na vetroni je možno štart na gumicuku, tam funguje aj malinká smerovka na Sokolovi (historik 1950) ale pri vodorovnom lete už moc nie.

Pokial hladáš vetron pre začiatočníka čo sa týka stavby aj letových vlastností tak by som išiel asi do RES modelu. Je ich veľa na výber a lietajú naozaj super

Re: Nicrophorus, nebo jiný typ se svislou ocasní plochou dol

pát 24.01.2020 9:37

To tvrzení pana Kroufka je nesmysl brát doslova v tom ohledu, že to tolik natočí díky směrovce dole...
200m z 20ti metrů natočí v silné termice v podstatě jakýkoli aspoň průměrný model a s trochu lepším modelem (třeba jakákoli RES) se to dá dokázat i ve slabé bublince.
Zcela natvrdo - ten model je koncepcí celkem zastaralý, on samozřejmě létat bude dobře a pokud se ti líbí esteticky, tak to klidně postav, ale ta textová část, která to popisuje jako nějaký zázrak je s prominutím sbírka keců, kterou nemá cenu moc prožívat.

Ke směrovce dole - ona má výhodu v tom, že by měl model v zatáčce lépe sedět s minimem řízení, což ale přirozeně naopak zhoršuje obratnost, tedy schopnost přejít z jedné zatáčky do druhé. Je to zkrátka vždy něco za něco...

Re: Nicrophorus, nebo jiný typ se svislou ocasní plochou dol

pát 24.01.2020 12:11

Jarda nepise , ze ulozeni smerovky pod trupem ma vliv na vytaceni vysky. Zbytek sdeleni je technicky v poradku..Ale je otazne , nakolik je takova koncepce provozne a vykonove prinosna u bezkridelkoveho elektrovetrone.

V predchozim prispevku jsem psal, proc se spodni ,nizka a nerizena smerovka pouzivala u historickych volnych modelu ( ucinnost ve vleku, lepsi chovani v krouzeni).
U raketoplanu ( volnych i RC) do toho jeste vstupuje pozadavek mit volny prostor za tryskou motoru, pokud je hnaci jednotka nad trupem.

Nesymetrickym umistenim stihle (vysoke) smerovky pod teziste modelu skutecne podporim klonivy moment do zatacky . Jeho velikost je vsak promile kloniveho mometu, ktery vytvori nesymetricky obtekane kridlo po vyboceni trupu v dusledku vyslapnute nohy. Poznam to vubec?
Nebo spise budu permanentne pocitovat napeti , zda ta smerovka neupadne ( neulomi se kusisko) po nepovedem pristan?

Obratnost i stabilitu u bezkridelkoveho RC modelu lze resit primerenym vzepetim a tomu odpovidajici mohutnosti SOP v klasickem usporadani.
Vyhodou jsou mensi konstrukcni a provozni problemy tj. nizsi hmotnost, mensi zranitelnost . Ty vyhody dle mne prevladaji nad skutecnosti , ze vysoka ( stihla) SOP pri vychyleni smeroveho, krome vyboceni trupu vytvari sekundarne klonivy moment, pusobici proti vyzadovanemu naklonu v zatacce ( temer jako kridelka bez diferenciace). Za urcitych podminek, napr. pozadavek tocit s minimalnim naklonem, to muze byt i vyhodou, no ne?

pozn. vykony poletuchy jsou vysledkem optimalizace vseho, co za letu na stroj pusobi. Posuzovat chovani modelu izolovane,dle jednoho prvku (v danem pripade dle dolu umistene smerovky), mi prijde zavadejici.

Tak to vidim ja. Kdokoli jiny muze cely problem posoudit zcela jinak, vzhledem k jinym preferencim z pohledu provozu a mechaniky letu. :)

veka1

Re: Nicrophorus, nebo jiný typ se svislou ocasní plochou dol

ned 26.01.2020 20:42

Zdravím, TomasC píše toto:
Asi myslíš tohle.... http://eshop.rcrevue.cz/planky-rc-revue ... s-242.html
A tam se hned v úvodu píše:

Asi nebude mnoho modelů, při jejichž zrodu bylo nařízení evropské instituce. Nicrophorus
je jedním z nich. Popudem k jeho konstrukci bylo nechvalně známé nařízení Komise EU 2019/947
týkající se leteckých modelů. (Pozn. redakce: Více jsme o tomto nařízení psali v RC revue
8/2019.) Obávám se, že to je rozhodnutí přísných a nikým nevolených byrokratů, kteří věci nerozumějí. Tito bruselští hrobaříci pohřbívají nejen modelařinu, střelectví, myslivost a jiné činnosti, ale i znamenitou myšlenku sjednocené Evropy.
Omezení výšky letu modelů na 125 m a další jsou téměř uzemněním či přímo pohřbením letových
činností evropských leteckých modelářů. A to nemluvím o byrokratické zátěži spojené s evidencí
modelářů a modelů. Proto jsem model pojmenoval latinsky Nicrophorus, což je česky hrobařík.
Obávám se, že někteří dříve narození modeláři budou s nostalgií vzpomínat na doby, kdy svobodně létali s modely v době komunistické diktatury.

Jen tak pro zajímavost by mě zajímalo, kdo bude dodržovat tu výšku 125m a o té evidenci ani memluvím. Určitě si dovedeme všichni představit, kolik je prodaných modelů letadel. Kdo by to proboha evidoval??? Vždyť o tomto nařízení většina "modelářů" ani neví. Podle mého názoru je to nesplnitelná utopie. Hezký večer všem.

Re: Nicrophorus, nebo jiný typ se svislou ocasní plochou dol

pon 27.01.2020 12:39

Ahoj,
všem díky za jejich názory a plodnou diskusi.
Vidím to tedy na kategorii RES, jen si teda budu muset vybrat nějakého favorita, kterého se pokusím postavit.
Odeslat odpověď