VOP - nosný profil, souměrný profil, rovná deska ...
No já bych se předně na Vašem místě zamyslel nad tím, co se vlastně z hlediska aerodynamiky od VOP požaduje, tedy jaké síly a momenty má vyvolávat?
Na rozdíl od křídla, kterého úlohou je především vyvinout vztlakovou sílu při co nejmenším odporu, která má překonat tíž letounu,
úlohou VOP je stabilizační a řídící funkce, kterou by měla plnit taktéž při co nejmenším odporu. Její úlohou ale určitě není v první řadě vytvářet příspěvek vztlakové síly. Naopak, VOP je velmi často v režimech, kdy naopak vyvíjí i záporný vztlak. Dokonce dost často je v tomto režimu permanentně a nejeden velký letoun má na VOP sice profil nesymetrický, ale jakoby vzhůru nohama, tedy vyvozující především záporný vztlak, kterým kompenzuje kladný klopivý moment profilu křídla a pravděpodobně i značně přední polohu těžiště, která je taková nejspíš kvůli větší zásobě podélné stability letounu. Příkladem toho je např L410 Turbolet.
No a zatím co při letu se u křídla mění úhel náběhu v dost širokém rozsahu a vyjma akrobatických letounů se vyžaduje především kladný vztlak, tak na VOP jsou kladeny požadavky aby byla schopna vyvozovat jak kladný tak i záporný vztlak při co nejmenším odporu a úhel náběhu VOP se natolik nemění (tedy u dělené, její pevné části asi vůbec), proto může být profil tenčí.
Ale je potřeba rozlišovat i jaký je použit typ VOP, tedy především jestli jde o dělenou s pevnou a pohyblivou částí a pak nedělenou tzv. plovoucí.
U první když bude profil rovné desky tak její vlastnosti se nemusí příliš lišit kdyby měla nějaký souměrný profil, protože změna jejího vztlaku pří řízení výškovky se dosahuje změnou jeí geometrie (zalomení). No a při vychýlení pohyblivé části - výškovky, se stejně vytvoří jakýsi lomený profil a pokud se takovým způsobem zalomí i plnohodnotný souměrný profil, tak jeho tvar se už stejně natolik zmrší, že s původním profilem už nebude mít nic společného a ve výsledku nebude asi o nic lepší od zalomené rovné desky.
Ale v případě plovoucí výškovky asi má smysl rešit i kvalitu jejího profilu a zejména vlastnosti při různých, i trochu větších úhlech náběhu.
Čili abych to shrnul.
Myslím si, že u dělené VOP je u většiny modelů prakticky jedno jaký má profil, v podstatě jde spíš o to, aby se ta VOP dala v zvolené geometrii vyrobit dostatečně pevná a tuhá (se silnějším souměrným profilem asi vyjde tužší na ohyb než s tenkou rovnou deskou). A aby ve vyrovnané poloze měla co nejmenší součinitel odporu. Důležité je především zvolit/nastavit takový úhel seřízení křídla, aby letoun s prakticky nulovou výchylkou výškovky (tedy když tá má nejmenší odpor) létal v nejpoužívanějším letovém režimu. Zrovna tak je důležité aby i trup měl tehdy minimální odpor.
U plovoucí VOP bych ale zvolil nekterý ze souměrných profilů na to vhodných. Nejpopulárnější je asi např. NACA00XX, kde XX je výška profilu v % hloubky.
Naposledy upravil
VTjr dne pon 07.10.2019 19:26, celkově upraveno 1