RCmania.cz - web pro modeláře a modely http://www.rcmania.cz/ |
|
Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=118&t=85975 |
Stránka 2 z 3 |
Autor: | YenyaKas [ sob 13.04.2019 20:50 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
Zpráva s nepříliš úspěšného předzáletu: viewtopic.php?f=126&t=85993 Flutter. Časem dodám další fotky, z této akce žádné nemám. Každopádně musím předělat uchycení výškovky a směrovky na něco pevnějšího - 3D tištěné díly z PET-G praskly. Možná použít nějaké hliníkové/mosazné trubičky? Kde se něco takového vezme? |
Autor: | Amper [ čtv 18.04.2019 6:57 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
hlinikove/mosazne trubky v modelarskem krame. Ve tvem pripade podle bydliste asi u Reicharda - https://eshop.reichard.cz/pelikan/stavebni-materialy |
Autor: | YenyaKas [ čtv 18.04.2019 8:21 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
Jo, už jsem se díval. Dokonce mají příhodně trubičky s vnitřním průměrem o malé desetinky nad celým milimetrem, čili dovnitř půjde schovat karbonovou trubičku o vnějším průměru an celý milimetr. Snad. Ale tak zatím jsem vytiskl tlustší díly abych ověřil, že jsem schopen vyřešit ten flutter. |
Autor: | YenyaKas [ čtv 18.04.2019 8:27 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
Amper píše: uhupor by se rozhodne nemel prozrat kridlem. Ze by zmenili recepturu ? Ale je teda fakt ze jsem ho nikdy nekydnul na polys vic nez malo. ad pohon - 300W na kilo je stihackovy projev. Myslim ze to s tim poleti dost dobre Tak mně přijde, že ty "foam-safe" lepidla jsou vždycky jen do jisté míry. I foam-safe vteřiňák prožere XPS, když se ho kydne omylem moc - ne že by to tu pěnu rozkládalo, ale po zastříknutí aktivátorem to vygeneruje teplo, které ten okolní XPS rozpustí. Podle mě je to fakt jen o množství. OK, použiju ten 150W pohon. Ještě taky můžu gramařit a použít něco na 2S. Ale to asi až po úvodních pokusech. |
Autor: | YenyaKas [ čtv 18.04.2019 8:47 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
Další fotky ze stavby, aneb Pat a Mat staví letadlo. Šachta pro servo. Před slepením polovin křídla jsem si do tunýlku vložil nit, aby se mi pak servokabel líp protahoval. Bylo to k ničemu, protože jsem nit udělal příliš krátkou, a při navazování na servokabel jsem si druhý konec vytáhl . Nakonec ale šlo vycvaknout piny z housingu, slepit izolepou dokulata, zastrčit až kam to jde, a pro posledních 5 cm si z druhé strany sáhnout pinzetou. Příloha: Servo křidélek: nejlevnější čínské devítigramové SG-90. Akorát jsem si chybně spočítal tloušťku profilu - zapomněl jsem odečíst horní stranu křídla. Takže servo zatím přesahuje profil. Možná časem vyříznu zevnitř díru i v horní straně křídla a nechám jen potah fólií, aby se tam servo vešlo celé. Příloha: Táhlo z karbonové tyčky má na straně serva přilepené vteřiňákem zetko z ocelového drátu a přetažené smršťovačkou. Na druhé straně je MP-Jet vidlička přilepená tavným lepidlem. Což je dostatečně pevné, nevyžaduje další přechodky, a pomocí horkovzdušné pistole umožňuje trimování - spoj se rozfouká horkovzdušnou pistolí, ovládaná plocha se o pár stupňů pootočí požadovaným směrem, zafixuje a nechá zase zchladnout. Příloha: Křídla sesazená k sobě. Zatím jsem se nerozhodl, jestli to ve finále chci takhle necelý centimetr od sebe a doprostřed vložit trubku trupu, anebo těsně k sobě a trup až pod tím. Příloha: Tady už to skoro vypadá jako letadlo. |
Autor: | Amper [ čtv 18.04.2019 14:16 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
ten spoj uhlik/ztko bych premotal niti a prosytil sekundakem. Je to spoj o male plose a vterinak by mohl prasknout. Nit zaridi "armovani". Kevlarova je idealni, pouzitelna super je rezna na knedliky a v pripade nouze je jakakoliv lepsi nez zadna. |
Autor: | Amper [ čtv 18.04.2019 14:17 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
3d tiskarnu mas takze muzes namalovat a vyplivnout kryt serva vcetne paky/tahla z 1 perimetroveho petg a mas to luxusni. A servo nebude trpet pri pristavani treba takovejdle http://www.morganmill.com/RC/Mustang_Servo_Cover.html |
Autor: | YenyaKas [ pát 19.04.2019 21:26 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
Dneska podruhé ve vzduchu. Fotky z kamery na brýlích, omlouvám se za kvalitu. Kaze 150 cm a Ita 100 cm: Příloha: V souvislosti s problémem flutteru jsem zkusil vyvážit plovoucí směrovku a výškovku - použil jsem osmičku podložku na vahadle z karbonové tyčky, cca 4 cm. S tímhle je těžiště ovládané plochy jen velmi mírně za osou otáčění. Později jsem to oddělal a na funkci to nemělo vliv. Flutter byl způsobený něčím jiným. Příloha: Ještě vůbec nemám rozmyšlený trup, takže jsem prostě vzal 1m karbonovou trubku, tam kde končila jsem dal motor, a izolepou na to nalepil další komponenty tak, aby vyšlo těžiště. Baterku jsem zabalil do LDPE pěnovky, aby se při přistání nepoškodila. Vypadá to jak bolavá noha, ale tak časem nějaký opravdový trup bude: Příloha: S motorem 1100KV 43 g a vrtulí 9x6 to není žádná raketa - v dnešním docela velkém větru jsem si vyzkoušel i let na plný plyn. Asi teda pořídím motor s větším KV anebo větší listy vrtule. Taky budu muset najít někde regulátor s brzdou - takto se sklopka nesklápěla Příloha: První odhoz: letělo to, bylo to docela živé. Moje první zkušenost s řízením letadla bez vzepětí ale se směrovkou. Úplně jiné než Sky Surfer. Létal jsem zatím pouze na omezené výchylky (ano, madstab jsem nevyzkoušel), ale i tak to bylo akční. Příloha: A ještě jednou v letu. Zkoušel jsem namixovat snap-flaps (souhlasný pohyb křidélek dolů s nataženou výškovkou a naopak), zkoušel jsem i přepínačem posunovat odtokovku nahoru a dolů - zatím nebyl moc znát rozdíl. Možná až to dostanu víc do ruky. Příloha: Při druhém přistání jsem o nějakou tvrdší větvičku urazil výškovku - budu muset udělat otočné uchycení výškovky k trupu buďto pevnější, nebo nějak nedestruktivně oddělitelné (třeba stažené gumičkou, která normálně bude přitažená k trupu, ale v případě většího nárazu povolí výškovce uhnout do strany. No nic, je na čase rozmýšlet trup - jak má být dlouhá trupová trubka, jestli motor kotvit k trubce nebo ke gondole, jestli třeba i serva ocasu nemají být v gondole, atd. A to uchycení výškovky. Ale zatím to vypadá docela slibně. Na to jak turbulentně dneska foukalo to docela letělo a dalo se řídit. |
Autor: | YenyaKas [ čtv 25.04.2019 20:06 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
Ubastlil jsem aspoň nějaký trup, do kterého bych schoval komponenty. Ještě pořád moc nevím kam co bude pasovat z hlediska těžiště, takže raději větší. Tím že mám průběžnou karbonovou trubku zezadu od ocasu dopředu k motoru, tak nemůžu udělat díru na baterku z horní strany. Udělal jsem zatím ze spodní: Příloha: A takhle to teď vypadá celé: Příloha: Dneska jsem byl lítat na místním svahu, letělo to úplně krásně, a navzdory minimálnímu vzepětí to mělo docela rozumnou příčnou stabilitu - na rozdíl od mého samokřídla Ita, které je v příčném směru mírně antistabilní. Možná to dělá pružnost té karbonové trubky propojující křídla. Letadlo s proměnným vzepětím Zkoušel jsem i přemet (na malé výchylky, zatím), a i tak se to už docela podobalo tomu madflipu z videí na Slopeaerobatics.com. Až dám plné výchylky, bude to ještě lepší. Potřebuju regulátor s brzdou, takto jsem celou hodinu na svahu strávil s rotující vrtulí. No, pomalu se s tím začnu seznamovat, a postupně zkoušet i nějaké odvážnější věci. |
Autor: | YenyaKas [ čtv 25.04.2019 20:13 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
A teď otázky k řešení. První: jak dlouhý udělat trup? Zatím mám trup z metrové karbonové trubky, a než zjistím jak se to celé chová, nechtěl jsem ji zkracovat. Ale tak "okometricky" si myslím, že je to celé dlouhé - třeba takový Rytmus Mini, kterého jsem dneska viděl, má podobnou plochu výškovky, stejné rozpětí a asi i podobnou plochu křídla, a na délku je výrazně kratší. Odhaduju, že vzdálenost odtokovky křídla od náběžky VOP bude tak poloviční proti tomu, co má Kaze. A druhá: úhel náběhu křídla vůči trupové trubce. Má tohle na něco aerodynamického podstatnější vliv? Podle mě ani moc ne, protože hlavní je úhel vůči VOP, a ten se u plovoucí výškovky dá dělat za běhu pomocí trimu výškovky. Jediné co je, že trup nerovnoběžný s osou letu bude mít mírně větší aerodynamický odpor. Ale zase pokud udělám křídlo směřující oproti trupu mírně vzhůru, získám tím zadarmo vyosení motoru směrem dolů, a ještě na druhém konci dostanu výškovku aspoň trochu nahoru, mimo úplav křídla. Co myslíte? |
Autor: | YenyaKas [ sob 27.04.2019 20:19 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
Milanovy fotky ze čtvrtečního svahu (díky!). Výchylky výškovky (ještě potřebuju dát nitě o jednu díru páky serva dál, abych dosál plných 180 stupňů: Příloha: Příloha: Spodek trupu a serva ocasních ploch: Příloha: A ve vzduchu: Příloha:
|
Autor: | YenyaKas [ ned 05.05.2019 21:54 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
Sychravé větrné počasí, tak aspoň pracuju na zlepšení viditelnosti. Použil jsem černou a fluorescentní oranžovou (na fotkách to nevynikne, ale vidět je to docela dobře) a vyrobil jsem nějaké obtisky. Nemám paintbrush, takže jen maskovací páska a štětec. Škoda, že ta barva občas pod tu pásku zateče. Někdy dokonce zateče i pod tu laminovací fólii a rozpije se tam. No nic, vyrábíme letadlo pro zábavu, ne maketu na soutěž. Kaze shora: Příloha: ... a zespoda, snad je to dostatečně odlišné: Příloha: Detail ocasu: Příloha: Problém délky trupu zatím stále nerozhodnutý, zatím je plán zkrátit vzdálenost mezi odtokovkou křídla a ocasem tak o 10 cm, karbonovou trubku trupu zkrátit někam mezi těžiště a náběžnou hranu křídla, a udělat kratší trup. Ale ještě to celé rozmýšlím. |
Autor: | semo [ pon 06.05.2019 7:46 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
K tomu podtečení maskovací pásky: nejdřív stříknout bezbarvým lakem (v tvém případě třeba sprej), ten ať si klidně podteče. A barvu až pak. A samozřejmě dobrou pásku. Třeba elektrikářská izolačka neni špatná. Jinak jsou dobrý maskovací pásky na plastikový modely (Tamiya). |
Autor: | JirkaA [ pon 06.05.2019 7:47 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
Finta proti zatékání pod maskovačku je nejdřív ten přechod stříknout stejnou barvou co je pod ní nebo bezbarvým lakem edit: Eh, semo byl rychlejší |
Autor: | YenyaKas [ ned 12.05.2019 21:14 ] |
Předmět příspěvku: | Re: Kaze - 1.5m elektrovětroň z XPS |
OK, zlatý hřeb večera, letové video (už jsem dával do vlákna Videa nejen začátečníků, pokud máte nějaké připomínky k letovému projevu, spíš do sem než do tamtoho vlákna): Zvlášť ta situace úplně na konci videa by mě zajímala - letadlo se jakoby rozkmitalo, skákalo nahoru a dolů, tak jsem to radši přivedl na zem. Možná jen příliš malá rychlost, a zrovna v tom místě bývají víry a rotory, tak třeba kombinace s tímhle. A ještě jsem si poznačil nastavení vysílačky do vlákna o FlySky-i6. Učím se s tím postupně lítat, líbí se mi to. Akorát je potřeba nenechat si odtokovku dole, když chci letět na zádech . A teda taky zatím mám problém s velkými výchylkami - přemet na velkých výchylkách vypadá impozantně, pokud zrovna člověk neutrhne proudnice na křídle. Akorát pak člověk nesmí zapomnět přepnout zpátky na menší výchylky, protože i přes expo 100% zatím nejsem schopen na plné výchylky uřídit Kaze ve vodorovném letu. ( EDIT: dneska jsem ještě kontroloval diferenciaci, a zjistil jsem mimochodem, že jsem na velkých výchylkách výškovky neměl nastavené expo. Tak to není divu že oproti expu -50 % na polovičních výchylkách bylo expo 0 % na plných výchylkách neřiditelné. ) Dneska ve větším větru (podle Norů 7 m/s, ale neměřil jsem) a v turbulencích se Kaze docela obstojně držel, tak snad si své jméno zaslouží. Ještě přemýšlím, jestli by nestálo za to udělat trup s významnější svislou/boční plochou, že by to bylo schopné držet i nožový let. |
Stránka 2 z 3 | Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |