Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 46 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 13:46 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 15.11.2009
Příspěvky: 49
Bydliště: Dobruška
Zdravím na webu.
Prosím o radu ohledně ovládání většího větroně.
Chystám se do soupravy napípat svého prvního větroně 3,2m se čtyřmi servy v křídle.(ostatní jsou bez klapek) Jak to tady tak pročítám, někdo plyn ponechává na křížovém ovladači a letové režimy má na 3polohovém přepínači a někdo přiřadí plyn na ten přepínač (0-50-100%) a pákou ovládá klapky nebo nebo nějaký přistávací mix. Ptám se tedy jak to máte Vy a jestli si zvyknu na to že na plynu nemám plyn :wink:
Díky za rady ohledně nastavení RC soupravy Aurora X9 a větroně Absolution Pro od VH Model. Jirka.


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 14:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.2.2006
Příspěvky: 1205
Bydliště: Praha, Sobín
Obrázky: 3
Já mám sice jen dvouservové křídlo, ale používám křidélka ve funkci brzd pro sestupy nebo přistání, a jak motor tak brzdy ovládám plynovou pákou. Na ovládání motoru přes vypínač nebo otočný poťák jsem si nezvykl. Řeším to přes letové režimy, v podstatě bych si vystačil s dvěma. Pro start (a obecně motor) ovládám plynovou pákou čistě motor. Pro režim přistání v dolních 50% pohybu páky ovládám brzdy (butterfly, kdyby tam byly i klapky), páka dole = 100/ brzd, páka v neutrálu 0% brzd, nad 50% už to na křidélka nemá vliv a ovládá to motor, abych si mohl přitočit, kdybych byl krátký. Přepínání režimů má nastavené zpoždění 0,5s, aby to nebylo skokové.
Kdybych tam měl čtyřservové křídlo, na režim start bych měl klapky fixně v nějaké vhodné poloze, doplnil bych prostřední režim termika, kde bych plynovou pákou ovládal jen klapky, ale v mnohem menším rozsahu než při brždění (jemné zakřivení křídla pro termiku a narovnání pro rychlost) a pro režim přistání bych ke křidélkům nahoru vyklápěl i klapky dolů, kasický mix pro brždění. Ve všech režimech by stále platilo, že plyn k sobě - minimální rychlost a naopak.
Nastavení tedy minimálně 3 letové režimy, pro motor má každý režim jinou křivku. Start - lieární křivka -100 až 100, pro termiku trvale -100, pro přistání v rozmezí výchylky -100 až 0 hodnota -100, od 0 do 100 pak lineární 0 až 80 (pro přitočení nikdy nepoužívám plný kotel).

_________________
Símův axiom: Každý signál se zlepší, připojíme - li anténu


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 14:13 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 24.1.2011
Příspěvky: 498
Bydliště: Žamberk
Já mám motor na přepínači režimů. Je to třípolohový přepínač, dole režim Start, uprostřed Let a nahoře Přistání. Motor je v režimu Start na 100% výkonu, nemám žádnou další regulaci, jen 0% nebo 100%. F5Jéčka to mají určitě jinak, ale já používám motor jen na cestu nahoru a tam chci být rychle. Motor je ještě blokovaný dalším přepínačem, aby nedošlo k jeho zapnutí při náhodném drcnutí do přepínače režimů letu před startem. Při startu mám zablokovaný motor přepínačem, přepnu přepínač režimů do polohy Start, potom odblokuji druhým přepínačem, motor se spustí a hodím model do vzduchu. Když jsem nahoře, přepínačem režimů přepnu z režimu Start do režimu Let. Motor se vypne a plachtím. Na blokovací přepínač během letu už nesahám. Po přistání přepnu blokovací přepínač a jdu pro model.
Plynovou pákou ovládám jen vztlakové klapky při přistání společně s křidélky (butterfly) - klapky jdou dolů a křidélka nahoru. Jiné využití pro plynový knipl u větroně nemám.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 14:55 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
Myslím, že nedostaneš jednoznačnou odpověď, každý tábor si bude hájit své :-). Já mám u větroňů plyn i mechanizaci křídla na kniplu a mám nastavené letové režimy, které přepínám trojpolohovým přepínačem:
start - knipl ovládá plyn
termika - knipl ovládá plyn a pomocí otočného ovladače zakřivuji odtokovku
přistání - knipl ovládá mechanizaci křídla, motor je nefunkční.

Je to proto, že jsem se s tímhle nastavením učil lítat a nechce se mi to měnit. Ale spousta kolegů na soutěžích má plyn jen na přepínači.

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 15:30 
Mazák
Mazák

Registrován: 1.3.2012
Příspěvky: 943
Bydliště: Dobrá Voda u Hořic, ČR
kope píše:
...Ale spousta kolegů na soutěžích má plyn jen na přepínači.

To může tak jen zdálky vypadat... knipl mají v nějaké vhodné poloze plynu pro start a motor zapnou vypínačem, který slouží jen k zapnutí/vypnutí (třeba mixem -100%), za letu se normálně ovládá plyn kniplem, dokud se zase nevypne vypínačem, případně přepnutím režimu.

Jinak za mě souhlas s tím, co popsal Jiri pro čtyřservové křídlo.

Ještě poznámka - pokud vím, tak Aurora má přednastavenou funkci zámek plynu, ale to funguje tak, že zamkne na výstupu aktuální hodnotu nastavení plynu, klidně i plný plyn, takže čistě jako vypínač motoru se použít nedá. Pokud je to jinak tak mě opravte.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 16:03 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10764
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Mám to stejně. Podle letového režimu má knipl přiřazenu funkci.

Ještě bych upozornil na to , že je to i o směrech ovládání. Snažím se mít princip pohyb ovladače "OD sebe" = "vyšší rychlost modelu".
Tedy odjištění motoru od sebe, páku plynu od sebe = víc plynu, páku klapek od sebe = zasunout.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 16:10 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.4.2011
Příspěvky: 3156
Bydliště: Praha Letňany
TomasC píše:
... Snažím se mít princip pohyb ovladače "OD sebe" = "vyšší rychlost modelu".
Tedy odjištění motoru od sebe, páku plynu od sebe = víc plynu, páku klapek od sebe = zasunout.


Tak to mám taky, ale i na to se názory různí :-). Setkal jsem se i s přístupem páka plynu od sebe = VÍC plynu, páka klapek od sebe = VÍC klapek, tj. zpomalení

_________________
Wind Dragon slow 2,4 GHz byl první...


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 17:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 5.1.2007
Příspěvky: 9185
Bydliště: Trenčianska Turná
Obrázky: 0
A preco riesis plyn v sekcii vetrone?

_________________
Nie som zlý.... iba rýpem
www.elektromodely.sk


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 18:33 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 15.11.2009
Příspěvky: 49
Bydliště: Dobruška
Hezky rýpeš :lol:
Omlouvám se. Mělo to být v sekci elektrovětroně :(
Moje chyba.
Jinak děkuji za obsáhlé rady a zkušenosti.
Nejpřirozenější mi přijde nastavení co popisuje v první odpovědi Jiří. Jinak asi každý na co je zvyklý.
Jelikož já jsem ještě tímto stylem ovládání nedotčen, tak se rozhoduji jaký styl zvolit. Dík a hezký večer :wink:


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 20:02 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 2.6.2014
Příspěvky: 98
Bydliště: Zábřeh
Začínal jsem s motorem na páce plynu, ale postupně jsem přešel na motor na 3 polohový přepínač a na páce plynu BF, případně brzdy. Na to jsem přešel když jsem začal vlekat vetrone bez motoru :)

_________________
Proxima II, Beta major 3m, Shark 6m, VSO-10 4m, Velox krill 80ccm, ocelot, minicorado .. Frsky Horus


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 20:43 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 22.5.2006
Příspěvky: 471
kope píše:
Tak to mám taky, ale i na to se názory různí :-). Setkal jsem se i s přístupem páka plynu od sebe = VÍC plynu, páka klapek od sebe = VÍC klapek, tj. zpomalení

Ano takto to lítám třeba i já, že mám klasicky v plném rozsahu plyn od sebe a ve fázi přistání plně vytažené klapky také od sebe. Tedy k sobě mám vždy polohu 0 jak pro motor, tak i pro klapky a vím že je to výchozí pozice ve které nic nezkazím a nehrabu si do žádné funkce v žádné letové fázi :)
Řeší to i tu situaci, že pokud bych byl náhodou v krizi s plně vysunutými brzdami, tedy s kniplem od sebe, tak stačí cvaknout přepínačem pro změnu letové fáze, knipl se mi z brzd změní v motor a tedy v ten moment se mi plně vysunuté klapky zavřou a rozjede se motor. Když se to dobře odladí zpožděními, tak dojde k plynulému rozjezdu letadla z plně zabrzděného do plně omotorovaného bez jakéhokoliv propadu modelu a bezjakéhokoliv kvrdlání s kniplem plynu :wink:
K přepínání těchto dvou letových fází používám přepínač který je nad kniplem plynu. Přepínač je nastaven tak, že k sobě je režim přistání (brzdy) a od sebe režim motoru (plyn). Tedy když mám plně vysunuté brzdy (knipl od sebe) a byla by krize, tak mám prsty blízko tohoto přepínače a pro sepnutí motoru stačí do něj jen cvrnkout od sebe a už to jede :-) (pokud je přepínač 3 polohový, tak ho mám nastaven na "brzdy-plyn-plyn", aby v případě krize i změna jen o jednu pozici spustila motor)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 21:48 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
miglosch píše:
Řeší to i tu situaci, že pokud bych byl náhodou v krizi s plně vysunutými brzdami, tedy s kniplem od sebe, tak stačí cvaknout přepínačem pro změnu letové fáze, knipl se mi z brzd změní v motor a tedy v ten moment se mi plně vysunuté klapky zavřou a rozjede se motor.)


a právě proto je výhodnější---klapky při přistání když se zdá, že jsem krátký zavírám od sebe--přidávám plyn---mám plý plyn--zavřené klapky, stejně je to málo, přepínám letový režim a protože mám páku od sebe----velice pohodlně dosáhnu vepředu na přepínač letového režimu a navíc mám i rovnou plný plyn---a třeba naprogramované plynulé naběhnutí motoru.

Já neměl na výběr, graupner 19 má tento režim pevně nastavený, dnes už vím proč, ono to má opravdu logiku.

on je ze začátku trochu problém , že z jednodušších letadel je asi každý zvyklý přistávat s páčkou u sebe, já se to odučoval tak, že jsem v bezmotorovém letu--termika, plachtění řídil s pákou vepředu, jooo, chvilku mi to zvyknout si trvalo.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 22:11 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 22.5.2006
Příspěvky: 471
Pepine jenže já používám klapky tak, abych si nikdy nemusel přimotorovávat na přistání, tedy já nepotřebuji takovou kombinaci kterou popisuješ a tedy pro každého to výhodnější jak píšeš být nemusí :wink:
Mnou popisované krizové přepnutí mám nastavené na každém motorizovaném větroni "pro sichr", nicméně jsem to použil za 10 let snad jen jednou, kdy mi model chtěla připlácnout k zemi nějaká silná turbulence či poryv větru a cvaknutí přepínače to vyřešilo. Tedy pokud člověk používá klapky tak jak má, tak žádné takové kombinace jak píšeš potřeba nejsou. Třeba piloti velkých větroňů možnosti přimotorování nemají, musí dát přistání na první pokus a tak se snažím lítat i já :)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 22:17 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
miglosch píše:
Třeba piloti velkých větroňů také takové možnosti nemají a musí to dát na první pokus a tak se snažím lítat i já :)


v pohodě,vždy jsem si říkal, že piloti dopraváku, kteří opakují přistání umějí oproti modelářum prdlajs řídit.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Jak ovládat plyn
PříspěvekNapsal: čtv 21.03.2019 22:30 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 17.1.2017
Příspěvky: 1339
Bydliště: Brno
kope píše:
termika - knipl ovládá plyn a pomocí otočného ovladače zakřivuji odtokovku


Jak tohle funguje? Já jsem měl snahu něco takového si nastavit, ale vadilo mi to, že na otočném ovladači není "cítit" středová poloha. Nebo se v tomto případě odtokovka zakřivuje jen dolů? Ptám se hypoteticky pro ovládání 1.5m elektrovětroně s dvojservovým křídlem, s křidélkem po celé délce odtokovky.

_________________
Sky Surfer; HK Paraglide; DYI: samokřídlo Ita, elektrovětroň Kaze, delta Quasar3D; FlySky i6


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 46 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 27 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz