v pohodě,vždy jsem si říkal, že piloti dopraváku, kteří opakují přistání umějí oproti modelářum prdlajs řídit.
U motoráků si ale samozřejmě s plynem při přistání hraju taky a taky občas přistání opakuju. U větroně se to ale snažím hrou s klapkama vždy posadit napoprvé a pokud už se stane, že musím opakovat okruh na přistání, tak to se rozhoduju ještě ve větší výšce, kdy nemusím řešit žádnou krizi a normálně si přepínám jedním cvaknutím přepínače mezi letovými režimy
YenyaKas píše:
Jak tohle funguje? á jsem měl snahu něco takového si nastavit, ale vadilo mi to, že na otočném ovladači není "cítit" středová poloha.
Ne každé rádio má otočné ovladače bez středové polohy, ale jsou i lidé, kteří režim rychlost vůbec nepoužívají a pak jim stačí i otočný ovladač bez středu pro zakřivení odtokovky jen dolů, pro režim termika. V závěru na tuto funkci stačí i přepínač, to zakřivení se nahoru i dolů většinou stejně nastavuje v řádu milimetrů. Taky jde o to jak výkonný model máš a jak opravdu nutně potřebuješ honit proporcionálně ty milimetry
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
miglosch píše:
Pepine jenže já používám klapky tak, abych si nikdy nemusel přimotorovávat na přistání, tedy já nepotřebuji takovou kombinaci kterou popisuješ a tedy pro každého to výhodnější jak píšeš být nemusí
noo, vzhledem k tomu, že já to používám v podstatě asi uplně stejně jako další 3 lidi v tomto vláknu, jeden z nich je tuším dokonce mistr světa, navíc mám i pocit, že jsem toto řešení právě s ním před lety i probíral a jak řekl, tak jsem udělal--bo to fakt podle mého mělo logiku a jak jsem psal---graupner to na pokračovacím vysílači 19 naprogramoval tak, aby to obráceně ani nešlo--nechám to tak, já s tím už dožiju
on je ze začátku trochu problém , že z jednodušších letadel je asi každý zvyklý přistávat s páčkou u sebe, já se to odučoval tak, že jsem v bezmotorovém letu--termika, plachtění řídil s pákou vepředu, jooo, chvilku mi to zvyknout si trvalo.
Mne by třeba tento způsob nevyhoval právě v tom, že je pak plynová páka v každém režimu v jiné poloze kdy je na ní vyplá funkce, tedy já mám při páce plynu k sobě všechny funkce vždy vyplé a nijak se mi to v různých fázích neplete a při přepínání letových fází se mi hned nezapíná nějaká funkce když mám páku plynu u sebe. Přijde mi to tak nějak více pod kontrolou s menším rizikem si šáhnout do něčeho co nechci a to jen přepnutím letové fáze. Třeba ty když si krátkej a zavíráš klapky, tak se ti to rovnou přimotorovává, ale mne stačí když se zavřou klapky, čím se mi zmenší klesání a zvýší kluz a tím model dotáhnu i když jsem na přistání kratší a nemusím do toho rozbíhat motor, prostě to přistání řídím už jen plynulým vysouváním a zavíráním klapek tak, aby model přistál kde chci.
Ono jsou ale samozřejmě všechny způsoby dobře, hlavně záleží jak to vyhovuje každému jednotlivci, je to stejný jako s vínem, tisíc lidí - tisích chutí ale je fakt, že se často musí člověk podřídit taky právě tomu, co vlastně umí jeho rádio a vo tom to taky je...
Registrován: 23.6.2014 Příspěvky: 877 Bydliště: Žďár n. S., ČR
miglosch píše:
… mám klasicky v plném rozsahu plyn od sebe a ve fázi přistání plně vytažené klapky také od sebe. Tedy k sobě mám vždy polohu 0 jak pro motor, tak i pro klapky a vím že je to výchozí pozice ve které nic nezkazím a nehrabu si do žádné funkce v žádné letové fázi Řeší to i tu situaci, že pokud bych byl náhodou v krizi s plně vysunutými brzdami, tedy s kniplem od sebe, tak stačí cvaknout přepínačem pro změnu letové fáze, knipl se mi z brzd změní v motor a tedy v ten moment se mi plně vysunuté klapky zavřou a rozjede se motor. Když se to dobře odladí zpožděními, tak dojde k plynulému rozjezdu letadla z plně zabrzděného do plně omotorovaného bez jakéhokoliv propadu modelu a bezjakéhokoliv kvrdlání s kniplem plynu
Přesně takhle to používám i já. Je to samozřejmě věc názoru a zvyku.
Ještě bych zmínil, že stejně jako v okamžiku přistání motoráku stahuju motor, tak v okamžiku přistání větroně stejný pohybem zatahuju klapky, abych je neurval o zem
_________________ Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
miglosch píše:
Mne by třeba tento způsob nevyhoval právě v tom, že je pak plynová páka v každém režimu v jiné poloze kdy je na ní vyplá funkce, tedy já mám při páce plynu k sobě všechny funkce vždy vyplé a nijak se mi to v různých fázích neplete.
problém je jinde, ty jsi vubec nepochopil jak to mám a jak se to potom ovládá.
----Přidám plyn---páka od sebe---nastoupám---páka stále od sebe ---vypínačem před pákou vypínám motor--plynová páka stále zustává vepředu--létám--vyklesám a chci znovu nastoupat----stále mám plynovou páku vepředu, pouze opět přepnu vypínač--motor se roztočí a já opět stoupám---když vystoupám, přepnu vypínač----stále mám páku vepředu---jdu na přistání, pokud jsem dlouhý, přitahuji páku k sobě--otevírám brzdy, pokud bych byl krátký, tak nepřitahuji páku k sobě, ale pouze zase přepnu na chvilku vypínač--sepnu motor.
Už tomu rozumíš? já opravdu nejsem ten z nás dvou, kdo musí s tou plynovou pákou kvedlat---stáhnou jí k sobě, když přepínám letový režim z motoru na klapky a řešit to zpomalovačem náběhu----já mám ale i středovou polohu toho přepínače , kdy pak nemám na plynové páce vubec nic-ani motor, ani brzdy a ten přepínač mám ještě paralelně spojený s tlačítkovým spínačem, takže vyjma startu--prvotního přidání plynu plynovou pákou od sebe už pak znovu a znovu stoupám většinou pouze stiskem toho tlačítka---plynovou páku mám pořád vepředu a stiskem tlačítka přepnu režim klapek opět na plný plyn.
v podstatě se dá říct, že motor --zapnuto--vypnuto ovládám také pouze přepínačem, nikoli plynovou pákou, ačkoli ve skutečnosti ten motor mám na plynové páce-----někdo to tady zminoval, že se muže jen zdát, že motor je ovládaný přepínačem.
Aha to se přiznám, že to mne nenapadlo, že máš motor na páce plynu, kterou necháváš nahoře a k vypínání motoru používáš neproporcionálně přepínač. Já mám motor na páce plynu protože ho chci používat stále proporcionálně a proto vysouvám butterfly od sebe, protože motor vypínám jako u každého jiného letadla a nemusím u různých modelů přemýšlet nad různou logikou plynu. Výsledek mezi mnou a tebou je jasně 1:1 protože ty víc kvrdláš přepínačem a ano, já oproti tobě zase v tomto případě jasně více kvrdlám pákou plynu myslím že jsme to tu popsali dost, tak ať si z toho každý vezme co potřebuje a ať nás hlavně to kvrdlání baví
Registrován: 6.5.2012 Příspěvky: 715 Bydliště: Vyškov, ČR
páka plynu od sebe (nahoru) = vše v nule , nebo podle aktuálního let. režimu přizvednuto, příp. navztlakováno (příp. zakřivení regulováno sliderem) páka plynu k sobě (dolů) = naplno brzdím motor mám na přepínači, někdy třípolohovém, kdy prostřední poloha může být regulovaná sliderem)
Takto u spousty letadel, bez problémů i s 2,5kw+ motorem.
Zastávám názor od sebe = zrychujeme (LR rychlost/přeskok...). K sobě zpomalujeme (brzdy, termika...) A zároveň ctím aby páka plynu měla jen jeden význam (u mě brzdy) pak v krizových situací reaguju vždy stejně a správně.
Samozřejmě je to můj pohled, každý ať si létá, jak je mu libo.
zelkar píše:
Ještě bych zmínil, že stejně jako v okamžiku přistání motoráku stahuju motor, tak v okamžiku přistání větroně stejný pohybem zatahuju klapky, abych je neurval o zem
Tohle je pro mě trochu problém, pokud si vyjímečně zalétám s něčím čistě motorovým - kombat, akrobat - tak se mi stává že přistanu a vrazím tam "plný plyn" jak jsem zvyklý zatahovat klapky.
Tohle je myslím nepochopení principu. Přepínačem se přepne jiný letový režim, kde se motor nepoužívá. A tak se motor jaksi mimochodem vypne.
Ono to tak zdálky vypadá, ale je to o letových režimech a příslušných konfiguracích.
Tomáši já znám principy letových režimů a pochopil jsem to nakonec jak to vlastně Pepin používá, jen mi uniká, proč mít vůbec na páce plynu motor s tím, že se vlastně pákou plynu zapne jen jednou na začátku letu, páka se ponechá na maximu a pak se motor zapíná a vypíná přepínáním letového režimu.
Naposledy upravil miglosch dne pát 22.03.2019 22:37, celkově upraveno 2
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
miglosch píše:
Tomáši já znám principy letových režimů a pochopil jsem to nakonec jak to vlastně Pepin používá, jen mi uniká, proč mít vůbec na páce plynu motor s tím, že se vlastně pákou plynu zapne jen jednou na začátku letu, páka se ponechá na maximu a pak se motor zapíná a vypíná přepínáním letového režimu.
protože když chci pak s nějakým větroněm létat jako s motorákem, tak mám možnost ho ovládat jako motoráka klasicky plynovou pákou.
Mě by v tom nevyhovovalo to, že pokud bych stáhnul plyn klasicky pákou k sobě a přepnul režim, tak by mi najednou vyjelo butterfly na maximum. Proto mám s pákou u sebe vždy každou funkci v pozici 0, aby se funkce nemohly nazájem ovlivnit při přepínání letových režimů a v této poloze kniplu. A to je vlastně celá má myšlenka, kterou se tu celou dobu snažím napsat a konečně se mi to povedlo a dokonce krátce a stručně Jinak je ale vidět, že Pepinovi jeho nastavení sedí a na funkci dobrého pilota to nemá vůbec žádný vliv
Já to mám tak, že na páce plynu mám buď: 1. Motor (letový režim Vzlet) 2. Nic (letové režimy normal, termika a rychlost) 3. Klapky, přesněji řečeno butterfly (letový režim přistání)
A páka plynu dole (u sebe) znamená vypnutý motor a zasunuté klapky. V letovém režimu vzlet mám ještě jeden přepínač, který upraví křivku plynu tak, že minimum je cca 25%. To je proto, aby při očuchávání vzduchu na minimálním motoru nedošlo při stažení plynu k nechtěnému vypnutí motoru (RCEV, F5J).
Ale jsem přesvědčený, že neexistuje žádné "jediné a správné" nastavení. IMHO záleží na dvou věcech: 1. Co umožní nastavit vysílač 2. Jak si to pilot vymyslí
Někomu přijde přirozenější způsob, že páka plynu od sebe znamená rychlost a k sobě zpomalení, jinému to že páka plynu dole znamená vždy vypnuto. Áť si každý vybere.
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
miglosch píše:
Mě by v tom nevyhovovalo to, že pokud bych stáhnul plyn klasicky pákou k sobě a přepnul režim, tak by mi najednou vyjelo butterfly na maximum.
v praxi ale nemáš duvod a je to i obtížnější dosáhnout na přepínač na čele vysílačky, když máš plynovou páku staženou k sobě,tak nahmatávat nějaký přepínač vepředu, navíc to co popisuješ někdy taky dělám, když vím, že stejně začnu klapkama na plno--respektive třeba tady u toho foxe vysunutím brzdících štítu, klidně stáhnu plynovou páku k sobě a až přijde ten správný čas, jenom cvaknu do přepínače-záleží na okolnostech a terénu kde přistávám-když letím přemet nahoře, tak už řeším, jak ho budu točit a vybírat dole a kolik tam budu asi tak nad zemí, kolik a odkud fouká, vyletím po větru? proti větru? na boční vítr? a neřeším to teprve až to přijde.
Zdravím, měl bych takový dotaz. Chápu zde popisované nastavení řízení i mě by nějaká varianta vyhovovala. Ale jak technicky docílíte toho, aby po přepnutí zvoleného přepínače přestal reagovat plyn (3. kanál u futaby) a mohl jsem knipl plynu využít na mnou vybranou funkci? Dokážu cokoliv k němu přimixovat, ale stále mi ovládá motor. Pro vás zřejmě banalita, ale já na to nemohu přijít Mám futabu T10CG
Registrován: 25.4.2003 Příspěvky: 10799 Bydliště: Praha Hloubětín ČR Obrázky:266 Blog:Zobrazit blog (3)
miglosch píše:
Mě by v tom nevyhovovalo to, že pokud bych stáhnul plyn klasicky pákou k sobě a přepnul režim, tak by mi najednou vyjelo butterfly na maximum.
Ono má všechno svoje. Většinou jsou letové režimy tři. Motor, Termika, Přistání. A tam ty přechody nejsou tak výrazné.
Ale já třeba na pyloňáku létám režimy dva. Rychlost a Přistání. Tam dochází k tomu, že přepínám se staženým plynem a HNED se hrnou brzdy ven. Nelíbí se mi to, ale řešil jsem to zpomalením přechodu režimu Rychlost na Přistání na 2sec. V tom čase dám snadno páku dopředu.
Je to o tom, že páka plynu vždycky řídí rychlost letadla. V režimu Rychlost 0-310km/h (ale to mám ohnutou páku vpřed) na trati a v režimu Přistání, abych přistál na letišti, ideálně blízko sebe 90-45km/h což je cca pádovka).
Asi by se to dalo udělat lépe, ale mozek už to má zažité a tohle by fungovalo, dokud by nepřišla nějaká krizovka, pak nastoupí v synapsích vypálené reflexi a je problém. Dneska bych taky šel jednoznačně palcovky a už je na zvyknutí pozdě.
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru