Autor |
Zpráva |
honza.i
|
Napsal: čtv 07.03.2019 6:17 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Přemýšlel jsem nad tím fixírkovím efektem. Ten bude vytvářet u vnitř trupu vír, s minimální výměnou vzduchu nuceně nasavaného skrz motor a prepážku. Malý průtok vzduchu aby odvedl potřebné množství tepla bude požadovat velké rozdily teplot = chladno př - 10 a krátkou dobu chodu a po aktivním chodu chod na volnoběh pro nucené vychlazení naakumulovaného tepla. Pro moje účely hledám opak. Hledám motor, který bude fungovat při malých rozdílech teplot. Venkovní teplota 35 stupňů teplota motoru 60 stupňů. To vyžaduje, aby stejné množství tepla o proti fixírkovému efektu odvedlo velké množství vzduchu = velký nucený průtok. Aby po vypnutí motoru nedocházelo k přehřátí motoru vlivem naakumulovaného tepla a odpadla nutnost nechávat motor zapnutý na volnoběh je nutné mít mezi vypnutím dostatečně velké kanálky pro proudění vzduchu, aby se motor chladil náporově. Není nutné zvětšovat vzdálenost mezi rotorem a statorem. Třeba následující motor má mezi vynutím dutiny minimálně průměru 2,5mm + klín a mezi magnety v plášti má taky mezery cca 2,5mm pro chlazení sálavého tepla. (hřídelka má průměr 6mm) Zde bude proud vzduchu proudit mnohem lépe. Po nasazení pláště může být vzdálenost mezi elektromagnety pláštěm s pevnými magnety minimální. Jediné co se zvětší je velikost nejmenšího možného předstihu. O mlouvám se nešla mi z mobilu stáhnout fotka, proto přikládám odkaz. Je nutné se podívat do fotografií na rozebraný motor. https://www.astramodel.cz/cz/katalog/dy ... 40024.htmlTakové chlazení pro moje potřeby odhaduji jako naprosté minimum. Kdysi jsem měl na modelu motor o výkonu cca 950W chlazený 8 drážkami cca velikosti 2,5-3mm * cca 6mm a motor se př při 15 stupních uvařil cca po 4-4,5 minutách chodu na cca 70% výkon. Po předělání chlazení na 4 díry průměru cca 6mm motor zvládne běžet nepřetržitě testováno přes 30minut při 35 stupních nepřesáhne cca 55 stupňů, po vypnutí vyleze během Cca 2 minut teplota cca na 65 stupňů, během cca 10-15 minut motor vychladne. Proto hledám něco chlazeného velkým průtokem. Máte nějaké zkušenosti se značkou motorů DYMOND???
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
igorb
|
Napsal: čtv 07.03.2019 10:36 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4785 Bydliště: SK Bratislava
|
honza.i píše: Třeba následující motor má mezi vynutím dutiny minimálně průměru 2,5mm + klín a mezi magnety v plášti má taky mezery cca 2,5mm pro chlazení sálavého tepla. (hřídelka má průměr 6mm) Zde bude proud vzduchu proudit mnohem lépe. Po nasazení pláště může být vzdálenost mezi elektromagnety pláštěm s pevnými magnety minimální. Jediné co se zvětší je velikost nejmenšího možného předstihu.
Ako sorry, ale zmensit plnenie motora medou aby bezal chladnejsi je tak trochu XXX, to funguje presne naopak. A rebrovanie na magnetoch aby sa chladili? ked na nich nevznika teplo? to je dobre tak akurat aby teplo rychlejsie absorbovali. Ten tvar magnetov je podstatny pre spravne vytvarovanie magnetickeho pola, nie pre dobre chladenie :- )))) A to ze to fixirkove chladenie miesa vzduch v trupe predsa neznamena ze sa tym zmensi prietok trupom, ten je zavisly od objemu ktory to "zfixirkovalo" bez ohladu na to ci sa pri tom este aj pomiesal. POkial si myslis ze motor aj bez vrtulky v trupe vzduch nemiesa, si na omyle. Spravne navrhnuty motor bezi daleko chladnejsie ako prd navrh zmrseny vychcane genialnym chladenim. Ale vidim ze mas vlastne riesenia, takze si asi poradis uz sam :- ))
|
|
Nahoru |
|
|
PetrD
|
Napsal: čtv 07.03.2019 11:16 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 1.3.2012 Příspěvky: 943 Bydliště: Dobrá Voda u Hořic, ČR
|
honza.i píše: ...Takové chlazení pro moje potřeby odhaduji jako naprosté minimum... Netuším jaké ty tvoje potřeby jsou? Chystáš se překonat nějaký světový výškový rekord na rovníku nebo tak něco? Uvažovaný motor ca. 250g při příkonu 800-1000W, se správně zvolenou vrtulí, poběží bez problému minutu i kdyby se chladil naprosto minimálně. Při legálně povolené výšce 300m ho nemáš vůbec důvod na tak dlouho zapínat, tak k čemu řešit chlazení jak na temelínské turbíně? Obecně AXI a Leopard patří k tomu nejkvalitnějšímu z oběžek, myslím že na nich není potřeba dodatečně nic bastlit. Admin edit: NIC jako legálně povolená výška pro modely není, viz zákon o civilním letectví §2, pokud to však chce někdo řešit, tak v jiném vlákně.
|
|
Nahoru |
|
|
smyk1111
|
Napsal: čtv 07.03.2019 15:12 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 30.5.2015 Příspěvky: 133
|
Když si přečtete příspěvky honzy.i , tak zjistíte , že on neřeší normálně nic . Od koupi modelu, až po sebemenší blbost. A pojímá to tak, že buď vůbec neví o čem mluví (např. použití motoru leopard s vysokým KV), nebo naopak tak vědecky, že skoro nevíme my o čem mluví. Jemu osvědčené sestavy , jednotlivé komponenty, nebo osvědčená řešení nic neříkají. On se vydal cestou, kdy požaduje od nás informace, ty pak většinou nepoužije a zavleče nás do naprosto zbytečného problému, který řeší.
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: čtv 07.03.2019 19:45 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Porušovat zákon nenám zájem, bez povolení nezle někde létat ani těch 300m. Je důležité že to tu padlo.
Paradoxně jsou místa, kde se létat s povolením dá dříve to šlo i př v Praze souběžně s dráhou letiště. Dnes dnes nevím jaké podmínky tam mají.
Nevyváženost dotazů je dána rozdílnými znalostmi z různých oborů a dlouhou pauzou. Dodatečně si vzpomínám na informace a dostudovávám chybějící znalosti. Nikdy jsem netvrdil, že znám všechno, nebo že se nikdy nemílím.
Že se zajímá o různá řešení totožného problémů a vyberu si pak jen jedno pro mě v daném okamžiků nejvhodnější, kdo to nedělá? To snad dělá každý.
Že vybírám řešení na hranici možností je dáno tím, že vybírám nejlepší. Průměr není nikdy nejlepší.
V každém případě děkuji za připomínky většinu znich jsem použil, ostatní použiji v budoucnu.
O AXI neříkám, že dělají špatně psal jsem, že momentálně hledám něco jiného. V budoucnu třeba naopak použiji motor od AXI do nějakého lehkého větroně.
Nevěstě hlavy Vaše snaha padá na úrodnou půdu.
Naposled jsem pořizoval motor cca 2006-8 od té do z se trh změnil, původní výrobci se změnili a o nových jsem ani neslyšel. Proto se ptám lidí na aktuální zkušenosti. Jsem rád, že jste mi upozornili na to že ten původní AXI je navržen na pulzní létání, to jsem přehlédl, takže záměr pořídit motor použitelný i do menšího éra jsem zahodil a vrátil se k většímu bratříčkovi s podobným výkonem jako původně osazeny motor v modelu s vrtulí dle doporučení výrobce 12. Snažil jsem se vyměnit motor bez nutnosti pořízení nové přepážky a zkracování špičky. Pak jsem zjistil, že chlazení neodpovídá tomu co momentálně potřebuji. Plánuji létat i za horka nebo si model vzít i na dovolenou.
Maximální dobu chodu uvažuji jak jsem psal: I při snaze létat proti větru se může vítr obrátit a můžu se muset vrátit z maximální povolené vzdálenosti proti větru. Několikrát se mi stalo, že na přistávací plochu přiběhl nehlídaný pes a ulovit mi model. Nebo přiběhli od nikud nehlídané děti většinou proběhnou ke mě a hrozí že do mě strčí ptají se atd. Taky se stalo že běhali za modelem zrovna když jsem šel na přistání nechávám si 2,5minuty nemám rád létat v blízkosti někoho a již vůbec nad někým. Tenkrát jsem musel odletět od přistávací plochy tak daleko aby se po přistání stiihl dotočit rotor než k němu doběhnou. 2,5minuty mi nestačili musel jsem přistát autorotací. Protože se snažím mít bezpečnost na prvním místě přemýšlím i nad tímto. Atd. Proč opět řešit již vyzkoušené a ověřené praxí.
Nyní zvažuji výkonnějšího bratříčka Leopardu než jste mi doporučili nebo Dymond, u kterých je již doporučená vrtule výrobci 16, ta odpovídá i Vaším doporučením.
Ten DYMOND se mi líbí, že má chlazené elektromagnety že tří stran, neznám kvalitu, je těžší asi lépe chlazený. Leopard je menší lehčí, výkonnější stojí polovic.
Chápu že by byl nyní asi vhodnější název pro toto vlákno výběr motoru. Zajímají mě Vaše zkušenosti s těmito motory, popřípadě s alternativami. Ani jeden není skladem, nevím jestli půjdou sehnat. Určitě budou i další možnosti.
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: pon 11.03.2019 14:00 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Dobrý den, prolezl jsem kde co MVVS, Dymond, AXI, atd. ,nakonec se mi zdá nejlepší nějaký z Leopardů „Vámi doporučená motorizace“. Přeměřil jsem trup a měl by se mi tam vejít motor bez toho prodloužení. Mám v úmyslu používat motor v rozsahu 6S (20,5V-25,2V) Mám v merku LC4260 variantu 6T; variantu 7T; variantu 8T. https://www.bighobby.cz/LEOPARD-LC4260- ... -d2175.htm Jaký z těchto motorů byste mi doporučil a s jakou vrtulí? Zatím se mi nepodařilo najít sklopné vrtule těchto průměrů, u kterých by při 25V vydrželi 13tisíc ot. Jde mi i o bezpečnost našel jsem jen vrtule do 9000 ot. Jediný ten motor LC4260-8T by měl mít maximu cca 9800ot jde mi i bezpečnost aby ani při odlehčení vrtule př při této kombinaci 16x8 nedocházelo k překročení maximálních povolených otáček vrtule 9000. Napadá vás vhodnější kombinace??? Honza
|
|
Nahoru |
|
|
PetrD
|
Napsal: pon 11.03.2019 15:09 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 1.3.2012 Příspěvky: 943 Bydliště: Dobrá Voda u Hořic, ČR
|
Asi bych zvolil zlatou střední cestu - 7T (460KV) a pro začátek vrtuli asi 15x8. Vrtulové listy pro tyhle příkony a otáčky doporučuji hledat uhlíkové laminátové, ne plastové (Aeronaut). Dnes asi nejvíc frčí listy GM, paradoxně jsou i o chlup levnější, než relativně nová značka Vitaprop, potom samozřejmě ještě RFM. Slušný sortiment uhlíkových listů za trochu lepší ceny nabízí i Hobbyking, podle mně se od těch Vitaprop liší jen absencí značky na listu. Bacha na různé imitace uhlíku, třeba Ripmax, které uhlíkový laminát předstírají jenom nějakým potiskem nebo folií.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: pon 11.03.2019 15:18 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: úte 12.03.2019 18:36 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Narazil jsem na informace, že ty leopardy mají uvádět rozdílné otáčky a že mají mít nižší otáčky než uvádí. Verze 6T má mít jen 480ot/Volt Verze 7T má mít jen 420ot/Volt Verze 8T má mít jen 370ot/Volt
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: úte 12.03.2019 20:59 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Ani u vrtulí se nemůžeš spolehnout na udávané stoupání a tudíž na vytížení motoru. Pokud chceš konkrétní výsledky, musíš testovat a měřit odběr.
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: úte 12.03.2019 23:17 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Takže asi budu muset testovat. Po tom co jste napsali zvažuji tu verzi 7T má mít 420ot/Volt. Pro střední hodnotu napětí 22,2V mi vychází maximální otáčky 9300 v reálu předpokládám méně. Pro maximální napětí 25,2V 2V mi vychází maximální otáčky 10500 v reálu předpokládám méně. Ty vrtule RFM mi moc líbí tvarem a pevnstí do 13000ot. Při vrtuli 16x8 a při 25V bojím přetěžování motoru. Asi bych zkusil tu vrtuli 15x8 jak jste mi psali, přijde mi že by na maximální napětí 25V mohla mít podobnou spotřebu jako ta 16x8 jen s 22V cca 57A. U tohoto motoru jsou uvedené maximální 45A je to trvalé zatížení? Těch př 55A je krátkodobé maximum v řádu sekund? Jak píšete že reálné hodnoty se budou lišit dle vrtulí. Napadla mi možnost udělat testy né na karbonových vrtulích v řádu za každé měření cca tis. Kč, ale na levnějších ze stříkaného karbonu Aeronaut s 15x8 maximem 9000ot postupně od nuly zvyšovat výkon motoru a měřit opticky otáčky abych nepřekročil 9000ot + klešťovím měřákem měřit A. Na základě testu v případě že bude mít motor rezervy koupit další vrtuli př. 16x8 a znovu otestovat, pokud nebudou rezervy koupit na létání kvalitnější karbonovou vrtuli 15x8 https://www.pp-rc.de/FOLDINGPROPS-FREUD ... 243&p=1568Co si o tom myslíte?
|
|
Nahoru |
|
|
pepin
|
Napsal: úte 12.03.2019 23:21 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.5.2008 Příspěvky: 12832 Bydliště: praha 5
|
honza.i píše: Co si o tom myslíte?
že i kdyby ti titanová spojka křídla měla dorazit až za rok, neměl by to být problém.
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: úte 12.03.2019 23:31 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Titan není momentálně skladem.
Musím se toho dost naučit a nenapadá mi jinak co nejrychleji dohnat chybějící zkušenosti než testy?
Motor bych chtěl osadit o víkendu nebo příští týden zbytek elektroniky v trupu bych chtěl mít osazený cca do půli dubna max do konce, do konce dubna bych to chtěl mít vše napípané včetně stabilizace a GPS na hlídání letového prostoru a otestované na zemi. Na letovou váhu udanou výrobcem se vůbec nemůžu spolehnout podle záletů se rozhodnu jestli budu tu spojku odlehčovat nebo zda to není potřeba.
Kromě toho musím stihnout i další práce a testy na heli.
Je to spousta práce, ale snad to stihnu a bez havárek.
|
|
Nahoru |
|
|
PetrD
|
Napsal: stř 13.03.2019 0:00 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 1.3.2012 Příspěvky: 943 Bydliště: Dobrá Voda u Hořic, ČR
|
Otáčky nemůžeš počítat jako KV krát napětí, k takové hodnotě se bude motor blížit maximálně naprázdno bez vrtule. Při zátěži s vrtulí budou otáčky podstatně nižší. Pro prvotní orientaci je dobré použít nějaká kalkulátor (DriveCalc, eCalc) a nebo ještě lepší použít skutečná měření konkrétního motoru.
Na Reisenauer stránkách jsou u většiny motorů změřené hodnoty s různými vrtulemi, podle toho se dá myslím vrtule zvolit poměrně přesně. Pokud je pravda ten chybný údaj KV (např. na stránkách Bighobby), tak na motor 7T (420KV správně??) by patrně víc pasovala 16" vrtule s větším stoupáním (16x10?). A nebo pro vrtuli 15x8 změnit motor na 6T.
Ovšem dobře je na těch měřených hodnotách vidět, jak obrovské rozdíly jsou mezi různymi typy vrtulí. To co naměříš s listy Aeronaut nebude patrně platit pro úzké listy GM, i když papírově budou mít stejný rozměr.
|
|
Nahoru |
|
|
dudaj
|
Napsal: stř 13.03.2019 0:03 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
Registrován: 22.7.2012 Příspěvky: 4518 Bydliště: Zvole u Prahy Obrázky: 0
|
Záleží, jak se baterky zatížej a jak daj vysoký C, ale já u běžných baterek kalkuluji 3,6 V v počátku pod zátěží. U velmi kvalitních baterek 3,7 - 3,75 V . Pokles otáček bych uvažoval při rozumě vytíženém motoru kolem 8% proti vypočtenému Kv x V pod zátěží. Baterky velmi rychle ztrácejí napětí vybíjením. Schválně si najdi nějaký grafy . Kalkulovat s napětím přes 3,8 V na článek v tomto případě naprosto nemá význam. To ty baterky nedaj. Jinak je určitě rozumný testovat levnější vrtule na odběr, ale právě jsou rozdíly mezi vrtulemi jednotlivých výrobců při stejném označení parametrů. S tím je potřeba kalkulovat. Možná že by se našel někdo kdo by dražší vrtuli na statický test půjčil. Ale já bych se těch otáček nebál, pochopitelně za dodržení pravidel nepohybovat se v rovině vrtule .
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|