|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 15 ] |
|
Autor |
Zpráva |
kubikula78
|
Napsal: stř 12.12.2018 15:02 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 7.12.2018 Příspěvky: 25
|
Ahoj všem,
brzo začnu stavbu Cornixe od p. Knébla, ovšem s úpravami....a potřeboval bych poradit. S klasickou stavbou zkušenosti mám, ale ne s implementací uhlíku.
1. prodloužím centroplán, takže celkové rozpětí bude 2 metry....dle p.Knébla běžná úprava, pár jich létá. Křidélka na uších, centroplán s klapkami. Uši přilepím a křídlo udělám na spojku v polovině centroplánu. Jaký průřez uhlíkové spojky a z čeho udělat její uložení v centroplánu?
2. Balsové nosníky nahradím uhlíkovou pásnicí.....jaký její rozměr? Stojina je jasná-na šířku pásnice, balsa na 45°.
3. Páskování žeber (2mm lehká balsa s vylehčovacími otvory) uhlíkovým rovingem - bude stačit 0,15 mm?
4. Čím lepit.....předpokládám, že spoj žebro - pásnice CA lepidlem, spoj stojina-pásnice-žebro taktéž, páskování žeber taky CA, ale čím balsu na uzavření D-boxu k nosníku(pásnici)? Napadá mě epoxid, ale tím pádem by se D-box musel lepit celý epoxidem.....neumím si představit kombinovat epoxy na nosník a disperzi na žebra.
Podotýkám, že z toho nechci dělat hotliner, ale zas nechci mít strach pustit to z kopce. A než se pustím do dalšího projektu, chci si vyzkoušet práci s uhlíkem.
Díky za každý názor.
Kuba
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
kubikula78
|
Napsal: pát 21.12.2018 9:08 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 7.12.2018 Příspěvky: 25
|
|
Nahoru |
|
|
JirkaA
|
Napsal: pát 21.12.2018 11:00 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 17.8.2008 Příspěvky: 6902 Bydliště: Moravský kras ČR
|
člověče takto otočeným nosníkem jsi tomu moc nepomohl, to byla skoro bych řekl zbytečná práce. Jo, kdyby to uhlí bylo na horní i dolní straně nosníku, to by byla jiná.. Nebo ten nosník o 90° otočit, aby ten uhlík byl na výšku...
_________________ OK2WY
|
|
Nahoru |
|
|
Kuta33
|
Napsal: pát 21.12.2018 13:45 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 21.9.2014 Příspěvky: 469 Bydliště: Český Těšín, ČR
|
Jenom dotaz, pokud jsem kubikulu dobře pochopil, má v plánu stejný nosník s uhlíkovou tkaninou mezi lištami i nahoře a mezi ně pak stojiny z balzy, je tak ? Mně se to zdá pevnější než původní nosníky smrk 4x4. Výhodu v otočení nosníku (uhlí) o 90 stupňů nevidím. Můžeš osvětlit ? Nechci diskutovat, ptám se jako zvědavý laik.
_________________ Rozdíl mezi chlapcem a mužem je pouze v ceně jeho hraček.
|
|
Nahoru |
|
|
kubikula78
|
Napsal: pát 21.12.2018 14:36 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 7.12.2018 Příspěvky: 25
|
Samozžejmě stejná pásnice bude i nahoře,vždyť mají žebra výřezy.Mezi 4mm balsa,tj.na šířku pásnic,leta na stojáka.Omotat kevlarovou nití.....klasika. S uhlíkem dělám prvně,jsem odkojenec klasické stavby,asi je fakt,že na stojáka by lišta byla ještě pevnější. Ovšem i takto je v ohybu daleko pevnější než lišta 4x4. Horní můžu dát na výšku.
|
|
Nahoru |
|
|
HONZIK 22
|
Napsal: sob 22.12.2018 13:11 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 8.7.2015 Příspěvky: 1795 Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
|
Jasne, uz to mas prilepene. Vzdycky je nejvetsi napeti v ohybu kridla na jeho spodni strane. Tak proto ten uhlik kolmo. Ten vrchni nosnik,, kolmo,, kazdopido,, dej. I tak to bude pevne neb jsi vlasne vytvoril komposit a mnohonasobne zvetsil pevnost drevenych prvku. Bude to nadherne ero, drzim palce.
|
|
Nahoru |
|
|
kubikula78
|
Napsal: čtv 27.12.2018 9:11 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 7.12.2018 Příspěvky: 25
|
Tak jsem trošku pokročil na centroplánu a začínám mít dilema....
1.páskovat žebra uhlíkem? 2.potáhnout folií nebo Icarexem?
Pokud bych páskoval tak bych musel folií, protože Icarex bych musel lepit Chemoprenem a to nemám kde dělat...lepím doma, větranou dílnu nemám.
Pokud nebudu páskovat můžu použít Balsaloc a to je v poho.....zas utrpí pevnost.
Myslím,že už teď je pevnost velmi dobrá. Pásnice 4x4,(dva 2x4 s uhlíkem mezi), mezi pásnicemi 4mm balsa, z jedné strany ještě přes pásnice uzavřeno lehkou překližkou 0,8mm. Místa na odtokovce bez diagonál jsem zavřel uhlíkem 0,5mm.
Nepracoval jsem ani s jedním, takže netuším, o kolik pásky uhlíku na žebrech konstrukci zpevní, stejně jako netuším, o kolik budou jiné letové vlastnosti folie vs Icarex. Vím co se píše....ovšem nestavím to jako termický speciál, spíš pro zábavu.
Přílohy: |
1.jpg [ 75.07 KiB | Zobrazeno 2673 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
bitovod
|
Napsal: ned 06.01.2019 23:46 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.3.2010 Příspěvky: 1457 Bydliště: Praha 9, Horní Počernice
|
Čím to páskuješ? Já vím, že uhlím, ale jakým, odkud? Taky bych si asi vyzkoušel jedno křídlo, jen nevím, kam na to.
_________________ Startuji čím dál častěji, ale počet přistání, po kterých se letadlo nedá odnést v jedné igelitce, se i nadále limitně blíží nule...
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: pon 07.01.2019 0:43 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3954 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
Po precteni textu a shlednuti fotek mne napadlo, kdybych neco takove zacal tvorit , asi bych nejdrive prostudoval neco takoveho: http://www.slavetind.cz/stavba/konstruk ... ridla.aspxabych mel jasno, jak to s tim nosnikem ve vyztuzene skorepine vlastne je ,venoval bych chvilicku pozornosti hlavne tomu: http://www.slavetind.cz/stavba/konstruk ... ikova.aspxhttp://www.slavetind.cz/stavba/konstruk ... sniku.aspx ... mi to prijde celkem sikovne napsane a namalovane. Ti bych z draku nadobro vyloucil takove zvlastni konstrukcni prvky jako pasnice ctvercoveho prurezu ( jakby se na to tvarila stavebni vyska nosniku hef )navic ve sve neutralne ose vyztuzena uhlikovou tkaninou(platnem).
Nebo paskovani zeber v mistech, kde k prenosu zatizeni plne postacuje jejich aktualni prurez.... hromada prace, casu materialu atd a v realu to funguje i bez toho uhli .. vzhledem k predpokladanmu uziti a zatizeni vyrobku. Ano ,uhlik v kombinaci se drevem smysl ma, ale pak by bylo rozumne pouzit lehce jine konstrukcni reseni krovky. Pozn. nejsem si jist, zda je mezi smrkovyma listama jednosmerna tkanina, nebo prizova , typu platno. Pokud plati za B, premyslel bych nad opodstatnenosti takoveho reseni.... kolik rovingu z toho platna je zapojeno do prenosu tahu na sirce 4mm?? Nevybihaji rovigy ( prize) z obrysu nosniku? Pokud ano, vznikne stejny efekt, jako u vlaken dreva, ktere v polovine delky spejle vyboci aaa je po ptakach. Je to paradox,ale co vim o pevnosti v ohybu u kridla zatizeneho prevazne kladnymi nasobky,nerozhoduje tahove napeti ve spodni pasnici, ale tlakove v horni. Drevo ma nizzsi pevnost v tlaku,nez v tahu. Proto casto byva vetsiho prurezu, pokud je ze stejneho materialu jako ta spodni. Uvedene plati pro dany matros a jeho aktualni prurez v tesne navaznosti na vzperovou stabilitu zatizeneho prvku( pasnice, potah.. ) ... nesmi vybocit, nebo se rozdrtit.... bo jinak je po ptakach.aaa proto je tam stojina . Obrazek od prof Marka Drelu ohledne funkce stojiny: Příloha:
odezva konstrukce kridlapro zatizeni Mo.jpg [ 60.31 KiB | Zobrazeno 2394 krát ]
Pri zatizeni tahem, ztrata tvaru nehrozi a s nejakymi kontrakcemi ( aby se zmensil prurez pred roztrzenim) nema smysl kalkulovat,vzhledem k minimalni prutaznosti dreva (uhliku) Ad vyztuzeni zeber uhlikem .... ano,ale pouzil bych ho na zcela jinych mistech. Tak jak je to na fotkach funguje .... ale zebro by fungovalo by to i bez toho uhliku.... natuty. Uhlik ma smysl v oblasti odtokove hrany ( staci vyztuzit cca posledni tretinu hloubky zebra) tj. v useku , kde ma zebro stavebni vysku kolem 1-2mm a mizi do ztracena, pricemz odtokova hrana je pasek uhliku cca 0,5x 4mm. viz fotky ukradene volnaskarum (albisko, shark, treneF1D) : Příloha:
paskovani zeber _ 01.jpg [ 96.24 KiB | Zobrazeno 2394 krát ]
Příloha:
paskovani zeber _02.jpg [ 14.42 KiB | Zobrazeno 2394 krát ]
Příloha:
paskovani zeber _03.jpg [ 29.67 KiB | Zobrazeno 2394 krát ]
Příloha:
paskovani zeber _04.jpg [ 35.52 KiB | Zobrazeno 2394 krát ]
Příloha:
paskovani zeber_05.jpg [ 31.23 KiB | Zobrazeno 2394 krát ]
Ad potahovani Ikarexem .... neni potreba pouzivat Chemopren... drzi i na Blasaloku, nebo jine disperzi, nanaesene na konstrukci + prezehleni. Da se celekm bez problemu i opravovat ( sejmout potah bez poskozeni konstrukce) ... viz zkusenosti albiska s modely F1E. veka1
|
|
Nahoru |
|
|
kubikula78
|
Napsal: pon 07.01.2019 8:13 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 7.12.2018 Příspěvky: 25
|
|
Nahoru |
|
|
kubikula78
|
Napsal: pon 07.01.2019 8:25 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 7.12.2018 Příspěvky: 25
|
Veko1, díky za odpověď a za užitečné odkazy.
Nicméně, když pominu to, že jsem 20 let nestavěl, což znamená, že rutina se vytratila, tak u ušaté 2-metrovky netřeba zacházet moc do vědy. Nebude to hotliner. A už teď je to hodně pevný. Spíš jsem si chtěl vyzkoušet trošku jiné postupy, než které mám zažité z mládí ( od házedel,přes A1, k upoutané maketě C 104, kompozitovým hotlinerem konče).
Cílem je aby to letělo, nesklopilo krovky při prvním přemetu, bylo schopný aspoň trošku termiky a to je vše:-)
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: pon 07.01.2019 9:42 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3954 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
kubikula78 píše: tak u ušaté 2-metrovky netřeba zacházet moc do vědy Absolutny souhlas, jen nevim proc ses pak do toho pustil a nestavis tak, jak ti ruce narostli. Myslim, ze jsi celkem dost zrucny a fundovany pro klasickou stavbu. Ten zbytek se casem podda ....pokud nekterym informacim venujes vic pozornosti a po dostatecnem nasaknuti podstatou , nakonec zrealizujes na svem vytvoru. Je na tobe, kerou cestou se vyberes. veka1
|
|
Nahoru |
|
|
kubikula78
|
Napsal: pon 07.01.2019 11:16 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 7.12.2018 Příspěvky: 25
|
Veko,dík za kompliment:-)
Pustil jsem se do toho abych si to vyzkoušel. Páskování uhlíkem jsem viděl na Stoupáku, stavba F5J. Zkusil jsem a je to znát. To samé nosník.....žebra jsem měl už hotové,takže uhlíková pásnice použít nešla. Ten sendvič smrk/uhlík/smrk je taky hodně znát. Stojina je jasná,viz.Tvůj link od Drely.
A navíc, i když to nebude hotliner mám raději víc pevnosti než míň, nejsem honič gramů.
Už jedou se mi to vyplatilo...měl jsem Monarchu,taky od p. Knebla. Konstrukční křídlo, taky jsem ho zpevnil proti výkresu, i když klasicky, tenkrát uhlík ještě moc nebyl. A u bratránka v Plzni jsem chytil takový stoupák, že to lezlo nahoru i butterfly. Vylezl jsem z toho vývrtkou,ale při vybírání jsem to vzal moc na rychlosti a přistával jsem se vzepětím jako měly A2:-) Ohnul jsem ocelovou spojku křídla tak,že nešla vytáhnout z trupu. Křídlo vydrželo.
Takže tenhle Cornix je takový pokusný králík:-)
Kuba
|
|
Nahoru |
|
|
veka1
|
Napsal: pon 07.01.2019 11:57 |
|
Platící zákazník RCManie
|
|
|
Registrován: 17.12.2008 Příspěvky: 3954 Bydliště: Bohumileč 15 Obrázky: 0
|
kubikula78 píše: Takže tenhle Cornix je takový pokusný králík:-)
Taky mam takove kraliky .... ale pokusny , nebo pomyleny jsem spise ja. Ono staci kdyz si jeden postavi rozmerove i konstrukcne stejne letadlo a opatri ho oproti predchozimu profilem s mensim Cx a vyssim Cy (rozdil v max rychlosti cca 30km/h). Pak je jiz jenom krucek k pruseru. Staci na to zapomenout, neprepnout vychylky a po stremhavem klesani ze cca 300m prudce pritahnout, jak je clovek zvykly u modelu s Epller 387. A prace na dva dni je hned zabezpecena,viz: https://veka1.rajce.idnes.cz/Cejka_2015 ... va_hlavu./. puvodne to vypadalo takhle: https://veka1.rajce.idnes.cz/Cejka_2015_v_detailech./Aaale, aspon jsem si udelal jine ulozeni motoru,jehoz realizaci jsem furt odkladal a odkladal... ... takze na prvni pohled neprijemna vec, mne posunula zas o kousek kupredu. veka1
|
|
Nahoru |
|
|
|
Stránka 1 z 1
|
[ Příspěvků: 15 ] |
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 44 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|