RCmania.cz - web pro modeláře a modely
http://www.rcmania.cz/

vzkříšení V2ky
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=118&t=84899
Stránka 4 z 5

Autor:  ZIPP [ ned 28.10.2018 17:21 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

Můj Lion: https://www.rcalbum.cz/model/400-lion.html
ASTERIX: https://www.rcalbum.cz/model/402-asterix.html
:wink:
Je to prostě hezké a každý ať si retro udělá dle svého.....také místo spalováku budu dávat elektro ( třeba do Liona na pilon) A jestli jste si všimli tak v originálu má ASTERIX připoutaná křídla k trupu pomocí gumy, ale dle mého vyhodnocení jsem uznal za vhodné to změnit a udělat to na plastové šrouby...dle některých to už asi retro není.... :wink: :lol: .

Autor:  pepin [ ned 28.10.2018 18:04 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

ZIPP píše:
ale dle mého vyhodnocení jsem uznal za vhodné to změnit a udělat to na plastové šrouby...dle některých to už asi retro není.... :wink: :lol: .



to uchycení gumou bylo super právě pro ty volnásky, ta guma je jednoznačně bezkonkurenční, když si ero přistává po svém, křídlo se pak muže posunout bez trhání šroubu, nebo vyrvání přepážky--roztržení trupu--pro rc už to tak potřeba není--jooo, jen to není pravé retro :D

Autor:  tomashr [ ned 28.10.2018 19:57 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

pepin píše:
Jeho dnešní znovuvzkříšení si myslím, že je právě z nostalgického duvodu--i ten, kdo ho tenkrát jako dítě neměl ale už modelařil, určitě o něm snil----podobné to je asi se Saperem, který je ale konstrukčně oproti Lionovi opravdu stavebně podstatně náročnější.


Saper 13 byl (a je) fakt vzhledově zajímavý a hezký, nenapadá mě vlastně žádná klasická A2, která by vypadala podobně dobře. Navíc ho za bolševika dělala nějakou dobu Igra jako stavebnici a tím se model stal známý i v širší veřejnost, což jinak u "soutěžních brusů" nebylo až tak obvyklé - tady si to skutečně o "restart" přímo říkalo a když to začal dělat Hiesbok, tak se dalo čekat, že to zaujme.
Co se týče Liona, tak těch se před revolucí postavily fakt mraky - ona to byla optimální volba pro kroužky, kdy tehdy pro žáky oficiálně byla ještě na konci 80tých let pouze kategorie RCV1, v jiné kategorii se kategorie žáků nelétala (minimálně ne jako postupová). Myslím si, že lidí, kteří ho buď měli, nebo ho aspoň obdivovali bylo hodně, ti se často rádi vrátí zpět v čase, navíc ale jednoduchost konstrukce je lákavá i dnes, když někoho napadne zkusit něco "klasického".
Zas tak moc těch opravdu letitých konstrukcí, které dávají smysl i dnes není, ale pár se jich přeci jen najde, Lion i Admirál mezi ně celkem jasně patří. Pro srovnání třeba další RC větroně od Čížka Čáp (menší Admirál) či Terej 2 (dvoumetrovka) už podobně dnes nefungují, tam se to zkrátka tak dobře "neprotnulo" a tyto modely moc smysl pro novou stavbu nedávají - opravdových "zlatých klasik" je skutečně jen pár...

Autor:  HONZIK 22 [ ned 28.10.2018 21:13 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

Nedavno vysel pekny clanek o vyse uvedenych modelech i o Delfinovi 4hodinovem rekordmanovi. A na tyto stranky ja chodim moc rad,takže dodatecne děkuji tvurcum.
http://www.khmm.cz/2018/04/26/radoslav- ... rc-modely/

Autor:  pepin [ ned 28.10.2018 21:30 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

tomashr píše:
opravdových "zlatých klasik" je skutečně jen pár...


já si určitě velice dobře pamatuji, že po Lionovi jsem nijak vědomě nesnil--vubec jsem nevěděl, že nějaké takové ero existuje, ale kámoš--ten s tím bohatým tatínkem :lol: měl --koupili a postavili ze stavebnice Juniora--trochu větší než lion a křídla polyš---v modelářské prodejně tomu byl v pláncích podobný právě ten Lion--na ten plánek už muj tatík peníze taky měl, tak bylo rozhodnuto.

Myslím, že oblíbenost modelu se tak trochu v té době odvijela právě i od toho, jestli byl na ten který model vubec koupitelný plánek.

já si třeba pamatuji, že jsem když jsem potřeboval koupit balsu--pouze prkýnka, musel jsem koupit nějakou stavebnici, bo koupit pouze prkénko balsy bylo v podstatě nemožné, takže kupovat stavebnice, aby z toho šel finálně postavit třeba Saper, nebo jiné na materiál náročnější letadlo bylo prostě nereálné---bylo potřeba z hovna udělat kuličku--v tom byl Lion prostě super ero už jen z toho duvodu, že na rozpětí--střed a uši stačili archy potahového papíru právě třeba ze stavebnice Tom.



to samé později vysílač, nejdřív jsem koupil vysílač a pak poměrně dlouho čekal a hlídal, kdy budou ke koupi na pultě i serva.

dnes dost klame, že se zdá, že vždy jde něco něčím nahradit--to tenkrát samozřejmě taky, třeba místo hajzlpapíru se stříhali noviny--né, že by nebyli peníze na hajzlpapír, on ten hajzlpapír prostě ke koupi nebyl :lol:

určitě ale třeba v Německu--Rakousku--Rusku a kdekoli jinde mají taky svoje nostalgické legendy--nejde a nešlo o výkonnost, jen šlo o to, mít to podle čeho--plánku---z čeho--stavebnice ale dostupné běžně na pultě koupitelné postavit.

my jsme s tátou--nebo spíš táta i toho liona nakonec kutal vyjma trupu z polyše,i kousek odřezku balsy byl v té době opravdu poklad--on teda byl poklad i ten polyš, ten ale uměl táta nějak a někde sehnat.

Autor:  tomashr [ ned 28.10.2018 21:52 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

HONZIK 22 píše:
Nedavno vysel pekny clanek o vyse uvedenych modelech i o Delfinovi 4hodinovem rekordmanovi. A na tyto stranky ja chodim moc rad,takže dodatecne děkuji tvurcum.
http://www.khmm.cz/2018/04/26/radoslav- ... rc-modely/


Článek pěkný, ten na konci zmíněný "neznámý" Admirál 4 podle mne bylo označení pro některé poslední verze Admirála v klasické RCV2 verzi (viz v článku správně zmíněný Admirál 3). Ono variant bylo opravdu hodně...

Jinak článek ale taktně vynechává to, že Čížkova konstrukční filozofie se poněkud zasekla někdy v půlce 70tých let, kdy skutečně budil zájem i mimo ČSSR. Právě Admirála pokládám za určité vyvrcholení jeho RC modelů, v RCV1 to byla opravdu špička, s plovoucí výškovkou pak Admirál 3 ve své době byl velmi dobrý i v tehdejší RCV2 (mimochodem jsem ale tehdy slyšel názor, že v článku chválená konečná podoba byla víc dílem na soutěžích úspěšných pilotů z Žehrovic, než přímo Radka Čížka).
Bohužel ale pozdější modely už byly jen opakováním a mutací stejného motivu, navíc Čížek nikdy moc nepochopil význam šetření hmotností a minimalizace odporu. To se asi nejvíc projevilo u Tereje 2, který byl zveřejněn v době, kdy už i v Modeláři vyšla jako orientační plánek Sagitta, vedle které působil až téměř komicky - to už bylo zaostání o generaci :-(

Autor:  pepin [ ned 28.10.2018 22:08 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

tomashr píše:
Modeláři vyšla jako orientační plánek Sagitta, vedle které působil až téměř komicky - to už bylo zaostání o generaci :-(

Sagita bylo tuším ero od pana Musila, ono mi to možná časově dost splývá, ale vím, že se mi to ero líbilo, jak létá Sagita-určitě jsem se na svahu v Jinonicích jednou potkal--polétal právě i s panem Musilem a paní Musilovou-na svahu--soutěžích F3F se mi pak líbilo jak létají F3F modely--křídla potažená překližkou a najednou prd--a nějaký kompozit Elipsa---no a bylo vyřešeno, kudy ten vývoj pujde dál--možná se pletu, ale mě se zdá, že ten vývoj--přechod v použití materiálu---dřevo--kompozit byl docela rychlý--jasně, dřeváky se dolétávaly, ale už né soutěžně.

určitě ale nemám pocit, že v tom vývoji od Lionu k prvnímu u nás koupitelnému kompozitu by byla nějaká opravdu dlouhá vývojová řada--časem zapomenutých modelu

pro svahové létání mám pocit, že vyšel pouze plánek Varan, záhy na to, nějaký článek o soutěžním zázračném zahraničním kompozitovém eru--tuším s profilem RG 15 a pak už i u nás začali létat právě kompozitové elipsy.

Autor:  Louda [ pon 29.10.2018 1:02 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

pepin píše:


Jen bych připomněl Demon 3 od pana Vrtěny ten vyšel nejakou dobu před Varanem .Pak ještě vyšlo Allegro.

Autor:  Celeron [ pon 29.10.2018 1:17 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

My jsme na svahu (tedy dokud Stříbrňák nezarost stromama a roštím) lítali s větroněm Standard. Kdysi taky vyšel v Modeláři. Už ani nevím, jak vypadal, jednoduchý V kolem 2 metrů.
Pamatujete ho ještě někdo? Odhadem rok 1972, kluci od nás s nima lítali svah s jednokanálem Mars. Když jsem postavil čtyřkanál od mistra Svíčky z Amatérskýho rádia, tak Standard byl moje první letadlo na propa. Tenkrát jsme s ním na svahu lítali skoro 3 hodiny až do vybití batérek. :)
Jako V2 toho ale Standard moc nenalítal. Asi blbej profil na termiku. Je to dávno....

Autor:  ingwarr [ pon 29.10.2018 7:56 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

Standart od p.Čížka?

Přílohy:
IMG_0001.jpg
IMG_0001.jpg
[ 40.83 KiB | Zobrazeno 1553 krát ]


Autor:  Celeron [ pon 29.10.2018 9:05 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

Jo, to je on. :) Je tam, z kterýho to je roku?

Autor:  tomashr [ pon 29.10.2018 12:26 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

pepin píše:
Sagita bylo tuším ero od pana Musila, ono mi to možná časově dost splývá,


Ale kdepak, Sagitta je z USA od Lee Renauda - https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5970 , cca 1982, dotyčný je také autorem superklasik Aquilla a Olympic už ze 70tých let, které byly "socialistickým RCV2" hodně blízké a asi byly inspirací. Sagitta byla posun hlavně v tom, že u ní Renaud dost zapracoval na odporu, v podstatě jen taková maličkost jako umístění serv (tehdy běžných standardních) za sebe umožnila zmenšit průřez trupu fakticky na polovinu atd.

Od Musila vyšel kolem roku 1982 model Tau, ten pokládám za povedený, ale byl míněn spíš na svah (taková "light verze" ortodoxních F3F jako zmíněný Démon). Pak ještě musil udělal model Sága, což byl remix založený na Sagittě se spřaženými křidélky, to ale vyšlo až někdy kolem roku 1990 - povedený model, ale ten už vliv na vývoj neměl.

Jinak k té řadě termických RCV2 před rokem 1989 - tam opravdu hrál roli vliv Lee Renauda, Aquilla vyhrála první MS F3B (ještě před dominancí úloh rychlost/vzdálenost a tak byla známá. U nás Čížek udělal Admirála s plovoucí výškovkou a postupně podobných modelů přibývalo - dodnes je jasně nejznámější Limit od J. Bíbra, se kterým se můžete dosud setkat na RCVS, ale bylo toho víc - Metaxa od Bartůňka, objevily se i první modely nad tři metry (nejznámější asi Symfonik, který vyšel v řadě plánků Modelář), pak kreace od Waleků atd.
Pak už přišly kompozity i do termického létání na čas (na svahu a pro F3B byly známé už dříve) a s nimi změna způsobu startu (brutální výstřel), ale to už je jiná historie :-)

Autor:  ingwarr [ pon 29.10.2018 13:03 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

Celeron píše:
Jo, to je on. :) Je tam, z kterýho to je roku?


plán bol zverejnení v modeláři 4/70

Přílohy:
IMG_0002.jpg
IMG_0002.jpg
[ 95.35 KiB | Zobrazeno 1440 krát ]


Autor:  ZIPP [ pon 29.10.2018 22:07 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

tomashr píše:

Ale kdepak, Sagitta je z USA od Lee Renauda - https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5970 , cca 1982, dotyčný je také autorem superklasik Aquilla a Olympic už ze 70tých let, které byly "socialistickým RCV2" hodně blízké a asi byly inspirací. Sagitta byla posun hlavně v tom, že u ní Renaud dost zapracoval na odporu, v podstatě jen taková maličkost jako umístění serv (tehdy běžných standardních) za sebe umožnila zmenšit průřez trupu fakticky na polovinu atd.

Od Musila vyšel kolem roku 1982 model Tau, ten pokládám za povedený, ale byl míněn spíš na svah (taková "light verze" ortodoxních F3F jako zmíněný Démon). Pak ještě musil udělal model Sága, což byl remix založený na Sagittě se spřaženými křidélky, to ale vyšlo až někdy kolem roku 1990 - povedený model, ale ten už vliv na vývoj neměl.

Jinak k té řadě termických RCV2 před rokem 1989 - tam opravdu hrál roli vliv Lee Renauda, Aquilla vyhrála první MS F3B (ještě před dominancí úloh rychlost/vzdálenost a tak byla známá. U nás Čížek udělal Admirála s plovoucí výškovkou a postupně podobných modelů přibývalo - dodnes je jasně nejznámější Limit od J. Bíbra, se kterým se můžete dosud setkat na RCVS, ale bylo toho víc - Metaxa od Bartůňka, objevily se i první modely nad tři metry (nejznámější asi Symfonik, který vyšel v řadě plánků Modelář), pak kreace od Waleků atd.
Pak už přišly kompozity i do termického létání na čas (na svahu a pro F3B byly známé už dříve) a s nimi změna způsobu startu (brutální výstřel), ale to už je jiná historie :-)

Joooo....model TAU, to je krasavec :wink:

Autor:  Lark [ pon 29.10.2018 22:34 ]
Předmět příspěvku:  Re: vzkříšení V2ky

ingwarr píše:
Standart od p.Čížka?

Jóó, to byl můj první RC větroň, ještě na jednokanál Gama se špagomatikem. Později doplněn motor 1ccm na pilonu mezi křídly. :mrgreen:

Stránka 4 z 5 Všechny časy jsou v UTC + 1 hodina [ Letní čas ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/