Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: ned 06.10.2019 15:07 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 21.1.2012
Příspěvky: 465
Bydliště: Havířov
Obrázky: 28
Dobrý den,
poslední dobou pozoruji nárůst ocasních ploch u elektrovětroňů s profilem rovné desky. Je to méně náročné na stavbu, ale co na to říká aerodynamika ??? A nebo na profilu ocasních ploch až tak nezáleží ? Rád bych zna Váš názor na věc. Děkuji Mirek


Přílohy:
INTRODUCTION-F5J.JPG
INTRODUCTION-F5J.JPG
[ 58 KiB | Zobrazeno 4591 krát ]


_________________
Hrom do vrtule !!
Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: ned 06.10.2019 16:56 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 6.12.2003
Příspěvky: 910
Bydliště: stud. zbys.
co myslíš?
už jsi viděl na brusu desku. U cvičného budiž ,ale kdysi si to nikdo nedovolil...
někdo použivá nosný vetsina symetricky 000 vše ma sve a proti. někde tu je větev otom


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: ned 06.10.2019 20:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 7119
Bydliště: Vsetín
mrkni co je za profil tady...

https://www.planes.cz/cs/photo/1191123/ ... orave-lkhn


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: pon 07.10.2019 6:21 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
On tedy zrovna model na fotce tak docela rovnou desku nemá - samozřejmě zakulacená náběžka a pohyblivá část se brousí do klínu, což je minimálně třetina hloubky, spíš ještě o trochu víc... V součtu to zas tak strašný profil není :-)
A reálně - postavit výškovku s profilem u moderního konstrukčního modelu je trochu problém, profily jsou velmi tenké a dostaň do 5% profilu nosníky... U starých RCV2 se pěkně s profilem stavělo, jenže právěže tehdejší VOP bývaly daleko tlustší. A upřímně si myslím, že ta řádně zakulacená/zkosená rovná deska je při jednodušší stavbě možná i lepší než pěkný profil, ale o půlku tlustší :?

Samozřejmě, že u výkonného kompozitu/vakuovky ocasky mají profil (obvykle souměrný), ale tam to není problém, při laminování je to pracné úplně stejně, jako "placka", tak není důvod to neudělat "lépe" :)
Je to prostě nutno vnímat v kontextu stavebních možností a tam zjistíš, že třeba u RES2M to ani moc jinak než jako placka nejde a i u třímetrovky to není zcela jednoduché.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: pon 07.10.2019 6:48 
Mazák
Mazák

Registrován: 29.10.2014
Příspěvky: 605
Bydliště: Litovel - Rozvadovice
Testuju na RES modelu KIWI nosný profil na VOP. Né souměrný, ale nosný! Vzhledem ke stavebním (materiálovým) omezením které RES mají to není úplně jednoduché, trvanlivé, lehké atd atd.. To je asi ten hlavní důvod, proč se většina pustí spíš do "rovné desky", protože to vychází jako nejlepší kompromis. S vhodným a dodrženým profilem, při stejné hmotnosti a pevnosti to bude určitě lepší!!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: pon 07.10.2019 7:09 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
TomHlavinka píše:
Testuju na RES modelu KIWI nosný profil na VOP. Né souměrný, ale nosný! Vzhledem ke stavebním (materiálovým) omezením které RES mají to není úplně jednoduché, trvanlivé, lehké atd atd.. To je asi ten hlavní důvod, proč se většina pustí spíš do "rovné desky", protože to vychází jako nejlepší kompromis. S vhodným a dodrženým profilem, při stejné hmotnosti a pevnosti to bude určitě lepší!!


Na ten nosný jsem docela zvědavý... To by se i stavělo lépe než symetrický, ale zase názory na nosný profil na VOP se hodně rozcházejí.

Jinak ale k tomu "určitě lepší" - ano, ale právě za předpokladu opravdu vhodného profilu, což je u RES tloušťka někde u 5mm a to je hlavně u souměrného až na hranici "nejde to" (při nelegalitě páskování žeber). A pokud to někdo z konstrukčních důvodů zvedne na 7-8mm, tak pak už bych se tím "určitě lepší" až tak jistý nebyl - to, co se přidá lepší aerodynamikou profilu se zas zlikviduje větší tloušťkou :(

Kacířská poznámka pro RES - nebylo by nejjednodušší tu VOP vybrousit do profilu z hodně vybírané plné balsy?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: pon 07.10.2019 8:52 
Mazák
Mazák

Registrován: 29.10.2014
Příspěvky: 605
Bydliště: Litovel - Rozvadovice
Ano bylo, kápl jsi na to. CNC obrobek potažený Vliesem a lakovaný.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: pon 07.10.2019 9:23 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 5.12.2006
Příspěvky: 362
TomHlavinka píše:
Ano bylo, kápl jsi na to. CNC obrobek potažený Vliesem a lakovaný.


Aneb ať žije kategorie "pro každého a hlavně pro mládež", s levnými modely, které si postaví každý mládežník v pohodě sám :roll:

_________________
--Komár

http://denicek.lmkzdar.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: pon 07.10.2019 10:22 
Mazák
Mazák

Registrován: 29.10.2014
Příspěvky: 605
Bydliště: Litovel - Rozvadovice
Máš pravdu, ale v Německu je to trochu jinak. Tam ani tak nejde o kategorii pro mládež.
Ve stavebnici to stejně nebude, nikdo to nezaplatí, pro mě je to na vyzkoušení jednodušší, rychlejší a hlavně průkaznější!


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: pon 07.10.2019 11:09 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
Ono je to celé trochu relativní - dneska se najde nemálo lidí, kteří mají dostupné CNC a je pro ně daleko snadnější něco udělat na něm, než "normálně". 3D tisk se najde bez nadsázky u kdejakého dítěte, ale přibývá i těch frézek - ono to zkrátka vyhovuje dnešní mentalitě, kdy je běžné dělat s počítači atd.

Ad Německo - ale jo, oni to také tlačí k mládeži. V podstatě to samé co u nás - na RES je právě hezký ten všeobecný průnik, kdy stavebnice se hodí pro mládež v kroužcích i mimo ně, zároveň jsou ale zajímavé i pro starší ročníky.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: pon 07.10.2019 11:40 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 5.12.2006
Příspěvky: 362
tomashr píše:
Ono je to celé trochu relativní - dneska se najde nemálo lidí, kteří mají dostupné CNC a je pro ně daleko snadnější něco udělat na něm, než "normálně". 3D tisk se najde bez nadsázky u kdejakého dítěte, ale přibývá i těch frézek - ono to zkrátka vyhovuje dnešní mentalitě, kdy je běžné dělat s počítači atd.

Ad Německo - ale jo, oni to také tlačí k mládeži. V podstatě to samé co u nás - na RES je právě hezký ten všeobecný průnik, kdy stavebnice se hodí pro mládež v kroužcích i mimo ně, zároveň jsou ale zajímavé i pro starší ročníky.


Fajn, tohle beru. Ale jenom to ukazuje na nesmyslnost toho omezení stavebních pravidel. Podle mě je třeba laminování na pozitiv naprosto jednoduchá technologie, křídlo touhle technologií budu mít rychleji a levněji než z balzy. Když si nějaký mlaďoch koupí EPP větroně, opět to bude levné, odolné a jako vstup do závodního létání by to klidně mohlo být použitelné. Ale ne, protože to nemá vystrouhané ze dřeva, tak smůla, nezazávodí si s tím ani pro srandu. Přitom reálně to nebude většina lidí stavět ani z toho dřeva - prostě si koupí hotový model. Pravidla mají říkat maximální rozpětí a minimální hmotnost, nic víc není potřeba. Jen takový povzdech, už jsme off-topic.

_________________
--Komár

http://denicek.lmkzdar.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: pon 07.10.2019 12:49 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 501
Bydliště: Frýdek-Místek
Povzdech, ale IMHO povzdech mimo mísu. Je spousta kategorií, kde si můžu postavit/koupit vakuovku nebo něco z formy. RES je prostě kategorie, kde je řečeno, že to musí být dřevák. A i když nejsem cílová skupina, koncept jako takový se mi hodně líbí.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: pon 07.10.2019 13:25 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 21.6.2008
Příspěvky: 6022
Bydliště: Praha ČR
Navíc je nesmysl i to o koupi hotového - co vím, tak se pro RES snad dělá jediný model i v ARF (K2000), jinak je to vše v rozsypu a lidi "staví jak o život".
Je to docela překvapivé, ale prostě to tak je, tahle kategorie nějak změnila vžité představy o tom, jak je domácí stavba přežitá. Podle mne to souvisí právě s CNC a lasery, kdy výrobci dokáží stavebnici udělat "jak puzzle", což je zážitek ze stavby úplně jinde, než bylo zvykem v minulosti.

Jsem docela zvědavý, jak se to bude vyvíjet dále, kategorie s podobným dopadem na širší zvyklost a nabídku tu fakt už dlouho nebyla. Pamatuji, že někdy před deseti roky jsem chtěl pro syna něco v rozsypu a našel jsem jediný (a to ještě nic extra model). Dneska se v počtu stavebnic napočítáme někam mezi 20-30 (a to uvažuji jen to, co se dá víceméně normálně koupit, žádná exotika), tohle je opravdu zásadní změna.
Uvidíme, bude-li to jen módní vlna anebo dlouhodobější proměna, případně i s šířením do dalších variant kategorií...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: pon 07.10.2019 16:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
VOP - nosný profil, souměrný profil, rovná deska ... :roll:
No já bych se předně na Vašem místě zamyslel nad tím, co se vlastně z hlediska aerodynamiky od VOP požaduje, tedy jaké síly a momenty má vyvolávat? :wink:
Na rozdíl od křídla, kterého úlohou je především vyvinout vztlakovou sílu při co nejmenším odporu, která má překonat tíž letounu, úlohou VOP je stabilizační a řídící funkce, kterou by měla plnit taktéž při co nejmenším odporu. Její úlohou ale určitě není v první řadě vytvářet příspěvek vztlakové síly. Naopak, VOP je velmi často v režimech, kdy naopak vyvíjí i záporný vztlak. Dokonce dost často je v tomto režimu permanentně a nejeden velký letoun má na VOP sice profil nesymetrický, ale jakoby vzhůru nohama, tedy vyvozující především záporný vztlak, kterým kompenzuje kladný klopivý moment profilu křídla a pravděpodobně i značně přední polohu těžiště, která je taková nejspíš kvůli větší zásobě podélné stability letounu. Příkladem toho je např L410 Turbolet.
No a zatím co při letu se u křídla mění úhel náběhu v dost širokém rozsahu a vyjma akrobatických letounů se vyžaduje především kladný vztlak, tak na VOP jsou kladeny požadavky aby byla schopna vyvozovat jak kladný tak i záporný vztlak při co nejmenším odporu a úhel náběhu VOP se natolik nemění (tedy u dělené, její pevné části asi vůbec), proto může být profil tenčí.
Ale je potřeba rozlišovat i jaký je použit typ VOP, tedy především jestli jde o dělenou s pevnou a pohyblivou částí a pak nedělenou tzv. plovoucí.
U první když bude profil rovné desky tak její vlastnosti se nemusí příliš lišit kdyby měla nějaký souměrný profil, protože změna jejího vztlaku pří řízení výškovky se dosahuje změnou jeí geometrie (zalomení). No a při vychýlení pohyblivé části - výškovky, se stejně vytvoří jakýsi lomený profil a pokud se takovým způsobem zalomí i plnohodnotný souměrný profil, tak jeho tvar se už stejně natolik zmrší, že s původním profilem už nebude mít nic společného a ve výsledku nebude asi o nic lepší od zalomené rovné desky.
Ale v případě plovoucí výškovky asi má smysl rešit i kvalitu jejího profilu a zejména vlastnosti při různých, i trochu větších úhlech náběhu.

Čili abych to shrnul.
Myslím si, že u dělené VOP je u většiny modelů prakticky jedno jaký má profil, v podstatě jde spíš o to, aby se ta VOP dala v zvolené geometrii vyrobit dostatečně pevná a tuhá (se silnějším souměrným profilem asi vyjde tužší na ohyb než s tenkou rovnou deskou). A aby ve vyrovnané poloze měla co nejmenší součinitel odporu. Důležité je především zvolit/nastavit takový úhel seřízení křídla, aby letoun s prakticky nulovou výchylkou výškovky (tedy když tá má nejmenší odpor) létal v nejpoužívanějším letovém režimu. Zrovna tak je důležité aby i trup měl tehdy minimální odpor.
U plovoucí VOP bych ale zvolil nekterý ze souměrných profilů na to vhodných. Nejpopulárnější je asi např. NACA00XX, kde XX je výška profilu v % hloubky.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Naposledy upravil VTjr dne pon 07.10.2019 18:26, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Ocasní plochy - jejich profil.
PříspěvekNapsal: pon 07.10.2019 18:20 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
Jsou tací zastánci myšlenky že nejlehčí a nejméně odporné jsou žádné ocasní plochy ;-)
https://zanoniacup.estranky.cz/
http://www.nurflugel.com/Nurflugel/nurflugel.html

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 31 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: IAN a 22 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz