Autor |
Zpráva |
JirkaA
|
Napsal: čtv 01.11.2018 7:20 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 16.8.2008 Příspěvky: 6896 Bydliště: Moravský kras
|
Stabilizace u větroně?? Uvědomuješ si, že ti to kromě větru vyžehlí i termiku (neuvidíš že tam někde něco dýchlo do křídla, nenajdeš stoupák pokud ho netrefíš přímo na střed..)?? Tohle éro bude stabilní autobus samo o sobě. Kromě varia a dejme tomu hlídání baterek vymýšlíš zbytečné komplikace a nesmysly. Nejhloupější nápad je vrtat do nosníku křídla..
_________________ OK2WY
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
honza.i
|
Napsal: čtv 01.11.2018 10:41 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
Vím, že stabilizace při hledání termiky dělá přesně opak toho, co člověk potřebuje. Vím, že pro snažíš hledání termiky je ideální mít model s menší zásobou podélné stability posunutím těžiště vzad, aby model lépe začal stoupat + bylo vidět, že narazil na termiku. Vím, že zbytečně velká příčná stabilita brání/zhoršuje poznávání když model vletí jen částí křídla do termiky.
Pokusím se popsat důvody proč i přes to o stabilizaci uvažuji. Důvody mám rozdělené: 1) Aerodynamické vlastnosti modelu 2) Bezpečnost modelu + minimalizace škod
1)Aerodynamické vlastnosti modelu Př. dětem jsem stavěl neřízené větroně buď krásně plachtily, nebo dobře letělyve větru oboje najednou nešlo. Varianta do bezvětří krásně plachtila, podélnou stabilitu i příčnou stabilitu měla menší + jinak udělaný boční půdorys modelu, aby držel ideální stopu v kluzu. Varianta do větru musela mít větší podélnou stabilitu kvůli prudkým změnám rychlosti větru sice model tak krásně okamžitě nezačal stoupat, ale po skončení poryvu se nezřítil, ale rozletěl se. Při bočním poryvu se model nezřítil po křídle, příčná stabilita ho zase srovnala + jinak udělaný boční půdorys modelu model nestočil po větru, ale držel stopu a mírně se stáčel proti větru, aby ho vítr nadnášel.
U nás tyto změny jsou strašně rychlé př vrámci minuty, takže s neřízeným modelem si skoro nikdy nešlo pořádně zaletět.
Elektronika, kterou uvažuji nemusí být pořád zapnutá dá se zapínat vysílačkou. Na hledání termiky bude vypnutá. V případě, že začne foukat vítr na tolik, že mi to bude nepříjemné zapnu „vyhlazování“ poryvů. Nebo zvažuji používání stabilizace při létání za silného větru na svahu.
2) Bezpečnost modelu + minimalizace škod Stabilizace mi má umožňovat při horší viditelnosti; ztrátě modelu (př. mrknutí) převést model do stabilního kluzu + usnadnit návrat model k místu přistání nebo dokonce sama začít s bezpečným přiblížením k místu přistání. Má mi pomoci „vyloučit“ riziko ztráty kontroly nad modelem vlivem pomalé/špatné identifikace siluety. = myšlenka je taková možnost létat na větší vzdálenost +menší rizika + více zábavy a bezpečnosti
Vrtání do nosníku se mi taky nechce dělat. Ještě mi napadli další možnosti: b) Umístit Pitotovu trubici na svislou ocasní plochu jenže tam bude ovlivňována vzduchem od vrtule a může mi ztížit dovážení modelu. c) Udělat držák nad křídlo. Toto řešení by nevyžadovalo vrtání nosníku + mohl bych držák umístit blíže k trupu „v místě“ serva klapek. Nemusel bych model tolik příčně dovažovat na konci křídla. Vyžadovalo by to pro hadičky vyvrtat dirku v potahu v místě vyztuženého potahu, v případě potřeby je možné skrz šachtu serva potah zevnitř vyztužit. Další výhodou by byla ochrana trubice při kontaktu/kolizích s trávou při přistáních. Možná by toto řešení nevyžadovalo ani vrtání potahu, mohu se pokusit hadičky vést skrz potah šachtou pro klapku (vedle táhla od serva).
Jak vysoko nad k křídlo by jste ji umístili, aby nebyla ovlivňovaná mezní vrstvou?
Naposledy upravil honza.i dne čtv 01.11.2018 11:03, celkově upraveno 5
|
|
Nahoru |
|
|
AVALON57
|
Napsal: čtv 01.11.2018 10:45 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 5.11.2014 Příspěvky: 288 Bydliště: S.M.
|
nedával bych žádnou stabilizaci a další kravinky - souhlasím s kolegou - kdo uřídí vrtulník, ten uřídí snadno i tento autobus
_________________ Avalon57
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: čtv 01.11.2018 11:01 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 501 Bydliště: Frýdek-Místek
|
"2) Bezpečnost modelu + minimalizace škod Stabilizace mi má umožňovat při horší viditelnosti; ztrátě modelu (př. mrknutí) převést model do stabilního kluzu + usnadnit návrat model k místu přistání nebo dokonce sama začít s bezpečným přiblížením k místu přistání." Já mám zkušenost, že pokud ve velké vzdálenosti/výšce ztratím větroň z dohledu, tak je naopak nejlepší začít s ním dělat různá alotria. To způsobí, že se výrazně zvýší pravděpodobnost, že model natočím tak, že ho zase uvidím nebo že hodí prasátko od sluníčka. Stabilní poloha je v tomto případě IMHO ta nejhorší možnost. A k tomu měření rychlosti? No já nevím, u nějakého rychlostního modelu s obrovským plošným zatížením a výrazným sklonem k trhání proudnic bych to možná ještě chápal, ale u termického větroně? Fakt jo? Nechceš tam ještě dát padákový záchranný systém?
|
|
Nahoru |
|
|
smyk1111
|
Napsal: čtv 01.11.2018 14:54 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 30.5.2015 Příspěvky: 133
|
Už jsem ti jednou psal, že vymýšlíš neustále dokola samé blbiny a bejkárny. Jak vidím tak tě to nepustilo. Zřejmě seš tak naprogramovanej. Jinak, jedině smyslupné je osadit model váriem. Vše ostatní jsou blbiny z kterých nakonec zb....š sám.
PS A to se ještě hrozím , čím nás budeš zásobovat až budeš nastavovat parametry do rádia.
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: čtv 01.11.2018 15:03 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 501 Bydliště: Frýdek-Místek
|
smyk1111 píše: Už jsem ti jednou psal, že vymýšlíš neustále dokola samé blbiny a bejkárny. Jak vidím tak tě to nepustilo. Zřejmě seš tak naprogramovanej. Jinak, jedině smyslupné je osadit model váriem. Vše ostatní jsou blbiny z kterých nakonec zb....š sám.
PS A to se ještě hrozím , čím nás budeš zásobovat až budeš nastavovat parametry do rádia. Smysluplných věcí může být více, například napětí baterie, teplota určitých komponent apod. Ale to co vymýšlí honza.i je fakt masakr. Jako jestli si chce hrát, ať si hraje, ale smysl v tom nevidím žádný. BTW, pro honzu.i: jestli máš obavu z pádu po ztrátě rychlosti, tak si nekupuj čtyřmetrovku, co váží 4 kila. Pevný větroň, který vydrží i nějaký vítr bude tak za 2,5kg.
|
|
Nahoru |
|
|
smyk1111
|
Napsal: čtv 01.11.2018 15:22 |
|
Protřelejší uživatel
|
|
Registrován: 30.5.2015 Příspěvky: 133
|
Napsal jsem to tak stroze protože stačí jediná banální věc kterou nejseš schopen ovlivnit a všechny vymyšlenosti jsou k ničemu , jen tím model prodražuješ a zvyšuješ hmotnost. Může se ti stát jako mně , že se ti např. přetrhne vrtulovej list. Motor vylomil přepážku rozcupoval na kusy laminát špice modelu a měl jsem štěstí , že jsem z modelem (Epsilon) slušně přistál. Po vylaminování, model slouží ku spokojenosti dál. A takových věcí se může stát celkem hafo. Ani jedna z vymyšleností o kterých uvažuješ tomu nezabrání. Někdy je méně lépe než více.
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: čtv 01.11.2018 17:28 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
BoBik_CZ píše: BTW, pro honzu.i: jestli máš obavu z pádu po ztrátě rychlosti, tak si nekupuj čtyřmetrovku, co váží 4 kila. Pevný větroň, který vydrží i nějaký vítr bude tak za 2,5kg. Prosím o nějaké tipy a ideálně odkazy.
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: čtv 01.11.2018 19:47 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 501 Bydliště: Frýdek-Místek
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: čtv 01.11.2018 20:27 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
graup15 píše: U skutečného éra které má minimálku dejme tomu 55km/h (Blaník) by to použít šlo, ale u modelu co má pádovku menší než 20km/h to fakt nefunguje. Pitotova trubice rozsah rychlosti: 0 až 360 km/h přesnost 1%=3,6Km/hod https://rcstudio.cz/cs/senzory/170-senz ... s-100.html
Naposledy upravil honza.i dne pát 02.11.2018 1:25, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: čtv 01.11.2018 20:39 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
BoBik_CZ píše: Děkuji za odkazy. Drelu nebo klon (K3600), Valentu, topmodel jsem zvažoval, tilia je pro mne novinka. Vždy mě zaráží prodejce, který neuvádí ceny. Spíše jsem koukal po výrobcích, kteří uvádějí „všechny parametry“ tedy i ceny. Př.: Grafas Maxi https://www.topmodelcz.cz/index.php?&de ... l&id=18288Aladin https://eshop.reichard.cz/aladin-arf.htmlLehouše jsem zvažoval na začátku a vyšichni mi to do větru rozmlouvali. Už mám Epsilona XL tak uvidím jak bude létat, co nejvíce toho na něm otestuju, časem půjdu do něčeho lepšího.
|
|
Nahoru |
|
|
BoBik_CZ
|
Napsal: čtv 01.11.2018 21:16 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 15.2.2016 Příspěvky: 501 Bydliště: Frýdek-Místek
|
Výrobci/prodejci Ti rádi sdělí cenu na dotaz. Jestli jsem to správně pochopil, tak ceny neuvádí z toho důvodu, že dodávají i na trhy západně od hranic ČR a to za výrazně vyšší ceny. Určitě se neomezuj jen na modely s cenami, zbytečně si zužuješ výběr.
Lehouš do větru samozřejmě vhodný není. Ale je otázka, co je lehouš. U F5Jéček je za lehouše považováno něco s letovkou pod cca 1400g. Naopak model s letovkou okolo 2000g už je považovaný za "bitevníka" do větru.
Doporučil bych pořídit něco pevnějšího s letovkou mezi 1800-2000g s možností naložení balastu. Čím více bude foukat, tím více naložíš.
|
|
Nahoru |
|
|
honza.i
|
Napsal: čtv 01.11.2018 22:21 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.4.2017 Příspěvky: 246
|
BoBik_CZ píše: Výrobci/prodejci Ti rádi sdělí cenu na dotaz. Jestli jsem to správně pochopil, tak ceny neuvádí z toho důvodu, že dodávají i na trhy západně od hranic ČR a to za výrazně vyšší ceny. Určitě se neomezuj jen na modely s cenami, zbytečně si zužuješ výběr.
Lehouš do větru samozřejmě vhodný není. Ale je otázka, co je lehouš. U F5Jéček je za lehouše považováno něco s letovkou pod cca 1400g. Naopak model s letovkou okolo 2000g už je považovaný za "bitevníka" do větru.
Doporučil bych pořídit něco pevnějšího s letovkou mezi 1800-2000g s možností naložení balastu. Čím více bude foukat, tím více naložíš. Epsilon jsem vybýral do větru má mít zatížení cca 45g/dm2 V posledním výběru jsem měl dále: Maxi Ggrafas letová hmotnost 2-2,4Kg; 24,9-29,9g/dm2 Aladin asi prázdná hmotnost 1500g + vybavení =celkem 1800-2000g; ???g/dm2 Byli by podle Vašich zkušeností př. plošné ztížení 30g/dm2 atd. tyto dva větroně použitelné do větru optimum 5-7m/sec max. 10m/sec???
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|