Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 126 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 7:20 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 16.8.2008
Příspěvky: 6896
Bydliště: Moravský kras
Stabilizace u větroně?? Uvědomuješ si, že ti to kromě větru vyžehlí i termiku (neuvidíš že tam někde něco dýchlo do křídla, nenajdeš stoupák pokud ho netrefíš přímo na střed..)?? Tohle éro bude stabilní autobus samo o sobě. Kromě varia a dejme tomu hlídání baterek vymýšlíš zbytečné komplikace a nesmysly. Nejhloupější nápad je vrtat do nosníku křídla..

_________________
OK2WY


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 10:41 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
Vím, že stabilizace při hledání termiky dělá přesně opak toho, co člověk potřebuje.
Vím, že pro snažíš hledání termiky je ideální mít model s menší zásobou podélné stability posunutím těžiště vzad, aby model lépe začal stoupat + bylo vidět, že narazil na termiku. Vím, že zbytečně velká příčná stabilita brání/zhoršuje poznávání když model vletí jen částí křídla do termiky.

Pokusím se popsat důvody proč i přes to o stabilizaci uvažuji.
Důvody mám rozdělené:
1) Aerodynamické vlastnosti modelu
2) Bezpečnost modelu + minimalizace škod



1)Aerodynamické vlastnosti modelu

Př. dětem jsem stavěl neřízené větroně buď krásně plachtily, nebo dobře letělyve větru oboje najednou nešlo.
Varianta do bezvětří krásně plachtila, podélnou stabilitu i příčnou stabilitu měla menší + jinak udělaný boční půdorys modelu, aby držel ideální stopu v kluzu.
Varianta do větru musela mít větší podélnou stabilitu kvůli prudkým změnám rychlosti větru sice model tak krásně okamžitě nezačal stoupat, ale po skončení poryvu se nezřítil, ale rozletěl se. Při bočním poryvu se model nezřítil po křídle, příčná stabilita ho zase srovnala + jinak udělaný boční půdorys modelu model nestočil po větru, ale držel stopu a mírně se stáčel proti větru, aby ho vítr nadnášel.

U nás tyto změny jsou strašně rychlé př vrámci minuty, takže s neřízeným modelem si skoro nikdy nešlo pořádně zaletět.

Elektronika, kterou uvažuji nemusí být pořád zapnutá dá se zapínat vysílačkou. Na hledání termiky bude vypnutá. V případě, že začne foukat vítr na tolik, že mi to bude nepříjemné zapnu „vyhlazování“ poryvů. Nebo zvažuji používání stabilizace při létání za silného větru na svahu.

2) Bezpečnost modelu + minimalizace škod
Stabilizace mi má umožňovat při horší viditelnosti; ztrátě modelu (př. mrknutí) převést model do stabilního kluzu + usnadnit návrat model k místu přistání nebo dokonce sama začít s bezpečným přiblížením k místu přistání. Má mi pomoci „vyloučit“ riziko ztráty kontroly nad modelem vlivem pomalé/špatné identifikace siluety. = myšlenka je taková možnost létat na větší vzdálenost +menší rizika + více zábavy a bezpečnosti


Vrtání do nosníku se mi taky nechce dělat.
Ještě mi napadli další možnosti:
b) Umístit Pitotovu trubici na svislou ocasní plochu jenže tam bude ovlivňována vzduchem od vrtule a může mi ztížit dovážení modelu.
c) Udělat držák nad křídlo. Toto řešení by nevyžadovalo vrtání nosníku + mohl bych držák umístit blíže k trupu „v místě“ serva klapek. Nemusel bych model tolik příčně dovažovat na konci křídla.
Vyžadovalo by to pro hadičky vyvrtat dirku v potahu v místě vyztuženého potahu, v případě potřeby je možné skrz šachtu serva potah zevnitř vyztužit. Další výhodou by byla ochrana trubice při kontaktu/kolizích s trávou při přistáních. Možná by toto řešení nevyžadovalo ani vrtání potahu, mohu se pokusit hadičky vést skrz potah šachtou pro klapku (vedle táhla od serva).

Jak vysoko nad k křídlo by jste ji umístili, aby nebyla ovlivňovaná mezní vrstvou?


Naposledy upravil honza.i dne čtv 01.11.2018 11:03, celkově upraveno 5

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 10:45 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 5.11.2014
Příspěvky: 288
Bydliště: S.M.
nedával bych žádnou stabilizaci a další kravinky - souhlasím s kolegou - kdo uřídí vrtulník, ten uřídí snadno i tento autobus :-)

_________________
Avalon57


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 11:01 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 501
Bydliště: Frýdek-Místek
"2) Bezpečnost modelu + minimalizace škod
Stabilizace mi má umožňovat při horší viditelnosti; ztrátě modelu (př. mrknutí) převést model do stabilního kluzu + usnadnit návrat model k místu přistání nebo dokonce sama začít s bezpečným přiblížením k místu přistání."

Já mám zkušenost, že pokud ve velké vzdálenosti/výšce ztratím větroň z dohledu, tak je naopak nejlepší začít s ním dělat různá alotria. To způsobí, že se výrazně zvýší pravděpodobnost, že model natočím tak, že ho zase uvidím nebo že hodí prasátko od sluníčka. Stabilní poloha je v tomto případě IMHO ta nejhorší možnost.

A k tomu měření rychlosti? No já nevím, u nějakého rychlostního modelu s obrovským plošným zatížením a výrazným sklonem k trhání proudnic bych to možná ještě chápal, ale u termického větroně? Fakt jo? Nechceš tam ještě dát padákový záchranný systém? 8O


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 14:54 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 30.5.2015
Příspěvky: 133
Už jsem ti jednou psal, že vymýšlíš neustále dokola samé blbiny a bejkárny. Jak vidím tak tě to nepustilo. Zřejmě seš tak naprogramovanej. Jinak, jedině smyslupné je osadit model váriem. Vše ostatní jsou blbiny
z kterých nakonec zb....š sám.

PS
A to se ještě hrozím , čím nás budeš zásobovat až budeš nastavovat parametry do rádia.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 15:03 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 501
Bydliště: Frýdek-Místek
smyk1111 píše:
Už jsem ti jednou psal, že vymýšlíš neustále dokola samé blbiny a bejkárny. Jak vidím tak tě to nepustilo. Zřejmě seš tak naprogramovanej. Jinak, jedině smyslupné je osadit model váriem. Vše ostatní jsou blbiny
z kterých nakonec zb....š sám.

PS
A to se ještě hrozím , čím nás budeš zásobovat až budeš nastavovat parametry do rádia.


Smysluplných věcí může být více, například napětí baterie, teplota určitých komponent apod. Ale to co vymýšlí honza.i je fakt masakr. Jako jestli si chce hrát, ať si hraje, ale smysl v tom nevidím žádný.

BTW, pro honzu.i: jestli máš obavu z pádu po ztrátě rychlosti, tak si nekupuj čtyřmetrovku, co váží 4 kila. Pevný větroň, který vydrží i nějaký vítr bude tak za 2,5kg.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 15:22 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 30.5.2015
Příspěvky: 133
Napsal jsem to tak stroze protože stačí jediná banální věc kterou nejseš schopen ovlivnit a všechny vymyšlenosti jsou k ničemu , jen tím model prodražuješ a zvyšuješ hmotnost. Může se ti stát jako mně , že se ti např. přetrhne vrtulovej list. Motor vylomil přepážku rozcupoval na kusy laminát špice modelu a měl jsem štěstí , že jsem z modelem (Epsilon) slušně přistál. Po vylaminování, model slouží ku spokojenosti dál. A takových věcí se může stát celkem hafo. Ani jedna z vymyšleností o kterých uvažuješ tomu nezabrání.
Někdy je méně lépe než více.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 17:28 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
BoBik_CZ píše:
BTW, pro honzu.i: jestli máš obavu z pádu po ztrátě rychlosti, tak si nekupuj čtyřmetrovku, co váží 4 kila. Pevný větroň, který vydrží i nějaký vítr bude tak za 2,5kg.


Prosím o nějaké tipy a ideálně odkazy.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 18:09 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 7424
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (25)
To,že tam cpeš rychloměr (předpokládám Prandlovu trubici) není od věci.
Do svého SSL to dávám taky (má V tail). Ale já to mám kvůli tomu, že chci využít plně TEK vario.
Jako rychloměr to sice funguje taky, ale může tě ubezpečit, že tyhle větroně lítají tak pomalu,že je to za možnostmi čidla měřit rychlost tak , aby jsi podle toho mohl určovat pádovou rychlost.
U skutečného éra které má minimálku dejme tomu 55km/h (Blaník) by to použít šlo, ale u modelu co má pádovku menší než 20km/h to fakt nefunguje.


Přílohy:
WP_20181101_17_05_37_Pro.jpg
WP_20181101_17_05_37_Pro.jpg
[ 62.49 KiB | Zobrazeno 1169 krát ]

WP_20181101_17_08_08_Pro.jpg
WP_20181101_17_08_08_Pro.jpg
[ 99.63 KiB | Zobrazeno 1169 krát ]

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 19:47 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 501
Bydliště: Frýdek-Místek
honza.i píše:

Prosím o nějaké tipy a ideálně odkazy.


A lítat už budeš sám? :lol:

Lehouš: http://tiliamodel.cz/modely/eos-ii/

Něco pevnějšího do větru (musíš zvolit vhodnou variantu): http://www.valentamodel.cz/index.php/ray-x-38m-a34

Nebo tohle: https://www.topmodelcz.cz/index.php?&de ... l&id=18025

Klasika: http://www.hobbyarena.cz/Models/K3600/index.php


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 20:27 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
graup15 píše:
U skutečného éra které má minimálku dejme tomu 55km/h (Blaník) by to použít šlo, ale u modelu co má pádovku menší než 20km/h to fakt nefunguje.


Pitotova trubice rozsah rychlosti: 0 až 360 km/h přesnost 1%=3,6Km/hod
https://rcstudio.cz/cs/senzory/170-senz ... s-100.html


Naposledy upravil honza.i dne pát 02.11.2018 1:25, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 20:39 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
BoBik_CZ píše:



Děkuji za odkazy.

Drelu nebo klon (K3600), Valentu, topmodel jsem zvažoval, tilia je pro mne novinka.

Vždy mě zaráží prodejce, který neuvádí ceny.
Spíše jsem koukal po výrobcích, kteří uvádějí „všechny parametry“ tedy i ceny.
Př.:
Grafas Maxi
https://www.topmodelcz.cz/index.php?&de ... l&id=18288
Aladin
https://eshop.reichard.cz/aladin-arf.html

Lehouše jsem zvažoval na začátku a vyšichni mi to do větru rozmlouvali.

Už mám Epsilona XL tak uvidím jak bude létat, co nejvíce toho na něm otestuju, časem půjdu do něčeho lepšího.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 21:16 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 501
Bydliště: Frýdek-Místek
Výrobci/prodejci Ti rádi sdělí cenu na dotaz. Jestli jsem to správně pochopil, tak ceny neuvádí z toho důvodu, že dodávají i na trhy západně od hranic ČR a to za výrazně vyšší ceny. Určitě se neomezuj jen na modely s cenami, zbytečně si zužuješ výběr.

Lehouš do větru samozřejmě vhodný není. Ale je otázka, co je lehouš. U F5Jéček je za lehouše považováno něco s letovkou pod cca 1400g. Naopak model s letovkou okolo 2000g už je považovaný za "bitevníka" do větru.

Doporučil bych pořídit něco pevnějšího s letovkou mezi 1800-2000g s možností naložení balastu. Čím více bude foukat, tím více naložíš.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: čtv 01.11.2018 22:21 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 18.4.2017
Příspěvky: 246
BoBik_CZ píše:
Výrobci/prodejci Ti rádi sdělí cenu na dotaz. Jestli jsem to správně pochopil, tak ceny neuvádí z toho důvodu, že dodávají i na trhy západně od hranic ČR a to za výrazně vyšší ceny. Určitě se neomezuj jen na modely s cenami, zbytečně si zužuješ výběr.

Lehouš do větru samozřejmě vhodný není. Ale je otázka, co je lehouš. U F5Jéček je za lehouše považováno něco s letovkou pod cca 1400g. Naopak model s letovkou okolo 2000g už je považovaný za "bitevníka" do větru.

Doporučil bych pořídit něco pevnějšího s letovkou mezi 1800-2000g s možností naložení balastu. Čím více bude foukat, tím více naložíš.


Epsilon jsem vybýral do větru má mít zatížení cca 45g/dm2

V posledním výběru jsem měl dále:
Maxi Ggrafas letová hmotnost 2-2,4Kg; 24,9-29,9g/dm2
Aladin asi prázdná hmotnost 1500g + vybavení =celkem 1800-2000g; ???g/dm2

Byli by podle Vašich zkušeností př. plošné ztížení 30g/dm2 atd. tyto dva větroně použitelné do větru optimum 5-7m/sec max. 10m/sec???


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Epsilon XL3 4000 mm (Staufenbiel)
PříspěvekNapsal: pát 02.11.2018 7:44 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2003
Příspěvky: 7424
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (25)
honza.i píše:
Pitotova trubice rozsah rychlosti: 0 až 360 km/h přesnost 1%=3,6Km/hod
https://rcstudio.cz/cs/senzory/170-senz ... s-100.html


No však uvidíš :-) :-)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 126 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 9  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz