Switch to full style
Větroně s pomocným elektromotorem a nejčastěji sklopnou vrtulí
Odeslat odpověď

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

pát 03.11.2017 13:40

Tomix píše:Nebolo by rozumnejsie rovno vymenit motor za tazsi?
LEOPARD LC3542-6T 920KV 135g

RAY C4250/06 210g
Alebo nieco podobne a trosku vykonu navyse vzdy potesi.
Raz som mal tuto dilemu aj ja a dostal som radu dat olovo do kuzelu,hned som ju zavrhol.
Aj keby sa ti podarilo kuzel vyvazit presne vzdy z toho bude zotrvacnik ale skor ma zarazilo co sa stane pri tvrdsom pristati alebo nedajboze pri neakom pade.Pokial to nevies dovazit posunutim baterky alebo zavazim v trupe odporucal by som tazsi motor.


Tahle logika je uz pouzita. :D
Ero ma 1940g komplet nalozeny. Uz ted ma vykonu na rozdavani.
Nehlede na to, ze vetsi motor by se nevesel.
I tak diky

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

pát 03.11.2017 14:43

Dobrý den, podobný problém jsem též řešil.Větší - těžší motor se už nevešel, a ani baterie , a na olovo v čumáku místo nebylo. Pomohla mi železná "motorová přepážka" přišroubovaná na původní textitovou. Při průměru 32 mm a síle 6 mm měla cca 32gramů - vyvrtané otvory pro chlazení. Předpoklad je dostatečně dlouhá hřídel.Dá de použít i těžší materiál - bronz - při přůměru 40mm a síle 5 - cca50gr.

Robil.

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

pát 03.11.2017 15:52

kovová přepážka, supr řešení . Palec nahoru.

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

pát 03.11.2017 15:54

podarilo sa mi zle nalepiť motorovú prepážku, a kedže bolo treba napraviť vyosenie a sklon, dal som medzi prepážku a motor olovenu uhlovú podložku, i zvonku na prepážku, použil som olovo, ktoré bolo rovno aj na dováženie. foto dováženia z vonku. Dôvod tiež tam nieje miesto, a to ešte mam od spodu nalepene olovo, no skratka Filip 600
Přílohy
DSC00048.JPG
Naposledy upravil ingwarr dne pát 03.11.2017 17:57, celkově upraveno 2

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

pát 03.11.2017 17:01

ta prepazka super napad

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

pát 03.11.2017 17:16

Jj, olovo na prepazku, tim smerem se asi vydam. Toto reseni mi radil i kamarad.
A ja se tak tesil, ze se bude soustruzit :roll:

Tem co zareagovali dekuji a tem ostatnim, za to ze me nesprdli :lol:

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

pát 03.11.2017 18:10

HOla hola. TAK jsem se dnes dival v rybarskych potrebach na slzu zavazicka 60g oloveneho za 10,-. Kdybych ho vyklepal do tvaru volneho prostoru kdekoliv v predni casti trupu, zatavil do smrstovacky a prilepil, tak bych nemusel resit milion problemu s pancerovym kuzelem, ohnutym hridelem vytriskanyma loziskama, rozbehovyma proudama.Veskera idea vyrobcu je odlehcit motoru rozbeh a snizit zatez proudovou a mechanickou. Takze za me:,, skrabani se za uchem palcem u nohy. :roll:

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

sob 04.11.2017 11:52

Tomix píše:...
Aj keby sa ti podarilo kuzel vyvazit presne vzdy z toho bude zotrvacnik ale skor ma zarazilo co sa stane pri tvrdsom pristati alebo nedajboze pri neakom pade.
...

Tak při tvrdém přistání nebo nárazu bude pro model setrvačná hmota težkého kužele jednoznačně výhoda. :mrgreen: (kromě listů roztočené vrtule)
Horší to bude s tím do čeho narazíte. :twisted:

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

sob 04.11.2017 12:16

Kdyz narazim tak jdou hmotnosti prvne do
predu a pak do zadu. Vyrve se prepazka. Neni opravdu lepsi hmotnost zalepit do trupu na podlahu? Kteryzto je- co se pevnosti tyka mnohem odolnejsi nez cokoli jineho?Tam budou promitnuty jenom tahove sily.

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

sob 04.11.2017 12:27

V trupu neni misto a za motorem jsou narvany baterky.
Pristoubuji zavazi na prepazku a bude to 1A

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

sob 04.11.2017 12:55

HONZIK 22 píše:Kdyz narazim tak jdou hmotnosti prvne do
predu a pak do zadu. Vyrve se prepazka. Neni opravdu lepsi hmotnost zalepit do trupu na podlahu? Kteryzto je- co se pevnosti tyka mnohem odolnejsi nez cokoli jineho?Tam budou promitnuty jenom tahove sily.

Tady by to chtělo trochu vysvětlení. Proč nejdou "hmotnosti" v rámci akce a reakci rovnou třeba na pivo?

Narazím-li kuželem, bude setrvačná hmotnost přepážky působit na motor, který je k ní přišroubovaný a ten pak přímo přes hřídel na kužel. Všechno je to celkem tuhé.

Umístím-li zavaží na spodek trupu, tak se při nárazu buď:
a) závaží odtrhne a bude pokračovat nezměněnou rychlostí až do něčeho narazí (motor, přepážka, trup). Ale v tu dobu budou tyto věci dost zpomalené a bude tam velký rozdíl rychlostí. Takže slušná rána, kde to navíc cestou může vzít nějakou elektroniku.
b) závaží se neodtrhne a jeho setrvačná hmota se bude snažit deformovat (reps. rozlámat) předek trupu. A ten už tak pevný není a na náraz rozhodně není dimenzovaný. Síla nebude tahová. Závaží nebude tahat za trup za sebou, ten už stejnou rychlost má. Ale bude se snažit stlačit trup před sebou. Takže tam bude tlak, ohyb, skrut, ... anihilace :mrgreen: .

A síla od překážky, která působí přes kužel, hřídel a motor na přepážku nezávísí na hmotnosti přepážky, ale na hmotnosti modelu jako celku. Naopak hmotnější přepážka (resp. sestava přepážka, motor, kužel,...) způsobí, že zbytek modelu je lehčí. A o to je menší síla, která se snaží zarazit přepážku do trupu.

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

sob 04.11.2017 13:26

Standa Stuchlý píše:to poslední slovo asi bude pravděpodobnější. Vytvoříš setrvačník a může být problém s rozběhem a brzdou.

Uz trochu mimo tema, umel by nekdo spocitat, co bude vic namahat motor pri start-brzda ?
Jen teoreticky, vlozim do kuzele vyvazenou "podlozku" prumer 36mm, listy treba 12", celková váha cca 90-100g, nebo pevna vrtule 16"-17" s unasecem s vahou cca 50-60g. Nevim jestli to pisu dost srozumitelne, jde mi o to, jestli vetsi vrtule nebude vetsi setrvacnik nez mensi sklapka se zavazim.
Ale toto uz jen ze zvedavosti :)

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

sob 04.11.2017 18:46

spočítat se to jistě dá, ale je to na delší počítání http://www.ktf.upol.cz/joch/dynamika/kineticka.html. Jen odhadem bych usoudil, že rozběh bude určitě pomalejší, ale brzda bude mnohem méně účinná. Při rozběhu bude motor tahat jen hmotnost závaží, brzda bude muset brzdit ještě kinetickou energii danou do závaží motorem + hmotnost závaží. Ty dvě veličiny se sečtou a výsledek bude pro regulátor možná osudový. Je třeba si uvědomit, že regulátor je brzděním proudově namáhaný mnohem více než samotným pohonem motoru.

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

ned 05.11.2017 6:24

moment setrvačnosti rotujícího tělesa je látka ze střední školy (alespoň kolem r. 1982 tomu tak bylo, kdoví jak dnes...)
Pokud pomineme ty integrály (přes které je to odvozené), je vidět že ve výsledných vzorečcích figuruje poloměr v mocnině a tedy závaží s hmotou soustředěnou kolem osy rotace bude mít mnohem menší vliv na roztáčení či brždění než daleko větší listy vrtule, byť nejsou tak hmotné.

Re: Vložené závaží do kužele sklopné vrtule

ned 05.11.2017 9:48

jyrry, opomenul jsi vliv vzduchu na vrtuli, který je poměrně velký. Odpor a tření v daných podmínkách, jako je teplota, vlhkost vzduchu a barometrický tlak. Opět spousta proměnných. A o to je seriozní výpočet nadneseného "problému" složitější. Pokud má někdo potřebu bádat, ať bádá, já mám potřeby jiné.
V každém případě jakékoli závaží umístěné na hřídeli je další nežádoucí zátěž pro pohonnou jednotku a je jedno, v jakém poměru závaží/vrtule to bude.
Odeslat odpověď