Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 05.11.2017 10:10 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 10.9.2015
Příspěvky: 104
Bydliště: Olešnice na Moravě
Ja to nepocital, pac to neumim, v roce 1982 jsem drel mnoziny. :-)
Ale selskym rozumem, mi taky prijde tento muj priklad, v udanem pomeru horsi s pevnou vrtuli.
Nic mene, muj problem je uz vyresen a o to tu slo.
Diky


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 05.11.2017 11:21 
Mazák
Mazák

Registrován: 8.7.2015
Příspěvky: 1776
Bydliště: Orlova v noci , Karviná ve dne
Tak to je fajn. V podstate snad o to slo.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 05.11.2017 16:06 
Mazák
Mazák

Registrován: 24.11.2013
Příspěvky: 627
Bydliště: Praha 10, ČR
Obrázky: 9
Standa Stuchlý píše:
jyrry, opomenul jsi vliv vzduchu na vrtuli, který je poměrně velký. Odpor a tření v daných podmínkách, jako je teplota, vlhkost vzduchu a barometrický tlak. Opět spousta proměnných. A o to je seriozní výpočet nadneseného "problému" složitější. Pokud má někdo potřebu bádat, ať bádá, já mám potřeby jiné.
V každém případě jakékoli závaží umístěné na hřídeli je další nežádoucí zátěž pro pohonnou jednotku a je jedno, v jakém poměru závaží/vrtule to bude.

Tření, tlak, teplotu a vlhkost zanedbáme.
Odpor vzduchu vrtule bude záviset na rychlosti (tj. otáčkách motoru). Setrvačnost závisí na zrychlení.
Při roztáčení / brždění je vysoké zrychlení, ale vliv rychlosti je obvykle malý.
Při konstantních otáčkách (např. při plném plynu) je nulové zrychlení a naopak vysoký vliv rychlosti.
Navíc vrtule je tam v obou případech a nás zajíma vliv olova v kuželi. Resp. poměr mezi setrvačným vlivem vrtule a kužele. Tj. odpor vzduchu zanedbáme.
Když neznám jednoduchý vzorec, tak není řešením do toho zanést milión dalších proměnných a prohlásit, že je to neřešitelné (nebo jen velmi obtížně). Jednoduší je si ten vzorec najít nebo odvodit, minimálně pro zjednodušený případ. A ne tam cpát relativistické výpočty a rychlost světla! A nakonec to vzdát a spokojit se laickým (ale zcela nesprávným) závěrem.
Podle zjednodušených vzorců se zdá, že moment setrvačnosti u kužele plného olova bude celkem malý ve srovnání s vrtulí.
Příklad:
Vrtule (vzorec pro tyč):
hmotnost 10g, průměr 300mm
J = 1/12 * m * l^2 = 1/12 * 0.01 * 0,3^2 = 0.075 gm^2

Kužel s olovem (vzorec pro kotouč):
hmotnost 100g, poloměr: 20mm
J = 1/2 * m * r^2 = 1/2 * 0,1 * 0,02^2 = 0.02 gm^2

V tomto příkladu má vrtule téměř 4x větší vliv než kužel (vzorce jsem si vypůjčil z materiálu od jyrryho).


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 33 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 34 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz