Standa Stuchlý píše:
jyrry, opomenul jsi vliv vzduchu na vrtuli, který je poměrně velký. Odpor a tření v daných podmínkách, jako je teplota, vlhkost vzduchu a barometrický tlak. Opět spousta proměnných. A o to je seriozní výpočet nadneseného "problému" složitější. Pokud má někdo potřebu bádat, ať bádá, já mám potřeby jiné.
V každém případě jakékoli závaží umístěné na hřídeli je další nežádoucí zátěž pro pohonnou jednotku a je jedno, v jakém poměru závaží/vrtule to bude.
Tření,
tlak,
teplotu a
vlhkost zanedbáme.
Odpor vzduchu vrtule bude záviset na
rychlosti (tj. otáčkách motoru). Setrvačnost závisí na
zrychlení.
Při roztáčení / brždění je vysoké zrychlení, ale vliv rychlosti je obvykle malý.
Při konstantních otáčkách (např. při plném plynu) je nulové zrychlení a naopak vysoký vliv rychlosti.
Navíc vrtule je tam v obou případech a nás zajíma vliv olova v kuželi. Resp. poměr mezi setrvačným vlivem vrtule a kužele. Tj.
odpor vzduchu zanedbáme.
Když neznám jednoduchý vzorec, tak není řešením do toho zanést milión dalších proměnných a prohlásit, že je to neřešitelné (nebo jen velmi obtížně). Jednoduší je si ten vzorec najít nebo odvodit, minimálně pro zjednodušený případ.
A ne tam cpát relativistické výpočty a rychlost světla! A nakonec to vzdát a spokojit se laickým (ale zcela nesprávným) závěrem.
Podle
zjednodušených vzorců se zdá, že moment setrvačnosti u kužele plného olova bude celkem malý ve srovnání s vrtulí.
Příklad:
Vrtule (vzorec pro tyč):
hmotnost 10g, průměr 300mm
J = 1/12 * m * l^2 = 1/12 * 0.01 * 0,3^2 =
0.075 gm^2Kužel s olovem (vzorec pro kotouč):
hmotnost 100g, poloměr: 20mm
J = 1/2 * m * r^2 = 1/2 * 0,1 * 0,02^2 =
0.02 gm^2V tomto příkladu má vrtule téměř 4x větší vliv než kužel (vzorce jsem si vypůjčil z materiálu od jyrryho).