Switch to full style
Větroně s pomocným elektromotorem a nejčastěji sklopnou vrtulí
Odeslat odpověď

Re: MULTIPLEX FunGlider

sob 30.09.2017 12:26

Tak jsem ve čtvrtek byl prolítnout Funglidra a trochu víc jsem s tím praštil.Sluníčko zapadalo a já vlétl "do něj " :( nic jsem neviděl zazmatkoval jsem a bylo to.Odnesla to zadní část trupu,která praskla na konci vyztuže,předek trochu pokrčený a motor.Trup jsem opravil a
vzadu vyztužil uhlíkem ale motor divně"hrčí" a nějak se moc zahřívá a vibruje. Může mi někdo doporučit náhradu,ideální se stejným průměrem hřídele tj. 4 mm.

Re: MULTIPLEX FunGlider

ned 01.10.2017 20:08

A co tam máš za motor? Já tam mám AXI-2820/20 a bohatě stačí. Teda mně ...
No, já mám smolíka. Už třetí víkend se nedalo kvůli počasí na chatě lítat s Pandou. Takže jsem nemohl testnout nastavení křidélek na negativy a to stažení křídel více k sobě ...

Re: MULTIPLEX FunGlider

ned 01.10.2017 20:33

Jestli tam máš originální motor tak ten je docela festovní, zkusil bych ho vyndat a zkontrolovat hřídel, jestli není ohnutá, lze vyměnit.

Re: MULTIPLEX FunGlider

ned 01.10.2017 20:36

Jiri píše:Jestli tam máš originální motor tak ten je docela festovní, zkusil bych ho vyndat a zkontrolovat hřídel, jestli není ohnutá, lze vyměnit.

A nebo jestli se to nenatlačilo na ložiska. Zkusit, zdali lze lehce točit hřídelí ...

Re: MULTIPLEX FunGlider - nastavení

pon 02.10.2017 13:47

Teprve tuhle sobotu ráno (až na vítr bylo krásně) jsem se dostal k detailnějšímu záletu FG s novým trupem. Slíbil jsem, že popíšu nastavení, takže se zpožděníím doplňuji.

Doporučení dle originálního návodu:
Těžiště 57mm od náběžky (na křídlech jsou zespoda výstupky)
Křidélka +12 / -6mm
VOP +/- 10mm
SOP +/- 15mm
křidélka jako flaperony +14mm
potlačení VOP při motoru -1mm
potlačení VOP při flaperonech (zde se liší český překlad od originálu, originální doporučuje -3,5mm
neutrál křidélek 0mm, neutrál VOP aby byl vidět červík v páce středem díry v trupu

z toho jsem vycházel, spokojený jsem s následujícími hodnotami:
Těžiště 55mm od náběžky (ty 2 mm dodají více stability)
Křidélka +11 / -5mm
VOP +9 /- 10mm
SOP +/- 14mm
křidélka jako flaperony +13mm
potlačení VOP při motoru -0,5mm
potlačení VOP při flaperonech -2mm
neutrál křidélek +1mm (negativy), neutrál VOP červík o 1mm vpředu (jako by bylo potlačeno), ale to je asi dáno nepřesností při vlepení SOP do nového trupu (trošku vepředu), tj. předpokládal bych u dodávaného trupu tak 0,5mm červíkem dozadu (velmi mírně nataženo)

Pro katolické lítání používám dvojí výchylky s cca 75% + exponenciály -40% pro zjemnění pilotáže okolo středu. Plné výchylky se využijí na blbnutí / akrobacii, i když na rychlejší souvrat by to sneslo ještě víc na křidélkách, a na nožák je výchylka SOP málo - chtělo by to víc, ale to by vyžadovalo delší páku na servu.
S baterkou Turnigy Nanotech 3s 1000mAh a originál motorem jsem ještě dával do ocasu dodávanou kovovou kouli + do nového trupu uhlíkové zesílení tam, kde končí výztužná trubka a trup při ráně praskne.
S originál motorem a vrtulí model na plný plyn stabilně stoupá v úhlu tak 60 stupňů, v 80m kde vypínám jsem během 10-15 vteřin, zmíněné baterky vydrží cca 4 minuty motorového chodu, tj. nějakých 16-20 nastoupání.

Na samostatný spínač mám možnost mixu křidélek do SOP (30%), je to o pohodlnosti, čisté samostatné řízení SOP je samozřejmě lepší, ale chce to trénink.
Flaperony přepínám letovým režimem pro přistání tak, abych je ovládal plynule pákou plynu, plně stažený =100% flaperonů, neutrál = 0% (offset), od neutrálu nahoru křidélka zůstávají v nule a zapínám motor - tak při přistávání můžu plynule brzdit i přitočit dle potřeby. Na přepnutí režimu mám nastaveno zpoždění 0,6s aby vysunutí bylo plynulé, případně abych při staženém plynu stačil dát plynovou páku do neutrálu, pokud nechci brzdit okamžitě.

Re: MULTIPLEX FunGlider

pon 02.10.2017 17:24

Díky za rady a za ta nastavení.No, ale na nožový let si netroufám.
Motor jsem vytáhl a dost drhne ,zdá se ,že hřídel není ohnutá, ale posunutá . Pokusím se ho rozebrat a uvidím.
Ještě jednou dík za rady.
Také jsem vyztužil zadní část ,byla prasklá, jak píšeš , tam ,kde končí výztuž trupu.
Přílohy
CIMG6705.JPG

Re: MULTIPLEX FunGlider

pon 02.10.2017 17:55

Hoki píše:A co tam máš za motor? Já tam mám AXI-2820/20 a bohatě stačí. Teda mně ...
No, já mám smolíka. Už třetí víkend se nedalo kvůli počasí na chatě lítat s Pandou. Takže jsem nemohl testnout nastavení křidélek na negativy a to stažení křídel více k sobě ...



Nějak nemůžu ten motor na netu najít.To je nějaký starší kus?

Re: MULTIPLEX FunGlider

úte 03.10.2017 7:35

Alex1 píše:Nějak nemůžu ten motor na netu najít.To je nějaký starší kus?

Tak neřeš, hlavní je lítání ...

Re: MULTIPLEX FunGlider

úte 03.10.2017 9:51

Jo,jo máš pravdu ,jdu lítat z A200 :lol:

Re: MULTIPLEX FunGlider

stř 04.10.2017 11:10

Alex1 píše:Jo,jo máš pravdu ,jdu lítat z A200 :lol:

A já mám od pátku dovču, tak snad testnu tu úpravu a dám sem vědět. Křídla jasně budou líp držet po úpravě hliníkového jeklu. Spíše mne více zajímá to zlepšení stability na menších rychlostech. na chatě to nemohu na přistání točit na velkých poloměrech a rychlostech ...

Re: MULTIPLEX FunGlider

čtv 05.10.2017 12:41

To sis teda na dovču vybral supr počasí :mrgreen:

Re: MULTIPLEX FunGlider

čtv 05.10.2017 14:51

Jiri píše:To sis teda na dovču vybral supr počasí :mrgreen:

Pche, poručíme větru dešti .... :wink:
Já ji mám víceméně nařízenou od šéfa, bo ji mám hafo a radši nyní, než v listopadu. Navíc na testování letových vlastnotí mi stačí jeden hezký den, nemusím lítat všech deset dní přeci ... :lol:

Re: MULTIPLEX FunGlider

sob 07.10.2017 16:41

Hoki píše:A já mám od pátku dovču, tak snad testnu tu úpravu a dám sem vědět. Křídla jasně budou líp držet po úpravě hliníkového jeklu. Spíše mne více zajímá to zlepšení stability na menších rychlostech. na chatě to nemohu na přistání točit na velkých poloměrech a rychlostech ...


Dej vědět,třeba foto, jak jsi ty křídla(hliníkový profil) upravil.

Re: MULTIPLEX FunGlider

pon 16.10.2017 8:46

Tak jsem tady po dovolence.
Fotku úpravy nemám, ale nic na tom není. Prostě jsem ten jekl zkrátil o cca 2mm, aby křídla šla k sobě blíže. Takže v trupu je to nadoraz a za celou dovolenou se to ani nehlo - 20 letů včetně akrobatění, blbnutí a rychlejších přistání ...
No a letově úprava na křidélkách nepomohla. Podle tady rady jsem je o 1mm zvednul do negativu. Fun zrychlil v rovném letu, moc se dojit na přitaženo nedá a moc se mu nechce lítat rovně. Jen chvíli a pak sám začne někam točit.
Tak jsem vrátil křidýlka do profilu a asi takhle to je nejlepší. Zpomalí, rovné lety jsou daleko delší a když se uvede do kruhu, tak vněm setrvá. Když trochu fouká, občas sám z kruhu vyjede a letí zas chvíli rovně. V těchto zatáčkách lítá stabilně a nemá velké opadání. Alfa a omega u Funa je rychlost. Není to termičák a malou rychlost prozrazuje neklidným letem. I za bezvětří. S křidýlkama do profilu se dá trochu nadojit výškovkou a letí pomaleji, ale zatáčky musí být opatrné a větší. Jinak se přibrzdí a spadne po křídle a chvíli trvá, než nabere rychlost na srovnání. V týto fázi radši dát plnej motor, srovnat ho a mazat nahoru. Zatím co s termyckým větroněm stejný velikosti si dovolím točit kolečko ve 150cm, s Funem ani náhodou. Furt beru malou rychlost letu. Když je na rychlosti, tak se otočí na fleku a na výšce nezáleží. Ale to na přistávání nepotřebuji, když mám omezený prostor mezi srtomy. Tak asi takhle, nějaký dotaz? Jinak motorově nepopisuji, každý to máme jináč osázené. No a klasické "Jeho" lítání je jasné - termika musí být silnější, aby se v ní nosil, slabou ani nezaznamenává. Fajn rychlé průlety se svištícími křídly, výkruty i na doby, přemety, souvraty a záda. Na zádech moc neplachtí, ale při průletu hezky sviští křídla a je dost energie ho půlvýkrutem dostat zpět i v malé výšce. Vývrtku a lomcováky jsem nezkoušel, nerad bych zatleskal křídlama ...

Re: MULTIPLEX FunGlider

čtv 19.10.2017 20:14

Díky za celkem obsáhlé informace.
Mám také jedno překvápko - měl jsem napsat ježiškovi - tak jsem napsal.............. o Soliuse :mrgreen:
Odeslat odpověď