Switch to full style
Větroně s pomocným elektromotorem a nejčastěji sklopnou vrtulí
Odeslat odpověď

S-NEU -unášení vrtule

pát 30.06.2017 18:56

Dobrý den. Dneska jsem zalítl ASW22 5,3m a mám dotaz. Mám tam S-NEU 1115/20/6,7 a vrtuli 17x11 , 5xLiPol 3,8Ah. Bohužel jsem nenastavil brzdu v domění, že převodovka brzdí dost, ale bohužel motor se točil vesele dá. A jde mi o to, jestli je vinutí nějak namáháno pokud se motor točí i při staženým plynu. Po přistání ve vzduchu 17minut, z toho motot 1min. a 35s. a motor horkej. Jde mi o to jestli protáčení motru může způsobit ohřátí motoru, nebo budu muset raději rozměrem vrtule dolu. Model má 5,1kg a tah měřen na zemi je 4,9kg, tak se dá kdyžtak ubrat, ale protože to házím z ruky, výkon se může někdy hodit.

Re: S-NEU -unášení vrtule

pát 30.06.2017 19:05

Roztáčení motoru proudem vzduchu ho nemůže ohřát natož přehřát. Asi to chce s průměrem vrtule dolu, možná ten tah nepůjde ani moc dolu motor nebude tolik dřít a bude mít lepší účinnost - nebude hřát.

Re: S-NEU -unášení vrtule

pát 30.06.2017 19:52

No... pokud se regulátor snažil brzdit a nedařilo se mu to (motor se točil) tak tam nějaká ta ampéra tekla... ono pokud ta vrtule měla nějaké otáčky, tak na motoru bylo ještě několika násobně tolik.

Re: S-NEU -unášení vrtule

pát 30.06.2017 20:08

Co to je unášení vrtule?!?
To jsem ještě neslyšel a rád bych se poučil!
J.Lněnička

Re: S-NEU -unášení vrtule

pát 30.06.2017 20:30

1) motor který se točí naprázdno se přehřívá, ve vinutí se indukuje proud který nemá odběr. Dá se tak zničit i atomová elektrárna, natož BLDC motorek.

2) unášení vrtule znamená její roztáčení proudem vzduchu. ( logika )

3) použij sklopnou vrtuli. Pokud ji používáš a nesklápí se, po odstavení ( vypnutí ) motoru uveď letoun na pádovou rychlost. Většinou to pomůže ke sklopení listů.

Re: S-NEU -unášení vrtule

pát 30.06.2017 20:35

blesk píše:No... pokud se regulátor snažil brzdit a nedařilo se mu to (motor se točil) tak tam nějaká ta ampéra tekla... ono pokud ta vrtule měla nějaké otáčky, tak na motoru bylo ještě několika násobně tolik.


Nemyslím že vrtule roztáčená okolním prouděním by motor ohřála, chce to nastavit brzdu vrtule zastaví sklapne a dal není třeba brzdit.
Slabě nastavena brzda brzdí málo vrtule nesklapne, pak brzdí ero v kluzu a ještě vybíjí baterku.

EDit:

1) to je blbosl - vinuti by muselo být na krátko nebo brzděno protiproudem.

2) beru

3) souhlasím

Re: S-NEU -unášení vrtule

pát 30.06.2017 21:13

Jo děkuju za postřehy. Děkuji také za vysvětlení co to je unášení vrtule. Nenapadlo mě to více rozepisovat , ale kdo chtěl - pochopil. Jak jsem psal mohu jít vrtulí rozměrově dolů, nebo spíše další start nastavím brzdu a myslím, že to bude ok. Domníval jsem se, že odpor převodovky bude značný a nebude třeba brzdu nastavit. Mám tam CC regl a to nebude problém, hlavně kdyby to pomohlo. Přece jenom v těchto rozměrech vrtulí není až takový výběr a každý pokus s jiným rozměrem jsou peníze za další vrtuli a poštovný k tomu. Chci definitivně zoptimalizovat pohon a potom koupím vrtuli od RF, protože AE vrtulím na tyhle větší zatížení moc nevěřím. Ještě jednou děkuji za rady. Jarda

Re: S-NEU -unášení vrtule

ned 02.07.2017 14:28

Předem se omlouvám protože to není přímo k věci problému. Nic mně není do toho kdo si jakou zvolí koncepci pohonu do svého modelu. Pokud kladete důraz na velikost průměru kužele vychází Vám těžiště bez dovažování má to příliš štíhlý čuchan tak je to dobře. Jestliže bych to mněl opačně tak by to oběžka 4130 řešila včetně té teploty. Taky je pravda že už jenom kdybych musel dělat obrácenou montáž tak bych váhal. Letu zdar

Re: S-NEU -unášení vrtule

ned 02.07.2017 16:10

Je to podřízeno štíhlosti, ale nicméně 4130 jsem provozoval, nebo spíše měl snahu provozovat v DG1000 a nějak mě výsledek nepřesvědčil Je to málo otáček. Provozuji ve Ventusu 5,5kg motor stejné velikosti jako je 4130, ale s 580ot/V na 5 článku a je házení z ruky bez problému. Se 4130 to byl trošku boj, nebo spíše byla nutnost vozík. Na stoupání pokud už je to v luftě problém samozřejmě není. Jesli ale mám hodit ero pravou rukou na které mám VOP, výkon se docela hodí. Možná se neshodnem , ale tolik moje zkušenost.

Re: S-NEU -unášení vrtule

ned 02.07.2017 18:41

Tak abych se podělil o další poznání. Tak mengele6 měl pravdu. Dnes další start, nastavena brzda a vrtule se sklopila. Po cca tom samém čase na motor jsem přistál a motor je cca 40st, což je paráda.

Re: S-NEU -unášení vrtule

ned 02.07.2017 23:24

No ja blbec mám zase tú skúsenosť že, že CC castle som mal max. brzdu a vrtuľa sa aj tak nie a nie sklopiť /ani pri lete kolmo nadol/, takže nakoniec pomohlo trochu zbrúsiť listy v okolí čapu.

Re: S-NEU -unášení vrtule

pon 03.07.2017 5:54

Vrtuli jsem taky trochu poupravil aby šlo skápění zcela bez odporu a 90% brzda, ještě jsem tam stavěl nějakou 1s a střední účinek brzdy, nebo jak se to tam jmenuje.Ještě musím pročíst forum o mazaní - nemazání převodovky. Koupil jsem S-Neu z druhé ruky a co provozuju Kotronika s převodovkou, jde tišeji, ale je o něco slabší.

Re: S-NEU -unášení vrtule

pon 03.07.2017 7:04

mengele6 píše:1) motor který se točí naprázdno se přehřívá, ve vinutí se indukuje proud který nemá odběr. Dá se tak zničit i atomová elektrárna, natož BLDC motorek.

Coz je ponekud nesmysl. Ve vinuti se indukuje napeti, nikoli proud.
Ten tece teprve kdyz je obvod uzavren a to je v eru prave pri brzdeni kdy se v reglu rizene (PWM) otevrou ty "brzdici" tranzistory.
Jinak se motor muze vesele tocit a nic to nezpusobi. Samozrejme.

Re: S-NEU -unášení vrtule

pon 03.07.2017 7:55

Tak potom snad hřála převodovka. Něčím se to ohřát muselo. Pokud točím motorem, je to v podstatě dynamo a vyrábí to napětí , pokud je kamsi odběr tak samozřejmě tam teče i proud. Jak to zatěžují, nebo nezatěžují výstupní obvody regulátoru neposoudím, schema jsem neviděl.

Re: S-NEU -unášení vrtule

pon 03.07.2017 11:22

Stále jsem nepochopil proč je unášení vrtule roztáčením proudem vzduchu - logika?! Proč to musí být logika?!
A na kterou stranu se má ta vrtule unášet?
J.Lněnička
Odeslat odpověď