Switch to full style
Větroně s pomocným elektromotorem a nejčastěji sklopnou vrtulí
Odeslat odpověď

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 14.06.2017 12:37

Lupac píše:Jo bezva že si tady,
dej si těžiště podle návodu je zbytečné to přehánět s tím posunutím do předu možná trošku můžeš jít na přední centráž do začátku budeš mít větší stabilitu ale jinak si myslím že je to o pilotáži je třeba rychle reagovat na to co se děje a řídit při vlétnutí do turbulence ze všech sil :)
A když je čas tak mrknout na to co je to aerodynamika a mechanika letu.
Při lítání samotném ti teorie moc nepomůže tam je třeba rychle reagovat a to se dá jen trénovat a trénovat.
Přeju samá dobrá přistání


historia je takato:

Svagor si kupil toto lietadlo GAMA pred asi 5rokmi, jeho syn (dnes "moj" 7r pilot) mal vtedy 2r, ja nie ale maly si pamata, ze tatino skusil 2x letiet a dvakrat to skoncilo do par sekund zapichnute do zeme...

Za obdobie posledne 2-3 roky som maleho vybavil so 7 lietadlami, polystyren, epp a jeden motorovy, ja s tym lietat neviem, lieta vylucne "moj" 7r pilot (najdes tu odo mna aj odkazy na videa)

Nakoniec som dal dohromady tu Gamu, bola rozbita a ked sme ju boli skusil tak "moj" pilot povedal ze je to "naprd" lietadlo a odmietol s tym letiet znova :)
A to kde ma mat tazisko som prave hladal tu na fore a nasiel som to co som napisal vyssie, ziadne papiere po rokoch od toho uz nie su
Stazoval si, ze manevre ktore robi bezne s ostatnymi lietadlami mu tento vetron prehadzuju na chrbat (na rozdiel od tatina s tym lietal :)

A chcel som povedat len to, ze jeho ziadna teoria nezaujima a dokonca ked plnim lietadlo s nitro ani nie je nablizku, pride az ked do ruky chytim starter :)
Nuz co, mechanik asi nikdy nebude iba pilot

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 14.06.2017 13:36

A jak je výškovka? V rovině s VOP?
Totiž když budeš mít model těžký na čumák a budeš chtít aby Ti model lítal rovně, budeš muset mít nataženou výškovku. Takže když vítr ofoukne nataženou výškovku, stačí ocas dolů a větru nastavíš spodek křídla. Co se pak děje asi tušíš . Taky čím silnější vítr, tím víc musíš se věnovat řízení a chodit kontra proti větru. Čím silnější vítr, tím rychleji musíš reagovat a nenechat model napospas poryvům...

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 14.06.2017 14:00

Hoki píše:A jak je výškovka? V rovině s VOP?
Totiž když budeš mít model těžký na čumák a budeš chtít aby Ti model lítal rovně, budeš muset mít nataženou výškovku. Takže když vítr ofoukne nataženou výškovku, stačí ocas dolů a větru nastavíš spodek křídla. Co se pak děje asi tušíš . Taky čím silnější vítr, tím víc musíš se věnovat řízení a chodit kontra proti větru. Čím silnější vítr, tím rychleji musíš reagovat a nenechat model napospas poryvům...

Naprostý souhlas.

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 14.06.2017 14:36

A kde teda máš to těžiště? V 1/3 křídla?

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 14.06.2017 15:16

Hoki píše:A jak je výškovka? V rovině s VOP?
Totiž když budeš mít model těžký na čumák a budeš chtít aby Ti model lítal rovně, budeš muset mít nataženou výškovku. Takže když vítr ofoukne nataženou výškovku, stačí ocas dolů a větru nastavíš spodek křídla. Co se pak děje asi tušíš . Taky čím silnější vítr, tím víc musíš se věnovat řízení a chodit kontra proti větru. Čím silnější vítr, tím rychleji musíš reagovat a nenechat model napospas poryvům...



vyskovka je nastavena v rovine s lietadlom, ale ci ju pilot nedrzi "natazenu" musim nabuduce odsledovat

vsimol som si, ze on dokaze "trimovat" lietadlo tym, ze drzi knipel posunuty, on si este stale mysli ze to tak ma byt a dokaze tak lietat cely cas, a to som sa mu
uz mnohokrat snazil vysvetlit ze na to ma trimy na ovladani :)

raz sa stalo, ze s jednym s prvych a lacnejsich modelov s lacnejsim ovladanim mi po dolietani povedal ze sa mu tazsie lietalo - az potom mi doslo ze sa mu knipel
vyskovka/kridelka nevracal sam do neutralnej polohy ale on to vracal manualne do stredu :)

a tazisko je kdesi okolo 1/3 kridla, mozno trosku za 1/3, ako som pisal vyssie

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 14.06.2017 16:43

koko píše:A kde teda máš to těžiště? V 1/3 křídla?

1/3 křídla, to jako vážně?
Tam to má orientačně skoro každý, kdo to udrží ve vzduchu. Rozhoduje každých pár milimetrů.
Spíš by byl zajímavější údaj vzdálenost těžiště od náběžné hrany a doporučená vzdálenost výrobcem, která bývá z preventivních důvodů spíše více vpředu než vzadu.
V nějakém fóru jsem našel, že pelikán doporučuje 75-80mm:
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=67905

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 14.06.2017 19:26

Těžiště v 1/3 od náběžky platí u obdélníkových křídel. U lichoběžníkových a z různou šípovitostí to pravda už být nemusí a proto výrobce udává doporučenou vzdálenost od náběžky a to v blízkosti trupu. Jinak platí taky 1/3 od náběžky, ale v polovině křídla a tak u trupu je to už jinde. Zkusím pohledat obrázek, co jsem si kreslil ...
Pokud to není srozumitelné, příšte popíšu písmenky
Těžiště-I.JPG

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 14.06.2017 19:30

sky59 píše:vyskovka je nastavena v rovine s lietadlom, ale ci ju pilot nedrzi "natazenu" musim nabuduce odsledovat

A to by bylo špatně - model a u větroně to platí určitě, při puštění kniplů by měl sám plout rovně vzduchem s mírným opadání. Beru stav bez termiky a větru. Pokud to tak není, je něco špatně ...

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 14.06.2017 19:39

Hoki píše:Těžiště v 1/3 od náběžky platí u obdélníkových křídel.

Nechci být vepři, ale nezáleží poloha těžiště na konstrukci letadla? Poměru ploch křídla a výškovky a jejich vzdálenosti?
Jinak řečeno, těžiště může být před křídlem, někde v prostoru křídla, ale i za křídlem. Záleží na celkové konstrukci. Tu mantru 1/3 bych raději vynechal a držel bych se spíše doporučení od Grugh o 3 příspěvky výše.

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 14.06.2017 19:55

jio píše:Nechci být vepři, ale nezáleží poloha těžiště na konstrukci letadla? Poměru ploch křídla a výškovky a jejich vzdálenosti? Jinak řečeno, těžiště může být před křídlem, někde v prostoru křídla, ale i za křídlem. Záleží na celkové konstrukci. Tu mantru 1/3 bych raději vynechal a držel bych se spíše doporučení od Grugh o 3 příspěvky výše.

Možná kdyby se to přepočítalo, tak by to kolem toho "1/3 v polovině křídla" sedělo. Třeba u MIG-15. U trupu bude těžiště jistě na otokovce. Proto ten obrázek - počítá se třetina u kořene a třetina na konci a výslednici vydělím u trupu dvěma a tam dávám těžiště pro první let.
Jinak u samokřídel to neplatí a u některých 3D modelů taky né. Ale já stavím obyč modely, větroně, akrobaty, motoráčky a tam vždy to bylo kolem 1/3 pro základ a pak jsem to dolaďoval podle letovýho projevu. Ale nikdy jsem nespadl na těžiště při záletu. Těžiště beru na křídle, ale třeba úhel náběhu či profil na výškovce, to letově mohou ovlivnit taky. Já se prostě řídím tímto základem a pak dolaďuji a nejsou to velké rozdíly pak od té 1/3. Pro mne je důležité pří záletu dostat model do vzduchu a taky v pořádku dolů. Někdo zas dává v procentech 30-40% od náběžky, no a 1/3 je 33,33%. Jestli se nepletu.

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 14.06.2017 21:34

Grugh píše:1/3 křídla, to jako vážně?
Tam to má orientačně skoro každý, kdo to udrží ve vzduchu. Rozhoduje každých pár milimetrů.
Spíš by byl zajímavější údaj vzdálenost těžiště od náběžné hrany a doporučená vzdálenost výrobcem, která bývá z preventivních důvodů spíše více vpředu než vzadu.
V nějakém fóru jsem našel, že pelikán doporučuje 75-80mm:
http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=16&t=67905


Presne podla tohoto som bateriu posunul dopredu, vyrobil som lozko na bateriu nad servami hned za motoroj

Re: GAMA 2100 vo vetre

čtv 15.06.2017 6:19

Takhle - nikomu nevnucuji svůj názor, jen popisuji jak to roky dělám. Pokud je to stavebnice, beru údaje v návodu. Pokud to je podle plánku, beru údaje autora konstruktéra. No když si tvořím sám, beru pro zálet tu 1/3.
Stejně všechny tři možnosti pak upravuji těžiště podle letu a jak to cítím. Mně éro musí sedět, nestačí že se jen udrží ve vzduchu...

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 19.07.2017 21:47

Dnes kamarád volal že začne modelařit, koupil gamu 2100 a jestli mu ji pomohu zalétnout? Když ji přivezl tak jsem si sní 2 hod hrál! nastavení atd, na konec jsem dal baterku na určené místo a hurá na těžiště(75mm dle Pelikána) ale těžiště vychází v polovině křídla!!! Má to těžkej ocas!! No pro začátečníka prostě na ho------, baterku do překrytu kabiny a asi olovo!!! :|

Re: GAMA 2100 vo vetre

stř 19.07.2017 22:39

Zvláštní. Já mám baterii 3S 2600mAh (tabulková váha 208g). Snažím se jí nacpat až k servům a nemusel jsem nic dovažovat olovem.

Re: GAMA 2100 vo vetre

čtv 20.07.2017 13:59

Prosím, kde ti vychází těžiště, dle návodu má být asi 1cm za připojením prodlužováků od křidylek, to je 75mm. S origo baterkou je těžižtě v pol. křídla!!
Odeslat odpověď