Boli sme vyskusat tohoto vetrona (dufam ze si spravne pamatam nazov) a trosku fukalo. Pre lietadlo by som povedal ziaden problem. S tymto vetronom sme ale mali problem, ze ak mu fukol vietor od predu stale ho to chcelo prehadzovat na chrbat. Tazisko je spravne, bateriu som posunul uplne dopredu.
Je to normalne spravanie a s tymto sa da lietat iba za uplneho bezvetria?
Ked sme pristavali proti vetru tak meter na zemou fuklo zdvihlo lietadlo priamo dohora a potom "padlo po kridle" nabok. Ziadna velka skoda ale kridla si vymackali volu, musim ich pofenovat susicom na vlasy aby sa znova napucali EPP gulicky. Tu na fore sa to robi nad vriacou vodou ale ja som skusil fen a ide to aj tak.
Registrován: 23.6.2014 Příspěvky: 875 Bydliště: Žďár n. S., ČR
Gama 2100 do silnějšího větru moc není, je to takový bubrlíček a má velký čelní odpor (občas létám s kamarádovou). Ve větru to chce těžiště trochu dopředu nebo vytrimovat na potlačení - nebo oboje.
_________________ Laguna, Daidalos, MiniCorado, F3K Edge, Fox 2300, Funtic II, Dingo, F4U Corsair, Bf 109H, Skipper...
Registrován: 30.4.2003 Příspěvky: 1259 Bydliště: Teplice v Čechách
Gama lítá i za silnějšího větru, řekl bych stejně, jako jiný větroň podobné váhové kategorie. V turbulentním vzduchu vyžaduje příslušné zásahy do řízení. Tady je vidět Gama ve větru od 5 a v poryvech přes 7 m/s: https://www.youtube.com/watch?v=cIUAhaWKEo0 Nemyslím si, že je třeba se ke Gamě chovat jinak než ke kterémukoli jinému letadlu - větroni.
Nemyslím si, že je třeba se ke Gamě chovat jinak než ke kterémukoli jinému letadlu - větroni.
Já osobně jen 2-3x ťuknu do trimu na potlačeno, když to fouká už více než 5ms. Ale těžiště neposouvám. Možná trochu víc se soustředím na to, aby model nebyl hříčkou větru. Někdo přidává do těžiště zátěž, ale to asi nemusím při lítání na otevřené ploše. Tady svah nemáme ...
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky:9
Znáte princip dive testu? Letadlo zrychlí ve střemhlavém letu. A čím má více těžiště vpředu, tím rychleji vyrovnává. http://www.rc-zoom.cz/jak-postupovat-pri-zaletu-modelu-2-dil/ Takže lehký posun těžistě dopředu ve větru se dělá kvůli menší citlivosti a případně vyšší rychlosti (když se nemění úhel seřízení) apod. Ale nic se namá přehánět. Od určité míry začne být letoun s těžištěm příliš vpředu extrémně citlivý na poryvy větru. Příjde poryv zpředu, letoun se okamžitě vzepne. Přijde poryv odzadu, letoun okamžitě klopí dolů. Navrhuju posun těžiště více dozadu. Ale s mírou.
Znám, ale spíše se řídím citem a letovým projevem. Mám éro které létá super, ale podle tohoto testu by nemělo ... Já tvrdím, že je třeba kloudně zalítnout model v klidnějším ovzduší a když je dobře seřízený a není to hadr v průvanu, lítá kdykoliv i za přiměřeného větru ( podle velikosti modelu a síly větru) a není třeba něco přenastavovat. Toliko z praxe ...
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky:9
Hoki píše:
Znám, ale spíše se řídím citem a letovým projevem. Mám éro které létá super, ale podle tohoto testu by nemělo ... Já tvrdím, že je třeba kloudně zalítnout model v klidnějším ovzduší a když je dobře seřízený a není to hadr v průvanu, lítá kdykoliv i za přiměřeného větru ( podle velikosti modelu a síly větru) a není třeba něco přenastavovat. Toliko z praxe ...
Možná to bude znít sprostě: Praxe je naprd, když popírá základní teorii! Správně provedený dive test je základ. Pokud se to při něm chová špatně, tak se to tak (alespoň částečně) bude chovat i při normálním létání. A pokud ti cit říká, že je v takovém případě všechno v pořádku, tak by ses měl na podobné city vykašlat a nic si zbytečně nenalhávat. Druhá věc je, jestli byl dive test provedený správně... Hodně lidí opomíjí, že musí mít nejprve vytrimovaný kluz při vodorovném letu a s takto aerodynamicky vyváženým letadlem zkoušet dive test. Jeho princip spočívá v tom, že za normálního vodorovného kluzu je letadlo podepřené v aerodynamickém středu a vyvážené v předu těžištěm a vzadu přítlakem od výškovky. Při dive testu model zrychlý. Hmotnost (síla v těžišti) je stále stejná, ale přítlak na výškovce je mnohem větší. Proto letadlo s těžištěm v předu začíná klesání vybírat. Letadlo je stabilní, když je těžiště lehce před aerodynamickým středem. Dále je letadlo je neutrální, když je těžiště v aerodynamickém středu (např. u akrobatů) a nestabilní, když je těžiště za aerodynamickým středem (u vraků nebo speciálů pro vis na vrtuli).
Mimochodem by mě zajímalo, jak vlastně letadlo zalétáváš? Máš nějaká pocitová pravidla, kterými se řídíš? Nebo zkoušíš náhodně měnit parametry letadla a čekáš až z toho naděláš špejle nebo to nezačne samo létat? Nebo něco vycítíš z "letového projevu"? Něco, co není vidět při dive testu, ale jinak jo?
Je teda pravda, že u motoráků se dá jeden nedostatek kompenzovat jiným a není problém skončit se špatně vyoseným, ale o to hůř vyváženým letadlem, které dokáže za jistých okolností i letět rovně.
Nejsem mladík, který se uráží pro jinšínázor, takže to sprostě nezní - jen komunikujeme. Jedná se o větroň, neb se tu bavíme o větroních: https://www.rcalbum.cz/model/8755-kaca.html Ale podle tohoto testu je těžký na prdel. Né moc, ale je. Prostě dám těžiště kde má být - 1/3. Vše do neutrálu, no a 1-2x zaklouznu. Pak už model jde nahoru a vidím jak se chová a co potřebuje. Tento model ještě potřeboval 5g pod motor. Náběh křídla je 1,5°, je to termický větroň. I když i akrobatit umí a bez křidýlek. Větroně zalítávám pro rovný let bez motoru a jestli s motorem maj snahu víc stoupat, tak řeším občasným potlačením. Neřeším mixy či vyosování motoru. Jen když by šel hned do svíce a to nejdou. Motoráky zalítávám pro rovný let s plným plynem a akrobati mírně opadaj, ať mám lehce přitaženo a pořád cítím model v ruce. Ale každý modelář podle sebe a svého způsobu lítání. Já vždy nejdříve naučím model lítat a pak se s ním učím lítat, dokud mi nesedí v ruce. Bylo pár výtvorů, co neseděli a šli ......
Registrován: 30.4.2003 Příspěvky: 1259 Bydliště: Teplice v Čechách
Těžko pořešíme tazateli jeho problém, když nevidíme, jak s letadlem letí. Je to letadlo z hromadné produkce, létá dobře s předepsaným těžištěm, není třeba polohu těžiště nějakým složitým způsobem hledat. Nevidíme, jestli tazatel nějak reaguje na vlétnutí do poryvu, nevidíme, jak udržuje rychlost letu. Za klidu zalétané letadlo, vytrimované, poletí dobře a stabilně i za větru. Pro pohodlí stačí za větru nebo za silnější turbulence trochu trimem potlačit výškovku, jak psal Hoki. A samozřejmě je třeba více řídit. Gamu znám, letí to i za větru, je to na řízení normální větroň.
Ze slov "trosku fukalo ... ak mu fukol vietor od predu, stale ho to chcelo prehadzovat na chrbat", "Ked sme pristavali proti vetru tak meter na zemou fuklo zdvihlo lietadlo priamo dohora a potom padlo po kridle" usuzuji, že páni piloti nepracují s výškovkou, tedy na zdvižení nebo zpomalení letadla poryvem nereagují potlačením a na přistání ve větrném počasí nalétávají na hranici pádové rychlosti.
Registrován: 24.11.2013 Příspěvky: 627 Bydliště: Praha 10, ČR Obrázky:9
Hoki píše:
Nejsem mladík, který se uráží pro jinšínázor, takže to sprostě nezní - jen komunikujeme. Jedná se o větroň, neb se tu bavíme o větroních: https://www.rcalbum.cz/model/8755-kaca.html Ale podle tohoto testu je těžký na prdel. Né moc, ale je. Prostě dám těžiště kde má být - 1/3. Vše do neutrálu, no a 1-2x zaklouznu. Pak už model jde nahoru a vidím jak se chová a co potřebuje. Tento model ještě potřeboval 5g pod motor. Náběh křídla je 1,5°, je to termický větroň. I když i akrobatit umí a bez křidýlek. Větroně zalítávám pro rovný let bez motoru a jestli s motorem maj snahu víc stoupat, tak řeším občasným potlačením. Neřeším mixy či vyosování motoru. Jen když by šel hned do svíce a to nejdou. Motoráky zalítávám pro rovný let s plným plynem a akrobati mírně opadaj, ať mám lehce přitaženo a pořád cítím model v ruce. Ale každý modelář podle sebe a svého způsobu lítání. Já vždy nejdříve naučím model lítat a pak se s ním učím lítat, dokud mi nesedí v ruce. Bylo pár výtvorů, co neseděli a šli ......
Promiň, ale přílišné vzpínání při zrychlení nebo poryvu větru zpředu je typickým znakem těžiště příliš vpředu. Je právě chybou řady i starších velmi zkušených modelářů, že pokud jim jde předek v dive testu (nebo podobné situaci) nahoru, myslí si podle selského rozumu, že je těžký zadek. Z toho důvodu právě tady vysvětluji exaktní principy dive testu a nesnažím se mást chudáka nováčka řečmi o pocitech. Letadlo s těžištěm vzadu se vzpíná naopak při zpomalení. Proto je také také nestabilní: místo toho aby při ztrátě rychlosti automaticky potlačilo a rychlost nabralo, tak se snaží více stoupat a ještě rychleji ztrácet rychlost. A samozřejmě opačně, pokud zrychlí, začne se sklánět k zemi a ještě více zrychlovat. Gamu mám také, baterii mam 3S 2700mAh vraženou dopředu až k servům. Ale důležitější je poloha těžiště a výsledek dive testu, Někdo má trochu více lepidla na ocase, někdo méně. Mimochodem tento model potřeboval baterii 3S 5000mAh vraženou až k motoru asi 40g závaží na stěny podél motoru. Ale těžiště vyšlo minimálně 10mm za tím doporučeným. Proto také nakonec udělali modifikaci V2 s vpředu prodlouženým trupem, který jde vyvážit snadněji.:
Registrován: 10.6.2012 Příspěvky: 77 Bydliště: Uherské Hradiště
Zdravím, bylo by dobré vědět jestli ty vaše odpovědi a názory tazateli "sky59" byly ku prospěchu a zdali jim porozuměl což by nám měl napsat on sám ale zatím nic ? Čekal bych že vám co jste reagovali alespoň poděkuje. Pěkný den
_________________ SkyClimber,Velox 2m,Pitss,Scout,Yak54,Click2,GeeBee r3,Bird of Time,Me110,B-26,Tilia25, Aurora9
Promiň, ale přílišné vzpínání při zrychlení nebo poryvu větru zpředu je typickým znakem těžiště příliš vpředu.]
No jasně že jsem to popletl a to přesto, že minulý týden jsem to jednomu vysvětlovat na jeho Easy Gliderovi. Těžký čumák, výškovka tahá a obráceně. Moje chyba - rychleji píšu než myslím.
Zdravím, bylo by dobré vědět jestli ty vaše odpovědi a názory tazateli "sky59" byly ku prospěchu a zdali jim porozuměl což by nám měl napsat on sám ale zatím nic ? Čekal bych že vám co jste reagovali alespoň poděkuje. Pěkný den
Ale ano, dakujem dlhsie som tu nebol.
Akurat nerozumiem a pre mna to vyzera protichodne ze lietadlo s taziskom posunutym dopredu ma viac tendenciu prevratit sa na chrbat pri fuknuti zpredu..
Ja by som bol cakal prave naopak
A bateriu som naozaj posunul dopredu asi 20cm az k motoru, tazisko je teraz asi v 1/3 az v 2/5 od nabeznej hrany
S taziskom ako by malo byt vychadzalo tazisko za polovicou od nabeznej hrany, posunul som to preto ze som to tu niekde cital a viaceri to doporucili
NAvyse, na akrobate so spalovacim motorom mame tiez tazisko podstatne vpredu ku nabeznej hrane a tam to lieta bez problemu, dal som tam vacsi motor a je asi 10mm vpredu od doporuceneho, bez nadrze, s nadrzou je este viac vpredu, podla mnozstva paliva
Registrován: 10.6.2012 Příspěvky: 77 Bydliště: Uherské Hradiště
Jo bezva že si tady, dej si těžiště podle návodu je zbytečné to přehánět s tím posunutím do předu možná trošku můžeš jít na přední centráž do začátku budeš mít větší stabilitu ale jinak si myslím že je to o pilotáži je třeba rychle reagovat na to co se děje a řídit při vlétnutí do turbulence ze všech sil A když je čas tak mrknout na to co je to aerodynamika a mechanika letu. Při lítání samotném ti teorie moc nepomůže tam je třeba rychle reagovat a to se dá jen trénovat a trénovat. Přeju samá dobrá přistání
_________________ SkyClimber,Velox 2m,Pitss,Scout,Yak54,Click2,GeeBee r3,Bird of Time,Me110,B-26,Tilia25, Aurora9
Uživatelé procházející toto fórum: Janek2 a 25 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru