Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: motorizace štír
PříspěvekNapsal: čtv 03.03.2016 14:48 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 501
Bydliště: Frýdek-Místek
Rocky_MK píše:
Pokud bude motor na pylonu, pevná vrtule ,,nevadí", ale brzdu na regulátoru rozhodně nastav (volně se točící vrtule je brzda jak prase - lze využít při strmém sestupu, při nastavené brzdě necháš vrtuli na dva tři zoubky převalovat a krásně tě zbrzdí na přistání - používal jsem na Tracy). Jinak tu pevnou vrtuli použij spíš na otestování, který rozměr bude nejlepší a potom kup sklopku.


Volně se protáčející vrtule má větší brzdný účinek než aktivně bržděná? 8O A to jsem si do této chvíle myslel, že fyzikální zákony platí i pro modely letadel . . .


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: motorizace štír
PříspěvekNapsal: čtv 03.03.2016 15:05 
Platící zákazník RCManie
Platící zákazník RCManie
Uživatelský avatar

Registrován: 17.12.2008
Příspěvky: 3951
Bydliště: Bohumileč 15
Obrázky: 0
BoBik_CZ píše:
Volně se protáčející vrtule má větší brzdný účinek než aktivně bržděná? 8O A to jsem si do této chvíle myslel, že fyzikální zákony platí i pro modely letadel . . .


... ano plati a plati pro ne i zakony mechaniky letu a aerodynamiky.

Lehky nastrel: http://home.tiscali.cz/cz281908/obsah2/rezimy.htm

veka1


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: motorizace štír
PříspěvekNapsal: čtv 03.03.2016 15:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
Fyzikální zákony platí i pro modely s stojící nebo volně točící se vrtulí. Nemusíme jít hned do složité aeromechaniky, ale velmi zjednodušeně se to dá zdůvodnit pomocí všeobecně platného zákonu zachování energie. :wink: Stojící zabrzděná vrtule nekoná žádnou práci, klade jen aerodynamický odpor čelné plochy listů. Ale volně točící se vrtule nezabrzděného motoru krom toho koná mechanickou práci tím, že překonává tření ložisek rotoru, magnetické síly mezi statorem a rotorem a taky aerodynamické síly do kruhu pohybujícího se profilu vrtule. No a táto mechanická práce vynaložená na roztáčení vrtule musí být něčím krytá - je krytá právě zvýšenou energií na překonání vyššího odporu točící se vrtule. :D

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: motorizace štír
PříspěvekNapsal: čtv 03.03.2016 15:58 
Mazák
Mazák

Registrován: 15.2.2016
Příspěvky: 501
Bydliště: Frýdek-Místek
A teď z druhé strany - abych za letu udržel vrtuli v klidu, musí motor vynaložit určitou práci, jinými slovy brzdící výkon. Takže stojící vrtule nepřekonává jen odpor ložisek, ale v první řadě musí překonat brzdící výkon.

Příklad (budu uvažovat stejné letadlo za stejných podmínek):
1. Vrtule není napojena na motor, je umístěna na hřídeli na ložisku s nulovým třením (teoreticky). Za letu se volně protáčí a klade minimální odpor.

2. Vrtule je napojena na motor, brzdící výkon motoru je řekněme 10W, což ovšem nestačí na úplné zastavení vrtule. Vrtule se protáčí, klade výrazně větší odpor než v bodu 1.

3. Vrtule je napojena na motor, řekněme že v dané konfiguraci je zapotřebí k úplnému zastavení vrtule potřebný brzdící výkon 50W, motor tedy brzdí tímto výkonem a vrtule se netočí. Výsledkem je největší odpor. Pokud by tomu tak nebylo, kam tedy zmizí těch 50W brzdícího výkonu? Jen tak vysublimují?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: motorizace štír
PříspěvekNapsal: čtv 03.03.2016 16:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
BoBik_CZ píše:
...abych za letu udržel vrtuli v klidu, musí motor vynaložit určitou práci, jinými slovy brzdící výkon...

Jen sílu, ne práci, tedy ani ne výkon! :!:
Mechanická práce se koná jen tehdy, když se nějakou silou něco hmotného posune o nějakou vzdálenost. Pokud vrtule stojí brzděná jakoukoli sílou, tak stejně žádnou práci nekoná. Výkon je práce na jednotku času, takže tam pak není ani žádný "brzdící výkon".
BoBik_CZ píše:
Příklad (budu uvažovat stejné letadlo za stejných podmínek):
1. Vrtule není napojena na motor, je umístěna na hřídeli na ložisku s nulovým třením (teoreticky). Za letu se volně protáčí a klade minimální odpor.

Ale aerodynamické tření rotujícího křídla (listu vrtule) bude nenulové, to musí překonat. :o Mám na mysli pohyb profilu listu ve směru po obvodu kružnice. Je to stejný odpor charakterizovaný parametrem Cx jako u křídla letounu. :wink: Navíc listy vrtule roztáčené náporem vzduchu vyvozují záporný vztlak, charakterizovaný parametrem Cy. Čili sílu proti pohybu. Takže máme tam i tuto zápornou sílu, máme kladný pohyb => máme zápornou práci která děla ten brzdný účinek.
BoBik_CZ píše:
2. Vrtule je napojena na motor, brzdící výkon motoru je řekněme 10W, což ovšem nestačí na úplné zastavení vrtule. Vrtule se protáčí, klade výrazně větší odpor než v bodu 1.

Jak se to vezme. :roll: Jde o to že víc brzděná vrtule se bude otáčet pomaleji a aerodynamický odpor Cx*v^2 podle bodu 1 a taky i záporný vztlak Cy*v^2 bude menší.
BoBik_CZ píše:
3. Vrtule je napojena na motor, řekněme že v dané konfiguraci je zapotřebí k úplnému zastavení vrtule potřebný brzdící výkon 50W, motor tedy brzdí tímto výkonem a vrtule se netočí. Výsledkem je největší odpor. Pokud by tomu tak nebylo, kam tedy zmizí těch 50W brzdícího výkonu? Jen tak vysublimují?

V tomto pojetí je brzdící výkon nesmysl. Resp. když se vrtule netočí tak je prostě vždy nulový. :P

Je to to samé jako když řešíme statický tah pohonné jednotky. Zakotvený model taky táhne určitou sílou (statický tah je dokonce největší) nicméně všechen výkon motoru se spotřebuje jen na jalové ztráty a vrtule nekoná žádnou práci. Až když se model rozjede, tak se začne výkon motoru využívat na mechanickou práci i když tah vrtule naopak začne nepřímo úměrně rychlosti letu klesat. Při určité rychlosti bude vrtule odevzdávat největší výkon a pak zas začne její výkon klesat kdy při rychlosti dané součinem otáček a stoupání bude tah nulový a práce, tedy i výkon taky nulová a po překročení této rychlosti záporná - to už bude vrtule brzdit. A to je i náš případ. Volně točící se vrtule pracuje vždy v oblasti rychlostí které jsou vyšší než je součin otáček a rychlosti pohybu.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: motorizace štír
PříspěvekNapsal: úte 22.03.2016 18:10 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.2.2007
Příspěvky: 19
Bydliště: Troubky, okr. Přerov
Zdravim chtel bych se zeptat zda nekdo nemá zkusenost s programováním regulatoru Emax Simon?
Programuji prez radio, a problem je v tom ze podle navodu jde nastavit vsechno, az na brzdu.
Dana "funkce" ma jen 2 hodnoty nikoliv 6 co pisou v manualu. Pri prvni poloze jede normalne, pri te druhe poloze se motor ve stredni poloze plynu trepe jak splasenej, a po ubrani na 0% se okamzite zastavi. Nic mene s vrtuli jde normalne otacet.
Navic je tam skryta 8 funkce ktera neni v manualu ani uvedena a to je "Prepinani otacek motoru 1 - normal; 2 - Reverz; 3-acro"

Je moznost ze mam vadny regulator, nebo k nemu jen pribalili spatny papiry?

Bohuzel v okoli nevim o nikom na koho bych se mohl obratit.
Dekuji za pripadne rady


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: motorizace štír
PříspěvekNapsal: úte 22.03.2016 19:15 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
Manual máš tady
http://horejsi.cz/DataFiles/emax/Manual_SimonK_CZ.pdf
A video návod zde.
https://www.youtube.com/watch?v=E6epG5E8gAQ
Snad ti to pomůže ,lepší je ale koupit programovací kartu s tou je to práce na pár vteřin


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: motorizace štír
PříspěvekNapsal: úte 22.03.2016 19:24 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 28.2.2005
Příspěvky: 20822
Bydliště: Rakovník, CZ
Obrázky: 0
VTjr píše:
Zakotvený model taky táhne určitou sílou (statický tah je dokonce největší) nicméně všechen výkon motoru se spotřebuje jen na jalové ztráty a vrtule nekoná žádnou práci...

Hm, a co ten proud vzduchu který ta vrtule urychluje?

_________________
jyrry.webnode.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: motorizace štír
PříspěvekNapsal: úte 22.03.2016 19:50 
Nováček serveru
Nováček serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 2.2.2007
Příspěvky: 19
Bydliště: Troubky, okr. Přerov
Jo tak tenhle manual mam, ale u brzdy mi piskaji jen dve pozice...
Video sem videl, ale tenhle problem tam neni, brzdu tam nenastavuje pokud sem dobre videl...
Hlavne je zajimavi ze manual ukazuje 7 programovatelnych funci a ja jich mam 8...


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: motorizace štír
PříspěvekNapsal: stř 23.03.2016 9:11 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 9.2.2010
Příspěvky: 6838
Bydliště: Žilina, SK
Obrázky: 15
jyrry píše:
Hm, a co ten proud vzduchu který ta vrtule urychluje?

Jistě, ale z pohledu pohonu modelu jsou to zase jen ty jalové ztráty. :wink:
Zkrátka práce = síla x posun, no a když v tom součinu je posun nulový, tak práce je taky nulová. :P
Samozřejmě o tom proudu vzduchu se to tvrdit nedá, ale jelikož je to nevyužitelné, tak bychom to měli považovat za ztráty.

_________________
Neviem byť stručný :(, ale mnohé myšlienky sa dvoma slovami povedať nedajú :)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 25 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 24 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz