To už bych musel hodně teoretizovat. Já žádné rychlíky nelítám, takže zkušeností podpořenou radu Ti nedám. Opravdu jsem spíš na termické pomalolety.
Ale obecně se celá AG řada na rychlé létání nehodí. Už má potom taky vyšší odpor. Je totiž rozdíl přeskočit z bubliny na bublinu (nebo doletět z dálky domů) a lítat rychle pořád. Třeba při akrobacii, F3F, F3B, DS apod. Je jednoduché zvolit profil pro konkrétní režim letu. Ta pravá výzva nastává při jiném režimu. To je jako u stíhačky: Máme skoro až ideální profily na nadzvukové rychlosti, ale potíž je, že to letadlo taky musí startovat, přistávat, občas i zatočit, někdy je naložené, někdy prázdné...
A stejné je to u modelů. Musíš si definovat, co přesně chceš lítat a podle toho volit. Co se týká těch RG tak pohledem na jejich grafy třeba zjistíš, že 14 lítá rychleji (má nižší odpor), ale 15 má zase vyšší vztlak a proto točí krásně ostré obraty. A teď si vyber...
Každopádně, více viz.
Google: RG 14 or RG 15 AIRFOIL site:www.rcgroups.com
- především
první odkaz stojí za přečtení
A potom taky známá a špičková práce M. Seliga a spol.
http://m-selig.ae.illinois.edu/uiuc_lsat_airfoilsTested.html- ten RG 15 je hned v prvním dílu, tak si stáhni PDF
Kde se třeba píše:
RG15 For F3B flying, the RG15 designed by Rolf Girsberger has become a
standard. As compared with the previous group of thermal duration airfoils, the
lower lift of the RG 15 makes it more ideal for F3B where the distance (L/ D performance)
and speed tasks are more important than the duration task (thermal
performance). Some pilots, however, prefer the RG15 for thermal duration competition,
particular in geographical regions noted for having strong thermals in
windy conditions. Under such circumstances, the L/ D performance is the design
driver that favors the RG15 or, more generally, all airfoils in this category.
A také, že:
The 87012 is a new F3B airfoil designed to be an
improvement over the
RG15. Clearly, the RG15 for F3B competition can be classified as an "optimum"
airfoil in the sense that it seems that no airfoil can be designed with lower drag
everywhere. Therefore, one is left with making tradeoffs. The question then
becomes what are the best compromises to make. In particular, where does
the RG15 have good performance that can be sacrificed for better performance
elsewhere, or in conceptual terms where can the drag be increased for lower
drag elsewhere? The strategy taken in the design of the 87012 was to give up
performance between the best distance speed and the best thermal speed in
exchange for improvements primarily in the speed and thermal tasks. As the
following discussion reveals, these goals were achieved at the expense of some
performance in the distance task.
No a samozřejmě grafy na Airfoil Tools:
http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=rg14-ilhttp://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=rg15-il- dej si pak raději na každé stránce s profilem refresh (Ctrl+R), protože jim to občas hapruje a vykresluje se stejný obrázek profilu na každé stránce
Tož tak.