Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 30 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: úte 12.05.2015 9:42 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.3.2013
Příspěvky: 353
Bydliště: Kroměříž
Obecně lze říct, že u dnešních termických modelů (stejně jako u dospělých větroňů) by se mělo jít směrem k vyšším rychlostem (resp. většímu rozsahu rychlostí). Rychlost nám dává spousty výhod nejen v taktice letu, ale i ve výkonech kuzáku jako takového.

Když je to rychlé, máš větší Re a křídlo funguje lépe, lepší se proto klouzavost a pronikavost proti větru.

Vyžaduje to však aerodynamicky čistou stavbu (účelová stavba trupu, vyšší štíhlost křídla, správně profilované ocasní plochy) a použití odpovídajících profilů.

Ale je to samozřejmě začarovaný kruh, protože:
— odpor roste se čtvercem rychlosti...
— štíhlejší křídlo = nižší Re...
— nízký profil a štíhlý trup = vyšší nároky na konstrukci = dražší...
— nízký profil a nižší Re = nižší vztlak a větší klesavost na minimálce...
atd.

Je to boj. Ale krásný.

"Tož ale mosíme zkúšat, kam až to ide."


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: úte 12.05.2015 19:12 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
Tak postavím ještě jedno rychlejší křídlo zalíbil se mě profil AG 35 u kořene a uši AG 37 křídlo mě nečiní problém to je práce na 3 večery mě hrozně dlouho trvá rozmístění palubní elektroniky .


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: úte 12.05.2015 23:08 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 30.4.2008
Příspěvky: 12767
Bydliště: praha 5
blueangel píše:
Tak postavím ještě jedno rychlejší křídlo zalíbil se mě profil AG 35 u kořene a uši AG 37 křídlo mě nečiní problém to je práce na 3 večery mě hrozně dlouho trvá rozmístění palubní elektroniky .


moje amatérská nesoutěžní zkušenost právě s tím modernějším profilem---vím prd, jaký tam výrobce použil

http://inzerce.modelbazar.cz/inzerat/Tilia-2.1/629327/

mám jeden z jeho předešlých modeu

je ale v podstatě taková, co popisuje Vlasta Svoboda, na rozdíl od klasických kulatějších profilu u větších maket, kdy třeba pro motorový let musím mít profil--klapky v rovině a pro minimální klesání--kroužení v termice si hrát s nastavením odtokovky--přitáhnou ji, u toho rcnka s tenkým profilem používám klapky pouze pro přistání, páč jak je ten model lehký, jakmile i při kroužení v termice trochu přitáhnu odtokovku, model se okamžitě pouze výrazně zpomalí a opadává víc, než s odtokovkou v neutrálu, takže klapky tam používám opravdu pouze na pomalé přistání---jediná výhoda--klapky i křidélka při samo domo stavbě, že si mužu doladit na té odtokovce stavbou zmršený--nepřesný profil -to spíš ale teoretizuju, v každém případě výkony modernějšího profilu u 2m cca 600g era jsou ve větrnějším počasí uplně jinde, než u obdobného era s profilem 387--kterej navíc vubec neumí lítat na zádech.

Samozřejmě všechno má svoje, 387 ku jde postavit s nosníkem ze smrkových lišt, modernější tenší profil to chce už ideálně vakuovat a i tak to není ero na nějakou divočinu, ten profil je fakt tenký.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: stř 13.05.2015 19:16 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
Profil jsem vybral AG 35 a zkusím jej postavit klasickou stavbou s nosníkem bude sice bez křidélek klasika s ušima již na hotový trup na klidné termické polétání pak může být další již s křidélky + klapky tak díky za nové zkušenosti a postrčení ke stavbě s novými profily.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: čtv 14.05.2015 8:45 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.3.2013
Příspěvky: 353
Bydliště: Kroměříž
Mrkni se na článek strýca Lněničky v RC Revue 11/2006 strana 24. Je to sice o F3K, ale člověku se na těch dvou stránkách dostane taková škola, že by to sám dával dohromady měsíc. Nemluvě o přehledu nějakých profilů.

Určitě se na to podívej (ani nemluvě o ostatních textech pana Lněničky).


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: čtv 14.05.2015 18:18 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
Díky vyhledám a článek si určitě přečtu ale díky hlavně za postrčení k lepším a novějším profilům . Zítra jdu na nákup a pak se pustím do stavby nového křídla .


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: ned 17.05.2015 19:32 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
Tak nové křídlo je hotové v kostře profil AG 35 ve středu a na uších AG 35 na AG 37 ,váha 120g ,rozpětí 1700.Jinak elektrovětroně jsem včera zalétal létá skutečně pomalu a klidně a když tam dám nové křídlo tak se trochu obáván z motoru Fox 2209/1000 zda bude stačit nebo je další možnost postavit i nový trup a lepší motor
Příloha:
krídlo new.jpg
krídlo new.jpg
[ 46.75 KiB | Zobrazeno 1619 krát ]

tak dík za všechny názory
Video první let s Ultra Anglem


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: pon 18.05.2015 10:12 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.3.2013
Příspěvky: 353
Bydliště: Kroměříž
Pěkný pomalolet. Ten bude i v mírném vánku couvat.

Ono se dnes každý výrobce a majitel chlubí, jak je to jeho F3K, F3J, F5J lehoučké, a potom přijedeš na závody a borci klečí na zemi a cpou tam wolfram pod tlakem, aby to aspoň trochu letělo...

Moc se těším na srovnání těch dvou křídel. Určitě to zkus a poreferuj, moc mě to zajímá. Hlavně dojem z klouzavosti a rychlosti. Podle fotek a tvého přístupu bych řekl, že jsi se snažil ten profil maximálně možně dodržet, toho si cením.

Poctivá práce a držím palec.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: pon 18.05.2015 19:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
No ten pomalolet mám opravdu na létání večer když dorazím z práce a lítám na opravdu malém prostoru takže přistání je trochu problém ale tohle chytím v pohodě do ruky ted čekám na Solarfilm lite na ty nové křídla ,a jinak se vždy snažím co nejlépe dodržet nejenom profil ale hlavně rovinu jak křídel ,tak trupu o tom je ta modelařina a přece jenom mě těší vice vlastní stavba , jak dodělám nové křídlo dám vědět jak to létá , ještě akorát přemýšlím zda nepostavit i nový trup a dát tam lepší motor , tak jinak díky za rady a letu zdar


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: ned 31.05.2015 18:21 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
Tak jsem dal na vaše rady a postavil křídlo s novým profilem AG 35 /Ag38, k tomu jsem udělal nový trup a ještě jsem postavil křídla s E387 dneska jsem jej byl zalétnout. Tak jsem mohl posoudit oba profily do věru 3m/s je lepší o trochu Epler ale jak začne fouka více je Epler již nepoužitelný zato AG létá bez problémů i když byl i nárazový vítr při zemi AG v pohodě přistáváním ale s Eplera jsem musel přistávat s motorem jediné co mě zarazilo že model s Eplerem lépe stoupá sice o nějakých 30 metrů do výšky 250metrů proti AG ale to se jedná do větru do 3m/s jinak ve větru je AG velice výborný profil.Tak do budoucna bude ještě nové křídlo s AG profilem a jednoduché V s křidélky na akrobatické polétání . Jinak rozpětí je 1750mm ,serva waipoint, regl 18 Jety, motor Foxy 221-12Sklopná vrtule Aeronaut 240/150,,3čl 800, příjmač Optima 6 , Arduino které loguje výšku a čas a letová váha 470g. Na křídle s Eplerem chybí ještě nápis a bílé pruhy ze spodní strany, jinak váha křídel je rozdílná o 5 gramů .


Přílohy:
P1030529.jpg
P1030529.jpg
[ 180.09 KiB | Zobrazeno 1462 krát ]

P1030524.jpg
P1030524.jpg
[ 224.73 KiB | Zobrazeno 1462 krát ]

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: ned 31.05.2015 18:35 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.3.2013
Příspěvky: 353
Bydliště: Kroměříž
Citace:
...jediné co mě zarazilo že model s Eplerem lépe stoupá sice o nějakých 30 metrů do výšky 250metrů proti AG ale to se jedná do větru do 3m/s...


No to se nediv, ta 387 má větší vztlak, proto letí za klidu (a pomalu) líp než ten Drelův AG, ale o to větší má zase odpor, a protože odpor roste se čtvercem rychlosti, tak čím rychleji letíš/čím víc fouká, tím je 387 horší a u AG se začne projevovat lepší pronikavost a menší odpor.

Díky moc za test.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: ned 31.05.2015 19:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
Prosím tě nevíš jak se bude chovat AG Při razantním létání nové křídlo do V křidélka po celé odtokovce nebo raději RC 14, nebo RG 15 ?????


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: pon 01.06.2015 8:20 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.3.2013
Příspěvky: 353
Bydliště: Kroměříž
To už bych musel hodně teoretizovat. Já žádné rychlíky nelítám, takže zkušeností podpořenou radu Ti nedám. Opravdu jsem spíš na termické pomalolety.

Ale obecně se celá AG řada na rychlé létání nehodí. Už má potom taky vyšší odpor. Je totiž rozdíl přeskočit z bubliny na bublinu (nebo doletět z dálky domů) a lítat rychle pořád. Třeba při akrobacii, F3F, F3B, DS apod. Je jednoduché zvolit profil pro konkrétní režim letu. Ta pravá výzva nastává při jiném režimu. To je jako u stíhačky: Máme skoro až ideální profily na nadzvukové rychlosti, ale potíž je, že to letadlo taky musí startovat, přistávat, občas i zatočit, někdy je naložené, někdy prázdné...

A stejné je to u modelů. Musíš si definovat, co přesně chceš lítat a podle toho volit. Co se týká těch RG tak pohledem na jejich grafy třeba zjistíš, že 14 lítá rychleji (má nižší odpor), ale 15 má zase vyšší vztlak a proto točí krásně ostré obraty. A teď si vyber...

Každopádně, více viz.
Google: RG 14 or RG 15 AIRFOIL site:www.rcgroups.com
- především první odkaz stojí za přečtení
A potom taky známá a špičková práce M. Seliga a spol.
http://m-selig.ae.illinois.edu/uiuc_lsat_airfoilsTested.html
- ten RG 15 je hned v prvním dílu, tak si stáhni PDF
Kde se třeba píše:
RG15 For F3B flying, the RG15 designed by Rolf Girsberger has become a
standard. As compared with the previous group of thermal duration airfoils, the
lower lift of the RG 15 makes it more ideal for F3B where the distance (L/ D performance)
and speed tasks are more important than the duration task (thermal
performance). Some pilots, however, prefer the RG15 for thermal duration competition,
particular in geographical regions noted for having strong thermals in
windy conditions. Under such circumstances, the L/ D performance is the design
driver that favors the RG15 or, more generally, all airfoils in this category.

A také, že:

The 87012 is a new F3B airfoil designed to be an improvement over the
RG15
. Clearly, the RG15 for F3B competition can be classified as an "optimum"
airfoil in the sense that it seems that no airfoil can be designed with lower drag
everywhere. Therefore, one is left with making tradeoffs. The question then
becomes what are the best compromises to make. In particular, where does
the RG15 have good performance that can be sacrificed for better performance
elsewhere, or in conceptual terms where can the drag be increased for lower
drag elsewhere? The strategy taken in the design of the 87012 was to give up
performance between the best distance speed and the best thermal speed in
exchange for improvements primarily in the speed and thermal tasks. As the
following discussion reveals, these goals were achieved at the expense of some
performance in the distance task.

No a samozřejmě grafy na Airfoil Tools:
http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=rg14-il
http://airfoiltools.com/airfoil/details?airfoil=rg15-il
- dej si pak raději na každé stránce s profilem refresh (Ctrl+R), protože jim to občas hapruje a vykresluje se stejný obrázek profilu na každé stránce

Tož tak.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: pon 01.06.2015 8:31 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 29.3.2013
Příspěvky: 353
Bydliště: Kroměříž
Ještě dvě věci možná stojí za připomenutí:
1. Dodržení profilu, stavební technologie, tuhost konstrukce, kvalita osazení a zhodnocení vlastních schopností a možností
2. Podívat se na nějaký hotový tovární model s odpovídajícím letovým projevem a prostě použít na svém stroji stejný profil (a přitom pořád myslet na bod č. 1)

Já su jak Colombo, že?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Potah na elektovětroně
PříspěvekNapsal: pon 01.06.2015 18:13 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 10.5.2003
Příspěvky: 1030
Bydliště: Praha 5 Lužiny
Obrázky: 0
Tak moc díky budu nejprve hledat a pak se pustím do stavby tak letu zdar.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 30 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 23 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz