Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 250 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 05.02.2023 0:40 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Moc už jsem se k tomu dnes nedostal ale protože od samého začátku mě zajímalo jestli tam půjde implantovat závěsný systém s ovládáním bambi vaku, alespoň toto jsem si trochu ujasnil. Jednoduché to rozhodně nebude a ani miniaturizace to nevyřeší. Osa hřídele, alespoň pokud vyjdu z otvoru v hrbu mechaniky a to určitě měnit nelze, vychází 32mm za spodní červenou přepážku ( skizza ), ta začíná 13mm za koncem otvoru v trupu. Pokud bych chtěl striktně dodržet to co mají Hughesy a sice hák pod hřídelí, nemám jinou šanci než dát systém až za tu červenou přepážku a otočit ho = servo dozadu. Prostor pod hlavní deskou má na výšku 31mm na úrovni přepážky, směrem dopředu se možná velmi nepatrně zvětšuje, za přepážkou se mnohem rychleji zmenšuje. To znamená, že servo a systém by tady určitě kolidovaly s mechanikou a pokud bych se chtěl vejít "mezi uhlíkové bočnice", servo bych musel otočit na výšku a ještě by to spíš nevyšlo. Servo musí být bokem aby mohlo pracovat na zdvihu hokejky, mezi bočnicemi 550 je pouze 47mm. Potřeboval bych 50mm. Nebo dát menší ( užší ) servo.

Pokud bych dal celou mechaniku systému těsně před červenou přepážku, i při přepracování není šance být míň než 40mm před osou hlavní hřídele. A tady nastává dilema jestli to jde nebo nejde realizovat aniž bych měl s lítáním problém. Než to postavit a čekat že to dopadne a pak to předělával, musím to buď spočítat což vidím na své možnosti nereálné, nebo to nějak vyzkoušet. Ale určitě s možností se zavěšeného břemene zbavit pokud by to vrtulník nedával a hrozil pád. Je jediná možnost. Vzít závěsný systém pro Maďara tak jak je, pod mechaniku dát hodně vysoký podvozek - nabízí se spojky a kovové nohy s lyžinama pro Raptora, kdysi jsem to použil na test mechaniky po ošklivém pádu na vibrace zeleného Hughese. Pod něj umístit systém s možností posunu po nějakém kroku o 0 až 40mm a zkusit to za letu. Jediný rozdíl bude skutečnost že hák bude níž než v reálu ale to už nezměním. Přes nosiče balastu dovážit trup, zbytek váhy do plastového kyblíku na polyamidovém lanku. A lítat.

Vzdálenost 40mm je a není malá. V ruce s mechanikou to moc necítím ale to může klamat. Pak je otázka co to dělá s vrtulníkem a řídící jednotkou. Když něco vrtulník tlačí čumákem dolů což by tady nastávalo, VBar resp. Demon se to nejspíš budou snažit vyrovnat podobně jako když jsem zkoušel zcela záměrně břemeno pod vrtulníkem hodně rozhoupat. Břemeno se houpalo sem a tam, vrtulník cestoval opačným směrem ale horizont držel dokonale. Jenomže tam bylo břemeno přesně v ose hřídele. Myslím že nic lepšího než to vyzkoušet jak jsem to popsal neexistuje a ta práce na přípravě se může jedině zúročit.

Akorát tam bude VBar a Demon se může nepatrně lišit, pokud najdu dobrý stav tak to Demon asi zvládne.

I když mám spoustu času hledat další barevné varianty, zatím se mi pořád líbí žlutá HeliBernina. Má spoustu detailů i když něco se v trupu liší a musím si to ujasnit. Řešení oken zejména, už Pavel tehdy zjistil že tam jedno malé okno dole na straně pilota chybí ( je pouze na levé straně ) a protože kouřové díly jsou přesně dané, jakákoliv dovýroba znamená komplikaci trefit ten smoke efekt i jeho barvu do hněda. Zvažuji obří vypouklé okno na straně pilota což zvládnu jedině čiré a aby to bylo úplně nejlepší, pod kabinou pilota je ještě další okno.... Škoda že ta okna nedodávají bez smoke efektu, bylo by po problémech. I když bych si je nějak vyrobil, musel bych zvládnout i hlavní čelní okno a to už je mnohem složitější. Navíc jsem si koupil rezervní sadu :-).

Včera jsem narazil na krátké video kde přilétá na základnu jeden stroj. Je to ta novější verze kterou provozují dodnes, mě se líbí víc ta starší klasičtější se zalomenými pruhy místo obloukových zašpičatělých paprsků. Jednak ten trup vyrábí jeden výrobce a z principu nechci mít to co existuje jako sériovka.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
Parádní mašina s turbínou v novějším provedení



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
Tady se najdou detaily na interier a palubní desku


Přílohy:
45656_1611829135 (1).jpg
45656_1611829135 (1).jpg
[ 74.59 KiB | Zobrazeno 1567 krát ]

zhsgdfdg.JPG
zhsgdfdg.JPG
[ 103.36 KiB | Zobrazeno 1567 krát ]

hb-zmu-heli-bernina-ag-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_926892_ed33d27491_o.jpg
hb-zmu-heli-bernina-ag-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_926892_ed33d27491_o.jpg
[ 79.3 KiB | Zobrazeno 1567 krát ]

IMG_0011.jpg
IMG_0011.jpg
[ 69.35 KiB | Zobrazeno 1567 krát ]

IMG_3585.jpg
IMG_3585.jpg
[ 71.33 KiB | Zobrazeno 1567 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 05.02.2023 1:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Zkusil jsem ověřit jestli není závěsný hák náhodou vepředu. Na většině snímků to tak je což není špatná zpráva ale u mě to dělá ještě o něco víc, možná dvojnásobek.

Originální závěsný systém s tou hrazdou je pohyblivý a na videích i některých snímcích je patrné jak cestuje, mění se tak významně i těžiště balastu. U tohoto systému ale náklad drží čtyři ocelová lanka kotvená k lyžinám podvozku těsně u výstupu z trupu, to mění situaci. Můj systém je stále na stejném místě.


Přílohy:
20170828 IUU NZHN HeliA1 S Lowe.jpg
20170828 IUU NZHN HeliA1 S Lowe.jpg
[ 51.89 KiB | Zobrazeno 1561 krát ]

ac1675272171267450.jpg
ac1675272171267450.jpg
[ 73.33 KiB | Zobrazeno 1561 krát ]

hb-zhy-heli-bernina-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_120685_dcdcb4d6f3_o.jpg
hb-zhy-heli-bernina-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_120685_dcdcb4d6f3_o.jpg
[ 89.45 KiB | Zobrazeno 1561 krát ]

ZKHOP_041018_ARD.jpg
ZKHOP_041018_ARD.jpg
[ 40.45 KiB | Zobrazeno 1561 krát ]

hjhjgfgdfhdf.jpg
hjhjgfgdfhdf.jpg
[ 39.81 KiB | Zobrazeno 1561 krát ]

ec-ksk-eliance-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_989293_e6ab23670d_o.jpg
ec-ksk-eliance-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_989293_e6ab23670d_o.jpg
[ 60.88 KiB | Zobrazeno 1561 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 05.02.2023 8:28 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2008
Příspěvky: 406
Bydliště: Masečín Praha západ
Ahoj koukni po googlu. Myslím ,že tam najdeš nějaké řešení. http://toms-hobby.de/projekte/funkey%20 ... reuil.html

_________________
Chybama se člověk učí .
Chase 360, logo 700xxtreme , logo 600sx. Vbar Control


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 05.02.2023 10:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Velké díky, tohle je skvělý odkaz :-). Spousta inspirace i když je tam jiná mechanika.

Se zabudováním mechaniky půjdu stejnou cestou jako Pavel. Funkey vyrábí zřejmě trup primárně pro Hirobo a Thinder Tiger, obě mechaniky mají totiž delší mechaniku v rozteči osa rotoru a osa vrtulky, přesně na to je vyrobený i trup resp. kulatý výřez pro desku cykliky a hlavu. Mechanika Align 600 je kratší, v návodu se doporučuje drsné vyříznutí otvoru v hrbu směrem nazad, přesně tohle Pavel nechtěl tak prodložil sice pracně ale perfektně kardan a trubku. Na snímku z toho německého odkazu je vidět že on tohle taky neřešil a podle návodu trup prostě vyříznul a hotovo. Stran těžiště a háku jak jsem psal včera bych si problém ještě zhoršil nehledě na to že model takto opět neodpovídá předloze.

Mezitím konzultuji se Scottem téma háku, vypadá to že jednodušší a taky levnější než ho hodiny vyrábět bude koupit ho za 99CHF ve Švýcarsku i se servem a bowdenem. On by předělal i bambi vak ale do toho nejdu. Takto funguje velmi dobře, vodotěsné servo je sice v pohodě OK ale je to dost zásah, a ten kablík se mi tam nelíbí. Navíc bych musel koupit další dva háky na oba Hughesy a celá výroba mého systému by přišla vniveč. Upravit ho do AS350 svedu, bude to zábava. Nakonec i to testování těžiště. Podle toho jak vyjde podvozek výškově mohou tam být buď trvale oba systémy nebo budu muset ten svůj demontovat.


Přílohy:
IMG_0012.jpg
IMG_0012.jpg
[ 67.35 KiB | Zobrazeno 1537 krát ]

werwrewrwerwer.JPG
werwrewrwerwer.JPG
[ 33.21 KiB | Zobrazeno 1537 krát ]

gsdfgdfgsdf.JPG
gsdfgdfgsdf.JPG
[ 69.39 KiB | Zobrazeno 1537 krát ]

cargo-hook-version-Lama-307025_b_0.jpg
cargo-hook-version-Lama-307025_b_0.jpg
[ 44.83 KiB | Zobrazeno 1537 krát ]

ggfdsfasfda.jpg
ggfdsfasfda.jpg
[ 123.03 KiB | Zobrazeno 1537 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 06.02.2023 0:48 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Testovací podvozek připraven, bohužel to bude skoro dva měsíce na skříni než se oteplí :-). S tímhle se dá zkoušet těžiště v rozsahu 0-5cm před hlavní hřídelí, vždycky se akorát povolí dva vruty, závěsný systém se posune a dotáhne. Když by bylo zle, břemeno se dá odhodit. Proti event. umístění v AS350 nesedí jenom výška závěsu, ten je tady o 30-40mm níž.

Loni jsem přesně takhle testoval ekvivalent rozmetadla, plastový kyblík v němž bylo 2kg závaží. Jestli ho dám na ráhno jako na fotce nebo to bude jeden silonový provaz s kovovým očkem se ještě uvidí. Každá verze se pohybuje trochu jinak.


Přílohy:
IMG_0014.jpg
IMG_0014.jpg
[ 57.71 KiB | Zobrazeno 1504 krát ]

IMG_0015.jpg
IMG_0015.jpg
[ 61.41 KiB | Zobrazeno 1504 krát ]

IMG_0016.jpg
IMG_0016.jpg
[ 55.11 KiB | Zobrazeno 1504 krát ]

IMG_0018.jpg
IMG_0018.jpg
[ 77.22 KiB | Zobrazeno 1504 krát ]

Y0010588.jpg
Y0010588.jpg
[ 52.97 KiB | Zobrazeno 1504 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 06.02.2023 13:59 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
Ahoj,
koukl jsem se sem zas po pár dnech.
K té gumičce držící kolík v trubičce - sice je trubka s vnitřním průměrem 4mm a kolík je z uhlíkové kulatiny 4mm, ale není to nijak přesné uložení. kolík má značný vakl (asi záleží na trubce, já používám tenkostěnou AL trubku 4x0,5 dostupnou v modelářských prodejnách.
Takže jsem vzal nějaký pruh tenké gumy, původně snad na nějaké cvičení, ustříhl jsem z něho nitku o o šířce cca 0,5mm, tu jsem zčásti zastrčil do trubičky a pak jsem tam nacpal i kolík. Vyčnívající zbytek gumičky jsem uřízl. Kolík drží a v případě potřeby jde vyndat.

To chybějící okno - s tím jsem se dost natrápil, taky jsem uvažoval o nějakém smoke spreji, ale nakonec jsem si všiml, že po odstřižení čelního skla z výlisky zbývá poměrně velký kus plastu. Okno je dost zakřivené a když pozitivní forma stojí na vodorovné podložce (desce lisu), musí kolem okna být logicky úkosy, aby výlisek šel z formy sundat. A úkos v místě spodní hrany čelního skla je tak velký, že se z něho dá sklo na to chybějící okno vyrobit. Vada na kráse je to, že zrovna na tomhle krásném kusu plastu je vylisované nějaké označení heli. Naštěstí ale po nahřátí na teplotu, při níž se dá plast natáhnout na formu toho chybějícího okna, vylisovaný nápis zmizí.
Formičku na to chybějící okno mám, zapůjčím, popřípadě to můžeme udělat u mě.

Kloubou z 3d tisku včetně těch "krabiček" - v 3D tisku jsem úplný začátečník, ale i z pohledu výroby obráběného klobouku není účelné vyrábět klobouk i krabičky najednou. Lepší by bylo vytisknout ty krabičky, nejlíp usazené na nějakém kotoučku, tisknout to nohama vzhůru, aby na podložce tiskárny ležel ten kotouček. Kotouček by měl ve středu nějakou centrickou kulatou díru, např. 20mm průměr.
Jako další díl by se vytiskl klobouk, tam by měl ve spodní části drážku do kruhu zahloubenou třeba 2mm a tvarovanou tak, aby si s tím tiskárna poradila. Např. obvod té drážky by měl stěnu kolmou na tiskovou podložku, ale směrem ke středu by stěna byla měla sklon 45° vzhledem k tiskové podložce, což by myslím měla tiskárna zvládnout bez nějaké výplně.
Jako třetí, pomocný, díl by se vytiskl kroužek (prstenec) s vnějším průměrem 20mm, stěnou silnou třeba 1mm a vysoký tak, aby šel zasadit z jedné strany do kotoučku s krabičkama a z druhé strany do drážky v klobouku. Tím by oba díly klobouku byly vycentrované. Potom by se oba díly slepily vteřiňákem.

P.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 06.02.2023 14:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Udělám to určitě podle Tebe, až budeme někdy na jaře nastavovat gripy na hlavách obou Hughesů tak to probereme. Na Klobouk se těší s tiskem Zdeněk, s tím Tě zatěžovat nebudu ale opět dám na Tvoje rady, s tiskem už taky hodně experimentuješ. Montáž na origo kotouček Align je fajn ale má jednu vadu. Když jsem včera nastavoval táhla na mechaniku třílistu a jenom tak zkusmo to na pár vteřin roztočil ( jsou tam listy vrtulky ) tak kotouček pěkně špajdá nahoru a dolů. Kámen hlavy vymačkaný být nemůže, je nový ale asi je to pozůstatek některého dávného pádu motyky ze které jsem ho vzal. Měl jsem to zkusit dřív než jsem ho vrtal a stříkal, škoda. Ještě je na druhé motyce z Ostravska tak ho porovnám, mám pocit že skladem jsem ho nikde neviděl. Jde o to že z plastu to nikdy nebude mít takovou pevnost, to platí i u Hughese kde je PLA tisk a nic moc.

Mechanika už je na obřím podvozku :-).

Delší táhla od serv jsem nakonec našel v sortimentce ze staré mechaniky Radka Obadala, jsou z MSC. Měření od oka nic moc, po sestavení jsem ještě tři otáčky povoloval. Zbývá nastavit jednotlivé listy. Virtuální pootočení mechaniky na pětilist jsem vrátil na nulu, Pavel ho tam taky nemá. Na druhou stranu matematicky by tam něco málo být mělo ne ? Zkusím to spočítat. V praxi rozhoduje jestli reaguje model na výškovku přímým letem vpřed a nevybočuje. A to by si Pavel určitě všimnul.

Když vezmu mechaniku na podvozku do ruky tak jsem hodně zvědavý jak si s tím třílist poradí výkonově. Pavlův AS350 váží bez baterky 4700 gramů, baterka GA 5800mAh má 800gr takže celkem to bude 5500gramů. Já mám s 8S dalších 300gr. A moje mechanika je asi trochu těžší. I když se pak odečte provizorní podvozek, trup musí určitě vážit víc. Trup jsem ještě nevážil. Teď na podvozku má obluda 4257gr. takže do váhy Pavlova trupu chybí 443gr. s 8S baterií to bude mít 5800gr a rozmetadlo plus náplň je +3000 celkem 8800gr. A tohle musí zvládnout tři listy a motor 670KV. To jsem tedy sám zvědavý. Pět listů to dá v pohodě ale možná to dopadne dobře.


Přílohy:
IMG_0019.jpg
IMG_0019.jpg
[ 78.65 KiB | Zobrazeno 1476 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.02.2023 0:44 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Pavel by úplně nezatracoval variantu motor 1000KV a 6S tak jako lítá on. Protože 2020 jsem lítal s Hughesem nazvaným pracovně podle žluté barvy ala Breitling "Banán". Byl tam dvoulist, zkoušel jsem různé listy od extrémně širokých uhlíkových Spin Blades 600/72mm ( ty jsem poškodil s Raptorem s lebkama a jsou passe, byly moc dobré ), High Energy od Novotného 600/50 - trochu tvrdší a nejlíp to lítalo s obyčejnými lamináty 600/53 z MSComposit.
Výkonově to bylo slušné, na druhou stranu ten trup a vrtulník jako celek byly o něco lehčí než se rýsuje AS350 i když ne až tak dramaticky.

Třílist 600/53 by mšl mít větší výkon, je otázka co to udělá s motorem, odběrem a regulátorem. Třeba pětilist ( 5x 600/53 souměrný laminát na tmavém Raprorovi ) už kladl tak velký odpor že s motorem Kontronik PYRO 600-11 1050KV se ESC dost hřál a odběr šel hodně nahoru, čas dolů. Tomu majiteli to v MSC v Tursku nerozmluvili, trval na svém. Ale pak s tím dal pár startů a bez přijímače mi to prodal. Tři listy jsou blíž těm dvěma, možná to půjde.

První vyzkouším třílist na 670KV a 8S ( 6S nemá žádný smysl ), něco se dozvím. Pak můžu přehodit velmi jednoduše mechaniky a dát tam tu co tam pak zůstane, napřed i s původním motorem X-NOVA 1000KV který nemá zase tak nalítáno, od zakoupení druhé 550 z Ostravska jsem si tuhle mechaniku vysloveně šetřil. Ostravská má za sebou 2021-2022 115 startů, ta moje 1529 startů ale motor tam byl dlouho původní 600MX. Ten má ta ostravská 550.

Prohodil bych trubku a kardan abych mohl mít listy 600. Taky mě napadlo že pokud dojde na prodloužení hlavní hřídele ( zakázková výroba nutná ), možná by se dalo uvažovat o delších listech. Helitec dělá ( pokud tedy bude ještě vyrábět .... ) 620mm ale v šířce 43 což je málo a 60 což je moc :-). Potom dělá 640mm a šířku 53mm, tu tam s Pavlem máme. Jenomže 640mm už bude možná moc. Výhoda mechaniky s motorem 1000KV je regl Kontronik 80+HV na který zapojím Jlog2 a získám perfektní data co se v heli děje přesně, otáčky, odběr, PWM. A nebudu muset jako s HW130A vždycky přistát a načíst každou změnu Throttle ve vysílači zvlášť. Tak či tak tam nakonec 130A ESC ale bude.


Přílohy:
P_20230206_133210.jpg
P_20230206_133210.jpg
[ 77.38 KiB | Zobrazeno 1435 krát ]

P_20230206_201451.jpg
P_20230206_201451.jpg
[ 42.11 KiB | Zobrazeno 1435 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Naposledy upravil Relax dne stř 08.02.2023 0:47, celkově upraveno 1
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 08.02.2023 0:44 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Člověk občas blbne, včera jsem přemýšlel že dám na ASko uhlíkové táhlo z ostravské 550, vůbec mi nedošlo že je o hodně kratší :-). A navíc budu trubku a kardan prodlužovat, a táhlo musím vyrobit úplně nové včetně závitů a vodítek.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 12.02.2023 0:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Konečně jsem našel souvislejší chvíli a proměřil mechaniku vůči trupu, hned je pár věcí jasnějších. Pořídit snížená serva podle Pavla se vyplatilo, jinak bych musel přepážku kvůli výškovkovému servu vyříznout téměř až k linii trupu a kompletně ji zeslabil. Servo trčí z bočnice 21mm, snížené jenom 13mm a těch 8 mm rozdílu je hodně znát. I tak ale řezat přepážku pár milošů budu. Mezi linií přepážky je 65mm rozteč, bočnice jsou OUT 51,5mm a čistá míra serva to prostě nedá. Pavel to řešil tak že servo utopil, nepamatuje si už kolik ale odhadem to bude 5mm. Napřed to vyzkouším bez podložení abych neměl táhlo šikmo a uvidím kolik bych musel z přepážky vyříznout. Když se mi to nebude líbit tak servo trochu podložím, jenom nechci mít táhlo na osku výškovky moc šikmo aby se nemohl kloubek sesmeknout z kuličky, to by byla pro model ve vzduchu konečná.

Na upevnění trupu možná použiju dva otvory v ALU Gyro mountu, dal bych tam čepy se silentblokem.

Ujasnilo se jak upevnit zadní domek vrtulky, tam se musí jenom upravit třmen s čepem skrz domek a trubku proti pootočení, Pavel šrouby zafrézoval, budu to dělat asi podobně. Trochu záhada je že mi osa ložiska a osky vrtulky vychází mnohem víc dozadu než Pavlovi. Pochybuji že by měl úplně jinou sestavu a jazýček, ke kterému s trubka utahuje páskem, ( chybí tam pásek silikonu ) prý nezkracoval.

Mechanika bude vypadat ve finále trochu jinak než na testování motoru 1000KV. Část věcí udělám rovnou ( osazení serv, jednotky Demon, provizorně ESC JIVE 80+LV na 6S, kabeláž ). Bočnice budou na menší desce kvalitní 4mm letecké překližky.

Co se komplikuje je můj systém ovládání bambi vaku.... Pokud bych trval na využití stávajícího otvoru v trupu a test těžiště, kdy je osa háku 40mm před osou hřídele by ukázal že je to opravdu reálné, mám přesto smůlu. Hokejka, která jezdí až 60mm nad spodek trupu, přestože samotný systém a servo jsou vysoké jenom 30mm, je přesně pod motorem. U 1000KV by to tak tak vyšlo, u delšího 670KV který tam podle mě stejně skončí to už nevyjde. Pokud bych musel jít do 710KV tak ten je ještě delší. Systém by musel jít pod hřídel rotoru = vyříznout další menší otvor a ten velký zaslepit podobně jako Pavel. Vzadu za přepážkou je ještě míň místa na výšku a kvůli zasunutí mechaniky bych nemohl dát Demona tak jako všechny jednotky dozadu na dno mezi bočnice pod servo vrtulky. Nastala by rošáda. Demon nahoru na zadní plato nad předním domkem vrtulky kde je standardně přijímač a přijímač na pravý bok mechaniky. Na levém boku je vždy ESC.

Mechanika dostane nová ložiska hlavní hřídele, kromě Stiffeneru ještě nějaké další zpevnění jako mají obě mechaniky Hughese.

Ohledně výšky rotoru je to celkem jasné a opět další komplikace :-). Pokud to chci mít maketové, bude nutná úplně nová hřídel vyrobená na zakázku. Celé to komplikuje alu mount táhla výškovky, na ten jsem zapomněl. U Pavla to vypadalo na možnost zvednout mechaniku až o 15mm jenomže realita je pouhých 5mm. Teď s hřídelí 550L k třílistu je rovina rotoru 34mm nad vrcholem mountu resp. trupem kterého se uvnitř mount nadoraz dotýká stejně jako přepážky za ním. Deska cykliky začíná 12mm pod vrcholem toho mountu. Pavel si vyrobil velmi dlouhý kámen, kdyby použil origo hlavu kterou mám já tak by měl rotor ještě níž.

Na testování motoru tam bude hřídel a všechno tak jak jsem to sestavil na mechaniku Maďara s motorem 670KV, pak to komplet přehodím a nic víc.

Až na zabudování do trupu se bude řešit možné finální podložení mechaniky, výroba menší desky, její upevnění, prodloužení trubky a kardanu. Tam mi vychází 27mm místo 20mm u Pavla ale ještě jsem nic neřezal, jako bych to tušil :-).

Na spojku trubky se osvědčila hliníková bezešvá trubka 20,00mm OUT, aby šla do origo trubky tak akorát i s epoxidem po jejím zdrsnění, stříkl jsem ji asi 3x základem na kov a červenou Maston. Origo kardan se musí dokonale zbavit černého nátěru a dál jemně brousit, nakonec vyleštit aby šel tak akorát do větší hliníkové trubičky. Trubka bude mít tedy vnitřní a kardan vnější spojku. U kardanu je vystředění konců nepodstatné, u trubky je tomu naopak. V předním domku je podélný zámek, vzadu otvor na ten čep. Chce to lepit na dvakrát. Napřed jedna část, nechat zaschnout, potom epoxid na druhou část, nasunout, na trubku osadit domek vrtulky i s třmenem a ideálně uhlíkovým stabilizátorem na změření a kontrolu svislice. Mechanika se ostaví na nivelovanou desku, vystředí se konec trubky a spoj zajistí páskou proti změně polohy.

Pavel nastavoval trubku vepředu hned za držákem serva vrtulky které má na trubce, u mě je mezi bočnicema níž. Protože tam budu dávat spíš 8S a tedy váhu na předek, každý gram se hodí a na konci trupu váží nejvíc, nastavím to tedy vzadu. Kardan nebude mít jedno ale raději dvě ložiska, jedno hned před nastavením a druhé ještě víc vepředu.


Přílohy:
IMG_5298 (2).jpg
IMG_5298 (2).jpg
[ 111.26 KiB | Zobrazeno 1374 krát ]

IMG_0024.jpg
IMG_0024.jpg
[ 51.52 KiB | Zobrazeno 1374 krát ]

P_20230211_091400.jpg
P_20230211_091400.jpg
[ 44.38 KiB | Zobrazeno 1374 krát ]

IMG-20230211-WA0013(1).jpg
IMG-20230211-WA0013(1).jpg
[ 47.35 KiB | Zobrazeno 1374 krát ]

IMG_0025.jpg
IMG_0025.jpg
[ 45.46 KiB | Zobrazeno 1374 krát ]

P_20230211_122755.jpg
P_20230211_122755.jpg
[ 48.84 KiB | Zobrazeno 1374 krát ]

IMG_0029.jpg
IMG_0029.jpg
[ 142.17 KiB | Zobrazeno 1374 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 13.02.2023 1:02 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Mechanika do ASka bude mít oproti těm do Hughesů jinou koncepci rozmístění elektroniky, chci si ponechat prostor mezi bočnicemi vzadu za motorem pro případ že tam zabuduju pod hřídel systém ovládání bambi vaku. U vařeček jsem míval dole přijímač, u obou Hughesů VBar a přijímač na platu nad předním domkem vrtulky. Teď bude přijímač na pravém boku vzadu poblíž Demona na platě nad domkem náhonu vrtulky, antény se tak dostanou jako obvykle na trubku a rozbočení aby směřovaly konce od sebe podle návodu. Demon nahoře má ještě jednu výhodu, nemusím prodlužovat celkem dost krátké kabely od předních serv cykliky. Musím si najít poznámky k nastavení, hodně let jsem se v tom nevrtal, lítalo to pěkně tak snad nebude žádná změna k horšímu.

Servo výškovky je hotové, netušil jsem že má jiné proporce nejenom dole ale i nahoře takže i přes podložení o šest milimetrů trčí ven směrem k přepážce pouze 7,5mm a přepážku budu obrušovat spíš kosmeticky aby tam byly volné dva milimetry.

Nakonec to sestavím ještě tak abych mohl v rámci testu zátěže rovnou proletět i nově sestavenou mechaniku ASka s motorem 1000KV a 6S kam dám napřed jenom dvoulist tak jak to lítalo mnoho let. Přišel jsem na tu variantu až po totální rozborce ale cílem je prověřit všechny nové komponenty a nastavení Demona, Spirita co tam byl do makety dávat nechci. Je citlivější na vibrace a to byl i důvod problémů o kterých jsem slyšel. Ve vařečce si ho nechám, teď mám tedy jeden rezervní, má úplně stejné nastavení.

Pokud to poletí dobře, přehodím z první mechaniky třílist, opět proletět a pak půjde mechanika z normálního podvozku na ten testovací s balastama.
Po testování dostane mechaniky výkonnější regl 130A HV, odstraním mount na Jlog2 a nejspíš bude i změna motoru. Až pak se udělá načisto kabeláž, na fotkách je to teď pouze orientačně zapojené, nic není zapáskované. I když se to bude potom předělávat, na testy to musí být i tak pečlivě udělané.

Uvidíme co předvede počasí, strašák o extrémně studené frontě na přelomu února a března se snad nepotvrdí.


Přílohy:
IMG_0033.jpg
IMG_0033.jpg
[ 71.28 KiB | Zobrazeno 1351 krát ]

IMG_0036.jpg
IMG_0036.jpg
[ 95.58 KiB | Zobrazeno 1351 krát ]

IMG_0037.jpg
IMG_0037.jpg
[ 137.71 KiB | Zobrazeno 1351 krát ]

IMG_0038.jpg
IMG_0038.jpg
[ 128.56 KiB | Zobrazeno 1351 krát ]

IMG_0039.jpg
IMG_0039.jpg
[ 87.4 KiB | Zobrazeno 1351 krát ]

IMG_0041.jpg
IMG_0041.jpg
[ 84.92 KiB | Zobrazeno 1351 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 14.02.2023 0:44 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Nastavování po měsících kdy to člověku vypadne z hlavy je velmi oblíbená činnost :-). Mechanika je na podvozku, nastrojená, kabely učesané na testy s tím že pak se to bude částečně předělávat.Nastavení záchrany na Demona v novém rádiu byla zábava, model vytvořený raději od nuly aby si to nevezlo nějaké nešvary se nevedl. Chodilo všechno kromě Rescue, přestože data v kartách Functions, Endpoint na starším rádiu odpovídala. Pak jsem rezignoval a zkopíroval v novém rádiu paměť pro R503 Maďarské Policie kde je Rescue také na 8. kanále a bylo po problému.

Kam zalepit dvě ložiska kardanu chtělo pořádný výpočet a nákres aby nekolidovaly se spojovací vnitřní trubkou té hlavní trubky. Chtěl jsem to řešit vzadu abych dostal těch pár gramů navíc proti baterce 2S kterou tam budu mít oproti Pavlovi navíc, nepočítám s tím že by 6S zvládala 6+3 kila letové váhy. Nesvedla to ani Helisika a to měla pět lupenů rotoru proti třem.

Pavel má pravdu že pokud by mohlo být nastavení kardanu jakýmkoliv zdrojem vibrací, přestože první ložisko v trubce bude asi 10-20mm za spojkou, je lepší aby k tomu došlo blíž ke středu modelu než na konci kde to bude generovat větší vibrace.

Zbývá poladit Trimy Demona přes PC, nastavit rozsah a úhly na listech, zisky gyra, ploché křivky motoru a může to letět s klasickou kabinkou jako vařečka, aspoň to bude líp vidět. Pokud to bude OK přehodím tam třílist, zase pár startů a pak dostane mechanika místo základního podvozku ten velký testovací s balastem a funkčním odhazovacím systémem, na stroji s motorem 670KV jsem ho už zapojil.


Přílohy:
IMG_0042.jpg
IMG_0042.jpg
[ 134.87 KiB | Zobrazeno 1296 krát ]

IMG_0043.jpg
IMG_0043.jpg
[ 138.79 KiB | Zobrazeno 1296 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 15.02.2023 0:53 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Předělal jsem držák RX antén. V trupu byly konce až v zúžení kde by se dotýkaly laminátu a úhel 90 stupňů by se rapidně zmenšil. Antény se nesmí dotýkat uhlíku, laminát prý nevadí ale ten úhel se mi nelíbil, držák stačilo otočit a konce antén jsou přivázané nití k držáku aby neplandaly kde nemají co dělat, třeba kontakt s přijímačem.

Spočítal jsem polohu ložisek na kardanu, radši i s výkresem abych ložiska nenalepil na špatné místo. Pavel tam má tři ložiska, mě přišly dvě ložiska dostatečná a to třetí jsem sice našel ale pozdě, bylo na jednom z dříve použitých kardanů. ¨

Ložiska jsem dal přesně po třetině = 225mm od sebe a konců kardanu, zapomněl jsem na radu Pavla dát to nesymetricky nicméně navrhl abych si našel manuál 700 protože ta má podle něj už dvě ložiska. Verze 550 a 600 mají po jednom ložisku umístěném u 550 30mm před neutrální bod ( těžiště kardanu ) a 600 to má nezvykle benevolentní, 50-70mm opět směrem k přednímu domku. V návodu 700 je kupodivu přesně to co jsem udělal, po třetině :-). Tím ale nemusím mít vyhráno, prodloužení a spojka můžou situaci změnit k horšímu.

Na testování to nechám v origo délce, prodloužím to i s trubkou až později podle maketového trupu. Spojka - převlečná trubička na kardanu bude na prvním úseku, nejlépe blízko prvního ložiska aby to mělo lepší fixaci. Tyhle věci mohou generovat vibrace, stačí sebemenší průhyb kardanu. Nesmí být ani nepatrně ohnutý, to nelze narovnat nikdy dokonale a je vymalováno. Kardan má přibližně 7-8 tisíc otáček podle otevření ESC.

Na test event. vibrací by se hodil Spirit nebo VBar ale první jsem vymontoval a druhý kupovat zatím nehodlám, 6500 je dost.

Přemýšlel jsem ještě o variantě delších listů a většího výkonu, Helitec dělá 640/53mm. Při použití hřídele delší o 20-30mm plus prodloužení trubky a kardanu o cca 20mm bych dostal rotor od vrtulky poměrně dost na to abych se vyhnul kontaktu listů ale muselo by se to přesně zkreslit. Před více lety jsem tohle řešil u různých listů a velikostí vrtulky na mechanice 550/600 ještě na prvního Hughese.

Pavel mi posílal nákres AS350 kde vychází proporce k trupu list na 575mm takže maketové by to tedy nebylo, podle jiné fotky to vychází 700mm, těžko říct. Sehnat listy 640mm by nebylo snadné, ve Vídni je nemají a Helitec má stále komplikace i když teď je tam náznak řešení :

Vážení zákazníci z EU,

vzhledem k povolování obalů v jednotlivých zemích EU a nařízení o geoblokaci jsme bohužel nuceni omezit přepravu do Německa. Přímé zasílání v rámci EU již není možné.

Můžeme vám však nabídnout následující řešení:

Existují různé služby pro přepravu zásilek (například www.FORWARD2ME.com). Pokud se tam zaregistrujete, obdržíte doručovací adresu v Německu. Na tuto adresu pak odešleme vaši objednávku a zásilka na ni bude následně přeposlána.

Stačí změnit zákaznický účet a zadat německou dodací adresu.

V případě jakýchkoli dotazů nás neváhejte kontaktovat.

Těšíme se na vaše objednávky.


Přílohy:
IMG_0044.jpg
IMG_0044.jpg
[ 108.97 KiB | Zobrazeno 1272 krát ]

700.JPG
700.JPG
[ 98.49 KiB | Zobrazeno 1272 krát ]

AS 350 Ecureuil (2).gif
AS 350 Ecureuil (2).gif
[ 114.73 KiB | Zobrazeno 1272 krát ]

TREX550 - 600_rotor-vrtulka 105mm.jpg
TREX550 - 600_rotor-vrtulka 105mm.jpg
[ 84.65 KiB | Zobrazeno 1272 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 16.02.2023 0:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Je to sestavené a ready to fly ale nikam se nepohrnu. Kardan jsem dostal do trubky s trochou vazelíny na kola před každou manžetu samostatně, ložiska jsou zalepená. Pavel zmínil případ někoho kdo to nelepil, pak nastaly hrozné vibrace. Naštěstí to dostal v pohodě na zem, po rozborce se ukázalo že ložisko i s manžetou je na konci trubky, zřejmě zapracovala odstředivá síla při piruetách nebo mávání ocasem :-).

Zkouška s motorem vypadá dobře ani sebemenší vibrace nikde. Před montáží jsem ještě zkoušel o kolik se posune těžiště kardanu až na něm bude převlečná trubička průměr 8mm a prstýnek z kardanu jako nastavení - snímek. V pozici co nejblíž prvního ložiska. Čekal jsem hodně, opak je pravdou. Těžiště se posunulo pouze o 28milošů.

Zbylo nastavit Demona, tam je ještě záhada.

Upravení přesné polohy desky cykliky přes kartu TRIM v pohodě, stejně tak centr vrtulky. Akorát mi bylo divné že páky nejsou vodorovně a když kartu aktivuju resp. opustím, serva poskočí kousek vedle. Když tam poladím táhla a DC aby byly všechny tří výšky stejně a opustím kartu ( napřed Zapsat ) tak serva zase šup zpátky…. Když mám knipl uprostřed tak mám cca -1 a na nulu musím jít s kniplem na první čárku. Tím se ovšem zkracuj plusová fáze kolektivu a mínusová kterou skoro nepotřebuju je delší, něco jako 2/5 vs 3/5. Když už tak by to bylo lepší opačně, Koťátko mi to kdysi radil aby mi helina na středu kniplu už měla tendenci vidět a plusový kolektiv byl delší, tím i jemnější řízení makety.

S tímhle nastavením je tam +7,6 až -6,6, do plusu by bylo lepší +10. Tak jsem zvýšil rozsah kolektivu ze 74 na 100 a hnedle tam bylo +9,6 jenomže opět problém. Předtím záchrana +12,4 a s tímhle +16,6 – to už je příliš :-).

VBar taky mění hodnoty ale až když se odpojí od kompu, s Pavlem jsme na důvod nepřišli. V té situaci co jsem popsal má VBar ale elegantní řešení. Na jiné kartě si lze posunout celou DC libovolně nahoru nebo dolů, to u Demona – pokud nejsem slepej – na žádné kartě není.

No a když jsem si postěžoval Zdeňkovi tak mi to pak došlo. Samozřejmě moje chyba protože zkopírování m modelu R503 kde se rozchodila záchrana Demona přes 8. kanál jsem převzal i PIT křivky a ty jsou nesymetrické ........ Pokračování zítra :-).


Přílohy:
IMG_0045.jpg
IMG_0045.jpg
[ 42.9 KiB | Zobrazeno 1243 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 16.02.2023 12:44 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Je to nastavené, při kontrole jsem ještě našel chybějící šroubky v servech co drží páky jak jsem je nedávno přendával. To by byl mazec....

V rádiu vše nastavené, úhel +11,5 až -7 je tak akorát. Dvojité výchylky, PIT křivky. Počasí je zatím na betla, když se naskytne mírné oteplení na deset stupňů tak vždycky fouká a naopak.

To že budu muset sehnat někde výrobu delší hlavní hřídele už je jasné. Při zatím orientačním vložení mechaniky do trupu je jasné že konečným limitem je doraz vodítka osky výškovky. S originálním setem 550L a třílistou hlavou Align vyjde rotor pouze 33mm nad trupem a to je příliš málo, je to ještě o dost míň než u Pavlova ASka. Jeho kámen vyrobený podle výšky toho pro dvoulist je ten důvod - 17mm navíc proti origo Align 3L.

Nitro hřídel na to rozhodně nestačí, to bych získal 10mm = 43mm celkem. Podle výkresů a fotek vypadá cílový rozměr na 57 až 60mm což je dalších 17mm nad délku origo nitro hřídele. Nechám to až se uvolní otestovaná mechanika a bude jasné jaký motor tam nakonec přijde.

Maketovost modelu je vzhledem k velikostem mechaniky nereálná, s tím nic nenadělám. Předloha má celou desku cykliky venku, je to dané mnohem užší částí náhonu zespoda kdežto mechanika 550/600 ale mechaniky téhle velikosti obecně mají vzhledem k rozmístění serv a pák tak aby se táhla pohybovala pokud možno svisle výrazně větší rozteč od hřídele, konkrétně je to 40mm. naopak táhla na gripy mají rozteč 28mm takže když je otvor v trupu 65mm, s dostatečnou rezervou se to tam vejde. Nesmí ale dojít k nadměrným vibracím plus špatné upevnění mechaniky nahoře, to se potom táhlama otvor vyhobluje a je zle.

Deska cykliky tedy nemůže být nahoře, to je passe. Musel by tam být otvor 85mm, nereálé. Hrb trupu je nahoře široký 70mm než se začne obloukem lehce rozšiřovat, těch 85mm dosahuje zhruba 15mm od vrchní plochy. Deska cykliky se při zvýšení resp. změnách nastavení kolektivu a cyklice pohybuje v celkem velké rozsahu a prostoru, díky dorazu vodítka ale nehrozí že by to potkalo trup. Pokud cílím na přibližně 60mm roviny rotoru nad vršek trupu, táhla z DC na gripy budou poměrně hodně dlouhá, mnohem delší než ta originální 58mm. Bude to asi víc než 80mm, spíš okolo 90mm. Při 80mm by šla použít mohutnější táhla na 550/600 a jak na gripy tak DC bych vrátil větší kuličky. Případně vyrobit nová, chce to ocel 2,5mm.

Zbytek k pákám na serva se dopočítá. Základ bude zkoušení jak vysoko se dá deska cykliky poslat aby chodila stále volně ve vodítku výškovky a nekolidovala s trupem, tím vzniknou délky obou táhel, nahoru i dolů.

Kompenzátor od SK který musím použít má danou délku ramene s kloubkem, tím pádem musí být 22mm nad rovinou desky cykliky DC. Jestli bude tedy vidět nebo se se teď neodhadne, sice by se mi to líbilo ale neovlivním to. Někam vyjde bezpečně DC a kompenzátor bude 22mm nad jejím středm, možná bude vidět pár milimetrů. U Hughesů je taky uvnitř nicméně je vidět zepředu kde je to zcela otevřené.


Přílohy:
IMG_0047.jpg
IMG_0047.jpg
[ 60.74 KiB | Zobrazeno 1222 krát ]

IMG_0052.jpg
IMG_0052.jpg
[ 91.48 KiB | Zobrazeno 1222 krát ]

IMG_3359 (4).jpg
IMG_3359 (4).jpg
[ 57.13 KiB | Zobrazeno 1222 krát ]

hk-4941-sadi-colombia-servicios-aereos-de-ibague-eurocopter-as-350-ecureuil_PlanespottersNet_816002_796740fc42_o.jpg
hk-4941-sadi-colombia-servicios-aereos-de-ibague-eurocopter-as-350-ecureuil_PlanespottersNet_816002_796740fc42_o.jpg
[ 77.61 KiB | Zobrazeno 1222 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 250 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 17  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz