Zdravím po delší době,
AS350 je sice téměř hotová, zbývá nalepit do kokpitu přístrojový panel, který už mám hotový a udělat světelný modul. Ale místo toho, abych to dodělal už si jen užíval lítání, řeším donekonečna problém s přehřívajícím se reglem. Mám tam Castle Creation Phoenix Edge 130A, až 8s, který jsem ale nekoupil nový, získal jsem ho spolu se starší mechanikou, která po úpravách v heli létá.
Původně tam byl motor KDE 1175 KV, díky tomu, že jsem sehnal někde myslím v Portugalsku asi poslední pastorek v Evropě se šikmými zuby 10T a osadil jsem kolo Align 118T, mám tam celkem lehký převod 1:11,8. S původním motorem to bylo fajn, otáčky na rotoru kolem 1400, plyn ale dost přiškrcený, kolem 50%. Měl jsem podle otáčkoměru pocit, že to bylo spíš kolem 1500, ale nepamatuju si to, podle grafu to bylo pod 1400. Pravda bude spíš těch necelých 1400 ot.
Stejně to mám u velkého Hughese, plyn taky na cca 50%, s reglem YEP 120HV to lítá v pohodě, regl se nepřehřívá.
Nicméně u AS jsem si už na začátku všiml, že regl je žhavý tak, že se na něm nedá udržet prst ani dvě vteřiny. Tak jsem si jednou vzal na letiště infračervený teploměr a tím to začalo
Teplota reglu po cca 4,5 minutách letu byla přes 80°C, myslím, že asi 87°. Nepovedlo se mi najít nikde informaci o maximální provozní teplotě reglu, tak jsem se obrátil na support Castlu, kde to nějaký ochotný člověk začal se mnou řešit. Dozvěděl jsem se základní informaci, že při teplotě cca 105 - 107°C přestane pracovat procesor. Při zkouškách nebylo úplné vedro, kdyby bylo venku o pár stupňů víc, teplota reglu by logicky byla o to vyšší, takže klidně přes 90°. Joe z Castlu mě varoval, že když je teplota na chladiči takhle vysoká, teplota na procesoru se může blížit mezní hodnotě, kdy procesor přestane pracovat.
Dodatečně jsem tedy zkusil z reglu vytáhnout data, která tenhle typ reglu loguje. Data se z reglu vyexportují ve formě grafu, kde je možné zobrazit celou řadu veličin, mě zajímala hlavně teplota, proud, napětí, otáčky rotoru.
Z grafu jasně vyplývalo, že teplota stoupá v podstatě po celý let a neustálí se na nějaké teplotě, na kterou je to chladič schopný uchladit. Proud nebyl vysoký, v průměru kolem 40A, většinou méně, špička až přes 100A byla jenom na okamžik, kdy jsem dal plný kolektiv.
Chvíli jsme to probírali s Joem z Castlu, který pořád trval na tom, že za teplotu reglu může moc uškrcený plyn, tedy vlastně moc vysoké KV motoru. Sice u Hughese na 12s to mám úplně stejně, ale dal jsem se přesvědčit, hlavně proto, protože jsem to slyšel / četl už víckrát.
Takže jsem koupil motor Xnova 1000KV, který výpočtem vypadal jako vyhovující. Joe z Castlu radil jako optimální 960KV, rozdíl 40 mi nepřišel dramatický.
Jaké ale bylo překvapení, když jsem s novým motorem zkusil let, pro jistotu, na radu obezřetného kamaráda Honzy jenom vis. Otáčky jsem před tím nastavil podle otáčkoměru na 1500. Visel jsem s heli dlouhé 4 minuty, přistál a nedočkavě zkusil prstem teplotu reglu. Málem jsem si prst uškvařil. Podle logu jsem pak zjistil, že teplota krásně skoro lineárně stoupala až na 100°C !! Kdyby heli visela ještě o nějaké vteřiny déle, došlo by přehřátí procesoru a co by regl udělal potom netuším. Motor by se zastavil? Nebo naopak roztočil třeba na plný plyn? Těžko říct.
Nicméně podle toho, že otáčky motoru z grafu odpovídají otáčkám naměřeným otáčkoměrem a proud odebraný z baterek celkem odpovídá odběru na grafu a napětí baterek taky odpovídá, tak soudím, že graf asi nelže, takže se odběru těch cca 45A ve visu celkem dá věřit.
Takže jsem poměrně zoufale začal zkoumat log z letu a zjistil jsem, že otáčky byly o něco vyšší, než s prvním motorem, na začátku opravdu 1500, s klesajícím napětím baterek klesaly. Vyšším otáčkám odpovídal vyšší proud, cca kolem 44 - 45A. Všechno pěkně konstantní, protože šlo o vis, kdy se kolektivem hýbá minimálně.
Lámal jsem si s tím hlavu, log jsem poslal do Castlu, ale bylo to v pátek odpoledne, takže odpověď ještě nemám.
Nicméně když se podívám na graf z normálního letu s prvním motorem, zaráží mě, že teplota přesně koresponduje s odběrem, což je logické, ale čekal bych nějakou tepelnou setrvačnost danou chladičem. Ale asi záleží na tom, kde přesně je teplota snímaná. A nebo by to mohlo možná znamenat i špatný přechod tepla z tranzistorů na chladič. Když jsem ale před chvilkou regl rozebral, chladič se tvářil, jako že je k tranzistorům přilepený kvalitně.
Nicméně proud cca 45A by neměl pro regl na 130A znamenat žádnou dramatickou zátěž, kterou regl nedokáže uchladit. To, že s novým motorem je plyn méně uškrcený se ukázalo jako zcela bezvýznamné.
Takže vlastně jediný závěr, který mě napadá je, že regl je vadný.
Ještě s prvním motorem jsem zkusil i regl YEP120A / 6s a YEP120A HV vypůjčený z Hughese. Oba regly byly zahřáté jen málo, měly ale horké elektrolyty. To jsem, pravda, dřív nikdy nezkoumal, vždycky jsem se spokojil s tím, že není příliš rozpálený chladič. Zalíbilo se mi ale mít možnost logování dat, tak jsem dál pokračoval s reglem Castle. Pravděpodobně, kdybych se na něj vykašlal, ušetřil bych přes 4tisíce za nový motor...
Takže teď nevím, co mám dělat. Do heli jsem opět dal YEP 120A / 6s a budu to opatrně zkoušet vyzbrojen infrateploměrem, ale už z toho mám dost blbý pocit, že něco není jak by mělo být....
Kdyby to někoho zajímalo, přikládám screeshot toho grafu.
Osamocené špičky jsou vzlety nad otáčkoměrem a přistání vedle, abych mohl z otáčkoměru odečíst max.naměřené otáčky. Někdy mezi 750 - 950 sec je let ještě se starým motorem, to vyhodnocovali na podpoře Castlu. Je tam jedna brutální proudová špička, to je prudce daný plný kolektiv. Špičky otáček zhruba v polovině grafu odpovídají pokusnému roztočení na stole bez listů.
Let s novým motorem je cca od necelých 3100 sec. Tam je krásně vidět zeleně proud, černě plyn, hnědé otáčky rotoru a růžově teplota, která vesele stoupá s časem.