Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 36 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: AS350 (velikost 600)
PříspěvekNapsal: pon 06.06.2022 17:18 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
Michael Gulyj píše:
No paráda Pavle. Už si začal taky blbnout a to je dobře. Jestli tam není moc vidět, tak to je škoda, protože to máš moc pěkný. Co udělat čirý skla :wink: :wink: :wink:


Ahoj Michaeli,
díky. Čirý skla by byly asi z hlediska viditelnosti vnitřku lepší, ale práce by s tím byla poměrně značná. Je to koupený trup (nenabarvený, nevytmelený), skla k tomu byly zatmavený. Mám sice náhradní sadu výlisků, takže by bylo celkem reálný odlít do polotovarů formy a pak si vylisovat vlastní skla, ale asi mi to za tu námahu a náklady nestojí.
Spokojím se s tím, že když si lítám blízko sebe, tak na pilota vidím a můžu kontrolovat, jestli nespí :-)

_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit


Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: AS350 (velikost 600)
PříspěvekNapsal: pon 06.06.2022 17:21 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
Relax píše:
To bude parádička ten kokpit !

O AS350 taky uvažuju ale když to vidím tak laťka se ocitá příliš vysoko :-)


Laťka nelaťka - honem do toho :-) Tvoje dvě makety určitě nejsou nijak pozadu :-) Chce to najít atraktivní předlohu, aby to člověka bavilo :-)

_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AS350 (velikost 600)
PříspěvekNapsal: ned 31.07.2022 14:05 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
Zdravím po delší době,
AS350 je sice téměř hotová, zbývá nalepit do kokpitu přístrojový panel, který už mám hotový a udělat světelný modul. Ale místo toho, abych to dodělal už si jen užíval lítání, řeším donekonečna problém s přehřívajícím se reglem. Mám tam Castle Creation Phoenix Edge 130A, až 8s, který jsem ale nekoupil nový, získal jsem ho spolu se starší mechanikou, která po úpravách v heli létá.
Původně tam byl motor KDE 1175 KV, díky tomu, že jsem sehnal někde myslím v Portugalsku asi poslední pastorek v Evropě se šikmými zuby 10T a osadil jsem kolo Align 118T, mám tam celkem lehký převod 1:11,8. S původním motorem to bylo fajn, otáčky na rotoru kolem 1400, plyn ale dost přiškrcený, kolem 50%. Měl jsem podle otáčkoměru pocit, že to bylo spíš kolem 1500, ale nepamatuju si to, podle grafu to bylo pod 1400. Pravda bude spíš těch necelých 1400 ot.
Stejně to mám u velkého Hughese, plyn taky na cca 50%, s reglem YEP 120HV to lítá v pohodě, regl se nepřehřívá.
Nicméně u AS jsem si už na začátku všiml, že regl je žhavý tak, že se na něm nedá udržet prst ani dvě vteřiny. Tak jsem si jednou vzal na letiště infračervený teploměr a tím to začalo :-(
Teplota reglu po cca 4,5 minutách letu byla přes 80°C, myslím, že asi 87°. Nepovedlo se mi najít nikde informaci o maximální provozní teplotě reglu, tak jsem se obrátil na support Castlu, kde to nějaký ochotný člověk začal se mnou řešit. Dozvěděl jsem se základní informaci, že při teplotě cca 105 - 107°C přestane pracovat procesor. Při zkouškách nebylo úplné vedro, kdyby bylo venku o pár stupňů víc, teplota reglu by logicky byla o to vyšší, takže klidně přes 90°. Joe z Castlu mě varoval, že když je teplota na chladiči takhle vysoká, teplota na procesoru se může blížit mezní hodnotě, kdy procesor přestane pracovat.
Dodatečně jsem tedy zkusil z reglu vytáhnout data, která tenhle typ reglu loguje. Data se z reglu vyexportují ve formě grafu, kde je možné zobrazit celou řadu veličin, mě zajímala hlavně teplota, proud, napětí, otáčky rotoru.
Z grafu jasně vyplývalo, že teplota stoupá v podstatě po celý let a neustálí se na nějaké teplotě, na kterou je to chladič schopný uchladit. Proud nebyl vysoký, v průměru kolem 40A, většinou méně, špička až přes 100A byla jenom na okamžik, kdy jsem dal plný kolektiv.
Chvíli jsme to probírali s Joem z Castlu, který pořád trval na tom, že za teplotu reglu může moc uškrcený plyn, tedy vlastně moc vysoké KV motoru. Sice u Hughese na 12s to mám úplně stejně, ale dal jsem se přesvědčit, hlavně proto, protože jsem to slyšel / četl už víckrát.
Takže jsem koupil motor Xnova 1000KV, který výpočtem vypadal jako vyhovující. Joe z Castlu radil jako optimální 960KV, rozdíl 40 mi nepřišel dramatický.
Jaké ale bylo překvapení, když jsem s novým motorem zkusil let, pro jistotu, na radu obezřetného kamaráda Honzy jenom vis. Otáčky jsem před tím nastavil podle otáčkoměru na 1500. Visel jsem s heli dlouhé 4 minuty, přistál a nedočkavě zkusil prstem teplotu reglu. Málem jsem si prst uškvařil. Podle logu jsem pak zjistil, že teplota krásně skoro lineárně stoupala až na 100°C !! Kdyby heli visela ještě o nějaké vteřiny déle, došlo by přehřátí procesoru a co by regl udělal potom netuším. Motor by se zastavil? Nebo naopak roztočil třeba na plný plyn? Těžko říct.
Nicméně podle toho, že otáčky motoru z grafu odpovídají otáčkám naměřeným otáčkoměrem a proud odebraný z baterek celkem odpovídá odběru na grafu a napětí baterek taky odpovídá, tak soudím, že graf asi nelže, takže se odběru těch cca 45A ve visu celkem dá věřit.
Takže jsem poměrně zoufale začal zkoumat log z letu a zjistil jsem, že otáčky byly o něco vyšší, než s prvním motorem, na začátku opravdu 1500, s klesajícím napětím baterek klesaly. Vyšším otáčkám odpovídal vyšší proud, cca kolem 44 - 45A. Všechno pěkně konstantní, protože šlo o vis, kdy se kolektivem hýbá minimálně.
Lámal jsem si s tím hlavu, log jsem poslal do Castlu, ale bylo to v pátek odpoledne, takže odpověď ještě nemám.
Nicméně když se podívám na graf z normálního letu s prvním motorem, zaráží mě, že teplota přesně koresponduje s odběrem, což je logické, ale čekal bych nějakou tepelnou setrvačnost danou chladičem. Ale asi záleží na tom, kde přesně je teplota snímaná. A nebo by to mohlo možná znamenat i špatný přechod tepla z tranzistorů na chladič. Když jsem ale před chvilkou regl rozebral, chladič se tvářil, jako že je k tranzistorům přilepený kvalitně.
Nicméně proud cca 45A by neměl pro regl na 130A znamenat žádnou dramatickou zátěž, kterou regl nedokáže uchladit. To, že s novým motorem je plyn méně uškrcený se ukázalo jako zcela bezvýznamné.
Takže vlastně jediný závěr, který mě napadá je, že regl je vadný.
Ještě s prvním motorem jsem zkusil i regl YEP120A / 6s a YEP120A HV vypůjčený z Hughese. Oba regly byly zahřáté jen málo, měly ale horké elektrolyty. To jsem, pravda, dřív nikdy nezkoumal, vždycky jsem se spokojil s tím, že není příliš rozpálený chladič. Zalíbilo se mi ale mít možnost logování dat, tak jsem dál pokračoval s reglem Castle. Pravděpodobně, kdybych se na něj vykašlal, ušetřil bych přes 4tisíce za nový motor...
Takže teď nevím, co mám dělat. Do heli jsem opět dal YEP 120A / 6s a budu to opatrně zkoušet vyzbrojen infrateploměrem, ale už z toho mám dost blbý pocit, že něco není jak by mělo být....
Kdyby to někoho zajímalo, přikládám screeshot toho grafu.
Osamocené špičky jsou vzlety nad otáčkoměrem a přistání vedle, abych mohl z otáčkoměru odečíst max.naměřené otáčky. Někdy mezi 750 - 950 sec je let ještě se starým motorem, to vyhodnocovali na podpoře Castlu. Je tam jedna brutální proudová špička, to je prudce daný plný kolektiv. Špičky otáček zhruba v polovině grafu odpovídají pokusnému roztočení na stole bez listů.
Let s novým motorem je cca od necelých 3100 sec. Tam je krásně vidět zeleně proud, černě plyn, hnědé otáčky rotoru a růžově teplota, která vesele stoupá s časem.


Přílohy:
Záznam dat__29.7.2022.JPG
Záznam dat__29.7.2022.JPG
[ 87.77 KiB | Zobrazeno 2369 krát ]


_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AS350 (velikost 600)
PříspěvekNapsal: čtv 04.08.2022 21:00 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
Problém s reglem je vyřešen, ukázalo se, že regl je opravdu vadný. Zkusil jsem ho nahradit levným reglem YEP 120A / 6s a je po problému - ověřeno zatím 4 starty.
Při zcela stejných podmínkách, kdy se regl Castle téměř uvařil (stejný motor, stejný převod, stejný režim letu, tedy 4 minuty ve visu, teplota na letišti cca 28°C) jsem na YEPu naměřil infra teploměrem 71°C, ověřeno 2 lety po sobě.

V úterý společné lítání s Tomášem (relaxem). Tomáš umí fotit a je na to vybavený, natočil i video z letu na letišti v Klecanech.

V dobré rozmaru po odstranění problému s přehřívajícím se reglem jsem dokončil přístrojový panel desku a tím i kokpit. Jistě by se dal provést ve větším detailu, ale jak jsem psal, stejně tam není okny moc vidět a ani nevím, jestli bych to zvládl. Přístrojový panel je z 3D tisku (pkotatko), barevné provedení ovládacích prvků je čirá fantazie, obávám se, že i celý panel (tisk je ze souboru na thingiverse). Mně to ale zcela postačuje :-)

Takže už jen ten světelný modul.
Mám ho připravený na nepájivém poli, mám naprogramovaný procesor, teď dělám na plošném spoji, protože se mi nechce realizovat modul na univerzálním tišťáku a součástky propojovat drátkama. Nicméně pokud se nepovede maskovat měď proti vyleptání obrazcem spojů vytvořeným vyřezáním folie na ploteru, tak to na tom univerzálním tišťáku udělám.

Přikládám i pár fotek z úterního létání.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Přílohy:
IMG_4893.jpg
IMG_4893.jpg
[ 126.39 KiB | Zobrazeno 2275 krát ]

IMG_8953.jpg
IMG_8953.jpg
[ 37.72 KiB | Zobrazeno 2275 krát ]

IMG_9004.jpg
IMG_9004.jpg
[ 31.64 KiB | Zobrazeno 2275 krát ]

IMG_9007.JPG
IMG_9007.JPG
[ 36.37 KiB | Zobrazeno 2275 krát ]

IMG_9051.jpg
IMG_9051.jpg
[ 36.19 KiB | Zobrazeno 2275 krát ]

IMG_20220803_154302.jpg
IMG_20220803_154302.jpg
[ 58.47 KiB | Zobrazeno 2249 krát ]

IMG_20220803_154331.jpg
IMG_20220803_154331.jpg
[ 63.11 KiB | Zobrazeno 2249 krát ]


_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AS350 (velikost 600)
PříspěvekNapsal: pát 05.08.2022 18:22 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 29.7.2015
Příspěvky: 801
Ahoj Pavle. To mám velikou radost, celkově to vypadá fakt moc pěkně. Kokpit v tomhle případě je úplná voňavka, bylo by nesmyslný věnovat mu vetší energii vzhledem k velikosti a hlavně viditelnosti.
No....a už se můžu jen těšit, že ho uvidím letos na Bambousku a hlavně i tebe :D

_________________
Westland Wessex
Bell 47G Sioux
Futaba T-10CG


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: AS350 (velikost 600)
PříspěvekNapsal: sob 06.08.2022 6:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
Ahoj Michaeli,
na zpracování Tvých modelů nemám :-), ale mám z téhle heli radost. Líbí se mi, že ji v pohodě vynesu přes všechny dveře a úzkou chodbičku z dílny a na centimetr přesně se vejde do auta napříč na zadní sedadla. S transportem Hughese je to výrazně složitější :-)
S Bambouskem zatím nevím... je to pro mě trošku nevhodný termín, musel bych si kvůli tomu zkrátit dovolenou s rodinkou, sice jenom na chalupě, ale i tak je to trošku škoda. Ale třeba to tak nakonec nějak udělám. Rád by se s Tebou i ostatními zas po dlouhý době potkal.

_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 36 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 17 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz