Tak dneska první dva lety za sebou a na nějakou dobu i poslední. Nejdřív se vždy po natankování turbína sama během startu vypla a při pohledu do výfuku z něj tekl kerosin. Je to tím že na hadici přetoku z nádrže je jemný filtr a ten při plnění nádrže neumožňuje dostatečně rychle propouštět vytlačovaný vzduch a celé se to natlakuje a kerosin se natlačí i do turbíny.Po vysušení to chytlo už dobře.
Zkoušel jsem i vrtulku a při prudším otočení vrtulka dost překmitne a pak se vrátí. Dynamiku vrtulky mám 6 a zisk 69%. Nevím jestli pomůže nejdřív jít z dynamikou dolu nebo nejdřív hrabat do zisku.??
Celou tuhle radost ale postihlo tvrdší autorotační přistání z cca 2-3 metrů a ještě k tomu přímo do té největší diry. Z ničeho nic turbína kvíkla a jelo to jak cihla k zemi tak jsem přidal kolektiv naplno a trochu se to zbrzdilo.Škody na trupu se na první pohled nejeví žádné. Ještě že podvozek má vcelku tuhé pružiny, takže se to utlumilo. Stalo se to že ozubené kolo na hlavní hřídeli přišlo o všechny zuby. Zuby se rozletěly po celém trupu.Možná že roli hraje i ta větší hmotnost ale myslím si, že i s cca 21 kg by to dopadlo stejně jen o chvíli pozděj. Ozubené kola dle manualu mají bý dvě nad sebou, ale vario dodává už hodně dlouho jen jedno. Kolo bylo asi ze silonu. Nechám si vyrobit kolo na zakázku asi z materiálu Zedex, měl by mít vynikajíci kluzné vlastnosti a vysokou pevnost i při teplotách kolem 100 stupňů.
Bohužel nevím co s tou hmotnosti mám dělat, teď jsem na cca 24 kg. Letí to pocitově dobře a je to dost živá mrcha. Takže ten výkon na tu váhu asi bude.
Dávám odkaz na video kde je právě zachycen pád. Také foto ozubeného kola.Teď to musím asi vše rozdělat a pak znovu nastavit. Pomalu se smiřuju s tím, že další let bude příští rok.
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5078 Bydliště: Praha 6
Teda to je klika, když se to zváží ( 24 kilo ) doslova. Hlavní kolo dokonale ofrézované. S tou turbínou je to pech, na druhou stranu to není zdaleka poprvé kdy o tom slyším nebo jsem to viděl na živo před dvěma lety v Bambousku. To byl nádherný obrovský Hughes a dopadl výrazně hůř.
Každopádně vysoká známka za provedení podvozku a tuhost modelu, při takové váze je to docela zázrak. Turbína se musí vyladit aby se Ti takové věci pokud možno nestávaly. Já vím že se to snadno řekne ....
Držím palce do opravy, příště to bude určitě lepší . Teď už víš že to výkon má a letí to, základní jistota.
Přesně tohle (očesání velkého kola)se opakovaně dělo kamarádovi také (velký Huge s Jakadovsky). Nakonec se ukázalo, že důvodem není velké zatížení, ale špatně nastavená zubová vůle - paradoxně to chtělo udělat mnohem větší, protože při velice malé zubové vůli se materiál více zahřívá a dochází k jeho roztažení až do té míry, kdy zubová vůle zmizí. Nová kola nechával dělat z Delrinu.
To je nereálné udělat jinou vůli. Protože hřídele obou kol jsou usazené v ložiscích a ty ložiska mají domeček v jedné desce. Takže vzdálenost hřídelů je pevná. Ale vůle tam byla. Přikládám obrázek. K zahřátí určitě došlo, plast je nalepený všude. Materiál mohl být ale i nevhodně zvolený.
Ten Derlin musím vygooglit, nikdy jsem to neslyšel. Má teplotní odolnost?
Delrin je vlastně POM-C. Nejsem si jistej, ale myslim že má odolnost do 120 st. Netuším jestli Vario má kola frézovaný/odvalovaný anebo prostě jenom stříknutý do formy. Každopádně pokud je to ta druhá možnost, tak to určitě nebude mít vlastnosti toho delrinu a hlavně se vsadím, že to bude trochu šmajdat. A pokud to bude šmajdat, tak se to může ohřát jen v jednom místě a o to je to horší. Jak vylítne jeden zub - pak už to jde všechno
Kolo vypadá obráběné ne vystříknuté. Před chvílí mi psalo vario, že jim je líto co se stalo a prý se už delší dobu tato mechanika prodává se dvěma ozubenými koly, tak jak to má být dle manuálu. Nabídli mi další chybějící kola včetně volnoběžky a poškozeného plastového kola za výraznou slevu. Každopádně to koupím i kdybych to nepoužil. Za ty peníze to nikde neseženu a člověk neví kdy to bude potřebovat.
Ale asi si ty kola nechám udělat včetně těch kovových.
Jinak je fakt, že pod těmi kryty je dost teplo. Tak nevím jak se to řeší jinde, aby se takové díly nezahřívali. Snad dát tam malé ventilátory )
Aktuální informace na dotaz z čeho je to kolo vyrobené - POM. Nevím přesně jaký druh.
Ptal jsem se co znamená že udávají hmotnost modelu 17.5 kg. Je to vzletová hmotnost. NECHÁPU jak to dělají.
Takže jsem se dotazoval jak to mají s vyvážením, že já to mám 1.5 stupně na čumák. Opdověď - toto není vyžadováno, lze létat i s heli těžší na ocas jen to nebude tak hezké.
Nevím jak to mysleli " Nose down is not required. You can even fly the heli tail heavy. It is only not so nice."
Na mém bell 212 jsem létal s cca 0.5 stupněm na čumák a přidával jsem na 1.7 stupně na čumák. No a nic se nezměnilo, rozdíl nepozoruju. Možná kdybych tomu dal 2.5 až 3 něco by se změnilo.
Takže asi uberu zátěž aby úhel byl bez paliva 0 stupňů a s palivem to bude cca 0.5 stupně na čumák. To ale ušetřím odhadem tak 100-200g - tedy skoro nic.
Registrován: 3.7.2009 Příspěvky: 1007 Bydliště: EU
haas píše:
Kolo vypadá obráběné ne vystříknuté. Před chvílí mi psalo vario, že jim je líto co se stalo a prý se už delší dobu tato mechanika prodává se dvěma ozubenými koly, tak jak to má být dle manuálu. Nabídli mi další chybějící kola včetně volnoběžky a poškozeného plastového kola za výraznou slevu. Každopádně to koupím i kdybych to nepoužil. Za ty peníze to nikde neseženu a člověk neví kdy to bude potřebovat.
Ale asi si ty kola nechám udělat včetně těch kovových.
Jinak je fakt, že pod těmi kryty je dost teplo. Tak nevím jak se to řeší jinde, aby se takové díly nezahřívali. Snad dát tam malé ventilátory )
Plastové kolo vyměň za ocel, kola s čelním ozubením koupíš např. na mateza.cz. Necháš si pak někde udělat je otvory pro volnoběžku.
To mě taky napadlo, ale takové kolo bude dost těžké ikdyž se odlehčí.Ono ten zedex má vysokou pevnost a vynikající kluzné vlastnosti. A když tam dám dvě kola tak zatížení bude poloviční.No uvidím ještě.
Přidám pár fotek z testování. A video ze stratu po kterém následoval pád
Registrován: 3.7.2009 Příspěvky: 1007 Bydliště: EU
Rozdíl ve váze není tak velký, tady je originální kolo a kopie. Kolo 85 zubů, modul 1 vč. volnoběžky. Ty tam máš stejnou volnoběžkou, jen kolo bude s menším počtem zubů a modul 1.5.
Přílohy:
IMG_20210811_131829.jpg [ 39.84 KiB | Zobrazeno 5219 krát ]
IMG_20210811_131758.jpg [ 40.22 KiB | Zobrazeno 5219 krát ]
Jak to máš s hlučností a mazáním? Ty dvě kovové kola musí rachotit ne? Dřív než celou mechaniku rozeberu, tak vyzkouším kolik olova můžu odebrat aby to bylo lehce na ocas.Pokud to bude skoro 1kg tak to dám pryč.V poměru váhy modelu a závaží je to fakt moc. Právě jsem byl na rc letišti Abrahám (Sk) a mluvil jsem s Kamilem Šimonem a taky létá s těžším ocasem.
Jak to máš s hlučností a mazáním? Ty dvě kovové kola musí rachotit ne? Dřív než celou mechaniku rozeberu, tak vyzkouším kolik olova můžu odebrat aby to bylo lehce na ocas.Pokud to bude skoro 1kg tak to dám pryč.V poměru váhy modelu a závaží je to fakt moc. Právě jsem byl na rc letišti Abrahám (Sk) a mluvil jsem s Kamilem Šimonem a taky létá s těžším ocasem.
Tedy na tom videu je vidět, jak mu ta hmotnost sluší! Fakt je ten pohyb heliny úžasně plavnej, mě by se to líbilo takhle těžký Dvě kola v oceli bych v žádném případě nedával. Na hlavní kolo se používá DELRIN a to i u rychlostních heli. Další a ještě lepší variantou je PEEK. Teplotně vysoce odolný, tvarově stálý prakticky bez roztažnosti. Používá se u helin pro vysoké zatížení (najdeš např u Diabolo BE, Henseleit, Zenyt apd)
U helin s bezpádlem není poloha těžiště úplně kritická - bezpádlo si to přebere. Když bude 0 je to ok, malinko dozadu taky, mám raději tu nulu Na jednom obrázku se mi zdálo, že ocel. pastorek nebyl usazen v zubech hl. kola celou plochou, to může pod zatížením fungovat jak frézka...
Tak konečně jsem se dočkal a nové ozubené kola jsou doma.Nechal jsem udělat 3.Ještě jsem zjistil, že hřídel kde je řemenice háže 0.2, tak tu jsem taky nechal vyrobit. Vyměnil jsem skoro všechny ložiska v mechanice. Některé původní se točily docela ztuha a trochu měli i divný zvuk. Teď jen to co nejdřív poskládat a vyzkoušet.
Přílohy:
FD3428D3-A3CC-4E2D-9D92-E45E7E2ED547.jpeg [ 112.75 KiB | Zobrazeno 4784 krát ]
7F4231DD-420E-4EE1-9068-E5741DB6D905.jpeg [ 131.76 KiB | Zobrazeno 4784 krát ]
Mechanika odpočívá složená a vyzkoušená mimo heli.Ještě přes zimu provedu odlehčení cca o 600 g možná víc. Snad to už poletí bez ztráty zubu. Za poslední dny jsem si upravil šestihranné šrouby pro zadní kola místo těch imbusových a nstříkal jsem je na červeno dle předlohy. Pak mě napadlo, že by to na těch kolech mohlo někdy ujíždět, tak jsem si z dlouhé chvíle vyrobil 4 zarážky pod kola. Inspiroval jsem se opět předlohou, ikdyž měřítko jsem udělal od oka. Plánuju ještě ty červené kryty do sání motoru.To by se mi líbilo.
Ještě bych poprosit o radu jaký olej přimíchávat do kerosinu. Zkoušel jsem schell 500, jetmobil II v kombinaci s motulem 510. Ale vždy mám stejný problém:
Po vypnutí turbíny a dokončení chladícího cyklu se první i druhý stupeň turbíny sekne(zbytkový olej se zapeče a nejde s tím hnout) prostě se to sekne. Řeším to tak že s tím musím trhnout nebo po dotočení rotoru s ním ihned ručně točit než to vychladne na únosnou teplotu to samé i s turbínou po dokončení chlazení( samotná turbína není nijak mechanicky spojena s druhým stupněm a ten během chlazení už stojí)
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 9 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru