Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 34 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 21:34 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 18.5.2014
Příspěvky: 153
Bydliště: Blatnice pod Sv. Antonínkem
Ahoj, mám polomaketu od robanu a při testování se nemůžu zbavit vibrací, kdy mi heli hlavně při rozběhu v nižších otáčkách skáče po zemi.Ve vyšších otáčkách je to trochu lepší, ale prostě něco je špatně.


Samotnou mechaniku zkouším na provizorním podvozku z prken.Původně jsem myslel že je to listy.Ty mám z německa a jsou opravdu dobře vyvážené už z výroby.Zkoušel jsem i změnit lehce váhu listů vůči sobě nebo při stejné váze lehce posunout těžiště jednoho z nich, ale heli sebou pořád mlátila.Náhon je z motoru ozubeným řemenem na řemenici a zní pak ozubeným kolem na kolo přímo na hl. hřídeli.

Řemen není napnutý tak, že by ty vibrace mohli být z toho (alespoň si myslím)

Bohužel jsem si všiml že cyklika trochu háže, ale i bez cykliky jsem naměřil vibrace.Tak jsem zkoušel přeměřit ozubené kolo na hlavní hřídeli.To háže na čele(tam kde nejsou zuby) do 0,3mm myslíte že to už může způsobovat takové vibrace, že při nasazení listů se tak zesílí až to začne skákat?(možná když se k tomu přidá ještě vibrace od cykliky tak možná, nevím..)Obvodové házení ozubeného kola na hl. hřídeli - asi tam něco bude, ale když jsou tam zuby těžko to měřit úchylkoměrem.

Čelo toho ozubeného kola bych mohl přebrousit nebo destičkou ze soustružnického nože přejet přímo na helině.

Opravdu nevím co s tím, co je ten největší problém.

Přikládám obrázky z měření.

Divné mi přijde, že v ose Z jsou vibrace od hlavního rotoru často V NÍZKCÝH OTÁČKÁCH A VE VYSOKÝCH SE ZTRATÍ.


Přílohy:
Poznámka: komplet mechanika bez hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 850
X vyskovka.png
X vyskovka.png
[ 34.42 KiB | Zobrazeno 1762 krát ]

Poznámka: komplet mechanika bez hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 850
Y kridelka.png
Y kridelka.png
[ 44.05 KiB | Zobrazeno 1762 krát ]

Poznámka: komplet mechanika bez hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 850
Z smerovka.png
Z smerovka.png
[ 48.12 KiB | Zobrazeno 1762 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 21:37 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 18.5.2014
Příspěvky: 153
Bydliště: Blatnice pod Sv. Antonínkem
komplet mechanika bez hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 1250


Přílohy:
Poznámka: komplet mechanika bez hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 1250
X vyskovka 2.png
X vyskovka 2.png
[ 37.01 KiB | Zobrazeno 1755 krát ]

Poznámka: komplet mechanika bez hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 1250
Y kridelka 2.png
Y kridelka 2.png
[ 45.4 KiB | Zobrazeno 1755 krát ]

Poznámka: komplet mechanika bez hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 1250
Z smerovka 2.png
Z smerovka 2.png
[ 43.45 KiB | Zobrazeno 1755 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 21:38 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 18.5.2014
Příspěvky: 153
Bydliště: Blatnice pod Sv. Antonínkem
bez hlavy, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 850


Přílohy:
Poznámka: bez hlavy, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 850
X vyskovka.png
X vyskovka.png
[ 33.8 KiB | Zobrazeno 1753 krát ]

Poznámka: bez hlavy, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 850
Y kridelka.png
Y kridelka.png
[ 43.1 KiB | Zobrazeno 1753 krát ]

Poznámka: bez hlavy, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 850
Z smerovka.png
Z smerovka.png
[ 45.91 KiB | Zobrazeno 1753 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 21:39 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 18.5.2014
Příspěvky: 153
Bydliště: Blatnice pod Sv. Antonínkem
bez hlavy, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 1250


Přílohy:
Poznámka: bez hlavy, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 1250
X vyskovka 2.png
X vyskovka 2.png
[ 35.42 KiB | Zobrazeno 1750 krát ]

Poznámka: bez hlavy, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 1250
Y kridelka 2.png
Y kridelka 2.png
[ 44.89 KiB | Zobrazeno 1750 krát ]

Poznámka: bez hlavy, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 1250
Z smerovka 2.png
Z smerovka 2.png
[ 42 KiB | Zobrazeno 1750 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 21:40 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 18.5.2014
Příspěvky: 153
Bydliště: Blatnice pod Sv. Antonínkem
bez hlavy,cykliky, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 850


Přílohy:
Poznámka: bez hlavy,cykliky, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 850
X vyskovka.png
X vyskovka.png
[ 33.46 KiB | Zobrazeno 1747 krát ]

Poznámka: bez hlavy,cykliky, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 850
Y kridelka.png
Y kridelka.png
[ 42.45 KiB | Zobrazeno 1747 krát ]

Poznámka: bez hlavy,cykliky, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 850
Z smerovka.png
Z smerovka.png
[ 46.46 KiB | Zobrazeno 1747 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 21:42 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 18.5.2014
Příspěvky: 153
Bydliště: Blatnice pod Sv. Antonínkem
bez hlavy,cykliky, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 1250


Přílohy:
Poznámka: bez hlavy,cykliky, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 1250
X vyskovka 2.png
X vyskovka 2.png
[ 35.1 KiB | Zobrazeno 1737 krát ]

Poznámka: bez hlavy,cykliky, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 1250
Y kridelka 2.png
Y kridelka 2.png
[ 36.22 KiB | Zobrazeno 1737 krát ]

Poznámka: bez hlavy,cykliky, hlavních a vrtulkových listů.otáčky rotoru cca 1250
Z smerovka 2.png
Z smerovka 2.png
[ 43.76 KiB | Zobrazeno 1737 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: sob 23.03.2019 23:52 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 31.3.2015
Příspěvky: 339
Bydliště: Košice
Ahoj, hodilo by sa vedieť veľkosť vrtuľníka, z obrázkov merania vibrácia niektorí vedia, že je to zo Spirit-a, takže máš bezpádlovku.

Ku skákaniu heli pri štarte.
Na YT je video s ujom s Goblinom v ruke, https://www.youtube.com/watch?v=L-xMPvRrh6c 16:26 min., ktorý hovorí o miere dotiahnutia skrutiek na listoch hlavného rotora. Hovorí, že nevhodné utiahnutie spôsobuje skákanie pri štarte. Jeho záver je "ani veľa, ani málo".
V tom videu je aj kapitola o tom, že gripy musia byť vystredené a tlmiace gumy dotiahnuté napevno. Ak máš vôľu a v smere osi priečneho hriadeľa, teda môžeš posúvať gripy (listy), potom je to ako rotujúca zostava nevyvážiteľné.

Ku grafom zo Spirit-u.
Ja som nad podobnými mojimi grafmi presedel už veľa pív, ale nie celkom mi to pasuje. Podobne aj v Tvojich grafoch.
Najvyššie vibrácie ukazuje vo všetkých zostavách hardvéru:
- pri otáčkach 850 za min (14 Hz) na frekvencii cca 70 Hz
- pri otáčkach 1250 za min (21 Hz) na frekvencii cca 25 Hz
Možno nám to niekto objasní.
Tvoje vibrácie z grafov sú v tolerovanej veľkosti.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: ned 24.03.2019 11:25 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 18.5.2014
Příspěvky: 153
Bydliště: Blatnice pod Sv. Antonínkem
Ahoj, tak rozměry heli jsem zapomněl napsat.
Jedná se o Bell 212 ve velikosti 800.Listy jsou všechny polosymetrické 800 mm helitec a vzadu 120mm.Délka trupu je cca 1,7m a váha včetně trupu cca 10 kg to přesně nevím.Hlava je bezpádlo.

Tak listy jsem utahoval málo i moc a vzájemně mezi sebou přehazoval ale bez výsledku.I při větším utáhnutí bylo vidět, že při roztočení listy proklouzly v gripech.To je špatně?
Pak se odstředivou silou vystředily.
Utáhnutí listů a jejich vzájemnou symetrii dotažení jsem vždy zkoušel tak, že v ruce jsem heli naklonil ližinami kolmo k zemi a lehce s ní škubnul.Pokud se listy mírně setrvačností vychýlili a oba stejně tak jsem to považoval za OK.
Ale s takovým "hovadem" velkým se to blbě dělá.

Hlavu jsem přeměřoval mezi prvními když jsem to vybalil.Gumy a gripy vše je pevné nehýbe se to.Vzdálensot šroubů pro listy od hlavní hřídele jsem naměřil stejnou rozdíl max 0,1mm.

Přikládám video.Na začátku při roztáčení se to zatřepe než se vystředí listy, pak ale v určitých nižších otáčkách se začne třepat jakoby to bylo nevyvážené a při zvedání otáček se trochu na pohled uklidní ale stále to vibruje.Při vypnutí motoru a doběhu se zase v nižších otáčkách objeví to třepání.

https://www.youtube.com/watch?v=SwShHzJ ... e=youtu.be

0:32 vystředění listů
0:37 začne poskakování
0:45 dosaženy vyšší otáčky poskakování trochu ustane (spíš je pořád stejné jen o vyšší frekveci už není tak patrné na videu)
0:56 další zvyšování otáček
1:12 vypnutí motoru a je vidět že při poklesu otáček se to zase rozvibruje

Mám to připevněno na tom prkénkovém podvozku, není nic moc, ale kdybych to dal do trupu a přišrouboval k těm balzovým překližkám tak moc nevěřím tomu že s takovými vibracemi by překližka přežila v celku.

Z těch grafů dedukuji že jednak háže plastové kolo na hl. hřídeli více v nízkých otáčkách a ve vysokých se to ztrácí.Ale pak tam určitě přispívá cyklika která bohužel není souosá a z hlavou to vibruje zase trochu víc.Ale co s tím mám dělat když hlava dle měření je stejná, házení hl. hřídele dle úchylkoměru je do 0,04mm a koupit perfektní cykliku je dle mých zkušeností skoro nemožné.( pro rexe 450L jsem reklamoval 3 cykliky a každá co mi přišla vyměněná házela)

Myslíte že to je čistě utažením listů?Nebo se ty vibrace s hmotností listů nějak násobí a pak už to dělá problém?


Přílohy:
IMG_1242.JPG
IMG_1242.JPG
[ 82.41 KiB | Zobrazeno 1504 krát ]

IMG_1240.JPG
IMG_1240.JPG
[ 99.07 KiB | Zobrazeno 1504 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: ned 24.03.2019 11:49 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 18.5.2014
Příspěvky: 153
Bydliště: Blatnice pod Sv. Antonínkem
Ještě mě napadlo jestli nemůže celou sestavu rozkmitat vrtulka?

Přikládám měření vibrací celé mechaniky s vrtulkovými listy.Jedná se o osu Z směrovka tedy vibrace dle mě mají tendenci rozhoupat ocas nahoru dolů dopředu dozadu, záleží kde se v danou chvíli nachází nevyvážené místo nebo přebytečná hmotnost nebo jak to nazvat.


Přílohy:
Poznámka: mechanika bez hl. listů pouze vrtulkové listy cca 850 otáček na rotoru
X vyskovka.png
X vyskovka.png
[ 35.49 KiB | Zobrazeno 1496 krát ]

Poznámka: mechanika bez hl. listů pouze vrtulkové listy cca 850 otáček na rotoru
Y kridelka.png
Y kridelka.png
[ 44.84 KiB | Zobrazeno 1496 krát ]

Poznámka: mechanika bez hl. listů pouze vrtulkové listy cca 850 otáček na rotoru
Z smerovka.png
Z smerovka.png
[ 48.94 KiB | Zobrazeno 1496 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: ned 24.03.2019 11:50 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 18.5.2014
Příspěvky: 153
Bydliště: Blatnice pod Sv. Antonínkem
mechanika bez hl. listů pouze vrtulkové listy cca 1250 otáček na rotoru


Přílohy:
Poznámka: mechanika bez hl. listů pouze vrtulkové listy cca 1250 otáček na rotoru
X vyskovka 2.png
X vyskovka 2.png
[ 36.6 KiB | Zobrazeno 1496 krát ]

Poznámka: mechanika bez hl. listů pouze vrtulkové listy cca 1250 otáček na rotoru
Y kridelka 2.png
Y kridelka 2.png
[ 56.04 KiB | Zobrazeno 1496 krát ]

Poznámka: mechanika bez hl. listů pouze vrtulkové listy cca 1250 otáček na rotoru
Z smerovka 2.png
Z smerovka 2.png
[ 58.57 KiB | Zobrazeno 1496 krát ]

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: ned 24.03.2019 15:44 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.8.2008
Příspěvky: 1372
Bydliště: Pelhřimov
Obrázky: 1
Dovolím si svůj subjektivní názor, že to dělá ten ohnutý ocas, který není bez trupu vzadu nijak podepřený, je to páka jako prase. Trup by to měl přece jen aspoň částečně vyztužit, takhle bez trupu nejsou ty vibrace relevantní, třeba se to ještě ke všemu třepe na tom prkénku, vzpěry pod trubkou jsou téměř rovnoběžně, to taky nevím jak může něco podpírat. Řešil bych vibrace celého modelu, ne holé mechaniky. Anebo ještě jinak ale složitěji - předělat ocas na rovnou trubku a uvidět jestli je to tím. Nejjednodušší by asi bylo dát to prostě do trupu a zkusit.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: ned 24.03.2019 16:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 13.1.2007
Příspěvky: 6668
Bydliště: Dubai, UAE
Taky mi pripada, ze to jde od vrtulky a rozkmita to celou mechaniku. Ta trubka je proste slaba a dlouha. V trupu je to zafixovane prepazkami.

_________________
بتر كوتاتكو
UH-60 Blackhawk, Bell 206, Mi-8, Jeti DS-16


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: ned 24.03.2019 16:23 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 18.5.2014
Příspěvky: 153
Bydliště: Blatnice pod Sv. Antonínkem
Moc díky za poznatky.
Teď s tím laboluruju už od oběda.

Jednak háže cyklika, tak jsem zkusil otočit horní část cykliky(ta co rotuje s listy) vždy po 90 stupních a vibrace ze mi zmenšily z nějakých 30 na 14 procent.

Ale všiml jsem si že spirit mi pořád hlásí vibrace hlavního rotoru ale ukazuje přitom otáčky 4000 což mě zarazilo a přeměřil jsem otáčky na vrtulce a ejhle měla 4000 a pokud otáčky zvýším tak to vypadá že špička vibrace vzroste a spirit to hned přejmenuje na vibrace vrtulky.

Z toho tedy dedukuji že opravdu do toho asi kecá ta vrtulka.Také se mi zdá že ten ocas je dlouhý a slabý tudíž ten provizorní podvozek není to pravé.
Jenže jsem se bál to hned testovat v trupu.

Poznatek-výrobky firmy roban opravdu nejsou konstrukčně nejlepší.Je to, lítá to taky, ale příště opravdu zvolím něco jiného.Má to spoustu nedostatků (tím nemyslím moje problémy s vibracemi atd)


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: ned 24.03.2019 19:27 
Zkušený debatér
Zkušený debatér

Registrován: 31.3.2015
Příspěvky: 339
Bydliště: Košice
haas píše:
Tak listy jsem utahoval málo i moc a vzájemně mezi sebou přehazoval ale bez výsledku.I při větším utáhnutí bylo vidět, že při roztočení listy proklouzly v gripech.To je špatně?
Pak se odstředivou silou vystředily.
Utáhnutí listů a jejich vzájemnou symetrii dotažení jsem vždy zkoušel tak, že v ruce jsem heli naklonil ližinami kolmo k zemi a lehce s ní škubnul.Pokud se listy mírně setrvačností vychýlili a oba stejně tak jsem to považoval za OK.

Ahoj, z videa https://www.youtube.com/watch?v=L-xMPvRrh6c si pozri od 17:06 tak pol minútky a uvidíš, čo robí s listami, ako ich má dotiahnuté. To pre poučenie všetkých.

Keďže sa situácia so skákaním cez výškovku opakuje aj pri spomaľovaní rotora (po roztočení naplno sú listy vyrovnané), možno pomôže nasledovné:
pkotatko na RCMania píše:
"helina se klepe přes křidélka - nízke otáčky, tvrdé gumy v hlavě, vysoký zisk gyra, moc utažené listy, špatná stopa listu. Případně kombinace těchto věcí.
helina se klepe přes výškovku - nejaký problém na rotoru. Někde tuhne nejaká páka nebo jsou v háji axiály v unášečích listu."

Z Tvojho videa sa nedá posúdiť stopa listov, skontroluj to.

Meriaš vibrácie na tvrdej podložke, nikto netuší, čo z toho sú zdrojové kmity a čo odrazy, prípadne ich kombinácie. Zdá sa mi, že helikoptéra v letových otáčkach ide celkom hladko. Vibrácie merané Spirit-om na mojom krpatom stroji sú omnoho vyššie. Možno preceňuješ výpovednú hodnotu meraných hodnôt a zbytočne ich spájaš s kmitaním v nízkych otáčkach.

Ja by som heli roztočil bez listov hlavného rotora, či nie je náhodou chyba v zadnom rotore.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vibrace BELL 212
PříspěvekNapsal: ned 24.03.2019 21:44 
Protřelejší uživatel
Protřelejší uživatel

Registrován: 18.5.2014
Příspěvky: 153
Bydliště: Blatnice pod Sv. Antonínkem
Tak vibrace sem měřil na koberci ne na betonu, takže žádné odrazy se nekonaly.Měření sem prováděl jak bez hlavy tak cykliky jak v nízkých tak vysokých otáčkách.
Vrtulka s listy má vibrace v ose Z kolem 40 procent.Hřídel vrtulky háže 0.07mm.Možná toto bude problém vibrací zadního rotoru.
Nechám si hřídelku udělat komplet znova s malou úpravou.

Ale potřeboval bych poradit jak srovnat hlavu.S hlavou s otáčkami 1200 to má vibrace i 90 procent.Je tam klasicky středový šroub skrz hl. hřídel a pak na bocích dva malé šrouby
na vycentrování a stáhnutí.

Ale jak to děláte aby hlava byla ideálně rovná?Utahovat šrouby na střídačku měřit nějak vzdálenost gripů?


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 34 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz