Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 250 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: sob 28.01.2023 0:15 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Nakonec jsem se rozhodl pro třetí resp. čtvrtou maketu, poprvé to nebude Hughes MD530F. Poškozený trup s lebkama už opravovat nechci, přece jenom by to byla nuda a vojenská verze mě hlavně pod vlivem konfliktu na Ukrajině přestala zajímat.

Jediná kaňka na novém projektu je čas. Sešlo se tolik práce, že to bude doslova hlemýždí tempo, něco na co nejsem vůbec zvyklý. Pokud se něco zásadně nezmění, do vzduchu se to dostane dokončené až na jaře 2024…. Kvůli dobrému kurzu koruny jsem nákupy neodkládal, bude to stejný trup jako stavěl loni Pavel - nenabarvený AS350 od Jet Tech Model z Hong Kongu. Dnes jsem to zaplatil, tři čtyři týdny bude trvat doprava, potom ještě clo. Kromě náhradních oken, které si Pavel pořizoval taky jsem vzal ještě podvozek pro případ nějakého tvrdšího přistání, ten máme tak nějak společně. Výrobce trup před 14 dny jako na potvoru zdražil o 36 dolarů, i s clem tak vyjde i se dvěma náhradními díly lehce nad 14 tisíc což není málo, lakovna pak bude odhadem dalších 4-5 tisíc.

S ohledem na termín dokončení mám spoustu času hledat případně jiné barevné varianty, zatím vede jasně žlutá Helibernina, tak trochu švýcarská sestra Pavlova Glacier. Žlutá barva by měla dobře doplnit oranžovou metalickou Helisiku a modrou maďarskou Policii R503. Opět to bude záměrně jednobarevné řešení s možností polepy případně sundat a úplně změnit.

Čím alespoˇn pozvolna zlehka začnu bude mechanika. Obětuju jednu ze dvou tréninkových motyček TREX550, tu která má i zpevňující Stiffener z USA. Prodloužím jí na 600 plus ještě další prodloužení kardanu a trubky podle Pavla, tak aby byla hlavní hřídel v optimálním místě trupu. Vzadu se totiž nedá s domkem vrtulky vůbec nijak pohnout. Pavlovy zkušenosti jsou obrovská výhoda, i když mám několik drobných změn v plánu, je to už jednou pracně vyšlapaná cesta s minimem zbytečných chyb.

Tahle AS350 by měla zvládat jak bambi vak tak rozmetadlo, na postřik se vykašlu protože snad kromě čerpadla bych musel všechno dělat znovu a jiné, tahle verze má jednu centrální nádrž pod trupem. Helisika umí všechny tři věci, primárně bude na postřik. Maďarská policie vypadá pěkně s bambi vakem i když, její tmavá barva nemusí být nad vodou zrovna ideálně vidět, ještě u vody nelétala. Žlutá Helibernina by měla být vidět perfektně.

První problém je pohon. Po pětilistu od Helitec jsem ve Vídni sehnal i třílist – identický typ co má Pavel – polosouměrný světle šedý Helitec 600/53mm. Užší listy 600/43 shodné s těmi které mají oba Hughesy by vypadaly maketověji ale Pavlův dotaz jestli by Helisc doporučil 43 nebo 53 byl jednoznačný, na tuhle velikost modelu určitě 600/53. Jenomže třílist nemá takový výkon jako pětilist a navíc model ponese až tři kila váhy navíc. Pavel lítá na 6S a 1000KV s převodem 10/118T.

Je otázka co zvládne zamýšlený motor X-NOVA 670KV na 8S. Pětilist 600/43 má plochu 12,9dm2 kdežto třílist má plochu o celých 26% menší, je to pokud se pamatuju 9,56 dm2 nebo tak nějak. To bude určitě znát. Co to dorovná ? Vyšší otáčky, větší úhel náběhu na stejný vztlak resp. visení nebo výkonnější motor. Plně zatížená Helisika ( postřik + 2 litry resp. bambi vak + 2 litry ) s motorem 670KV točí na 8S ( průměrné napětí je 29V ) při otevření regulátoru na 50% 1500 otáček na rotoru, při 60% je to 1590 otáček. Na 60% se lítá nejvíc, tedy dejme tomu potřebuju cílových 1600 otáček pro pětilist. Zvětšovat pastorek motoru není dobrá cesta, uvidí se, kolik výkonu předvede motor při testování s podvozkem umožňujícím přidání libovolného balastu, tak jak jsem to zkoušel už dřív s mechanikou na maďarskou policii. Dovážit ekvivalent pro trup, zátěže navíc a letět. Motor 670KV dává trvale 3KW, pokud by to bylo málo, nabízí se koupit motor 710KV. Ten zvedne jak otáčky tak výkon, dává trvale 3,6KW. Bohužel za cenu většího odběru a zkrácení letového času. Hughes je ale výrazně menší než AS350, na délku to dělá odhadem skoro 20cm. Nejspíš tedy bude AS350 i těžší, minimálně o kokpit s výbavou i pilotem, to tam být musí, když už se to dá na rozdíl od Hughese zrealizovat. A k tomu má pouze třílist, takže samé nevýhody.

Každopádně na hledání pohonu mám spoustu času, na druhou stranu i nějaká omezení. Maďarskou policii nejsem schopný časově dotáhnout, proto se ta její mechanika na první testování přímo nabízí. Jenom nechci nic zbytečně rozebírat, bylo to dlouhodoběji prověřené letově, o to bych přišel. Pouze sundám kompletní mechaniku pětilisté hlavy, dám tam třílistou Align z Benovoletadýlka, nic víc. Pokud zjistím že 670KV nestíhá, další testy už se odehrají na nově sestavované mechanice pro AS350, na tuhle vrátím pětilist, pár startů a do opraveného modře lakovaného trupu, který tu čeká a začíná být pěkně zaprášený.

Všechny tři mechaniky do maket budou mít osvědčený regl HW 130A V4. U nich lze zjistit pomocí programovacího boxu pouze nejvyšší dosažené otáčky motoru a rotor pak dopočítat. Je to hlavně pro případ že bych se blížil maximálním otáčkám pro rotorové listy = 1800. A ty tam mít rozhodně nechci.

Další možnost je použít ESC JIVE 80+HV, ty tady mám dva nebo tři. Mohl bych využít Jlog 2 se spoustou dat, bylo by to pohodlnější protože během jednoho testu můžu měnit % ESC a otáčky, všechno se zaznamená. U HW musím testování rozložit a načíst 50/60/70% apod. Mechanika se pak bude stejně rozebírat a přendávat do trupu, takže vyměnit případně ESC z JIVE za HW a ještě to prolítnout není problém.

Motory s vyšším KV už nedávají smysl, jsou tam obrovská čísla která nelze srazit převodem s limita 10-12T pastorek a 112/118T hlavní hnací kolo. Jedině brutálním přiškrcení ESC který se pak hřeje – nesmysl. Optimálně by to mělo lítat s dostatečným výkonem okolo 60% ( max. 70% ) tak jako Helisika a Maďar.

Mechanika se podle stránek výrobce má dát posunout hodně nahoru a dolů, realita je jiná což zjistil už Pavel. On používá prakticky stejnou Align mechaniku. Standardní serva jsou nevyhovující kvůli zesilující přepážce, nezbytným výřezem pro výškovkové servo by se tak oslabila že by ztratila smysl. Vyřešil to výměnou za snížená serva SAVOX, proto jsem udělal totéž, pouze jsou s nepatrně vyšším výkonem kvůli větší námaze zvedání těch břemen, mají střídavé motory.


Přílohy:
AS350_1.JPG
AS350_1.JPG
[ 54.71 KiB | Zobrazeno 7101 krát ]

Schema (2).jpg
Schema (2).jpg
[ 27.89 KiB | Zobrazeno 7101 krát ]

hb-zhy-heli-bernina-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_120685_dcdcb4d6f3_o.jpg
hb-zhy-heli-bernina-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_120685_dcdcb4d6f3_o.jpg
[ 105.08 KiB | Zobrazeno 7101 krát ]

hb-zis-heli-bernina-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_351606_f013f57738_o.jpg
hb-zis-heli-bernina-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_351606_f013f57738_o.jpg
[ 43.99 KiB | Zobrazeno 7101 krát ]

hb-zhy-heli-bernina-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_253360_a80e8b4835_o.jpg
hb-zhy-heli-bernina-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_253360_a80e8b4835_o.jpg
[ 60.24 KiB | Zobrazeno 7101 krát ]

IMG_4893.jpg
IMG_4893.jpg
[ 106.58 KiB | Zobrazeno 7101 krát ]

95379_1611801812.jpg
95379_1611801812.jpg
[ 84.15 KiB | Zobrazeno 7101 krát ]

Výpočet motor přes KV.JPG
Výpočet motor přes KV.JPG
[ 104.49 KiB | Zobrazeno 7101 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 28.01.2023 0:18 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Mechaniku potřebuju v trupu zvednout ze dvou důvodů. Ten hlavní je potřeba dostat pod mechaniku mechanický systém ovládání bambi vaku včetně odhození břemene, i když i tak ho musím výrazně upravit - snížit. Ty stávající systémy jsou vysoké asi 60mm, já to musel konstrukčně zredukovat na 37mm. Přesto bude v jedné z uhlíkových bočnic nezbytný obdélný výřez v ose hlavní hřídele. Proti Pavlovi se mi podaří mechaniku zvednout maximálně o 15mm, pak už by trubka narazila do horní části zúženého trupu, víc to prostě možné není.

Druhý důvod zvednutí mechaniky je dodržení optické polohy kamene hlavy a roviny rotoru s viditelností celého kompenzátoru podle předlohy. Nitro hřídel je o cca 21mm delší než standardní hřídel dodávaná tuším do všech verzí 550/600 a to včetně setu pro přestavbu 550 na třílist kterou jsem koupil. Ještě se uvidí jak dopadnou táhla od serv na desku cykliky, standardně mají okolo 58mm a tío určitě nedodržím. Setová protiběžná táhla třílistu jsou velmi krátká, dost možná je budu muset nahradit novými vlastní výroby tak abych celkovou délku od serv na grip rozložil v rozumném poměru a konstrukčně to chodilo perfektně. Problém bude s barvou, předloha má všechno světle šedé a budu muset najít odvahu to dotáhnout do konce, chrom s vínovou barvou by maketu opticky zabily.


Přílohy:
IMG-20230107-WA0002.jpg
IMG-20230107-WA0002.jpg
[ 37.3 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]

IMG-20230107-WA0006.jpg
IMG-20230107-WA0006.jpg
[ 41.38 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]

asdfsadADA.JPG
asdfsadADA.JPG
[ 90.77 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]

P_20230120_172246.jpg
P_20230120_172246.jpg
[ 95.56 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]

1462-800.jpg
1462-800.jpg
[ 50.91 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]

273457380_475799674153311_3891247043880869539_n.jpg
273457380_475799674153311_3891247043880869539_n.jpg
[ 174.37 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 28.01.2023 0:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
AS350 má hodně atypický závěsný systém. Hák není v trupu jako u Hughese ale ve vrcholu pyramidové trubkové klece, kotvené ocelovými táhly k trubkám podvozku v místě výstupu z trupu. Celé se to může houpat, občas tam dávají i stabilizační gumicuky. Je to pěkné nicméně tak jak bych to mohl vyrobit a dát tam hák zhotovený podle Scottova z NZ, neřeší to ovládání bambi vaku. Tam bych musel napodobit ovládání bambi vaku vodotěsným servem podle výrobce Tyler z USA. Jsem spokojený se svým řešením bez kabelů pro servo a nabírání vody mám také rychlejší, takže to tak nechám. Celé to ještě promyslím, oba systémy lze částečně kombinovat. Mít tam svůj systém napevno, pod ním odejmutelnou pyramidu. Záleží kolik bude reálně mezi trupem a zemí místa.

Hák v pohyblivé kleci by musel být ovládaný jedině bowdenem, k tomu neoplývám zrovna velkou důvěrou nicméně z hlediska maketovosti a pěkných detailů to neházím úplně přes palubu. Pokud bych šel cestou bambi vak pouze Maďar nebo Helisika a AS350 pouze rozmetadlo ( které má svůj Slave přijímač ), pak to lze vyrobit i s tím bowdenem.

Poslední věcí je osvětlení, dost nezvyk budou pozičky vzadu, za většího šera bych mohl mít dojem, že na rozdíl od Hughese který je má úplně na špici lyžin letím pozpátku.
Pěkné kryty světel mají v Modell Hubschrauber ve Vídni, tam kde jsem kupoval oboje listy Helitec. Při objednávce listů pro AS350 jsem na to úplně zapomněl tak mě to vyjde na 10 EUR za další dopravu.


Přílohy:
IMG_3270.jpg
IMG_3270.jpg
[ 60.32 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]

hook (2).jpg
hook (2).jpg
[ 66.46 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]

zuizrrtzertwe.jpg
zuizrrtzertwe.jpg
[ 115.63 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]

i-lmxn-elitellina-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_1263599_b76878e64b_o.jpg
i-lmxn-elitellina-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_1263599_b76878e64b_o.jpg
[ 145.82 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]

ec-ksk-eliance-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_989293_e6ab23670d_o (2).jpg
ec-ksk-eliance-eurocopter-as-350b-3-ecureuil_PlanespottersNet_989293_e6ab23670d_o (2).jpg
[ 60.55 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]

139227026_3710987388982568_2791051647301297628_n (2).jpg
139227026_3710987388982568_2791051647301297628_n (2).jpg
[ 70.97 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]

18358648_1375117679236229_8783086614031997503_o (2).jpg
18358648_1375117679236229_8783086614031997503_o (2).jpg
[ 65.89 KiB | Zobrazeno 7100 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 28.01.2023 13:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Testovací podvozek by měl zafungovat, z regulátoru po přistání odpojím ventilátor a zapojím programovací box kde najdu maximální dosažené otáčky a převodem to dopočítám. První starty udělám preventivně s laminátovými listy abych neohrozil drahé Helitec :-).

U světel je AS350 proti Hughesovi o dost složitější, na fotkách jsou vidět dokonce tři směrované dopředu, minimálně jeden menší na pravé straně je výklopný. Oprický člen z Nightfly je skvělý pro dosah světla, dioda je uvnitř ale problém může být chlazení. Dioda je integrovaná do hliníkové destičky a ta už jde mimo kuželový zužující se profil. Když tam dám klasickou kratší diodu, chlazení je passe a dioda může odejít.

V Modell Hubschrauber mají několik světel, něco možná půjde použít.


Přílohy:
IMG_1405.jpg
IMG_1405.jpg
[ 177.55 KiB | Zobrazeno 6984 krát ]

IMG_1412.jpg
IMG_1412.jpg
[ 146.39 KiB | Zobrazeno 6984 krát ]

IMG_1407.jpg
IMG_1407.jpg
[ 92.53 KiB | Zobrazeno 6984 krát ]

81551_1544511241.jpg
81551_1544511241.jpg
[ 67.08 KiB | Zobrazeno 6984 krát ]

jghfggsdf.jpg
jghfggsdf.jpg
[ 81.57 KiB | Zobrazeno 6984 krát ]

IMG_2718.JPG
IMG_2718.JPG
[ 53.12 KiB | Zobrazeno 6984 krát ]

IMG_3267.jpg
IMG_3267.jpg
[ 100.52 KiB | Zobrazeno 6984 krát ]

gdasdfgsdgdf.JPG
gdasdfgsdgdf.JPG
[ 63.2 KiB | Zobrazeno 6984 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 29.01.2023 9:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
James z Jettech Models mi ráno poslal fotky před zabalením a zítřejším odesláním z Hong Kongu.


Přílohy:
fsdfadgfgas.jpg
fsdfadgfgas.jpg
[ 132.16 KiB | Zobrazeno 6869 krát ]

k,kkfjhdgs.jpg
k,kkfjhdgs.jpg
[ 105.74 KiB | Zobrazeno 6869 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 29.01.2023 20:40 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.6.2007
Příspěvky: 707
Bydliště: Zlín
Ahoj. Dovol varování. Firma Funkey má velmi špatně vyřešeno uchycení kabiny na magnetické zapadky. Je potřeba to vyřešit jinak, jednou mi kabinka cestovala z trupu ze stejného modelu, jen Air Zermatt. Jinak je potřeba pořádně upevnit rám i nahoře. Dvakrát se mi ve vzduchu dost nepříjemně rozvibroval, až.vylétly baterie. Jinak zpracování na jedničku, krásný model. V modelu není místo pro zvednutí mechaniky, i tak se musí frézovat trup pro mochaniku a navíc je ocas navržen pro vložení trubky, takže spíš ne. Nebo si to nedokážu představit. lítám na 12S a s bateriemi 5000 mAh je to akorát vyváženo, jen jsem nedokázal odstranit vibrace při rozběhu. v letu je velmi klidný s listy Helitec.
Na zvednutí o více jak 15mm podle mého názoru zapomeň.

_________________
Díky za toto fórum.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 29.01.2023 22:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Díky za věcný komentář a rady, kdyžtak sem vlož odkaz nebo snímek svého modelu, rád se podívám a inspiruju :-).

Jak jsem psal, velkou výhodou jsou mi Pavlovy zklušenosti s nímž hodně komunikujeme. Ze začátku jsem o AS350 moc neuvažoval ale když jsem viděl v jaké kvalitě je trup zpracovaný, docela mi to vyrazilo dech. Ve srovnání s Hughesem od Thunder Tiger neskutečný rozdíl a to vlastně rozhodlo. Poprvé šance na kokpit jako bonus. Bez baterek váží Pavlův Glacier 4700 gramů, čekal jsem víc. Hughes má těžší stabilizátory, ASko zase kokpit ale na tu délku +20cm je to pěkné. Z prodloužení trubky a kardanu žádné nadšení, podle Pavla je to pro dodržení pozice hlavní hřídele nutné. O té kabině se nelichotivě zmiňoval, to si vybavuju a mám to na seznamu warnings. Abych ho netrápil neustálými dotazy, procházím desítky mailů kde stavbu popisoval a kopíruju si to do jednoho souvislého textu, jsem někde v polovině.

Vibrace vznikají primárně na mechanice nicméně známe to co s tím pak dovede udělat jakákoliv chyba v trupu. O jednoho Hughese jsem už kvůli tomu přišel, nicméně s dnešními zkušenostmi bych tomu určitě předešel. Beru to tak že každý další model byl lepší a přechozí chyby už neopakoval. To že máš vibrace při rozeběhu je dost časté, hlavně že zmizí v provozních letových otáčkách a není to obráceně.

Na šedou barvu hlavy, tří gripů a kompenzátoru napadlo Pavla balotinování, které používají Michal a Martin z Rokycanska na parádní hlavy Mi24 ( snímek ) ale jednak to není snadné a vlastně se jedná o matný hliník což není šedá. u AS350 je tam jasná světle šedá barva, takže se nástřiku spíš nevyhnu. Bude lepší to udělat dřív jež se bude sestavovat. Některé části jako axiální ložiska potřebují tuk a odmaštění posléze už je práce navíc.

S tím zvednutím mechaniky je to přesně jak píšeš, i Pavel to měřil a vidí to 15mm maximálně. To by mi asi stačilo, podstatná bude rovina rotoru a viditelnost kompenzátoru, to chci určitě dodržet, je to celkem charakteristický optický prvek. Pavel si toho nevšimnul, zjistil jsem to až teď, na druhou stranu není to nic co by hrálo fatální roli a už vůbec to nemá vliv na letový projev. Zkoušel jsem na to udělat jednoduchou vizualizaci jestli to je vůbec vidět, i když jsem asi nedodržel měřítko vložené části protože list jde dál nad vrtulku a talíř je taky nepatrně větší, asi se tím zabývat budu.
Pokud používám nitrohřídel delší o 21mm tak je to dané, pokud bych ale zvedl mechaniku o těch 15mm bylo by to už moc :-).


Přílohy:
hfgafsdfas (2).JPG
hfgafsdfas (2).JPG
[ 128.91 KiB | Zobrazeno 6800 krát ]

jjfggfgh.JPG
jjfggfgh.JPG
[ 136.55 KiB | Zobrazeno 6800 krát ]

IMG_3030.JPG
IMG_3030.JPG
[ 56.73 KiB | Zobrazeno 6800 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 29.01.2023 22:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Jsem se polepšil a našel to. Pěkná verze, ve vzduchu bude dobře vidět :-). Baterky máš hodně vepředu vedle sebe ?


Přílohy:
8010697D-C7F0-4D37-BB75-BBBF8060152B.jpeg
8010697D-C7F0-4D37-BB75-BBBF8060152B.jpeg
[ 113.45 KiB | Zobrazeno 6799 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 29.01.2023 22:40 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
V únoru ses ptal na třílistou hlavu, Pavel a švíco Ti k tomu napsali svůj názor, na odkaz na tu hlavu z benovo jsi asi nereagoval protože tam zůstala skladem, paní Vachková ji tam měla dlouho a já se mezitím rozhodoval jestli do ASka půjdu nebo ne. Pro případ že se mezitím prodá mi psala že další objednat může ale cena bude o 20-30 % vyšší, to byla jedna z věcí které mě nakoply. I tak mi mezitím zdražil trup a skončila akce Domanského na regl. Dlouho to vypadalo na lapsus s listy protože Helitec zastavil výrobu, naštěstí jsem našel zdroj ve Vídni kde toho mají dost nasysleného a rychlost dodání za 2-3 dny i cena za dopravu jsou velmi pěkné.

S tím třílistem jsem na to sám zvědavý, Pavel je s tím ale velmi spokojený. Pokud můžu porovnat dvou a pětilist ve velikosti 600 tak musím dát plně za pravdu švícovi, je tam velký rozdíl. Pokud člověk netrvá na předloze tak s dvoulistem si zalítá výrazně líp, místo neustálého korigování a přetlačování to letí jako dobře seřízená stabilní vařečka která nadto pěkně vypadá. Takhle to zní dost dramaticky a přehnaně ale když jsem chodil lítat se dvěma a jeden čas třemi Hughesy z nichž ten tmavý měl dvoulist a letěl s nimi bezprostředně po sobě, je to opravdu rozdíl. Pokud bych měl potřebu tak s tím dvoulistem nebyl problém lítat couvaný invert ( dal jsem jednu osmičku a dost ), zvládal jakékoliv akro. S pětilistem jsem se o to radši nepokoušel, neměl jsem z toho dobrý pocit dostatečné jistoty a předvídavosti. Prakticky žádná složitější pasáž se s tím nedala zaletět tak čistě jako s dvoulistem, ze zatáček to utíkalo, potřeba to neustále řídit byl výrazně větší a únavnější. Tím že jsem ale pětilist vysloveně chtěl tak toho nelituji.

Možná je to i velikostí modelu. Pavel má obrovského Hughese ve velikosti 800 a ten lítá s pětilistem dokonale, totéž mají kluci s Mi8 nebo Mi24.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 29.01.2023 23:59 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Ještě detail upevnění mechaniky nahoře podle Pavla. Těžko to řešit jinak nebo líp.


Přílohy:
IMG-20230107-WA0004.jpg
IMG-20230107-WA0004.jpg
[ 50.13 KiB | Zobrazeno 6787 krát ]

IMG-20230107-WA0005.jpg
IMG-20230107-WA0005.jpg
[ 34.76 KiB | Zobrazeno 6787 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 30.01.2023 14:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.6.2007
Příspěvky: 707
Bydliště: Zlín
Relax píše:
V únoru ses ptal na třílistou hlavu, Pavel a švíco Ti k tomu napsali svůj názor, na odkaz na tu hlavu z benovo jsi asi nereagoval protože tam zůstala skladem, paní Vachková ji tam měla dlouho a já se mezitím rozhodoval jestli do ASka půjdu nebo ne. Pro případ že se mezitím prodá mi psala že další objednat může ale cena bude o 20-30 % vyšší, to byla jedna z věcí které mě nakoply. I tak mi mezitím zdražil trup a skončila akce Domanského na regl. Dlouho to vypadalo na lapsus s listy protože Helitec zastavil výrobu, naštěstí jsem našel zdroj ve Vídni kde toho mají dost nasysleného a rychlost dodání za 2-3 dny i cena za dopravu jsou velmi pěkné.

S tím třílistem jsem na to sám zvědavý, Pavel je s tím ale velmi spokojený. Pokud můžu porovnat dvou a pětilist ve velikosti 600 tak musím dát plně za pravdu švícovi, je tam velký rozdíl. Pokud člověk netrvá na předloze tak s dvoulistem si zalítá výrazně líp, místo neustálého korigování a přetlačování to letí jako dobře seřízená stabilní vařečka která nadto pěkně vypadá. Takhle to zní dost dramaticky a přehnaně ale když jsem chodil lítat se dvěma a jeden čas třemi Hughesy z nichž ten tmavý měl dvoulist a letěl s nimi bezprostředně po sobě, je to opravdu rozdíl. Pokud bych měl potřebu tak s tím dvoulistem nebyl problém lítat couvaný invert ( dal jsem jednu osmičku a dost ), zvládal jakékoliv akro. S pětilistem jsem se o to radši nepokoušel, neměl jsem z toho dobrý pocit dostatečné jistoty a předvídavosti. Prakticky žádná složitější pasáž se s tím nedala zaletět tak čistě jako s dvoulistem, ze zatáček to utíkalo, potřeba to neustále řídit byl výrazně větší a únavnější. Tím že jsem ale pětilist vysloveně chtěl tak toho nelituji.

Možná je to i velikostí modelu. Pavel má obrovského Hughese ve velikosti 800 a ten lítá s pětilistem dokonale, totéž mají kluci s Mi8 nebo Mi24.


To, že nereaguji může znamenat třeba to, že jsem byl nucen změnit priority, nebo vůbec omezit létání a stavbu...Trilist jsem plánoval, ale bohužel obavy a nezkušenost převládly nad estetikou na zemi. S heli rád létám a létat Budu. I s dvojlistem. Možná časem. No mechaniku mam upevněnou podobně, jen ještě k žebru vlepeny tlumící gumy, opírající se o rám. Ale myslím že mám problém ještě někde jinde. Teď se chystám dát mechaniku ven a přejít veškeré spoje a šrouby, nepřístupné z běžného provozu.

Trojlist byl nápad po osazení mechaniky, ale jelikož to je první maketa a zjišťuji co vše jsem ještě nevěděl, ještě počkám, až bude létání stoprocentni a to i po stránce pilotáže. Raději krásné, uhlazené osmičky a průlety, než nafintěná mašina, co se trhaně pohybuje vzduchem. Pakliže jsem nereagoval, omlouvám se.

Jinak jsem koukal po dalším trupu a zaujal mě tam Jet ranger. Podle prodejce je poštovné.150€. můžeš to prosím potvrdit?

_________________
Díky za toto fórum.


Naposledy upravil Maverick dne pon 30.01.2023 15:34, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 30.01.2023 14:54 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.6.2007
Příspěvky: 707
Bydliště: Zlín
Relax píše:
Jsem se polepšil a našel to. Pěkná verze, ve vzduchu bude dobře vidět :-). Baterky máš hodně vepředu vedle sebe ?


Ano. Bohužel jsem musel kousek už laminovat a stříkat po odpadnutí kabiny. Je to velmi krásný stroj a je Škoda, že už jej nevyrábí. Koupil jsem ho od moc milého pana jako stavebnici, s radostí v očích ale smutku na srdci, ale to je jiný příběh. Musel to prodat z nějakých důvodů, které si nechám pro sebe.

Jestli máš email, napiš mi na ondra.mnacek@gmail.com a zkusím poslat víc fotek. Video najdeš pod názvem otrokovické slavnosti 2022 uživatele OK Uďa na YT. Rád bych s Pavlem mluvil osobně, asi by to chtělo přejít celou helinu odbornějším okem než mám já. Třeba by viděl on nebo ty víc.


Zvedneš-li mechaniku, bude dost zakloněná a v letu to bude vidět. Já ji mám mírně dopředu, což zajišťuje rovinu heliny v dopředném letu. Létám pomalu a vypadá to báječné. 8)

Baterky jsou zcela vpředu vedle sebe na platě.

_________________
Díky za toto fórum.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: pon 30.01.2023 15:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
V pohodě, tady přece až tak neřešíme kdo odpoví nebo ne. Kdo chce a má co říci ten napíše, občas zjistíme že někdo další má úplně jinou zkušenost a způsobuje to třeba konkrétní chyba nebo nepozornost nebo návyk.

Jestli je tam dvou nebo třílist je to nejméně podstatné, důležitější jak to lítá a jaký to má projev celkově. A změnit to lze vždycky.

Toho záklonu mechaniky a rotoru jsem si vědom, uvidí se potom až to bude vše k dispozici. Moc bych tam chtěl mít svůj systém ovládání bambi vaku, na druhou stranu kvůli tomu nezmrskám model jako celek včetně tohoto možného problému. V nejhorším bude zvládat prostě jenom rozmetadlo nebo mě trefí a vyrobím i postřikovací systém, akorát se tisk tak obrovské ploché nádrže musí řešit ze dvou nebo více částí a slepit.

O Rangerovi, kterého zmiňuješ jsem hodně uvažoval, je to ikonická elegantní mašina, když ho vidím na srazech vodit pkotatka tak je to zážitek. Bohužel kromě jednoho zajímavého videa z NZ kde pilot skvěle lítá s rozmetadlem se na tyhle pracovní aktivity tolik nehodí tak jsem dal přednost AS350. Ale třeba bude někdy v budoucnu. Sice je mi čerstvě 60 a člověk neřídí auto nebo model věčně, na druhou stranu heliny provozuju od plenky se čtyřistapadesátkou 11 let a když vidím alby a fotky, dá se toho stihnout poměrně dost.

Potvrzuji to poštovné, konkrétně je to 155USD a totéž platil 2021 Pavel. Na čínském paragonu je to vyznačené žlutou tečkou, ta hlavní cena je trup plus rezervní okna a podvozek. Trochu nechápu Tvoji zmínku o nedostupnosti trupu, teď jsem ho koupil. Napadlo mne že třeba myslíš jiného výrobce ale hned v první reakci jsi upozornil na špatně řešené upevnění kabiny tzn. že je to asi totéž. Pavel tam tuším vlepoval další čepy ( nebo tam možná vůbec nebyly ... ) plus neodymové magnety rozumného počtu a umístění.

Rangera mají obě verze, Jet i Long za stejnou cenu 182USD což je levnější než AS350.

James Kong už to poslal, Česká pošta požádala podklady k proclení, uvidím kdy to dorazí. Bohužel je to trochu jedno, krabice skončí na poličce kde bude jednou hotový model a tím to na dlouho skončí. Ale na testování pohonu, motoru a třílistu se celkem těším, na to čas utrhnu. Já mám trochu problém dělat na něčem stylem 10 minut denně, to nedávám. Člověk pořád jenom vyndává a uklízí nářadí :-). Spíš mě bude tlačit dokončení opravy Maďarské Policie, tam je dluh. Pořád mě mrzí že jsem ho tak zbytečně poškodil, naštěstí už jenom s tou barvou bude teď mnohem lepší.


Přílohy:
EG004866674HK_T.Záhoř Praha 6_2.jpg
EG004866674HK_T.Záhoř Praha 6_2.jpg
[ 28.27 KiB | Zobrazeno 6734 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 30.01.2023 16:06 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Za vibracema může být leccos. jakou tam máš přesně mechaniku ? Čistokrevnou 600 a origo motor ? Zbůsob upevnění hraje roli skoro vždycky ale primární je vibrace odladit v základu, proto to vždycky testuje než to dám do trupu.

Mechanika 550 kterou chci použít má od začátku a tedy mnoho let Spirit. Ten umí vibrace detekovat a změřit, myšleno na zemi, na podvozku a rozhodně bez listů :-). Zobrazí na kterých otáčkách ( frekvenci ) co běží a kde tedy hledat problém.

No a tam začíná dilema. Nechci zatím kupovat třetí VBar když mám volného Demona který lítal roky v maketě spolehlivě. No a potom mám dva Spirity, takovou tu klasiku pár let zpátky, žádné překotné upgrady a že jich tam je. Tam jsem na vahách. Přepínání banků ( což používám na vařečce ) se mi líbí, většina lidí od maket má pravdu že je to k ničemu. Chce to najít jedno ideální nastavení a to už neměnit. Vbar to umí pouze s origo rádiem od Mikada.

Se Spiritem před pár lety snad dva modely ( nechci být konkrétní ) havarovaly a bylo tam podezření že to mohl způsobit. Bez důkazů, ty nejsou skoro nikdy. Jenom jsem párkrát slyšel že na majety je nejlepší VBar ale i to je spíš iluze, Prostě někdo má radši Toyotu a jiný Volkswagena. Já jsem v tomhle dost opatrný, za hodně let jsem se Spiritem nikdy problém neměl. Nicméně i když tomu nevěřím, preventivně použiju uvolněného a prověřeného Demona. Jeho předchůdce Helicommand mi lítá dodnes v pohodě ve 450. Demon detekci vibrací nemá takže vibrace zkontroluji přes Spirita a potom jednotky prohodím.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 30.01.2023 18:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 5.6.2007
Příspěvky: 707
Bydliště: Zlín
Ahoj, no měl jsem na mysli právě zbarvení Air Zermatt, které se nevarábí. Je to skutečně kus pěkné mašiny. Já mám podezření, že se uvolnily baterie, řádně zasunuté a zacvaknuté, ale důkazy nemám. nicméně jednalo se jen o opravu kabiny v horní partii, nahrazení dvou samolepek, přelakování a pozorné oko si všimne určitě jen a pouze po upozornění. Mechanika je Trex 600 E s origo motorem, karbonový rám ale zjistil jsem vůle v hlavní hrídeli, které tam dříve nebyly, no mechanika půjde ještě do jara ven, zpátky na ližiny a pořádně otestovat pilotem 3D létání. je možné, že se seběhlo více faktorů. uvidíš, jak se popereš s celními poplatky, dej vědet třeba do mailu.

ideální je podle mne přidat delší čepy, trubičky a zajistit proti posuvu šroubkem, např s hlavou z 3D tisku s atrapou odpovídače, nebo antény. pod rotorem je na to perfektní díra. ty magnety byl krok vedle. díra je 4,5mm a čep 3,9mm. západka je tvořená dvěma vedle sebe polozenými magnety v pouzdru, které se nomálně odpuzují a ty je vlastně z boku přetáhneš na druhou stranu. Obratným chvatem však lze kabinu sundat i bez použití magnetů, což jsem zjistil až pozdě. ale jak říkám, nestalo se naštěstí nic tragického. ale nepříjemné to bylo.

_________________
Díky za toto fórum.


Naposledy upravil Maverick dne pon 30.01.2023 18:45, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 250 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3, 4, 5 ... 17  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz