Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 22.11.2023 9:08 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
Zdravím,
váhal jsem, jestli tento příspěvek dát sem a nebo do Cnc dílny, nakonec zvítězily Heli makety, protože výsledný model je trup na heli.

Na jaře nebo spíš už v zimě jsem se jako téměř čerstvý majitel tiskárny Průša pustil do tvorby trupu vrtulníku.
Neměl jsem vůbec zkušenosti s modelováním tzv. volnoplošných objektů. S úplně prvním seznámením mi pomohl uživatel fóra dudaj, pak jsem našel pár videí na youtube a zbytek jsem nějak intuitivně dovymyslel. Postupně vznikl model podle vrtulníku Agusta Koala A119. Určitě to není přesná maketa, nepovedlo se mi najít nějakou lepší monografii, takže 3D model vznikl s pomocí kombinace malého třípohledového náčrtku a fotek z internetu.

Následovaly pokusy o tisk. Jednoduché díly byly celkem bez problém, ale jakmile jsem se snažil k částem trupu přidat např. lem s otvory pro magnety a kolíky pro uchycení odnímatelné přední části trupu, narazil jsem se svými nulovými zkušenostmi na problém, jak sliceru vnutit i trošku složitější díly, ale nakonec jsem se nějak prokousal i tím.

Momentálně mám vytištěný kompletní trup na malinkou heli velikosti 120, vychází z Walkery V120D02S, ale s montáží mechaniky jsem se zatím nezabýval, raději jsem se pustil do většího exempláře ve velikosti na mechaniku heli Sniper. Trup má délku 1184mm.
Zkoušel jsem tisk z klasického PLA, z toho se pěkně tiskl malý trup, ale pak jsem našel filament LW-PLA-HT, což je materiál vypěňující během tisku a s upravenou teplotou skelného přechodu, takže by modely měly být odolnější vůči teplotě, než modely z klasického PLA a nebo LW-PLA. Tato vlastnost je ale vykoupena jinými zhoršenými vlastnostmi, konkrétně větším smrštěním a menší soudržností vrstev. Nicméně na trup vrtulníku, který sám nic nenese a je vlastně jen zavěšen na mechaniku, to myslím nijak zvlášť nevadí.
Takže větší trup jsem chtěl tisknout z tohoto materiálu a po nějakých pokusech a neúspěšně vytištěných dílech jsem našel konfiguraci tisku a potřebnou konstrukci dílů tak, že tisk se daří celkem spolehlivě.
Stěna trupu má tloušťku kolem 1mm, takže je nějaká rezerva na přebroušení. Spoje jednotlivých segmentů trupu jsou lepené řídkým vteřiňákem, vnitřní výztuhy v místě spojů dílů trupu jsou použité ne z důvodu pevnosti, ale z důvodu vyrovnání deformací vzniklých smrštěním matriálu při tisku, kdy poslední vrstvy jsou po obvodu o malinko větší. Při spojení dílů pak spoj vystupuje nad okolní povrch. A to lze u tohoto celkem tvárného materiálu vyřešit právě výztuhami, které materiál vyrovnají. Zbylé nepatrné nerovnosti lze přebrousit.
Smršťování větších dílů jsem z větší části eliminoval podélnými štěrbinami, který současně plní i funkci podélných výztuh.

Nohy jsou vytištěné z materiálu ASA 275, z něho mám připravené i montážní prvky pro upevnění mechaniky. Nohy jsou trochu měkké, uvidíme, jestli budou stačit.

Po zkušenostech s výrobou klasických laminátových trupů od nuly přes výrobu modelu, forem až po finální trupy nejvíc oceňuju dokonalou souměrnost, s tou byl vždycky největší boj :-)

Jsem sám zvědavý na praktické použití takto vzniklého trupu :-)

P.


Přílohy:
1855784.jpg
1855784.jpg
[ 117.73 KiB | Zobrazeno 1955 krát ]

Agusta Koala_3D model_1.JPG
Agusta Koala_3D model_1.JPG
[ 40.41 KiB | Zobrazeno 1955 krát ]

IMG_20230414_104123.jpg
IMG_20230414_104123.jpg
[ 63.46 KiB | Zobrazeno 1955 krát ]

IMG_20230624_074753.jpg
IMG_20230624_074753.jpg
[ 52.06 KiB | Zobrazeno 1955 krát ]

IMG_20231010_173227.jpg
IMG_20231010_173227.jpg
[ 54.69 KiB | Zobrazeno 1955 krát ]

IMG_20231010_173747.jpg
IMG_20231010_173747.jpg
[ 48.37 KiB | Zobrazeno 1955 krát ]

IMG_20231113_163048.jpg
IMG_20231113_163048.jpg
[ 43.15 KiB | Zobrazeno 1955 krát ]


_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 25.11.2023 17:58 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10764
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Velmi zajímavé. Mohl bych požádat o konfiguraci tisku? Stačí mi obrázky ze sliceru.

Používáš materiál od colorfabb? https://colorfabb.com/lw-pla-ht-white

Moje zkušenost s LW-pla je velmi dobrá. Letadlo, bílé Zero, jsem nechal na slunci celý den a v pohodě to vydrželo.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 26.11.2023 17:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
Ahoj,
přesně tak, tenhle materiál.
Přikládám printscreeny ze Sliceru, žádné jiné hodnoty jsem neměnil. Ani retrakci. Popravdě o většině parametrů nevím k čemu jsou, takže měnit je by bylo asi trochu chaotické :-)
Trošku se tvoří stringy, ale nijak dramaticky.
Tohle nastavení mi tiskne na 2 perimetry stěnu silnou cca 1mm. Kupodivu, když jsem zvyšoval teplotu nad 220°, tak se síla stěny zmenšovala. Na těch 220° mi vychází při stejném nastavení Násobiče extruze a Výchozí šířky extruze největší tloušťka stěny, takže z toho usuzuju, že materiál nejvíc vypěňuje.
Jak jsem psal, jsem pořád ještě začátečník, takže je pravděpodobné, že by se na tom dalo vymyslet ještě ledacos.
Testoval jsem to na kostce, kterou tisknu bez spodní a horní vodorovné stěny. Má dilatační spáry, které používám u větších dílů, abych snížil deformaci smrštěním při chladnutí při tisku. Takže kromě síly stěny na té kostce zjistím i optimální šířku spáry, aby to byla opravdu spára a ne plné žebro.
P.


Přílohy:
Slicer__Nastavení filamentu__LW-PLA-HT.JPG
Slicer__Nastavení filamentu__LW-PLA-HT.JPG
[ 44.75 KiB | Zobrazeno 1542 krát ]

Slicer__Nastavení tisku-Pokročilý__LW-PLA-HT.JPG
Slicer__Nastavení tisku-Pokročilý__LW-PLA-HT.JPG
[ 67.18 KiB | Zobrazeno 1542 krát ]

Slicer__Testovací kostka s dilatačními spárami__LW-PLA-HT.JPG
Slicer__Testovací kostka s dilatačními spárami__LW-PLA-HT.JPG
[ 98.16 KiB | Zobrazeno 1542 krát ]


_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 26.11.2023 19:11 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10764
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
Díky, zajímavé. Pokud se vrhnu na LW-PLA-HT, tak vím kde začít.

Jestli mohu poradit, tak změnou položky "Poloměr uzavření mezery v tiskové vrstvě" na 0 je možné používat nižší mezery pro výztuhy. Běžně 0,01 mm a tedy se to perfektně propojí.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: ned 26.11.2023 22:52 
Celkem nový uživatel
Celkem nový uživatel

Registrován: 10.11.2020
Příspěvky: 79
Bydliště: Líbeznice
pavel123 píše:
Momentálně mám vytištěný kompletní trup na malinkou heli velikosti 120, vychází z Walkery V120D02S, ale s montáží mechaniky jsem se zatím nezabýval, raději jsem se pustil do většího exempláře ve velikosti na mechaniku heli Sniper. Trup má délku 1184mm.
P.


Pěkná práce - u heli velikosti Sniper jsem zvědav jak to dopadne přímo z 3D tisku finální trup - pevnost, odolnost a hmotnost (tam bych už asi přemýšlel tisknout "formu" k laminování skořepiny). Přímý tisk trupu chci zkusit na zkoušku jen u MT325 lae jepravda, že mám jen LW-PLA...

_________________
MSF - Sniper(s) & Logo(s) & LA700’s


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.11.2023 10:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
MSP píše:

Pěkná práce - u heli velikosti Sniper jsem zvědav jak to dopadne přímo z 3D tisku finální trup - pevnost, odolnost a hmotnost (tam bych už asi přemýšlel tisknout "formu" k laminování skořepiny). Přímý tisk trupu chci zkusit na zkoušku jen u MT325 lae jepravda, že mám jen LW-PLA...


Ahoj,
na to jsem sám zvědavý :-) ale jak mám trup v ruce, tak pevnost je myslím dostatečná. Když to spadne, bude z toho hromádka trsátek na kytaru :-) , let a běžnou manipulaci to ale musí zvládnout v pohodě.
Materiál LW-PLA-HT má, jak jsem psal, zřejmě horší mechanické vlastnosti, mělo by to ale vydržet vyšší teplotu. S LW-PLA nemám zkušenost, zkusil jsem vytisknout jen část jednoho dílu trupu, protože jsem měl jen vzorek materiálu, pár metrů. Nedávno jsem koupil celou špulku, ale ještě jsem ji nevyndal, tenhle trup dotáhnu z HT materiálu.
K té pevnosti - HT materiál se dá v síle 1mm celkem snadno roztrhnout bez ohledu na to, jestli trhám od sebe vrstvy a nebo kolmo na vrstvy. Pevnost prostě nic moc. V porovnání s laminátem je to méně pevné a o něco málo těžší.

Tenhle trup je experiment. Šlo mi právě o ověření, jestli je možné nahradit laminát. Jasně že pokud bych měl v úmyslu dělat od jednoho trupu víc exemplářů, bylo by lepší vytisknout formu. A nebo robusnější model a na něm realizovat co nejdokonalejší povrch a pak ho zaformovat. Ale myslím, že pro dva, tři, čtyři exempláře, možná i pro deset, je výhodnější přímo tisknout trup. Forma na trup v této velikosti zabere poměrně dost místa v dílně, materiál na formu není nic levného. A přiznám se, že se mi hodně líbí zadat na tiskárně soubor, pustit tisk a za X hodin vyndat hotový díl.
Po tom, co jsem v minulosti vyrobil několik forem včetně modelů pro zaformování, je pro mě tenhle proces pořád ještě fascinující :-)

Ještě k materiálu - tisku trupu měl předcházet nějaký test materiálů - např. vytisknout několikrát stejnou část trupu z obou LW-PLA materiálů, nabarvit je různými odstíny barvy a nechat na slunci. Je pravděpodobné, že bych zjistil, že klasické LW-PLA by mi v pohodě stačilo, protože raději nechodím lítat, když se teplota blíží 30°.
Pokud by v tomto případě působila problém černá barva, muselo by se zřejmě volit zbarvení modelu, kde se černá nevyskytuje, např. jako zbarvení, které jsem použil na AS 350, kde je vlastně až na malé detaily jenom červená a bílá. Na AS 350 mám imitaci plechu na výfuku a na imitaci krycího plechu na trupu za výfukem - je to laminát a plast, nastříkané tmavou matnou šedou barvou. Fotky na konci vlákna o AS 350 jsou focené při lítání kdy se zrovna teplota těm 30° blížila a tyto díly ani po nějaké době na přímém slunci nebyly na omak nijak horké, jenom teplé.
Takže - chtělo by to udělat nějaké testy.

P.

_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.11.2023 14:54 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 24.4.2003
Příspěvky: 10764
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 266
Blog: Zobrazit blog (3)
TomasC píše:
"Poloměr uzavření mezery v tiskové vrstvě" na 0 je možné používat nižší mezery pro výztuhy. Běžně 0,01 mm a tedy se to perfektně propojí.



Pokusím se to trochu víc popsat..

"Poloměr uzavření mezery v tiskové vrstvě" je parametr, kdy slicer řeší které mezery v souboru má ignorovat. Některé modely z internetu jsou "děravé" a nastavení na nějakou hodnotu problém vyřeší.

Ale když chci tisknout povrchové výztuhy, tak mezera musí být větší než tento parametr, jinak mezera nevznikne.

Je však potřebné, aby byl soubor korektní a bez mezer.

Tady je třeba na obrázku jenObrys.png vidět viewtopic.php?f=146&t=92177&start=60#p1553083
že nastavení na 0,2 vede k tomu, že povrchové výztuhy zmizí.


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.11.2023 15:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
TomasC píše:


Pokusím se to trochu víc popsat..

"Poloměr uzavření mezery v tiskové vrstvě" je parametr, kdy slicer řeší které mezery v souboru má ignorovat. Některé modely z internetu jsou "děravé" a nastavení na nějakou hodnotu problém vyřeší.

Ale když chci tisknout povrchové výztuhy, tak mezera musí být větší než tento parametr, jinak mezera nevznikne.

Je však potřebné, aby byl soubor korektní a bez mezer.

Tady je třeba na obrázku jenObrys.png vidět http://www.rcmania.cz/viewtopic.php?f=1 ... 0#p1553083
že nastavení na 0,2 vede k tomu, že povrchové výztuhy zmizí.



Díky, tohle je pro mě velmi zajímavé. Opravdu jsem v tomhle oboru začátečník a jak jsem psal, o většině parametrů nastavitelných ve Sliceru nevím vůbec k čemu jsou. Tohle je už vyšší level používání sliceru :-) Měl bych si založit nějakou knihovnu a tam si ukládat podobné věci, určitě se budou hodit.
Ještě jednou díky za vysvětlení!

_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 01.12.2023 16:27 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Je za tím obrovský kus práce doslova od nuly resp. sestavení tiskárny a prvního zapnutí. Obdivuji, myslím že bych to takhle nedotáhnul. Je fakt že motivace je silný motor, tady je to vidět. Když jsem si prohlížel výsledek poprvé, nádhera.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 10.12.2023 15:38 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
Trochu jsem pokročil, mám vyřešenou instalaci mechaniky do trupu. Kromě hliníkových jeklů jsem chtěl všechny montážní prvky vyrobit na tiskárně. Červené díly jsou z materiálu ASA 275 a hlavní díly, které drží podvozky a shory jekly, jsou z Prusamentu ASA. Na mechanice budou ještě nahoře u zadních serv cykliky montážní body s pružnými rozpěrkami, které zapadnou do lemu trupu v místě napojení na odnímatelnou přední část. Tenhle způsob se mi osvědčil u sportovního trupu, ve kterém doteď mechanika Sniper létala.
Zadní část trupu je celá odnímatelná pro snazší přístup k převodovce vrtulky. Estetičtější by bylo zadní odnímatelnou část fixovat magnety a kolíky jako čumák, ale už by se to těžko předělávalo, tak třeba příště.


Přílohy:
IMG_20231210_144013.jpg
IMG_20231210_144013.jpg
[ 57.71 KiB | Zobrazeno 1173 krát ]

IMG_20231205_135854.jpg
IMG_20231205_135854.jpg
[ 85.88 KiB | Zobrazeno 1173 krát ]

IMG_20231205_135906.jpg
IMG_20231205_135906.jpg
[ 62.76 KiB | Zobrazeno 1173 krát ]

IMG_20231210_144312.jpg
IMG_20231210_144312.jpg
[ 60.13 KiB | Zobrazeno 1173 krát ]

IMG_20231205_140150.jpg
IMG_20231205_140150.jpg
[ 53.17 KiB | Zobrazeno 1173 krát ]


_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 10.12.2023 16:00 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Máš to skvěle vymyšlené, to mě vždycky dostane. S tou tiskárnou ses posunul hodně kupředu, líbí se mi jak rychle jsi se prokousal skrz instalace, programy a pak i materiály - experimentování. Přesně u takových lidí tenhle systém generuje nejlepší výsledky a inovace.

Jsem zvědavý jaká bude tuhost trupu, jestli to nebude generovat nějaké vibrace, případně do lokálně vyztužit.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 20.01.2024 10:31 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru

Registrován: 18.1.2012
Příspěvky: 1212
Bydliště: Praha
Heli je připravená pro letovou zkoušku, bohužel od té doby je zima a nebo vítr a nebo oboje dohromady.
Neměl jsem na okna jinou 3D folii, než imitaci uhlíku, ale nevadí, povrch je provizorní, uvidí se, jestli bude síla si s tím nějak dál hrát :)
Příjemně mě překvapilo, že materiál LW_PLA_HT snesl bez problémů i opatrné nahřívání folie fénem.


Přílohy:
IMG_20231219_085327.jpg
IMG_20231219_085327.jpg
[ 53.64 KiB | Zobrazeno 338 krát ]


_________________
Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 20.01.2024 12:25 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Ten materiál má velký potenciál, našel jsi skvělou cestu. Nejhorší za mě je vytvořit data což jsi překonal, pak už to jede samo.

Okolo 24. se má oteplit jenomže bude hrozně foukat, musíme ještě nějaký ten měsíc vydržet....

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 13 ] 

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 12 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz