Autor |
Zpráva |
pavel123
|
Napsal: stř 20.12.2017 10:41 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Na tom něco je, ale asi by to chtělo nejdřív simulátor - na něm jsem autorotaci zkoušel už před lety, napoprvé velký nadšení, heli dosedla jak do peřin, ale to se povedlo jen jednou a pak už nikdy A taky by to chtělo nějak poladit regl, aby se motor sice plynule rozbíhal, ale ne při přepnutí zpátky z autorotace. Obávám se, že mně se rozbíhá pomalu i při tom, ale je pravda, že jsem to nikdy nezkusil. Takže myslíš Snipera neprodávat, jak mám v úmyslu, ale trénovat na něm autorotaci?
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
OPR
|
Napsal: stř 20.12.2017 10:51 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
Sniper autorotuje velmi dobře. Asi video nikde nemám, ale podává opravdu dobré výkony. Samozřejmě by daleko lepší byl třeba starý trex 600 nebo nějaká jiný elektrická padesátka či devadesátka .....
Existuje pro nácvik fígl s plynem ...... kdy si odpozoruješ na jaké procento regl vypíná a přestává točit s motorem. Od tohoto procenta kdy vypne přidáš tři procenta nahoru, tak abys měl jistotu že ti vždy motor pojede a na tyhle nejmenší otáčky se můžeš učit přechody do autorotace, sestupy v autorotci dolů, celkový rozpočet setupu (výšku, úhel, rychlost a náklon vrtulníku ) vcelku bezpečně. jelikož vynecháš poslední fázi před dosednutím - což je podrovnání (nebo jej jen naznačíš) . Jelikož budeš mít pořád zapnutý motor, a sednutí jen zavisíš. On už v tom zas tak veliký rozdíl není, jen to podrovnání musí být v určité max výšce. protože pak už jen dost špatně kontroluješ rychlost dosednutí.
Na tyhle tréningye je super cokoliv X600 vrtulník.
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: stř 20.12.2017 11:33 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Tos mi nasadil brouka do hlavy. Asi by to opravdu bylo na místě si autorotaci nacvičit. Až se k tomu odhodlám, což bude nejdřív na jaře, protože v zimě lítat nehodlám, tak Tě možná poprosím o pár rad do začátku
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
OPR
|
Napsal: stř 20.12.2017 11:58 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
Ty jo to bych chcípnul do jara nelítat ... ale jasně zima je na nic. Je to jednoduchý, pokud to co jsem napsal je srozumitelné a rozumíš tomu pak v tom nic není.
|
|
Nahoru |
|
|
pavel123
|
Napsal: stř 20.12.2017 14:14 |
|
Mecenáš serveru
|
|
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
|
Jen ty ruce a hlava v tom jsou No, a ta zima - když jsem byl mladší, chodíval jsem lítat mráz nemráz. Ale teď už jsem skorodědek a nezpůsobuju si dobrovolně nějaký nepohodlí
_________________ Benzín.heli vl. konstrukce, mot. G290RC, Spirit; heli 120 vl.konstr.; hk250(MD500); Sniper, Spirit
|
|
Nahoru |
|
|
Michael Gulyj
|
Napsal: stř 20.12.2017 15:02 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.7.2015 Příspěvky: 801
|
Tak chlapci, do toho mě neumotáte. Lítat v zimě?, mě se kolikrát nechce ani v létě a autorotace- no, to už vůbec ne. Jsem si plně vědom, že to není dobré a jsem připraven nést všechny následky .
_________________ Westland Wessex Bell 47G Sioux Futaba T-10CG
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: stř 20.12.2017 17:25 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Autorotaci jsem se nikdy nazivo neucil. Na simu ano, ale tam to jde samo. Nikdy v zivote bych se v realu nedonutil zmacknout to cervene tlacitko..... Ale nekolikrat jsem byl donucen autorotovat a vzdycky se to povedlo. Proste to v hlave nejak mam, vim co udelat a v krizovce to nejak (ne perfektne) dam.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
Relax
|
Napsal: stř 20.12.2017 21:02 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5078 Bydliště: Praha 6
|
Nevím teď jestli lítáš Pavle mód jedna ale pokud ano, půjčím Ti na nácvik 550. Je na to velmi dobrá, listy už mají slušnou rezervu váhy a hned tak se nezastaví. Přes točítko nastavuju otáčky přesně tak jak píše OPR, vím kde motor vypíná a dávám cca tři zoubky navrch. Proti normálu to vypadá jako že to letí na kozí dech ale kdepak, úplně to stačí na plynulé nastoupání do deseti vteřin na výšku která ja akorát. Proti větru, chce to najít odhad jak daleko od sebe to pustit z kopce dolů aby se klíčová fáze přidání kolektivu a podrovnání odehrála v zóně dobrého sledování a ne někde daleko. Kolik dát do mínusu kolektiv, kdy za to začít tahat. Někdy se to tak roztočí, že je času na sednutí mnohem víc než bys čekal. Občas to dělám pro zábavu a taky z praktických důvodů. S mechanikou Hughese a pětilistem jsem ale při posledním vypnutí JIVE při přetížení ( bylo i to video ) autorotaci nezvládnul dobře a ulomil jednu stranu podvozku. Vycházel jsem z nácviku s 550 a úplně zapomněl, že pětilist nemá zdaleka takovou setrvačnost, lehoučké úzké listy proti dvěma širokým těžkým lopatám co tam byly dřív. Na druhou stranu to bylo dobře protože sice to už Hughese neuneslo a ze dvou metrů šel volným pádem kdy jsem uhlídal jenom aby se nesvezl na bok, naštěstí se listy stihly takřka úplně zastavit a nic jim nebylo ( na rozdíl od vrtulky Helitec na kterou se stačí zle podívat ). A taky jsem byl víc nervózní než obvykle kdy to vždycky nějak dám. Došlo mi že jsou tam drahé listy, pětilistá hlava, vrtulka Helitec..... Trénink na simu může něco málo pomoct ale naživo je to jiná káva. S Hughesem s dvoulistem jsem nácvik autorotace výhledově plánoval, už na to nedošlo. S pětilistem se do toho moc nepohrnu. Točí to o dost míň, lehoučké listy ztratí rychle otáčky a jinak klesá 550 a těžká maketa. Nedělám si moc iluze že bych model 100% zachránil před vážným poškozením. A taky se lítá mnohem níž, z deseti třiceti metrů podle mě nejsou podmínky a čas na provedení efektivní autorotace.
_________________ TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G http://relax450.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
OPR
|
Napsal: čtv 21.12.2017 7:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
To je věc kterou Tom vystihl dobře. S maketou se létá ..... jako s maketou a to moc nenahrává úspěchu při autorotaci. Ale i tak si myslím že je lepší ji umět, už jen proto, aby člověk ztratil tu křečovitou nervozitu .... při ní se totiž moc dobře nepracuje. Když srovnám svoje začátky a vzpomenu jsi jak jsem zbrkle kvedlal a daleko víc toho posral, než když už jsem měl za sebou třeba svojí 100 autorotaci a už jsem si dovolil i plánovat místo na přistání - nejenom heli svést dolů ale i určit kam má stroj přistát ...... pak se ta normální autorotace dělá daleko víc v pohodě a člověk teprve zjistí kolik navíc parazitních korekcí dělal a byli zbytečné a kontraproduktivní.
Pravda je ta že nácvik je jedna věc ( kdy si naletíš někam do ideální výšky a vzdálenosti) a realita záchrany stroje při potížích v tom místě věc druhá ( daleko od sebe, nízko nad terénem, špatně vítr ..... )
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: čtv 21.12.2017 8:47 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Ano, presne se nakousl problemek u maket. Netvrdim ze s nimi nejde autorotovat, ale..... Letis vetsinou dost nizko a pomalu. Lita se na opravdu nizke otacky a vaha cele makety v porovnani s 3D masinou stejne velikosti je skoro dvojnasobna. Takze trenink s akro helinou asi ano, ale real s maketou bude uplne o necem jinem. No a ze by se nekdo dobrovolne poustel do trenovani autorotace s vymazlenou maketou.... ? Tak to bych hluboce smeknul.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
Relax
|
Napsal: čtv 21.12.2017 12:32 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5078 Bydliště: Praha 6
|
Nácvik autorotace s klasickou heli je k nezaplacení. Pro všechny kteří lítají s vařečkou by měla být autorotace zvládnutá. Nebo aspoň vyzkoušená, protože jim dává šanci zachránit jinak většinou zbytečně ztracený model. Navíc se dozví mnohem víc o aerodynamice a fyzice a získají větší cit pro model. S maketou to nikdo dobrovolně zkoušet nebude, určitě ne pod řádově nadsazenou "bezpečnou" výškou. Níž nebo v typické krizovce to udělá leda blázen . Jak píše OPR, zvládnutí autorotace se hodit bude vždy i s maketou. Nejde o to nespadnout ale spadnout tak kdy je to ještě líp nebo vůbec opravitelné, rozhodují detaily. Může to být oprava za pár stovek pár tisíc nebo popelnice se vším co k tomu patří,,,, Základ je mít maketu v co nejlepším technickém stavu, žádné kompromisy, udělátka a úsporná řešení. To je perspektivní cesta na zem. Častěji než u vařečky vše kontrolovat přestože je k některým věcem horší přístup. A dobře model poslouchat, řada mechanických věcí se hlásí dopředu. Převody, ložiska. U některých kategorií ( velikostí ) a hlavně výrobce trpí díly víc a rychleji, je potřeba to víc hlídat nebo i preventivně vyměnit. Elektronika, kabeláž a konektory jsou samostatná disciplína kde se dá taky leccos podcenit, stačí volný konektor který se vibracemi uvolní a asi není horší situace než něco podobného zjistit, pokud se to ostatně v troskách vůbec najde. Já byl kdysi milimetr od vysunutí serva výškovky z jednotky, začalo to zlobit během roztáčení rotoru. Stát se to za chvíli bylo hotovo. Pořád se ale maketa za všechna úskalí odmění neopakovatelným zážitkem když jde pěkně vzduchem, o to víc když jí někdo dokáže postavit takřka od nuly.
_________________ TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G http://relax450.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Relax
|
Napsal: čtv 21.12.2017 13:05 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5078 Bydliště: Praha 6
|
Samozřejmě, stažené otáčky. Jednak hrozí že první pokus bude i tím posledním. Těch autorotací se na jedné baterce stihnou desítky, odběr je mnohem nižší a let je tak delší. Celkem velmi rychle se to stane i zábavné což bylo předtím velmi iluzorní . S vypnutým motorem je to pak úplně stejné.
_________________ TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G http://relax450.rajce.idnes.cz
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|