Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5078 Bydliště: Praha 6
Endpointy jsou max výchylky když nejsou zapnuté dvojité výchylky (D/R - Dual rate). Nastavení D/R je samostatné menu v rádiu, u TF8G je to společně s Expo kde můžeš pro tři funkce Ail, Elev a Rud samostatně nastavit co potřebuješ a přiřadit spínače. S D/R jenom omezíš rozsah výchylky, s endpointy nehneš. Mě vyšlo akorát 70% ale to je naprosto individuální podle heli a pilota. Všechno se dá přehnat .
Registrován: 20.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky:1 Blog:Zobrazit blog (2)
pavel123 píše:
..... Pro OPRa: - koukám, žes teď napsal - já to chápu tak, že se omezí koncové body (myslím, že se to jmenuje ATV) - přesně jak píšeš - zmenším velikost výchylky, která je po nastavení FBL jednotky na 100%, třeba na 75%. Já jsem je už rovnou zmenšil cca na 80%, ale klidně je zmenším ještě o 10% nebo i víc, podle potřeby. Jak lítám málokdy, tak se obávám, že bych na tohle zas mohl zapomenout. Ale v případě makety je to jedno, větší výchylky nebudou nejsíš vůbec zapotřebí, takže půjdu cestou zmenšení výchylek, jak píše Petr.
Úpravou koncových bodů - tedy výchylek, řekneš FBL jednotce jak rychle se má otáčet okolo dané osy. Se samou podstatou výchylek serv / čti jak daleko srvopáka bude jezdit tak jak to známe z nastavování pádlových mechanik/ to nemá co společného. Určíš jí tím yaw rate = rychlost rotace.
Tím chci říct, že pro FBL jednotky je v "99% případů" (záleží jak FBL jednotka vidí rozsah kanálu = co leze do FBL z rádia ) výchozí hodnota roztažení kanálu 100%. Je to rozsah kanálu, který jednotka vidí a pracuje s ním. Stažením třeba na 70% se vrtulník značně otupí. Pro mne hodnota už 60% je velice nepříjemná. Vrtulník je tupí a reaguje na potřebnou korekci v řízení nedostatečným měřítkem zamýšlené korekce.
Tak jen na to pozor a myslet na to a stahovat procenta opatrně.
Ahoj Pavle, nemáš to jednoduchý, ale ty to dáš a já ti fandim. Osobně se považuju za dost mizernýho pilota, takže mam možná omezený nároky na ovládání. Já mam Wessexe nastavenýho, že kdybych na rádiu přepnul cokoli, kamkoli, nic se nestane- samozřejmě krom vypínače motoru Jedny otáčky, jedny výchylky, zisky, prostě všechno a naprosto mě to vyhovuje a jsem přesvědčenej, že Westland je plnně schopen maketovýho letu. Pravda- mašinu mi nastavoval mistr a tak to zůstalo .
_________________ Westland Wessex Bell 47G Sioux Futaba T-10CG
ATV a Dual rate v podstate delaji to same. Omezi rozsah kanalu. S tim ze ATV je natvrdo a Dual rate si muzes prepinat. Zmensenim ATV si zadnou nelinearitu do rizeni nezaneses. Tu ti dela expo. Proto nemam expo rad. Kdyz je rizeni moc ostre, stahnu rychlost rotace v bezpadlu. Pokud je to stale moc, stahnu jeste ATV.
U vsech maket nastavuji ve Spiritu rychlost rotace na minimum, letovy projev na 1, rozsah cykliky 8 stupnu a pocatecni reakce cykliky na minimum. To je zakladni nastaveni. U zadne makety jsem s tim pak uz nepotreboval hybat. Takhle letaji moje Mi8, UH-60 a Bell, Svico s Bellem, Martinova Mi8, Bell412 dalsiho Martina a Michaeluv Wessex. Takze dvou, ctyr a petilist. Vsechno jedno a vsechno stejne. Nastaveni vrtulky se trochu lisi u kazde heli. Nastaveni obou zisku se lisi u kazde heliny a u nekterych je stahnute ATV pro vrtulku. Nekdo tam ma i expo. Proto pisu, ze je to podle kazdeho, komu co lepe vyhovuje.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5078 Bydliště: Praha 6
Jaké máš Pavle vlastně rádio ? Futaba ( TF8G ) má Endpointy v Linkage menu, Dual Rate v Model Menu. V rámci Dual rate můžeš nebo nemusíš nastavit i Expa, na stejný nebo odlišné spínače.
Na dvojité výchylky jsem si zvykl u letadla, pokud dost foukalo nebo jsem letěl něco dynamičtějšího, přepínal jsem to podle toho. U heli jsem to doteď neměl ale má to určitě výhodu, tedy okolo nebo do 70%. To už je dostatečně znát, na druhou stranu to není tolik aby to heli razantně limitovalo. Naopak pro maketový projev je to výhoda podobně jako snížení otáček jaké jsem dosáhnul. Když si teď pustím nedávná videa kde to točí 1500-1800, vidím jaký to byl nesmysl.
Probírali jsme mailem ty otáčky kdy jsem zvažoval kvůli zvuku točit o něco víc na menší náběh listu s tím že by to mělo realističtější zvuk. Už jsem to někdy v minulosti nadnesl a bylo to vyhodnocené jako neoptimální řešení, ten text jsem nenašel. Když si do toho promítnu poslední lety na troje otáčky tak je to tam vlastně v praxi řešené. Motor i rotor točí na vyšší otáčky víc, pokud letím ve stejné výšce jako předtím na nižší tak mám logicky menší úhel na listech protože se stejným úhlem na listech bych na vyšší otáčky stále stoupal. V odhadu mi vyšla vyšší spotřeba, vyšší o 2 až 7 Ampér ( střední, vysoké ). Takže se projeví víc spotřeba a efekt vyšších otáček a ostřejšího zvuku nebude zadarmo resp. sice menší úhel na listech a potřebný výkon, nicméně spotřeba vyšší.
Registrován: 20.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky:1 Blog:Zobrazit blog (2)
Odpor je vyšší proto, že stejný list (byť na vyšší otáčky máš o něco menší úhel náběhu) ale za to jej musíš vícekrát za stejnou časovou jednotku protlačit odporovým prostředím - vzduchem. A odpor v závislosti na rychlosti proudění okolo tělesa roste něco méně než druhou mocninou. A spotřeba s tím úměrně poroste. Snížení otáček (snížení počtu protlačených cyklů listem v odporovém prostředí) má velmi, blahodárné vliv na délku letu. Tak že chtěné je to, abys měl motor roztočený otáčkách vycházející z optimálního otevření regulátoru a výsledné nízké otáčky ladil pastorkem, či motorem s vhodným KV. Popřípadě nejlépe kombinace obého.
Konkrétně pro můj případ kdy jsem si pro svůj letový styl vypozoroval otáčky pro mne vyhovující spolu s nejlepší spotřebou je 48% (cca 1270 ot/min) otevření regulátoru. Kdy mám ještě motor dostatečně roztočený aby zvládal dynamikou přecházet přes výkonové špičky, ale zbytečne zase nemám otevřenou hráz v regulátoru.
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
OPR píše:
Úpravou koncových bodů - tedy výchylek, řekneš FBL jednotce jak rychle se má otáčet okolo dané osy. Se samou podstatou výchylek serv / čti jak daleko srvopáka bude jezdit tak jak to známe z nastavování pádlových mechanik/ to nemá co společného. Určíš jí tím yaw rate = rychlost rotace.
Tím chci říct, že pro FBL jednotky je v "99% případů" (záleží jak FBL jednotka vidí rozsah kanálu = co leze do FBL z rádia ) výchozí hodnota roztažení kanálu 100%. Je to rozsah kanálu, který jednotka vidí a pracuje s ním. Stažením třeba na 70% se vrtulník značně otupí. Pro mne hodnota už 60% je velice nepříjemná. Vrtulník je tupí a reaguje na potřebnou korekci v řízení nedostatečným měřítkem zamýšlené korekce.
Tak jen na to pozor a myslet na to a stahovat procenta opatrně.
Ahoj, tohle o FBL vím, psal jsem o nastavení ve vysílači. Ten postřeh se stažením třeba na 60% a následnou tupostí heli je zajímavý, tak nízko jsem myslím nikdy nešel. Takže díky, budu to stahovat opatrně
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
Michael Gulyj píše:
Ahoj Pavle, nemáš to jednoduchý, ale ty to dáš a já ti fandim. Osobně se považuju za dost mizernýho pilota, takže mam možná omezený nároky na ovládání. Já mam Wessexe nastavenýho, že kdybych na rádiu přepnul cokoli, kamkoli, nic se nestane- samozřejmě krom vypínače motoru Jedny otáčky, jedny výchylky, zisky, prostě všechno a naprosto mě to vyhovuje a jsem přesvědčenej, že Westland je plnně schopen maketovýho letu. Pravda- mašinu mi nastavoval mistr a tak to zůstalo .
Ahoj Michaeli, já myslím, že se trošku podceňuješ Momentálně to mám vlastně taky tak - jedny otáčky na jedný předvolbě, protože na druhý jsou vyšší a začne to vibrovat. Takže taky jedny otáčky a jeden zisk ale zatím jsem rád, že se s tím konečně dá lítat a ne jen ladit vibrace, a kosmetický věco, jako letový projev, mě teprve čekají
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
pkotatko píše:
ATV a Dual rate v podstate delaji to same. Omezi rozsah kanalu. S tim ze ATV je natvrdo a Dual rate si muzes prepinat. Zmensenim ATV si zadnou nelinearitu do rizeni nezaneses. Tu ti dela expo. Proto nemam expo rad. Kdyz je rizeni moc ostre, stahnu rychlost rotace v bezpadlu. Pokud je to stale moc, stahnu jeste ATV.
U vsech maket nastavuji ve Spiritu rychlost rotace na minimum, letovy projev na 1, rozsah cykliky 8 stupnu a pocatecni reakce cykliky na minimum. To je zakladni nastaveni. U zadne makety jsem s tim pak uz nepotreboval hybat. Takhle letaji moje Mi8, UH-60 a Bell, Svico s Bellem, Martinova Mi8, Bell412 dalsiho Martina a Michaeluv Wessex. Takze dvou, ctyr a petilist. Vsechno jedno a vsechno stejne. Nastaveni vrtulky se trochu lisi u kazde heli. Nastaveni obou zisku se lisi u kazde heliny a u nekterych je stahnute ATV pro vrtulku. Nekdo tam ma i expo. Proto pisu, ze je to podle kazdeho, komu co lepe vyhovuje.
Petře díky, tohle nastavení si musím někam zkopírovat a uložit a vyzkoušet. Já jsem zatím vždycky vystačil s defaultními hodnotami (u Spirita i Microbeasta) a řešil jsem jen nastavení nutných veličin. Ale jsem napsal před chvílí, letový projev budu teprve řešit, zatím jsem rád, že když jedu lítat, že si zalítám a neřeším hrozící rozsypání heli
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
Relax píše:
Jaké máš Pavle vlastně rádio ? Futaba ( TF8G ) má Endpointy v Linkage menu, Dual Rate v Model Menu. V rámci Dual rate můžeš nebo nemusíš nastavit i Expa, na stejný nebo odlišné spínače. . . .
Tomáši, zapomněl jsem reagovat na Tvůj dotaz na rádio. Psal jsem odpovědi z telefonu a to jsem vždycky rád, že napíšu aspoň něco Mám Futabu FF9, koupil jsem ji zhruba někdy v roce 2006 nebo tak nějak, když jsem už nějakou dobu lítal s benzínovou heli a chtěl jsem něco líp vybaveného pro heli, než Futaba FC-16, kterou jsem tehdy měl (a mám dodnes). Ta FF9 byla ještě na 35MHz, ale naštěstí s výměnným VF modulem. Časem jsem si dokoupil modul 2,4GHz + 2 přijímače - nejdřív Graupner, ten se ukázal být docela nepovedený (velmi slušně řečeno), naštěstí mi to v rámci reklamace P.Dvořák (nebo Dvorzak?) vyměnil za FASST (s tučným doplatkem ), ale nelituju, od té doby, co mám FASST jsem nezaznamenal jediný problém.
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5078 Bydliště: Praha 6
Snad jakákoliv Futaba je kvalitní, nesetkal jsem se s opakem. Tak ať slouží dál.
Já mám ještě FF7, tu jsem kupoval u Hnízdila právě na Próčko protože umí šestikanálovou heli. Na 550 a makety už jsem šel do TF8G, na heli klasika. Ta umí kromě telemetrie skoro vše potřebné.
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
pavel123 píše:
quote="OPR"
Úpravou koncových bodů - tedy výchylek, řekneš FBL jednotce jak rychle se má otáčet okolo dané osy. Se samou podstatou výchylek serv / čti jak daleko srvopáka bude jezdit tak jak to známe z nastavování pádlových mechanik/ to nemá co společného. Určíš jí tím yaw rate = rychlost rotace.
Tím chci říct, že pro FBL jednotky je v "99% případů" (záleží jak FBL jednotka vidí rozsah kanálu = co leze do FBL z rádia ) výchozí hodnota roztažení kanálu 100%. Je to rozsah kanálu, který jednotka vidí a pracuje s ním. Stažením třeba na 70% se vrtulník značně otupí. Pro mne hodnota už 60% je velice nepříjemná. Vrtulník je tupí a reaguje na potřebnou korekci v řízení nedostatečným měřítkem zamýšlené korekce.
Tak jen na to pozor a myslet na to a stahovat procenta opatrně./quote
Ahoj, tohle o FBL vím, psal jsem o nastavení ve vysílači. Ten postřeh se stažením třeba na 60% a následnou tupostí heli je zajímavý, tak nízko jsem myslím nikdy nešel. Takže díky, budu to stahovat opatrně
Včera jsem k večeru udělal 2 lety, před druhým jsem trošku stáhl velikost výchylek ve vysílači pro cykliku a překvapilo mě, že jsem tam do té doby měl plných 100% ještě od nastavování Spirita Zmenšil jsem rozsah na 94%, asi je to trošku "způsobnější", ale rozdíl je velmi malý, tak to ještě budu snižovat. Dobré je, že to letělo s novými provizorními ocasy stavěnými klasicky z balsy, takže budu moct povrchově doupravit a zaformovat stávající ocasy, které byly stavěné jako budoucí kopyto pro zaformování. Takže jsou těžké jako kráva,ale za to hodně tuhé. Ty balsové jsou výrazně lehčí a méně tuhé a přesto ani náznak vibrací, což mě potěšilo
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
V pátek, jak už zmínil Tomáš ve svém vláknu, jsme se sešli na lítání a Tomáš natočil 2 lety mého rozestavěného Hughese, navíc udělal i spoustu krásných fotek letící heli. Když jsem viděl jeho pěkného Hughese, kterému 5ti listý rotor vyloženě sluší, a vedle něho svůj polotovar, uvědomil jsem si, kolik je na tom ještě práce...
Uživatelé procházející toto fórum: mati, Relax a 14 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru