Switch to full style
Vše co je maketou, polomaketou ale i nějakou 1/4maketou skutečného stroje.

Pravidla fóra

O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
Odeslat odpověď

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

sob 07.07.2018 17:14

Pro čísla mám nějakou slabost. Obvykle si nepamatuju co bylo včera k obědu ale jak obsahuje informace číslo tak je ve výhodě. Hlavně když se dají ta čísla porovnávat a něco z toho vyvodit. Je mi jedno že je to jednou cenná věc a jindy ( většinou ) marginálie :-).

Každá baterka má rodný list kde je kromě pořadí a výchozí kapacity v % nabíjecí proud, kolik se dobilo, měrný odpor, rozdíl na článek, doba nabití, datum a v čem byla použitá = kolik se vylítalo mA což ukáže další nabití. Je to zapisované ručně do tabulek z excelu. Je tam dobře vidět od kdy a jak jde výkon baterky dolů, v jakých parametrech. Doplňují to záznamy o extrémním vybití nebo nějaké anomálie.

První roky jsem si u 450 a 550 evidoval všechny nehody, nákup dílů apod. Pak sklad dílů, evidence všech nákladů při pořizování v kategorii elektronika a nabíjení, díly podle modelů. Člověk tak přesně věděl co to obnáší. Pádů ubylo a přestal jsem si tak evidovat opravy, bylo to stejně spíš "blbnutí na kvadrát". Základ si vedu pořád, poslední roky to jde hodně dolů tak už nemám žádné výčitky a co tajit. Kolegové vždycky kroutili hlavou. Podobná čísla nechtějí vidět ani náhodou, natož někdo další doma :-).

Určitě to mám převzaté z práce, archivace dat a snímků k tomu co řešíme. Člověk to pak podvědomě dělá pořád.

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

ned 08.07.2018 13:28

Díky Petrovi z Klecan sem můžu dát první letové video air to air, navíc ne jenom s Hughesem.

Tím že foukalo je letově nic moc ale jak se u karet říká "první vyhrání z kapsy vyhání" a určitě to zopakujeme až nebude vítr. Hughes je v tu chvíli úplně jiný model a taky to chce dobře promyslet choreografii. Viset víceméně šikmo nad sebou nebyl z mé strany dobrý nápad protože se špatně odhaduje sebemenší změna výšky, která je pro záběr z dronu už špatná. Ale i tak z toho mám radost :-).



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

ned 08.07.2018 16:05

Škoda žes nedal vědět.Byl jsem na dohled kamery.V lídlu :)

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

ned 08.07.2018 16:33

To mě nenapadlo,,,,, příště se určitě ozvu.

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

pon 09.07.2018 11:16

Ahoj Tomáši,
to video z dronu je pěkný. Určitý ospravedlnění existence dronů :D
A pěkný letiště. Bylo by možný si tam někdy společně zalítat? - teda až budu konečně mít s čím... :)
P.

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

pon 09.07.2018 16:34

Letiště je to skvělý, nemá zázemí jak Sobínka (WC) ani 220V ale jinak nemá chybu. Orientace osy východ - západ. Muselo by se to domluvit s náčelníkem a třeba férově a podle využití ( sraz více maket) přispět jednorázově na sekání apod. Taky mít kliku že tam nebudou místní. Není to ale tolik frekventované jako jiná letiště. Já tam jezdím tak 2x do roka, až s Blankou se to dá jet za rozumnou dobu a cenu lehce nad úrovní kam jezdím s Hughesem častěji. Určitě se domluvíme a vyjednávám to s Petrem.

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

pon 09.07.2018 21:43

Jsem rád že se moje video líbí...

O letiště se starám a domluvit lítání není problém. Dá se pohodlně lítat celý den se sluncem v zádech. V tomto směru nemá naše plocha konkurenci...

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

pon 09.07.2018 22:42

Ruzyně má hlavní dráhu azimutově 24 - 06, ML Sobínka 25 - 07 a ML Klecany 26 - 08. Tedy hodně podobné. Z hlediska podvečerního slunce jsou na tom Klecany nejlíp. Jako lokalita rovněž. Přilehlá komunikace V Honech, vzdálená 60 metrů v ose dráhy nemá žádný velký provoz a okolo letiště nejsou žádné stromy a budovy které by překážely modelům. Nejbližší jsou vzdálené až 200 metrů ( Ahold ) resp. 300 metrů, vícepatrové domy. Tedy nic co by omezovalo obvyklé lítání. Letiště je zabezpečené proti pohybu nežádoucích osob podobně jako Sobínka, je to logické.

U Sobínky se situace změnila výstavbou budov firmy na pražení kávy, na druhou stranu jsou za zády pilotů a tedy v prostoru, kde se nesmí s modelem pohybovat. Sobínce Na je značné množství členů a proto velmi malá šance přijet a mít prostor víceméně pro sebe. Je tam několik spolkových aktivit včetně tréninků a závodů ( například Combat WWII apod ). Je tam výborná parta i zázemí. Členství jsem ukončil záhy po rozpadnutí party s heli. Na ostatní působí vrtulníky odtažitě a příliš nebezpečně, není divu :-).

Poplatky za členství jsou tam celkem vysoké ( jenom důchodci mají velkou slevu ), částka závisí na počtu odpracovaných brigád. Ale je k dispozici dlouhá asfaltová dráha, velká zatravněná plocha i technické zázemí, které se jinde hledají velmi obtížně. Možná dál mimo Prahu.

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

úte 10.07.2018 8:37

Ahoj Tomáši.
Hughesovi to moc sluší! Paráda!
Píšeš o zhoršení let. vlastností oproti dvoulistu... dovedeš to blíže specifikovat? Zajímá mě, zda máš stejné dojmy jako já... :)
díky, švíco

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

úte 10.07.2018 13:58

plodik píše:Jsem rád že se moje video líbí...

O letiště se starám a domluvit lítání není problém. Dá se pohodlně lítat celý den se sluncem v zádech. V tomto směru nemá naše plocha konkurenci...



Díky, určitě bych se někdy v budoucnu, až se k vám bude chystat Tomáš, rád domluvil, to by bylo super. Samozřejmě počítám s nějakým příspěvkem za návštěvu a použití letiště.
Pavel

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

úte 10.07.2018 17:55

Když jste šli do vzduchu s heli a dronem, měli jste domluvený aby nedošlo ke srážce? Např. já budu lítat v tomto prostoru a koptera mimo, nebo lítám kde chci a hlídá si to pilot dronu? Já bych asi byl dost nesvůj. To je vždy řečí když lítáme s f3k a já se bojím srážky a najednou ťuk :) .Šance je sice malá ale je tam.Omezí ji jen pořádná příprava a domluva před startem. Taky mám kolegu (s DJI) a přemýšlím o něčem podobném.Ten jeho stroj umí i sledovat objekt.Zkoušeli jsme to s rc autem.Při rychlejší změně směru ale nestíhal reagovat.Heli maketa ale tak rychlé reakce mít nebude.Kolega to teprv testoval takže to pravděpodobně půjde doladit.Zatím nevím jestli jde třeba nastavit vzdálenost ve které se má držet ale má to zajímavý potenciál.Na druhou stranu jakýkoli kontakt by asi skončil katastrofou.

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

úte 10.07.2018 19:11

Měli jsme základní pravidla - dron nejde nad letovou plochu, heli nejde mimo plochu :D U dronu se to dařilo, u heli trošku míň. Základ byl odstup aspoň 5 metrů.

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

úte 10.07.2018 19:19

Rozdíl 2L a 5L je hodně a možná hlavně o otáčkách rotoru, kde jsem šel výměnou motoru z 1000KV na tuším 670KV. Váha modelu zůstala 4,5 kila což není zrovna málo na rotor s 600mm uzoučkými listy. Kolega v Klecanech se smál že vypadají jako slepené za sebe ze 450 :-).

Jakmile foukne zezadu a sečtou se rychlosti, heli ztrácí vztlak a začne se propadat. Pokud se zareaguje včas nebo ještě lépe předvídavě, heli se nepropadne, v opačném případě je to i s plným kolektivem tak tak a před pár dny jsem si i lehce cvaknul o zem. Prostě málo otáček a vztlaku. I když cvaknu vyšší otáčky, chvilku to trvá takže z nějaké ošemetné situace by mě myslím záchrana v Demonovi nepomohla a lítám tak jako bych jí prostě neměl = žádné skopičiny a pokud nějaký akrobatický prvek tak jedině s velkou výškovou rezervou. Jenomže heli se při střemhlavém klesání dostane do myslím nemaketové rychlosti a jakkoliv je to efektní a zvukově zajímavé, nevypadá to dobře nebo že bych si to chtěl opakovat častěji. Model při tom taky dost trpí na kloubkách a dynamickém namáhání takže se snažím hledat nové letové prvky které budou vypadat dobře, čistě a věrohodně. Lítat jenom osmičky, přesuny a viset na místě mi nestačí. Chce to ale dobrý prostor.

S pětilistem je mnohem náročnější odhad kolik dávat kolektivu, hlavně při a po zastavování dopředného letu s použitím výškovky. Jak zacházet s kolektivem celkově. S popisem o co jde si dovolím ocitovat Petra K, který mi k tomu posledně trefně napsal :

"U makety je to znatelnější, protože je vyšší plošné zatížení rotoru. V dopředném letu se ti přičítá vztlak proudícího vzduchu, takže heli letí třeba jen na 1-2 stupně kolektivu. Jakmile začneš brzdit, musíš přidávat na kolektivu. Vis je při cca 5 stupních. Chce to dělat s předstihem, jinak se heli propadne. U dospělé je to znát ještě daleko víc."

Takže maximální trénink a úplně zahodit návyky s vařečkou 550.

S dronem jsem to měli rámcově domluvené. Věděl jsem že s větrem dokážu udržet Hughese vertikálně na místě ale bude to nahoru dolů, i proto je tam těch záběrů "jako šafránu". Nebylo moc z čeho vybírat :-). Žádné riskování, za bezvětří a po několika pokusech by se dalo určitě získat víc. Výhoda je že dron může být doslova přibitý na místě a pilot heli tak může nezávisle a rozumně tvořit. Navíc Petr je výborný pilot, má mnohem víc zkušeností a dobře ví do čeho jít a co určitě vynechat. Dron vůbec nenahrává zvuk, to mě trochu zklamalo ale zase co se dá ve vzduchu slyšet,,,,. Petrův Air taky umí sledovat ale myslím že pouze řidící jednotku = pilota. Běžíš, jedeš na kole, na lyžích a dron v patách. U heli je to nepoužitelné, těžko umístit jednotku do Hughese byť by se tam vešla. Petr mne kdyžtak opraví :-).
Naposledy upravil Relax dne úte 10.07.2018 19:24, celkově upraveno 2

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

úte 10.07.2018 19:20

Něco jako detailní záběr modelu je nesmysl, kamera na dronu má velmi široký záběr takže i z pěti metrů je model dost malý. Ale bohatě to stačí.

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

úte 10.07.2018 19:22

Na natáčení Hughese je potřeba minimum větru kdy jede jako po kolejích, nepropadá se tolik a je to úplně jiný model. První testík byl spíš "za každou cenu něco" ale i tak to bylo super.
Odeslat odpověď