Switch to full style
Vše co je maketou, polomaketou ale i nějakou 1/4maketou skutečného stroje.

Pravidla fóra

O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.
Odeslat odpověď

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

stř 04.10.2017 14:52

Relax píše:Nevím jestli vůbec na Sobínce někdo s heli lítá, postupně to šlo do kopru. Byli tam sice propojky jako Aleš který lítal letadla i heli ale jak to postupně odcházelo, ztrácelo to drive. Není divu že to pak šlo do pozadí i koncepčně, převaha letadel byla drtivá a logicky dostala majoritní prostor. Vzpomínám na to rád :-)

http://relax450.rajce.idnes.cz/Momentky ... 2012-2013/
http://relax450.rajce.idnes.cz/Momentky ... inky_2011/
http://relax450.rajce.idnes.cz/ML_Sobin ... _04062011/
http://relax450.rajce.idnes.cz/Makety_l ... _25062011/
a vrtulníky :
http://relax450.rajce.idnes.cz/Prazsky_ ... _11062011/



Musím se přiznat, že jsi mě těma fotkama dostal. Na Sobínce kdysi byla i docela sranda. Kdysi jsem tam jezdil rád.


PS: Na tom jednom albumu je poslední ročník vrtulníkářské maketářské soutěže "Pražský vrtulník" snad 2010???

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

stř 04.10.2017 17:40

Filuta :-). Mě se ten sololit vybavil jako ochrana podvozku. Hliníkový lyžiny jsou vzadu odrbaný celkem slušně, je tam ploška a za chvíli to bude skrz....

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

pát 06.10.2017 15:01

Zatm jsem o lítání na asfaltu s Hughesem neuvažoval právě z tohohle důvodu. Ale možná by šlo pořídit si nějaký 4 gumičky a naadit je na nohy jen pokud by se lítalo na asfaltu. I když asi ne... teď mi došlo, že Hughes (ten můj ještě zdaleka ne) má vpředu na lyžinách osvětlení a přes to by se gumičky těžko navlíkaly :(

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

pát 06.10.2017 16:22

Gumičky se dopředu nedostanou. U prvního Hughese jsem si upravoval gumová těsnění ale bylo tam riziko že o to heli zakopne. Nouzově se dá udělat taky "tenisová" omotávka černou elektrickou páskou ale nejlepší je se asfaltu vyhnout. Po 196 startech z nichž část byla na asfaltu za Stodůlkama už je to odrbané celkem slušně viz snímek.
Přílohy
IMG_3050.JPG
IMG_3052.JPG
IMG_3049.JPG
IMG_7235.jpg

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

pát 06.10.2017 16:25

Vyrábím nový klobouk, proti 70mm bude 80mm aby to odpovídalo víc reálu. Mikrofrézkou se to povedlo říznout tak aby nikde nevznikla mikroprasklina která by se mohla vibrazema nebo tlakem při dobrždění rotoru zvětšit a klobouk prasknout. Je to připravené na nástřik základovkou a pak polomatná černá.
Přílohy
IMG_7230.jpg
IMG_7231.jpg
IMG_7232.jpg

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

sob 07.10.2017 14:03

Hotovo, sestaveno. Na základní talířek jsem zdola osadil pryžový kroužek z velkého těsnění aby to mělo trochu "optickou pevnost" kdy už není klobouk na 8mm stopce. Po dokončení jsem si říkal jestli neměl být klobouk trochu vyšší ale odpovídá to reálu.
Přílohy
IMG_2966.jpg
2017-05-13_165826.jpg
IMG_2968.jpg
IMG_2975.jpg
Naposledy upravil Relax dne sob 07.10.2017 14:05, celkově upraveno 2

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

sob 07.10.2017 14:04

Shora je líp vidět proporce klobouku a bílé partie listů.
Přílohy
IMG_2971.jpg

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

sob 07.10.2017 16:51

Tak to moc pěkně vypadá Tomáši, paráda.

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

sob 07.10.2017 21:58

Krásný Tomáši. Nevypadá to nijak hračkoidně, jak jsi o tom psal.
P.

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

ned 08.10.2017 0:19

Špatný to není, prospěl tomu ten pětilist jak jsi to Pavle postřehl posledně. Ještě by tomu slušela atypická delší hřídel, hlava je takhle cca 5-7 mm zanořená dolů. Když mám vrtulku na opačné straně je to myslím jedno, tedy kromě praktické stránky. Hughes se dá nést za hlavu v jedné ruce, zvětšením klobouku a menší výškou hlavy nad trupem je to pro štíhlé prsty tak tak :-).

Možná to ještě za týden jednou poletí. Rádio jsem přenastavil tak aby bylo všechno jednotně s 550. Je tam jenom jeden detail u jednoho letového režimu kde tomu úplně nerozumím a proberu to radši s Petrem, na servomonitoru to ale chodí všechno správně.

Kromě razantního zjednodušení změny otáček ze tří na jednom spínači se změnil i směr gradace otáček, nejvyšší k sobě. Naštěstí jsem si při podrobné kontrole ostatních parametrů uvědomil že musím změnit opačně i gradaci zisků vrtulky. Nejvyšší zisk byl pro vysoké otáčky a naopak, sice by to letělo ale špatně.

Měl jsem velkou kliku že jsem nenastavil ty dvojité výchylky ještě níž - místo 100/70 třeba 100/60 apod. Hughese bych nejspíš pohřbil do oranice. Nechci si vybavit pocity, až bych na to přišel. Naštěstí si to budu určitě dobře pamatovat :-).

Zbývá už jenom vrtulka, musím sehnat nějakou kvalitní tenkou a dobře přiléhavou bílou folii na kterou dám pak červené pruhy. Střed asi červený nebude, to bych musel natírat unašeče což se mi nechce. Na Acromasterovi mám popisky, znaky a pruhy z Gold Reklamy v Košířích, tam je majitel modelář a na Sobínce dělal řadu potisků. Asi tam vyrazím.
Přílohy
IMG_4178.JPG

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

pát 13.10.2017 22:50

Varianta kamery provozované s tlumícími válečky se ukázala jako "nouzově perspektivní" a chci to zkusit posunout ještě kousek dál. Nosnou konstrukci jsem předělal vřazením podélných nosníků 10/10 a možností instalovat kameru i dopředu těsně před nožový řezák lan kde už nebude v záběru nic z vrtulníku. Ne že by to nebylo efektní ale pokud se klepe jako ratlík a kamera je naštěstí v klidu, proč na tuhle disproporci záměrně poukazovat a kazit tím video. Kamera se dá ale dát i dozadu. Postupně zkusím osadit další závaží na horní desku s kamerou zda se to projeví podle předpokladu dalším zlepšením či nikoliv. Můžu přidat ještě dva válečky, na první sérii to nechám se šesti. Zdá se že vibrace pokryjí dostatečně, vyšší počet může být i kontraproduktivní.

Potisk který udělá z heli maketovější strojek už je ve výrobě. Prostý přepočet délky nápisů vůči trupu se mi nezdál, nakonec jsem to vytisknul a oboustrannou páskou nalepil na trup. Ukázalo se že to musím o 20% zvětšit. Náročnější bylo logo s malým klokanem s boxerskýma rukavicema, trochu připomínající motivy na amerických dálkových bombardérech ve druhé válce. Loni jsem zkoušel do Austrálie napsat jestli by mi neposlali nějaký prospekt nebo snímek kde je klokan líp vidět ale bez reakce. Nakonec jsem to udělal sám podle snímku kde se dalo alespoň rámcově z něčeho vyjít. Klokan má na výšku 4 centimetry, je to taková blecha ale patří tam. O víkendu poletí Hughes asi letos naposled a s provizorním potiskem, finální bude mít až za rok.
Přílohy
IMG_3082.jpg
IMG_3083.jpg
IMG_3084.jpg
2017-10-13_223657.jpg

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

ned 15.10.2017 21:25

Dnes jsem udělal rekord a vylítal celkem 15 baterek nabitých předem doma. Pět startů se 450, jeden s 550, tři s Acromasterem a šest s Hughesem. Odjížděl jsem za tmy před sedmou hodinou, na place snad nic nezůstalo :-). Před čtvrtou se nade mnou po otočce z dráhy 24 objevil A380 Emirates směr Dubaj tak jsem si vzpomněl na Petra :-).

Bohužel bylo rušno, Hughes poutá pozornost víc jek EPP model nebo koptéra Phantom DJI ( která tam taky lítala ). Každou chvíli někdo zastaví a sleduje, na testování žádný klid a začnu hledat jinou lokalitu.

U Hughese se přece jenom projevila podivná hodnota na servomonitoru u směrovky na letovém režimu Normal. Bylo tam sice jenom +1 ale i tak to dělalo zle a místo testování kamery jsem musel hned po startu řešit vrtulku která v Normálu pořád lehce piruetila jako by bylo špatně smykátko. Nakonec jsem to řešil přes Idleup1 - střední otáčky a točítkem jsem otáčky poslechově snížil. Takhle jsem odlital všech šest baterek. Až doma jsem přišel na to že jsem si zřejmě při programování v rádiu "hrábnul" v Normálu na trim směrovky a uložilo se to. Náprava snadná.

Na první baterce jsem nechal kameru pod trupem kdy je vidět i zábleskové světlo, řezák lan a konce lyžin, na druhé baterce jsem ji posunul na maximum vpřed. Z heli už nic vidět není, je to jako z koptéry ( kromě kvality :-) ). Výsledek zcela podle očekávání. První varianta je použitelná a dá se s ní pracovat, nakonec tam ty detaily heli - pokud nevibrují příliš - tolik nevadí. Vepředu už lyžiny i v reálu vibrují víc a vibrace se přenášejí do kamery i přes válečky mnohem víc než je únosné. Na druhou stranu jsem lítal na zbytečně vysoké otáčky, s tou vrtulkou mě nenapadlo je víc snížit a zopakuju to. Pak zkusím přidat závaží na desku s kamerou.

Na videu je rozdíl umístění vidět dobře, stejně tak kvalita obrazu podle otáček. Přes dálkové ovládání jsem asi nějak pohnul nastavením a místo nekonečného videa se to natáčelo v režimu "loop" s rozdělením po 60 vteřinách.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Zbylé čtyři baterky už jsem lítal bez kamery, poslední dvě za velkého šera. Opět se potvrdilo riziko oslnění reflektorem, jehož optika má dost velký výkon. Skoro je lepší letět bez něj a rozsvítit ho až na přistání, tedy pokud nepřistávám proti sobě. Večer je Hughes stejně asi nejhezčí.
Přílohy
IMG_3087.jpg
IMG_3090.jpg
IMG_3092.jpg

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

pon 16.10.2017 6:21

Prekvapil me ten hezky zvuk z "paluby". Docela realny.

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

pon 16.10.2017 8:14

Ahoj,
moc pěkný video - obecně se mi líbí Tvoje videa, kdy máš kameru na heli a nebo v heli. A přesně jak píše Petr, ten zvuk je super, mnohle víc vynikne zvuk listů, než když člověk stojí na zemi a heli lítá okolo.
Fakt moc pěkný.
P.

Re: Vestavba TREX550E do maket. trupu Hughes MD-530 ThunderT

pon 16.10.2017 8:37

Pouštěl jsem si to v klidu až později večer a taky jsem to zaregistroval. S kamerou v kabině ne ale pod trupem to není špatné. Nesmí foukat vítr a udržet malou rychlost letu, pak to mikrofony zvládnou. Pětilist má takhle možná lepší zvuk než když ho člověk slyší z místa odkud heli řídí. Tam už je to zajímavější jenom v určitých fázích letu, třeba rychlejší vyklesávání v zatáčce apod. což už není typický maketový let z bodu A do bodu B.

Pro srovnání jsem zopakoval ( mnohem výš :-) ) ten obrat přes výškovku. Samozřejmě 100% výchylky a nejvyšší otáčky = žádný problém. Je to už dost vysoko, muselo by se to postupně trénovat níž, aby to víc vyniklo. Do toho nemám letos už chuť a taky to není to nejpodstatnější. Až člověk dostane Hughese víc do ruky, bude to lítat pěkně.
Odeslat odpověď