Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2733 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178 ... 183  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 07.09.2022 12:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Posunutí serva je docela dost montování a měření, Stiffener zůstane takže výškovkové servo bude mít táhlo přesně svisle, ta přední nepatrně šikmo. Tehdy jsem z toho měl trochu obavy co to provede, bylo to v pohodě.


Přílohy:
IMG_1296.JPG
IMG_1296.JPG
[ 105 KiB | Zobrazeno 2080 krát ]

IMG_1298.JPG
IMG_1298.JPG
[ 80.79 KiB | Zobrazeno 2080 krát ]

IMG_1288.jpg
IMG_1288.jpg
[ 43.14 KiB | Zobrazeno 2080 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: sob 10.09.2022 13:39 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Výškovkové servoé posunuté o 6mm dopředu, trochu pilování ALU gyro mountu dole. Mechanika je předělaná na pětilist, virtuální pootočení DCm táhla jsem použil z Raptora abych nevyráběl ( zbytečně ) další sadu, tady jsem ladil možná milimetr dva. Je to i nastavené. Stáhl jsem si screeny na Helisiku ( VBar1 ) a nastavil to stejně kromě trimů a dorazů vrtulky. Dodržet Cykliku na 8 stupňů se celkem podařilo ( +9,2 )m u Helisiky je to 12,3 což mi trochu hlava nebere ale zřejmě to bude jiným rozložením PIT křivky což se opravdu liší. R503 má na středu kniplu nulu, Helisika +2,0.

Definitivně mě opustila myšlenka zkoušet lehce poškozené listy z Maďara. Vzal jsem je jeden po druhém nekompromisně na maximální ohnutí, napřed ty dva evidentně v pohodě abych získal mustr co si můžu dovolit. Zbylé tři byly jasné hned. Jeden se měkce zlomil v defektu na spodní straně, druhý vydržel trochu víc ale taky to zabalil a třetí praská. Nezbude než objednat novou sadu a extra široké polosouměrné vrtulky 105mm od Spin Blades. Vezmu dvě ať jsou na obou Hughesech stejné.

Pětilist je připravený na zálet, v pondělí nebo úterý nemá foukat. No a pak se pustím pomalu do opravy trupu, opravená mechanika je nejlepší motivace do dlouhé a občas otravné práce ( nekonečné tmelení a broušení ), polepy jsou proti tomu i přes složitost hračka. A finále.


Přílohy:
IMG_3101.jpg
IMG_3101.jpg
[ 92.64 KiB | Zobrazeno 2026 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 19.09.2022 12:53 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Pětilist má za sebou osm startů. Přišly mi tam takové zvláštní vibrace a rozostřená stopa listů, přitom na digiměrce to bylo nastavené na desetinu stupně přesně. V rámci výměny gripů kde měly tři z pěti znatelnou vůli a jeden z nich nežádoucí pohyb okolo vnějšího radiálního ložiska se ukázalo, že problém je jinde. Přesně tento čep s volným gripem ( a zřejmě v něm byl i nejvíc poškozený list ) je ohnutý směrem dolů a to docela dost. Jasná výměna před nastavením u Pavla, taky jsem koupil dvě nové nitro hřídele bez manžety se stavěcím kroužkem. Napřed změříme původní hřídel ze které nejde sejmout ještě původní konpenzátor od švíca protože se strhnul imbus v červíku. Samé libovky :-). Odvrtání v hliníkovém pouzdře kde závit nevydrží nic je problém, nejspíš to skončí větším průměrem.

Ohnutý čep určitě dělal ty vibrace a stopu, to je jasné. Změříme a nastavíme do rezervy i pětilistý set z Raptora, třeba se časem bude hodit.


Přílohy:
IMG_3136.jpg
IMG_3136.jpg
[ 56.57 KiB | Zobrazeno 1899 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 22.09.2022 21:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Ukázka jak může skončit špatně zvládnutá zubová vůle pastorek - hnací kolo.

Obě hlavy budeme měřit někdy u Pavla ale zajímalo mě jestli zmizí divné vibrace mechaniky po výměně čepu. Vzal jsem novou nitro hřídel, posunul rozpěrku bočnic a sestavil to. Kámen z Raptora je volnější, pomohla opět finta s lehkým nástřikem konce hřídele upnutý v aku vrtačce aby to bylo dokonale rovnoměrné. Vyšlo to na třetí pokus kdy jsem dal výrazně míň barvy ( bílý plnič Maston ), i tak to tam šlo hodně ztuha což je ale dobře.

Táhla na gripy nebylo skoro třeba korigovat, pouze dvě nepatrně. Vyrazil jsem na haldu, s sebou pět sad 6S+2S, heli dostala na konec trubky nahoru dvě hřídele na 550/600 kvůli dovážení, je to odzkoušené. Už cestou vidím že mraky jdou dost pryč a zřejmě bude prudké slunce níž, brýle jsem nechal v autě, i čepici s kšiltem. Rozbalím věci a hned mi bylo jasné že se přece jenom projdu, nechal jsem doma oba poutací sucháče .....

Ztratil jsem asi půl hodiny. První baterka – stopa listů super, letělo to výborně. Základ 60% ESC, dalo se i ubrat točítkem. Druhá, třetí baterka, pohodové lítání. Přišlo mi už minule že to jakoby píská, netušil jsem proč. Hlavně v určitém úhlu modelu směrem k sobě, šikmo dozadu zprava. Ale letělo to dobře, dal jsem couvačky, jeden invert na střední otáčky. Vypadalo to fakt dobře.

Čtvrtá baterka, zkouška třetí plyn a 80%, to už bylo o hodně ostřejší. Asi stále pod limitem laminátových listů ( 1800 ot. ) ale po dvaceti vteřinách jsem to radši vrátil na 70%. Vyzkoušel jsem vrtulku, ze 60% to neudržela a byla jedna pirueta, ze 70% možná čtvrt piruety a dobrý. Zachraňuje to poměr 1 : 4,5 u V1. Poslední baterka byla nová 5800mAh 6S + 7500mAh 2S, tuhle variantu lítám vždycky o minutu déle než 5000mAh. Chvíli jsem lítal pomaleji a těšil se jak přistanu a domů to jde v cajku. Pak mě napadlo že bych měl tu mechaniku vyzkoušet přece jenom trochu ostřeji jako obvykle, žádné šolichání. Vzpomněl jsem si že s mechanikou do Helisiky ( VBar1 ) jsem zkoušel několikrát i záchranu z invertu s půlpiroflipem, mám pocit že s trupem jsem to nikdy nepotřeboval a radši ani nezkoušel. Tak jo, jdeme na to.

Nastoupal jsem asi do 30 metrů, dal 70% ESC, přehodil heli na záda a cvaknul záchranu. Heli zahučela jak se zvedaly otáčky a listy šly do vztlaku, ikdyž tam mám jenom -6 tak už předtím to v invertu pěkně stoupalo a myslím že v režimu záchrany si jednotka bere víc, možná -12. Piroflip už se téměř dokončil, heli byla rotorem nahoru a chtěl jsem vypnout záchranu, najednou slyším že se něco děje, model změnil zvuk a místo pískání to začalo jakoby chrčet. Heli byla dost vysoko, možná v padesáti metrech a je možné že už se tam uplatnil rozdíl rychlostí světla a zvuku, problém nastal možná ještě v posledné fázi půlpiroflipu. Chrčelo to pořád, ne moc. Okamžitě rychle dolů a přistát dokud to letí, kdysi mi takhle odešly převody na zadním domku vrtulky v ostřejším 3D, po chvíli chrčení odešly úplně a heli spadla do lesa. Kupodivu se jenom ulomil podvozek na teflonových šroubech M3, větve pád totálně zpomalily.

Nastat tahle dnešní situace v Klecanech tak sednu okamžitě téměř kdekoliv ale na haldě to je jinak. Někdo tam před lety postavil takovou nepochopitelnou metr vysokou konstrukci z trámů 20/20 do kříže, která je sice bezva na sestavení a výměnu baterek ale starty nebo přistání z ní / na ní jsou zbytečné riziko a frajeřina. Stojí bohužel dva metry od mého heliportu takže přistávám radši hodně opatrně. Nebo přiletím rychle kousek vedle a potom se přiblížím zprava. Tohle jsem se snažil provést. Najednou slyším, že zvuk se mění, crčení se trochu zvýšilo, je nepravidelné a heli v pěti metrech jakoby ztrácí nepatrně vztlak. Převody jdou asi "někde" do kopru, když to budu natahovat bude zle. Nejhorší by byla pirueta po kolapsu vrtulky a na to jsem to typoval. Věděl jsem, že normálně pomalu už asi nepřistanu a budu holt muset sednout do vysoké trávy kam bohužel vůbec nevidím. Když to na jaře čistím od náletů akátu, větve házím ze svahu dolů, mělo by to být v pohodě. Nebylo.... nějaký ňoumeles tam hodil pár větších větví asi při rozdělávání táboráku kus vedle, průměr cca 20-25 mm. Takže to sice dosedlo a i když jsem motor okamžitě vypnul, ozvaly se zvuky signalizující že se něco pomlátilo.

Jdu tam, terén rozrytý od divokých prasat. Heli našikmo, rotorové listy trochu zkroucené ale zdály se v pohodě, vrtulka nikoliv. Ještě na place jsem viděl že jsou v háji převody v předním domku a listy vrtulky na odpis. Byly lehce opravované, dolítaly definitivně.

Doma zapojení, listy mají stále stejné úhly, žádná vůle na gripech, ještě že jsem to vypnul hned. V tom tankodromu bych o ně určitě přišel. Převody v háji vršek svislé a předek kardanové části – klasika když něco trefí vrtulka. Vzadu jsou OK. Výměna je dosdt otravná rutinní práce na půl hodiny. Autorotační kolo v pohodě ale našel jsem několik vylomených zubů a defektů hlavního hnacího kola. A co hůř, značná zubová vůle, jakou jsem na heli snad ještě nikdy neměl. Kolem se dalo pohnout sem a tam možná dva milimetry. To samozřejmě nevznikne samo od sebe, je to moje chyba minimálně při kontrole modelu.

Motorové lože je KDE posuvné a aretují ho šrouby skrz Stiffener, pravý zadní byl lehce povolený ale ostatní dotažené a pečlivě zalepené, povolením to tedy nebylo. Kolo jsem vyměnil s tím že se vůle třeba zlepší pokud budou zuby nové, kdepak. Prostě to bylo špatně.

Myslím že to byl hlavní důvod toho pískání a hlavně, při piroflipu je mechanika ( rám ) vystavený úplně největšímu kroucení a namáhání. I když je to divné protože Stiffener jako výztuha je tam právě proto aby nedošlo ke změně vzájemné pozice kola a kovového pastorku 16T. Zřejmě se mezera vzhledem k velké zubové vůli na okamžik zvětšila a pastorek kolo poškodil, pak už se to jenom zhoršovalo, kolo přeskakovalo což znamenalo snížení výkonu a vztlaku.

Tak dopadlo to relativně dobře, nebýt toho klacku nepřišel jsem aspoň o vrtulku. Té je škoda protože teď už nemám ani jeden rezervní pár a Helisika by dolítala pokud bych o tu její přišel. Ve Spin Blades je nemají skladem a je otázka jestli se dají objednat. Na další testy stačí Align95mm, akorát neudrží ostré kolmé stoupání nebo rychlejší couvačku. Převody ještě mám, možná radši něco objednám dokud se to sežene.


Přílohy:
P_20220922_172308.jpg
P_20220922_172308.jpg
[ 102.64 KiB | Zobrazeno 1841 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 23.09.2022 22:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Tak zase lítáme, všechno OK. Sestavoval jsem to pečlivě a hledal chyby, nezdály se mi vodítka táhla na vrtulku. Tak jsem odpojil i smykátko, nebylo to ono. Plastové trubičky sice jezdily samostatně ale táhlo má oblouk a promazání silikonem nepomohlo, ostatně funguje to na chvíli a v trupu se sem nedostane nikdo ani náhodou. To by tam musely být nějaké větší otvory na zakápnutí oleje – blbost. Vzal jsem tedy mosaznou trubičku, nepatrně větší než táhlo a je to jiná káva.

Vzájemná pozice autorotačního kola a návazného kola v předním domku byla u verze V1 vždycky nic moc. I tady je nepatrně přes milimetr místa. Když se to sníží směrem dolů což byl u hřídele s manžetou problém, hlavní kolo 170T skoro vždycky hází a pak se to potkávalo. S rovnou hřídelí se stavěcím kroužkem je to řešitelné, dejme tomu 0,6mm tam dát můžu - poskládat podložky pod manžetu klasické hřídele. Má to jenom háček jak to tam dostat aniž by to vypadlo během nasazování, leda mít celou heli obráceně. Jenom musím počítat s tím změním polohu kamene a táhla na gripy budu musel předělat. Rozebrat, říznout delší závit a zkrátit protože už teď jsou na minimu.

Vrtulku mám teď pouze origo Align 95mm a za letu se stalo přesně to co jsem předpokládal. Při větším kolektivu to dělá piruetu. Couvačky byly v pohodě, jenom jsem slyšel že na jednu stranu kde má menší rozsah jede naplno a bez rezervy. Tím pádem jsem měl dobrou záminku nepokoušet se o další záchranu z invertu. Půlpiroflip je dost práce pro vrtulku, když není v kondici je to zbytečné riziko. Dal jsem alespoň dva lopingy, stoupák v invertu a nic nešetřil, letí to pěkně.

Ještě k tomu zvuku. Je to nepatrně tišší ale určitá intenzita pískotu tam zůstala. Jenomže to bylo vždy typické pro převody V1, šikmé V2 jsou tišší – kultivovanější a taky mají větší životnost, kolo téměř vůbec nehází. S V2 bych ztratil převod vrtulky 1 : 4,5 a u pětilistu by to byl malér. To byly ty piruety kdykoliv jsem vzal víc za kolektiv a nepomohla ani extra široká vrtulka Spin Blades. Takže resumé je buď pětilist a V1 přímé ozubení = 1 : 4,5 vrtulka nebo dvoulist ( možná i třílist do plánované AS350 by byl OK ) a V2 s převodem 1 : 3,85 tak jak to má Pavel.


Přílohy:
IMG_3139.jpg
IMG_3139.jpg
[ 68.43 KiB | Zobrazeno 1794 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 28.09.2022 10:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Další čtyři baterky 8S po opravě, všechno v pohodě. Úklidem dílů jsem se dostal k možnosti vyzkoušet jestli přece jenom nepasuje autorotace V1 se 180zuby na hlavní kolo V2 112T. A pasuje, škoda že jsem to tehdy nedotáhl a objednal všechno V1 a několikrát. Zase ale bez těch dílů, konkrétně nové verze kola V1 s číslem H60020AA bych na to nepřišel.

V létě 2021 jsem měl u V2 velké problémy s účinností vrtulky. Na 6S to mělo s motorem 670KV navíc malé otáčky a čím nižší tím hůř. Jakékoliv větší přidání kolektivu byla pirueta, i při dopředném letu to lehce bočilo. Docvakl přepočet převodového poměru, 1 : 3,85 u V2 vs. 1 : 4,5 u V1 a následovala kompletní výměna. I za cenu horšího syrovějšího zvuku hlavních převodů, V1 je prostě horší. Navíc zvuk pravidelně kolísá.

Sestavil jsem tedy kompilaci převodů a vyzkouším to. I když se nedostanu na úplně stejný převod motoru 10,625. S pastorky 10/11/12 vychází 11,2/10,18/9,33 takže s 10T je to rychlejší a slabší - to na 8S nepotřebuju a bude to asi 11T kde bude motor roztáčet heli sice trochu pomaleji ale s větší silou.

Jediný zádrhel byla podložka na náboji volnoběžky uvnitř. Je silná 0,85mm a kola měla nepatrně vůli, házelo by to. Hodinu jsem vyráběl jinou která má 0,96mm a teď je to dobré.

Krom jiného si myslím že se šikmými velkými zuby a mohutným kolem by k té nouzovce po půlpiroflipu při testu záchrany nedošlo.

Na snímcích jsou kola pro V1 a kolo pro V2. Rozšíření vnitřní části u nové verze V1 kterou používám má svoje opodstatnění. Z horního hnacího kola lehce trčí konce samořezných šroubů a u origo autorotace pro V2 škrtají. Trex123 tam musel vysoustružit drážku. Bílé kolo je starý typ který už se nesežene ale je to jedno. Stejně neměl ani kovové futro.


Přílohy:
IMG_3151.jpg
IMG_3151.jpg
[ 64.59 KiB | Zobrazeno 1701 krát ]

IMG_3152.jpg
IMG_3152.jpg
[ 64.55 KiB | Zobrazeno 1701 krát ]

IMG_3153.jpg
IMG_3153.jpg
[ 47.29 KiB | Zobrazeno 1701 krát ]

IMG_3154.jpg
IMG_3154.jpg
[ 45.35 KiB | Zobrazeno 1701 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 29.09.2022 21:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Mechanika s kombinací V2 a V1 je opravdu tišší a zřejmě ji takto budu provozovat v Maďarovi. V trupech bude příští rok přímé porovnání víc vypovídající a třeba tak změním i Helisiku nebo naopak.

Teď už nezbývá než se opravdu pustit do opravy trupu. Hodinu jsem sundával bílé pruhy a popisky, drží to víc než jsem čekal. Na každé prasklině v laku se to okamžitě trhne a že jich tam je dost. Nejhorší bude vyrovnat několik proražených reps. promáčklých míst, podobné operace jsem ještě nedělal ale Pavel na to má triky z praxe které mi hodně pomůžou. Epoxy L285, tkanina a obrnit se trpělivostí. Pak přijde na řadu broušení, partie kde je trup rozpraskaný až na gelcoat a tudíž velmi měkký bude lepší vylaminovat ještě jednou zevnitř. Takže odstranit i černý matný Alkyton.

Ke koncové bílé diodě na stabilizátory musím za každou cenu dostat kablík, žádné úžasné měděné pásky které popraskaly.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 07.10.2022 21:56 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Dnes vyšlo suprově počasí, calm, docela teplo a zapadající slunce. Stihl jsem 7 baterek 6+2S s Helisikou, jednou mechanika na Maďara, jednou 450 a 3x Acromaster. V Benovoletadýlka našli jednu vrtulku RedTip od SpinBlades 105mm, přesně tu co jsem rozbil při pádu Maďara. Tak jsem jí hned z pošty namontoval, stoupáky bez piruet a vyzkoušel jsem i záchranu s půlpiroflipem, radši dost vysoko. Konečně mám taky pořádné suché zipy od Gaui, hledal jsem to na stránkách špatně. Po neděli ještě pár startů s rozmetadlem a pomalu konec lítací sezóny.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Přílohy:
P_20221007_183749.jpg
P_20221007_183749.jpg
[ 138.8 KiB | Zobrazeno 1562 krát ]

P_20221007_183924.jpg
P_20221007_183924.jpg
[ 126.49 KiB | Zobrazeno 1562 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 12.10.2022 23:05 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Dnes se nám poprvé povedlo se setkat společně na otestování rozmetadla. Tolik měsíců práce a ladění, výsledek je ale velmi zdařilý. Zkoušeli jsem opět strouhanku a pšeničnou krupici, potom zpomalení tomu materiálu zmenšením redukce s průměru 21mm na čtverec 10/10mm a ještě snížit otáčky Spineru, obě věci lze aplikovat současně a efekt je pořád ještě dostatečný.

Pro letošek je to asi ukončené, potisky na rozmetadle stále chybí ale rýsuje se to snad již konečně nadějněji.

Na jednom ze tří snímků je srovnání velikosti s Próčkem 450, potom samostatná mechanika Maďara - prakticky zcela identická s tím co je v Helisice.


Přílohy:
P_20221012_175645.jpg
P_20221012_175645.jpg
[ 100.96 KiB | Zobrazeno 1443 krát ]

P_20221012_175711.jpg
P_20221012_175711.jpg
[ 99.9 KiB | Zobrazeno 1443 krát ]

P_20221012_175808.jpg
P_20221012_175808.jpg
[ 93.95 KiB | Zobrazeno 1443 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 18.10.2022 11:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Včera se pro změnu moc nedařilo. V Klecanech byli dva lidé se spalovákem tak jsem přejel celou Prahu směr Kuchařík. Z rozsáhlejšího testování rozmetadla na menší redukci bylo fiasko které skončilo jeho částečným poškozením.

Doma jsem si vyrobil jsem novou redukci s otvorem 12mm místo předchozích 21mm. Nechtělo se mi přimíchávat k jemné strouhance drobné semínko hořčice, to byla chyba. Napřed jsem dal půl kila jemné strouhanky a rovnou start. Kuchařík je na svahu a do oblouku, je to zvlněné a lítání níž nad zemí v rovině tak abych měl stopu rozmetadla proti tmavému pozadí lesů znamená riskovat kontakt rozmetadla se zemí. Napřed se zdálo že to rozmetá, pak už proti obloze nic moc vidět nebylo. Asi po minutě to vypadalo že je rozmetadlo prázdné. Jdu na přistání, na rozdíl od Klecan tam není žádná rovina s nízkou trávou abych rozmetadlo položil na zem a přistál bezpečně vedle něj. K tomu začalo víc foukat.

Tak jsem se rozhodl ho těsně nad zemí odpojit. Helisika dost špatně drží výšku, pořád musím korigovat kolektiv a protože na odhození musím pustit levý knipl a přehmátnout na jiný spínač nahoře na rohu ( což je schválně proti nechtěnému odhozu ), musím si dávat pozor, abych těsně před tím nepatrně stoupal ale rozhodně neklesal. Na spínač je potřeba se byť bleskově podívat, to znamená nesledovat soustavně model. Aktivuji odhození, podívám se na vrtulník, rozmetadlo zůstalo zapojené…… To se občas u toho třmenu stává, jho bočnice jsou jenom nepatrně dál od sebe než je hokejka zámku aby se omezilo stranové kývání. Stačí hnout s heli trochu přes výškovku sem a tam, třmen hned spadne. Bambi vak tohle nedělá, ten letí dolů hned.

Do toho začala Helisika pomalu couvat ke mně ( pořád má tendenci couvat, budu muset změnit těžiště další zátěží dopředu, baterku už posunout vpřed nejde ). byla asi 4-5 metrů přede mnou, musel jsem proto dostat rychle výškovkou na lehce předek abych zastavil to couvání a asi jsem nepatrně lehce přidal kolektiv. Jenomže náklonem na předek se změnil úhel na háku a zaklesnutý třmen rozmetadla tím víc nechtěl dolů. Měl jsem hák rychle znova zamknout a celé to zopakovat, to mi došlo pozdě.

Heli začala stoupat, byla necelé tři metry vysoko se směrem ode mne, jak jsem vyrovnal náklon na předek hák dostal jiný sklon a rozmetadlo se odpojilo. V tu chvíli bylo okolo dvou nebo dvou a půl metru nad zemí. Po dopadu byla slyšet zlověstná rána. Dolítal jsem baterku, přistál a hned k rozmetadlu. Nic moc. Strouhanka tam byla snad všechna, asi se to ucpalo hned na začátku - zřejmě tomu chybělo to hořčičné semínko. Rozmetadlo váží jedno kilo, k tomu půl kila strouhanky. Popraskaly některé rohové spojky u rámu s posuvnou deskou a motorem, z trychtýře se částečně vytrhl horní držák. Bude se muset vytisknout znova nebo ho otočit o 45 stupňů a navrtat nové otvory. Spiner zadřený, všechno šlo ztuha, je to na kompletní rozebrání a sestavení.

Potvrdilo se jasně že odpojení nesmí proběhnout ve výšce nad 0,5 metru, ideálně to napřed položit na zem. Ještě líp s rozmetadlem přistát ale to potřebuje rovinu a ne svah.

Poslední start bylo už hodně šero až přítmí. Přišla parta mladých lidí z nedaleké vesnice, chtěli se vybavovat tak to nebylo na náročnější soustředění moc v klidu. Když jsem přistával tak jim došlo, že to co vypadá tak efektně na večerní tmavé obloze a dál od nich je vlastně hodně nebezpečné. A vzdálili se dřív než jsem je o to stačil požádat :-).


Přílohy:
P_20221017_183041.jpg
P_20221017_183041.jpg
[ 99.21 KiB | Zobrazeno 1349 krát ]

IMG_3193.jpg
IMG_3193.jpg
[ 80.24 KiB | Zobrazeno 1349 krát ]

IMG_3198.jpg
IMG_3198.jpg
[ 69.75 KiB | Zobrazeno 1349 krát ]

IMG_3202.jpg
IMG_3202.jpg
[ 92.28 KiB | Zobrazeno 1349 krát ]

IMG_3201.jpg
IMG_3201.jpg
[ 64.78 KiB | Zobrazeno 1349 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 18.10.2022 11:36 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Když to rozmetadlo prohlížím dochází mi že si za poškození můžu vlastně sám. Zdeněk si v Klecanech hned všiml že mi chybí jeden třmen v kotvení desky, zřejmě se to stalo při jednom odhození asi z metrové výšky a já to přehlédl. Zapomněl jsme to opravit, navíc jsem plánoval dát tam stejné zajišťovací šroubky do kovu jako jsou dole na třmenech kříže spodního ložiska. Neudělal jsem to hned, zapomněl a před odjezdem na lítání už nebyl čas. Pokud bych to udělal, určitě by se deska nevytrhla a nesjela dolů. Logicky se sesmekla na straně kde je vyšší váha baterky, motoru a reglu.

Náhradních spojek a třmenů mám dost, držák trychtýře pootočím o 45 stupňů a dva tmely zmizí pod krytem barterky s motorem.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 21.10.2022 12:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Rozmetadlo konečně dostane obtisky, první část jsem si vyrobil sám. Bílá obtisková folie a laserový tisk, navrch lesklý lak Manston. Hlavní nápisy HELiSPREAD a dedikace spoluautorům budou od Martina, má lepší databázi písem než já.

Ještě vyrobím o něco větší redukci, těch 12mm je asi málo, 21mm zase moc. Ještě mi zbyl jeden volný výlisek. V neděli to možná poletí, teď už se musí chytit za pačesy každá menší příležitost, brzy se ochladí víc. Včera jsem dolítal na haldě tři baterky s 550, poprvé mi byla zima na prsty. Neklamné znamení že sezóna končí.


Přílohy:
IMG_3208.JPG
IMG_3208.JPG
[ 74.72 KiB | Zobrazeno 1287 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 22.10.2022 22:31 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
S rozmetadlem je hotovo, začne oprava Maďarského Hughese. Pád rozlomil pravou přední podvozkovou nohu, představa že budu dělat znova manžetu z plechu mě nenadchla tak došlo na opravu s vnitřní výztuží ze závitové tyče M6.

Trup je na více místech promáčklý a laminát protržený. Vnitřek jsem zbavil nitroředidlem černého matného Alkytonu tak kde přijde nová výztuž z epoxidu a tkaniny líp spojila s originální vrstvou. Napřed chci sestavit podvozek a zalepit ho v šabloně, potom to přijde zalaminovat. Tmelení tam budou mraky ale to už je rutinní práce korunovaná plničem a barvou.


Přílohy:
IMG_3209.jpg
IMG_3209.jpg
[ 124.65 KiB | Zobrazeno 1243 krát ]

IMG_3210.jpg
IMG_3210.jpg
[ 137.55 KiB | Zobrazeno 1243 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 27.10.2022 23:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Dnes poprvé plné naložení rozmetadla. Dvě kila pšeničné krupice plus 2dcl hořčičného semínka. I s rozmetadlem už je to něco přes tři kila váhy, vrtulník s tím nemá žádný problém. Vyrobil jsem novou redukci otvor 18mm. Minule se s 12mm jemnější strouhanka rozmetadlo zastavilo a přistál jsem skoro s celou dávkou půl kila. Tedy odhodil ho a poškodil....



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Proti předpovědi opět foukalo ale kolik bude takových dnů jako dnes, žádné odkládání nedává smysl. Po startu jsem nechal dnes rozmetadlo pořád v akci. Když se zdálo, že se rozmetání zastavilo, zkusil jsem dvakrát uzavřít a otevřít desku jestli se obnoví. To se nestalo tak jsem opatrně přistál. Bylo prázdné. Podle videa mi vyšel čas rozmetání 36 vteřin. Není to moc ale s dá se s tím pracovat. Můžu snížit otáčky rozmetadla, můžu zmenšit průměr redukce, efekt je stále ještě dost velký abych mohl ubrat. A tím natáhnout čas. Scott navrhuje udělat jedno dvě mezipřistání s doplněním jako ve skutečnosti, to by šlo. Pouze by to nebyl vis nad zemí s nakladačem :-).

Zkoušel jsem přidat 250 gramů mezi baterky jestli se zlepší těžiště a vrtulník omezí samovolné couvání. Posun tam je ale asi budu muset ještě něco přidat. Při držení pod hlavou ale předek směřuje znatelně dolů, možná i víc než bych považoval za logické nebo přiměřené.

Když nechám vrtulník pomalu nastoupat a zastavím ho, začne pomalu sám couvat a mírně klesat. Asi po 25 metrech se klesání zastaví a model začne naopak stoupat až se couvání zastaví. Za chvilku přejde do dopředného letu s malým klesáním, obloukem se zase zvedne až se opět zastaví, takhle se to pořád opakuje dokud nezasáhnu do řízení. Myslím že je něco špatně ale přiznám se že netuším čím to je :-).

Čím víc chci udržet stejnou výšku, tím víc musím pracovat s výškovkou. Hlavně potlačovat a držet příď nosem dolů.


Přílohy:
P_20221027_143443.jpg
P_20221027_143443.jpg
[ 239.09 KiB | Zobrazeno 1189 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 29.10.2022 19:15 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5078
Bydliště: Praha 6
Dnes jsem opět zažil trochu adrenalinu. Plán byl vyrazit letos naposled s bambi vakem pod Lochkovský most. Uzavřeli Lochkovský tunel takže objížďka přes Kopaninu, Radotín ucpaný a nádrž docela špinavá. Varianta čů 2 nádrž Strnad u Hostivice - výlov rybníka :-). Aspoň jsem si mohl prohlédnout a vyfotit profily dna kde jsem bambi 2020 lovil a mohl se klidně utopit v prsačkách. Poslední varianta nádrž ve Zličíně kde jsem naposledy v říjnu 2021 zkoušel Maďara a trefil strom, od té doby jsem tam radši nejel. Voda krásně čistá, minimum lidí, jedna paní se koupala, pak odešli všichni.

První start v pohodě, všechno fungovalo. Na druhé baterce už tři lidé přišly a vlastně to bylo i dobře. Na středu hráze je sedmimetrové schodiště na dřevěnou asi dva metry širokou laťovou lávku, která vede odhadem 15 metrů až ke středovému přepadu. Lávka je 30 čísel pod hladinou. Fotka je z června 2020, teď je tam o metr víc vody.

Na druhé baterce a možná třetím čtvrtém vypuštění vody najednou hups a bambi vak letěl z osmi deseti metrů do vody a zmizel. Lidé s kočárkem byli naštěstí hodně blízko tak mi označili místo kde bambi vak zmizel. Nějakých 5 metrů od břehu a kousek vlevo od lávky. Škoda že nespadl na tu lávku, tam bych nějak došel a ručník v autě jsem měl.

Tak fofrem domů pro spešl hrábě co jsem vyráběl 2020 na Strnad a osvědčily se. Sestavit drátěný výplet, rukojeť měla stačit s jedním nástavcem a prsačky protože holiny mám jenom na chalupě. Začal jsem hledal špatně a bambi asi těsně minul, když jsem došel dost daleko kde určitě nebyl vrátil jsem se a natáhl se dál, hned jsem ho měl. Zkoušel jsem zapojení a spínače, přišlo mi, že při tom pádu jsem určitě sáhl až na spínač odhozu takže to byla moje chyba a vrací mě to k myšlence kterou mi radil Scott z NZ - dát odhoz na opačnou stranu vysílače. Něco na tom je.... Scott má stejný vysílač jako já - TF8G ale tím že od začátku řešil rozmetadlo a odhození, navykl si mít ukazováky pod spínačema kdežto já je měl roky dole a před aktivací mě to nutilo se napřed podívat, je to vidět skoro na všech videích kde spouštím rozmetadlo nebo otevírám bambi vak. Zkouším to jako Scott ale bude to chtít čas, zatím se mi heli neovládá tak dobře jako dřív a tak jsem to razantně nezměnil, snad příští rok.

Další baterka a start. Při odhadem osmém vypuštění a naštěstí těsně u břehu letěl bambi dolů znova, to už bylo divné a kontrolou spínačů to na stejnou chybu nevypadalo, akorát že člověk si v tom leknutí není pak jistý už ničím :-). Bambi jsem vytáhl rukou, všechno fungovalo tak jsem ho znova zapojil a díval se jestli třeba není ohnutá hokejka která bambi ( nebo rozmetadlo ) blokuje proti sesmeknutí z háku. Není tam ani celý milimetr místa, oko háku má nejmíň tři milimetry, to se nemůže vysmeknout. Jedině snad vahou ale při vypouštění vody nestoupám protože heli se snížením váhy zvedne sama a dost rychle, při větším kolektivu letí nahoru jako raketa což nedává smysl a ani to zajímavě nevypadá.

Čtvrtá baterka s tím že vodu budu vypouštět pouze nad nebo podél lávky kam event. dosáhnu hráběma. Dal jsem snad deset pokusů, zkoušel u toho dvakrát i hodně stoupat, nic. Už se to neopakovalo. Takže jako dobré ale klid zrovna nemám protože nevím proč se to přesně stalo. Nezbude než dát další série s vypouštěním někde u lávky a možná si naprogramuju ty spínače jinak.

Dřevo tyčí se roztáhlo, nešlo to rozebrat tak jely hrábě na střeše auta až domů.


Přílohy:
DSC_0020.jpg
DSC_0020.jpg
[ 73.49 KiB | Zobrazeno 1147 krát ]

IMG_0072.jpg
IMG_0072.jpg
[ 94.6 KiB | Zobrazeno 1147 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2733 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 172, 173, 174, 175, 176, 177, 178 ... 183  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 15 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz