Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2733 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181 ... 183  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pon 13.03.2023 0:26 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Stabilizátory nastříkané, osadím je až budou hotové bílé pruhy a manipulace byla snazší. Plnič plus bílý lesklý Duplicolor.

Kliky jsou vyrobené podle osvědčení verze na Helisice, zbývá vyseknout z černé izolačky převlečné krycí kroužky.

Vyvztekal jsme se s vedením kablíků na koncovou diodu. Neočistil jsem dokonale barvu a dvousložkový plnič okolo výstupů pájených míst, vznikla tam kaše a cín nechytil, kablík má uvnitř pár žilet, hrozilo že to ulomím. Nakonec se to povedlo. Pak zase pro změnu asi pádem praskl spoj u druhé diody, to byl taky porod. Nezbylo než provrtat nový vodič na druhou stranu stabilizátoru.

Při demontáži Helisiky jsem si zespodu všimnul že na pravé straně je u lemů přední nohy několik ošklivých prasklin. Možná následek tvrdšího přistání do ostružin loni nebo nějaký z těch kontaktů se zemí s postřikem jak to mělo na 6S málo výkonu. Bude to na tmel a retuš. Lak je celkově hodně křehký, drobných prasklinek se na trupu najde víc.

Na závěr dne jsem ještě nalepil kovový pásek z předního vnitřního okraje pravých předních dveří, slouží jako protikus neodymových magnetů na vyjmutelných oknech, zároveň tu část zpevňuje.

Pomalu snad dojde na bílé pruhy a maďarské výsostné znaky, tehdy to byla docela otravná práce na půl dne. Nejhorší jsou kapkovité výstupky krytů pantů kde se to z folie řeší dost špatně. Nakonec zbudou nápisy, ty ještě nemám a tam to vždy trvá.


Přílohy:
IMG_0087.jpg
IMG_0087.jpg
[ 34.08 KiB | Zobrazeno 1271 krát ]

IMG_0088.jpg
IMG_0088.jpg
[ 163.16 KiB | Zobrazeno 1271 krát ]

IMG_0080.jpg
IMG_0080.jpg
[ 155.43 KiB | Zobrazeno 1271 krát ]

P_20230310_161503.jpg
P_20230310_161503.jpg
[ 58.51 KiB | Zobrazeno 1271 krát ]

P_20230310_161550.jpg
P_20230310_161550.jpg
[ 63.39 KiB | Zobrazeno 1271 krát ]

P_20230312_230705.jpg
P_20230312_230705.jpg
[ 128.49 KiB | Zobrazeno 1271 krát ]

IMG_0078.jpg
IMG_0078.jpg
[ 95.88 KiB | Zobrazeno 1271 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 14.05.2023 18:50 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
V rámci rošád přijímačů jsem chtěl vyrazit s 550 polítat normálně, i když si užívám bambi vak tak obvyklou jarní porci většího objemu startů s motykou pořád nemám absolvovanou a blíží se Dětský den na Sobínce kam pojede Helisika s postřikem a rozmetadlem.

Nabiju šest baterek, naštěstí jsem si vzal heli do ruky pozorněji protože dlouho nelítala a hleďme - jedna z antének přijímače R7108SB FASSTest protože jsem si dal 550 už na nové rádio T16IZ má ulomený konec vnitřního koaxu. Na webu jsem je napřed vůbec nenašel, pouze starší a kratší typy. Konzultace se Zdeňkem, vypadalo to že bude stačit zkrátit koax protože jeho celková délka by neměla být podstatná, rozhoduje délka toho konce s vnitřní žílou. Sundal jsem zasmrštění, uvnitř mosazná trubička průměr 2,8mm, napájená na opletení koaxu. Sundal jsem to mechanicky protože se to stejně mělo hodně zkrátit a rozpletl dalších 28mm, funkční nepoškozená anténa měla taky 28mm. Potom jsem připájel trubičku ale ujelo mi to a konec nevyšel přesně.....

Volal jsem panu Houškovi do Karlína. Potvrdil mi že tenhle nový typ náhradních antén není nikde skladem, pouze starší pro FASST, které mají místo mých 170mm jenom 150mm a taky nemají tu připájenou trubičku. Dal mi telefon na hlavní servis pro Futabu kterou dováží Pelikán, pana Čečotku z Hradce Králové. Dělá Futabu, Hitec a ještě něco. Příjemný starší pán. Potvrdil, že tyhle antény nemá. Což je dost zvláštní protože FASSTest a přijímače sedmičkové řady se prodávají už několik let. Poradil opravit poškozenou anténu, klidně ji zkrátit ale trubička tam musí být jako nějaké hrníčkové zařízení, je v tom napájení antény. V návodech k vysílači se o tom mluví spíš jako místu kde se má anténa upevnit aby svíraly těch 90 stupňů. Klíčová je délka neopleteného konce, co nepřesnější. Divil se že tam mám 28mm, na všech přijímačích všech značek je vždy 30 nebo 31mm. Ale mám to nechat. U termického větroně by se trochu obával a preferoval originální antény. Pokud lítám s vrtulníkem který je jenom výjímečně dál než na 100 metrů je to přijatelné.

Tak jsem to znova ohřál ale jak už to bylo pocínované, nešlo rozplést znovu opletení, většina se utrhla a ještě ke všemu jsem si nožem poškodil lehce vnitřní bužírku.... To už se mi hodně nelíbilo. Do trubičky jsem to dostal, připájel. jenomže to poškození bylo zcela jasným adeptem na budoucí a rychlé ulomení. Tak jsem tam navlékl 5mm polyamidový váleček s vnitřku bowdenu kam se dává struna a vypadalo to dobře, akorát byla anténka o 1mm delší než ta nepoškozená. Tak jsem ten 1 mm odstřihnul. Po zasmrštění trubičky byla pro změnu kratší, to už bylo na palici. Vyřešil jsem to bohužel okamžitě bez přemýšlení a zkrátil o 1mm tu nepoškozenou aby byly konečně stejné. Načež mi Zdeněk popsal co jsem právě provedl.

Zkrátit tu neporušenou anténu byl poslední hřebík do rakve přijímače pokud nejdou koupit nové antény. Leda je znovu ale obě kompletně předělat, i tu novou a na původních 28mm. Délka antény odpovídá frekvenci na kterou je naladěná, pásmo ve kterém se může vysílat je 2,4 GHz až 2,5 GHz. Co z toho využívá ten protokol je nepodstatné, pokud jsem anténu zkrátil o milimetr tak jsem frekvenci posunul cca o tři procenta. Takže anténa je přeladěná na 2,48-2,58 GHz. Neznamená to, že přijímač nebude fungovat, ale bude fungovat hůř. Jak hůř můžu prý zjistit až budu sbírat trosky modelu..... Rada pana Čecotky že antény mají být stejně dlouhé znamenala, že ta opravená musí být stejná jako ta zdravá což jsem nepochopitelně nedodržel.

Mezitím jsem našel náhradní antény někde v Malajsii a potom v australském Brisbane, nikde jinde resp. nejlépe v Evropě nic. Zkusím to objednat, pokud by je do Evropy nemohli poslat, koupí je Scott z NZ. Má to "jenom" 1200km a pošle mi je v obálce. Píšou tam že je to nový typ na R7108SB.


Přílohy:
IMG_0165.jpg
IMG_0165.jpg
[ 28.7 KiB | Zobrazeno 1115 krát ]

IMG_0169.jpg
IMG_0169.jpg
[ 25.85 KiB | Zobrazeno 1115 krát ]

IMG_0171.jpg
IMG_0171.jpg
[ 29.95 KiB | Zobrazeno 1115 krát ]

IMG_0172.jpg
IMG_0172.jpg
[ 131.01 KiB | Zobrazeno 1115 krát ]

IMG_0173.jpg
IMG_0173.jpg
[ 131.14 KiB | Zobrazeno 1115 krát ]

IMG_0174.jpg
IMG_0174.jpg
[ 127.74 KiB | Zobrazeno 1115 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 15.05.2023 12:48 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Včera jsem napsal do Brisbane, odpověděli že nemají žádný problém to poslat až do Evropy. Tak jsem dnes antény koupil.

Dva kusy 36,18AUD, doprava 39,75 AUD, celkem 75,93 ASD. Paypal mi strhnul 1164 CZK = 15,326 za australský dolar, to odpovídá valutovému kurzu ČNB.

V mailu mi psali, že po vyplnění adresy mimo Austrálii se automaticky odečte VAT ale to se nestalo. I tak jsem to zaplatil protože z tak malé částky by to stejně moc rozdíl nebyl. O něco levnější dopravu mají pouze v rámci Austrálie, pokud bych to posílal přes Scotta tak bych si nepomohl. Ještě se uvidí jak to půjde. Pokud to pošlou jako balíček a skončí to u české mezinárodní pošty, vyměří mi clo a DPH ( podruhé ).

Levné to není nicméně budu mít opět funkční přijímač, který stojí nový 3411 korun.

S ovládáním periferií jsem po dvou nebo možná třech letech pochopil že to mám úplně špatně. Zdeňkovi jsem klasicky nerozuměl, vyznělo to spíš tak že si to za každou cenu udělám po svém. Pájení tří výstupů z CH7, nepřerušení signálu jednotlivých větví ( pouze napájení ), elektronicky riziko a nesmysl. U Helisiky byla jediná změna a sice jsem místo pájení použil originální Y kabely. Výsledek byl stejný.

Vůbec mi nedošlo, že můžu zvolit mód D CH9-15 + S.BUS pro VBar nebo Demona. Že jde přes S.BUS CH1-8 jsem samozřejmě věděl ale že získám další CH9-15 pro periferie mi vůbec nedošlo. Na CH7 teď zůstane pouze ovládání háku kde jsou mixy propojené s Rescue na GYRO2.

Loni mi Zdeněk pomohl pochopit a realizovat aspoň to rozmetadlo přes Slave přijímač R7003SB a CH11 a 12. Do CH 9/10/13/14/15 se nově musí k periferiím vejít ještě Regulátor pro motor, zapojený předtím fyzicky do CH3.

Teď to řešit nebudu, Helisika lítá a rozvrtat to před Sobínkou 27.5. se mi rozhodně nechce. Sestavím pak podle nového schématu napřed Maďarskou Policii, až potom Helisiku.

Včera jsem ještě lepil překližkové zpevnění přední pravé podvozkové nohy, zřejmě to odskočilo při tvrdším přistání. Pravá lyžina je lehce posunutá vzad a vepředu je ohnutá mírně vzhůru. Konečně je mašina na poličce zase kompletní.


Přílohy:
R7108SB.JPG
R7108SB.JPG
[ 104.4 KiB | Zobrazeno 1089 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 16.05.2023 16:30 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Antény jsou na cestě, samozřejmě to zaregistrovala Česká pošta tak bude clo a DPH. Asi to dorazí brzy.

U schématu zapojení přijímače R7108SB mám minimálně jednu chybu. Cokoliv z periferií co je zapojené fyzicky do přijímače aby to vůbec fungovalo, konkrétně servo háku, světla, spínač čerpadla nebo pátracího reflektoru musí být na kanálech 9-10 nebo 13-15. Takže CH7 který jsem si pro hák zapsal je špatně a holt budu muset předělat mixy se záchranou pro odhození. Místo CH7 tam bude třeba CH10 nebo ten který zvolím.

Ve finále tak včetně 11 a 12 pro druhý přijímač a rozmetadlo použiju úplně všechny zbývající kanály a nic nezbude volné.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 17.05.2023 10:56 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Zajímavé video

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 19.05.2023 0:16 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
První start Helisiky od 31. října 2022. Nově stříkané stabilizátory, koncová bílá dioda už svítí bez blikání kvůli přerušení měděné pásky pod lakem a vibracím, zbývají drobné nápisy 530FF a MD. Není to úplně ono. Stabilizátory mají lehkou vibraci při menších otáčkách. Ocas se nepatrně kýve do stran, podezření že vázne smykátko se nepotvrdilo. Zkoušel jsem zvýšit i snížit zisk gyra vrtulky, to taky nepomohlo. Aby toho nebylo málo, nejde správně záchrana. Sice jde nahoru úhel na listech stejně jako otáčky motoru při Idleup3, heli se nesrovná. Při druhé aktivaci v osmi metrech začala dokonce klesat a musel jsem to okamžitě vypnout, pak už se to nestalo. Chce to znova připojit k PC a zkontrolovat, loni to lítalo naprosto v pohodě jenomže ještě s rádiem T8FG a v novém rádiu jsem všechno nastavoval ručně protože přenos pamětí mezi nimi udělat nejde. VBar používá pro Rescue 8. kanál a GYRO2.

Mechanika Maďarské Policie R503 má druhý VBar, tam letos chodilo všechno správně. Jsou to identické mechaniky, taky je cesta udělat kopii R503 a upravit jenom spínače pro rozmetadlo a Spray ( vždy samostatná paměť ) které R503 nemá. Mechanika R503 je teď bez podvozku, připravená na zabudování do trupu až bude mít pruhy a detaily. Asi jí budu musel sestavit znova jako vařečku a proletět abych měl jistotu že je všechno v pořádku pokud to chci využít k vytvoření pamětí pro Helisiku. Postupně jsem programoval tři mechaniky pro Helisiku ( Bambi, Spray a Spresader ), taky je možné, že u té Spreader co lítala dnes je něco špatně a ty druhé dvě budou OK.

Na 35% otevření ESC to točí docela dost, přestože je tam pastorek 10T. R503 má 11T a 112T, AS350 má 11T a 180T. Možná dám na Helisiku taky hnací kolo 118T.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Listy se žlutým koncem jsou souměrné lamináty, s červeným koncem polosouměrné Helitec.


Přílohy:
P_20230518_150719.jpg
P_20230518_150719.jpg
[ 174.73 KiB | Zobrazeno 1026 krát ]

P_20230518_153219.jpg
P_20230518_153219.jpg
[ 195.56 KiB | Zobrazeno 1026 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 21.05.2023 12:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Tak zase jednou špatná zpráva, dnešek se mi vůbec nevyvedl.

Posledně mi na Helisice s pamětí "Spreader" vůbec nefungovala záchrana a protože nechci létat úplně bez ní, hledal jsem příčinu a našel ji. Po zakoupení T16IZ jsem model sice ručně nastavil ale mechaniku jsem před zabudováním do trupu tak jako vždycky samostatně neproletěl, to se mi vymstilo. Ukolébalo mě že nebyla havarovaná ani opravovaná, pouze jsem vyměnil jeden čep na hlavě a předělal stabilizátory. Lakovna měla měsíc a půl skluz, to tomu taky nepomohlo. Tím jak se blížil Dětský den na Sobínce dal jsem mechaniku rovnou do trupu abych si trochu zvykl na řízení a mělo to trochu kvalitu jako loni na podzim.

Včera jsem ještě připojil VBar k počítači, všechno vypadalo dobře. V režimu Rescue to reagovalo správně resp. stejně jako mechanika Maďara kterou jsem porovnával a snížil hodnotu reakce na listech z 65 na 50, přišlo mi že to stačí. Na Helisice jsem nechal hodnotu 62, to byla první z řady chyb, zpětně vidím že jsem šel maléru postupně naproti. Helisika lítala vždycky a pěkně v rozsahu +10 až -5 na listech, já tam včera nechal +12,6 až -6,3. Invert nerozhodoval ale plusu bylo prostě příliš.

První start na paměť Spreader, záchrana nefungovala, pouze se zvedly otáčky. Spároval jsem přijímač s pamětí Bambi a vida, všechno v pohodě. Záchranu jsem aktivoval pouze krátce tak abych viděl že funguje. Náklony, aktivace, vyrovnání a stoupání o pár metrů, pak vypnutí. Další pokus na paměti Spray - taky OK. Zdálo se že mám vyhráno. Ještě jsem upravil Throttle křivku - minimum ze 40 na 35% a endpointy na 6. kanále z 60-90 na 70-120 ( plus a invert ) aby to mělo stejné letové hodnoty jako z hlediska Rescue nefunkční Spreader.

Při čtvrté baterce a třetím pokusu o Rescue opět na paměti Bambi jsem to opět aktivoval z 35% ESC což nejsou až tak malé otáčky asi v deseti metrech nad Řepkou. Stoupání bylo opět víc než dostatečné, vlastně stále zbytečné. Přes jiné endpointy na plusu ( 70 místo 60 ) tam mohlo být pro normální let možná o stupeň víc než předtím ale v režimu záchrany si to hlídá vlastní hodnotu. Kdybych to hned vypnul jako předtím nestalo by se nic, dolítal bych baterky a doma dal +10 až -5. Bohužel s vědomím že to funguje jsem držel pružinový spínač možná 3-4 vteřiny. Bylo slyšet že to vrtulka nějak nestíhá a hučí, i přes poměr 1:4,5 to 105m Helitec nedávala což znamená jediné, na listech rotoru byl příliš velký úhel takže vrtulník dělal pomalou piruetu možná 180 stupňů. Nechápu proč jsem toho okamžitě nenechal. Asi ve třiceti metrech to zachrčelo a odešly převody v předním domku..... Konec.

Následovala poměrně rychlá pirueta, asi 1,5 otáčky za vteřinu, s maketou prakticky neřešitelná situace. Heli se posunula přes silnici nad vedlejší pole , napřed byly piruety chvíli s rotorem v horizontu, potom se to začalo naklánět a model začal opisoval velkou spirálu směrem dolů jak jsem pomalu ubíral kolektiv. Přemýšlel jsem co dělat, relativně byl čas. Kdybych vypnul motor tak z té výšky a při šesti a půl kilech váhy bylo po heli. Pokud se nepletu tak autorotace je v piruetě nereálná, rotor by se zastavil a pád by znamenal fatální zničení. Chvíli jsem se obával že to směřuje nad velký kaštan ale naštěstí šla spirála stranou. Jenomže jsem zůstal stát na místě a heli začala směřovat za vysoké křoví na mé straně silnice. Na přemístění tak abych viděl předpokládané místo dopadu bylo pozdě. Věděl jsem že to musím před dopadem vypnout, radši dřív než později a autorotaci jsem měl připravenou. Hlídal jenom výšku, asi pět metrů nad zemí kde byla heli ještě vidět jsem motor vypnul. Rána jako vždycky, čekal jsem jí horší. Vzrostlé obilí vysoké 70cm pád hodně ztlumilo, bohužel jeden z listů, byť už neměl plnou energii, trefil zadní část trupu. Kromě ohnuté lyžiny a prasklé spojky levé přední nohy podvozku je to paradoxně jediné velké poškození, nově stříkané stabilizátory jsou bez jediného škrábance. Hlavně že už mám přenosnou folii, myslím že hned tak tam nápisy dávat nebudu.

Zpětně si hrozně nadávám. Jednak jsem měl vyrazit k silnici, model spadl asi 15 metrů za ní, viděl bych tam. Možná by mi víc došlo, že kdybych zároveň s vypnutím motoru cvaknul záchranu, heli by se srovnala rotorem do roviny a i když měla tu piruetu, dosedla by rovně a není vyloučené že by to trup a třeba i listy přečkal bez větší úhony protože zpomalení listů by výraznější než pouhé vypnutí motoru. I kdyby trochu nastoupala. To mě štve ze všeho nejvíc.

Je jasné že na opravu dojde, je nepodstatné kdy. Jinak jsou nádrže a postřik k ničemu což nepřichází v úvahu. Brousit celý trup se mi nechce, napadlo mě to šikmo čistě odříznout a po samostatné opravě zadní části včetně laku to zase pečlivě slepit. I za cenu tenké stykové spáry. U stabilizátorů tu barvu trefili dokonale, není důvod aby se to nepovedlo znovu. Když si tam udělám čáru laserem přes krepovku tak by to mohlo vyjít přesně a změna délky řezem a broušením hrany v řádu 2mm nehraje roli. Časově a technicky je to proti broušení celého trupu a novým složitým polepům obrovský rozdíl, klidně 1 : 30.

Bohužel a z toho je nejvyšší čas se poučit, je to opět a po několikáté důsledek uspěchání a nesmyslná snaha vystavovat modely situacím ( zátěžovým režimům ) ve kterých se při normálním nemají šanci ocitnout. Setrvání na záchraně jako takové není o investici jako obavě pokud by přišla nějaká laciná chyba jako loni s tmavým Raptorem při couvačce v Klecanech. Pokud bych se nevybavoval a dával víc pozor, záchrana to mohla tehdy elegantně vyřešit a model by byl v pohodě. Maďara jsem na druhou stranu rozbil i se záchranou protože jsem si vypnul motor. A rok předtím u nádrže o strom jsem jí v leknutí pro změnu nepoužil vůbec. Takže sice jí tam chci mít preventivně protože mi za roky mnohokrát zachránila poměrně velké finance u motyk kde jsem to měl jako trenažér, bohužel u maket je tomu opačně a musím přiznat že názor hodně lidí že v maketě to nemá smysl je v zásadě a vzhledem k mým situacím pravdivý.

Nejde o to že záchranu reálně nepotřebuji, problém je jinde. Když už jí tam dávám, nastavuji ji zbytečně agilní, úplně stejně jako na lehkou motyku. Jenomže ta se pohybuje jinak, letí často rychleji a výrazně častěji se pohybuje vertikálně. Zažil jsem dost situací kdy se mi to sypalo dolů a záchrana to stihla tak tak.

Jedna věc jsou otáčky ( budiž ) druhá věc zbytečně velké úhly na listech a přesně na to jsem doplatil dnes. Přitom to vystřelí nahoru až zbytečně rychle, dalo se dost ubrat v počítači. Pokud bych už s maketou vyrobil chybu, nebude to žádné 3D lítání u země ale něco jednoduššího ( couvačka a podobně ) kde by bohatě stačila varianta bez stoupání nebo když už Beginner tak jenom s minimálním stoupáním a bez nárůstu otáček. Kdybych si tohle uvědomil včas, mohla být Helisika v pohodě. Takto opět selhaly převody v předním domku. Možná je to trochu slabé místo té mechaniky, korektně řečeno jsem si to ale zavinil sám. Nakonec můžu být rád že jsem zničil jenom listy za 7 tisíc a Helisika snad půjde opravit.

Dětský bohužel den asi zruším. Jediné co lítá je holátko na AS350 s bambi vakem, to není moc estetická záležitost. Jediné co by splnila by byl přislíbený odhoz bonbónů, to je dost málo.

Helisiku v žádném případě opravit nestihnu, polepy na Maďarskou Policii bych za pět dní možná zvládl a model sestavil nicméně zalítání minimum, další riziko i když je mechanika dobře otestovaná. Bylo by to opět ve spěchu a to po dnešku vůbec nepadá v úvahu. Představa že bych Maďara znovu rozbil, to radši vezmu za rok na Sobínku tři vrtulníky včetně AS350.


Přílohy:
P_20230521_084217.jpg
P_20230521_084217.jpg
[ 170.14 KiB | Zobrazeno 992 krát ]

P_20230521_092648.jpg
P_20230521_092648.jpg
[ 214.26 KiB | Zobrazeno 992 krát ]

P_20230521_100304.jpg
P_20230521_100304.jpg
[ 99.87 KiB | Zobrazeno 992 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 22.05.2023 16:16 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Oprava odříznutím a opětovným slepením je téměř 100% varianta. Když se to udělá pečlivě, mělo by to být dobré a dostatečně pevné. Ta zadní část nic nenese, na konci je pouze pěnový kroužek okolo trubky proti vibracím. U svislého řezu se provede líp vyznačení laserem, není to až tak podstatné pokud se to dole a nahoře sejde, obě strany naráz vidět nejsou. Hrozí tam jenom nepatrný zoubek z chybějícího materiálu, to mluví pro variantu šikmého řezu. Za přechodem do roviny to svisle udělat nejde protože horní defekt jde trochu dál dopředu.

V listech jsou olověné dráty kvůli váze, to jsem nevěděl.

Převody odešly ukázkově, nedivím se. Zpětně nechápu, proč jsem se k tomu choval jako k lehké motyce kde je +12 stupňů v normě. Přitom na jaře jsem poslal úplně stejně do piruety a na zem mechaniku pro AS350..... Jsem prostě nepoučitelný a asi i perspektivní sklerotik. Tehdy to zbytečně odnesly listy Torzion Blades od Novotného, ty už neseženu. Z tohohle karambolu mi dva listy zůstaly, slabá útěcha. Stejně bych se je na heli dát neodvážil, jeden nikdy neví co se dělo uvnitř nich. Nové listy naštěstí ve Vídni ještě měli, první odškodné za trest je 7033 korun. Trubka a kardan jsou na cestě, převody nemají ale ještě je něco ve špajzu.

Hnací kolo by tam přijít mělo jenomže se teď nesežene a prý to může znamenat dvě věci. Už se nebude vyrábět nebo přijde upgrade. Při vědomí jak je na tom pozice TREX a LOGO bych se ukončení výroby úplně nedivil. Zbyly by bazary a ebay, je to jediná šance jak otevřít víc rehl s pastorkem 11T.

Nastavení vysílače a přijímače se trochu změnilo, poprvé to budu řešit až u Maďara.

Dětský den je logicky passe. Mrzí mě to ale co nadělám, zařídil jsem si to tak sám. Brát tam samotnou mechaniku s bambi vakem a řešit plnění plastové nádrže abych nezdržoval program je taky nesmysl, prostě za rok a lépe :-).

Rescue nastavím jinak a půjdu opačným směrem. Místo snižování ( pozdě ) budu zvyšovat na optimální minimum na listech a přiměřený výkon motoru. Na lítání s balastem kde něco hrozí by mělo být víc, to by znamenalo mít verzi bez balastů s výrazně menší hodnotou. Nechci se toho úplně vzdávat, není mi dvacet a nad vodou by se mi to mohlo někdy hodit.

Teď na to nebude moc čas, až v červenci. Do té doby opravím a nastavím mechaniku, můžu začít s vyhozením Y kabelů a novým programováním mixů. pak sestavit Ma´Darskou policii, opravit Helisiku a na podzim se pustit do AS350.


Přílohy:
IMG_2581.jpg
IMG_2581.jpg
[ 139.66 KiB | Zobrazeno 959 krát ]

IMG_0179.jpg
IMG_0179.jpg
[ 69.75 KiB | Zobrazeno 959 krát ]

IMG_0181.jpg
IMG_0181.jpg
[ 44.94 KiB | Zobrazeno 959 krát ]

IMG_0180.jpg
IMG_0180.jpg
[ 80 KiB | Zobrazeno 959 krát ]

IMG_0183.jpg
IMG_0183.jpg
[ 123.1 KiB | Zobrazeno 959 krát ]

IMG_0178.jpg
IMG_0178.jpg
[ 68.68 KiB | Zobrazeno 959 krát ]

R7108SB schema Mode D.JPG
R7108SB schema Mode D.JPG
[ 111.23 KiB | Zobrazeno 959 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 23.05.2023 19:47 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Včera jsem koupil dvě kola 118T, aktuálně jediná ve všech shopech co mi web našel. Italové tam mají info že je nutné použít pastorek 14T, nevím jak na to přišli. Modul je sice podstatný nicméně já mám 118T plus 11T na mechanice pro budoucí AS350, Pavel dokonce 10T plus 118T a jsou v pohodě. Švýcaři mají na stránkách pěknou tabulku všech variant pro TREX 550/600, tam je to s tím 14T taky.

Zítra jdu do lakovny na pokec jestli je jedinou variantou pro kvalitní nástřik to odříznout. Abych pak neřekli že jsem to dělal úplně zbytečně a umí to napojit v laku. Sice to považuju spíš za hypotetické, na druhou stranu oni čarovat umí. Napojit leccos se dá i když tohle tedy nevím. Hrubé stříbro, lazura a lak je o vrstvu víc. A pokud by lazuru netrefili je to na nové broušení, skoro nesmysl. Pokud to bude samostatný díl tak se to v nejhorším takto řešit i dá. A taky je mnohem lepší přístup k opravě vnitřní části, zbroušení hradby epoxidu a kvalitní slepení včetně nové vrstvy tkaniny minimálně přes prasklé spoje obou polovin kterých je skoro 50% celkové délky. Ale dejme tomu by to šlo nějak slušně i bez řezání.

Nejhorší je zbrousit len silný lak. Je ho tam hodně, na některých místech nárazem i praská a ruší to. Listy tkaninu pěkně pomlátily, odletěl i silný gelcoat a bez další tkaniny a epoxidu i z venku se to neobejde, samotný tmel ve větší vrstvě by ani nedržel.

Výhoda je že trup jako takový na konci nedrží stabilizátory, ty jsou zcela samostatné na zadním domku a dokonce se ani nedotýkají. V konci trupu je pěnový kroužek zajištěný pořádně tavnou pájkou aby se neuvolnil a nezajel kónickým rozšířením dovnitř. To se mi kdysi stalo a byly z toho ošklivé vibrace, naštěstí jsem hned přistál.

Dnes jsem koketoval s variantou přece jenom na Dětský den, kam pojedu jenom s mechanikou a bambi vakem plus rozmetadlo, bohužel bez maketových trupů, sestavil alespoň na statiku Maďarskou policii. Pak mi došlo to co už před časem. Musel bych rozebrat právě mechaniku AS350, je na ní mezideska a vzpěry z Maďara. Její mechanika bude ve Funkey trupu upevněná zcela jinak. Bambi vak s nádrží a rozmetadlo jsou i přes estetickou diskvalifikaci přece jenom o něco zajímavější, Maďar umí jenom bambi vak a aniž by byl pořádně rozlítaný a otestovaný, určitě bych do toho nešel. I tak záleží na tom jestli nebude víc foukat.

Maďar holt zůstane do července na skříni. Vyrábět další mezidesku není složité, hodně pracné jsou vzpěry a ty by mi pak byly k ničemu. Kvůli jednomu dni je to malá výtěžnost. Navíc bych pak musel mechaniku znovu vyndávat na kolo 118T i přeprogramování přijímače, je to nadbytečná práce. A ještě bych spěchal, nic z toho nemá výhody.


Přílohy:
RC Outlet TREX 550-600.JPG
RC Outlet TREX 550-600.JPG
[ 111 KiB | Zobrazeno 926 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 24.05.2023 11:34 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2007
Příspěvky: 496
Bydliště: Plzeň
To je Tomáši, opět velká škoda, nejen kvůli tomu Dětskýmu dni. Mám při takovým čtení vždycky smíšený pocity. Na jednu stranu je u tebe zaručený napínavý nefádní čtení, na druhou stranu vím, co to obnáší za finance, čas a mrzení. Na jednu stranu jsem rád, že já na tyhle chyby nepadám, na druhou mě štve, že neexperimentuju kvůli strachu a tím pádem se nikam neposouvám. Analyzoval si to perfektně, je naprosto zbytečný vystavovat maketu takhle přehnaným testům a nastavovat extrémní hodnoty čehokoliv ;-) Tak ať to brzy zase opravíš a když už musíš padat, tak jen s motykou ;-)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 24.05.2023 22:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Díky za milou kondolenci :-). Co mi chybí je dostatečná předvídavost, člověk si jakoby nepřipouští že se žene vyloženě do maléru a to ani nevím kolikrát jsem to měl na dosah dřív. Pavel má pravdu v tom že dělám příliš věcí najednou, asi jak mě trochu tlačí věk a čas. Místo co bych měl tři modely a každý na jednu specializaci a jednoduchost, vymyslel jsem si prohazování mechanik, čistě teoreticky i pamětí modelů se stejnou řídící jednotkou. Jenomže místo jednoduchosti je problém si to zapamatovat, stejné je to jenom zdánlivě a dost často se neobejdu bez poznámek, procházení vlákna tady a hlavně fotek. Když jdu hodně do hloubky zjišťuji že dost věcí si vlastně nepamatuji přesně, pořadí úprav, někdy i zásadní věci. Nakonec to vždycky dám dohromady, v hlavě i na stole nebo ve vzduchu ale každá z těch chyb může znamenat průšvih následně.

Tak jako si pamatujeme svoji první lásku nebo auto, u vrtulníků to bylo sice malé Próčko ale první pořádný a dodnes pro mě nádherný vrtulník byla původně Tvoje 550. Z té velikosti jsem měl notně nahnáno a přestože jsi mi to celé nastavil, bál jsem se s tím u Vás hned letět :-). Přestože jsem měl na Próčku 304 startů. Bylo to podobné jako přesednout z Felicie do první Oktávky I. Ten výkon byl neskutečný, u auta i u toho vrtulníku. Nakonec jsem o ní vlastní blbostí přišel, to hodně bolelo. Ve vysílači mi zůstal aktivní model ze simulátoru, nedával jsem pozor... Na kolektiv se to pěkně vzneslo ale křidélka a výškovka nebo jedno z toho a směrovka byly v reverzu. To člověk zpravidla nedá, hrábne do toho jednou a je vymalováno. Motor jsem vypnul užmoc vysoko a nepřežilo skoro nic. Pak jsem měl ještě tři další stejné mechaniky i kabiny, až na tu poslední z Ostravska jsou z nich makety. Ale kabinku Fusuno od Tebe mám pořád schovanou. Bohužel je lehce poškrábaná, byl to hned její první start, zahodit i s rukama....

Zůstanu už u TREXE, na těch pár let mi to vydrží a díly snad ještě seženu. Do Goblina jako mechaniky už nejdu.

Dnes jsem byl v lakovně. Napřed se v tom ten kluk co to stříká moc neorientoval. Ptal jsem se jestli by to šlo napojit nebo uříznout, opravit, stříknout zase slepit, Jednou řekl ano, pak zase ne... :-). Pak říká "Počkejte, jako to uříznout ? No to nedělejte. Rovina bude tady, dáte pásku, vybrousíte to pár milimetrů od ní, všechno co je popraskané oloupat, gelcoat i dvousložkový plnič, tam kde gelcoat chybí musíte dát něco s epoxidem protože tmel v tak silné vrstvě by praskal a nejlepší bude celou partii pofackovanou listama zevnitř ještě vylaminovat společně s prasklým spojem obou polovin". Víc k tomu neřekl, vypadá to tak že s každou další vrstvou se posune kousek dopředu a ve finále to "nějak " napojí. Asi je to proveditelné. Je fakt, že lazuru na stabilizátory trefil dokonale, to klobouk dolů. Jak moc a jestli mu v tom pomohla ta moje postupková vzorkovnice nevím ale spíš moc ne a pletlo se mu to tam. Ještě mi dal typ na minutový epoxid od Pattexu. Když jsem přišel, zrovna s tím lepil nějaké světlo. No nevím, minutu nepotřebuji a většina vyspídovaných věcí mívá nějakou nevýhodu nebo není tak pevná jako klasika.

Samozřejmě se nezlobím, s Pavlem jsme včera probírali jak to oddělit, navrhoval žiletkovou pilku od Pecky, já z toho měl nahnáno už od Náchoda. V silnější vrstvě epoxidu uvnitř by to sjelo vedle a hotovo. Takže jsem plánoval mikrofrézku a uhlékové kotoučky, že by z toho byla jenom vlasová spára jsem si moc nefandil. Uvidím jak to půjde. Lepení víceméně jenom z užšího konce bude dost piplačka ale snad to nějak dám.

Dnes jsem vyrazil do Klecan vyzkoušet ( letos poprvé ) rozmetadlo. Abych se na Sobínce v sobotu nedivil že něco nefunguje. Všechno v pohodě, včera jsem ho doplnil do vysílače na kopii paměti AS350. A je z toho konečně první letové palubní video :-).



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Přistání nic moc, škoda že jsem si nevzal víc strouhanky, bylo to příliš krátké. Na Sobínce to natočím znovu a s plnou náplní dvě kila.

Hlavní cíl dne bylo vyzkoušet box s vodou a bambi vak. Bohužel ošklivě foukalo, chvilky kdy vítr polevil byly na 20 vteřin, úplně na betla. Na videích je to i vidět, stuha na stožáru u stolu je pořád skoro vodorovně. Věděl jsem že to bude dost bída, nefoukalo 4m/s podle Windy ale odhadem 5-6m/s. To heli nevadí ale vystředit se nad box, zastavit houpání bambi vaku, do kterého se vítr opírá taky byla dost otrava. Často nezbude než se s ním dotknout trávy aby se zastavil. Z osmi sad kde byla první na rozmetadlo, pět na bambi vak včetně zkoušky startu s plným bambi ze země a dvě poslední na normální lítání s videem jsem poprvé zažil, aby se mi na jedné z baterek nepovedlo trefit box ani jednou.... Nejlepší start byly čtyři úspěšné pokusy a několik těsně mimo. Vzpomínky na trefení boxu vrtulkou a následnou havárku Maďara jsou pořád ještě dost živé, stalo se to právě v Klecanech. Jenomže vrtulkou se dá trefit i bambi vak nebo rozmetadlo na zemi, člověk musí být pořád naprosto ve střehu.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Zkoušel jsem jestli bude větší úspěšnost proti větru nebo s větrem zprava, tak většinou i přistávám pokud fouká. Heli letí vždycky mírně nakloněná na pravou stranu a vítr tak spíš tlačí shora na rotor což je trochu výhodnější než když ho podfukuje. Rozdíl v tom tedy moc nebyl, foukalo prostě příliš. Když už člověk dostane bambi vak do boxu musí se udržet nad ním a bambi vyk vytáhnout ideálně kolmo, to se taky moc nedařilo. Jakmile jde ven přes hranu tak se část vylije a hlavně se bambi vak rozhoupá což způsobuje pak nadzdvihávání víka a postupnou ztrátu části vody, při větších výkyvech vyteče skoro všechno.

Nevím jestli způsobuje vlnění obrazu ( podvozek vypadá docela srandovně ) jello efekt ale vrtule tam nejsou, půjde to asi na vrub vibrací.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Ještě video bez balastů, jenom lítání s lopingem a couvačkou. Vidím že vařečku jsem letos dost zanedbal, zalítnu sice pořád cokoliv ale není tam tem příjemný klid že člověk na nic moc nepřemýšlí, všechno automaticky a ví kam kontrovat kdyby něco. není to dobrý pocit, začnu s ní přece jenom víc chodit ven. Konec konců makety jsou v rozsypu. Poslední start mi bohužel došla paměť na kartě a mám jenom minutu a půl, škoda. Byl mnohem dynamičtější a pestřejší, víc jsem promýšlel co bude kamera zabírat. Hlavně že si všechno vždycky nezapomenu zkontrolovat. Když nabiju baterky je plná karta nebo naopak.

Pokud bude na Sobínce foukat tak jako dnes v Klecanech, nemá smysl tahat tam vodu na jeden dva úspěšné pokusy. To radši vymyslím něco alternativního. zatím to nejhůř nevypadá. Norové mají 4m/s, Windy 3m/s a Windguru 3-5m/s.

Spíš pro pobavení dokonale zabalená trubka a kardan na Helisiku. Když mi to na poště donesli nevěřil jsem svým očim a díval se jestli to není na jiné jméno. na to museli spotřebovat celou hnědou pásku :-).


Přílohy:
P_20230524_160345.jpg
P_20230524_160345.jpg
[ 141.91 KiB | Zobrazeno 884 krát ]

P_20230524_160334.jpg
P_20230524_160334.jpg
[ 172.61 KiB | Zobrazeno 884 krát ]

P_20230524_112409.jpg
P_20230524_112409.jpg
[ 61.23 KiB | Zobrazeno 884 krát ]

P_20230523_161335.jpg
P_20230523_161335.jpg
[ 101.37 KiB | Zobrazeno 884 krát ]

P_20230523_163513.jpg
P_20230523_163513.jpg
[ 92.16 KiB | Zobrazeno 884 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 25.05.2023 10:24 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 1.5.2008
Příspěvky: 406
Bydliště: Masečín Praha západ
Ahoj. Je to.smutne. Obdivuju ze stale pouzivas zachranu . Hlavne jak je mozne kdyz se ocese prevod proc se vrtulnik nekontrolovatelne toci? To nedava smysl. Pokud se nezasekne servo ,neumre tak vrtulnik je porad riditelny kdyz funguje jak ma. A 30 metru je dost na autorotaci nebo zbrzeni padu. Ja bych to fakt hodil do kose. A smutne je ,ze clovek zanedlouho bude cist o rane u jineho stroje. Proc kdyz testujes proc ne najinem stroji? Kterej proste osadim cim potrebuju vahu dovazim a testuju. Nedava mi to cele smysl. Neco ladis jakou doubu a i presto to osadis boudou a hned zase test.To uz cloveka nemuze bavit nehlede nato ,ze hledas dily od severviho polu k jiznimu.

_________________
Chybama se člověk učí .
Chase 360, logo 700xxtreme , logo 600sx. Vbar Control


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 25.05.2023 11:10 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Máš pravdu, tohle byl výpadek úsudku a nepozornost. Vždycky testování mimo trup, všechno vyzkoušet. Napřed dvoulist, potom drahý pětilist a na nic už nesahat. Tohle se stalo kvůli výměně rádia. Musel jsem všechno zadávat ručně znova a přehlédl jsem rozsah úhlů na rotoru vymezený end pointama 6. kanálu. Prostě jsem tam nechal +12,6 místo +10 a bylo hotovo. Mě to i napadlo, nechápu proč jsem to hned nedal ve VBaru na +10. Jak mě zdržela lakovna a Dětský den za týden, heli nebyla opravovaná, vypadalo to naprosto easy a tak jsem to dal do trupu. Já si vlastně i myslel že to letělo v rámci jarní kontroly jenomže to byla mechanika Maďara a AS350 která hasila i ten oheň. Je toho na mě asi příliš a člověk se pak domnívá něco co je jinak.

K té záchraně to máš těžké. Stálo to dost financí, lítám slušně ale je mi 60 a nějak jsem si vsugeroval myšlenku že to tam prostě radši musím mít. Že může přijít chyba a tohle je pak poslední možnost. Za poslední tři roky se mi to dvakrát hodilo, pokud jsem spadl tak nikdy kvůli záchraně debilní mimo testování. Kdybych to nastavoval přiměřeně, nic z toho by se nestalo a v tom je ten problém.

Mechanika to dává pokud tam není příliš velký úhel a zbytečně výkonu na naplno otevřeném regulátoru. Prostě není to lehká vařečka - tečka. Jinak jdou šikmé převody na krev, nejsou na to konstruované a prostě se ohoblují. Ta vrtulka trochu zabírala, jinak si dovedu představit mnohem rychlejší piruetu. Kdysi se mi tohle stalo s vařečkou. Ubral jsem na kolektivu, nesahal do výškovky a křidélek, pomalu vyklesal a pár metrů nad zemí jsem to vypnul. Zralá řepka, nebylo tomu vůbec nic. Pak se to stalo s jinou 550 na haldě, ta spadla z obrovké výšky do lesa skrz borovice, jenom uvolněný podvozek, neskutečné.

Bohužel v sobotu bylo něco jinak. Záchranu jsem samozřejmě po zachrčení převodů ihned vypnul a motor snížil otáčky. Tři vteřiny se to točilo rovně, vítr to začal odnášet přes silnici a i když jsem usilovně přemýšlel co s tím, než mi naskočila varianta vyklesat tak se z roviny stalo mírné komíhání přes výškovku a vrtulník se nakláněl sem a tam, do toho stále rotoval a pomalu klesal. Jediné co si vyčítám je cvaknout aspoň na chvilku opakovaně nebo nad zemí než jsem to vypnul, případně potom znova záchranu. Při zapnutém motoru by se zvedaly otáčky a šel bych výš což je nežádoucí, při vypnutém by to nemělo už sílu. Ale srovnalo by se to rotorem do roviny.

Jenomže to zvládané autorotace byly 3,5 kilové motyky, představ si že tam máš další tři kila. S tím nemáš šanci autorotovat nehledě na to že je to manévr ve kterém klesáš ideálně proti větru s lehce negativním úhlem na listu abys udržel a naopak zvýšil otáčky rotoru které pak včas vyměníš za výkon. To zvládám s 550 v pohodě, je to i zábava. Listy už mají dost energie, Velmi těžké je to s malým Próčkem, znám jenom jednoho člověka co to uměl ale ten lítá jako Pánbůh. Tam se strašně lehoučké listy zastavují, musím to dělat precizně a jinak, vyšší úhel. Když tam máš další tři kila, jsi daleko za reálnou vahou, podobně jako třeba 500 o které na Sobínce říkali že je to jako cihla a běda autorotovat. Nevím ale nikdo to radši nezkoušel a to byli dobří piloti.

Jak chceš zahájit nezbytné klesání přes výškovku v piruetě ? Jak to pak udržet čumákem dolů ? Obávám se že to by dopadlo ještě hůř. Takhle mám sice rozbitý kousek trubky, ohnutou lyžinu a stabilizátory stříkané před měsícem nemají ani škrábanec, nechtěl jsem tomu vůbec věřit. Možná byla dokonce klika že jsem tu záchranu nepoužil protože by to šlo na zem stejně v piruetě a bylo po stabilizátorech, možná i po trupu.

Samozřejmě jsem i tak rád protože to půjde relativně snadno a dobře opravit. Představa že to kvůli nádržím a postřiku dělám celé znova a AS350 bude rok v krabici, to by bylo opravdu hrozné. Díly od severního pólu jsou upgrade který není nutný, všechno se jinak zatím sežene :-).

Myslím že tentokrát si dám hodně záležet abych si to nastavil optimálně a nesahal do toho. A na všech vrtulníkách stejně.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 26.05.2023 18:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
"A smutné je, že člověk zanedlouho bude číst o ráně u jiného stroje".

Přiznám se že se mi to nečetlo úplně dobře ale pokud by se na to dalo vsadit tak jsi vyhrál. Napsal jsi to včera v 11:24 a dneska v 11:53 skončila na poli u Chýnice mechanika AS350. Ta co hasila oheň, jsou z ní moje last videa z Klecan s rozmetadlem a bambi vakem. Měla letět zítra na Sobínce, nebude z toho nic. Skoro se mi nechtělo to sem ani psát ale dodržím tradici i když tentokrát je to tedy notný Schweifurt a dosud jsem nic podobného nezažil.

Tomu už se nedá skoro ani smát jako černému humoru, je to spíš na kopanec s rozeběhem. Snažil jsem se poučit z karambolu s Helisikou, udělal jsem menší změnu v nastavení Demona na AS350 co měla letět zítra na Sobínce s rozmetadlem plus na vysílači. Helisiku by před týdnem přesně tohle zachránilo, AS350 mi naopak totéž poslalo na zem.

Dopoledne pořád svižně foukalo ale jak se říká těžko na cvičišti lehko na bojišti a tak jsem vyrazil na 7 baterek s tréninkovou 550. Je to ještě původní verze s motorem 600MX a reglem HW100A, Spirit, listy 550 a vrtulka 95. Moje oblíbená klasika, měl jsem je celkem dvě, jednu jsem ztratil a dvě předělal do maket. Z jedné je Helisika, ze druhé jsem postavil základ AS350. Foukalo fakt docela dost ale 550 je stabilní a má rezervy, ta snese i větrnou drakiádu :-). Akorát jsem musel vytrhat trochu obilí na cestě pro rotor plus metr okolo. Lítání v pohodě, přestože letos nic moc trénink a na vodě nebo s rozmetadlem si člověk nějaké inverty a akro moc neužije ani neosvěží, přece jenom se to naštěstí nezapomíná. Takže obavy že to bude jako po zimě byly liché a měl jsem z toho velmi dobrý pocit. Oba inverty, trochu neoblíbené couvačky. Jak ještě nedorazily ty antény na R7108SB tak tam byl S6208SBT a starší rádio, drží se prakticky stejně jako T16IZ.

Pak jsem vzal mechaniku ASka na dvě sady 6+2S. Mezitím z domova volali kdy přijedu na oběd, vypadalo to na pár minut a odjezd, žádný stres. Situaci s Helisikou jsem si promýšlel a včera jsem v Demonovi na AS350 snížil záchranu z +12 na +10. Den předtím mi to nešlo ale jak to lítá pořád stejně a není důvod se v tom vrtat, zapomněl jsem že se musí dát pokyn "Zapsat". Bylo to proto abych ochránil převody které odešly v Helisice, nic víc. Invert zůstal -6. Na bambi, rozmetadlo i postřik jsou zbytečné, nechávám to tam spíš ze zvyku a na krátké zavisení v invertu při zastavení v lopingu. Těsně před startem jsem si ještě vzpomněl že jsem chtěl ubrat otevření regulátoru aby to nevystřelilo jako raketa, to byl u Helisiky druhý malér. Ve vysílači jsem zadal 65% místo 80% s tím že nad 65 % už to v reálu tolik znát není. Jenomže chyba lávky. Zapomněl jsem že nenastavuju Helisiku nebo Maďara kde jsou regly HW130A které chodí až 100%, paradoxně nad 65% už model nestoupá a je to reálně maximum, dávám pro jistotu 70%. Výkonově je to prostě strop. Nedošlo mi a že tam mám než upraví Zdeněk měřák kapacity na 8S pro třetí HW130A pořád provizorně ještě Kontronik 80+HV. ten se nastavuje s endpointem 82% jenomže dát tam 65% znamenalo že maximum skutečně snížím. Nevím o kolik ale něco málo to bylo a mohlo to rozhodnout. Takže jsem sice udělal sice vzorně to co by zachránilo Helisiku od piruety s pádem, bohužel jsem si tím nalíčil dokonalou past pro ASko na dnešek.

Asko je proti 550 výrazně těžší a díky žlutým plastovým obalům na balasty pro testy váhy postřiku, které jsem tam pak nechal protože je líp čitelná poloha heli bez kabiny, má i větší aerodynamický odpor. Couvanou osmičku s maketou běžně lítám, zítra jsem jí chtěl dát aby to nebyla úplná nuda po krátkém letu s rozmetadlem. Takže to neletělo to tak čistě jako předtím 550, hlavně s výškou byl trochu problém. Postupně jsem vychytal kdy a kolik se kterým kniplem ale nebylo to pořád v horizontu a foukalo. Přistanu, vyměním baterky a vidím, že vysílač má ještě z Klecan zapnuté expo pro výškovku a křidélka, hodí se to hlavně pro bambi vak. Na dnešek ovšem kontraproduktivní. Tak jsem to vyřadil a poslední start byl hned mnohem lepší. Problém předchozího letu s expem byla disproporce dráhy kolektivu a křidélek s výškovkou, napřed malá reakce, potom už zase moc.

Lítal jsem asi dvě minuty. Potom přišla jak tomu říkám slabá chvilka. Tím jak se mi dnes lítalo dobře a bez chyb, napadlo mě zkusit to co už loni ( ale v bezvětří ) a sice hodit to ve zpátečce do invertu, samozřejmě preventivně dost vysoko, možná okolo 40 metrů. Na Sobínce bych do toho nešel ale tady ? Proč ne. Udělal jsem jednu čistou osmičku, na rovném úseku jsem heli otočil vrtulkou dozadu. Tedy invert vpřed, jedna z mých oblíbenějších verzí i když oba inverty mám rád. Pokud za roky přišly chyby na ruce tak paradoxně jedině při couvání s rotorem nahoru. Kupodivu to říká i dost lidí co umí dobře lítat, prostě to nemají v oblibě.

Když fouká tak se v zatáčce proti nebo do větru větru dává trochu míň kolektivu aby to nestoupalo a naopak, přesně tohle mi nevyšlo. Do zatáčky po větru jsem začal dost klesat, heli ztrácela vztlak. Dám radši plnou výškovku jenomže se nedělo co jsem očekával a sice alespoň srovnání horizontu a malé stoupání když už ne rychlé. Ztratil jsem cenné vteřiny kdy se dalo ještě heli možná přehodit přes výškovku směrem dolů a skončit rotorem nahoru aniž bych trefil zem, ztratil jsem další výšku a v nějakých osmi metrech už to nepřicházelo v úvahu. Nejspíš by následoval hrozná rána, kdysi se mi něco podobného povedlo s 550 na Sobínce kde jsem si v rychlém invertu spletl výškovku. Heli vypadala velmi netradičně viz fotka.

Výkrut mě nenapadl, pod určitou výšku ho radši ani moc nezařazuju a tohle bylo už fakt nízko. Není zdaleka tak natrénovaný abych s ním řešil krizovku, na to prostě nemám. Tak jsem v pěti metrech rezignovaně cvaknul záchranu s tím že se to holt vyřeší samo. Chyba lávky - nedělo se v podstatě vůbec nic. Heli se sice srovnala rotorem s horizontem ale pořád směřovala setrvačností a malým výkonem na listech - samozřejmě plus malé otáčky ( z 80 na 65% ..... ) byť o něco pomaleji ale k zemi. Narazil jsem prostě na strop, na těch -6 v invertu, navíc s polosouměrnými listy. Pavel už mi psal že to byla velká chyba. Polosouměrné listy potřebují mnohem větší záporný úhel aby vyvinuly v invertu dostatečnou sílu. Jestli je -12 hodně u souměrných listů tak u polosouměrných je to skoro nutné. Žádné krásné stoupání Demona se nedostavilo, i tak je mi to trochu divné. To kolik se dá na listech v rádiu přes endpointy jednotka zpravidla neřeší a výchylka pro Rescue se nastavuje přes PC samostatně. Přesně to co jsem udělal včera. Předpokládal jsem tedy že pokud dám +10 tak v invertu bude -10, ať je v rádiu cokoliv. Nezkoušel jsem těžkou heli otočit, aktivovat Rescue a dát na list digiměrku.

I když jsem letěl nepatrně z kopce, to pole jsem možná o pitomý metr stejně trefil. Přestože to dlouho vypadalo že to možná o malý kousek stihnu. Proto jsem nevypínal motor, to by byl konec Japonec. No on byl stejně a včas jsem tím pádem motor nevypnul. Rána, nic velkého jako u Helisiky v trupu, tam to dělá hodně ten laminát. Jdu k mašině, nikde nic, poměrně vysoké obilí. Jenom jsem zaslechl motor. Vypnul jsem ho a znova zapnul na lepší zaměření směru, bylo to už stejně jedno protože převody musely být kaput. Postupně mi docházelo čím jsem si to tentokrát "vyrobil". Snížením záchrany z +12 na +10 a před pár minutama jako třešničku na dortu Idleup3 z 80 na 65%. Už jenom ta druhá věc mohla klidně znamenat ten metr dva co mi chyběly.

Samozřejmě v tom větru jsem invert s -6 na listech vůbec neměl zkoušet, a určitě to nenechat jít dolů po větru. Umět to zalítat technicky je jedna věc, podstatnější je nastavit si na to dokonale vrtulník a nedělat nic na co nemá model za dané situace rezervu nebo parametry. Tam to musím u maket zcela přehodnotit a notně se nad sebou zamyslet. Pak si udělat pořádek v modelech, vypíchnout všechno kde se i nepatrně liší a hlavně nespěchat, to je u mě bohužel příliš časté. Střídám hodně odlišné vrtulníky, 550 a maketová mechanika jsou opravdu hodně jiné jak co do nároků na výkon tak na ovládání. Ne že by to nešlo provozovat ale chce to přístup který v sobě bohužel soustavně nemám, přichází příliš mnoho chyb, často opakovaně. I když nelítám s maketama žádné 3D, očekávám příliš často nereálné nebo nadbytečné věci a výkony aniž bych si to správně nastavil Těch chyb je prostě příliš mnoho stejně jako modelů, i jejich počet k tomu vede. Jeden neúspěch se snažím vykompenzovat dalším uspěchaným úspěchem, trochu logicky přijde další jiná chyba z podobné kategorie a je vymalováno. V tom má Pavel pravdu. Měl bych to zásadněji přehodnotit a hlavně neřešit souběžně dvě nebo tři makety. Dotáhnout jednu, ostatním se nevěnovat a až když je zcela odladěná, nastavení a všechno už beze změn v pohodě, pak teprve se věnovat té další. Ono je to jednoduché, stačí nespěchat :-). Tohle je přímá cesta k malérům, tím jsem si teď prošel v plné parádě a taky s patřičnou ostudou.

Samozřejmě už cestou k Asku jsem si chvíli říkal že bych to měl celé zahodit i s rukama nebo přesněji s hlavou a dát si nějakou významnější pauzu jenom s motykou. Z té mechaniky nejspíš nic nezbylo a Sobínka kvůli, které ta minisérie od lakovny a de facto ve spěchu začala stejně padá pod stůl.

ASko leželo na boku 30 čísel nad zemí, okolo posekáno jak od kombajnu. Listy evidentně kaput, mírně ohnutá trubka, vrtulka kupodivu v pohodě. Odpojím baterky, ulomené lyžiny jsem hledal snad deset minut, byly dost daleko. Budou potřeba protože při narovnání hodně ohnuté levé lyžiny u Helisiky samozřejmě v oslabeném místě na kabely pozičky praskla. Spojky podvozku převážně zlomené, ty už nemám ale AS350 je nepotřebuje. Naštíplá mezideska a ohnutý pylon na kameru, ještě že zůstala doma. Odjezd domů.

Ke značnému překvapení neodešlo to co jsem čekal na 100%, hnací kolo 118T. Počítal jsem že bude zničené a tři až dorazí ty z Austrálie prostě nebudou. Nemá ani škrábanec, v pohodě je i autorotační kolo i přední domek, odešly pouze převody v zadním domku kde chybí dva zoubky na osce i od kardanu. Hlavní hřídel se točí oběma směry takže odešla uvnitř volnoběžka, to jsem ještě nezažil. U jednoho gripu se poškodil origo kloubek jak vyskočil list, vypadlé byly sice dva ale druhý kloubek je OK. Na jednu stranu škoda, na druhou stranu ASko dostane o hodně delší hřídel a táhla budu komplet vyrábět jiná. Otázka je jak jsou na tom čepy mohutné hlavy, takhle od oka je to rovné ale to se teprve uvidí na soustruhu u Pavla. Serva jsou OK, všechno chodí. Takže na tu ránu nečekaná klika. Listy jsem ve Vídni ihned koupil, už jsou zabalené a na cestě, budou tu po neděli. Je to kvůli obavám z výroby Helitec, jinak bych nespěchal protože ASko bude na stole jestli na podzim. Opravenou a půjčenou mezidesku dostane zpátky mechanika Maďara a opravené ASko jako samotná mechanika poletí na klasickém podvozku, napřed jako dvoulist.

To je pro dnešek všechno. Jdu nabíjet baterky do foťáků a kamer, vypadl jim fotograf tak ho zastoupím a chci aby to mělo jako dosud pěkné výsledky. Potom sem postnu odkaz na album. Za rok se tam třeba podívám s přiměřenou a včasnou přípravou :-)

Říkám si že to mělo být ve vlákně k AS350 ale má to tak silnou vazbu na karambol s Helisikou že to nechám tady. Tam už bude pak něco zajímavějšího.


Přílohy:
P_20230526_115352.jpg
P_20230526_115352.jpg
[ 259.97 KiB | Zobrazeno 826 krát ]

P_20230526_122702.jpg
P_20230526_122702.jpg
[ 86.72 KiB | Zobrazeno 826 krát ]

IMG_7686.JPG
IMG_7686.JPG
[ 52.4 KiB | Zobrazeno 821 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 28.05.2023 2:02 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5079
Bydliště: Praha 6
Dětský den na Sobínce se tradičně vydařil mají to vždy skvěle zorganizované a letos si důkladně zažádali o letové počasí. Foukalo nicméně lítat se dalo slušně a slunce po celý den. Sjednaný fotograf nemohl, na Sobínce jsem byl několik let, fotil jejich akce a většinu lidí tam ještě znám. Požádali mě to nafotit, původně jsem měl i letět a bylo by to složitější, po tom co se mi povedlo jsem se mohl věnovat naplno foťákům. Příští rok se třeba zadaří přijet s nějakým vrtrdelníkem i když možná se nevyvede počasí. Loni bylo prý tak foukalo že část lidí radši zůstala na zemi, včetně LAMY Marcela Moravce.

Užší výběr má 580 snímků a dal jsem ho na Rajče pod svůj profil.

https://relax450.rajce.idnes.cz/Detsky_ ... etna_2023/


Přílohy:
IMG_8199.jpg
IMG_8199.jpg
[ 129.81 KiB | Zobrazeno 774 krát ]

IMG_8059.jpg
IMG_8059.jpg
[ 180.04 KiB | Zobrazeno 774 krát ]

IMG_9005.jpg
IMG_9005.jpg
[ 87 KiB | Zobrazeno 774 krát ]

IMG_8929.jpg
IMG_8929.jpg
[ 46.75 KiB | Zobrazeno 774 krát ]

IMG_1635.jpg
IMG_1635.jpg
[ 45.92 KiB | Zobrazeno 774 krát ]

IMG_1006.jpg
IMG_1006.jpg
[ 32.84 KiB | Zobrazeno 774 krát ]

IMG_3345.jpg
IMG_3345.jpg
[ 24.16 KiB | Zobrazeno 774 krát ]

IMG_8798.jpg
IMG_8798.jpg
[ 110.87 KiB | Zobrazeno 774 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2733 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 175, 176, 177, 178, 179, 180, 181 ... 183  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: hary13, hozyy a 18 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz