Reklama

 



Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2473 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 160, 161, 162, 163, 164, 165  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: stř 28.07.2021 14:15 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Pokouším se vydedukovat event. přínos motoru 710KV.

Motor 670KV – Helisika - poslední včerejší let s prázdnýma nádržema bez ráhna – váha modelu cca 7,3 kilo.

Podle Jlogu točil motor při otevření na 70% ( na grafu je 66% ) 12800 otáček, rotor měl cca 1210 otáček což odpovídá převodovému poměru pastorek 16T a kolo 170T 10.625 ( vychází 1205 otáček rotor ).

Baterka má v daném úseku záznamu 21V. Když vydělím 12800 : 21 = 609KV
Motor má dávat 670KV takže 61KV chybí resp. motor dává 90,9% papírového maxima. Motorům moc nerozumím ale možná to znamená že má 90,1% účinnost ...... ?

Pokud bych vzal 710KV a stejnou účinnost, vyšlo by mi 710 * 0901 = 640KV * 21V = 13440 otáček motor. Děleno 10,625 = 1265 otáček rotor. Tím pádem získám plus 60 otáček za minutu. Obávám se že se to moc neprojeví a pokud bude nadále motor 670KV zvládat 3,3 kila při startu ( 6,6 kila model celkem ), za dalších 6 tisíc za 710KV si mnoho nepolepším. Mezi 710KV a 1000KV ( ideálně okolo 800KV ) nic neexistuje.

A za 6000 jsou dvě pěkné baterky.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 29.07.2021 15:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Poprosil jsem o odborný komentář pohonu obou maket ale hlavně nejtěžší Helisiky Zdeňka z Klecan, který nádrže technicky dotáhl, vytiskl, lítá s heli strašně let a elektronika je jeho profese. S výsledkem se musím nějak popasovat ale to že jsem to neřešil na začátku neznamená že to tak musí zůstat napořád a ohrožovat pozitivní výsledky stovek hodin práce.

Už 2017 jsem na radu pkotatka překopal pohon výměnou motoru 1000KV za 670KV. Regl JIVE to stíhal líp, otáčky klesly a model se začal chovat jako maketa, nemělo to chybu. Ještě změnou na policejní verzi nazvané pracovně Maďar se nic nedělo, váha vzrostla nepatrně. Stavbou bambi vaku jsem se ale pustil na tenký led, přece jenom 2,4 kila navrch už není málo. vyřešil to dvoulist na 1000KV u další mechaniky ze které se postupně zrodila Helisika. Pořád to ještě bylo únosné, motor šlapal relativně v mantinelech dostatečného rozsahu na 90% PWM, rotor točil 1800-1880 ot. což bylo pro listy na hranici tolerance ( souměrné lamináty MSC 600mm ).

Helisika už znamenala s nádržema dalších 0,9 kila navrch ( celkem 3,3 kila ) ale testování v březnu s dvoulistem nedopadlo kupodivu špatně. Motor zůstal v hodnotách pro bambi vak jenomže cílem nebyl dvou ale pětilist a tím se to zásadně zkomplikovalo.

Naznačil to už Raptor postavený před více lety v MSC. Mechanika nehraje roli, motor taky 1000KV, regl JIVE 80+LV. Hodně se přehříval, listy mají limit 1800ot což je už samo o sobě na maketu moc, navíc se musel tedy regl seškrtit aby to točilo cca 1650-1700 takže se hodně přehřívala a ve vyšší teplotě léta odpojoval. Totéž hrozilo na Helisice, navíc Raptor má 5,3 kila a Helisika s vodou až 9,6 kilo. Poslední testy sice skončily letově úspěchem, skrývá se za tím ovšem naprostá nedostatečnost výkonu kdy jede motor 670KV zcela na 100% PWM a baterky 6S dostávají co proto. Verdikt posudku je postavený na více logama jasně podložených argumentech z nichž je jasné, že 6S je v pohodě na model o váze 3-4 kila, kdežto na 10 kilo musím uvažovat už jasně o 12S. I za cenu že model přibere na váze o dalších 750-800 gramů. A samozřejmě výkonnější regulátor 130-160A HV. Což je celkem 14500 korun plus 200% spotřeba baterek - polovina startů pokud nabíjím zásadně doma, případně koupit dvojnásobek baterek = nesmysl.

Bez bambi a postřiku by ten pohon 670KV + 6S asi tak tak stačil ale takto ne.

Teď jak to pojmout. Maďara nechat jako čistou "neakční" maketu, která díky závěsu vynese parašutistu nebo menší náklad, zvládne i bambi vak, což se potvrdilo a hlavně s ním vypadá barevně líp než Helisika. Helisiku lze předělat na 12S s tím že to bude "zátěžový akčnější model " na postřik a bambi vak. Motor X-NOVA 400KV, regl HobbyWing Platinum 130A HV. Varianta s motorem 710KV a 6S se nezdá jako optimální.

Na 12S by se musela vyrobit nové vepředu široká mezideska aby se tam vešly po stranách dvě baterie. Na druhou stranu i tak budou obě mechaniky stále záměnné. U Raptora vyzkouším dvoulist na 1000KV, předpoklad je pohodové lítání i za cenu ztráty pětilistu. Pokud by Helisiku opustil motor 670KV, Raptor by s ním měl zpátky pětilist a lítal pomaleji.

Díky Zdeňkovi a dalším se mám šanci zorientovat ve věcech, na které moje omezené zkušenosti a hlavně teoretický potenciál v praktické elektronice nestačí. Asi nazrál čas na změnu i když se mi do toho moc nechtělo.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 29.07.2021 19:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Na porovnání tři logy z Maďara bez jakéhokoliv podvěsu navíc ( váha heli 6,3 kila ).

Další dva popsané logy jsou z Helisiky teď posledně. První je s prázdnýma nádržema ( váha 7,6 kilo ), v detailu z něj pak Zdeněk tužkou demonstroval co je špatně. Druhý kompaktnější log je z postřiku 1,5 litru vody ( váha 9,1 kilo ). Je vidět jak klesá odběr v Ampérech v závislosti na odlehčení ale červená křivka PWM je víceméně stále nadoraz na 100%.

Na tom detailu funguje do půlky obrázku podle Zdeňka vše jak má. Otáčky (zelená, zeleně obtáhlá) jsou konstantní. Podle zatížení rotoru se mění PWM (červená). Tomu odpovídá proud (ten uřízl) ale proudu odpovídá napětí (zelená). Jakmile požadavkem kanálu plynu (světle modrá) dám požadavek na vyšší otáčky tak se vše změní. Regulátor není schopný motor tolik roztočit - PWM je stále na 100% (oranžově obtáhlé), otáčky vzrostly jenom trochu a mění se podle zatížení (modře obtáhlé). Obdobná situace se vyskytuje v ostatních logách - PWM skoro na 100%.

Tím se dostáváme dál. Pokud mi bylo jinde řečeno že nemám mít příliš malé "otevření" regulátoru protože tím mám špatnou efektivitu, nemyslí tím hodnotu plynu Throttle ale otevření regulátoru PWM (v případě režimu regulátoru governor). PWM bych asi neměl mít např. pod 40 (hodně pod půlkou), ale pokud ho mám trvale přes 80, tak mám (pro účel heli a požadovaných otáček rotoru) pomalý motor.

A tím se dostává k závěru.

Dobrý motor pro moje požadované otáčky a zatížení bude třeba těch 1000 kv. Motory kolem 700 jsou pomalé.
Díky tomu, že jedu u maxima, tak mi z důvodu, že regulátor už nemá kam přidat (je na 100% PWM), ve výsledku klesají otáčky místo přidání PWM (tím zvýšení proudu) a udržení otáček.

Regulace fungovala správně u motoru 1000kv, požadoval jsi odběr (10 kg heli s pětilistem) - regulátor ho tam dal. Ale prostě mám pohon na 3,5 kg heli. Tam stačí 80 A regulátor. Na 10 kg a pětilist (ještě větší zátěž než dvoulist) to prostě bere trvale 60 A a špičky jsou mnohem vyšší. Takže se nesmím divit, že to ten poddimenzovaný 80A regulátor nedává a přehřívá se.

Podle Zdeňka potřebuji buď 160A regulátor pro 6S nebo přejít na 12 S a dát přibližně 450-500kv motor a 80-100 A regulátor.

Další věc je nestíhající vrtulka - prostě moc velké zatížení od hlavního rotoru. Pokud se z visu vrtulník roztočí a už nezastaví, tak nejsem s účinností vrtulky na hraně ale dávno daleko za ní ( to byly ty situace s 3,3 kilovým kanystrem u Maďara a vynuceným odhozem ). Opět je problém v tom, že z 3,5 kg heli dělám 10 kg. Buď zvětším vrtulku nebo zvýším otáčky. Zlepšení převodového poměru z V2 na V1 sice dost pomohlo ale pokud jsou otáčky ještě nižší vrtulka nestíhá, to se ukázalo při posledně nechtěném přivření regulátoru tím točítkem na vysílači. Pak zbývá zvednout otáčky celkově nebo zvětšit vrtulku. Zvětšenou vrtulku si ale možná useknu, převody přenos té energie snad vydrží. Pak můžu zvýšit hlavu delší hřídelí abych měl hlavní rotor dál od vrtulky. Pak se ale bude možná kroutit nebo vibrovat celý rám....

- 160 A pořádný regulátor, lítat na křivky a ne govenor
- v budoucnu odpovídající baterky podle zkušeností (doba letu se zátěží na stávající baterky prostě bude 3-4 minuty a budou dostávat zabrat)
- zvýšit otáčky rotoru ať stíhá vrtulka
- lítat, neladit, pak bude maketovost v rukách a ne v potácení se na minimálních otáčkách na pokraji pádu
- z lítání vyřadit všechny prvky kromě pomalého stoupání, klesání a zatáček (na přemety si nechat akro a u maket na to zapomenout nebo to skončí špatně


Přílohy:
670 Maďar 5L KUCH 670KV.jpg
670 Maďar 5L KUCH 670KV.jpg
[ 78.95 KiB | Zobrazeno 1492 krát ]

734 Maďar 5L KUCH 670KV.jpg
734 Maďar 5L KUCH 670KV.jpg
[ 78.82 KiB | Zobrazeno 1492 krát ]

739 Maďar 5L KUCH 670KV.jpg
739 Maďar 5L KUCH 670KV.jpg
[ 77.38 KiB | Zobrazeno 1492 krát ]

log00974 H4 LIP 5L 670KV bez vody 27072021.jpg
log00974 H4 LIP 5L 670KV bez vody 27072021.jpg
[ 79.16 KiB | Zobrazeno 1492 krát ]

log00974 H4 LIP 5L 670KV bez vody 27072021 detail.jpg
log00974 H4 LIP 5L 670KV bez vody 27072021 detail.jpg
[ 37.36 KiB | Zobrazeno 1492 krát ]

log00975 H4 LIP 5L 670KV s vodou 27072021.jpg
log00975 H4 LIP 5L 670KV s vodou 27072021.jpg
[ 65.8 KiB | Zobrazeno 1492 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 01.08.2021 19:54 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Helisika dostala vlastní poličku aby byl volný stůl, vrtulka má už červené pruhy. Ještě nové listy s dekorem podle předlohy, retuše laku a je to hotové ( kromě pohonu ), Musím do lakovny pro tvrdidlo, zatuhlo ve skleničce, možná špatně dotažené. Při focení bleskem dělá PETG v kabině velmi nepěkné věci. Naštěstí to normálně tolik neruší. Příští týden dorazí díly na V1 z benovoletadýlka pro Maďara, dnes jsem našel při úklidu sáček s převody náhonu vrtulky V1 40T, tři páry. A ještě jeden pár samostatně.


Přílohy:
IMG_1364.jpg
IMG_1364.jpg
[ 59.26 KiB | Zobrazeno 1415 krát ]

IMG_1364 (2).jpg
IMG_1364 (2).jpg
[ 69.1 KiB | Zobrazeno 1415 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 05.08.2021 1:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Dnes malá premiéra v Klecanech. Postřik se fotí trochu špatně, prozatím nemám náplň s přírodním barvivem a pokud to neletí proti tmavšímu pozadí není to tak výrazné. Proběhl test maximálních otáček (1250 s vodou ), podle logů na to motor 670KV nemá dostatečné otáčky, PWM je stále mezi 97-100% takže motor si nemá kam sáhnout a přidat. Přestože má deklarovaný výkon 3000W. Buď by se musel zvednout počet článků ( cca na 8 ) nebo naopak s 6S baterií zvednout KV motoru.

Pokud bych neprovozoval věci jako bambi vak resp. hlavně postřik, kdy zvedám váhu modelu 6,3kg o dalších 2,4 - 3,3 kila, motor 670KV by v obou maketách bohatě stačil tak jak tomu bylo od jeho osazení v roce 2017. Teď je situace jiná. V podstatě potřebuji mnohem variabilnější pohon který zvládne tu váhu nikoliv nadoraz s velmi malou rezervou jako nyní ale listy 600mm Helitec roztočí víc jak stávajících 1240 otáček. Dejme tomu 1300-1350. I za cenu že bez nádrží nebo bambi vaku bude pohon naddimenzovaný a regulátor budu muset přivřít, lítat na nižší otáčky. JIVE se moc přivírat nedá, přehřeje se. Regulátor Hobby Wing Platinum 120A Pro V4 včetně BEC 10A. Je modernější a měl by to zvládat líp, zvažuji ho pořídit včetně programovací LCD jednotky.

Ohledně silnějšího motoru je k dispozici 710KV X-Nova což je bohužel dost malý rozdíl, teoreticky získám za vteřinu jednu otáčku na rotoru. X-Nova vyrábí pak až 1000KV, který mám k dispozici a právě kvůli němu jsem šel do 670KV. Muselo by se hledat jinde, zatím se rýsuje Kontronik PYRO 630-83 s 830KV, ten se dá koupit pouze venku a stojí okolo osmi tisíc což je hodně.

I když to s ohledem na poslední vývoj nedává logiku, zkusím znovu test s motorem X-Nova 1000KV + regulátor Hobby Wing Platinum Pro 120A. Pokud by to nevycházelo podle předpokladů, regulátor by zůstal a pořídil se k němu výkonnější motor.

Včera mě už napadaly varianty jako odříznout se výbavou od motyk které mě už stejně nebaví jako dřív. Nechat si je včetně stávajících baterií 6S, Hughesy předělat na 8-10S s HV regulátory. Což znamená úplně nové baterie nekompatibilní s motyčkama ( možná by s nima i letěly ale asi mizerně ). Tím že dávám víc startů bez nabíjení na place, baterek bych musel mít tak 4 páry minimálně. Společně s HV regulátory ( v případě HobbyWing Platinum 130A ve verzi s BEC za 7400 ) a to dvakrát, plus 8 baterek 4-5S by to stálo už příliš.

Pak je ještě varianta tzv. na půli cesty. Zůstat u baterií 6S s tím že pokud by se použil bambi vak nebo postřik, k baterii 6S by se připojil ještě 2S ( položit naplocho na 6S takže žádná jiná mezideska na dvě velké baterie po stranách apod. S těžištěm by to mělo vyjít, pořád mám pocit že by to chtělo dopředu přidat na váze a přitom už není šance 6S posunout vpřed, je úplně ve špici kabiny. Za ní je vělká mezera kdy je kam složenec 8S vrátit zpátky. Tím by vznikl 8S, který by motor 670KV zvedl na otáčkách o 33%. Baterie 2S by mi stačily tři a to záměrně. Mimo tuhle produkci by se daly pospojovat do 6S jako další baterka aby neležely ladem jenom tak. A tři starty v doplňkové režimu 6+2S už mi stačí. Má to ovšem jednu podmínku, potřebuji k tomu HV regulátor. Ze čtyř JIVE80 jsou tři v provedení +LV, jeden je +HV. Možná by stíhal, obecně jsou při větším počtu článků regulátory víc „ve vatě“. Je to taková hybridní varianta kdy sice musím investovat do tří baterek 2S ( které ovšem využiju i společně ), ušetřím za drahé motory s vyšším KV kdy zůstanu u 670KV a můžu mít buď pomalejšího Hughese 6S 22,5V nebo „přečipovaného“ na 8S a 30V. Navíc bych nové hlavní baterie 6S což mě brzy nemine mohl používat i v motykách na komfortnější lítání kdy se za to dá víc vzít. Jenom to chce rozmyslet dopředu protože 120A regulátor Pro V4 je pouze na 3-6S a je tedy otázka zda ho teď koupit. Ještě se napřed poradím jestli není v téhle zvláštní variantě někde skrytý zásadní problém.

U Raptora mám jiné nečekané zjištění. Vyndal jsem motor PYRO 600-11 s 1050KV a dal tam tu X-Nova 4020 1000KV. Na stejné otevření regulátoru 55% točilo PYRO 1590 otáček na pětilistém rotoru, X-Nova 1280 otáček což je rozdíl -310 otáček. Proč tomu tak je docela nechápu, Je tam pouze 50KV rozdíl. Pokud bych potřeboval ten 1000KV zpátky do Helisiky tak má Raptor smůlu, pokud ne tak by to byla šance na řešení alespoň téhle mechaniky. Jediná nevýhoda je malá mezera u pláště motoru, tam bych musel zasáhnout bruskou a cca 0,5mm z úzké plastové části odebrat.

Druhá záhada je motor X-NOVA 1000KV ( ten co je v Raptorovi ). V Helisice byl do 21. července a na 55% točil rotorem 1680 otáček, V trupu = 6,3 kila. V Raptorovi ( 5 kilo ) točil na 55% PYRO 1050KV těch 1590 otáček ale tenhle X-Nova 1000KV jenom 1280 otáček, to je těch -310 ot. Nechápu proč tentýž motor točí v jedné heli na 55% 1680 a ve druhé 1280 ( -400 ). Zítra se podívám na převodový poměr v Raptorovi, vím že má pastorek 10T ale nevybavuju si počet zubů na hl. kole. Podle velikosti ro musí být minimální rozdíl je-li tam vůbec ale prostě -400 je moc. Nebo že by to dělal jeden z reglů ? Oba jsou JIVE


Přílohy:
IMG_1989.jpg
IMG_1989.jpg
[ 82.64 KiB | Zobrazeno 1328 krát ]

IMG_1863.jpg
IMG_1863.jpg
[ 68.78 KiB | Zobrazeno 1328 krát ]

IMG_1699.jpg
IMG_1699.jpg
[ 41.61 KiB | Zobrazeno 1328 krát ]

IMG_1752.jpg
IMG_1752.jpg
[ 40.28 KiB | Zobrazeno 1328 krát ]

IMG_1742.jpg
IMG_1742.jpg
[ 39.25 KiB | Zobrazeno 1328 krát ]

IMG_1790.jpg
IMG_1790.jpg
[ 126.81 KiB | Zobrazeno 1328 krát ]

IMG_1898.jpg
IMG_1898.jpg
[ 38.94 KiB | Zobrazeno 1328 krát ]

IMG_1900.jpg
IMG_1900.jpg
[ 39.45 KiB | Zobrazeno 1328 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 06.08.2021 12:08 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Díly na V1 z Benovoletadýlka jsou na cestě, neskutečná rychlost s objednáním. Loni jsem z USA čekal tři týdny, pak celé dopoledne na mezinárodní poště a cena byla stejná. Pokud to není něco co se tady vysloveně nesežene ( 3x Stiffener ), nemá to smysl. Naštěstí se na TREXE ještě takto rychle díly pořeší, s Raptorem by to bylo horší.

Pavel mi dnes převrtal tři pastorky V1 modul 0,7. Jeden 14T a dvakrát 15T. Po zabudování převodů V1 a motoru 1000KV X-Nova přijde do Maďara právě 14T na zpomalení převodu, na první zkoušky použiju ještě JIVE 80+HV abych měl logy, pak by tam přišel Hobby Wing Platinum Pro V3 120A. Pokud se to osvědčí, zkopíroval by se systém i do Helisiky, jedna heli by měla 14T a druhá 15T než třeba ještě jeden 14T někde seženu.

V první fázi porovnám takto přebudovanou mechaniku Maďara kam přijde základní podvěšený balast o váze samotného trupu s možností dvou přídavných balastů upevněných na podvozek kam se formou vody nasimuluje jak bambi vak tak nádrže 50/100%. Jak je na tom Helisika vím, zkusím ještě pastorek 17T co to provede s otáčkama, odběrem a letovým časem.

Variantu 6+2S jsem prozatím jako dost komplikovanou opustil ale než půjde z mechaniky Maďara ( pokud se nepletu a je tam skutečně regl JIVE 80+HV ) ven motor 670KV, vyzkouším to. K 6S zapojím přes konektorovou redukci XT60 - zlacené 6mm dutinky 2S Zippy 5700mAh 45C s auta Traxxas. Na motor přijde výpočtem vhodný pastorek.

Pak už závěrečné šachy s šesti motory a částečně i regulátory :-).

Z Raptora jsem večer vyndal motor aby se po vrtání u Pavla vyzkoušelo že to na hřídele pasuje. Uvnitř se mi to moc nelíbilo, zřejmě jsem nastavil příliš malou zubovou vůli. Sice to pěkně cvakalo, modul 1 chce asi víc takže jsem tam měl lehce naprášený bílý polyamid z hlavního kola. Teď váhám jestli tam 1000KV ještě dát a vyzkoušet dvoulist v trupu ale tuším že dvoulist na Hughesovi se mi tak nebude líbit že to moc nemá smysl. Ještě uvidím, 1000KV bych mohl vzít i z jedné 550.


Přílohy:
IMG_1365.jpg
IMG_1365.jpg
[ 82.22 KiB | Zobrazeno 1267 krát ]

Přehození motorů schema.JPG
Přehození motorů schema.JPG
[ 53.44 KiB | Zobrazeno 1267 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.08.2021 0:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Mechanika Maďara je venku, má převod V1 v předním domku a s výměnou motoru je tam drobná vsuvka. Přece jenom bych chtěl v rámci takové rozborky vyzkoušet i variantu 6S+2S s tím, že jako přídavný dvoučlánek použiju jednu ze dvou baterií HardCase ZIPPY 5700mAh 50C. Baterka má výstupy přes zlacené 4mm konektory ( zdířky ) plus balanci uprostřed, místo nesmyslných konektorových redukcí jsem vzal zlacené středy banánků 4mm a napájel pořádně zbylé kabely od kratších zlikvidovaných baterek 6S. Zapojení s 6S klasicky, u teď nenabitých baterek mám 28,6V. Nesmí se tam nic podcenit, pokud by něco selhalo v sériovém zapojení znamená to pád modelu.

Regulátor jsem vymontoval a ověřil si že je to skutečně 80+HV abych se pak nedivil. Tím pádem tam zůstane napřed ještě motor 670KV, u kterého jsem zkoušel zjistit kolik KV točí. Bez pastorku s 50% nabitou 6S a přes točítko pro THR na vysílači - tedy úplné maximum - vyšlo na 22,8V 15400 otáček což je výpočtem 675 otáček na Volt, tedy 675KV a motor má deklarovaných 670KV. Tedy to odpovídá.

Podobně si porovnám v mechanice Raptora jak X-Nova 1000KV tak PYRO 1050KV kde se mi to nezdá.

Baterky 6+2S by měly být ideálně stejné ale to je problém. Chtěl jsem koupit nové 6S 5800mAh 45C, ty se jako 2S nedělají. Tam jsou naopak pouze 7000mAh, dlouhé 187mm a úzké. Na rozebrání origo 6S baterie na tři dvojice si netroufám i když jsem staré baterky rozdělával a něco málo i opravil. Baterky resp. jejich složenec bude také muset vyladit trochu jinak těžiště, normálně je 6S úplně nadoraz vepředu + 250gr. olova, tady se to lehce změní a baterie místo olova je nejefektivnější varianta dovážení. Akorát asi zruším 2S LiFe na světla a půjde to z balančního konektoru tak jako v Raptorovi.

Pokud by se Hard Case osvědčily tak bych mohl koupit třetí baterku do auta a pak je používat dvojmo. Zatím to beru jako testovací variantu a spíš bych tam viděl rád klasické akumulátory Soft Case dimenzované na odběry do 70A při plné zátěži modelu což si auto nikdy nevezme.


Přílohy:
IMG_1377.jpg
IMG_1377.jpg
[ 66.59 KiB | Zobrazeno 1198 krát ]

IMG_1378.jpg
IMG_1378.jpg
[ 102.63 KiB | Zobrazeno 1198 krát ]

IMG_1379.jpg
IMG_1379.jpg
[ 115.95 KiB | Zobrazeno 1198 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.08.2021 13:17 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Udělal jsem dva shodné testy KV u motorů X-Nova 1000KV a PYRO 600-11 1050KV. Výsledek nic moc, na druhou stranu potvrdil můj dojem že v Raptorovi mi s dvoulistem přišel motor X-Nova nějak líný.

Dnes jsem udělal totéž v mechanice Raptora, napřed X-Nova 1000KV. Vyšlo mi 18500 otáček motor : 22,5V = 822KV - žádné 1000KV........

Pak totéž PYRO 1050KV, vyšlo 24500 otáček : 22,5 = 1088KV. To je rozdíl 266KV, přitom by měl být jenom 50KV. Teď co s tím. Že by byl 1000KV tak vyběhaný se mi nezdá, i když nevím jestli je starší než ten v 550 nebo naopak, každopádně takový rozdíl bych proti motoru PYRO nečekal.

Možná bude ale 1000KV s 822KV dobrý na Helisiku. Tam jsem hledal něco jako 830KV do varianty 8S pro motor 670KV, tady by to bylo s 6S což je sice horší napájení ale otáčky by vyšly cca stejně.

No nic, zkusím 670KV na 8S ( 6+2 ) typ napájení 5100mAh 35C plus plus baterka do auta 5700mAh 50C je ve vlákně. Pak tam dám ten "zpomalený" 1000KV, třeba to bude paradoxně ono a odpadnou věci jako škrcení reglu a přehřívání, teoreticky by to regl 80A mohl i stíhat. Je ale fakt že tenhle motor 1000KV ( 822 KV reálně ) lítal s postřikem jako dvoulist a byl v pohodě.

Dnes dorazily z Plzně všechny díly na V1 a můžu zkompletovat i Maďara. Převody na vrtulku má, zbývají hnací kola.


Přílohy:
IMG_1380.jpg
IMG_1380.jpg
[ 76.8 KiB | Zobrazeno 1170 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.08.2021 13:20 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Ještě mě napadlo jestli se nějaká linie vinutí v motoru nepřepálila, tím by šel výkon takto radikálně dolů. Chtělo by to porovnat druhý X-Nova v 550.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 09.08.2021 14:33 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Druhý motor 1000KV v mojí 550 jede jinou pilku…. 23000otáček motor na 21,9V = 1050KV = +50KV nad deklarovaný KV. To znamená že 1000KV z Helisiky je na tom špatně. Jediné co mě napadá je jestli neshořela část vinutí motoru……. Na reklamaci je určitě pozdě, kupoval jsem ho dávno tomu, nemá ani smysl to ani hledat.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 13.08.2021 0:27 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Včera jeden start u bráchy na Lipně kousek na kraji Boletického vojenského prostoru kam se chodí lítat s modely a plocha na mírném svahu se pravidelně seká. První okruh bez vody byl v pohodě, stačilo 1200 středních otáček ( regl 70% ). Po natankování asi 1,5 litru vody jsem úplně zapomněl dát raději nejvyšší otáčky s 80% regulátoru. Výsledkem byla ošklivá zrychlující se pirueta hned po odlepení kolmo vzhůru. Neztrácel jsem čas kontrováním, stabilizace model hned zastavila a pomohlo i nepatrné zvýšení otáček namixované ke stabilizaci. Potom už to letělo dobře.

Jasná ukázka proč musí jít otáčky nahoru, v Klecanech to na 1240 otáček taky byla bída. PWM je pořád těsně pod nebo na 100%. Navíc se včera heli chvílemi lehce pohupuje přes křidélka, dělá to asi ráhno kde by to možná chtělo zkrátit gumicuky aby byly tužší a neumožňovaly ráhnu kmitat. Ráhno má 300 gramů, s vodou váží víc. K tomu možná lehce zvýšit zisk hlavy.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 15.08.2021 20:55 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
První ostrý test porovnání 6S vs 8S se celkem vydařil a potvrdil spočítané předpoklady.

Drobná komplikace nastala s programováním měřáku kam se sice povedlo zadat na druhou paměť osm článků a vyšší kapacitu ale v praxi to nefungovalo, ztratil jsem dvacet minut v dopoledním Palermu, jedna dioda shořela a nakonec jsem je odpojil i s měřákem a lítal na čas.

Na testování jsem doplnil provizorní podvozek používaný už roky o příčný pylon z 12mm vrstvené překližky široký 54cm. Laborování čím nahrazovat poměrně vysokou váhu bylo nelehké, nechtělo se mi tím ztrácet víc času když je to doslova na pár startů. Pak mě napadlo využít přímo baterie, nevycházely ale detailně s váhou a v případě že by se to z jakéhokoliv důvodu sesypalo na zem, škoda by byla mnohem vyšší než jenom mechanika. Nakonec jsem dal na pylon dva žluté plastové obaly Nestlé. Protože jsou měkké, udělal jsem jim svěrací kazajky ze 110mm plastové odpadní trubky zkrácené 60mm napříč, obaly jsou stažené bez deformace páskama. Jako balast jsem použil velké hřeby a šrouby v délce 160, dovažování velmi snadné.

Napřed jsem si zvážil všechny komponenty, samotná mechanika m 2,6kila, trup Maďara 2,2 kila, Listy laminát MSC 0,59 kila, vrtulka 0,12 a pár drobností jako okna a hnací kola. Celkem 5,75 kila plus baterka 0,77 takže vzletová hmotnost je 6,5kila. Provizorní podvozek s pylonem, započítaný jako balast má 0,67 kila, zbytek obstaraly hřeby a šrouby ve třech svazcích po dvou na každou stranu. Základ místo trupu a všeho co chybí, pak menší šrouby místo bambi vaku, nakonec třetí svazek místo postřiku. Vodu simulovaly 0,5kg závaží s možností jeden nebo dva litry ale vyzkoušel jsem jenom maximum. Plastové obaly měly zajištěné víko lepenkou, závaží zapáskovaná proti pohybu a vypadnutí. Kufřík s balasty byl pěkně težký, celkem 3,3 kila batast a 2,0 kila "voda" takže 5,3 celkem v kufru.

začal jsem 6S s přidáváním balastů, pak 8S s odebíráním. Trochu jsem podcenil listy MSC které nesou o něco míň a jsou kratší takže porovnatelný výkon s Helisikou tak jak letěla posledně se vůbec nedostavil a s plnou náloží balastů už to nechtělo vůbec stoupat..... Přitom kanál plynu na 80% což je maximum pro JIVE ( 82 ), žádná rezerva. I jako sólo bez balastů nic moc.

Jako 8S jsem použil 6S Dinogy Sport 5000mAh 30C plus jednu Hard Case do auta ZIPPY 5700mAh 50C. Nervozita měla jednu úsměvnou vsuvku. Zapojím to, sleduju deset věcí, všechno nachystám, vypnu autorotaci a rotor se nechtěl roztočit. Vždycky tak pár milimetrů, pauza a znova. Pak mi došlo že startuju pouze na 2S a zapojil jsem to špatně, nic do série. Pak už to byla jiná káva :-). Evidentní nárůst výkonu a otáček, skoro mi to přišlo až příliš ale dobrý, i taková váha letěla jako najednou nic. Postupně jsem snižoval otevření regulátoru z 60% na 50-52%, zcela v pohodě. Jako postřik, Bambi vak i sólo, lehce se zvyšovaly otáčky a klesal průměrný odběr viz srovnání.

Videa nezáživná a nemá smysl je sem moc vkládat, možná tak jedno dvě na srovnání čistě 6S vs 8S.

Hodnoty jsou v řazení počet článků - %PWM - % otevření kanál plynu - průměrný odběr

Heli sólo bez přídavné zátěže:
6S - 95% PWM 70% THR 34A
8S - 90% PWM 52% THR 31A

Heli plus Bambi vak a 2kg vody
6S – 100% PWM 80% THR 48A
8S – 91% PWM 52% THR 43A

Heli plus Postřik a 2kg vody
6S – 100% PWM 80% THR 55A
8S – 90% PWM 50% THR 46A

Je to celkem jasný, u 8S je mimo jiné i menší průměrný odběr za stejný časový úsek což by mohlo znamenat i o něco delší letový čas.

Motor 670KV točí s 6S tak tak 1250otáček na rotoru, chvilkově 1300 než se to odlepí od země. Na osmičlánek a 60% THR jede rotor 1590 otáček, na 50% 1500 otáček, přesně to co jsem si od toho sliboval.

Test s motorem 1000KV přesto udělám, minimálně pro jistotu že je jednodušší varianta třeba opravdu problémová. Výkonnostní rozdíl motorů tam určitě bude ( 3000W vs 2200W ) a to musí hrát nějakou roli.

Pokud by byl osmičlánek a to pouze na přídavné funkce jako bambi vak a postřik protože na samotnou heli stačí celkem slušně 6S, musel by se řešit výkonnější měřák kapacity na 12S. Na tenhle styl provozu je pokud nemám a neplánuju telemetrii potřeba. Bez něj bych musel drsně zkrátit a držet čas nebo riskovat že zkrátím životnost baterek. Jeto nahoru dolů, hlavně bambi vak a měřák je na to ideální. Jistě, lítalo to v pohodě jako dvoulist s motorem 1000KV ale to nechci, leda by pětilist takové lítání komplikoval což nevnímám. A je to mnohem maketovější.

Pak jsem lítal prvně v trupu s Raptorem a dvoulistem, je to opravdu znatelně lepší na řízení tak jak tvrdí švíco :-). Nějaký čas ho tam nechám, aspoň nemusím akutně shánět další pětilist i když jsem ten lepší ukradl z Maďara.

Pak jsem chtěl ještě jednou vyzkoušet osmičlánek s druhou baterkou do auta která má 6600mAh. Kdepak, nevšiml jsem si že nemá konektory 4mm ale 5mm takže sbalit, pár fotek a domů z hnusného slunce.


Přílohy:
IMG_1403.jpg
IMG_1403.jpg
[ 191.25 KiB | Zobrazeno 987 krát ]

IMG_1404.jpg
IMG_1404.jpg
[ 158.93 KiB | Zobrazeno 987 krát ]

IMG_1405.jpg
IMG_1405.jpg
[ 177.55 KiB | Zobrazeno 987 krát ]

IMG_1407.jpg
IMG_1407.jpg
[ 92.53 KiB | Zobrazeno 986 krát ]

IMG_1412.jpg
IMG_1412.jpg
[ 146.39 KiB | Zobrazeno 986 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 15.08.2021 23:59 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
6S a maximální balast 3,3 kila jako ekvivalent postřiku, reulátor na 80% jako maximum.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
8S a stejný balast, vyšší dosažené otáčky i na 50% otevření regulátoru

Na logu z obou krátkých startů je rozdíl v charakteristice letu dobře vidět.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
Raptor s dvoulistem. Trochu zlobí vibrace v určitém spektru otáček, ke stabilizátorům se přidala pravá lyžina podvozku. Na první baterce to šlo za absencí stahovacího pásku zapomenutého doma, na další baterky už stačil kratší co zůstal naštěstí u baterek v batohu. Tyhle zapomínačky bych potřeboval redukovat, je jich příliš.


Přílohy:
IMG_1409.jpg
IMG_1409.jpg
[ 147.89 KiB | Zobrazeno 972 krát ]

log01007_H3 670KV test balast na 6S Postřik plus 2 litry 80 procent THR.jpg
log01007_H3 670KV test balast na 6S Postřik plus 2 litry 80 procent THR.jpg
[ 75.71 KiB | Zobrazeno 971 krát ]

log01009_H3 670KV testy balast na 8S postřik plus 2 litry 50procent THR.jpg
log01009_H3 670KV testy balast na 8S postřik plus 2 litry 50procent THR.jpg
[ 70.19 KiB | Zobrazeno 971 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 20.08.2021 23:18 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
S pohonem 6S+2S to pořád vypadá dobře, akorát jedna ze dvou baterek - Basher 6600mAh má konektory které se mi nepovedlo zatím sehnat. Vyrábím si svoje propojky ze silných kabelů z vyřazených baterek a Hard Case baterky 2S a 3S mají většinou konektory 4mm nebo pak 5,5mm ty výkonnější. 5mm je dost atyp, zdroj už mám ale nakonec jsem u Pecky na Šestce koupil 2S GensAce Hard Case Gens Ace Bashing 5500mAh 50C. Napřed se mi moc nepozdávala, v autě měla po půl hodině ježdění zbytek 20%, se ZIPPY 5700 jezdím běžně na podobný stav skoro hodinu. dal jsem ji tedy znovu nabít a vybít do větší zátěže 10,5A ze tří halogenů H4 do auta. Mám na to systém kdy napojím na balanční konektor měřák Raytronic kde vidím stav i jak jsou na tom oba články, vřazený měřák nastavený na 20A měří odběr. Po 12 minutách 24% zbytek, taky žádný zázrak. Nabitá Basher vydržela víc.

Pro dnešní test jsem se rozhodl dát Bashion 5500 na první přerušované zkoušky s balastem jako booster k 6S, lepší ZIPPY 5700 na samostatný kontinuální let 8S. Zblbnul jsem to celkem ukázkově. Testy v pohodě, 8S na 50% otevření regulátoru bohatě stačí, přidání točítkem o dva zoubky je už skoro moc.

Na kontinuální let jsem nechal na pylonu dvě závaží po 0,5kg jako 1 litr vody se kterým jsem lítal celou dobu jako s průměrem místo dvou litrů na začátku a nulou na konci. Během letu jsem při asi rychlejším klesání ukázkově zakufroval do strniště, lehký dotek tam byl ale přišlo mi že záchrana není potřeba, spíš jsem jí cvaknout ale měl. pak za silnicí na pole přistával skutečný Robinson :-).

Přistál jsem radši na 4. minutě a heli dal stranou, doma pak s měřákem co opět zůstal doma zjistil že ZIPPY má 99% a 8,38V což znamenalo jedinou možnost, lítal jsem všechno na Bashion a ta měla 4% a 6,945V........ Bezva. Testy 3 minuty letu, pak 4 minuty - celkem 7 minut. Na 61% se teď nabíjela hodinu a půl, spadlo tam 4015mA. Ale rozdíl na článek je 0,001V což je v pohodě a zřejmě tu produkci vydržela, v podstatě je jasné že dá i víc než 4 minuty což je dobré. Na logu všechno v pohodě, PWM mezi 75 - 92%, odběr podle zátěže 28-50A (2 kila balastu k postřiku ).

Pak přišla na řadu Helisika prvně s pastorkem 17T místo 16T. Poslední starty mi tam vadí to pohupování ráhna, zatím to vypadá že to nedělá bez vody kdy je lehčí. Budu zkoušet víc zkrátit gumicuky a zpevnit to, zřejmě je moc volné což se potvrzuje i v ruce. S táhly napevno byly vibrace, tohle je zřejmě druhý extrém.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Pastorek 17T nic nepřinesl, dost zklamání. Prázdná heli bez vody otáčky 1280 rotor, odběr 47A, PWM osciluje mezi 99-100%, žádná rezerva. Se 2kg balastu místo vody první stoupání 73A, pak průměr 64A a po vystříkání vody 48A. regulátor otevřený naplno na 80%, PWM pořád 100%, otáčky rotoru kolísavé 1200-1260. U bráchy to šlo na 70% regl a letělo to úplně stejně. Prostě tento motor na 6S jedině na sólo heli, možná s odřenýma ušima bambi vak. 8S je mnohem lepší volba, teď se uvidí jak 1000KV a pastorek 14T, mechaniku H3 na to přestavím asi hned, s 8S už víc nezjistím.


Přílohy:
IMG_1416.jpg
IMG_1416.jpg
[ 68.33 KiB | Zobrazeno 880 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 21.08.2021 11:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Video s kontinuálním letem 4 minuty a balast 1kg po celou dobu jako průměr. Včetně nechtěného mezipřistání v trávě :-).Při testu záchrany se zvýšením otáček je tam krátkodobě odběr 95A. Jinak je průměr 37-40A, rotor 1470 otáček.


Přílohy:
log1054 H3 670KV 8S conti 4min MAK 20082021.jpg
log1054 H3 670KV 8S conti 4min MAK 20082021.jpg
[ 81.25 KiB | Zobrazeno 858 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2473 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 160, 161, 162, 163, 164, 165  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz