Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2473 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 13.07.2021 13:06 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Děkuji za pochvaličku ale především za skvělý komentář problematiky. Spousta věcí mi bohužel trochu uniká a pouštím se trochu dál než je optimální teoretický background. Pokud si občas nic nezničím mám kliku.

Pkotatko už mi 2017 radil jít do 670KV a i když s ním neletí Maďar úplně dokonale, je to o mých schopnostech protože potenciál tam je. Když mluvíš o otevření ideálně na 70% a víc, u JIVE se doporučuje do 82% na kolik je v endpointech 3. kanál otevřený (100 82 82 100). Reálně se na tom pozná i výkon motoru. Třeba PYRO 1000KV Kontronik má na vrcholu už křivku otáček hodně roztřepanou, naproti tomu X-NOVA 1000KV jí má ostřejší.

Když tedy vezmu jako základ Maďara s 670KV, na 60% otevření má rotor 1230-1260 otáček podle baterky. V JIVE je mód 4 ( není tam mód tuším 10 který unifikuje baterky s tím že pak ty slabší ale dřív zlikviduje ). Když otevřu regl na 65% točím 1300 - 1330ot ale pak už se tomu nahoru moc nechce. Na 75% při záchraně se dostanu na 1370 až 1420 otáček jenomže to model urputně stoupá na téměř nejvyšší úhel na listech což rotor brzdí a otáčky snižuje. Normal a Idleup1 plus 2 mám 60/70/80% s tím že na těch 80 nelítám, možná bych ale nějaký log našel, jednodušší je to vyzkoušet nově.

Z toho co píšeš je jasné že bych měl především otevřít regulátor. To znamená buď nechat motor 1000KV ale dát výkonnější regulátor s tím že to bude mít dost brutální otáčky na hranici limitu listů ( 1800ot ). Hughes v reálu točí hodně ale u modelu to vypadá nedobře, jde z toho dost strach a evokuje to parametry ostré motyky v maketovém trupu, přesně to co každý maketář neocení.

Zbývá druhá možnost, dát motor 670KV a otevřít víc regulátor. Když procházím logy z posledního testu listů v Lipencích s tím že mezi jednotlivými starty byla minimální pauza ( kromě jedné rychlé výměny z laminátů za uhlík Helitec ), regulátor má evidentně rezervy na teplotě. Bylo mezi 25-26st, regl začínal na 28st a první let končil 52st. Další čtyři starty : 43-58 / 43-64 / 48-67 a 37-73 kdy jsem zkoušel nejdelší let až do signalizace vylítání kapacity 3300mA. Párkrát jsem tomu dal plný kolektiv ( 62 - 100A ).

Maketu bohužel nejlehčí nemám resp. určitě ne s bambi vakem nebo postřikem, otáčky proto nemůžu snižovat do nekonečna nebo i optimálně. Teď půjde o to jestli na to motor 670KV bude stačit s tím že regl 80+HV to dává, když ne musím zvážit jinou cestu.

Z té trávy jsem nadšený rozhodně nebyl, majiteli jsem volal o souhlas s lítáním, je to kus cesty a dvě další lokace na trase na tom líp nebyly tak jsem zůstal. Při prvním nouzáku vrtulkou k sobě jsem měl kliku, na videu to vypadá mnohem hůř než při dalších přistáních. Lyžiny se mohly zadkem zapíchnout a bylo by minimálně po vrtulce, klika je že asi zafungovala větší váha. Postřikovací systém bych tam určitě nezkoušel :-).

O OK-HCA jsem krátce uvažoval ale Helisika je zajímavější. Primárně mě k ní nasměroval ten postřikovací systém, brzy jsem věděl že ji postavím i když nebude fungovat. Barevně je pěkná, Bambi vak se ale bude vyjímat spíš na Maďarovi.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: úte 13.07.2021 14:23 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Zdeněk mi to dnes napsal výstižně. Velikost 550 resp 600 a baterka 6S nebude na to co po tom chci nikdy ideální. 6S je pohon na akro heli do 4kg (což jsou max 600 listy). Stroje této hmotnosti na tvrdší 3D už byly všechny na víc článků.

Regl +HV sice mám a 12S jsem tam mohl dát už dřív ale celé roky tomu vzdoruji ze dvou důvodů. Za prvé větší váha, která by teď s postřikem vystřelila až k 11 kilo, a musel bych předělat mezidesku aby se baterky umístily po stranách. Plus jiný - další motor. Možnost vytvořit do špice něco jako přední palubní desku je při absenci sedaček a dalších věcí hodně polovičaté řešení.

Můj hlavní důvod setrvávání na 6S vždy byl a je, že na daný počet startů nemusím mít dvojnásobek baterií nebo je nabíjet z auta což nikdy nedělám. V opačném případě si moc nezalítám. S 6S jsem byl vždy minimálně na 6-8 startech po nabití v klídku z domova což mi bohatě stačilo.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 13.07.2021 17:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
OK-HCA lítal v USA s imatrikulací N727CH, pak se dostal do ČR. Barvu má taky pěknou, trochu mě odradily ty ostře lomené pruhy, kterých je už mnoho a vajíčko trochu kazí. Barva na Helisice je ještě hezčí když je méně světla. Je tmavší a hlubší.

Na motor 670KV mi v roce 2017 radil pkotatko vyzkoušet pastorky 11T a 12T, zůstalo u 11T. Každopádně jsem teď našel nejenom 12T ale taky 10T. Nevím jestli to pomůže, otáčky by měly jít s 12T nahoru ale je to hlavně o výkonu motoru. Jestli dokáže točit víc když bude jiný převod nebo je už na maximu.

Helisika s 1000KV točí 16200 otáček na motoru, koeficient je 112T : 11T = 10,1818181818. Výpočet odpovídá přesně hodnotám Jlogu - 1590ot. Na menší throttle jede motor na 15200, vychází 1490 otáček. Když použiju pastorek 10T snížím otáčky o 140 v prvním a o 130 ve druhém případě. To není málo.

U Maďara s motorem 670KV můžu dát naopak pastorek 12T a otáčky zvednu o 115 až 121 ( koeficient hlavní kolo / pastorek je 9,333333 ). Za vyzkoušení to podle mě stojí v obou případech.


Přílohy:
1653704-large.jpg
1653704-large.jpg
[ 101.48 KiB | Zobrazeno 1255 krát ]

46718747274_ebe33a5978_b.jpg
46718747274_ebe33a5978_b.jpg
[ 238.9 KiB | Zobrazeno 1255 krát ]

40232543470_743ec5c639_b.jpg
40232543470_743ec5c639_b.jpg
[ 201.08 KiB | Zobrazeno 1255 krát ]

1313383.jpg
1313383.jpg
[ 47.67 KiB | Zobrazeno 1255 krát ]

Výstřižek.JPG
Výstřižek.JPG
[ 48.08 KiB | Zobrazeno 1255 krát ]

1231249.jpg
1231249.jpg
[ 112.95 KiB | Zobrazeno 1255 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 14.07.2021 13:03 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Z Miferu se s kabinou zatím neozvali, po dovolených mají nejspíš kalup.

Promýšlel jsem tu redukci náhonu, nic nevymyslel. Motor by musel víc dopředu a tím že je širší než bočnice, skončilo by to výrobou úplně nových bočnic. To zatím nedávám a zkusím jinou cestu.

Na Helisice jsem přehodil pastorek z 11T za 10T, uvidím jestli to trochu pomůže. Omezování Throttle jsem vlastně nikdy z hlediska rizika přehřívání neřešil, přitom čas od času to zazlobilo i u vařeček, hlavně pak s pětilistem nebo změnou z 550 na 600 kdy se zvedl odběr, špičkově až na 200A. Byly to ale dost zbytečné hokus pokusy kterých jsem zanechal. Teoreticky jsem o tom tedy věděl ale žádné výrazné přehřívání reglů jsem nikdy nezaznamenal, na druhou stranu už vím proč Kontronik občas vysadil při extrémním odběru. Nikdy nelítám na úplně otevřený regl, mělo by to strašný kalup. Motyka 550 má 60/70/80% s tím že lítám 80% času na 60%, Maďar s motorem 670KV to má úplně stejně a 70% dávám jenom když fouká, ještě vyšší s bambi vakem. Nárůst otáček ze 70 na 80 je minimální, to by možná mohl změnit 12T. Helisika to měla stejně, přenastavil jsem to na 40/50/70 s tím že to posledně i na 65. Je otázka jestli není tenhle konkrétní regulátor nějak slabší, unavený.

Dřív než obě heli komplet rozeberu a prohodím mechaniky, zkusím dát do podvěsu kanystr s vodou, který bude váhově simulovat váhu postřikovacího systému plus dva litry vody což je přesně 3,3 kila, můžu tam dát i víc. Výhoda je že v případě poklesu výkonu můžu kanystr odhodit kdežto s plnýma nádržemi mám smůlu, přesně to nesmím riskovat. Vypuštění vody trvá dvě minuty, to už bych byl dávno na zemi. Napřed u Helisiky prolítnu pouze pastorek 10T a uvidím co udělá snížení otáček. Na 60% točil při posledním startu motor 18400 otáček což bylo 1800 na rotoru - povolené maximum mimo jiné..... S pastorkem 10T by to mělo klesnout na 1640. Případně otevírat víc regl, 65-70%, rezerva na otáčkách tam je. Uvidím co odběr a teplota, moc šance tomu nedávám.

Úplně stejně zkusím kanystr pod Maďara kde se ukáže motor 670KV jestli zvládne postřik. Event. zkusit napřed pastorek 11T a až pak 12T.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 14.07.2021 20:41 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Napadlo mě použít regl HobbyWing 100A, který mám na druhé 550 koupené loni v Orlové. Údajně je to jeden z velmi povedených regulátorů, asi by to pomohlo. Na 550 by JIVE 80 z Helisiky bohatě stačil. A ale znamená i B. Pokud regl optimálně otevřu aby se nehřál, s motorem 1000KV budu mít sakra vysoké otáčky a jakýkoliv pětilist by šel na cca 1800 nebo víc otáček což je hranice bezpečných otáček udávaná jak Helitec tak MSC. Nejenom že je to riskantní ale nebude to vůbec vypadat dobře.

Pokud to dá výkon, lepší je opustit 1000KV, ten dát místo 600MX do 550 z Orlové. U motoru 600MX který tam je a měl jsem ho roky odchází pravidelně ložiska resp. se vychodí hřídel. Znamená to výměnu, lisování, hodina práce. Absolvoval jsem to už 3x u kamaráda který si na to pořídil speciální lis a 550 měl dřív taky. Jestli by to fungovalo ukáže kanystr na Maďarovi. Pokud bude motor stíhat, komplexně lepší řešení asi není.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 15.07.2021 18:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Dnes Lipence a testování, výsledek slabota. Hned po příjezdu nesu Helisiku na plac a v trávě jsem suprově rozšlápl nějakou starší hromádku. Podle pověry to nosí štěstí, dnes to tedy neplatilo, zvrtalo se co mohlo. Videokamera měla plnou kartu, zjistil jsem to před posledním startem, Jlog zapsal pro změnu pouze první dvě baterky. Takže není šance propojit jakékoliv video s logem, často to pomůže najít podstatný detail.

První start Helisika s pastorkem 10T. Na logu kupodivu stejně vysoké otáčky přestože poslechově to bylo citelně slabší. Pak mi došlo že jsem nezměnil konfigurační soubor na kartě ( nevygeneroval nový na aktuální převod ) takže ho nemám ale spočítat se to dá. Lítal jsem na 65/70/75% otevření regulítoru, teplotu jsem měřil infrateploměrem. Před a po - 40-62st Celsia, Jlog udává 30 až 85 st. v závěru. Proto neodpojil ale málo to není, od začátku to jde poměrně strmě vzhůru, pak se křivka zploští. Neletělo to špatně ale za 4min40 hlásil měřák odlítanou kapacitu, baterka horká a zbytek 9%. Tahle baterka už je za zenitem.

Druhý start s Maďarem a podvěšeným kanystrem - 3,3kila jako ekvivalent plného postřiku. Motor 670KV- na start 70% regulátor 1320 otáček rotor. Zvedlo se to v pohodě, pořád tam je rezerva že by to uneslo i víc, neskutečný výkon. Heli měla skoro 10 kilo. Po dvou minutách jsem šel dolů a kanystr uvolnil, pak lítal jenom tak ale napadlo mě to zopakovat a zkusit nižší otáčky, ne ale na start. Zapnu znova kameru co nenatáčela, byla to škoda na to co přišlo. Start v pohodě, dva pomalé průlety a v zatáčce dám nižší otáčky 1230. Kanystr se nějak zhoupnul, ocas pootočil ale vrtulka je slabá, chytlo to piruetu a ne z ní ven, připadal jsem si jako Felix Baumgartner při rekordním seskoku ze 40 kilometrů jak nemohl zastavit otáčení a dole se děsili co bude dál. byl jsem asi v pěti metrech, ani náhodou nezkoušet přistát. Cvaknu záchranu kdy tam je ( poprvé se suprově oplatilo ) odhození zátěže. Kanystr sletěl dolů a prasknul, voda ven. Postřik mi tohle nikdy neudělal, není to vlající břemeno co se komíhá sem a tam, navíc mám pocit že VBar si s tím ví líp rady než Bavariand Demon v Maďarovi. Teplota regulátoru 29 - 86 st. Celsia.

Další dva starty s Helisikou, vždy celá baterka na 65% a 70%, regulátor infrateploměrem 42-61 st. Celsia, log ovšem nemám tak je to k ničemu. Ale regl nevypnul. Let v průměru 4:45 min, nic moc. Heli je zbytečně dynamická, někomu by se to asi i líbilo ale přijde mi to zbytečné.

Poslední pátá baterka - výměna listů MSC za Helitec z Maďara - poprvé. Tam mám pro změnu video, které jsem tu vložil ale zase nemám log..... Otáčky by neseděly ale viděl bych teplotu, na druhou stranu odpojení JIVE znamená že opět dosáhl 101 st. Celsia a pastorek 10T je tedy k ničemu. Kdybych tomu naložil nádrže a postřik, bylo by to ještě horší, s menším pastorek mám sice možnost provozovat více otevřený regulátor a listy mít v bezpečných otáčkách ale regl se přehřeje a odpojí, nádrže - natož plné, nelze odhodit a při omezení bych asi zakufroval do země. To není cesta. Leda vyměnit regulátor za 100A HobbyWing s tím že nevím jak moc by to stačilo nebo 120A Kontronik, to jsem zavrhl.

Vypadá to tedy na motor 670KV ale ještě si udělám znova porovnání kdy chci mít víc dat. Eventuálně vyzkoušet pastorek 12T, mám ale pocit že to možná rozdíl nebude. Nevím jestli je to jako na kole když si dá člověk nesmyslně pomalý převod a po rovince pak nepřesáhne na maximální frekvenci šlapání 20km/hod nebo změna převodu do rychla pomůže. Motor 670KV má vzhledem k napětí baterky 22,2V daný strop kolik točí, jaký utáhne takovou rychlostí převod ale nevím. Konkrétně u Maďara má baterka na začátku 24,5V a motor jede 13300ot, na rotoru bylo 1320ot.

Zatím to vidím na výměnu motoru, minimálně bude model vypadat bez nádrží realističtěji a pořád je tam jistý byť menší variábl otáček podle otevření regulátoru.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Přílohy:
IMG_1279.jpg
IMG_1279.jpg
[ 210.82 KiB | Zobrazeno 1172 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 15.07.2021 18:52 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Z Miferu jsem si dovezl tři kabiny. Jedna je trochu kazová s nestejnoměrným PETG nahoře, další dvě jsou dobré. Váha 126gr po ořezu nahrubo, je to evidentně těžší ale v situaci kdy dovažuji předek olovem 150-250gr je to jedno, alespoň je kabina pevnější. Původně jsem měl zálusk nechat udělat fungl formu i s prolisy, asi na to nedojde. Čínský výrobce měl zřejmě vychytanější bezprašnou technologii, tady se vždy něco na formu dostane i přes kompresor co používají a na tahu je to vidět, všechno je tam vidět. Překližkový lem praskl, navrhli ho pro příště ( bude-li ) uříznout aby se netrhala sádra.

Na výlisku hraje roli sebemenší detail, po předehřátí vyfouknou bublinu a tu pak nasadí na formu. Omlouval se za malou zploštělou bulku na podbradku, doma jsem zjistil že jsem ji udělala a nenašel já. Ale je to pod lakovaným středem resp. tím co tam dám navrch. Největší problém je forma sama o sobě. Nedá se předehřát jako hliník který používají, právě ta nerovnoměrnost pak dělá různé vnitřní disbalance které by rušily mít tam kokpit a detaily, takhle to asi vadit nebude navíc pokud na to stříknu slabě smoke sprej. To nerovnosti vrhají stíny, je to vidět na fotce.

PETG deska má 1,5mm, po vylisování je někde na kraji dole i 2mm a samotný oblouk a kabina mají na okrajích mezi 0,85 až 1,10mm, střed prý se neliší a asi to tak bude, je to hodně pevné. Dá se to stříhat nůžkama na plech, nepraská to jako plexi. Plexi se prý dá brousit a leštit, samotný výlisek z plexi nikdy nemá potřebnou kvalitu a je s tím ještě dost práce. Dělali i nějaké kabiny menších letadel, znají to.

Až budu mít jasný pohon pustím se do kabiny, teď by mě rozřezání té staré zcela zastavilo. Přehozením mechanik bude postřik sice s Bavarian Demonem ale to je v zásadě jedno. Mohl bych taky přehodit motory, je to tolik montování že na to kašlu. I když jsem skoro rozhodnutý jít do 670KV, přece jenom bych měl mechaniky napřed přehodit a mít jistotu, motor nestojí pár stovek.


Přílohy:
IMG_1280.jpg
IMG_1280.jpg
[ 109.78 KiB | Zobrazeno 1170 krát ]

IMG_1281.jpg
IMG_1281.jpg
[ 22.33 KiB | Zobrazeno 1170 krát ]

IMG_1282.jpg
IMG_1282.jpg
[ 57.63 KiB | Zobrazeno 1170 krát ]

IMG_1284.jpg
IMG_1284.jpg
[ 72.7 KiB | Zobrazeno 1170 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.07.2021 12:18 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Včera jsem nad tím dumal dlouho do noci a verdikt je výměna motoru za 670KV jako u Maďara - osvědčená a ověřená cesta. Motor jsem koupil, dorazí někdy v příštím týdnu. U Maďara bylo vidět že zvládne nejenom plný bambi vak ale i postřik a to s přehledem. Bonus bude opět maketovější let v nízkých otáčkách i když sundám nádrže. S motorem 1000KV se nelze vysmeknout z oblasti otáček nad hranici povoleného limitu - nad 1800 aniž bych uzavíral regulátor, který to pak nedává teplotně a vypne. Existuje pouze varianta zvýšit počet článků na 10 až 12 s tím že vyměním motory na 37 resp. 45V, další investice. Pokud bych šel do 10S ( 2x 5S ) musím pořídit úplně jiné baterky, v téhle i 12S verzi předělat mezidesku a upevnění baterií, váha modelu by šla přes 10 kilo s postřikem, základní váha heli z 6,3 na 7 kilo. Tím pak trpí víc mechanika. Takto sice budu na cca šesti minutách letu, to mi ale pokud mám dost baterek bohatě stačí a pořád je mám k dispozici i do motyček 550. Jenom to chce striktně dodržet hlášení měřáku kapacity, ten mi leckdy při testování baterky zachrání.

Přece jenom si udělám porovnání V2 a V1. Kvůli motoru musím mechaniku Helisiky víc rozebrat a tak přehodím převody zapůjčené dagxem. Kdysi jsem je provozoval běžně na otáčky až 2300, tady poběží cca na 60% otáček a bude to bavlnka. Hlavně jsem zvědavý na vrtulku, rozdíl převodu mezi autorotačním kolem a předním domkem je 19%. V1 má poměr 1:4,5 kdežto V2 1:3,85. Pokud by se to hodně osvědčilo, vyměnil bych převody i u Maďara. Trochu se obávám poklesu otáček s tím že motor 670KV má daný strop na Volt. U v2 je poměr motor - rotor ( hnací kolo 112T ) podle pastorku 9,33 u 12T přes 10,18 u 11T ( klasika ) až po 11,2 u 10T. U V2 je hnací kolo 170T a pastorek 16T, větší se tuším ani nedělal, jenom menší a to mi nepomůže. Dává to poměr 10,625. Tím pádem mám při 14740 otáčkách motoru ( 670x22V ) na V2 s 12T šanci na 1580 otáček, s 11T na 1447 otáček. S 16T u V1 je to míň, 1287 otáček. Maďar lítá většinou okolo 1240 otáček na 60%, na 70% točí rotor 1330 otáček. Tím pádem budu lítat spíš 70-80%, to regulátoru prospěje. Na srovnání tak bude Maďar s V2 a 11T ( plus možnost dát tam snadno 12T ) a Helisika s V1, obě heli motor 670KV.

Souběžně se pustím do výměny kabiny. Esteticky tam dělá zřejmě problém skutečně ten prach na formě. Sebenepatrnější nerovnost vytváří miniaturní optickou čočku a ta udělá stín na tom na co se paprsek promítá.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.07.2021 12:58 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Situaci přesně kopíruje třetího Hughes - tmavě modro-fialový Raptor s lebkama. Postavili ho před lety v MSC pro staršího majitele z Olomouce. Heli řídil přes Microbeast, regulátor JIVE-80LV a motor Kontronik PYRO 1000KV. Listy laminát souměrné 570KV, limit 1800 otáček znamenal logicky omezení otevření regulátoru a tím jeho přehřívání.

Posledně v Klecanech ( kde bylo +31 venku ) mi vypnul regl 2x a přestože jsem zapomněl vložit Jlog2, na 100% to bylo přehřátím regulátoru. Jsem proto rozhodnutý to taky předělat. Nebudu kupovat třetí motor 670KV, dám tam uvolněný 1000KV X-Nova z Helisiky a pohon předělám na dvoulist. Mělo by to líp letět ( švíco potvrdí :-) ) , unašeče a kompenzátor dám z TREXE. Na dvoulist mám asi troje listy na výběr. Laminát 600mm, souměrný uhlík Torsion Blades High Energy od Novotného a polosouměrný uhlík Spin Blades. Konec konců by se tam dal vyrobit i závěsný systém na bambi vak s nímž kdy by měla heli větší výkonovou rezervu než obě heli s motorem 670KV.

Sice mi zbude pětilistá hlava s kompenzátorem ale nejspíš třetí maketa časem vznikne a pak se tam vrátí. Ale s jiným motorem.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.07.2021 13:51 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Rozborka a první vložení kabiny ( kazový kus ). Neuhlídal jsem levý roh nahoře kde to nelícuje, škoda. Zřejmě jsem při broušení vytvořil oblouk.

Je to mnohem lepší než zakalený originál, chybiček je tam ale dost, hlavně asi ten prach. Nejhorší místo je na detailu.


Přílohy:
IMG_1288.jpg
IMG_1288.jpg
[ 58.38 KiB | Zobrazeno 1122 krát ]

IMG_1290.jpg
IMG_1290.jpg
[ 41.71 KiB | Zobrazeno 1122 krát ]

IMG_1294.jpg
IMG_1294.jpg
[ 64.19 KiB | Zobrazeno 1122 krát ]

IMG_1296.jpg
IMG_1296.jpg
[ 46.6 KiB | Zobrazeno 1122 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 16.07.2021 21:22 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Screeny z kalkulátoru otáček pro motor motor 1000KV s pastorky 10T a 11T ( kde je vidět že oblast bezpečných otáček do 1800 se prakticky neslučuje s optimálním otevřením regulátoru. Musí být ještě přivřenější, to nedává teplotně, jedině snad v zimě... )

Pak motor 670KV, zvlášť u verze převodů V1 a V2, pak verze V2 pastorky 11T a 12T. U motoru 670KV se dá model udržet i s otevřeným regulátorem v optimálních otáčkách, případně lze i rozumně přivřít regulátor na 60%. V testech jeho teplota nikdy nepřesáhla 65-75 st. Celsia.

U motorů 670KV porovnám napřed účinnost vrtulky na V1 vs V2. Pokud to nebude zásadně odlišné a V1 pozitivní, zůstal bych radši u V2 s kvalitnějšími převody. Pak teprve vyzkoušet jestli se na zatížený model hodí víc 11T nebo 12T.


Přílohy:
1000KV 11T vs 10T.jpg
1000KV 11T vs 10T.jpg
[ 67.35 KiB | Zobrazeno 1116 krát ]

670KV V1 vs V2.jpg
670KV V1 vs V2.jpg
[ 68.27 KiB | Zobrazeno 1116 krát ]

670KV V2 11T vs 12T.jpg
670KV V2 11T vs 12T.jpg
[ 68.28 KiB | Zobrazeno 1116 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 17.07.2021 14:54 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Srovnání originální kabiny a nového PETG. Zkreslení v detailu je poměrně značné, vyhoví tak tak. Myslím že je to na vrub mojí formy, tehdy jsem viděl karoserie na model auta z hliníkové formy, byly naprosto dokonalé. Oni si hliník předehřejí, je to pak jiný level.


Přílohy:
IMG_1262.jpg
IMG_1262.jpg
[ 51.42 KiB | Zobrazeno 1084 krát ]

IMG_1266.jpg
IMG_1266.jpg
[ 90.42 KiB | Zobrazeno 1084 krát ]

IMG_1265.jpg
IMG_1265.jpg
[ 104.15 KiB | Zobrazeno 1084 krát ]

IMG_1267.jpg
IMG_1267.jpg
[ 49.55 KiB | Zobrazeno 1084 krát ]

IMG_1271.jpg
IMG_1271.jpg
[ 50.87 KiB | Zobrazeno 1084 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 17.07.2021 14:59 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Vyříznutí tak abych nezajel řezákem do barvené části dalo dost práce, pak dobrušování. Hrana může zůstat v origo materiálu, vypadá jako silikon :-). Původně jsem to chtěl začernit ale bylo by to příliš výrazné a sebemenší nerovnost nic moc.

Je to jenom položené na sebe, v předku se musel vyvrtat otvor aby to lícovalo. Zřejmě ho nechám otevřený jako možnost posilového větrání vedle hrbu. ne že bych to regl nevyužil... Testování na kazovém vzorku, spojení ještě promyslím. Určitě ne desítky šroubků, když už tak jenom na konci. Základ bude tavná pájka, ta se lihem rozebere kdykoliv. Předsklení reflektoru je vyřešené rovnou.


Přílohy:
IMG_1275.jpg
IMG_1275.jpg
[ 65.01 KiB | Zobrazeno 1084 krát ]

IMG_1272.jpg
IMG_1272.jpg
[ 80.66 KiB | Zobrazeno 1084 krát ]

IMG_1274.jpg
IMG_1274.jpg
[ 57.84 KiB | Zobrazeno 1084 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 17.07.2021 18:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Na šroubky a tmelení kašlu, zbytečná komplikace. Zkouška s tavnou pájkou ukázala že to drží parádně i jenom takto, stačí se zaměřit na čistotu provedení. Třeba po každém bodu očistit trysku hadříkem a lepidla dávat tak akorát. Zkoušel jsem otvory 5mm, pak 4mm, ty stačí. Na vnitřní straně se dá udělat ručně větším vrtákem malý kónus. Ve většině případů je mezi lakovanou kostrou a výliskem mezera okolo 1mm, tavná pájka se tak rozprostře do větší plochy než jsou otvory vrtané v liniích do výlisku. Budoucí rozebrání zakápnutím lihu funguje dokonale.

Lakovanou kostru možná natřu zevnitř černou barvou a po sestavení už nic natírat nebudu. V reálu má Helisika ale bílý interier tak to musím zvážit. Na černé bude tavná hodně vidět, na bílé by to bylo minimální. 1 : 0 pro bílou.

Výlisek má celkem dost drobných kazů, nesmí se to moc studovat. Každopádně i tak je to posun vpřed protože původní kabina byla hrozná. Výlisek má úžasnou pevnost, taky aby ne když se nezeslabil tak jak bych čekal. Nejslabší ( pod 1mm ) je PETG na bocích kde se odstřihne, na samotném vrcholu kde jsem vrtal otvor pro nasávání vzduchu je síla 1,36mm. Ve skutečnosti tenhle otvor nasává vzduch do nějakého zařízení v palubní desce, skutečná funkce mi trochu uniká. Je to vidět na několika detailech reálného stroje z boku. Vypadá to jako roura do digestoře a z venku je to opravdu průchozí vstup.


Přílohy:
IMG_1297.jpg
IMG_1297.jpg
[ 84.12 KiB | Zobrazeno 1065 krát ]

IMG_1298.jpg
IMG_1298.jpg
[ 87.3 KiB | Zobrazeno 1065 krát ]

IMG_1299.jpg
IMG_1299.jpg
[ 71.04 KiB | Zobrazeno 1065 krát ]

fgdgfasdsad.JPG
fgdgfasdsad.JPG
[ 72.59 KiB | Zobrazeno 1065 krát ]

columbus_police_helicopter.jpg
columbus_police_helicopter.jpg
[ 109.75 KiB | Zobrazeno 1065 krát ]

weweweewe.JPG
weweweewe.JPG
[ 106.94 KiB | Zobrazeno 1065 krát ]

16109_MD-Helicopters-MD-500E_R503.jpg
16109_MD-Helicopters-MD-500E_R503.jpg
[ 103.56 KiB | Zobrazeno 1064 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 18.07.2021 12:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 1.9.2009
Příspěvky: 4501
Bydliště: Praha 6
Sestavuji kabinu, na rozborku mechaniky potřebuji motor tak nechám výměnu převodů až dorazí, lepší je to udělat naráz a nic nepoztrácet. Bude to dost porod, mraky kabeláže na servo, postřiky, světla.

Prošel jsem si dostupné logy z Raptora s lebkama, skutečně se to hřeje a paradoxně to takto sestavili v MSC. Vrtalo mi hlavou že nemám správný manuál a co je to vlastně přesně za typ, pak jsem to našel. Je to Raptor E550 / E620SE. Zvažuju vyměnit nahradit pětilist dvoulistem ale potřeboval bych ještě jednu hlavní hřídel BK0702, tu jsem nikde včetně Ebay nenašel. Kámen pětilisté verze je pečlivě nalepený a vystředěný, nechce se mi to sundávat tak hledám záminky jak tam pětilist ponechat.

Na lítání jsem měl regl JIVE 80+LV otevřený mezi 40-65%, otáčky rotoru vychází mezi 1460 až 1720. Nejvíc to šlo na 70% a 1870 otáček, to už je za limitem listů. Průměrný odběr je 30-40A, maxima 100-146A což se ale nevztahuje na běžné lítání, pouze na záchranu se 100% kolektivem. V zásadě nemá smysl top provozovat při teplotách nad 26 stupňů, riziko přehřátí je značné, při razantnějším lítání tutovka = odpojení a vynucené přistání. Naměřená maxima kolísají mezi 45 až 90 stupni Celsia, pak tam byla tři odpojení při 101 stupních. Letový čas vychází 5-6 minut což je na model výrazně lehčí než Maďar a Helisika dost bída. Uvidím co s tím provede výměna motoru X-NOVA. Podle manuálu má motor 600-11 taky 6mm hřídel, pastorek 10T snad půjde nebude odlišné osazení - rozteč kotvení.

Motor 600-11 má 1050RPM/Volt, 2000W trvalý výkon a 10 pólů. X-NOVA 1000KV dává 2200W, počet pólů je nižší - 8. Je to méně než PYRO, neodymové magnety jsou asi silnější protože k pootočení pláštěm motoru X-NOVA je potřeba značné síly, u PYRO jde velmi zlehka.

Hledáním technických dat jsem zjistil že jsem přehlédl motor 430-710 který točí o 900 otáček víc a možná měl být v Helisice. Je nepatrně levnější, delší a těžší. Motor 4025-670 v Maďarovi a teď koupený do Helisiky má maximum 80A a líp odpovídá regulátoru. Motory 710 jsou podle výrobce na ještě ostřejší lítání heli velikosti 600, motor 670 je jako základ na tuto velikost. V nejhorším bych dal 670 do Raptora na pětilist a zvážil 710, záleží jak to poletí s nádržema a postřikem, jestli tam bude dost výkonu.


Přílohy:
Raptor 30 E550.JPG
Raptor 30 E550.JPG
[ 52.6 KiB | Zobrazeno 1039 krát ]

sgsdfhfsfasda.JPG
sgsdfhfsfasda.JPG
[ 55.67 KiB | Zobrazeno 1039 krát ]

rwewerwqrqwq.JPG
rwewerwqrqwq.JPG
[ 59.49 KiB | Zobrazeno 1039 krát ]

X-NOVA 1000.JPG
X-NOVA 1000.JPG
[ 79.53 KiB | Zobrazeno 1039 krát ]

X-NOVA 670.JPG
X-NOVA 670.JPG
[ 84.66 KiB | Zobrazeno 1039 krát ]

X-NOVA 710.JPG
X-NOVA 710.JPG
[ 75.49 KiB | Zobrazeno 1039 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2473 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz