Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2733 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168 ... 183  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: ned 29.08.2021 12:16 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
Dnes chci vyzkoušet pastorek 14T, udělal jsem to bohužel trochu obráceně. Napřed ho přehodil, pak mě napadlo zjistit jak si vlastně vedou pastorky 14-17T s tím že včera tam byl 17T a s druhou mechanikou Maďara jsem lítal napřed s 16T na 8S 670KV a 14T se 6S a 1000KV. Ten jsem dnes vyndal a přehodil.

V excelu tabulka s interaktivním výpočtem kdy se zadají do pole s červeným číslem otáčky motoru, tím se hned přepočítají jednotlivé pastorky. S pevně daným převodovým poměrem proti hl. kolu 170T vyjdou otáčky rotoru a vrtulky ( x 4,5 ). Funguje to dobře ale hned mě přešel humor protože těch 14 zubů na 80% je špatně. 14T je ideálních na zpomalení pro vyšší KV motor což se s 1000KV potvrdilo. Takhle budu muset otevřít ESC na 70-80%. Nechce se mi to znova montovat, je to na půl hodiny. Listy dolů, pravé boční okno ven, zubová vůle musí sedět po celém obvodu hnacího kola. Holt s tím jeden start dám, data budou na logu a pak zkusím 15T. Podle propočtů bude ideálních 15 nebo 16 zubů. Je to v té tabulce sólo Helisika, oblast průměrného nebo možná ideálního otevření ESC je tam 56% a lze jít nahoru i dolů.

Maketové otáčky na prázdnou heli vycházely dřív na Maďarovi okolo 1200-1300 otáček, to ale na postřik nestačí takže vždycky to bude kompromis s cílem regl otevřít raději víc.

Rozsah 14 až 17T je poměrně značný, moc jsem si to neuvědomoval. Se 17T dám 1400 otáček na 39% otevření reglu, s 14T ho na 1430 otáček musím otevřít až na 75% ( takže dejme tomu 72% na 1400 ). Postřik je na 1240 málo, včera jsem lítal komfortně na 1525 a možná by se dalo jít lehce nad 1450. Toho s 14T buď nedosáhnu nebo na 80% kde leží maximum někde okolo 1440. Je to sice o 200 otáček víc než původních mizerných 1240 ale není tam už pak žádná rezerva směrem nahoru. Včera se 17T jsem za to vzal a šlo to nahoru neuvěřitelně svižně.


Přílohy:
Tabulka převody.JPG
Tabulka převody.JPG
[ 93.29 KiB | Zobrazeno 3589 krát ]

Tabulka převody Helisika 14-17T.JPG
Tabulka převody Helisika 14-17T.JPG
[ 74.52 KiB | Zobrazeno 3589 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: ned 29.08.2021 23:05 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
Dnes pastorek 14T. Dobrý test, že to nebude finální verze napověděly výpočty. Neletělo to vůbec špatně, myslím že bez logů bych možná skočil na špek a nechal to jak to je.

Dal jsem jenom dva starty, s vodou to potřebovalo 70% ESC což mi přišlo moc, včera tam bylo citelně víc výkonu na 50% takže jsem tušil problém s PWM což se doma potvrdilo.

První start napřed bez vody, hned při roztočení bylo vidět že 50%, vyhovujících včera bohatě pro 17T, je příliš málo i s prázdnými nádržemi. tedy 60% a start. Let 1min20s, průměrný odběr 34A, 60% THR = 16650ot motor = 1370 rotor. Vylítáno 650mA. PWM 88%. Letělo to slušně, žádné houpání.

Druhý start plus 2kg vody. Rovnou Idleup2 a 70% THR = 17600 motor = 1450 rotor. Překvapivě to celkem letělo a svižně stoupalo, bohužel jsem rychle zjistil že nejde postřik - zavzdušnění. Zapomněl jsem to vyzkoušet krátce na zemi, stačí před prvním startem a někdy se to chytne hned. Se 2kg vody 45s, spotřeba 600mA. 1450 otáček není málo ale včera tam bylo se 17T 1525 a to bylo hodně znát. Průměrný odběr 49A, jeden stoupák 80A. Nehorší číslo - PWM 96-99% což je úplně špatně.

Přistání, odvzdušnění a 3. start opět s vodou. 70%, odběr 49A až 38A během vystříkání vody, maximálka 81A, regl teplota 58 st. Celsia. Vylítáno dalších 1650mA a PWM ještě o něco horší – 96-99%. Tím jak jde dolů napětí baterky tak se PWM vždy zrcadlově zvyšuje.

Druhá baterka 6+2S, rovnou s vodou, houpání poměrně často a dost, ty vzpěry jsou zatím špatně. 70% THR, odběr 54A na začátku postřiku, na konci 35A. Špička stoupák 89A. Jive pustil motor ( proměřuje si jakost baterky a podle toho se otevírá ) tentokrát na 17400 = rotor 1430. Vylítáno 2350mA za 4min10s ( celkem dobrý ) ale PWM opět moc vysoko – 93-98%. Baterka o celkové váze 961gr šla dolů z 33V na 28,5V. Teplota regl 67 st. Celsia ale je už chladněji. První složená baterka měla 1088gr.

Resumé. Pastorek 14T je moc malý, ten se hodil vysloveně na 1000KV. Teď vyzkouším 15T a pak i 16T přestože ten bude možná už moc, těžko odhadovat. 15T mám dva kusy. Pořád musím mít na paměti že bez nádrží to poletí rychleji a když dám zbytečně velký pastorek, budu muset regl víc škrtit což bude jeho teplota nahoru.

Abych zase něco zvoral, nezkontroloval jsem baterku do kamery a z každého startu mám pár vteřin než zkolabovala. Sice bych to sem jako nudné nedával, natáčím si to spíš pro strýčka příhodu kdyby něco i když už je to trochu víc v klidu než při prvních startech.

To houpání bude pak další konstrukční téma. Vyzkouším sice ještě jednu verzi větších pružin ale guma se pořád zdá být perspektivnější. Ocelový drát dokáže vibrace možná omezit ale taky přenášet a generovat, guma naopak rozmělnit a eliminovat. Přesně tak jak na jaře zabral gumicuk místo hliníkových pevných 5mm profilů.


Přílohy:
log01075_H4 MAK 14T 8S bez vody a s vodou, DS1 a Zippy.jpg
log01075_H4 MAK 14T 8S bez vody a s vodou, DS1 a Zippy.jpg
[ 74.27 KiB | Zobrazeno 3564 krát ]

log01076_H4 MAK 14T 8S s vodou DS3 a kamioňák SK.jpg
log01076_H4 MAK 14T 8S s vodou DS3 a kamioňák SK.jpg
[ 74.62 KiB | Zobrazeno 3564 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 02.09.2021 17:27 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
Dnes foukalo tak nic, vyrobil jsem aspoň další dva typy pružících antén na horní vzpěry, ocelový kalený drát 1,2mm místo 1,5mm. Tohle už by teoreticky fungovat mohlo tak uvidím jak zítra společně s 15T pastorkem. Už v ruce je to podstatně lepší.


Přílohy:
IMG_1457.jpg
IMG_1457.jpg
[ 53.08 KiB | Zobrazeno 3479 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 14.09.2021 12:16 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
Výrazný posun vpřed přinesly souměrné laminátové listy MSC 570mm, houpání se redukovalo na hodnotu kdy to už vnímám spíš jenom já. Listy jsem potáhl matnou černou folií plus žluté konce, Helisika je tak opět blíž k reálu.

Lítání s pastorkem 15T vypadá jako definitivní verze, ještě se uvidí jak bez nádrží pouze na pohon 6S. Posledně jsem doma nechal vzpěry tak lítal jenom maďar, na 6S a pastorek 16T jako dřív je to použitelné i když s převodem V2 byly otáčky nepatrně vyšší. Na 8S letí perfektně, rezerva výkonu až až a stačí 50% na ESC. Experimentoval jsem s točítkem, ve výsledku mám pocit, že novější regl 80+HV v Helisice se hřeje víc než ten starší v Maďarovi. Během 5min letu jsem měl regl otevřený mezi 30-60% a v pohodě 60st. Celsia, u Helisiky na 50% 5 minut a bylo tam 87st. Celsia. Helisika ale dostane regl 130A tak z toho nic vyvozovat nebudu a počkám jak si povede regl Hobby Wing Platinum.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Na videu je trochu víc vidět rozstřik vody, jedna tryska nerozprašovala a byl tam ostrý paprsek. Prozatím nechám pevné vzpěry s anténkama z drátu 1,2mm, až dorazí časem listy Helitec, které jsou maketovější a víc nesou začneč testování znova, spíš asi na jaře. Letos jsem se vůbec nedostal s bambivakem na vodu, to chci dohnat.

Teď mě čeká oprava kontaktů na bílou koncovou diodu, stabilizátory musí dolů. Posledně to mrkalo i u Maďara tak to bude zřejmě celé dvakrát.


Přílohy:
IMG_1483.jpg
IMG_1483.jpg
[ 139.12 KiB | Zobrazeno 3260 krát ]

IMG_1484.jpg
IMG_1484.jpg
[ 140.46 KiB | Zobrazeno 3260 krát ]

IMG_1485.jpg
IMG_1485.jpg
[ 61.44 KiB | Zobrazeno 3260 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 18.09.2021 20:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
Helisika dnes ve Zlončicích, silnější vítr model opět víc rozhoupal, podcenil jsem trochu otáčky, nedal o něco víc a byl tam hned na začátek neplánovaný kontakt se zemí, naštěstí bez následků :-).



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

Fotil jsem hlavně strojky které vídám málo nebo poprvé, přiložená fotka toho co mělo po jednom startu dnes je pár dní stará.


Přílohy:
IMG_1478.jpg
IMG_1478.jpg
[ 72.42 KiB | Zobrazeno 3123 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 21.09.2021 11:59 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
Helisika na poličce vypadala doma nějak zvláštně, přední konce lyžin se nárazem ve skluzu ve Zlončicích ohnuly asi 2cm nahoru :-). Ještě že jenom tak. Narovnání nebyl problém, teď mě čeká oprava kontaktu koncového světla na Maďarovi. Včera jsem dolítal baterky pouze s 550 kam se vrátil testovací motor 1000KV a Maďarem, jeden start 8S a dva 6S. Jedna starší baterka se mi už nelíbí, Kontronik ji evidentně vyhodnotil jako slabší a na logu bylo pak vidět jak padá napětí rychle ze 25 na 20 Voltů. Po minutě visení jsem radši přistál. PWM byl pořád 100%.

Na druhou 6S to pak letělo velmi slušně, nesmí ovšem moc foukat a pořád hlídat možné prosednutí heli. PWM je u 6S na 80% otevření ESC stále na 97 až 100%, průměrný odběr 32A a špička při větším stoupání 56A. Rotor 1180 otáček. Regl 80+HV je na to v pohodě.

Let na 8S je jiná liga. Při 50% ESC upravených posléze točítkem na 45% je PWM pěkných 74-79% a rotor točí 1280 resp. 1225 otáček. Průměrný odběr klesne z 32A u 6S na 26A, maximum 81A což regl taky dá. Let trval 5:40s, odběr 2400mA takže je tam ještě rezerva na minutu určitě a s novou baterkou 5800+7000 na 2S to bude na jaře možná i 7 minut. Teplota reglu omezeného na těch 44% vyšla 58 st. Celsia což de OK ale bylo chladno, jenom +13.

Kromě jednoho dvoučlánku 5500mAk 25C už letos nové baterky nabíjet nebudu. Dvoučlánky jsem zasmrštil do černého plastového rukávu aby moc nerušily, spodní hlavní baterka bude jako dřív v plastové neuzavřené krabici.


Přílohy:
IMG_1494.jpg
IMG_1494.jpg
[ 100.18 KiB | Zobrazeno 3043 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 26.09.2021 18:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
V Klecanech jsem poprvé vyzkoušel obarvený postřik a nic moc. Intenzívní žlutooranžová je vidět jenom nepatrně víc než čirá voda, dagx má pravdu že to bylo i sluncem a na zatažené obloze by to bylo výrazně lepší. Asi bych musel mít namíchané dvě verze, žlutou na zataženo a zelenou nebo červenou na slunečno. Každopádně se tím postříká spodní část stabilizátorů a spodek trupu za tryskama a pokud se letí proti tmavému pozadí je vidět slušně i samotná voda a pěkný vír co se dělá za postřikem.

Nové listy Helitec resp. stejné jako má Maďar a s nimiž už na zápůjčku Helisika lítala jsem vyzkoušel až dnes kdy jsem dal celkem 10 baterek, dvě s Próčkem, 4 s 550 a 4x 8S s Helisikou. První start s MSC listy abych si zase zažil to houpání, to jsem nad polem řepy ztratil opět trysku a tu tedy rozhodně nenajdu jako poslední, tedy první ztracenka. Vozím už rezervní tak se dalo testovat dál, každopádně se ukázalo že zajištění trysek tavnou pájkou je vysloveně symbolické a nejmíň polovina jich je pryč.... Bude to chtít vymyslet něco lepšího, nemíním objednávat další trysky. Při posledním startu z něhož je vložené video pro změnu vypadla hadička na vstupu do ráhna a voda šla tedy fofrem ven. To jde za mnou, špatně jsem to nasadil při odvzdušnění před prvním startem, někdy se to chytne samo hned, jindy ne. Musím si udělat nějaký stojánek pod konce lyžin, zvedat 10 kilo zároveň s upevněním hadičky končí takhle, nestalo se to poprvé.

První start s Helitec listy vypadal napřed nadějně, pak se to zase zahoupalo, střídavě oblačno jako obvykle. Druhý start byl o něco lepší, třetí vypadal velmi dobře, skoro záhada. Poslední jsem si nechal až vylítám motyčky a natočím video - klasicky fiasko. Houpalo to chvílema příšerně, pak vypadla ta hadička.... Houpání se mi nelíbí a i když zkusím pohnout se ziskem hlavy - napřed trochu dolů jestli to není přegyrované, když se to zhorší tak opačně. Souběžně se dá laborovat nad vzpěrama, na druhou stranu názor že to dělá pouze s vodou mi nepřijde 100% protože i po vystříkání se to houpe. Je ale pravda že v tu chvíli ráhno prázdné není, když ho pak demontuju vyteče z něj dost vody a musím ji vyfoukat. navíc s obarvenou vodou to chce určitě systém projet jednou čistou vodou protože jinak je z toho paseka v autě i doma. I když se dá barva snadno umýt vodou, zbytečná práce navíc.

Příště zkusím lítat napřed bez vody delší dobu jestli se tam to houpání ukáže nebo ne. Pokud ne je to vodou a vyzkoušet ještě tužší upevnění ráhna. Nepamatuju si jestli a s jakým výsledkem jsem zkoušel ty kratší vidličky ale spíš ano a nic moc. Gumicuk je kývačka jako hrom, možná udělat ještě o něco tužší vidličky.

Nastavování VBaru přijde na pořad hned potom.

Co dělá radost je dokonalá funkčnost Hard case baterek do auta protože se využijí hned 2x a s autem zdaleka ne tolik. Společně s novými Softcase budu mít baterky na 6 startů což v pohodě nabiju doma, žádné nabíječky s sebou + túrování auty. Nikdy jsem to nedělal a doufám že nebudu. I když stojí baterky dost, autu to určitě bene nedělá.

6+2S v pohodě stačí na 5 minut letu přičemž voda se vystříká za 3 minuty při soustavnější akci a za 4 minuty při obratech s vypínáním. Vypínání je v pohodě, při zapínání je to při palcování trochu kostrbatější, chce to trochu delší nácvik. Na poslední start jsem měl Starší GensAce 5100mAh a novou SoftCase GensAce 5500mAh, v obou zůstalo hafo kapacity takže nějakých 5-6 minut v pohodě, s baterkama 5800+7000 to bude příští rok klidně 7 minut resp. šance na mezipřistání a dotankování.

Helitec listy výborné, maketovější šířka, na 50% výkonu až až a nesou líp jak MSC. Dobrá volba. Akorát jim udělám žluté konce podle předlohy a zvážím jestli je nechat dole bílé jak to výrobce má ( důvod neznám - zvláštní ) nebo tam dám folii přetaženou 3mm přes náběžku nahoru.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Přílohy:
IMG_1502.jpg
IMG_1502.jpg
[ 158.04 KiB | Zobrazeno 2912 krát ]

IMG_1503.jpg
IMG_1503.jpg
[ 100.01 KiB | Zobrazeno 2912 krát ]

IMG_1501.jpg
IMG_1501.jpg
[ 175.31 KiB | Zobrazeno 2912 krát ]

MSC - Helitec.JPG
MSC - Helitec.JPG
[ 67.25 KiB | Zobrazeno 2912 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: úte 28.09.2021 19:59 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
Testování dalších variant vzpěr až ve čtvrtek, sice jsem nabil ale rozfoukalo se, na podobné testy špatně. Alespoň jsem sestavil balanční Y kabel pro případ kdy se 2S baterky vybijí hodně podobně abych je event. mohl nabíjet jako 4S podobně jako fungují 2x3S v Raptorovi.

V Klecanech jsem na jediném startu s Raptorem zaregistroval obrovské vibrace, mnohem horší než při předchozím startu pár dnů zpátky. Napadlo mě zkontrolovat listy, ještě že tak. Na jednom nula, na druhém +3,3 .....

Při výrobě táhel mi vyšel závit v kloubkách trochu volnější, možná jsem ho zbytečně řízl všemi závitníky což je špatně, stačí ten první a pak jednička, ne dvojka. Tehdy mě už napadlo aby se to neprotáčelo a zajistil jsem horní závit mezi kloubkem a matičkami tavnou pájkou. To evidentně nestačilo, tavka odlétla a táhlo se otáčelo zcela volně rukou i bez klíče. Dal jsem tam napřed Loctite který lpí dobře na kovu, možná to chtělo spíš barvu nebo ještě líp vyříznout nové kloubky a celé to nastavit znova. Ty vibrace byla opravdu hrozné, celkem se nedivím a ta stopa musela tedy vypadat :-).


Přílohy:
IMG_1507.jpg
IMG_1507.jpg
[ 63.34 KiB | Zobrazeno 2831 krát ]

IMG_1505.jpg
IMG_1505.jpg
[ 64.94 KiB | Zobrazeno 2831 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 29.09.2021 14:03 
Zkušený debatér
Zkušený debatér
Uživatelský avatar

Registrován: 22.9.2007
Příspěvky: 496
Bydliště: Plzeň
Ahoj Tomáši.
Zareaguju na lepení kovových táhel do plastových oček pomocí Loctitu. U nás v práci máme lepení závitů (byť i kov-kov) v aplikacích, kde je "v blízkosti" jakýkoliv plast, zakázáno přímo Airbusem (v takovém případě je nutné používat samosvorné matice apod.). V minulosti se jim stávalo, že pokud Loctite kontaminuje jistý druh plastu, dojde po nějaké době (v řádů měsíců) k jeho zkřehnutí a rozlámání. Na základě testů vydali generální zákaz kontaktu Loctite s jakýmkoliv plastem.
Nechci strašit, že se podobná věc stane i v případě těchto oček, ale pro jistotu sleduj jejich stav ;-)


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
PříspěvekNapsal: stř 29.09.2021 14:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
A sakra, děkuji za varování. Stejně jsem chtěl očka radši předělat ( aby šla pěkně ztuha ). Takhle je to jasná volba. Kromě barvy - což byla dřív klasika a plastu asi neublíží - mě napadlo dát tam zajišťovací matičky dotažené proti očku, ty by musely být na velmi nepatrné množství Loctitu jenom do závitu a event. přebytek otřít. Jenomže bych musel shánět levé matky M2,5 a to se mi na zdrojích kde často hledám nepovedlo. Jediná varianta by byla říznout levým závitníkem závit do 2mm ocelového plechu a z toho udělat čtverečky obroušené takto nebo na šestihran.

Mohl jsem se na protisměrná táhla i vykašlat, ladění délky je mnohem horší s možností otáčet kloubek vždy o 360 stupňů kdežto tady je to pěkně plynulé a ta originální jsou moc krátká.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 02.10.2021 12:18 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
Kloubky jsem ještě nevyměnil, chtěl jsem vyzkoušet co udělá přesné nastavení listů. Důvod vibrací je jasný. Při roztočení a startu to vůbec nevibrovalo, radoval jsem se ale trochu předčasně protože asi po třech minutách letu už se zase trochu třepaly stabilizátory a pravá lyžina. Každopádně únosně. Víc jsem to netestoval, žádné ostřejší lítání protože jsem měl plnou hlavu předchozího pádu Helisiky.

Dnes jsem chtěl znova vyzkoušet starší a nové varianty horních vzpěr, nějaké poznatky jsou ale všechno překrylo jak jinak zbytečné poškození modelu. Videa jsem nenatáčel, je to tak trochu o ničem ve stále stejné lokaci a akorát to plní disk počítače.

Celkem 4 baterky 6+2S. Na první jsem hned osadil jinou variantu s delší anténkou vlevo a na pravou stranu dal původní pevnou vzpěru. Druhá se mi ztratila ale to nemá smysl zkoušet, ještě v prvních testech s vybroušeným trupem to hrozně vibrovalo a pomohly gumicuky. Tím že se neosvědčily ani kratší tužší anténky a už vůbec ne ty krátké ze silnější struny, tahle disproporční varianta mohla ukázat něco odlišného což se přesně potvrdilo. Zkoušel jsem dnes i kratší anténky ( houpání ) a znova i gumicuky v trubičkách ( ještě větší houpání ) a i když se ta kombinace pevné vzpěry a delší anténky během jednoho letu taky trochu pohupovala, vychází to rozhodně zatím nejlíp. Model se když nic jiného rychleji stabilizuje a do houpání se nedostane zdaleka tak často.

Na poslední čtvrté baterce když už nebylo vlastně co jiného zkoušet jsem prokaučoval nápad nechat si jí jako druhý start s Raptorem kde byla jinak jenom jedna baterka 2x3S a dvoučlánek Zippy vyjezdit s autem které nejelo snad několik měsíců. Jenomže auto mě tenhle rok moc nebaví, dokud se dá lítat je volba jasná. Takže jsem dotankoval nádrže, zkontroloval trysky kde na levé straně dvě krajní nestříkají, možná se ucpaly a budou na výměnu. Taky začala zlobit opět už minule v Klecanech koncová dioda na VOP a dnes se potvrdilo že to dělá defekt na boku SOP. Při doteku byla na povrchu rozstříknutá voda a protože je vodič, dioda se rozsvítila, při setření zhasla.

Mezitím začalo dost foukat a měl jsem přidat otáčky na točítku, první chyba. Tedy 50% na osmičlánek. Odstartoval jsem a chtěl vyzkoušet jak moc se na houpání projeví zatáčení přes křidélka a směrovku ( vrtulku ). Přes křidélka s výškovkou a hlavně doprava mi to přišlo jako nejperspektivnější generátor rozhoupání. Kdežto otáčení na menší rychlosti jenom přes vrtulku bylo lepší. Zaletěl jsem proti větru přes asfaltovou cestu doprava za sebe, snížil dopřednou rychlost a přes vrtulku se otáčel doprava na sebe - po větru. Heli se velmi rychle začala prosedat a já prokaučoval chvíli kdy jsem měl okamžitě cvaknout záchranu. Ne kvůli poloze ( stabilizace ) ale záchrana si okamžitě přidá otáčky na maximum, přesně to to potřebovalo.

Podobně jako ve Zlončicích to sjelo dolů, bohužel jsem pod sebou neměl exkluzívní posekaný trávník ale metrovou vrstvu kopřiv, bodláků a náletových travin, do které se to zanořilo až po klobouk a heli byla minimálně díky ráhnu v pasti. Slyšel jsem jak listy řežou co mají v dosahu a i když jsem tam od nějakých tří metrů nad zemí měl plný kolektiv, bylo už příliš pozdě. K tomu jsem prošvihl i poslední šanci na záchranu modelu - dát okamžitě autorotaci a vypnout motor. Dost možná bych to odnesl na plac a letěl dál, takhle následovaly vteřina dvě marného pokusu se vyprostit, zapištění převodů které odešly protože hlavní listy se zastavovaly. Poslední akce bylo vypnutí čerpadla, to už jsem byl u modelu. Ležel trochu na boku, zadek níž. Vyproštění z trávy dalo docela práci, na smykátko se i něco namotalo takže heli byla lapena jak do pasti.

Napřed jsem z toho byl dost opařený ale ve finále musím být rád že to dopadlo jenom takto. Odnesla to hlavně svislá část stabilizátorů, která praskla téměř po celé náběžné hrany. Potom konec jednoho listu vrtulky ( budou nové listy Spin Blades 105mm ), musel trefit něco tvrdšího. S listy se potkat nemohl. Nové hlavní listy za šest tisíc jsou naštěstí zdá se v pořádku, to jsem skoro ani nečekal. Odešly převody - hlavní hnací kolo a určitě i přední převod na vrtulku, která se protáčí úplně volně. Jinak se lehce povytáhla anténka na vzpěře ale trup, podvozek a všechno ostatní jsou v pořádku. Pouze se ulomil horní maketový řezák lan, ten mám.

Tím pádem je nutná rozborka, mechanika ven a výměna převodů kdy musí jít ven trubka i s celým domkem. Práce na několik hodin včetně rozpojení kabeláže na světla a další věci. Tím že se bude v zimě osazovat i nový měřák kapacity, dost možná už Helisika letos nepoletí.

Stabilizátory opravit půjdou, zkusím to slepit tak aby byly pevnější než předtím a stříknout to v nějakém geometrickém tvaru jako centimetrový pásek podél náběžné hrany.

Nejvíc mě štve, že to není poprvé kdy jsem příliš pozdě vyhodnotil hrozící problém a zareagoval špatně. Maďar u nádrže loni v říjnu ( úplné opomenutí záchrany ), dva kontakty Helisiky se zemí a dnešek. Když už to tam zaplatím a osadím, měl bych to umět použít včas :-).

Plánoval jsem letos ještě bambi vak na nádrž, po dnešku mě to určitě pustí a spíš si párkrát v klidu zalítám s motykou nebo Raptorem. Startů mám dost, přestože jsem pár stovek hodin stavěl Helisiku a další čas věnoval Raptorovi. V evidenci startů jich mám 224, o jediný míň jak loni.


Přílohy:
IMG_1540.jpg
IMG_1540.jpg
[ 55.18 KiB | Zobrazeno 2671 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 03.10.2021 8:06 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
Helisiku už před zimou opravovat nebudu, pouze stabilizátory. Na výrobu a osazení nového měřáku kapacity 6S+8S dojde taky až před jarem a zároveň se vymění regl JIVE80+HV za nový Hobby Wing Platinum 130A který musí dostat na mínusový silový vodič měřící destičku. To by se v trupu tak tak udělat dalo ale zapojení regulátoru ne, tam musí jít mechanika ven a odpojit překližková mezideska abych se dostal spodem ke kabelům motoru.

Když už jsem ten regl koupil tak ho tam dám. Ze začátku mi to přišlo zbytečné protože odběry jsou pořád pod 80A a nějakou tu špičku při krizovce taky zvládne. Včera podle logu to bylo třeba těsně před vypnutím motoru v tom rozemletém kompostu 114A. Jenom musím doufat, že bude 130A regl zvládat líp i tepelné špičky dané vyšším seškrcením na těch cca 50%. Na 6S to bylo 80% bez rezervy, tady musím omezovat a třeba ten JIVE80+HV se viditelně hřeje. A to je už celkem chladno. Například při čtyřech startech těsně po sobě den po Klecanech když jsem testoval nové listy Helitec to bylo během první baterky s výměnou listů za MSC a dotankováním vody 47/56 a 75stupňů Celsia, na dalších baterkách 85,90 a 80 stupňů kde byla malá pauza. Pokud by bylo léto a teploty 25-30, myslím že bych těch 101 stupňů kdy regl odpojí dosáhl a měl problém. Na Hobby Wing se dá osadit malý chladič. I když se v trupu se kromě linie mezi přední části hrbu nad kabinou a výdechem trysky na konci vzduch nehne, nějaký smysl by to mít mohlo. Ještě mi zbyl chladič od podobného 100A Hobby Wingu co je na jedné 550 tak bych je mohl osadit buď dva na sebe s nějakou menší distancí nebo vedle sebe aby pokryly celou plochu žebrované části chlazení.

Nebude k dispozici Jlog2 který komunikuje pouze s regulátorem JIVE a tak nebudu vědět co se v reglu děje. S výjimkou pohmatu rukou na jeho vnější teplotu. S chladičema to vlastně moc nepůjde, jedině snad infra teploměr.

Raptor letí dobře, zajímalo by mě jak se to bude chovat letově v pětilistu ale to bych musel zainvestovat jiný motor. Oba 670KV by byly parametrově dobré, zůstaly ovšem v obou prvních maketách a PYRO 1050KV je na pětilist úplně špatně. Motory X-Nova jsou příliš mohutné a bez úprav se nevejdou mezi bočnice. Výkonově přes KV vychází PYRO 650-62 620KV za 284EUR ale je ještě širší než X-NOVA 670KV takže bych se broušení bočnic taky nevyhnul a jednodušší by bylo koupit třetí X-NOVA 670KV. Na 6S by to bylo maketové, na nějaké svižnější lítání tam ovšem 8S dát nejde takže bych musel buď předělat komplet mechaniku nebo koupit PYRO 650-83L s 830KV. Co bude s Raptorem dál zatím neplánuju.


Přílohy:
HV130A.JPG
HV130A.JPG
[ 66.59 KiB | Zobrazeno 2603 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: ned 10.10.2021 16:27 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
Dnes asi poslední slušné lítání stran počasí, 12 startů. 5x 550 3x Raptor a 4x Maďar. Ambice zhatil spěch a skleróza. Vodu jsem vzal - nechal doma bambivak :-). Na posledním startu jsem mohl mít pěkné video s lítáním a visením Maďara blízko sebe ve slunci - slabá baterka, nová byla v brašně. Jlog2 špatně zapojený - žádná data. Absolutně marný :-).

Lítání pěkný, jakkoliv se mi Raptor nelíbí tak pokud svítí slunce má ta tmavá barva alespoň trochu jiskru a hlavně lítá pěkně. Bez slunce je špatně čitelný a nezajímavý. Maďar nemá chybu. Klika že se mi povedlo ho opravit, chyběl by mi.

Pokud to byl závěr sezóny tak se vydařil a rok celkově taky. Škoda jenom že dnes zůstala doma Helisika. Opravovat ji už teď nebudu, není motivace a taky dostatek času v klidu.


Přílohy:
IMG_1676.jpg
IMG_1676.jpg
[ 106.33 KiB | Zobrazeno 2399 krát ]

IMG_1677.jpg
IMG_1677.jpg
[ 119.94 KiB | Zobrazeno 2399 krát ]

IMG_1678.jpg
IMG_1678.jpg
[ 93.7 KiB | Zobrazeno 2399 krát ]

IMG_1679.jpg
IMG_1679.jpg
[ 96.02 KiB | Zobrazeno 2399 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 20.10.2021 22:37 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
Konečně jsem rozbalil ESC 130A Hobbywing, je o dost větší než ten 100A co mám v jedné 550, má rozměr 90/45/27mm bez ventilátoru.

Podle návodu se Govenor dá ovládat i skrze výstup z řídící jednotky ( Spirit, VBar ) ale na maketu stačí a nechám spíš křivky. Chybí informace o zapojení ventilátorku ( rozměr 35/35 ), který je součástí regulátoru ale to je vše. Je větší než ten co mi zbyl z ESC 100A ( 30/30 ) takže nápad dát je oba vedle sebe padá. Z ventilátoru jde ven 50mm kablík se servokonektorem + a – ale kam se zapojí není jasné resp. není to do ESC. Tři výstupy z ESC jsou úplně jiné. BEC, RX a Programování. Asi se bude muset udělat nějaká odbočka z BEC nebo pohánět ventilátor z balančního konektoru baterie. Na ventilátoru je uvedeno 6V 0,21A což je trochu problém, dva články jsou v nabitém stavu cca 8,2V a to by mohlo ventilátor dlouhodobě odrovnat. Dávat tam další čtyř článek AA nebo něco podobného se mi nechce.

Programovací jednotka se dá podle návodu připojit přes USB C k monitoru pokud má klasický obdélný velký USB vstup. Možná to není nutné. Jednotka funguje i na zobrazení stavu baterie – koncové napětí a napětí jednotlivých článků. Klasický měřák je lepší, ukáže i rozdíl článků min/max, procenta nabití jsou dost orientační. Logování formátu který poskytuje z JIVE Jlog2 je passe, U 130A ESC je alespoň funkce zobrazení několika základních dat před odpojení reglu, tím se smažou. Tedy se připojí LCD panel a na něm se zobrazí podle návodu dosažené konstantní otáčky, minimální napětí baterie a maximální teplota ESC. Alespoň něco.

Govenor má dvě verze. V základním nastavení ( Flight mode ) jsou tam Fixed-wing ( letadlo ), Heli LineTH (Helicopter Linear Throttle ) postrádá govenor, je určený pro křivky. Dále Heli Elf Govenor který přizpůsobí odběr kvalitě baterky a Heli Store Govenor pro kvalitní baterky, při použití slabších z nich bere to co z kvalitních a tím slabší poškozuje. JIVE má ale něco podobného ( mód 4 a 11 ).

U Heli LineTh je uvedeno : Motor se rozeběhne je-li plyn na úrovní 5% nebo vyšší. A bude akcelerovat na otáčky odpovídající aktuální poloze plynu (0-100%) v průběhu pevně dané doby rozeběhu 3,5s. To je dost pekelné a nemaketové tempo kdy bych preferoval govenor, v něm je rozeběh továrně nastavený na 15s, nastavitelný v rozsahu 4-25s.

Lítání na křivky ale poskytuje možnost kterou využívá pavel123. Heli roztočí libovolným tempem na Normal s křivkou 0-100%. Následující poloha spínače otáček je Idleup1. Jeho křivka má takové hodnoty aby se od 50% shodovala s Normalem takže lze přepnout kdykoliv i za letu aniž by došlo ke škubnutí modelu resp. nečekané změně výšky. Na Normal 0-100% se dá tedy i letět protože model stejně visí až okolo 60%. jenom se nesmí přejít s modelem do invertu :-). Na Idleup1 a 2 invert možný je, Idleup2 bude mít vyšší otáčky a tedy jiný tvar křivky včetně středu. Při rychlém přecvaknutí z Normalu rovnou na Idleup2 nebo opačně by tam škubnutí a změna výšky nastaly.

V návodu mě překvapilo : „tento regulátor nepoužívejte za horkého počasí nebo tehdy, je-li velmi horký. Vysoká teplota způsobí aktivaci tepelné ochrany nebo dokonce poškození regulátoru"....

"Tepelná ochrana : Pokud teplota regulátoru překročí 110st.C, regulátor bude postupně omezovat výkon ale nevypne motor úplně. Aby bylo zajištěno, že si motor zachová určitý výkon a nebude příčinou havárie, je maximální omezení výkonu cca 50% plného výkonu. Jak bude teplota regulátoru klesat, regulátor postupně obnoví maximální výkon. Navíc při zapnutí nesmí teplota regulátoru překročit 70st.C, jinak není možné motor zapnout. Zde se popisuje chování regulátoru v režimu „omezení výkonu", je-li nastaven režim „tvrdé vypnutí", regulátor motor ihned odpojí". Tolik návod.

Pokud mám výhrady k chování JIVE při přehřátí, tohle mi přijde ještě horší. JIVE omezuje postupně asi 25s a vždy jsem se vrátil celý na zem, pouze jednou havaroval protože jsem pro provoz aut neslyšel ztišení motoru. Pak jsem spadl asi ze tří metrů a bylo po nové vrtulce Helitec. Hobby Wing jde rovnou na 50%. Desetikilová heli - to je podle mě spíš řízená autorotace v místě kde to nastane a kam třeba taky neuvidím…..

Aspoň tam je 110st.C. a ne 101 st.C jako u JIVE. Ventilátor tam určitě osadím i kdyby se zapojoval jenom když bude teplo.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 05.11.2021 13:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 5068
Bydliště: Praha 6
Náhodně jsem na youtube narazil na video Hughese 500E velikosti 600 s bambi vakem amerického výrobce Tylergraymodels. Je to víceméně jediný oficiální výrobek který používá řada modelářů na celém světě a vyrábí se ve dvou velikostech. Majitel z Nového Zélandu s ním perfektně létá, přestože dvoulist ( v jeho případě pádlovka ) je trochu stabilnější než pětilist, tak jistě a stabilně nabrat vodu z nádrže bych zatím určitě nezvládl a mám na jaře co trénovat :-). V jeho bambi vaku je vodotěsné servo, zcela jiné řešení než u mne. Každé řešení má nějakou výhodu a nevýhodu.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
Tím to neskončilo. Podařilo se mu se mnou kontaktovat, průběžně si píšeme svoje zkušenosti a nejde jenom o bambi vak. Má velmi podobné nápady a realizace, konkrétně si vyrobil parádní zmenšené zařízení na aplikaci hnojiv s využitím vrtulníku. Používá to několik zemí včetně NZ, výhodou je možnost pracovat v době kdy je povrch promokřený a nesjízdný. Zařízení má nepatrně větší ale staví další maketu velikosti 700 kde to bude akorát. Rozprašuje popel z uhlí.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
video je pořízené z dronu.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz
Tohle mě docela dostalo, je to nový typ 360st. kamery 5K zavěšené pod modelem. Kamera má dva objektivy v ose na obou stranách, zaznamenává neustále vše a teprve potom si člověk vybere jak video zpracuje, to je ten posun nebo stabilizace. Úžasné, asi trochu náročnější na objem dat :-). Nejvíc mě překvapila naprostá absence vibrací, moje videa jsou proti tomu nepoužitelná. Znám jednoho člověka který tuhle kameru krátce má a lítá heli i drony, zkusím to s ním probrat.

Svět je malý i když Nový Zéland je vůči Praze téměř přesně v ose středem naší země :-). Časový posun 12 hodin to taky potvrzuje.


Přílohy:
180838898-4055508161167204-6701637093797987947-n.jpg
180838898-4055508161167204-6701637093797987947-n.jpg
[ 193.11 KiB | Zobrazeno 1844 krát ]

uzttwereqwr.JPG
uzttwereqwr.JPG
[ 78.06 KiB | Zobrazeno 1844 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2733 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168 ... 183  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Relax a 4 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz