Reklama

 





Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 302 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: úte 26.07.2016 9:49 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5489
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Pro maketovost letu jsou zásadní tři důležité věci.

1) Vyhnout se hned na začátku s modelem létat maketově. Asi to zní jako blbost ale není to tak úplně důležité. Je potřeba se s ní sžít a naučit se její projev. Naučit se její nešvary a záludnosti pilotáže. A ač se to zdá jako velmi zdlouhavé tak 3-5 letových hodin se pilot pořád učí nové chování modelu. A teprve další nalétané hodiny s modelem začínají přecházet do fáze, kdy pilot podvědomě už ví, při jaké situaci se model bude jak chovat. Až nyní může začít dril pomalého maketového letu. Pilot si začíná uvědomovat důležitost sledování větru a jiné proměnné, které ovlivňují let..


2) Vyvarovat se rychlému létání. Je to jednoduché. Když model letí rychleji, jeho let je „ balistický“ a netřeba jej tolik řídit. :lol: Ale maketovost projevu jde silně stranou. Takže dodržování rychlosti jak psal Honza ( Troll ) je strašně moc důležité a naučit se řídit model v nízkých rychlostech je velmi složité. Jsou to další motohodiny ve vzduchu a zase to posouvá pilota v dovednostech, co s modelem vše umí i když vlastně jenom visí a dělá pomalé přesuny s piruetovými prvky.


3) Vytvořit si letovou osnovu. Podobná věc by měla existovat z těchto důvodů:

- Estetika letu - Po odstartování a krátkém zavisení nad místem vzletu a pomalým piruetovým otočením modelu do zamýšleného směru odletu následuje skladba předem nacvičených obratů a zatáček s modelem. Je to sice dril, ale pokud se zvládne naučit podobná osnova, pak to létání vypadá hezky. Je to učesané a nehrozí, že si během letu vymyslím prvek, kam se s vrtulníkem nevejdu a začnu brzdit třeba proti divákům. Je potřeba si rozmyslet co budu létat, odkud mi fouká vítr a třeba podle toho upravit to co chci létat.

- Bezpečnost při létání. Tj., rozdělit si letový prostor před sebou na dvě části. Jedna část bude tvořená zónou, kde se budu snažit dodržovat jistá pravidla. Budu po sobě skládat takové obraty, zatáčky a přímé rovné lety, kdy nebudu model otáčet v zatáčkách směrem za pilota k divákům a budu ony zatáčky točit od diváků. Tj. zatáčka po levé ruce bude vykroužena pravým poloměrem a točení zatáčky po pravé ruce bude vykrouženo levým poloměrem. Souvraty a bojové zatáčky budou létány dle podobné logiky bezpečnosti letu. Tato zóna by měla být široká cca 10-20m před pilotem v zamýšleném prostoru létání.
Ta druhá zóna je za tímto prvním pruhem zamýšleného prostoru létání. Zde ve větší vzdálenosti si již mohu dovolit točit zatáčku po levé ruce levým poloměrem, zatáčku po pravé ruce pravým poloměrem anebo se přibližovat k sobě přímým letem. Zde létání není nijak omezeno a záleží na schopnostech a umu pilota.


Tohle je dost velké sebemučení se :roll: :lol: :lol: a asi si nedokážu představit, že někdo přesně si nakreslí sestavu letu, jak by ten let měl vypadat. Pokud ano bude to létání vypadat moc hezky. Asi. Ještě jsem to osobně nikde a u nikoho neviděl :D :mrgreen: (ale na videu ano a musím uznat, že to bylo opravdu impozantní a chvilkami jsem se přistihoval, že nevím, zda se jedná o let modelu nebo skutečnou heli. Tenkrát na tom videu to byl konkrétně model BK 117 a pán to vodil po obloze přímo náramně) Nicméně schéma sestavy jsem kdysi viděl na jednom francouzském df. Tam jsem našel nějakou kresbu, jak by onen ideální letový prostor před pilotem měl vypadat a které obraty by měl v obou zónách létat, nebo kterých by se měl v té první zóně vyvarovat.

Kdo je toho tvůrcem nevím, jen přikládám takovou stručnou malůvku, jak si to pamatuji. Snad správně.


Přílohy:
OSNOVA LETU.JPG
OSNOVA LETU.JPG [ 48.03 KiB | Zobrazeno 910 krát ]

_________________
Logo 6003D, LAheli Sniper, LAheli Ricco, Futaba T8FGS FASST
Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: pát 29.07.2016 9:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3343
Bydliště: Praha 6
Díky za detailní text na dané téma, máš to z praxe byť ses k maketě zatím neodhodlal ale přesto tak umíš jako jeden z mála lidí lítat. Většina lítá balisticky :-). Tak někdy snad konečné taky na viděnou!

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: pát 29.07.2016 9:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5489
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Není za co. Ale pochybuji, že to bude k něčumu. Trošku jsem váhal jestli to sem vůbec psát, protože třeba konkrétně ta letová osnova je .... no co si budeme povídat ...... pěkná sebe trýzeň :lol: :lol: A nedokážu si dost dobře představit že něco podobného budu trénovat. Protože když už mám někdy vzácnou chvilku jít ven s modelem tak se chci proletět a udržet v kondici. A né tohle když ani nemám maketu. :lol: :lol:

Já jsem pak i hledal to video jako jak to může vypadat když se to opravdu nacvičí a létá se pak to samé dokola. Ale nevím prostě buď už to video není nebo jsem ho jen nedokázal najít. Vypadá to opravdu naprosto fantasticky a škoda slov..... to chce vidět.

_________________
Logo 6003D, LAheli Sniper, LAheli Ricco, Futaba T8FGS FASST


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: pát 29.07.2016 12:02 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3343
Bydliště: Praha 6
Maketově se dá lítat i s vařečkou, pokud se to umí je to pastva pro oko. Ale je to dřina kterou každý nepodstoupí, většinou se hledá adrenalin a poctivá, trochu nudná práce je neatraktivní. Já se taky vyhýbal drilování základů abych už už lítal inverty, byla to chyba. Teď co lítám míň tak se víc bojím chyb a nechci riskovat tak se vracím k základům a o to víc vidím ten deficit :-).

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: pát 29.07.2016 12:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3343
Bydliště: Praha 6
To plánování letu má něco do sebe, zkusím to. S normální heli právě nevím nikdy víc jak 2 max 3 prvky dopředu co bude. Taky proto, že často upřímně nevím kde předchozí prvek ukončím a co dalšího se tam začne = neumím lítat na přesnost což je nezbytný základ pro makety......

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: pát 29.07.2016 13:07 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5489
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
No já se přiznám že jsem to zkoušel .... to létání podle sestavy. :lol: Ale důvod proč jsem to dál netrénoval byl prostě ten, že pokaždé létám někde jinde. A každé to nové místo pro nějakou nacvičenou sestavu, i jednodouchou - paskládanou z cca 5ti prvků, nezaletíš pokaždé stejně. Protože jednou máš stromy po levé ruce, nebo nějaký jiný terénní zlom, kterému se pokoušíš vyhnout kvůli turbulencím ..... je toho docela dost. Proto spíš dělám kondiční lety, než prostě dřít něco, co se mi bude létat nejlíp pouze tam, kde se to nacvičím. Jasně že se to dá zaletět "skoro" všude ale ..... pokaždý to asi nepůjde.

Spíš si myslím, že je potřeba se naučit si na sebe nevymyslet nějakou bejkárnu. Jinak řečeno nenaletět si do takového prvku, ve kterém půlku zaztáčky nedotočím a začnu náhle brzdit, protože se někam poloměrem zatáčky nevejdu. Jenom jako příklad uvádím. Trénovat ten hodně vybržděný a pamalý let, plus trénovat přistávání a starty všemi směry heli k sobě.

_________________
Logo 6003D, LAheli Sniper, LAheli Ricco, Futaba T8FGS FASST


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: pát 29.07.2016 13:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5489
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
Sice jsem to video s tou setavou letu nenašel, ale je to ten samý pán a ten samí stroj BK 117.

Není to tak uhlazený let, jako na tom videu co jsem hledal, ale létá taky dobře. Když si pustíte jeho kanál a kouknete na jeho dálší videa, je vidět jeho kvality a hlavně při záletech zcela nově postavených maket. On má naprosto perfektně rozlámané ruce nad řízením a stovky hodin řízení maket jsou vidět.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

_________________
Logo 6003D, LAheli Sniper, LAheli Ricco, Futaba T8FGS FASST


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: pát 29.07.2016 13:29 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3343
Bydliště: Praha 6
Video super, PAN pilot! Je to hodně nebo nejvíc a nepřetržitém řízení modelu, sebemenší "pauzička" znamená optickou chybu a její řešení už pokazí výsledný dojem. Při rychlém balistickém letu je víc úseků kdy si jde model za svým a letí to samo ale čím pomaleji tím hůř :-).

Já s tím mám dost problém, udržet koncentraci na 100% celou baterku. Některé prvky dám i naslepo ale jiné jsou skoro vždy mizerné. Je to o tréninku, jako snad všechno :-).

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: pát 29.07.2016 13:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3343
Bydliště: Praha 6
Další věc je střídání tří úplně odlišných modelů (velikost, váha). Vzpomenout si jejich "letové intimnosti" je na několik baterek. Po pauze za týdny nebo i měsíc tátu nad spínačem pro Spirita a Demonasi což je k vzteku,,,,,

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: pát 29.07.2016 13:51 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.7.2010
Příspěvky: 5489
Bydliště: Kamenice - Praha východ
Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
..... kdybys nedělal blbosti, žádnou zácharnu bys nepotřeboval :lol: :lol: :lol:

_________________
Logo 6003D, LAheli Sniper, LAheli Ricco, Futaba T8FGS FASST


Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: pát 29.07.2016 15:54 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3343
Bydliště: Praha 6
To je věc volby, stokrát probírané téma. Z nikoho to lepšího pilota neudělá, jenom toho trochu míň rozbije a o to jde taky. Bez záchrany to má určitě vyšší hodnotu, to nikomu neberu. Próčkem jsem lítal roky s Microbestií a dobrý, co tam je HC3SX je to víc v klidu protože komár je proti 550 malej a rychlej jako čert, připravil jsem se ale o pocit že bych si měl výsledky nějak považovat. Není mi 30 a holt už nějakou tu výpomoc uvítám - abych neměl tlak 200/100. V pohodě sice úplně není ale nejsem úplně "na životě ohrožen" :-).

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Naposledy upravil Relax dne pát 29.07.2016 16:01, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: pát 29.07.2016 15:57 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3343
Bydliště: Praha 6
Na maketu už záchranu nepotřebuju, na vařečku a něco se snahou o 3D se občas hodí když se "zasekne computer".

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: pát 29.07.2016 19:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3343
Bydliště: Praha 6
Vrátím se k tomu videu od OPR. Moc pěkný, sice mi chvílemi přijde že letí trochu rychle ale těžko se to odhaduje, tak či tak téhle heli to sluší :-). U modelů poháněných turbínou je ještě jedna proměnná a sice váha modelu jak během letu ubývá palivo. Nebude to asi dramatické ale něco to "spolkne", pokud by nebyla nádrž přesně v těžišti může to být další drobná změna. Cokoliv z toho ale vyváží luxusní zvukový projev..........

Parádní má přistání a všechny otočky se směrovkou kdy to drží a nikam neutíká, zrychlení a hlavně zpomalování. Při přistání proti sobě se heli hodně špatně čte, to jsem si loni vyzkoušel na Sobínce. Máš pravdu že to chce napřed hlavně lítat a seznamovat se s modelem, zvykat si na všechny nešvary. U Hughese je to třeba výkon přes kvalitní motor X-Nova ale jenom 6S baterky. Sice dokážou heli dostat z problému a poslat nahoru ale je tam přece jenom určitá prodleva a riziko prosednutí při podcenění váhy a kolektivu. Řídit model tak aby si udržel výkonovou rezervu není jednoduchý, práce s kolektivem mi přijde u heli jako jedna z nejtěžších protože chyby které se povedou zkazí úplně výsledný dojem.

Hughes taky dostane Spirita na kterého jsem si rychle zvyknul v 550. Přes banky nastavení letového projevu jsou nejenom troje otáčky ale tři typy modelu což je příjemná a užitečná věc. Na maketu se dá tak nastavovat víc možností a během jediné baterky hledat tu která bude nejoptimálnější, případně je přepínat na některé odlišné prvky. Jak tam není pětilist je to akusticky hodně jinde ale letí to naštěstí dobře, ostatně dvoulistů jsem našel na webu u polomaket Hughese celkem dost. S pětilistem by to asi bylo ostřejší, což zase ale znamená náročnější pilotáž. Každé má něco.

Při startu, přistání a přesunech dole je to boj s přízemním efektem, tam je to asi nejtěžší zvládat optimálně řízení modelů :-).

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: sob 30.07.2016 9:26 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2008
Příspěvky: 2938
Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
Zkus v přízemním efektu neviset přímo na místě i když to vypadá že to tak má být a zvládnutí nízkého visu ukáže každému že to řídí mistr, ale vyzkoušej takovou berličku. Pomaličku popojíždět ve visu dopředu. Vrtulník se neuveřitelně zklidní . A dělají to tak i piloti skutečných vrtulníků . Teda spíše ti méně zkušení protože i u velkého vrtulníku to hodně pomáhá. Takže se takové pomalé posunování dá najít i u velkých vzorů a tudíž bych řekl, že je to i pro model přijatelné. Když jsem se ve skutečném vrtulníku zamlada nemohoucně plácal 20cm nad zemí a zaboha to nemohl uklidnit, tak nám všem staří dědkové ( to byli mladší než já teď :lol: ) radili ať to necháme pomaličku posunovat dopředu. Pomáhalo to neskutečně.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Bell 206 Jet Ranger
PříspěvekNapsal: sob 30.07.2016 11:11 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 3343
Bydliště: Praha 6
Děkujeme za radu nad zlato :-). Je fakt že s výškou se to negativní taky rapidně zmenšuje. Dokonalé je přistát plynule a vcelku rychle, často pomůže odhadnout kolik tam dát kolektivu na vyklesávání, vůbec s tím nemrmlat a až nad zemí jemně přidat "tak akorát". Aby to nebouchlo ale ani nezačalo stoupat. To je věda :-).

Líbí se mi tohle video, samozřejmě s Hughesem bez kol bych si nelajsnul to zkoušet..... Je tam pěkně vidět technika pilotáže a jak se z prvního pokusu poučil.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

_________________
TREX 450PRO MB, TREX550HCX, TREX600BD, Futaba TF8G, T7C
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 302 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz