Autor |
Zpráva |
Relax
|
Napsal: ned 19.03.2023 19:01 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5212 Bydliště: Praha 6
|
Máš to parádní, jeden by netušil kolik s tím bude práce. Výsledek super. U takhle velkých modelů je jakákoliv manipulace oříšek. I přeprava. Jeden známý si nechával poslat UH60 při cestě domů ze zahraničí, dokonale zabalené, velká dřevěná bedna, proklady. Když to doma otevřel tak malér bylo to hodně poškozené, zřejmě s tím bouchli. Chtěl to opravit, nakonec model prodal. Včera mi psal Scott z NZ že jeho kamarádovi dorazil po třech měsících nelakovaný trup Hughese MD500E ve velikosti 700 z JettTech v HongKongu totálně zničený, přežily dva díly. Sice mu vrátí peníze ale o poštovné přijde. Nejvíc mě zarazilo že mezi HongKongem a Novým Zealandem neexistuje Air Mail jako do Prahy kde to tu bylo snad za týden a ne tři měsíce. Přitom vzdálenosti se liší snad jenom o 400kilomentrů. Pak zjistil že rychleji by to měl doma přes USA.
Kladka pěkná, tam se nesmí moc šetřit. Představa že by to zhuclo je na infarkt. Mě před lety sletěl hotový Hughes z obrovské tiskárny, jenom jsem hrábnul do prázdna a slyšel ty křupance podvozku.... Donutilo mě to udělat ho bytelnější ale hodiny práce navíc.
Ten model stejně skončil špatně, v noci 26. března 2014 jsem chtěl Hughese s novým modulem světel ukázat jenom ve visu pod lampou synovi, aby to viděl pro případ že bych to rozbil dřív než se vrátí ze studií ve Skotsku. Tak viděl oboje, bezva nápad.... Zima, foukalo 5-6m/s. Asi jsem vzal moc za kolektiv, vítr to zespoda podfouknul a najednou jsem byl v osmi metrech vedle lampy. Chtěl jsem se otočit hned vedle ale helina stále zrychlovala, najednou jsem regulérně lítal. Od začátku jsem tušil že to neskončí dobře, na tohle prostě nebylo natrénováno a něco podobného už se mi pak naštěstí už nikdy nestalo.
Jednoduše jsem nedokázal přistát. Hughes pořád na tempu, byl tam tuším Microbeast. Ve tmě jsem nedokázal odhadnout rychlost, přistávací reflektor mě oslňoval ale kdybych ho vypnul, jenom s pozičkama jsem si netroufal letět. Když jsem byl konečně pod lampou, vrtulník letěl příliš rychle a zase mi zmizel do tmy. Dnes bych si s tím poradil dobře, reflektor bych vypnul a stačily by pozičky plus koncová bílá. Přistávat s reflektorem jde ale nesmí to být "na sebe", ten reflektor je prevít. Loni jsem to předváděl bratrancovi za Stodůlkama. Stačilo že koncová bílá kde byl špatný kontakt a proto ty stabilizátory předělávám, hodně rychle blikala. Rozbolely mě z toho oči ale na přistání bokem jsem si netroufal.
Tak jsem s Hughesem šejdroval zleva doprava a zpátky, pořád bez výsledku. Místo stabilizace a sednutí jsem musel zase pryč, za lampou baráky, naproti lesopark, takže jsem musel lítat v jedné ose asi desetimetrovým koridorem s otočkou přes vrtulku zase k sobě. I ve dne by si člověk musel dávat pozor. Nevím kolik těch pokusů bylo, možná dvacet. Postupně se mi zimou a strachem tak rozklepaly ruce že jsem palcoval kniply s největším úsilím, bylo to hrozné. Nakonec jsem nezvládl jednu zatáčku a trefil strom v lesoparku. Mechaniku jsem opravil celkem snadno, trup už nestál za to. Stejně se mi proporčně nelíbil a záhy jsem přešel na tvarově zdařilejší Thunder Tiger, postupně jsem měl resp. mám čtyři trupy, dva lítají, jeden se dá snadno opravit. Švíco mi tehdy trefně napsal že můžu být rád že to někomu neotevřelo lebku, to měl naprostou pravdu. Naštěstí to bylo o půl desáté večer, v tu dobu tady člověk nikoho nepotká ani omylem, je to pustý okraj vilové čtvrti a za tmy do lesoparku nikdo nevyráží.
V noci jsem dal s dalšími modely desítky startů, je to adrenalin a pěkný efekt, jenom jsem vždy 3x kontroloval stav 2S LiFe baterky 2100mAh, která světla napájela. Kdyby to zhaslo tak konečná, ještě tak za velkého šera šance to dostat na zem nebo k sobě. Nakonec jsem přešel na systém napájení z balančního konektoru pohonné baterie.
Člověk asi nesmí chtít moc respektive nad své aktuální možnost. Já byl na světla v modelech ujetý vždycky, jak to nesvítilo tak to bylo o ničem. Vláčky, lodě, auta, nakonec i vrtulníky.
Přílohy: |
IMG_0548.JPG [ 80.41 KiB | Zobrazeno 2903 krát ]
|
IMG_0941.JPG [ 69.81 KiB | Zobrazeno 2903 krát ]
|
IMG_0948.JPG [ 97.4 KiB | Zobrazeno 2903 krát ]
|
IMG_8891.JPG [ 62.9 KiB | Zobrazeno 2903 krát ]
|
IMG_0515.JPG [ 42.96 KiB | Zobrazeno 2903 krát ]
|
IMG_0527.JPG [ 41.3 KiB | Zobrazeno 2903 krát ]
|
|
_________________ http://relax450.rajce.idnes.cz https://www.youtube.com/channel/UCpGfvBLGb-YMCQCOtUYE8Hg
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
haas
|
Napsal: ned 02.04.2023 16:19 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.5.2014 Příspěvky: 345 Obrázky: 9
|
|
Nahoru |
|
|
dagx
|
Napsal: čtv 25.05.2023 18:07 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2008 Příspěvky: 1988 Bydliště: Kralupy n.vlt Obrázky: 0
|
haas píše: ...Mám futabu T8FG a přijímač R7006SB ....
Mohl bys mi prosím poradit jak jsi to spároval? ----------- Tak vyřešeno a promiň že jsem to sem přilepil. Prodejce si nevšiml,že mi poslal místo R7006SB ,R7008SB a mě to taky chvíli trvalo.
_________________ https://www.youtube.com/user/dagxcz/videos http://dagx.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
haas
|
Napsal: pát 19.07.2024 20:39 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.5.2014 Příspěvky: 345 Obrázky: 9
|
Ahoj, po dlouhé době jsem vytáhl Mi 2 na letiště. Po startu turbíny a přechodu na volnoběh bylo všechno ještě v pořádku, ale při přechodu z volnoběhu na pracovní otáčky došlo k nějakému prudkému škubnutí doprovázeného nějakým rupnutím. Turbínu jsem hned vypnul a během bádání ještě na letišti, kde může být závada jsem nic nezjistil. Ani doma jsem nemohl na nic přijít. Pak jsem jen tak otočil rotorem a náhodou uviděl jak ozubené kola divně hážou nahoru dolů. Pak už mi bylo jasné, že hlavní hřídel je nějak poškozená. Když jsem všechno přes víkend rozmontoval, tak jsem zjistil, že hřídel je naprasklá přesně na vrcholu díry, která je přes střed hřídele a jde do volnoběžky. Hřídel jsme ve svěráku dolomily, aby jsem viděli jak vypadá lom. Zdá se velmi křehký a podle několika názorů je hřídel totálně překalená a tím křehká. Pravděpodobně mohla být v díře přes střed nějaká vnitřní vada v podobě trhliny. Těžko se dohadovat, ale s tím překalením a křehkostí to vypadá reálně. Takže stejně jako po předchozí nehodě před dvěma lety, kdy se vylámaly všechny zuby na hlavním kole i teď pro jistotu budu měnit všechny ložiska, hřídel bude vyrobená na zakázku z materiálu pro letecké součásti, ozubené kola taky vyměním za nové. Ještě si vyfrézuju vlastní duralové ložiskové domky a ty původní vario plastové vyhodím. To kvůli tomu, že ozubené kola se při zátěži mají tendenci odtlačovat od sebe a ten plast určitě pruží a kola chodí sem tam a tím pádem se nikdy nezaběhnou ve stejném místě. Ten dural už to nepustí. Navíc původní uspořádání hlavních ozubených kol s ložisky bylo - ložisko-kolo-ložisko-kolo pak asi 100mm jen hřídel a pak další ložisko. Takže nad horním kolem, kde nebylo ložisko a došlo k prasknutí, mohlo docházet k ještě většímu průhybu hřídele. Takže mám v plánu pokud to půjde dát ještě ložisko nad horní kolo. Letos mám smůlu. Jeden týden mi začaly na 550L cukat serva ( už je mám vyměněné), druhý týden praskla ta hřídel a třetí týden mi umřelo servo na rc autě od traxasu 1:10. A jako bonus se mi tento týden pokazilo skutečné auto, které má najeto sotva 80 000km. Přikládám odkaz na video, které náhodně natočil přihlížející modelář. Kvalita je horší. prasknutí je v čase 1:17. https://www.youtube.com/watch?v=dr4pzvYUvNs
Přílohy: |
image1.jpeg [ 50.7 KiB | Zobrazeno 1182 krát ]
|
image2.jpeg [ 57.96 KiB | Zobrazeno 1182 krát ]
|
image3.jpeg [ 57.95 KiB | Zobrazeno 1182 krát ]
|
LOM.jpg [ 157.15 KiB | Zobrazeno 1182 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
Relax
|
Napsal: sob 20.07.2024 23:19 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5212 Bydliště: Praha 6
|
Pořád klika že se to nestalo za letu..... Tady rozhoduje každý detail, stačí jedna jediná vada z desítek možností a je vymalováno. V tomhle jsou vrtulníky hodně náročné, když neletí spadnou, letadlo má šanci aspoň někam doklouzat. Autorotovat s maketou o takové váze je čirý nesmysl.
V roce 2019 havaroval na Bambousku na technickou závadu s turbínou která ztratila výkon jeden pán z Plzeňska. Parádní obrovský Hughes, odhadem 800. Stačila chvilka. Problém nastal v pěti metrech, nestihl nic a ještě to zmizelo za terénní vlnkou. Možná to opravil, nevím.
Přílohy: |
IMG_3698.jpg [ 78.9 KiB | Zobrazeno 1124 krát ]
|
|
_________________ http://relax450.rajce.idnes.cz https://www.youtube.com/channel/UCpGfvBLGb-YMCQCOtUYE8Hg
|
|
Nahoru |
|
|
haas
|
Napsal: pát 18.10.2024 9:45 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.5.2014 Příspěvky: 345 Obrázky: 9
|
|
Nahoru |
|
|
haas
|
Napsal: pát 18.10.2024 9:47 |
|
Zkušený debatér
|
|
Registrován: 18.5.2014 Příspěvky: 345 Obrázky: 9
|
Ještě náboj s řemenicí
Přílohy: |
IMG_6678[1].JPG [ 67.18 KiB | Zobrazeno 945 krát ]
|
|
|
|
Nahoru |
|
|
Relax
|
Napsal: pát 18.10.2024 11:39 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 31.8.2009 Příspěvky: 5212 Bydliště: Praha 6
|
Špičková práce, tohle model letově a technicky hodně zvedne .
_________________ http://relax450.rajce.idnes.cz https://www.youtube.com/channel/UCpGfvBLGb-YMCQCOtUYE8Hg
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: pát 18.10.2024 16:42 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1344
|
haas píše: Pak už mi bylo jasné, že hlavní hřídel je nějak poškozená. Když jsem všechno přes víkend rozmontoval, tak jsem zjistil, že hřídel je naprasklá přesně na vrcholu díry, která je přes střed hřídele a jde do volnoběžky. Hřídel jsme ve svěráku dolomily, aby jsem viděli jak vypadá lom. Zdá se velmi křehký a podle několika názorů je hřídel totálně překalená a tím křehká. Pravděpodobně mohla být v díře přes střed nějaká vnitřní vada v podobě trhliny. Těžko se dohadovat, ale s tím překalením a křehkostí to vypadá reálně. https://www.youtube.com/watch?v=dr4pzvYUvNsPřekalená - to je nějaký divný - CO to je to "překalení"? Ta hřídel může být vyrobená dvěma základníma způsobama - buď celá zušlechtěná a nebo cementovaná. Protože se po ní odvaluje ta volnoběžka (teda předpokládám - nestudoval jsme ten rozkres) , tak musí mít striktně nějakou minimální tvrdost - viz dokumentace k jakékoli volnoběžce - pokud nebude dostatečně tvrdá, tak ta volnoběžka prostě nebude fungovat jak má a časem (teda spíš brzo) do toho povrchu udělá vlny a to je konečná. Naopak z hlediska mechanického ta hřídel musí být zušlechtěná na nějakou rozumnou pevnost a obvykle pro tu pevnost pak zase nevyjde dostatečná tvdrdost pro tu vonoběžku. Prostě když se to zušlechtí co nejvíc nahoru, tak to upadne, ale volnoběžka bude fungovat tak nějak, když se to zušlechtí tak aby to mělo rozumnou vrubovou houževnatost (viz mat.list) tak podle mě na 100% to bude příliš měkký a ta volnoběžka to sežere. V obou případech špatně - akorát si můžeš vybrat co je blbější. Navíc je celkem důležitý z čeho to je - pokud je to obyčejná zušlechtěná uhlíkovka (ala 12050 nebo 12060), tak ta právě při zušlechtění na horní pevnost má mizernou houževnatost, kdyby to bylo něco lepšího, tak to bude z hlediska houževnatosti diametrálně lepší. Samozřejmě ta druhá varianta - cementačka - alespoň CE2 nebo něco lepšího je z technického hlediska úplně jiná liga - povrch bude mít těch 58, spíš 61HRc (takže to, co to pro tu volnoběžku mít má), naopak jádro bude jenom zušlechtěný a relativně dolu, takže houževnatost bude nesrovnatelně lepší. Blbý ovšem je, že cena za výrobu tý hřídele z cementačky bude minimálně o řád vyšší, teda pokud se do toho někomu vůbec bude chtít. Kdyby to byl velký vrtulník, tak to bude cementačka na 110%, o ničem jiném by se ani nezkoušelo diskutovat - a hlavně to kolo by bylo na přírubě a nebo kleštině - žádná naštorc díra . --------- Takže pokud se chceš někam dostat smysluplně dál (abys věděl z čeho to je - tj. jestli to jde udělat lepší a jak) - chtělo by to: 1. nechat píchnout tvrdost - aby bylo jasný kam (na jakou pevnost ) je to zušlechtěný. Zbytek pak dohledáš v mat. listech - jestli to bylo blbě zušlechtěny nebo ne. Strojař to ani hledat nebude, řekne Ti to hned od boku - když mu řekněš tu naměřenou tvrdost - jestli to je blbě a nebo ne. U kohokoli, kdo má Rockwella a nebo Vickerse, práce na 5 minut. 2. lom je poměrně hrubozrný (teda podle toho, co na tý fotce skoro nevidím), bez viditelný cementační vrstvy. Jestli to je cementovaný zjistíš i pilníkem (jádro měkký, povrch tvrdý), chtělo by to i zkusit alespoň jiskrovou zkouškou (normálně v ruce na brusce), z čeho to je - jestli uhlíkovka, nebo něco lepšího a co to je skupinově - typově za ocel. Rozbor samozřejmě udělat nechat můžeš, ale bude stát spoustu peněz. Pokud je to uhlíkovka, tak podle mě to vydrželo docela dlouho . Pokud je to něco lepšího, tak ti můžu ulomit kus QT a vyfotit, a dát fotku lomu sem, abys viděl, jak by měl vypadat ten lom z hlediska struktury - po dodržení zušlechťování - prostě jak to má být. ---------- Jinak podle mě to je klasický únavový lom, ta díra je dost nešťastná, struktura (vidím ale prd) se mi na zušlechtění (pokud to je) moc nelíbí.
Naposledy upravil MPml dne pát 18.10.2024 16:52, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
MPml
|
Napsal: pát 18.10.2024 16:48 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 16.1.2013 Příspěvky: 1344
|
jinak pokud tam byla trhlina po kalení (tj. před zušlechtěním - vysokoteplotním popuštění), tak ta trhlina (její povrch) má naprosto typický "naběhlý" vzhled - na rozdíl od únavové trhliny - ta na první pohled vypadá zcela jinak a nikdy není naběhlá. Pokud to byla vada v materiálu (třeba řádkovitost, vločka a nebo vměstky) tak pod mikroskopem to opět je krásně vidět.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|