Pravidla fóra


O dalších nadšencích se dozvíte na Interaktivní mapě heli maketářů.



Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2640 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 172, 173, 174, 175, 176
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: úte 01.11.2022 10:57 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
Rozmetadlo má poslední obtisky a bohužel je hotové - konec projektu :-). Obrovskou zásluhu na tom má Zdeněk, od začátku nasadil laťku mnohem výš než jsem se odvažoval a výsledek vypadá pěkně. Každopádně 80% toho dělají jeho 3D tisky.

Škoda že ta červená v nápisech nemá výraznou reflexní červenou, tiskárna to ale prostě nedá. Jediná varianta je vyřezat to znova z reflexní červené takové folie na plotteru a nalepit to přes obtisk.

Včera letošní poslední start s rozmetadlem v Klecanech. Přihnala se taková mlha že nebylo vidět ani na silnici vzdálenou 50 metrů a jít za takových podmínek do vzduchu byl čirý nesmysl. Leda lítat kolečko okolo sebe jako s upoutaným letadlem, a heli byla za chvíli stejně mokrá jak sedala mlha dolů. Bohužel jsem zachytil svetrem o levou bílou anténu nahoře a ta se rozlomila, kovová část se vytrhla. Oprava bude dost otrava. Takže jsem si na zimu přece jenom nějakou zbytečnou práci přidělal. Aspoň že je to na straně kterou na poličce nevidím. Pokud se povede vyřešit dioda do stabilizátorů u Maďara tak předělám i stabilizátory na Helisice. I když netrefí barvu dokonale vidět to nebude a zmizí ty moje hnusné opravy a retuše s pomerančovým lakem.


Přílohy:
IMG_9063.jpg
IMG_9063.jpg
[ 84.25 KiB | Zobrazeno 675 krát ]

IMG_9064.jpg
IMG_9064.jpg
[ 72.7 KiB | Zobrazeno 675 krát ]

IMG_9065.jpg
IMG_9065.jpg
[ 87.3 KiB | Zobrazeno 675 krát ]

IMG_9066.jpg
IMG_9066.jpg
[ 70.42 KiB | Zobrazeno 675 krát ]

IMG_9067.jpg
IMG_9067.jpg
[ 82.48 KiB | Zobrazeno 675 krát ]

gdfassdf (2).JPG
gdfassdf (2).JPG
[ 130.01 KiB | Zobrazeno 675 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
 
PříspěvekNapsal: čtv 03.11.2022 23:54 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
Dnes posledních pět startů, mechanika do Maďara. Letošní skóre se uzavřelo na čísle 270, když k tomu dám rozmetadlo, tankovací heliport a pár dalších drobností, nemůžu si stěžovat. Tolik startů už jsem dost let neměl, buď jsem se nedostal na 200 nebo lehce nad. Bohužel další projekt se nerýsuje a asi nebude. Jeden kamarád radí abych postavil létající jeřáb na RC tank Kingtiger co má čtyři kila a občas ho vezmu ven, to mě asi nechytne protože tanky v reálu vrtulník nezvedne a Kingtiger byl nebo možná stále je jeden z nejtěžších tanků světa.

AS350 zatím odkládám, obavy z pomláceného rádia mě nakonec dostihly, pořídil jsem si T16IZ + R7108SB. Nejjednodušší cestou, žádné Japonsko jak jsem původně plánoval ale nepovedlo se mi dovolat člověku který o tom taky svého času přemýšlel a zlevnili bychom poštovné. Jinak by to bylo cenově asi stejné, záruka nebo reklamace by byl problém, minimálně časový + náklady na poštovné. A pořád počítat s tím že to někde někomu nechtěně spadne. Komplexně jsem to nakonec zavrhl.

Mám tak jenom FASSTest. Tři přijímače R7108SB FASSTest / FASST už používám, teď jsou čtyři, musím dokoupit ještě jeden R7003SB nebo R7008SB do rozmetadla abych nahradil malý FASST. Jede v režimu C nebo D a ve vysílači ho vidím v servomonitoru na kanálech 11 a 12. Malé levné osmikanálové přijímače T-FHSS-AIR nebo S-FHSS jsou na tohle nepoužitelné.

Nejméně rok jsem se vyhýbal kompletně heli naprogramovat od nuly, protože mezi T8FG a T16IZ není možný přenos pamětí přes SD karty. I kdybych šel cestou redukce s mikro SD do T8FG, kterou bych pak bez redukce vložil do T16IZ. Proto jsem poměrně dlouho zvažoval koupit zdařilý T14SG kde je přenos v pohodě jenomže tohle rádio už se poměrně dlouho nevyrábí. Jsou to tak jenom dlouhodobější skladové kusy. A navíc - jak říkal prodejce, při minimálním cenovém a naopak značném technickém rozdílu a provedení včetně velkého dotykového displeje nemá logiku si T14SG pořizovat. ¨

Prošel jsem spoustu recenzí, Víc než T16IZ se mi líbil T16SZ ale jednak toho o něm moc není ( třeba na rcmanii nemá vlákno ) a prodejce s kontakty na hlavního dodavatele i servis Futaba označil T16IZ jako momentálně nejlepší volbu pokud chci zůstat u Futaby. Jeti jsem taky porovnával, má ho několik lidí které znám a lítají heli. Parádní rádia, jenomže bych musel pořídit komplet jiné přijímače Duplex a provozuju jich prostě příliš na tak totální změnu. taky mi není dvacet, nechci se začínat učit jinou filosofii a Futabu jsem měl vždycky.

T16IZ jistě nebude dokonalé rádio. T18SZ je ještě líp provedené, ale taky je starší, přesto výrazně dražší a je těžší. T16IZ je poslední a tedy nejmladší typ. Dobře se drží, naproti tomu o T8FG mnoho lidí říká že se drží vůbec nejlíp :-). Pět gramů váhy navíc se u T16IZ nedá rozpoznat. Je to prý vždy dodávané v Módu 2 což mě nepotěšilo. Naštěstí změna je ( podle návodu a jednoho videa ) velmi jednoduchá až elegantní. Žádné rozebírání vysílače, stačí malý křížový a imbusový šroubovák, čtyři šroubky na zadní straně vysílače pod krytkama, přehodit mód v hlavním H/W menu a je hotovo.

Po připojení baterie a zapojení USB-C konektoru s adaptéru 5V 2A trvalo nabití do rozsvícení zelené diody čtyři a půl hodiny.


Přílohy:
IMG_3217.jpg
IMG_3217.jpg
[ 66.96 KiB | Zobrazeno 628 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Naposledy upravil Relax dne pát 04.11.2022 0:08, celkově upraveno 3
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 03.11.2022 23:54 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
Opravovaný trup už má dolepené vytržené manžety nohou podvozku, zbývá realizovat vedení vodičů k zadní bílé diodě na stabilizátorech a potom tmelit a brousit, do nekonečna :-). V lakovně mají laťku vysoko, poprvé mi ten trup tehdy vrátili k přebroušení 3M pěnovým kotoučem 600, plnič dali až potom.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 07.11.2022 17:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
Vysílač je v provozu skoro 11 hodin, naprogramoval jsem 550 ( Spirit ) a Maďara ( VBar ), oba by zítra měly letět abych viděl jaké je rádio v ruce.

Všechno šlo v pohodě kromě mixů. Proti osmičce mají jinou architekturu nastavování, částečně se v tom nevyznám a nechodí mi záchrana na VBaru na 8. kanále. Na servomonitoru je hodnota tuším 59 ale nereaguje to na pružinový spínač SH ani žádný jiný. Strávil jsem tím snad tři hodiny, na nic nepřišel. Budu muset poprosit Zdeňka který se v tomhle vyzná 10x líp než já. Vazby na osmý kanál přes mix přitom chodí - konkrétně odhození bambi vaku nebo rozmetadla.

Ovládání je jinak pěkné, proti osmičce je vidět víc parametrů najednou. V Alze jsem koupil levnou tužku s gumovým koncem kterou se všechno nastavuje přehledněji a rychleji. Ochrannou folii jsem moc nedomyslel. Nevšiml jsem si že to není takový ten igelit co se sloupne a vyhodí ale dvouvrstvá měkká záležitost. První den jsem programoval s ní, jak přesahovala zapuštěný displej tak se místy u okraje ohnula a po ostřižení už dobře nepřilehla, taky se tam dostal mikro prach. Časem to vezmu do nějakého mobil shopu aby tam odborně nalepili folii na telefon. Jednou jsem vysílač dobíjel, takže výdrž má baterka asi dobrou.

Problém byl s párováním mého přijímače R7108SB z prosince 2020. Přijímač ze setu byl spárovaný, tenhle se vůbec nechytal. Pak jsem našel v návodu postup s využitím vysílače a jeho povelu Link, tam se to chytlo asi napotřetí. 1

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 07.11.2022 23:54 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
Nakonec jsem na to přišel a vyhrál.

Na 7. kanálu je ovládání serva pro pohon závěsného háku, přiřazeno AUX8 a spínač SA. Na osmém kanálu je záchrana VBaru, přiřazeno Gyro2 a pružinový spínač SH. Mix AUX8 - AUX8 se spínačem SH logicky nemohl ovládat záchranu, leda by to byl Gyro2 - Gyro2. Po téhle změně se osmý kanál probral akorát šla záchrana obráceně a nějak podivně, serva s kolektivem škubla do velké výchylky. Ale probralo se to.

Připojil jsem heli k počítači, pro jistotu i Helisiku abych viděl jak přesně se to má chovat u modelu který je v pohodě. U Maďara se tam kromě opačného pohybu kdy by záchrana směřovala do země zobrazil trvale modrý teploměr a info Beginner = absence stoupání do bezpečné výšky což je Rescue. A navíc byl Beginner trvale aktivovaný.Až při cvaknutí spínače SH se vypínal. Postupně jsem zjistil co změnit ( reverz kanálu plus hodnoty koncových bodů 135 100 100 135 ) tak aby nešla záchrana obráceně a měl jsem full Rescue jako u Helisiky.

Takže už to chodí a zítra to bude na start kompletně nastavené. Proč ale takový mix v osmičce nemám a přesto to funguje nevím. Jestli je to tam řešené jinak a v šestnáctce jsem to získal tím mixem.

Ještě snímek z poslední mlhavé cesty do Klecan poslední říjnový den. Před odjezdem po jediné baterce.


Přílohy:
P_20221031_153255.jpg
P_20221031_153255.jpg
[ 64.69 KiB | Zobrazeno 559 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 09.11.2022 0:06 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
Eskapáda pokračuje. Omylem jsem si smáznul originál první paměti na 550 tak jak mi konečně fungovala i záchrana ( Spirit - Gyro musí být přenastavené z AVCS na Normal ). Zbyla mi kopie na které jsem to ladil ale neměla přiřazený přijímač takže nefungovala, spárování se mi nepovedlo. Bylo jasné že tím pádem nepoletí a baterky jsem do ní nabil zbytečně, Aspoň tedy Maďar. Zdeněk mezitím psal ať se večer zastavím že na to jukne.

Říkal jsem si že třeba zkusí něco drsnějšího jako vrátit vysílač do továrního nastavení a protože nemám volnou mikro SD kartu ( musím objednat ), všechny tři modely jsem si zapsal v nastavení všeho podstatného do sešitu. A byla to klika protože vzápětí jsem si při přehazování na další model Maďara R503 kompletně smazal. Jojo, to je ten můj spěch.......:-).

Bylo jasné že dnes už nic nepoletí tak jsem věnoval čas zahradě. Pak mi to nedalo a vytvořil jsem nový model R503 ale přijímač se opět nespároval takže to už jsem měl ke Zdeňkovi dva stejné maléry.

Zdeněk si stáhl anglické manuály přijímačů a hned našel nepřesnosti v českém překladu dovozce. Někde zamění blikání za svícení, jinde barvu blikání, dost zbytečných dezinterpretací. To náš problém ale nevyřešilo. Přijímače R7108SB jsou dost drahé ( 3590 ) a umí toho hodně, podporují i telemetrii max. rozsahu. To nevyužiju nicméně jsou snad kvalitní. Mají 5 režimů. Jeden FASSTest a čtyři varianty FASST. FASST moje T16IZ EU nepodporuje.

První jsme zkontrolovali, jestli jsou RX dobře nastavené. Mám teď celkem čtyři přijímače. Nový od rádia, dva z roku 2020 pro 550 a Raptora, čtvrtý by měl být v Helisice a podle fotek je to taky R7108SB. Takže čtyři stejné typy. Do Raptora byl jako jediný ještě v módu FASST Multi Channel, dali jsme ho do FASSTest. Potom párování přes Link mode vysílače, až pak se zapne napájení do přijímače. Má bliknout zelená, zase červená a pak už trvale zelená, výrobní číslo se zapíše a je hotovo. Jenomže se dělo totéž co doma, žádný se nespároval. Sice se zapsalo číslo jenomže na přijímači stále červená. To už bylo divné.

Řešení přišlo úplně z jiné strany. Když se vysílač zapne, hlídá především to aby se neroztočil motor což oznamuje nepřetržitým pípáním až do doby kdy se potřebné spínače neoctnou v bezpečné pozici a kanál plynu nestáhne k sobě. Teprve pak se rozsvítí i modrá signální dioda vpravo a pípání přestane. Když mám hotový model, vím která kombinace spínačů ( HOLD + jeden další ) plus ten plyn jak má být. Nastavím to předem a žádné pípání nenastane, mám rovnou modrou. Hold mám na SB jenomže když se vytváří nový model a zadá typ vrtulník, default pro hold je SF a když to nevím, pípání trvá tak dlouho dokud na to přecvakáváním všeho sem a tam nepřijdu. Nechtěl jsem to poslouchat a protože se vpravo objevila "nějaká hláška" tak jsem na to klepnut a vida, bylo ticho. Tak jsem to dělal často. Kdybych si prostudoval návod, zjistil bych, že tímhle kliknutím na "nějakou hlášku" reálně deaktivuji vysílání VF signálu..... Je to pojistka aby model nemohl reagovat nebo když chci dělat změny mez modelu a tedy zbytečně nevysílat.

Jak jsme přehazovali modely ve vysílači a já udělal přesně tenhle postup, Zdeněk to zaregistroval a zastavil mě jestli vím co jsem to teď udělal. Pak mi vysvětlil že jsem vypnul vysílání VF signálu a rádio s ničím nekomunikuje. To bylo na pár facek, hned bylo jasné proč se přijímače nepárují. Pokud se vysílač zapnul tak aby VF signál vysílal a svítila modrá, spárování proběhlo úspěšně a okamžitě, všechny tři přijímače. Kdybych si poctivě přečetl celý návod místo nedočkavosti to nastavovat, ušetřil jsem si hodiny vyhozeného času včetně času Zdeňka. Navíc to znamenalo že nejspíš k tomu spárování došlo protože čísla přijímačů se zapsala ale bez VF signálu prostě nefungovaly.

Co rádiu vytkl je určitá nepřehlednost při práci s modely, varování že mažu model by mělo být výraznější minimálně barevně. Prošli jsme ještě programové mixy. Našel tam řadu chyb a zbytečností, vyplývajících z toho jak nemám úplně komplexní a jasnou představu jak vysílač přesně funguje. Pak dokážu něco zaměnit nebo vytvořit mix, který sice funguje ale je v podstatě zbytečný pokud bych použil základní dotažené řešení. Je to i věc záchrany u VBaru, žádný mix gyro2 --- Gyro2 podle něj nedává smysl. I když to nakonec funguje. Dalo by se to udělat jednodušeji ve Functions, vhodnými Endpointy nebo použitím křivky. Asi si na to někdy sedneme a předěláme to.

Teď to naprogramuji znova jak to bylo aby se to dalo ještě prolítnout, pak už je to celou zimu jedno. Možná zaměním přiřazení dvou přijímačů aby měla Helisika ten nejnovější, lítat bude ze všeho nejvíc. Zůstane varianta tří modelů / pamětí pro Helisiku, každá bude mít jenom ty mixy které potřebuje na postřik, rozmetadlo a bambi vak, vždy ta kde se liší spínače. Maďar zůstane v jedné verzi s nebo bez bambi vaku. Na rozmetadlo se zdá být vhodný přijímač R7003SB který umí i mód K pro 11. a 12. kanál.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 11.11.2022 23:45 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
První lítání s T16IZ a jsem spokojený. Pokud se dívám jenom na model, prakticky jsem rozdíl nevnímal, snad jenom výraznějším prolisy na spodní straně což brání vyklouznutí rádia z rukou ( při palcování ). Dodávaný řemínek je stejný jako k osmičce, na mě je krátký. Jsem zvyklý držet vysílač níž.

První zapnutí jsem neuspěl protože odpoledne jsem donastavoval Maďara a pak na to zkoušel řídit 550. V tom je drobná výhoda oproti T8FG a FASST. Tam se spárují všechny přijímače a vůbec není problém při troše nepozornosti odstartovat s jiným modelem. Stačí nějaký reverz serva a je vymalováno. Před lety jsem takhle totálně rozbil pěknou 550 od 00Ja z Plzně, to mě hodně mrzelo. Doma simulátor, nepozornost při zapnutí a hotovo. Po roztočení začala heli sama stoupat, pokus se vrátit dolů skončil prudším stoupáním, najednou už jsem byl ve třiceti metrech. Pak jsem zjistil že jde obráceně výškovka a vrtulka, pak zahlédl na displeji PHOENIX1 a došlo mi že to na zem asi nedostanu. Možná v 50 metrech jsem vypnul motor aby to spadlo aspoň někde blíž na haldě, byla tam spousta keřů co mohly ztlumit pád. Kdepak, trefil jsem okraj hromady suti a hlíny, skoro totálka. I regl Kontronik dostal ránu na servis v Německu. Pak mi OPR na Sobínce nastavil rádio tak abych musel vždycky potvrdit model než je to ready to fly. Tady to má T16IZ jednodušší. každý model má spárovaný konkrétní přijímač a nelze tak odstartovat s ničím jiným. To je dobré řešení, hlavně když člověk nedává pozor :-).

Musím donastavit Timer. Mám tam sice 6 minut ale nic nepíská.

Detailní nastavení D/R, EXPO a PIT křivky nemá teď smysl, to nechám až to bude v trupu a mít konečnou hmotnost. Ale pár variant jsem si krátce vyzkoušel. Dal jsem zbytečně vysoké expo na AIL a ELEV ( -50 ), to chtělo snížit. PIT křivka taky vystačí s menším Expo protože při přistání to má tendenci reagovat příliš pomalu a větší výchylka je už pak divočejší. Méně je více ale když to vypnu je to ještě horší, na maketové lítání to určitě něco potřebuje.

Hlavně ale musím poladit nastavení ve VBaru. Něco je špatně. V Setup menu je řada záložek, v některých mechanika zamrzne a tam by měla být nula na listech. V jiných jsou kniply aktivní aby šlo nastavovat limity kolektivu apod. V zásadě tyhle dvě karty jsou problém - kolektiv a cyklika. Nejpřesnější nastavení v expertní variantě vychází jenom z dvoulistu, list se dává bokem a měří se vzdálenost os stolu. Podle rozdílu obou čísel ( max. a min. kolektiv ) se upravuje hodnota nastavení tak aby to ve finále dalo při měření digiměrkou přesně 8 stupňů ( Spirit má tohle tuším 6 ). Já nemám při tom „zamrznutém stavu“ nulu ale +2,6, při měření 10,4. Rozdíl je sice těsně pod osm ale podle mě je tam něco špatně. Musím si projít znova trimy, tam je to taky zamrznuté tak uvidím co tam je. Musím prostě začít úplně od začátku, zkontrolovat páky serva vodorovně a správné délky táhel aby byl grip resp. list v nule. A nedohánět to pak ve vysílači OFFsetem ( posunutím celé PIT křivky ) nebo endpointama šestého kanálu. Korekce pák serv lze udělat i ve Vbaru. U maket se dost praktikuje roztažení plusové fáze kolektivu na úkor negativu který buď není potřeba vůbec nebo minimálně. Pak logicky na středu kniplu kolektivu nula nebude takže přesně takhle to mám.

Když jsem odlítal dvě baterky s 550 - a párkrát jsem byl docela daleko, došlo mi, že nemám vybočenou a zvednutou anténu ! Zdeněk říkal že u vrtulníku který mám pořád dost blízko abych na něj dobře viděl a sledoval co dělá rozmetadlo nebo postřik, bambi vak, je to možná dostatečné i v základní poloze. Spoléhat se na to radši nebudu. Je pravda že to není termický větroň 200-300 metrů vysoko a dál. Tak je to asi nutné. Řeší to zřejmě telemetrický senzor protože na displeji vysílače je na to ( u mě prázdná ) hodnota vedle symbolu stromečkové anténky.


Přílohy:
IMG_3231.jpg
IMG_3231.jpg
[ 110.87 KiB | Zobrazeno 498 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: stř 16.11.2022 10:13 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
S nastavením VBaru jsem na důvody změn neutrálu během aktivace nebo deaktivace SETUP menu plus záložek Cyklika a Kolektiv zatím nepřišel. Heli lze nastavit několika způsoby, každopádně se nedokážu vejít do doporučeného rozsahu hodnoty 80-100 pro Cykliku kde má mechanika vykazovat 8 stupňů. Musím zadat 70 ale asi to zásadně nevadí a je to provozuschopné. Při jiné variantě mám už 9 stupňů což už není dobré protože by se mohlo něco s něčím potkat při maximálních výchylkách desky cykliky. Pavel ještě přeměří délku pák na servech, přivedl mě na variantu, která to možná trochu nasvětluje. Jde o poměr délky pák na servech a pák na gripech. Align má pro svojí 550 a 600 dva typy pák gripů s délkou 27 a 30mm od osy gripu. Já mám plastové unašeče s délkou pouze 22mm. Tím pádem mi páka serva o délce 17mm ( střed pastorku a kulička ) posílá na grip a list mnohem větší výchylku než pokud by byla na gripu páka 27/30mm. Rozdíl poměrů je 1,29x u mě, 1,59x u 27mm a 1,76x u 30mm. Takhle si to člověk moc nepředstaví ale když si to nakreslím, páku 17mm, táhla mají včetně mezifáze desky cykliky 130mm, nahoře vychází tedy dost velký rozdíl v úhlech. Servo dá při výchylce dejme tomu reálných 30 stupnů. Nahoře je z toho u mě výchylka listu 26 stupňů ( redukce délky 17 vs 22 ). Pro grip s pákou 27mm je to 20 stupňů a grip s pákou 30mm dokonce jenom 15 stupňů což je skoro polovina té mojí. V obou případech 27/30 můžu logicky použít mnohem větší rozsah VBaru než u 22mm.

Velikost pák gripů je daná konstrukcí hlavy, pětilist je složitější a při velké délce páky by táhla směřovala ještě víc šikmo. Jediná možnost jak se můžu vylepšit by bylo páky Mikado serv ještě víc zkrátit. Mají tři otvory 19/17/15 s tím že používám ty prostřední a musel bych jít na 15mm. Což bude ovšem ještě větší šikmina táhel a to se mi vůbec nelíbí. Ideálně by měla táhla směřovat svisle, tam bych musel mít obří desku cykliky a šikmá táhla vy byla směrem k úzké hlavě s krátkými pákami gripů.

Páky Align jsou výrazně delší, proto musely pryč. Mechanika narážela do ALU vodítka, rozsah Cykliky vůbec nebyl použitelný. S pákou serva 21mm jsem měl poměr 1,04 :-). Nesmysl.

VBar je nastavený ideálně pro dvoulist a můj poměr ho vůbec nesplňuje. Řešení nastavení jsou dvě. Buď nechat End Pointy šestého kanálu pro Kolektiv na maximu rozsah / limit na 100 a omezit kolektiv PIT křivkou nebo omezit i Endpointy. Bez minimálně jedné z těchto korekcí vykazují listy šílené úhly +22 až -8,9 kdy je střed +3,6, proto to není více rovnoměrné +18,4 až -12. V prvním případě se mi podaří dodržet 8 stupňů pro Cykliku VBaru, ve druhém už je to 9 stupňů ale křivka kolektivu je čistší. V prvním případě jsou změny nulové polohy na listech při středové poloze kniplu během nastavování častější. Vypnuté PC střed +1,4, aktivace Setup 0,0. Aktivace záložky Cyklika -1,1. Aktivace nastavení Kolektivu opět 0. Vypnutí Setup zpátky +1,4 :-). Ve druhém případě s omezením Endpointů + úprava křivky to sločí pouze na záložce Kolektiv na -2,5. Ale Koletiv vyjde 9 místo 8.

Do jara moře času, třeba ten záhadný problém najdu. Pomohla excelová tabulka kam se hodnoty zapisují a jsou přehledné, v papírech se člověk rychle ztratí.

Rozmetadlo už má finální přijímač R7003SB s možností režimu K pro CH3/11/12 s tím že na 11 běží otevírací deska a 12 motor rozmetadla. Největší zábava bude instalace antének do trubičkových pouzder v trychtýři.


Přílohy:
IMG_3233.jpg
IMG_3233.jpg
[ 128.3 KiB | Zobrazeno 444 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 17.11.2022 10:51 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
Vyskytla se drobná komplikace. Přechodem na FASSTest platí stav kdy má každý model přiřazený a spárovaný originální přijímač. Nevím jestli to má nějaké výhody jako bezpečnější provoz ale v situaci, kdy chci provozovat jeden vrtulník ve trojím nastavení spínačů a nezbytných mixů tak aby se Bambi vak, Rozmetadlo nebo Postřik s nádržema ovládaly ideálně, se to ukazuje jako drobná komplikace.

Vyzkoušel jsem rozmetadlo s oddělením obou funkcí ( chod motoru pro spinner 12CH a otevírací deska 11CH ) na dva rozdílné spínače, nikoliv na jeden třípolohový s nastavením všechno OFF, motor ON a nakonec motor ON + otevření desky. Motor je pouze na lineární LS dole tak aby se zachovala možnost ovládání otáček a nekomplikovat to dalším spínačem. Odpadly všechny tři mixy, teď jsou INH. Deska je na SF plně zavřená a otevřená, teď je to myslím zcela ideální.

Jediný drobný problém nastal s přijímačem. Abych si nějak nepoškodil mixy když je zakážu, udělal jsem si radši kopii modelu. Tam se musí spárovat Dual přijímač. Pak jsem si to chtěl porovnat a zapnul původní verzi s mixama, rozmetadlo vůbec nereagovalo. Řešení ? Znovu spárovat přijímač.

Pokud bych chtěl provozovat obě verze ovládání a tedy mít ve vysílači dva modely, opětovnému spárování přijímače rozmetadla se nevyhnu. Zůstane naštěstí nejjednodušší verze. Na jednom spínači je to sice efektní, vymyslet ty mixy mi dalo dost práce ale kašlu na to. Ten SF dole je na otevírání desky zdaleka nejlepší, stejně tak bude fungovat postřik a otevírání bambi vaku. Rozmetadlo a jeho přijímač budou tedy fungovat pouze na jednom modelu.

Bohužel se takhle chovají zřejmě všechny přijímače takže při změně kterékoliv z těch tří variant 1/Rozmetadlo - 2/Bambi - 3/Postřik budu muset nejspíš vždycky znova spárovat i hlavní přijímač R7108SB……. Snad to nevadí.

Přemýšlel jsem co a jak sloučit. Odhoz mají jenom Bambi a Rozmetadlo, Postřik má 7. kanál na úplně jiném spínači. Bambi a Rozmetadlo jsou sice jiné ale bambi vak potřebuje mix pro ovládání desky, tyhle dvě verze se tedy taky nedají nastavit stejně. Opětovnému spárovávání se tedy nevyhnu. Možná má ta originalita propojení s konkrétním přijímačem nějakou výhodu, nevím, ale u FASST MultiCh tohle nebylo a mohlo jsem měnit kdykoliv za cokoliv :-).

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 19.11.2022 20:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
Zkusil jsem pro klid posunout kuličky pro táhla na DC na servopákách o jeden otvor - ze 17 na 14mm. Slepá kolej, kuličky na dříku na vnitřní straně páky směrem k bočnicím po 15-20 stupních narazí do pláště serva a prasklo by to. Reálně potřebuju větší výchylky. Musím zůstat na 17mm i za cenu horšího parametru nastavení, 70 místo 80-100. Maketa lítá víc na pohodu, žádné 3D tak to snad vadit nebude.

Trup Maďara je konečně ve fázi broušení 355 pod vodou ale na manžetách podvozku je ještě hodně práce.

_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 25.11.2022 0:24 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
Broušení se pomalu dostává do finále a příští týden bych to chtěl vzít do lakovny na dvousložkový plnič. Opakuje se problém s nestejnoměrným žlábkem linie dveří a krytu turbíny, což se broušením ještě zhoršilo, nakonec jsem se rozhodl jeho zbytky vytmelit a vybrousit, po plniči a modré metalíze nalepím linky z černé tenké folie které se překryjí finálním čirým lakem. Ještě byla varianta dát tenhle proužek z dvou až tří vrstev o něco silnější folie před plničem, po jeho vybroušení je odstranit a mohl by vzniknout negativní žlábek. Musela by se ale stříknout mnohem silnější vrstva plniče. Bude to tedy černá linka na metalízu.


Přílohy:
IMG_3241.jpg
IMG_3241.jpg
[ 101.04 KiB | Zobrazeno 318 krát ]

IMG_3242.jpg
IMG_3242.jpg
[ 109.17 KiB | Zobrazeno 318 krát ]

IMG_3246.jpg
IMG_3246.jpg
[ 64.36 KiB | Zobrazeno 318 krát ]

IMG_3244.jpg
IMG_3244.jpg
[ 60.14 KiB | Zobrazeno 318 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 25.11.2022 14:09 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
S výběrem barvy nechci opakovat tehdejší chybu, kdy jsem si ze všech fotek co mám vybral to co se mi líbilo víc a nerespektoval převažující většinu snímků. Lakovna jede na bázi reálných barev konkrétních značek a jejich barev, tehdy jsem vzal nějaký Fiat. Vyšlo to sice trochu do zelena jak jsem nechtěl studený lehce nafialovělý odstín ale bylo to tupé a tmavé. Teď tomu věnuju víc času, hlídám si aby byly fotky odladěné na vyvážení bílé a ze značek co jsem prošel a vyřadil ( Renault, Peugeot, Opel, BMW, Audi a další ) zbyly Ford Focus RS Mk1 a Subaru WRX. Pořád to není úplně přesné ale blíží se to víc. Autolaky jsou svítivější, je tam větší rozdíl denzity mezi nasvícenou a zastíněnou partií takže auto je plastičtější, ideální stav. Barva ne reálné heli byla ještě nepatrně tmavší a klidnější, toho zřejmě nedocílím.

Psát do Maďarska o kód barvy je nesmysl, už jenom vyhledávač je k ničemu. Na typ mi vyskočí moje album na Rajčeti, oni navíc přechází na jiný typ vrtulníku. Z textu v Letectví/Kosmonautika vyplývá že vyřadili staré Mi2 z nichž část havarovala, o MD 500E tam není žádná zmínka ale ten nový stroj MD 902 Explorer má imatrikulaci R504 což navazuje na model MD 500E - řadu R501-504. R504 možná ho zrušili.


Přílohy:
1762393.jpg
1762393.jpg
[ 51.33 KiB | Zobrazeno 291 krát ]

tzrzerwwww.jpg
tzrzerwwww.jpg
[ 90.68 KiB | Zobrazeno 291 krát ]

pouigsdgfdg.JPG
pouigsdgfdg.JPG
[ 48.37 KiB | Zobrazeno 291 krát ]

hgfjfffghjg.JPG
hgfjfffghjg.JPG
[ 66.94 KiB | Zobrazeno 291 krát ]

ljjkhjxcvbxcv.JPG
ljjkhjxcvbxcv.JPG
[ 53.69 KiB | Zobrazeno 291 krát ]

MD 902 Explorer.JPG
MD 902 Explorer.JPG
[ 117.42 KiB | Zobrazeno 291 krát ]

MD-902-Hungary-730x480.jpg
MD-902-Hungary-730x480.jpg
[ 41.58 KiB | Zobrazeno 291 krát ]

kjkjhjkjh.JPG
kjkjhjkjh.JPG
[ 73.76 KiB | Zobrazeno 291 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 26.11.2022 21:23 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
Servo Traxxas 2075X z ovládání háku nárazem Maďara o zem naštěstí vydrželo a na servotesteru JETI chodí dobře. Hliníková klec se pěkně ohnula, obával jsem se že to odnesly převody serva. Musím to celé rozebrat a narovnat.


Přílohy:
IMG_3247.jpg
IMG_3247.jpg
[ 80.72 KiB | Zobrazeno 267 krát ]

IMG_3248.jpg
IMG_3248.jpg
[ 46.12 KiB | Zobrazeno 267 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pon 28.11.2022 16:46 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
Plnič ve čtvrtek, dostal jsem lepší maskovací pásku na okna, je úzká 6mm, přes ní přijde ze 2/3 krepovka od M3. Kabina by teď byla ideální na zaformování protože je to plné umyvadlo ale obávám se poškrábání takže formu pro tah z MIFERU tak jak to má Helisika bych potřeboval asi okamžitě. Radši si s tím dám víc práce a formu udělám příští rok z havarované kabiny která je téměř nepoškozená. Zkušenosti se sádrou už mám, vím co rozhodně nepoužít. Každopádně nechám stříknout barvu i na tento kus z něhož by případně vznikl krycí díl na tah kabiny.

Ovládání háku je opravené a funguje dobře. Po nanesení mazacího tuku T-SP 4 to dostalo 400 cyklů přes servotester viz video. Endpointy jsem musel upravit, jelo to ještě přes FASST přijímač a T8FG.



Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz


Přílohy:
IMG_3249.jpg
IMG_3249.jpg
[ 67.87 KiB | Zobrazeno 223 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: čtv 01.12.2022 18:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 31.8.2009
Příspěvky: 4703
Bydliště: Praha 6
Dnes jsem konečně odnesl trup do lakovny a půl hodiny vybíral finální barvu. V dílně jsou zářivky, zvenku šlo slunce, pořád se mi to lesklo. Ve vějířích stovek odstínů jsou obdélníky odhadem 7x4cm což je docela malé, oni to zřejmě primárně přikládají na lakované ( poškozené ) auto kde pak trefí jak barvu tak stáří toho nátěru.

Metalízy se třpytí ještě víc tak je to složitější. Navíc jsou hodně dynamické, mezi plně nasvícenou a zastíněnou partií jsou rozdíly vyšších jednotek denzity v EV. Nakonec barvu mám ale mohl bych tím trávit hodiny času protože těch odstínů i v nejužším výběru bylo pořád mnoho. Člověk nakonec víceméně a rezignuje a prostě jeden z mnoha téměř stejných vezme. A minule i u Helisiky pak stejně vidí že je to jiné než na malém vzorku :-).

Ten policejní Hughes má hodně fotek kde je barva spíš chladnější nebo neutrální, na dalších je lehounce do zelena a ty se mí líbí víc. Na snímku je vzorek položený na škodovácké katli Fabia kterých teď jezdí spousty, ta je celkem pěkná ale moc světlá. VW a Seat, ač jsou to koncernová auta se pý trochu liší.

Na broušení bude plnič spíš až po neděli. Včera večer jsem ještě našel složitější defekt z prvního pádu na Zličíně kde to schytala levá strana a mezi zadním oknem a hrbem lak ošklivě popraskal. Podložil jsem to radši dvěma vrstvami tkaniny s epoxidem a znovu přebrousil, snad to bude dobré.

Na origo novou kabinu z Austrálie je použitý základní vymaskování tenkou modrou páskou co mi na to v lakovně dali, potom 3M krepovka. Nepotřebuje plnič, rovnou barva. Druhá kabina bude na eventuální formu a tahy z Miferu z PETG jako na Helisiku. Originál je sice dokonalý tvarově ale moc toho nevydrží, stačí ho mnout chvíli mezi prsty a už jsou tam jemné škrábance. Výroba formy se mi osvědčila i když je to pracné. Teď bych ale věděl jakou sádru a jak na to.


Přílohy:
IMG_3250.jpg
IMG_3250.jpg
[ 90.66 KiB | Zobrazeno 184 krát ]

IMG_3251.jpg
IMG_3251.jpg
[ 86.71 KiB | Zobrazeno 184 krát ]

IMG_3253.jpg
IMG_3253.jpg
[ 61.76 KiB | Zobrazeno 184 krát ]

IMG_3254.jpg
IMG_3254.jpg
[ 56.05 KiB | Zobrazeno 184 krát ]

P_20221201_132827.jpg
P_20221201_132827.jpg
[ 149.94 KiB | Zobrazeno 184 krát ]

dsgsdfdfdfgh.jpg
dsgsdfdfdfgh.jpg
[ 95.55 KiB | Zobrazeno 184 krát ]


_________________
TREX450PROHC3SX, TREX550Spirit, TREX600B.Demon, TREX600VBarNeo, TF8G
http://relax450.rajce.idnes.cz
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 2640 ]  Přejít na stránku Předchozí  1 ... 172, 173, 174, 175, 176

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz