Registrován: 1.9.2009 Příspěvky: 5097 Bydliště: Praha 6
Přesně tohle řešení dvou trubiček na sobě mi včera popsal mailem Dagx. Má to háček. Gumicuk 3mm, první trubička 3/5mm, cca 1mm mezera na posuv ( 2x 0,5mm ) takže vnější trubička 6/8. Počítám stěnu 1mm, asi radši uhlík. No a 8mm už mi přijde moc silný a výrazný. Večer k tomu napíšu víc.
Registrován: 18.1.2012 Příspěvky: 1212 Bydliště: Praha
Nojo, ale to myslel trubičky hliníkový, možná uhlíkový. Z tý smršťovací bužírky by měly stěnu v řádu desetin mm a ani by nemusela být velká vůle mezi gumou a trubičkou. A to osazení, kdy by byla menší trubička zasunutá, by tak nemuselo být dlouhý, odhaduju to tak na 40mm a cca do 20 nebo 25mm by byla zasunutá ta tenčí trubička. Řekl bych, že to určitě nepruží tak, aby se délka gumy změnila o 15mm. Prostě z takhle udělaných hadičko trubiček by to bylo jemnější, subtilnější. Ale já bych se spíš podíval, jestli by se nedala koupit guma v černý barvě a nemusel bys to maskovat nijak.
Registrován: 1.9.2009 Příspěvky: 5097 Bydliště: Praha 6
Za prvé jsou vzpěry v originále stříbrné, proto jsem vycházel z hliníku. Barva se dá jistě stříknout, na uhlík, na plast, ne na všem ale drží stejně. Ty bužírky si představit dovedu ale má to jeden háček.
Ten gumicuk se musí hodně natáhnout aby fungoval optimálně, až tak že natáhnout ho ještě víc už je dost práce, jsem dejme tomu na 80-90% maxima. To znamená že po demontáži ráhna kdy zůstává gumicuk na třmenu horního závěsu má cca 28cm ale když ho natáhnu a zajistím má 48cm takže +20cm .
Když si vezmu že bych dal dvě trubičky, 48/2=24cm plus nějaký přesah, dejme tomu 6cm tak polovina přesahu jsou 3cm a plus těch 24 vychází 27cm na každou trubičku. Zkoušel jsem to co mám doma viz fotka. Vnější 8mm, vnitřní 6mm a kloužou v sobě naprosto dokonale. Vnitřní má IN 4mm takže opět gumicuk v pohodě. Dejme tomu by byla silnější dole i když logičtější by byla silnější strana na straně nosiče takže nahoře, v zásadě je to jedno. HOrní může sjíždět dolů a musí být nějak zajištěná, lepení může gumicuk poškodit ale do 6mm IN se vejde v pohodě dvojmo tzn. že venku zůstane smyška plus zajišťovací pásek, jeden bohatě stačí na to jak drží. Pak lze vyvést kratší konec smyčky otvorem z boku ven a tam dát další pásek, drátek, nebo gumicuk zalepit, nebo zasmrštit úzkým kroužkem. Spodní tyčka do kopce sama nepojede, může zůstat volná hned za smyčkou opět s jedním páskem, akorát volný konec bude kratší nebo bude 10mmvně tyčky a opět zasmrštit.
Když dám tyčky vedle trupu, těch 8mm mi přijde v pohodě protože stříbrný profil má světlo a stín takže vypadá subtilnější než v reálu. A navís tak nějak konvenuje že je to hlavní nosný prvek ráhna kde se předpokládá pevnost a robustnost.
Chtěl jsem to už rozebrat ale dost možná vyrazím do Hornbachu pro tu 8mm kde jí mám málo, vyrobím to a vyzkouším. Teď to funguje dobře, je otázka jek moc široké spektrum problému jsem trefil. Jestli je to úzký bod a jakákoliv i menší změna bude krokem zpět nebo mám možnosti širší. Ono by šlo ten gumicuk asi nechat jak je, není to zdaleka bodovací maketa. Až to bude nalakované a nastrojené můžu to ale vidět jinak.
Přílohy:
IMG_0869.jpg [ 33.78 KiB | Zobrazeno 1544 krát ]
maxresdefault (9).jpg [ 110.6 KiB | Zobrazeno 1542 krát ]
Registrován: 1.9.2009 Příspěvky: 5097 Bydliště: Praha 6
Ahoj Petře, díky za info. Tohle mě nenapadlo . Uvidím jak dopadne hliník, pokud by to působilo moc mohutně tak jdu do oceli. S gumou to vyšlo, sice jsem se chystal ještě zkusit vřadit silentblok pod ten pylon ale tím to odpadlo a stejně by to samo o sobě nepomohlo, jde hlavně o přenos do hrbu trupu nahoře a to zvládla ta guma.
Třetí listy Spin Blades nakonec nebudou, tehdy jsi mi dal typ na poslední sadu co měl Hořejší, ten už má jenom tří a možná čtyřlist, ani výrobce to nemá skladem a dělá jenom šedé což je stříkání nebo komplet polep. Takže jsem se přidal k Pavlovi který objednával pětilist 850mm a vzal černé polosouměrné Helitec 600mm. Včera letěly poprvé, pěkný. Dal jsem na ně alespoň dva bílé vnější pruhy co má mít Maďar, červená folie nedopadla protože už lepí málo.
Ale listy dost baští.... Přistál jsem těsně před 6. minutou a v baterce 4%, to je ta absence měřáku kapacity..... Genska 5100mAh je po zastorování naštěstí v pohodě ale je to varování. Navíc jsem doma zapomněl kartu do Jlog2 takže z porovnání odběru a otáček u souměrných laminátových listů 570mm a těch Helitec se nekonalo. Lamináty ale žerou taky hodně, jsou širokém a mají větší průřez. Musím jít dolů s otáčkama. Kontronik mám otevřený na 60/70/80%, mezi středníma a vysokýma otáčkama už je nepatrný rozdíl.
Registrován: 1.9.2009 Příspěvky: 5097 Bydliště: Praha 6
V chrudimském RCprofi jsem našel a objednal hliníkové tenkostěnné trubičky se systémem hřídel pouzdro, mělo by to fungovat. Z Hornbachu jsem se radoval předčasně, to co mi skvěle fungovalo byl zbytek starší trubičky se stěnou 0,75mm kterou už nemají a z toho co by fungovalo bych musel jít do kombinace 8/10mm OUT což by bylo hrozně silné. Uvidím co po neděli dorazí.
Nádrže jsou vytmelené a vybroušené, vnitřek jsem vylil víc naředěným bílým lesklým Industrolem. Za dva dny na slunci to skoro uschlo. Teoreticky bych mohl do lakovny, pokud budou mít plno jako začátkem roku vyzkouším ještě ráhno se vzpěrama guma + hliníkové trubičky. Mechaniku jsem proto zatím nevyndal.
Štvou mě ty měkké stabilizátory kdy není problém je mezi prsty stisknout že se uvnitř plocha téměř dotkne. taky to může klidně navozovat vibrace, nedivil bych se tomu. Napadlo mě navrtat ze spodní strany vodorovného stabilizátoru a jedné strany svislého ( nad i pod kotvením ) otvory velikosti plnící polyetylenové trubičky nízkoexpanzní pěny, doplněné několika menšími otvory pro odvzdušnění a přebytek pěny. Stabilizátory by to mělo hodně zpevnit za cenu minimální váhy navíc.
Dnes jsem zkusil porovnat odběr u pětilistu - souměrných listů MSC laminát 570mm a nových polosouměrných Helitec 600mm. Rozdíl je v řádu procent, letově se to prakticky nepozná. Poprvé jsem byl s maketou až na heliportu vzadu na haldě, proneslo se to ale Raptor váží přece jenom nepatrně míň. Málem jsem se vracel domů, nechal jsem tam poutací sucháč na baterku. nakonec to skončilo nouzovým zajištěním kapesníkem se dvěma uzly .
Registrován: 1.9.2009 Příspěvky: 5097 Bydliště: Praha 6
Helisika dostane taky pětilist, seberu ho z Raptora i s laminátovými listy 570mm. Kupovat další listy Helitec není nutné pokud jsou ty z MSC dobré, uvidím ještě jak to s nimi bude vypadat až se potáhnou černou matnou folií Oracal a stříknou žluté konce. Listy by se tím měly opticky zúžit.
Mechaniku pětilistu bohužel kompletně použít nelze protože deska cykliky je na devadesát stupňů a TREX má 120CCM. I proto vyráběli v MSC upravenou desku kde nechali spodní část a vyrobili nový horní kroužek s pěti kuličkama plus šestou na kompenzátor. Švíco tam dal kvalitnější kompenzátor než měli obalrada a ten pán z Olomouce - vidličku chycenou okolo jednoho z pěti táhel. Mechanické pootočení navíc znamenalo limitování úhlů na listech aby se vidlička nesesmekla což by byl pád modelu. Švíco měl parádní protiběžná táhla Kasama rovně, akorát už tam neproběhlo to virtuální pootočení desky cykliky a předstih na listech byl malý. Na to jsem hodně zvědavý jak moc se projeví virtuální pootočení u Demona letově, jestli to vůbec zaznamenám, případně kolik. teď už se čeká jenom na čepy.
Raptor dostane desku na dvoulist, všechno směrem nahoru včetně kompenzátoru, táhel na gripy a kámen včetně unašečů bude z TREX 550/600. Poletí to určitě dobře. U Helisiky a Maďara je přece jenom pětilist pro maketovější vzhled obou modelů na místě a s bambi vakem to lítat umí, na postřik jsou nároky ještě o něco menší.
Z SK se ještě neozvali, nevím zda je deska cykliky včetně kuliček nebo se objednávají samostatně. Doma nějaké mám ale u prodlouženého typu mi jeden kus chybí a především nevím jak velká ta deska cykliky z SK je, nemají tam ( kromě průměru hřídele ) žádný rozměr. A já musím dodržet 40mm na spodní kroužek. 24mm na horní kroužek a prodloužení osky na výškovce 15mm. Kompenzátor je v pohodě. Protiběžná táhla mají strašně drahá ( 22,50EUR za kus ), takže si je vyrobím doma, objednal jsem levé závitové očko 2,5mm, oba závitníky 2,5mm a stačí najít vhodný ocelový drát. Pavel má i fintu jak docílit nastavování při absenci čtyř nebo šestihranu na táhle, zařídí to protisměrně zatažené matičky M2,5 na spodní straně táhla kde se udělá jenom delší závit.
Přestavba TREX desky cykliky možná je ale v MSC už se tím zabývat nechtějí a nebudou, myslkím že cenově by to levněji nevyšlo a tohle bude kvalitní výrobek za 97EUR ( kompenzátor 60EUR ).
Přílohy:
SK Rotorkopf De.jpg [ 98.81 KiB | Zobrazeno 1327 krát ]
SK kompenzátor.JPG [ 49.39 KiB | Zobrazeno 1327 krát ]
Registrován: 1.9.2009 Příspěvky: 5097 Bydliště: Praha 6
Z SK se zatím neozvali, zkusil jsem propočítat velikost jejich desky cykliky podle fotek a známých údajů jako je průměr hřídele 10mm a kuličky 4,7mm. Deska trochu menší je a musím tam mít osazené prodloužené kuličky na kónických nástavcích 10mm, i tak je riziko že se mi prodloužená oska může vysmeknout z ALU vodítka které by se pak muselo upravit nebo posunout kupředu o 4mm.
Přílohy:
tzzrttrrttewr.jpg [ 51.36 KiB | Zobrazeno 1314 krát ]
hshfdssdg.jpg [ 53.11 KiB | Zobrazeno 1314 krát ]
fggasdfgfsdgsdfg.JPG [ 101.56 KiB | Zobrazeno 1314 krát ]
zuiztutrzrt.jpg [ 34.66 KiB | Zobrazeno 1314 krát ]
Registrován: 1.9.2009 Příspěvky: 5097 Bydliště: Praha 6
Je to koupené, jednoduché to úplně nebylo. Já neumím německy, on pro změnu anglicky tak jsem to řešil pinčesem přes překladač vět Google kde jsem opravoval technické názvy. Nakonec jsme se domluvili, pochopil co přesně chci dodržet - těch 24/40/57mm na fotce a napsal že to bude vyhovovat.
Musel vzít o něco větší desku cykliky pro hřídele 12mm do které vloží střed na 10mm hřídel. Větší rozměr vyřešil potřebné rozměry při užití standardních kuliček s krčkem dole i tu prodlouženou na výškovku. Prověřoval jsem ještě zda by nebylo možné posunout ALU vodítko kterým prodloužená oska prochází, ani náhodou. Je tam servo, horní domek hlavní hřídele, bez šance.
Doufejme že dobře měřil a nedorazí něco co bude problém . Cena šla nahoru o 30EUR, celkem tedy 209EUR, poštovné z toho 22EUR. Ušetřil jsem trochu za černý lak a vzal stříbrnou desku, uvnitř hrbu to stejně vidět není a bude to víc kompatibl s kompenzátorem.
Přílohy:
SK Rotorkopf De.jpg [ 100.81 KiB | Zobrazeno 1264 krát ]
Registrován: 1.9.2009 Příspěvky: 5097 Bydliště: Praha 6
V neděli snad vyzkouším jak fungují násuvné trubičky na gumicuku. Dnes jsem to vyrobil, takhle v ruce to funguje velmi dobře bez minimálního brždění volného pohybu gumicuku uvnitř. Jsou to tenkostěnné hliníkové trubičky jako pouzdra hřídelí, menší má vnitřní / vnější rozměr 3 / 4mm, ta větší 4 / 5mm. Perfektně v sobě kloužou, pouze jsem musel líp zavařit pájkou konec gumicuku ( nahřát a stlačit mezi prsty ), jinak se zastavil v polovině trubičky a konec akce.
V přepravní poloze kdy je odpojený horní hliníkový třmen se trubičky zatáhnout přes sebe a gumicuk je téměř volně takže se nevytahá. Vnější trubička je dlouhá 296mm, vnitřní 250mm a v provozní poloze se překrývají cca 70mm.
Připravuji podklady pro plotter a výrobu potisků aby se to na tom pak nezaseklo. I když po lakovně je dobré nechat lak minimálně týden dva uzrát aby nebyl příliš měkký. Nádrže už uvnitř celkem vyschnuly.
Přílohy:
IMG_0889.jpg [ 74.98 KiB | Zobrazeno 1203 krát ]
IMG_0893.jpg [ 31.39 KiB | Zobrazeno 1203 krát ]
IMG_0897.jpg [ 38.25 KiB | Zobrazeno 1203 krát ]
IMG_9964 (2).jpg [ 101.14 KiB | Zobrazeno 1203 krát ]
Registrován: 1.9.2009 Příspěvky: 5097 Bydliště: Praha 6
Deska cykliky a kompenzátor jsou ještě v Německu v depu nad Stuttgartem, jde to pomaleji než obvykle. Lakovnu jsem tenhle týden nestíhal i když je to připravené a testování trubiček jsem už neřešil, všechno je rozebrané. Podle mě to bude fungovat na 99%.
Zatím sháním věci na dokončení, ocelový drát 2,5mm na protisměrná táhla, dorazily už závitová očka a závitníky - levý i pravý. Nakonec jsem se rozhodl z Raptora pětilist nevyndávat a sestavit třetí takže bude na všech maketách. Problém mám pouze s novým rezervním kamenem zakoupeným v Tursku před dvěma roky. Tím že to byla kusová výroba a mám je teď všechny, vidím rozdíly. První kámen, koupený se sestavou od švíca s lepším kompenzátorem ( stejný je teď na cestě z SK ) má spodní část na hřídel 10mm naříznutou asi ze 2/3 délky, kámen na Raptorovi nikoliv ale zase má pro změnu na spodní straně zajišťovací červíky pro čepy. Ten třetí poslední kámen co přijde na Helisiku je opět jiný, nemá ani naříznutí ani červíky. Má ale jiný problém a sice mírný vakl na hřídeli. Otvor pro pevnostní čep / šroub M3 je 10mm od horního okraje hřídele, kámen se nenasazuje úplně. Když přišroubuju na horní plochu metrový kus alu profilu 10/10mm tak mám na každou stranu 50cm a na koncích dělá ten vakl 2-3mm což je hodně. Navíc to není pouze kolmo na osu šroubu ale i podél ní takže všemi směry, i šroub je volně jakkoliv se utáhne. Psal jsem do MSC jestli kámen dole naříznout, rada zní že tak lze ale zkusili by zalepit hřídel za pomoci vymezovače vůle Loctite 638. Je fakt že naříznutím to možná stáhnu dole ale bude z toho kužel a vršek se může hýbat dál. Pavel by to vyzkoušel jak to je a řešil až pokud nastane problém. Jde o to že zalepit hřídel přesně je téměř nemožné a když bude zafixovaná špatně, bude to celé šmajdat a vytvářet klidně i nebezpečné vibrace.Takže to zkusíme jak to je i když testuju ještě jedno řešení a sice nastříkat konec hřídele upnuté v akuvrtačce na menší otáčky aby byl nástřik co nejrovnoměrnější. Zatím autolak, lepší by byla epoxidová základovka na kovy ve spreji. Barva se ale může vymačkat což by bylo jenom dočasné řešení. Tlaky a energie tam jsou značné, něco na tom je.
S listama se ještě uvidí, jestli zkoušet sehnat lamináty z omezených zásob MSC nebo koupit další černé Helitec 600mm. Určitě tam bude potřeba virtuální pootočení DC ve Vbaru, druhé pootočení u Demona v Maďarovi. Raptora nechám zatím na mechanickém omezení s šikmými táhly. Tím že je jeho DC upravená z té základní na dvoulist, v jedné pozici má přesně uprostřed mezi kuličkama nahoru volný otvor kam by se dal osadit kvalitní kompenzátor z SK, táhla zkrátit a narovnat, nakonec desku virtuálně pootočit. Co nás s Pavlem zarazilo je že všechny kovové části na pětilistu Raptora jsou chycené lehce rzí, hlavně čepy a táhla. Přitom doma je sucho.
Hlavně abych pak nezjistil že lítat z bambivakem nebo postřikem chce raději dvoulist .
Se stabilizátorama to byla taky anabáze bez očekávaného výsledku. Nízko expanzní pěna je fajn ale má to háček, bez přístupu vzduchu nevytvrdne ale naopak zkapalní uvnitř.... Dva pokusy než mi to došlo, nakonec jsem tam vytvořil něco jako stalagnát s polyesterového tmelu a je to mnohem pevnější.
Přílohy:
IMG_0900.jpg [ 45.63 KiB | Zobrazeno 1037 krát ]
IMG_20210413_124313_resized_20210413_011334636.jpg [ 30.79 KiB | Zobrazeno 1037 krát ]
Registrován: 1.9.2009 Příspěvky: 5097 Bydliště: Praha 6
Nástřik hřídele nevypadá marně i když se povedl až na třetí pokus. Nesmí se spěchat a dávat stále stejnou vrstvu, naopak stále míň a z větší dálky, otáčivý pohyb je dobrý trik na rovnoměrnost. Jakmile se stříkne nepatrně víc kámen už tam nejde, nezbývá než umýt lak acetonem a znova. Teď drží kámen velmi pevně bez sebemenší vůle, tak tak jsem ho na hřídel dostal. Má to jedinou vadu, celé to budu absolvovat znovu protože to je starší hřídel s manžetou na 550/600. Pavel nevylučuje že se barva vymačká a není to trvalé řešení, možné to je. Pak by byla jedině možnost použít základovou epoxidovou barvu na kovy která bude určitě pevnější.
U trupu jsem protáhl předníma nohama a přiletoval na měděné pásky oba kablíky k pozičkám, tím je trup hotový.
Konečně mám způsob který drží dobře přední okna a jejich neodymové magnety. Malé plíšky 10/15mm se do nekonečna utrhávají, tavná pájka je neudrží a epoxid taky nic moc. Z pozinkového plechu jsem vystřihl podle šablony přední linie oken dva obloukové pásky široké 8-10mm. V intervalu 20mm jsou provrtané aby se zde epoxid dostal skrz a vytvořil něco jako plochý nýt který drží o něco víc. Každý z magnetů se teď chytá pomyslně na celou plochu a vzniká mnohem lepší přilnavost. Místo tří trojic magnetu na sobě mi teď stačí po jednom a přitom to drží mnohem líp. Dřív jsem většinou přistával s jedním, někdy i dvěma okny zapadlými dovnitř, to už se stávat nebude. Ty plíšky bylo celkem dost pracné vyrobit a naohýbat, zopakuju to i na trupu Maďara než ho pak sestavím načisto. .
Registrován: 1.9.2009 Příspěvky: 5097 Bydliště: Praha 6
Lakovna má odklad dalších 14 dnů.... škoda. Asi je moc bouraček a práce, stejně jako v lednu. Naštěstí jsem nezalepil komplet vnitřek trupu a okna, za 14 dnů by to už nemuselo držet, vyhodil bych další lepenku a čas.
Objednal jsem aspoň šroubky na okna a kabinu v Banggood v Číně, dorazí tak za měsíc. Nezbývá než se soustředit na dokončení Maďara až budou čepy a pak na mechaniku s pětilistem do Helisiky až dorazí SK. Tam je to taky ne betla, DPD z Německa byl vždycky fofr, teď to dokázali dostrkat za 6 dnů přes kousek Německa a visí to v Ludwigsburgu nad Stuttgartem.
Jediné co můžu dělat jsou další bílé pruhy na listy Helitec a obnovit si v hlavě informace o virtuálním pootočení obou jednotek.
Přílohy:
iurztuetzuetrzwertwer.jpg [ 77.4 KiB | Zobrazeno 942 krát ]
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 26 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru