Helísek
|
Napsal: úte 17.11.2020 18:14 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 12.6.2020 Příspěvky: 90
|
Žádný prodej podle obchodního zákoníku neexistuje.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: úte 17.11.2020 19:31 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Dnes už je opravdu jen občanský zákoník, který nyní obsahuje §§ z dříve obchodního zákoníku (rozdíly bys musel dostudovat). Ale v každém případě zkus zítra zavolat na ČOI, kde by to měli vědět nejlépe, případně nějaké spolky na ochranu spotřebitele. V každém případě už dlouhou dobu je povinnost mít český návod, neb úřední řečí je v tomto státě čeština.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
Helísek
|
Napsal: úte 17.11.2020 19:42 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 12.6.2020 Příspěvky: 90
|
Na ČOI ti asi neporadí. Neradi dělají něco, co není přímo v jejich kompetenci. Ale jinak je to tak, že pokud máš na faktuře IČ, nepovažuješ se za spotřebitele. Pokud ale jsi spotřebitelem, máš např. právo na 24 měsíční záruku, v prvních šesti měsících tzv. zvýhodněnou. Pokud má prodávaný předmět právní vadu (chybějící český návod), můžeš záruku uplatnit. Pokud dodavatel neuvede předmět do bezvadného stavu (nedodá návod), máš právo na odstoupení od smlouvy. Jen tak ale odstoupit nemůžeš, prodávající třeba jen zapomněl návod přiložit. V kamenné prodejně nemáš (ze zákona) právo předmět vrátit ani do deseti dnů.
|
|
Nahoru |
|
|
zdzd
|
Napsal: úte 17.11.2020 20:12 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 4.5.2003 Příspěvky: 11191 Bydliště: Břeclav, ČR
|
dTest k tomu říká toto:
Doporučení časopisu dTest Chybějící návod k montáži může být důvodem k odstoupení od kupní smlouvy pro rozpor s kupní smlouvou, pokud ještě neuplynula doba 6 měsíců od koupě. V § 617 občanského zákoníku je uvedeno, že prodejce má zákonnou povinnost Vás seznámit s návodem k výrobku. V § 616 občanského zákoníku je uvedeno, že rozporem s kupní smlouvou je i to, že výrobek neodpovídá právním předpisům (např. chybí návod). Nejlepší postup je jít za prodejcem, vyžadovat návod, pokud ho nedostanete, požadovat odstoupení od kupní smlouvy pro rozpor s kupní smlouvou z důvodu neodstranitelné vady (prodejce návod neposkytl). Termíny "rozpor s kupní smlouvou" a "vyřešit odstoupením od kupní smlouvy" musíte výslovně do protokolu uvést a pohlídat si, aby byla v protokolu uvedena.
Doporučení časopisu dTest Dle zákona o ochraně spotřebitele je prodejce povinen je-li třeba, aby při užívání věci byla zachována zvláštní pravidla, zejména řídí-li se užívání návodem, je prodávající povinen spotřebitele s nimi seznámit, ledaže jde o pravidla obecně známá. Počítač jistě tyto podmínky splňuje. Pokud tedy není návod dodán na Vaši výzvu do 30-ti dnů, postupuje se jako by se jednalo o neodstranitelnou vadu a můžete od smlouvy odstoupit.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 17.11.2020 23:00 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
NÁVOD v ČJ prodejce je povinen přikládat k výrobku český návod. Prodejce má povinnost poskytnout spotřebiteli návod v písemné formě a českém jazyce, nejsou-li pravidla užití výrobku obecně známá. - Zákonný podklad: § 9, § 10 odst. 2, § 11, § 24 odst. 7 písm. d) a h) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-634ZÁRUČNÍ DOBY: Výrazný rozdíl mezi občanem a podnikatelem (právnickou osobou nebo podnikající fyzickou osobou) je v záruční lhůtě. Občan (až na stanovené výjimky) má u spotřebního zboží nárok na 2 roky "U spotřebního zboží je to 24 měsíců (u použitých věcí lze zkrátit až na 12 měsíců), u potravin 8 dní (může být zkrácena nebo prodloužena; toto musí být uvedeno na obale), u krmiv 3 týdny, při prodeji zvířat 6 týdnů, při zhotovení věci na zakázku 6 měsíců, u opravy 3 měsíce, u stavby 3 roky, na stavební práce 18 měsíců. Je-li však u věci vyznačena lhůta k použití (např. v návodu nebo na obalu), končí záruka uplynutím této lhůty." U podnikatele plynou podmínky (včetně délky záruční doby) z uzavřené smlouvy o koupi.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: úte 17.11.2020 23:27 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Názor dTestu. (Pokud se mýlím opravte mne) Elektronickým nebo papírovým dopisem zaslaný www odkaz na Manuál návodem není. Pokud vám zašlou papírové vyhotovení s názvem Návod nebo Manuál kde budou www stránky, kde je návod dostupný. Tak je to OK! dTest: " Pokud by byl však v odkazech uvedených v zaslané příručce návod dostupný, potom lze dovodit, že prodejce svoji informační povinnost splnil a nic dalšího dodávat nemusí." #12409Nedodání úplného návodu v češtině https://www.vasestiznosti.cz/stiznost/12409/nedodani-uplneho-navodu-v-cestine
|
|
Nahoru |
|
|
Celeron
|
Napsal: úte 17.11.2020 23:46 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.4.2010 Příspěvky: 10507 Bydliště: Nový Bydžov ČR Obrázky: 14
|
Tak jo, díky za poučení. Pro úplnost jak by to bylo ve stejným případě (chybí český návod) u zboží objednanýho v e-shopu, který má doménu cz, zaplaceno kartou v CZK, když zboží následně přijde od odesílatele z některýho státu EU s fakturou vystavenou v tom samým státě? To zrovna řeší můj kámoš, konkrétně s navigací TomTom co si koupil k Jezuchovi. Na webu českej návod není, navigace česky mluví, píše a rozeznává hlasový pokyny, takže je zjevně určena pro český trh.
|
|
Nahoru |
|
|
guchar
|
Napsal: stř 18.11.2020 0:46 |
|
Mazák
|
|
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7461 Bydliště: ČR Obrázky: 8
|
Chybí CZ návod k navigaci zjevně určené pro český trh. Tak to je složitější a z voleje to nedám. _ Jedná se o přeshraniční obchod (známější pojem je činnosti přeshraniční služby). Obecně tam platí, že národní legislativy musí být harmonizovány na direktivy EU (v daném termínu). _ Pokud je to mimo EU je to ještě složitější. Někdo dostal zaplaceno za mutaci SW do ČJ. Ne za cz manuál. _ CZ doména a platba CZ kartou, nic neříká o domovské zemi e-shopu jehož legislativou se musí vlastník řídit. Obecně platí, že při působení za hranicemi jiného než domovského státu, se dodavatel musí řídit legislativou státu kde prodej realizuje. Vymahatelnost je však složitá a prakticky nulová.
Při odběru předmětů IT charakteru se většinou předpokládá vládnutím některým obvyklým jazykem např. AJ
|
|
Nahoru |
|
|
JirkaA
|
Napsal: stř 18.11.2020 0:47 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 17.8.2008 Příspěvky: 6902 Bydliště: Moravský kras ČR
|
Doménu .cz může vlastnit kdokoli na světě, to nic nevypovídá o sídle firmy. Když něco nakupuju z neznámého eshopu, první na co se dívám je kontakt a sídlo firmy, pokud budí pochyby, nejmenší co se dá udělat je zagooglit po referencích.
_________________ OK2WY
|
|
Nahoru |
|
|
leon_cz
|
Napsal: stř 18.11.2020 6:54 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 4.8.2015 Příspěvky: 415 Bydliště: Královéhradecko Obrázky: 24
|
guchar píše: NÁVOD v ČJ prodejce je povinen přikládat k výrobku český návod. Prodejce má povinnost poskytnout spotřebiteli návod v písemné formě a českém jazyce, nejsou-li pravidla užití výrobku obecně známá. - Zákonný podklad: § 9, § 10 odst. 2, § 11, § 24 odst. 7 písm. d) a h) zákona č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele https://www.zakonyprolidi.cz/cs/1992-634ZÁRUČNÍ DOBY: Výrazný rozdíl mezi občanem a podnikatelem (právnickou osobou nebo podnikající fyzickou osobou) je v záruční lhůtě. Občan (až na stanovené výjimky) má u spotřebního zboží nárok na 2 roky "U spotřebního zboží je to 24 měsíců (u použitých věcí lze zkrátit až na 12 měsíců), u potravin 8 dní (může být zkrácena nebo prodloužena; toto musí být uvedeno na obale), u krmiv 3 týdny, při prodeji zvířat 6 týdnů, při zhotovení věci na zakázku 6 měsíců, u opravy 3 měsíce, u stavby 3 roky, na stavební práce 18 měsíců. Je-li však u věci vyznačena lhůta k použití (např. v návodu nebo na obalu), končí záruka uplynutím této lhůty." U podnikatele plynou podmínky (včetně délky záruční doby) z uzavřené smlouvy o koupi. Platí to samé i u výrobků, u kterých je v Eshopu napsáno "Rozbaleno"? Já takhle koupil v Alze koptéru, která neměla nejen návod, ale i nabíječku. Na moji stížnost mi Alza odpověděla, že u zboží, které bylo na prodejně rozbaleno, nemusí být kompletní výbava...
|
|
Nahoru |
|
|
Helísek
|
Napsal: stř 18.11.2020 9:50 |
|
Celkem nový uživatel
|
|
Registrován: 12.6.2020 Příspěvky: 90
|
Nejdůležitější je vždycky si přečíst obchodní podmínky, které musí být umístěny na webu e-shopu. Obecně nelze uplatnit reklamaci na to, kvůli čemu byla poskytnuta sleva. Např. u výrobku může být napsáno "Sleva - nekompletní příslušenství". Pro spotřebitele ale stále platí možnost vrácení do 14 dnů bez udání důvodu. Pokud vím, tak Alza prodává slevněné zboží ve třech kategoriích - Rozbalené, Zánovní a Použité. Stav zboží a podmínky záruky se liší.
|
|
Nahoru |
|
|
DAF
|
Napsal: stř 18.11.2020 10:10 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.1.2007 Příspěvky: 9141 Bydliště: Praha 8, ČR Obrázky: 9
|
Trochu bokem, jak už uvedl Helisek, měl by vzdy být uveden obsah balení. Např Wasserfták píše, že jde o zboží z předvádění, nebo má poškození a uvede jaké. Ale k rozbalenému zboží (třeba zrovna z Alzy), holka si tam kdysi koupila mobil, označeno jako "rozbalené" (jestli si dobře pamatuju). V podstatě šlo o vrácené zboží. Do večera jsme to vraceli také, protože tam minimálně zůstaly kontakty a SMS předchozího spotřebitele a byl tam ještě nějaký další problém (už si nepamatuju). Takový nákup tedy muze být jak výhra v Bingu, ale také sázka do loterie.
_________________ Hitec Aurora 9X
|
|
Nahoru |
|
|
tomashr
|
Napsal: pát 20.11.2020 18:02 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 22.6.2008 Příspěvky: 6038 Bydliště: Praha ČR
|
Co se týče Alza, tak s nákupy v kategorii "Rozbaleno" mám zkušenosti vesměs dobré, je to prakticky bez výjimky zboží vrácené do 14ti dní a problémy s tím nejsou. Tedy aspoň ne takové, které by souvisely s tímto typem nákupu, šmejd to jistě být může A určitě to je kompletní, pouze se připouští náhradní obal (typicky ty věci v blistru, které nelze rozbalit bez poškození obalu). Kategorie "použité" a "zánovní" je trochu složitější, mimo jiné má i kratší záruku, jsou i možná omezení kompletnosti atd., ale mimochodem to je v popisu dost jasně uvedeno, pokud v této souvislosti někdo brblá na Alza, tak si za to popravdě vesměs může sám, že nečte Je lehce komické, že se někdo diví, že rozbalené zboří je vrácené, když je popis "Nové zboží s plnou zárukou, jež bylo otevřeno, nebo má náhradní obal, případně bylo vráceno jinými zákazníky." Co se týče návodu, tak podle mne při nákupu na IČO povinnost jeho přiložení není. Tedy minimálně to tak bylo ne až tak dávno, ale legislativa se mění celkem divoce, takže změna by mne nepřekvapila.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|