Speed systém
Občas se stane, že potřebujeme zvýšit rychlost nad mez, která je daná původním seřízením vrchlíku.
Zvýšením otáček motoru při současném povolení odtokové hrany toho dosáhneme jen v malé míře.
Musíme tedy nějakým způsobem změnit nastavení buď celého vrchlíku, nebo alespoň jeho náběžné hrany.
Tohoto efektu docílíme pomocí přídavného zařízení, kterým stahujeme popruhy padáku a měníme tak jeho seřízení do polohy potlačeno.
U velkých padáků je to řešené soustavou kladek a kluzáků. Jednotlivé popruhy jsou navzájem propojené a tak při aktivaci tohoto přídavného zařízení dochází k postupnému stahování všech popruhů. Vrchlík je tak do polohy potlačeno převáděn celý.
U rádiem řízených padáků to výrobce většinou řeší tak, že pomocí dalšího serva se stahuje jen první popruh. Následkem je zakřivení náběžné hrany vrchlíku směrem dolů.
Na obrázcích je graficky znázorněný rozdíl mezi polohou vrchlíku při původním nastavení a při aktivaci speedu.
Ovládání celého vrchlíku pomocí speed systému je samozřejmě výhodnější.
Docela mne překvapilo, že popruhy u mého jinak velice dobře létajícího padáku Fox 1.5 Dark Razor jsou uzpůsobeny pouze na ovládání prvního popruhu.
Když jsem lítal s lehčí parakrosnou, musel jsem logicky ten speed stáhnout víc. V některých letových režimech se vrchlík stával nestabilní v podélném směru a po uvedení do zatáčky měl tendenci ke kolapsu. Ucho vrchlíku na vnější straně jevilo snahu k takzvanému zaklapnutí.
Toto zjednodušení ze strany výrobce mne nemile překvapilo.
Proto jsem se rozhodl, že přes zimu zhotovím nové popruhy. Ty už budou uzpůsobené tak, aby umožnily ovládání celého vrchlíku.