Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
PříspěvekNapsal: pát 07.05.2021 13:35 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Ono je jedno jestli je to FBL (bez padel) nebo s pádly. TO je jen stabilizace..

Jiný pohled. Pokud se ten vrtulníkový rotor bude točit v kapalině a (teoreticky) listy skutečně poplavou(?) tam, kam míří a TO co pohání/s čím pohybje se nebude výrazně bránit pohybu, tak bude řízení fungovat i v případě pomalého otáčení a tedy velmi malého nebo žádného vlivu gyroefektu, tak se listy budou pohybovat podle toho, jak píše zdzd.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
PříspěvekNapsal: pát 07.05.2021 14:01 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4778
Bydliště: SK Bratislava
zdzd píše:

Ježišmarjá, už prosím tě nepleť pojem s průjmem.

Jednoduše se rotor nakloní tak aby list šel měl po celé dráze pohybu čumákem dopředu a neměl žádný úhel náběhu. Běží v rovině rotorového disku. Je to logické, pak nemá žádný vztlak a tudíž rovinou disku nijak nepohybuje. A protože rotorový disk je pohyblivý, přičemž úhel náběhu listu řídí cyklika, tak rotoru nezbývá než jít podle listu.


... šmarjá .... :mrgreen:

sak je to celkom jednoduche, mas vzadu vyssi uhol nabehu ako vpredu, po stranach mas zakladny

Kedze vzadu je uhol nabehu vecsi, list zacne stupat a stupa az do momentu ked sa vyrovna uhlu nabeho toho listu na opacnej strane a to sa stane na strane, cize pootocene o 90 stupnov za miestom kde je ten uhol najvecsi

... to iste sa deje na prednej strane kde je uhol mensi, tam ten list zase klesa, najnizsie je na opacnej strane (v zmysle boku) ako je ten druhy na najvyssie ... cize ako pise zdzd roror sa ustali nakloneny na stranu tak ze uhly nabehu (nie nastavenia k rovine) su ROVNAKE po celej drahe listu ... je to nasledok uhlov nabehu a vztlaku, takze aerodynamicky

pri tom je rovina alebo os otacania stala, takze gyroskopicky moment nevznika, ale os tahu je mimo taziska, takze ho to taha do strany aerodynamicky

A ako tiez pise zdzd ten gyroskopicky moment vznika ako nasledok prechodneho javu ako reakcia na naklonenie ale hned zanikne, pri com ten tah na stranu bude staly aj po zaniku prechodneho javu (toho naklonenia)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 07.05.2021 14:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1538
Bydliště: Brno
igorb píše:

... šmarjá .... :mrgreen:

sak je to celkom jednoduche, mas vzadu vyssi uhol nabehu ako vpredu, po stranach mas zakladny

Kedze vzadu je uhol nabehu vecsi, list zacne stupat a stupa az do momentu ked sa vyrovna uhlu nabeho toho listu na opacnej strane a to sa stane na strane, cize pootocene o 90 stupnov za miestom kde je ten uhol najvecsi

... to iste sa deje na prednej strane kde je uhol mensi, tam ten list zase klesa, najnizsie je na opacnej strane (v zmysle boku) ako je ten druhy na najvyssie ... cize ako pise zdzd roror sa ustali nakloneny na stranu tak ze uhly nabehu (nie nastavenia k rovine) su ROVNAKE po celej drahe listu ... je to nasledok uhlov nabehu a vztlaku, takze aerodynamicky

pri tom je rovina alebo os otacania stala, takze gyroskopicky moment nevznika, ale os tahu je mimo taziska, takze ho to taha do strany aerodynamicky

A ako tiez pise zdzd ten gyroskopicky moment vznika ako nasledok prechodneho javu ako reakcia na naklonenie ale hned zanikne, pri com ten tah na stranu bude staly aj po zaniku prechodneho javu (toho naklonenia)


Promiň, ale píšeš nesmysly. Pokud máš možnost, podívej se na dvoulistou rotorovou FBL hlavu , je to tam průzračně jasné, u FB už je kinematika trochu složitější, ale princip a pákování je stejné.

Příloha:
DSCN2572.JPG
DSCN2572.JPG
[ 136.35 KiB | Zobrazeno 1913 krát ]



I když vím, že diskuze s igorb je obtížná, přesto ještě jednou: chci naklopit vrtulník vpřed, nosem dolů, pohnu kniplem vpřed, deska cykliky se naklopí vpřed. Grip listu má ovšem páku posunutou o 90 stupňů, to znamená, že list má nejvyšší/nejnižší úhel náběhu v ose kolmé na osu podélnou, ne vpředu, ne vzadu. Aerodynamickými silami se vytvoří klonivý moment s největší hodnotou v ose kolmé na osu podélnou. Díky setrvačným silám (gyroskopickému efektu) dojde k působení sil ve směru osy podelné. Samozřejmě že tato síla je úměrná zrychlení změny polohy, resp. působící síly (F=m.a), ve směru osy otáčení.
Pokud někdo létá s RC vrtulníkem, tak ví, že naklopení rotorového disku se provede např. krátkým potlačením páky(kniplu) ovládání naklopení cykliky a jejím vrácením zpět, cyklickým řízením pak koriguji okolní vlivy prostředí působící na vrtulník, rychlost a výšku ovlivním krom úhlu naklopení kolektivním řízením. Pokud nechám potlačeno, udělá vrtulník tlačený přemet.
Opravdu nevím, co je na tom nejasného.
A opravdu doporučuji všem podívat se na provedení cykliky u FBL modelu, a mrknout se do učebnice fyziky, případně, pokud vládnete angličtinou, tak se mrknout na přednášky z fyziky


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 07.05.2021 16:08 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4778
Bydliště: SK Bratislava
BoŠ píše:
I když vím, že diskuze s igorb je obtížná ...



Nie je obtiazne, len sa treba jasne zorientovat o com je rec, pozri si o akom systeme ide v clanku rec
... predtym ako niekomu napises ze pise nezmysly.

Ja som len obsirnejsie a jasnejsie napisal co je v clanku napisane a co zdzd vysvetlil skratete.

... no ale ak myslis ze tu uz 3ja piseme nezmysli tak je to potom uz tvoj boj


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 07.05.2021 17:14 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1538
Bydliště: Brno
igorb píše:




... no ale ak myslis ze tu uz 3ja piseme nezmysli tak je to potom uz tvoj boj


Ty, zdzd, a kdo je ten třetí?

Btw, to, co tu vydáváte za princip, Colin Mill v originále popisuje jako možnost náhledu - čili selsky zjednodušující náhled - který má vysvětlit jednoduše, proč maximum momentu v náklonu projeví klopením. Prostě aby to nějak pochopili a tím i zapamatovali různí lidé, nejen akademici. A nic proti překladu, ale takových nepřesností je tam více.

Originál
Příloha:
ColinMill.PNG
ColinMill.PNG
[ 107.36 KiB | Zobrazeno 1879 krát ]


Překlad
Příloha:
ZdZd.PNG
ZdZd.PNG
[ 66.03 KiB | Zobrazeno 1879 krát ]



Mám zkušenosti s RC vrtulníky s tuhou hlavou FBL, u těchto rotorů je značně omezeno mávání listů, takže možnost změny osy otáčení rotorového disku vůči ose hlavního hřídele je dáno hlavně pružností listů, a jsem přesvědčen, že změna náběhu listů od mávání bude minimální.

Svůj náhled na věc už jsem tu popsal dostatečně, takže můžete protestovat, můžete nesouhlasit, ale to je asi tak vše, co můžete dělat.

Mějte se, přeji pěkný den.

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Naposledy upravil BoŠ dne pát 07.05.2021 17:24, celkově upraveno 2

Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 07.05.2021 17:19 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
igorb píše:
... no ale ak myslis ze tu uz 3ja piseme nezmysli tak je to potom uz tvoj boj

Tři?
Že jsem psal "Jiný pohled", který by mohl fungovat ve vodě, neznamená, že to takto funguje ve vzduchu. Resp. nefunguje.
Myslím, že BoŠ to popsal vcelku srozumitelně. Rotor točící se v rovině a listy naklopené vlevo nahoru a vpravo dolů vytváří klonivý moment. Ale to je právě nastavení listů pro klopení. Takže to klopení musí být gyroefekt.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 07.05.2021 20:40 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
BoŠ píše:
I když vím, že diskuze s igorb je obtížná, přesto ještě jednou: chci naklopit vrtulník vpřed, nosem dolů, pohnu kniplem vpřed, deska cykliky se naklopí vpřed. Grip listu má ovšem páku posunutou o 90 stupňů, to znamená, že list má nejvyšší/nejnižší úhel náběhu v ose kolmé na osu podélnou, ne vpředu, ne vzadu.


Hurá! Teď jsi přesně popsal to, co tu celou dobu tvrdím. To je to pootočení reakce desky cykliky o 90° proti listům.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 07.05.2021 20:58 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
Ale takto nastavená vrtule vpravo fouká dolů a vlevo nahoru, tzn by se bez gyroefektu vrtulník měl klonit ne klopit.

Někdo pátý? :-D

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: pát 07.05.2021 21:00 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
igorb píše:
Kedze vzadu je uhol nabehu vecsi, list zacne stupat a stupa az do momentu ked sa vyrovna uhlu nabeho toho listu na opacnej strane a to sa stane na strane, cize pootocene o 90 stupnov za miestom kde je ten uhol najvecsi)


Toto je a není pravda. První část pravda není - nebavíme-li se o výkrutu. Pokud chceš letět vpřed, tak se vpřed nahne i deska cykliky. Ale tím se nezmění úhel listu v předu a vzadu, ale úhel listu nalevo a napravo. Druhá číst pravda je, protože tím se změní výška listu v poloze o 90°pootočené, tedy vpředu a vzadu.

igorb píše:
cize ako pise zdzd roror sa ustali nakloneny na stranu tak ze uhly nabehu (nie nastavenia k rovine) su ROVNAKE po celej drahe listu ... je to nasledok uhlov nabehu a vztlaku, takze aerodynamicky

pri tom je rovina alebo os otacania stala, takze gyroskopicky moment nevznika, ale os tahu je mimo taziska, takze ho to taha do strany aerodynamicky


Toto platí bez připomínek.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: pát 07.05.2021 22:41 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 12.2.2016
Příspěvky: 1975
Bydliště: Vysočina, ČR
BoŠ píše:
...tak se mrknout na přednášky z fyziky ...
Hezký, díky za odkaz :D


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 08.05.2021 5:59 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
"Jiný poheld 2": řízení vrtulníku listy sledujícími "čistě aerodynamické" síly, kde list sleduje dráhu natočení a kde do řízení náklonu nezasahuje gyroskopický efekt je skutečně možné. Musí být ale splněny dvě podmínky
1. rotor musí být dvoulistý nebo jednolistý a vyrovnávání polohy mezi rotorem a vrtulníkem musí docházet pouze pokud je osa listu rovnoběžná s osou požadovaného naklonění/naklopení celého stroje
2. Hmotnost rotoru a vrtulníku musí být nulová.

Takže jako připodobnění pro představu (pro letadláře?) asi dobré, ale s reálem to společného moc nemá.

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: sob 08.05.2021 8:32 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 22.3.2007
Příspěvky: 4778
Bydliště: SK Bratislava
zdzd píše:
Pokud chceš letět vpřed, tak se vpřed nahne i deska cykliky. Ale tím se nezmění úhel listu v předu a vzadu, ale úhel listu nalevo a napravo. Druhá číst pravda je, protože tím se změní výška listu v poloze o 90°pootočené, tedy vpředu a vzadu.


Ja som nepovedal ze chcem letiet vpred

obe casti hovoria to iste, bolo by blbe keby jedna bola pravda, druha nie 8)


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 08.05.2021 9:10 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 3.5.2003
Příspěvky: 11187
Bydliště: Břeclav, ČR
igorb píše:

Ja som nepovedal ze chcem letiet vpred

obe casti hovoria to iste, bolo by blbe keby jedna bola pravda, druha nie 8)



Vím, proto jsem psal, že tak to platí pro výkrut. Aby si to někdo nedozmatil protože předpokládal let vpřed.


Nahoru
 Profil  
 
PříspěvekNapsal: sob 08.05.2021 11:01 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 7414
Bydliště: ČR
Obrázky: 8
"bolo by blbe keby jedna bola pravda, druha nie" tomu jevu se říká "superpozice" v mikrosvětě to prý jde
Při přenesení do makro světa, vznikají potíže. Možné vysvětlení: Teorie částic (=kvantová fyzika) není úplná.
(Snad to má cosi společného s kočkou a krabicí. :) )


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
PříspěvekNapsal: ned 09.05.2021 7:28 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 3699
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
"Jiný pohled 3": pokud by řízení rotoru bylo, jak popisuje zdzd následováním aerodynamických sil, a ne (jen) "využití" gyroskopu, musí zákonitě existovat vrtulníky, které mají napojení na cykliku v jiném úhlu jak 90°. No a takové vrtulníky skutečně jsou.

Zatím jsem "upravil" svůj názor na následující:
"list rotoru sleduje aerodynamické síly (pochopitelně, nic jiného mu nezbývá), vlivem setrvačností (tady se míchá ten gyroefkt :) ) se odezva posune o nějaký úhel. Pokud silně převáží síly gyroskopické je to právě těch 90°. Ale, jak jsem se dočetl, tak třeba R22 má úhel napojení listu na cykliku 72°.

Takže děkuji zdzd, že "tvrdošijně" stál za svým, a i když (zejména u RC vrtulníků) gyroefekt řízení ovlivňuje , řekněme výhradně, takže s jeho tvrzením, že gyroefekt "Je naprosto nedůležitý z hlediska řízení" stále souhlasit nemůžu, tak ty aerodynamicé síly jej posouvají. V případě "běžných" RC asi tak málo, že se prostě listy na cykliku napojují 90°.

Takže (jako obvykle?) je zase pravda někde uprostřed?

(https://www.quora.com/Is-there-really-g ... ter-rotors)

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 41 ]  Přejít na stránku Předchozí  1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz