Ono je jedno jestli je to FBL (bez padel) nebo s pádly. TO je jen stabilizace..
Jiný pohled. Pokud se ten vrtulníkový rotor bude točit v kapalině a (teoreticky) listy skutečně poplavou(?) tam, kam míří a TO co pohání/s čím pohybje se nebude výrazně bránit pohybu, tak bude řízení fungovat i v případě pomalého otáčení a tedy velmi malého nebo žádného vlivu gyroefektu, tak se listy budou pohybovat podle toho, jak píše zdzd.
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
zdzd píše:
Ježišmarjá, už prosím tě nepleť pojem s průjmem.
Jednoduše se rotor nakloní tak aby list šel měl po celé dráze pohybu čumákem dopředu a neměl žádný úhel náběhu. Běží v rovině rotorového disku. Je to logické, pak nemá žádný vztlak a tudíž rovinou disku nijak nepohybuje. A protože rotorový disk je pohyblivý, přičemž úhel náběhu listu řídí cyklika, tak rotoru nezbývá než jít podle listu.
... šmarjá ....
sak je to celkom jednoduche, mas vzadu vyssi uhol nabehu ako vpredu, po stranach mas zakladny
Kedze vzadu je uhol nabehu vecsi, list zacne stupat a stupa az do momentu ked sa vyrovna uhlu nabeho toho listu na opacnej strane a to sa stane na strane, cize pootocene o 90 stupnov za miestom kde je ten uhol najvecsi
... to iste sa deje na prednej strane kde je uhol mensi, tam ten list zase klesa, najnizsie je na opacnej strane (v zmysle boku) ako je ten druhy na najvyssie ... cize ako pise zdzd roror sa ustali nakloneny na stranu tak ze uhly nabehu (nie nastavenia k rovine) su ROVNAKE po celej drahe listu ... je to nasledok uhlov nabehu a vztlaku, takze aerodynamicky
pri tom je rovina alebo os otacania stala, takze gyroskopicky moment nevznika, ale os tahu je mimo taziska, takze ho to taha do strany aerodynamicky
A ako tiez pise zdzd ten gyroskopicky moment vznika ako nasledok prechodneho javu ako reakcia na naklonenie ale hned zanikne, pri com ten tah na stranu bude staly aj po zaniku prechodneho javu (toho naklonenia)
Registrován: 26.5.2013 Příspěvky: 1538 Bydliště: Brno
igorb píše:
... šmarjá ....
sak je to celkom jednoduche, mas vzadu vyssi uhol nabehu ako vpredu, po stranach mas zakladny
Kedze vzadu je uhol nabehu vecsi, list zacne stupat a stupa az do momentu ked sa vyrovna uhlu nabeho toho listu na opacnej strane a to sa stane na strane, cize pootocene o 90 stupnov za miestom kde je ten uhol najvecsi
... to iste sa deje na prednej strane kde je uhol mensi, tam ten list zase klesa, najnizsie je na opacnej strane (v zmysle boku) ako je ten druhy na najvyssie ... cize ako pise zdzd roror sa ustali nakloneny na stranu tak ze uhly nabehu (nie nastavenia k rovine) su ROVNAKE po celej drahe listu ... je to nasledok uhlov nabehu a vztlaku, takze aerodynamicky
pri tom je rovina alebo os otacania stala, takze gyroskopicky moment nevznika, ale os tahu je mimo taziska, takze ho to taha do strany aerodynamicky
A ako tiez pise zdzd ten gyroskopicky moment vznika ako nasledok prechodneho javu ako reakcia na naklonenie ale hned zanikne, pri com ten tah na stranu bude staly aj po zaniku prechodneho javu (toho naklonenia)
Promiň, ale píšeš nesmysly. Pokud máš možnost, podívej se na dvoulistou rotorovou FBL hlavu , je to tam průzračně jasné, u FB už je kinematika trochu složitější, ale princip a pákování je stejné.
Příloha:
DSCN2572.JPG [ 136.35 KiB | Zobrazeno 1913 krát ]
I když vím, že diskuze s igorb je obtížná, přesto ještě jednou: chci naklopit vrtulník vpřed, nosem dolů, pohnu kniplem vpřed, deska cykliky se naklopí vpřed. Grip listu má ovšem páku posunutou o 90 stupňů, to znamená, že list má nejvyšší/nejnižší úhel náběhu v ose kolmé na osu podélnou, ne vpředu, ne vzadu. Aerodynamickými silami se vytvoří klonivý moment s největší hodnotou v ose kolmé na osu podélnou. Díky setrvačným silám (gyroskopickému efektu) dojde k působení sil ve směru osy podelné. Samozřejmě že tato síla je úměrná zrychlení změny polohy, resp. působící síly (F=m.a), ve směru osy otáčení. Pokud někdo létá s RC vrtulníkem, tak ví, že naklopení rotorového disku se provede např. krátkým potlačením páky(kniplu) ovládání naklopení cykliky a jejím vrácením zpět, cyklickým řízením pak koriguji okolní vlivy prostředí působící na vrtulník, rychlost a výšku ovlivním krom úhlu naklopení kolektivním řízením. Pokud nechám potlačeno, udělá vrtulník tlačený přemet. Opravdu nevím, co je na tom nejasného. A opravdu doporučuji všem podívat se na provedení cykliky u FBL modelu, a mrknout se do učebnice fyziky, případně, pokud vládnete angličtinou, tak se mrknout na přednášky z fyziky
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
BoŠ píše:
I když vím, že diskuze s igorb je obtížná ...
Nie je obtiazne, len sa treba jasne zorientovat o com je rec, pozri si o akom systeme ide v clanku rec ... predtym ako niekomu napises ze pise nezmysly.
Ja som len obsirnejsie a jasnejsie napisal co je v clanku napisane a co zdzd vysvetlil skratete.
... no ale ak myslis ze tu uz 3ja piseme nezmysli tak je to potom uz tvoj boj
Registrován: 26.5.2013 Příspěvky: 1538 Bydliště: Brno
igorb píše:
... no ale ak myslis ze tu uz 3ja piseme nezmysli tak je to potom uz tvoj boj
Ty, zdzd, a kdo je ten třetí?
Btw, to, co tu vydáváte za princip, Colin Mill v originále popisuje jako možnost náhledu - čili selsky zjednodušující náhled - který má vysvětlit jednoduše, proč maximum momentu v náklonu projeví klopením. Prostě aby to nějak pochopili a tím i zapamatovali různí lidé, nejen akademici. A nic proti překladu, ale takových nepřesností je tam více.
Originál
Příloha:
ColinMill.PNG [ 107.36 KiB | Zobrazeno 1879 krát ]
Překlad
Příloha:
ZdZd.PNG [ 66.03 KiB | Zobrazeno 1879 krát ]
Mám zkušenosti s RC vrtulníky s tuhou hlavou FBL, u těchto rotorů je značně omezeno mávání listů, takže možnost změny osy otáčení rotorového disku vůči ose hlavního hřídele je dáno hlavně pružností listů, a jsem přesvědčen, že změna náběhu listů od mávání bude minimální.
Svůj náhled na věc už jsem tu popsal dostatečně, takže můžete protestovat, můžete nesouhlasit, ale to je asi tak vše, co můžete dělat.
Mějte se, přeji pěkný den.
_________________ MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570
Naposledy upravil BoŠ dne pát 07.05.2021 17:24, celkově upraveno 2
... no ale ak myslis ze tu uz 3ja piseme nezmysli tak je to potom uz tvoj boj
Tři? Že jsem psal "Jiný pohled", který by mohl fungovat ve vodě, neznamená, že to takto funguje ve vzduchu. Resp. nefunguje. Myslím, že BoŠ to popsal vcelku srozumitelně. Rotor točící se v rovině a listy naklopené vlevo nahoru a vpravo dolů vytváří klonivý moment. Ale to je právě nastavení listů pro klopení. Takže to klopení musí být gyroefekt.
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
BoŠ píše:
I když vím, že diskuze s igorb je obtížná, přesto ještě jednou: chci naklopit vrtulník vpřed, nosem dolů, pohnu kniplem vpřed, deska cykliky se naklopí vpřed. Grip listu má ovšem páku posunutou o 90 stupňů, to znamená, že list má nejvyšší/nejnižší úhel náběhu v ose kolmé na osu podélnou, ne vpředu, ne vzadu.
Hurá! Teď jsi přesně popsal to, co tu celou dobu tvrdím. To je to pootočení reakce desky cykliky o 90° proti listům.
Registrován: 3.5.2003 Příspěvky: 11187 Bydliště: Břeclav, ČR
igorb píše:
Kedze vzadu je uhol nabehu vecsi, list zacne stupat a stupa az do momentu ked sa vyrovna uhlu nabeho toho listu na opacnej strane a to sa stane na strane, cize pootocene o 90 stupnov za miestom kde je ten uhol najvecsi)
Toto je a není pravda. První část pravda není - nebavíme-li se o výkrutu. Pokud chceš letět vpřed, tak se vpřed nahne i deska cykliky. Ale tím se nezmění úhel listu v předu a vzadu, ale úhel listu nalevo a napravo. Druhá číst pravda je, protože tím se změní výška listu v poloze o 90°pootočené, tedy vpředu a vzadu.
igorb píše:
cize ako pise zdzd roror sa ustali nakloneny na stranu tak ze uhly nabehu (nie nastavenia k rovine) su ROVNAKE po celej drahe listu ... je to nasledok uhlov nabehu a vztlaku, takze aerodynamicky
pri tom je rovina alebo os otacania stala, takze gyroskopicky moment nevznika, ale os tahu je mimo taziska, takze ho to taha do strany aerodynamicky
"Jiný poheld 2": řízení vrtulníku listy sledujícími "čistě aerodynamické" síly, kde list sleduje dráhu natočení a kde do řízení náklonu nezasahuje gyroskopický efekt je skutečně možné. Musí být ale splněny dvě podmínky 1. rotor musí být dvoulistý nebo jednolistý a vyrovnávání polohy mezi rotorem a vrtulníkem musí docházet pouze pokud je osa listu rovnoběžná s osou požadovaného naklonění/naklopení celého stroje 2. Hmotnost rotoru a vrtulníku musí být nulová.
Takže jako připodobnění pro představu (pro letadláře?) asi dobré, ale s reálem to společného moc nemá.
Registrován: 22.3.2007 Příspěvky: 4778 Bydliště: SK Bratislava
zdzd píše:
Pokud chceš letět vpřed, tak se vpřed nahne i deska cykliky. Ale tím se nezmění úhel listu v předu a vzadu, ale úhel listu nalevo a napravo. Druhá číst pravda je, protože tím se změní výška listu v poloze o 90°pootočené, tedy vpředu a vzadu.
Ja som nepovedal ze chcem letiet vpred
obe casti hovoria to iste, bolo by blbe keby jedna bola pravda, druha nie
Registrován: 7.5.2015 Příspěvky: 7414 Bydliště: ČR Obrázky:8
"bolo by blbe keby jedna bola pravda, druha nie" tomu jevu se říká "superpozice" v mikrosvětě to prý jde Při přenesení do makro světa, vznikají potíže. Možné vysvětlení: Teorie částic (=kvantová fyzika) není úplná. (Snad to má cosi společného s kočkou a krabicí. )
"Jiný pohled 3": pokud by řízení rotoru bylo, jak popisuje zdzd následováním aerodynamických sil, a ne (jen) "využití" gyroskopu, musí zákonitě existovat vrtulníky, které mají napojení na cykliku v jiném úhlu jak 90°. No a takové vrtulníky skutečně jsou.
Zatím jsem "upravil" svůj názor na následující: "list rotoru sleduje aerodynamické síly (pochopitelně, nic jiného mu nezbývá), vlivem setrvačností (tady se míchá ten gyroefkt ) se odezva posune o nějaký úhel. Pokud silně převáží síly gyroskopické je to právě těch 90°. Ale, jak jsem se dočetl, tak třeba R22 má úhel napojení listu na cykliku 72°.
Takže děkuji zdzd, že "tvrdošijně" stál za svým, a i když (zejména u RC vrtulníků) gyroefekt řízení ovlivňuje , řekněme výhradně, takže s jeho tvrzením, že gyroefekt "Je naprosto nedůležitý z hlediska řízení" stále souhlasit nemůžu, tak ty aerodynamicé síly jej posouvají. V případě "běžných" RC asi tak málo, že se prostě listy na cykliku napojují 90°.
Takže (jako obvykle?) je zase pravda někde uprostřed?
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 19 návštevníků
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru