px




Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další
Autor Zpráva
 Předmět příspěvku: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: pon 03.05.2021 8:16 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 5390
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Tak trochu marně lovím v paměti: Co vedlo k vývoji vrtulí stavitelných za letu?
Hluk to asi nebyl. Snaha změnou úhlu náběhu dosáhnout optimální účinnosti pro dané otáčky?
Minimální úhel náběhu pro max. otáčky, maximální úhel náběhu pro minimální otáčky?
Znamená to, že pevné vrtule jsou kompromisně optimalizovány pro určitý rozsah otáček?
Jak moc je plochý průběh kroutícího momentu v závislosti na otáčkách u AC a DC elektromotorů?


Naposledy upravil guchar dne pon 03.05.2021 8:21, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 
 Předmět příspěvku: Re: Samokřídlo Zorro RcFactory
PříspěvekNapsal: pon 03.05.2021 12:29 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 2413
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
guchar píše:
Tak trochu marně lovím v paměti: Co vedlo k vývoji vrtulí stavitelných za letu?

Co vím tak ... Snaha mít motor (vrtuli) v konstantních/optimálních otáčkách pro různé rychosti. Stejně je i ta nastavitelná vrtule navržená na nějaku konkrétní cestovní rychlost. Ale třeba při startu se na optimální otáčky motoru použije menší stoupání a dokáže se tak využít motor na plný výkon. U RC asi trochu zbytečné, jsou většinou silně přemotorované.

Ale viděl jsem zajímavé akrobatické prvky u haláků s nastavitelnou vrtulí. A nejen u haláků:
Tenhle umí měnit i vektor tahu... (takový vrtulník s křídlama :) )


Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka | 8ch FlySky FS-T6)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Samokřídlo Zorro RcFactory
PříspěvekNapsal: pon 03.05.2021 22:54 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 5390
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
@prikrylm Dík za **INSANE** RC PLANE FLYING BACKWARDS
To jsem po prvé viděl letecký (model) s křídly, couvat za ocasem a zastavit ve visu ocasem vzhůru.
Pohyblivost prstů včetně jemnosti, stejně jako koordinaci zrak - páčkování pilotu *INSANE* závidím.

Ještě na okraj ke stavitelným vrtulím. Jeden návod pro éro 1:1 popisoval nastavení dorazu pro maximální úhel
náběhu vrtule v pro nejmenší možné otáčky motoru v režimu přistávání ještě s bezpečnou rezervou od pádovky.


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: úte 04.05.2021 19:22 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 5390
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Vlákna: Vrtule stavitelné za letu versus VERSUS Samokřídlo Zorro RcFactor
[url]Předmět příspěvku: Samokřídlo Zorro RcFactor[/url]
Mne to stavění (nebo pevný) úhlu náběhu primárně zajímalo v souvislosti "žužla jogurtovky" (na DeltaZoRcF) ,
tvar odtokové hrany samo-křídla, umístění motoru a tlačné vrtule vůči odtokové hraně a to vše
jako faktory ZVUKOVÝ PROJEV MODELU za letu / za statické zkoušky. Tohle myšlenkové cvičení
- úvahy jsou asi natolik specifické, že zde nejspíš nebude spřízněná duše
- mám je tedy provádět samostatně - případně i zvážit jasnější formulaci


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: úte 04.05.2021 22:50 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 11232
Bydliště: Břeclav, CZ
guchar píše:
Tak trochu marně lovím v paměti: Co vedlo k vývoji vrtulí stavitelných za letu?


Odpovím ti otázkou: Co vedlo k vývoji převodovek s řazením za jízdy?


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: úte 04.05.2021 23:53 
Administrátor serveru
Administrátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 25.4.2003
Příspěvky: 9978
Bydliště: Praha Hloubětín ČR
Obrázky: 293
Blog: Zobrazit blog (3)
guchar píše:
Jak moc je plochý průběh kroutícího momentu v závislosti na otáčkách u AC a DC elektromotorů?


Věřím, že tento graf ti na otázku odpoví:
Příloha:
Bez názvu.png
Bez názvu.png
[ 153.37 KiB | Zobrazeno 441 krát ]



Nahoru
 Profil Soukromé album {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: stř 05.05.2021 1:56 
Mazák
Mazák

Registrován: 7.5.2015
Příspěvky: 5390
Bydliště: ČR
Obrázky: 1
Model kvadrokoptéry (pevné vrtule) řídí tah otáčkami elektromotorů u všech 4 stejný = let svisle.
Při pohybu daným směrem (např. vpřed) třeba ji naklonit daným směrem - snížit otáčky přední dvojice vrtulí

Model elektro-vrtulníku (jednorotor, reakční moment nosného rotoru kompenzuje pomocný (ocasní) rotor)
Pro čisté stoupání, klesání a visení by mohl mít listy nosného rotoru s pevným úhlem náběhu.
Pro stejný úhel náběhu všech listů je užíván pojem kolektivní nastavení (kolektive)
Pro let daným směrem se mění rovina rotace listů rotoru. V souvislosti s tím používá cyklické nastavení (cyklika).
Ta mu umožňuje vodorovný pohyb Tehdy mění nastavení úhlu náběhu jednotlivých listů, během jedné otáčky
V polovině otáčky rotoru, kdy se sledovaný list pohybuje v zadní části kružnice,
vzhledem ke směru vodorovného pohybu vrtulníku, má list větší úhel náběhu
a tím také větší vztlakovou sílu, než při pohybu v přední části kružnice. Vrtulník se nakloní - letí kupředu.

Znamená to že u modelů vrtulníků s elektro pohonem se úhlem náběhu listů
rotoru nereguluje stoupání (klesání) modelu? Reguluje se čistě otáčkami?


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: stř 05.05.2021 6:51 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 11232
Bydliště: Břeclav, CZ
guchar píše:
Ta mu umožňuje vodorovný pohyb Tehdy mění nastavení úhlu náběhu jednotlivých listů, během jedné otáčky
V polovině otáčky rotoru, kdy se sledovaný list pohybuje v zadní části kružnice,
vzhledem ke směru vodorovného pohybu vrtulníku, má list větší úhel náběhu
a tím také větší vztlakovou sílu, než při pohybu v přední části kružnice. Vrtulník se nakloní - letí kupředu.

Znamená to že u modelů vrtulníků s elektro pohonem se úhlem náběhu listů
rotoru nereguluje stoupání (klesání) modelu? Reguluje se čistě otáčkami?


Všechno špatně...

Při dopředném letu má list vzadu a vepředu nulový náběh.

Otáčky rotoru jsou proměnné jen u FP vrtulníkových hraček. Standardně je snaha o konstatní.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: stř 05.05.2021 8:04 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 22.11.2005
Příspěvky: 6430
Bydliště: Vsetín
Všechno je o kompromisu mezi jednoduchostí-cenou-účinností-udržbou.

Elektromotory mají plochou křivku účinnosti tak regulace pomocí změny otáček není zas tak špatná, navíc je to nejjednodušší varianta. Nevýhodou je pomalá reakce zaviněna setrvačnosti vrtule, to je hlavní důvod proč to nejde použít u větších modelů vrtulníku a proč závodní drony mají malé (=lehké) vrtulky.

U skutečných letadel se používá z důvodu hospodárnosti, jelikož spalovací motor (i plynová spalovací turbína) má nejvyšší účinnost v daném, nepříliš širokém rozsahu otáček. Navíc je potřeba účinnost brát komplexně motor-vrtule. Navíc s rostoucí rychlosti letu se mění "úhel" nabíhajícího vzduchu na vrtuli. U ULL stavitelnou vrtuli nenajdeš, zase je to o kompromisu -vaha,cena, využitelnost...

Klasicky u skutečného letounu se stavitelnou vrtulí vypadá start následovně:

-plne otáčky, malý úhel náběhu = velký staticky tah pro rychlou akceleraci

-po rozjetí mírně zvýšení úhlu náběhu a plný plyn - letoun po startu stoupá.

-v letu v cestovní hladině a cestovní rychlostí nízké otáčky (tam kde je to nejvíc účinné a nejmíň to žere) a úhel náběhu listů je vysoký. - pro udržení horizontu není potřeba tolik výkonu, ale potřebuju aby mě to stále tlačilo dostatečnou rychlostí.

-vysazeni motoru - zapraporování listů =úhel náběhu 90° (minimální odpor vrtule)

- přistání se dělá s malými otáčkami a malým úhlem náběhu=brzdí letadlo

-bonus => na zemi můžu nastavit negativní úhel listů a tím brzdit pomocí zpětného tahu.


Nahoru
 Profil {RCalbum.cz}  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: stř 05.05.2021 9:43 
Mecenáš serveru
Mecenáš serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 6.1.2012
Příspěvky: 2413
Bydliště: Řečkovice
Obrázky: 0
(jen abych si to uspořádal, opravte mě, pokud kecám)
U RC vrtulníků, kvůli jednoduchosti a spolehlivosti, se hlavní rotory s konstantním naklopením listů (fixed pitch - FP) používají. I FP vrtulníky naklápí vrtuli/rotor během klonění/klopení.

Příklad je třeba MJX F45, kde jde o jednoduchost.
Pak jsou modely FP vrtulníků, které se hračkami nazvat nedají. Třea PD-100 Black Hornet.

U rotorů se stavitelnými listy (Variable pitch - VP? jo?) jsou žádoucí konstantní otáčky a společnou změnou nastavení listů se řídí pohyb/síly ve změru nahoru dolů. Odtud kolektiv.
U obou systémů (FP, VP) je rozdílný náklon během obrátky jen pokud chci změnu naklopení/naklonění vrtulníku. V dopředném ustáleném letu (ne příliš rychém) má vrtulník všechny listy stejně naklopené. Naklopím vrulník a on už dopředu letí i když je cyklika "stejně" jako při visení. Pokud vrtulník letí trochu rychleji nebo se musí kompenzovtat nějaké ty odpory draku vrtulníku, tak se listy během otáčky jinak nastavovat budou.

Pokud chci vrtulník naklopit (dopředu), tak se jakoby celý vrtulový disk klopí dopředu a tomu odpovídá i natočení listů, tzn (v případě pravotočívé vrtule (Rusko, Francie,..)) list vpravo tlačí rotor nahrou, list vlevo dolů (list vpředu a vzadu, jak píše zdzd, je naklopený stejně) a gyroefektem se "disk" naklopí právě dopředu. Jakmile je naklopeno, tak zase cykliku do neutrálu vrtulník pak letí tam kam působí součet sil tahu rotoru a vrtulky (trochu jako šejdrem) ....

_________________
(šroubovák | kleště | měřák | pájka | drátky | poletuchy | 24ch volantovka | 8ch FlySky FS-T6)


Nahoru
 Profil Soukromé album  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: stř 05.05.2021 9:50 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 11232
Bydliště: Břeclav, CZ
prikrylm píše:
gyroefektem se "disk" naklopí právě dopředu.


Nenaklopí se gyroefektem, ale aerodynamikou listu. Disk rotoru zaujme náklon odpovídající natočení listu.


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: stř 05.05.2021 10:24 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 20.2.2011
Příspěvky: 805
Bydliště: Telč
blesk píše:
Navíc s rostoucí rychlosti letu se mění "úhel" nabíhajícího vzduchu na vrtuli.

Ne "Navíc", ale to je právě ono, proč se používají ty stavitelné listy. Cílem je, aby ten "úhel nabíhajícího vzduchu" byl tak nějak stejný. Při velké dopředné rychlosti se zmenšuje, proto se listy sklopí tak, aby více "braly". A jde spíš o účinnost té vrtule, než motoru (ale bude to určitě tak nějak všechno dohromady). Proto se taky na rc větroně dává vrtule s malým stoupáním (malá rychlost) a na rychlejší modely s větším.

Pro zajímavost (sice to asi nebude uplně o naklopení listů, ale ukazuje to, že ta dopředná rychlost má prostě zásadní vliv): když letí vrtulník rychle dopředu, tak jedna polovina rotoru vyvíjí větší vztlak, než druhá - protože v jedné polovině jdou listy proti "nabíhajícímu" vzduchu, ve druhé jdou naopak od něj. Taky se to musí nějak kompenzovat. Nevím jestli se naklápí celý rotor, nebo existují mechanismy na změnu úhlu jen na jedné polovině rotoru...to by musel napsat nějaký vrtulníkář.

_________________
http://semos333.rajce.idnes.cz/


Naposledy upravil semo dne stř 05.05.2021 10:40, celkově upraveno 1

Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: stř 05.05.2021 10:35 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1476
Bydliště: Brno
zdzd píše:

Nenaklopí se gyroefektem, ale aerodynamikou listu. Disk rotoru zaujme náklon odpovídající natočení listu.

prikrylm to popisuje správně, aerodynamická síla by rotorový disk klonila, díky gyroefektu ho klopí.
viz.

Návod jak vložit video do příspěvku na RCMANIA.cz

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: stř 05.05.2021 10:42 
Mazák
Mazák
Uživatelský avatar

Registrován: 26.5.2013
Příspěvky: 1476
Bydliště: Brno
semo píše:
Ne "Navíc", ale to je právě ono, proč se používají ty stavitelné listy. Cílem je, aby ten "úhel nabíhajícího vzduchu" byl tak nějak stejný. Při velké dopředné rychlosti se zmenšuje, proto se listy sklopí tak, aby více "braly". A jde spíš o účinnost té vrtule, než motoru (ale bude to určitě tak nějak všechno dohromady). Proto se taky na rc větroně dává vrtule s malým stoupáním (malá rychlost) a na rychlejší modely s větším.

Pro zajímavost (sice to asi nebude uplně o naklopení listů, ale ukazuje to, že ta dopředná rychlost má prostě zásadní vliv): když letí vrtulník rychle dopředu, tak jedna polovina rotoru vyvíjí větší vztlak, než druhá - protože v jedné polovině jdou listy proti "nabíhajícímu" vzduchu, ve druhé jdou naopak od něj. Taky se to musí nějak kompenzovat. Nevím jestli se naklápí celý rotor, nebo existují mechanismy na změnu úhlu jen na jedné polovině rotoru...to by musel napsat nějaký vrtulníkář.


Dopředná rychlost se finálně projeví změnou klopení, což koriguje, alespoň za mých časů to tak bylo, pilot rc vrtulníku kolektivním řízením.

_________________
MC-20HOTT,DS-16,X10S,14SG,S-trino MkII,SpeedFire, Extra 102",MiniCorado,LOGO550SE,Goblin570


Nahoru
 Profil  
 
 Předmět příspěvku: Re: Vrtule stavitelné za letu
PříspěvekNapsal: stř 05.05.2021 11:23 
Moderátor serveru
Moderátor serveru
Uživatelský avatar

Registrován: 4.5.2003
Příspěvky: 11232
Bydliště: Břeclav, CZ
BoŠ píše:
prikrylm to popisuje správně, aerodynamická síla by rotorový disk klonila, díky gyroefektu ho klopí.
viz. https://www.youtube.com/watch?v=eTjGTxS ... erEveryDay


Nedívej se na trubku, ale studuj jak to opravdu je...


Přílohy:
TeorieHELIcm01-02.pdf [975.81 KiB]
23 krát
TeorieHELIcm03-04.pdf [422.81 KiB]
12 krát
TeorieHELIcm05-06.pdf [670.04 KiB]
11 krát
TeorieHELIcm07-08.pdf [606.5 KiB]
9 krát
TeorieHELIcm09-11.pdf [673.73 KiB]
16 krát
Nahoru
 Profil  
 
Zobrazit příspěvky za předchozí:  Seřadit podle  
Odeslat nové téma Odpovědět na téma  [ Příspěvků: 40 ]  Přejít na stránku 1, 2, 3  Další

 


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 6 návštevníků


Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru
Nemůžete odpovídat v tomto fóru
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru
Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru

Hledat:
Přejít na:  

 

  Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group  Český překlad – phpBB.cz 

 

NAVRCHOLU.cz