mior píše:Preto v zmysle Nariadenie EÚ 2019/947 a Nariadenie EÚ 2019/945 by mali byť modely RC lietadiel zaradené do triedy C4, kde je udaná iba maximálna hmotnosť, teda tam patria všetky modely od 0 gramov do 25 kg, ktoré nie sú (teda nemusia byť) vybavené vyššie uvedenými technickými prostriedkami!
Nariadenie 945 sa tyka vyrobcov UAS (otazka je ci modelara povazuju za vyrobcu rovnako ako "cinana za pasom")
Článok 1 Predmet úpravy 1.
Týmto nariadením sa stanovujú požiadavky
na projektovanie a výrobu bezpilotných leteckých systémov (ďalej len „UAS“) určených na prevádzku podľa pravidiel a za podmienok vymedzených vo vykonávacom nariadení (EÚ) 2019/947 a modulov na diaľkovú identifikáciu. Takisto sa v ňom vymedzuje typ UAS, ktorého projektovanie, výroba a údržba budú predmetom osvedčovania.
Článok 2 Rozsah pôsobnosti 1.
Kapitola II tohto nariadenia sa vzťahuje na tieto výrobky:
a) UAS určené na prevádzku podľa pravidiel a za podmienok platných pre „otvorenú“ kategóriu prevádzky UAS v zmysle vykonávacieho nariadenia (EÚ) 2019/947,
s výnimkou súkromne vyrobených UAS, a označené identifikačným štítkom triedy podľa častí 1 až 5 prílohy k tomuto nariadeniu, na ktorom sa uvádza, do ktorej z piatich tried UAS uvedených vo vykonávacom nariadení (EÚ) 2019/947 daný UAS patrí;
b) moduly na diaľkovú identifikáciu podľa časti 6 prílohy k tomuto nariadeniu.
T.j. ak si kupim Betu, alebo EasyStara je vecou vyrobcu aby tieto modely deklaroval v jednej z piatich skupin C0-C4,
moj nazor ze vyrobca taky model bude deklarovat ako C4
mior píše:Laco, kde by si teda zaradil takého EasyStara, Betu, bežného akrobata alebo vetroň?
Ak do C2 či C3, tak musíš mať všetky uvedené komponenty a kde ich teraz kúpiš?
Lebo od 15.11.2019 ich musím mať!
Nie, nie je to pravda, pretoze modelarske modely patria do Otvorenej prevadzky - vid clanok 4 a aj clanok 20.
Vykonavacie nariadenie EU 2019/947
Článok 4 „Otvorená“ kategória prevádzky UAS
1.Prevádzka sa klasifikuje ako prevádzka UAS v „otvorenej“ kategórii, len ak sú splnené tieto požiadavky:
a) UAS patrí do jednej z tried stanovených v delegovanom nariadení (EÚ) 2019/945 alebo je súkromne vyrobený alebo spĺňa podmienky vymedzené v článku 20;
b) bezpilotné lietadlo má maximálnu vzletovú hmotnosť menej ako 25 kg;
Dalej je dolezity clanok
Článok 20
Osobitné ustanovenia týkajúce sa používania určitých UAS v „otvorenej“ kategórii
Typy UAS v zmysle rozhodnutia Európskeho parlamentu a Rady č. 768/2008/ES (9), ktoré nie sú v súlade s delegovaným nariadením (EÚ) 2019/945 a
ktoré nie sú súkromne vyrobené,
môžu byť naďalej prevádzkované za týchto podmienok,
ak boli uvedené na trh pred 1. júlom 2022:
a) v prípade podkategórie A1 vymedzenej v časti A prílohy za predpokladu, že bezpilotné lietadlo má maximálnu vzletovú hmotnosť menšiu ako 250 g vrátane užitočného zaťaženia;
b)
v prípade podkategórie A3 vymedzenej v časti A prílohy za predpokladu, že
bezpilotné lietadlo má maximálnu vzletovú hmotnosť menšiu ako 25 kg vrátane paliva a užitočného zaťaženia.
Modelarov sa bude tykat prevadzkovanie v kategorii A3 - (2019/947) - UAS.OPEN.040 Prevádzka UAS v podkategórii A3 (triedy c2-c4).
LENZE - nariadenie VYKONÁVACIE NARIADENIE KOMISIE (EÚ) 2019/947 z 24. mája 2019 o pravidlách a postupoch prevádzky bezpilotných lietadiel zacina platit az od 1.7.2020, takze DU sa "rozhodol" preklenut toto obdobie vlastnym Rozhodnutim, kde si stanovil vlastne pravidla a podmienky.