Autor |
Zpráva |
StanleyT28
|
Napsal: pát 26.08.2011 11:55 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.10.2009 Příspěvky: 993
|
Dnes jsem při průletu s modelem zatáhl podvozek a letadlo zamrzlo, pokračovalo v mírném náklonu směrem dolů. Nereagovalo vůbec na nic, až se roztříštilo o letištní plochu. Když jsem došel s vysílačem k modelu nic nefungovalo, po vypnutí a zapnutí vypínače v letadle začala serva co byla v trupu fungovat. Dávám to sem, jestli někdo nemáte tip, jak se dá odhalit příčina. Baterie jsem nabíjel půl hodiny před letem 5ti čl. NiMh. 2000mAh. Tudíž na pokles napětí bych to netipoval, navíc měl model v této konfiguraci kolem 100 startů bez problémů. Zkoušel jsem různě tlačit na vypínač ale vše fungovalo. Jedná se o stíhačku 1,4 m, 15 ka čtyřtakt, serva HS 422, přijímač AR 6200. Přijímač provozji 3 roky bez nejmenších problémů. Kdybych to rozbil na ruce, vynadal bych si do debilů a neřešil to, ale ta nejistota co se podělalo je nejhorší.
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
coro
|
Napsal: pát 26.08.2011 12:09 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
Je to dôvod prečo si dovolím na Spektrum nadávať - že občas niekto napíše podobnú skúsenosť. Je dosť pravdepodobné že Ti pri zasúvaní podvozku na moment servá stiahli napätie na príjmači alebo doňho poslali nejaký pulz (možno aj po signálnom vodiči?), alebo sa len staticky nabitá časť podvozku dotkla niečoho v trupe a výboj bol dostatočný na "zhodenie" príjmača... Skutočný dôvod nehody ale nie je v príčine, ktorá to spôsobila, pretože "také veci sa proste stávajú", ale vo vlastnosti príjmača že _môže_ takýmto spôsobom zblbnúť a už sa nespamätá (aj keby to trvalo sekundu, ešte by to tak nevadilo). Je to vlastnosť konkrétnych typov príjmačov, pričom niektoré značky majú takých typov viac, iné menej, chcem veriť že niektoré značky také výrobky (príjmače čo mrznú) na trhu nemajú vôbec. Samozrejme, nemôže to mrznúť každých 10 a ani len 50 letov, to by s tým už nikto nelietal. Ale možno každých 200, 500,2000? Princíp je, že sa to môže za určitej zhody náhod stať. AR6200 "je na zozname", ktorý nechtiac a v inej súvislosti zverejnil výrobca, ako príjmač ktorý "môže zmrznúť" Oni tvrdia že preto že DSMX vysielač vyšle niečo nesprávne, a sťahovali tie DSMX vysielače z trhu na servis. Ja tvrdím že to je jedno ako sa "to" čo príjmač zhodí vytvorí a že náhoda to môže vytvoriť hocikedy a proste tie príjmače sú preto nebezpečné. http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... st18569504Sorry všetkým predajcom Spektrum.
|
|
Nahoru |
|
|
HonzaS
|
Napsal: pát 26.08.2011 13:22 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 29.1.2004 Příspěvky: 5848 Bydliště: Týn nad Vltavou Obrázky: 5
Blog: Zobrazit blog (1)
|
už se to pár lidem stalo, podvozek se zasekl, přetížil bec a tomu kleslo napětí. Jestli přestane fungovat dřív přijímač nebo serva je jedno, výsledek je stejný.
_________________ Vertigo 2m, Extra 330SC, Supertrino F3P (54g)+Lantsov 15", RCFactory Extra 330LT, JETI DS16
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: pát 26.08.2011 14:15 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
HonzaS píše: už se to pár lidem stalo, podvozek se zasekl, přetížil bec a tomu kleslo napětí. Jestli přestane fungovat dřív přijímač nebo serva je jedno, výsledek je stejný. Pochopil som to tak že tam mal nabité príjmačovky, konkrétne 5-článok. Nič to navyše nemení na veci že to nezačalo fungovať až dokým to neodpojil a nepripojil znovu - t.j. že to už malo napätie a aj tak nefungovalo. Ten výpadok mohol trvať zlomok sekundy a s normálnym príjmačom zostať nepovšimnutý, prípadne s telemetriou byť povšimnutý jedine podľa pípnutia vysielača. ...Teraz som si prečítal že to boli NiMH, no, hups - mal by sa otestovať odpor (vnútnorný odpor sady ale plus kábliku až po konektor) - v tepla sa im pri nabíjaní ľahko "zlomí vaz". Ak sú ale v poriadku tak by mali skorej prepáliť kábel k takému servu, než by kleslo napätie už na príjmači.
|
|
Nahoru |
|
|
Jameson
|
Napsal: pát 26.08.2011 14:37 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.4.2009 Příspěvky: 1314
|
Niečo podobné mi robil Duplex v jednom lietadle. Bolo to dúchadlo, dosť dlhé a výškovka musela vydržať slušnú silu, ak bolo treba tu rúru trošku dvihnúť. Výsledok bol taký, že som zo dvakrát skoro zahučal - jednoducho v určitom momente (ktorý sa mi nikdy na zemi nepodarilo zreprodukovať) spôsobil vyšší odber prúdu na servo to, že BEC v regulátore nestíhal a prijímač sa zresetoval.
Duplex, našťastie, nemá problém okamžite nabehnúť, takže výpadok bol spravidla zlomok sekundy - zasa pri rozfofrovanom dúchadle, keď sa zresetuje prijímač pri pritiahnutej výškovke, to vie potrápiť.
Prvé riešenie bol kondenzátor v prijímači - výrazne to pomohlo, no napriek tomu sa mi párkrát stalo, že som cítil, ako to sebou šklblo (na rozdiel od tých dvoch letov "pred kondenzátorom" som neskončil pri núdzovom pristátí). Tak som BEC v regulátore odpojil úplne, strčil tam klasický BEC sám o sebe a odvtedy žiaden problém.
Len dodám, že pri lietaní na 40MHz mi to neurobilo nikdy - tož, 2,4GHz prijímače sú na napájanie háklivejšie.
Ešte pre úplnosť iné lietadlo mi v zákrutách na telemetrii začalo hvízdať nedostatnočné napájanie z prijímačoviek. Rýchlo som pristál a zistil som, že servá v tých zákrutách spôsobia, že ich páky sa oprú o krytku serva. Výsledkom bol výrazný nárast prúdu do serva a pokles napätia na prijímačovkách. Nemať telemetriu, tak to môže skončiť dosť zle...
Takže servá sú potvory a naozaj sa treba dobre presvedčiť, či nemôžu spôsobiť výpadok prijímača - duplex to pocítil, no rozchodil, no očividne Spektrum nemá vždy to šťastie...
_________________ Take my love, take my land, take me where I cannot stand
I don't care, I'm still free, you can't take the sky from me...
|
|
Nahoru |
|
|
bitovod
|
Napsal: pát 26.08.2011 14:49 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 23.3.2010 Příspěvky: 1457 Bydliště: Praha 9, Horní Počernice
|
Ono se to možná stávalo i na FM přijímačích, ale jednak tam těch drobných cukatur bylo asi o něco víc, druhak restart FM přijímače po poklesu napětí je prakticky okamžitý, narozdíl od 2.4, kdy procesor i u těch rychlejších systémů přece jen nějaký čas na naběhnutí a plnou funkčnost potřebuje. Mám tedy za to, že tady byl stejný problém i v době FM, jen nebyl tak čitelný.
Na restart přijímače (Assan, vymrzlé staré pohonné baterky v zimě, při ostrém přitažení s přidáním plynu pád napětí a restart) jsem taky letadlo zrušil, Assanu to trvá snad tři vteřiny - a to už jsem byl v kolmém letu jen pád metrů nad zemí.
_________________ Startuji čím dál častěji, ale počet přistání, po kterých se letadlo nedá odnést v jedné igelitce, se i nadále limitně blíží nule...
|
|
Nahoru |
|
|
StanleyT28
|
Napsal: pát 26.08.2011 16:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.10.2009 Příspěvky: 993
|
HonzaS píše: už se to pár lidem stalo, podvozek se zasekl, přetížil bec a tomu kleslo napětí. Jestli přestane fungovat dřív přijímač nebo serva je jedno, výsledek je stejný. To jsem kontroloval jako první hned po pádu, obě nohy byly přesně ve svých šachtách a nikde se nepřidrhly. Navíc před každým startem zkusím podvozek na zemi zavřít a poslouchám, jestli nebzučí servo. Také je to důvod, proč podvozek zavírám v průletu tak tři metry vysoko a pár metrů od sebe, abych se přesvědčil, že zapadne jak má. Tady bych problém neviděl. Za další podvozkové servo bylo v tu chvíli jediné, které mělo odběr, na ostatní kniply jsem nešahal. Dělám to tak vždy. Ještě mě napadlo, že po pádu přijímač nesvítil ani neblikal. Aby to nakonec nebylo způsobené vypínačem, nebo je to normální, že po zamrznutí přijímač nesvítí? Pochopitelně jsem to doma mnohokrát zkoušel a všechno zase chodí jak má. Žádné servo není spálené, nikde ani náznak nějakého zkratu, ap. Asi se to úplně neobjasní.
Naposledy upravil StanleyT28 dne pát 26.08.2011 16:24, celkově upraveno 1
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: pát 26.08.2011 16:23 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
Vypínač je podozrivý vždy, keď je použitý. Ale že by sa vypol a zostal vypnutý, to by sa zopakovalo aj keď teraz skúsiš po ňom poklepať.. a prečo zrovna pri zatváraní podvozku? Nedá sa to vylúčiť ale nemyslím si že sa vypol a zostal vypnutý.. Ledaže by pri rane, keď som pred rokmi posledný krát letel s vypínačom na modeli, vypol sa mi pri pristátí (normálnom pristátí, a bol zboku, ale bola tvrdá zem a bez podvozku), odvtedy som s vypínačom neletel Skorej mohol jeho odpor napomôcť problému.
|
|
Nahoru |
|
|
StanleyT28
|
Napsal: pát 26.08.2011 16:30 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.10.2009 Příspěvky: 993
|
> Coro: Asi budu souhlasit s tím, co jsi napsal výše. Prostě nějaká shoda okolností, při které se přijímač kousnul. Možná už má i dost nalítáno, i když jsem ho měl vždycky upevněný na molitanu přes gumičky, takže byl velmi dobře chráněný před vibracemi od motoru. Nechám ho asi do malých letadel a koupím jiný. Máte nějaký tip na ty "spolehlivější" přijímače Spektrum?
|
|
Nahoru |
|
|
Milan Nes
|
Napsal: sob 27.08.2011 13:42 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.1.2009 Příspěvky: 5761 Bydliště: Praha Obrázky: 38
|
bitovod píše: Ono se to možná stávalo i na FM přijímačích, ale jednak tam těch drobných cukatur bylo asi o něco víc, druhak restart FM přijímače po poklesu napětí je prakticky okamžitý, narozdíl od 2.4, kdy procesor i u těch rychlejších systémů přece jen nějaký čas na naběhnutí a plnou funkčnost potřebuje. Mám tedy za to, že tady byl stejný problém i v době FM, jen nebyl tak čitelný.
Na restart přijímače (Assan, vymrzlé staré pohonné baterky v zimě, při ostrém přitažení s přidáním plynu pád napětí a restart) jsem taky letadlo zrušil, Assanu to trvá snad tři vteřiny - a to už jsem byl v kolmém letu jen pád metrů nad zemí. njn to byla jedina nevyhoda assanu ale defakto sem na to videl padnout akorat jednou na kombatu kdy nekdo hodil kombata a mel vyplou vysilacku, zapnul ji a uz bylo pozde, ja udelal podobnou debilitu s Fasstem, testoval sem fail safe na akrobatovi a blbec sem si ho nechyt a mel sem tam Full plyn, jesteze to byl fasst tak sem rychle zapnul a chytlo se to prakticky ihned
_________________ SOVA is YouR CO-pilot Cesta je mým cílem .......
KLM RC Sovy // KPM Model Kit Kladno
|
|
Nahoru |
|
|
Milan Nes
|
Napsal: sob 27.08.2011 13:43 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.1.2009 Příspěvky: 5761 Bydliště: Praha Obrázky: 38
|
StanleyT28 píše: > Coro: Asi budu souhlasit s tím, co jsi napsal výše. Prostě nějaká shoda okolností, při které se přijímač kousnul. Možná už má i dost nalítáno, i když jsem ho měl vždycky upevněný na molitanu přes gumičky, takže byl velmi dobře chráněný před vibracemi od motoru. Nechám ho asi do malých letadel a koupím jiný. Máte nějaký tip na ty "spolehlivější" přijímače Spektrum? a na tohle nepomoh by jen dát tam kondík s přiměřenou kapacitou ? jak dodávali třeba i k assanu ?
_________________ SOVA is YouR CO-pilot Cesta je mým cílem .......
KLM RC Sovy // KPM Model Kit Kladno
|
|
Nahoru |
|
|
JMalik
|
Napsal: sob 27.08.2011 16:19 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 13.11.2008 Příspěvky: 16558
|
Můžeš vyměnit přijímač, můžeš použít i jiný systém než Spektrum..... Začal bych ale tím, že bych dal každopádně pryč NiMh aku a nepoužíval vypínač v zapojení kdy sepnutím kontaktů vypínače je zapnutý obvod přijímače a serv.
_________________ Pokud cokoliv v této diskusi hodnotím, nebo se k něčemu vyjadřuji, je to jen má domněnka
|
|
Nahoru |
|
|
StanleyT28
|
Napsal: sob 27.08.2011 18:47 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 1.10.2009 Příspěvky: 993
|
JMalik píše: Můžeš vyměnit přijímač, můžeš použít i jiný systém než Spektrum..... Začal bych ale tím, že bych dal každopádně pryč NiMh aku a nepoužíval vypínač v zapojení kdy sepnutím kontaktů vypínače je zapnutý obvod přijímače a serv. No přijímač se mi úplně zrušit nechce, přendám ho do malého letadla a budu ho zkoušet a měnit systém se mi opravdu nehodí. Teď samozřejmě maká všechno jak má . Ty NiMh bych vyhodit mohl, ale co kloudného tam dát? NiCd jsem dlouho nikde v packu neviděl a sám se do toho pouštět nechci, to neumím. Li -pol a bec se mi tam dávat taky nechce. Nechci se těch NiMh zastávat, ale je mi divné, že by takhle selhaly 30 sekund po startu, po plném nabití půl hodiny před tím a v době zatahování jsem model neřídil, takže ten podvozek byl jediný, který zrovna pracoval a navíc před mýma očima hladce vklouznul do šachet, takže zvýšený odběr kvůli zaseknutí a zvýšenému odběru mi na to také nesedí. Je to samozřejmě možné, ale.................jsou tam nějaká ale. S vypínačem souhlasím. Sice jsem ho rozdělal a všechno zdá se bylo v pořádku, ale stejně zkončil v popelnici. Byl to ten větší Profi. Teď mě ještě napadla jedna věc, četl jsem o 2,4 gHz, že při vysokých teplotách, cca kolem 60 ti stupňů mohou vypadnout. V horku co bylo včera + přeprava autem + tok proudu přijímačem = mohlo by to toto způsobit?
|
|
Nahoru |
|
|
coro
|
Napsal: sob 27.08.2011 19:34 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 9.5.2006 Příspěvky: 9047 Bydliště: Bratislava dnv SK
|
Kondík by pomohol v prípade momentálneho (zlomok sekundy) poklesu napätia, nie je to zlá vec. Nedá sa tvrdiť že to bol určite taký pokles, ale určitá pravdepodobnosť tam je.
Mal by si zmerať odpor príjmačoviek. Nie ohmmetrom, to sa nedá (zhorel by asi), ale zmerať napätie napríklad keď na ne zavesíš 12V 20W žiarovku (odber veľmi približne cca 1A z 5V). Ak pokles bude príliš hlboký, tak by to znamenalo že NiMH už zostarli a zvýšili svoj odpor (alebo sa prehriali pri nabíjaní hoci aj preto že bolo strašne teplo...) a problém sa objavil len preto. Skús to zmerať, len pre informáciu. Niektoré nabíjače ten odpor nabíjanej sady, alebo aspoň pri vybíjaní, píšu na displej.. To je aj s káblami ale veď tie sú aj v modeli. A veľmi často sú baterky v poriadku ale je problém len v kábliku medzi baterkami a príjmačom, a hlavne ak je tam vypínač tak aj v ňom.
A123 LiFe baterky, originál od A123 Systems, hlavne 2300mAh (ešte existujú menšie 1100mAh ale nie až tak nezničiteľné), 2s čiže 6,6V, mnohí používajú priamo ako náhradi 5-článku NiXX. Je to o pol volta viac napätia takže určité riziko preťaženia serv tam je, ale veľký rozdiel to nie je (oproti 5-článku!). Dá sa povedať že na dostatočne hrubom kábliku sa taký zdroj nedá zhodiť, podržia prúd ktorým sa dá naštartovať auto bez toho aby napätie na príjmači príliš kleslo.. a vekom klesá kapacita ale nestúpa ich odpor. Poznámka o tenkých káblikoch, konektoroch a vypínači ale samozrejme platí aj pre ne.
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: sumpi a 29 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|