Autor |
Zpráva |
petrct
|
Napsal: sob 25.08.2012 13:12 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.10.2007 Příspěvky: 2788 Bydliště: Český Těšín
|
Poradte jakým zoúsobem nejlépe natrénovat autorotaci a nerozbýt heli
_________________ Chase360 SniperII LA 700 Agile 7,2 Rytmus Max http://petrct.rajce.idnes.cz/ http://www.helitesin.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Howking
|
Napsal: sob 25.08.2012 13:18 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 29.10.2010 Příspěvky: 5360 Bydliště: Ostrava Obrázky: 9
Blog: Zobrazit blog (5)
|
petrct píše: Poraďte jakým způsobem nejlépe natrénovat autorotaci a nerozb ít heli - natrénovat pořádně v simu a pak to prostě zkusit. Venku si můžeš jen ověřit při jakých otáčkách to ještě visí. Tedy zavisíš 10 cm nad zemí a pak vypneš motor a sále se snažíš udržet výšku do poslední chvíle přidáváním kolektivu. Pak už jen při autorotaci musíš myslet na to, že potřebuješ ty otáčky trochu vyšší, aby to nejen viselo, ale i brzdilo. Další velká pomoc pro mě byla, že když jsem sestupoval z výšky a ozval se takový ten prdící zvuk listů, věděl jsem, že je všechno v pořádku. Taky mi hodně pomohlo, že jsem to trénoval s prodlouženým protosem - ten už je autorotace schopný a navíc jeho super pružný podvozek dovolí beztrestný pád i z metru
_________________ Blade400>T-Rex500>T-Rex250>Protos>T-Rex700E>LA700>RaptorE720 youtube.com/heyingosl
|
|
Nahoru |
|
|
OPR
|
Napsal: sob 25.08.2012 14:31 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
petrct píše: Poradte jakým zoúsobem nejlépe natrénovat autorotaci a nerozbýt heli Od kud jseš? Něco by jsme pokecali, řekl bych Ti jak se na to prakticky připravit.
|
|
Nahoru |
|
|
petrct
|
Napsal: sob 25.08.2012 14:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.10.2007 Příspěvky: 2788 Bydliště: Český Těšín
|
no ja jsem z českého těšína, na simu to tak z 80% dávám ale v reálu na to nemám odvahu a občas by se to hodilo pro záchranu heliny jako kdzž naposled mi v tic tocu vypnul regl a ja šel. nic moc nebylo vcelku jsem z tím bojoval ale sánky a listy pošly
_________________ Chase360 SniperII LA 700 Agile 7,2 Rytmus Max http://petrct.rajce.idnes.cz/ http://www.helitesin.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: sob 25.08.2012 15:10 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Pokusim se nastinit par bodu 1. nacvicit vypnuti motoru ve visu tak metr nad zemi, sice se nenaucis autorotaci, ale osahas si jak se heli chova, zvyknes si na to nemit motor a muset pristat napoprve. 2. vyzkouset si postup autorotace s bezicim motorem, poznas jak a pod jakym uhlem budes priblizne klesat. 3. kdyz uz se odhodlas, vystoupat do vysky, dat minusovy kolektiv (ne moc !) a pak teprve vypnout motor, usetris si tak energii. 4. nesestupovat kolmo k zemi, ale nechat si dopredny pohyb. Proto nacvik 2.bodu 5. protivitr je kamarad 6. dat si pozor pri brzdeni nad zemi, aby jsi si neskrtl vrtulkou. Idealni si nad zemi otocit cumak o 180 stupnu. Proti smeru hodin, zase setris energii. 7. pokud se hodne bojis, da se to natrenovat docela dobre s tim, ze motor nevypnes, ale nechas si hodne male otacky. To ti pomuze, kdyz by jsi to moc prebrzdil. No to je teorie. V praxi je to jen o mozku a strachovych bunkach.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
OPR
|
Napsal: sob 25.08.2012 15:16 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
No, se simulátorm bych to moc nespodobňoval. Tam ta autorotace je moc simulátorová. Pokud jsi to v reálu ještě nezkusil tak. Vždy si létej z prava do leva nebo opačně, co Ti víc vyhovuje a kde si seš víc jistej. Taky je důležitý abys letěl proti větu.Pak takhle bokem k sobě vyleť od sebe do víšky 20-35m, jde o to jakou máš heli. V téhle výšce se otoč k sobě čumákem (hlídej aby to bylo proti větru) a potlač cykliku a nech vrtulník s čumákem lehce dolů se rozletět až skoro na pádovou rychklost. Ta pádová rychlost musí být vždy větší než dopředná. Opačně budeš chytat špatný návyky. A při tom si všímej toho jak reagujeou otáčky rotoru na různou polohu kolektivu. Odpozoruj si, kdy listy roztáčíš, kdy držíš otáčky, a kdy rotor brzdíš. Tohle všecko ale dělej na začátek s motoerem a na nějaké nižší otáčky (líp se ti bude rozeznávat jak seš na tom s otáčkama) Tohle udělej toooolikrát, dokud nezačneš mít odhad, kde heli po začnutí klesání skončí. Jde o to, abys sis neodletěl někam do pryč, daleko od sebe. Dobrý je když heli sedá od Tebe tak max do 10-15m. Dál už je to horší na řízení. Pak začni dělat to samé jen zkušebně začni před zavisením podrovnávat a srovnávat heli jako kdybys chtěl už sednout. Ale všechno ještě pod motorem. Jde o to, že potřebuješ zjistit, kolik potřebuješ na srovnání vrtulníku prostoru. Když letiš rychle dopředu, vydojíš rotor jen zabržděním a na nějaké korigované sednutí toho moc nezbude. Dál nesmíš autorotovat bez dopředné rychlosti. Ne že by to nešlo, ale na začátek to není nic co by Ti usnadnilo výuku. Tu dopřednou rychlost si taky dobře vyzoušíš a začneš odhadovat při těhlech nanečisto autorotacích.
Takhle jsem se to učil já, jestli je to dobře nevím.
|
|
Nahoru |
|
|
OPR
|
Napsal: sob 25.08.2012 15:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
Ještě jedna věc. Nemalej vliv na úspěch má hmotnost listů. Lehké listy jsou problém. TB Solid a podobný věci na začátek nedoporučuju. Nejlépe se mi roztáčelo s radixama FBL jde o to, že ty listy mají "něco jiank" oproti ostatním, a tak dobře se s žádnejma jinejma mne neautorotovalo.
|
|
Nahoru |
|
|
baui
|
Napsal: sob 25.08.2012 16:42 |
|
Helimaniacs Brno
|
|
|
Registrován: 10.11.2010 Příspěvky: 4631 Bydliště: Brno, CZ
Blog: Zobrazit blog (4)
|
Vše co píše pkotatko a jako bonus k tomu je super na throttle hold nastavit otáčky, na které helina tak tak visí. Tzn. opravdu se jen stěží odlepí od země. Zabití motoru si hoď provizorně na jinou páčku nebo po tom přepni do normálu s nulovými otáčkami, to je na tobě. Na takových otáčkách se dá bez problémů nacvičit přiblížení a zavisení půl metříku nad zemí. Na simu si nastav podstatně menší setrvačnost listů v menu hlavního rotoru.
Já to trénuju bez větších problémů s prodlouženým miniprotosem na SAB 350mm listí, taky to jde. Na simu jsem pod plynem nepřistál dobré dva roky, což asi dost pomáhá.
_________________ Tom
|
|
Nahoru |
|
|
DaveLister
|
Napsal: ned 26.08.2012 0:44 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 12.9.2009 Příspěvky: 1156 Bydliště: Kadaň/Praha
|
petrct píše: no ja jsem z českého těšína, na simu to tak z 80% dávám ale v reálu na to nemám odvahu a občas by se to hodilo pro záchranu heliny jako kdzž naposled mi v tic tocu vypnul regl a ja šel. nic moc nebylo vcelku jsem z tím bojoval ale sánky a listy pošly Zacal bych tim, ze to na simu nacvicis na 100%, to znamena tak aby ti vysel kazdy pokus pokud nebudes delat kraviny.. V realu bude uspesnost jeste mensi nez na simu Pokud to budes cvicit se sedmikilem, tak bych se osobne na prvni pokusy vykaslal na doprednou rychlost a proste to nechal padat rovnou dolu. Sice to neni ono, ale sedmikilo v klidu zautorotuje i tak a je tam mensi sance rozbiti kvuli treba nedobrzdeni dopredne rychlosti nebo klesani pod moc velkym naklonem dopredu.
_________________ Synergy E7 | Gaui NX4 | Trex 450 PRO 6s | Futaba T14SG
|
|
Nahoru |
|
|
petrct
|
Napsal: ned 26.08.2012 9:34 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 26.10.2007 Příspěvky: 2788 Bydliště: Český Těšín
|
Dik všem za inspiraci napsali jste spousta věci které jsem neznal. Z tim běžícím motorem mne to docela zaujato. Dik všem
_________________ Chase360 SniperII LA 700 Agile 7,2 Rytmus Max http://petrct.rajce.idnes.cz/ http://www.helitesin.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
Troll
|
Napsal: pon 27.08.2012 13:24 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 3.5.2008 Příspěvky: 2997 Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
|
DaveLister píše: Pokud to budes cvicit se sedmikilem, tak bych se osobne na prvni pokusy vykaslal na doprednou rychlost a proste to nechal padat rovnou dolu. .... S tímto bych si dovolil nesouhlasit. Autorotace z visu je obtížnější jako z dopředného letu, v kolmém klesání to obvykle neklesá kolmo , většinou to i někam bočí,klesá to relativně rychle a nad zemí je jenom jeden pokus jak to rychle umravnit . Je vyšší pravděpodobnost, že to pilot položí na bok. Při dopředném letu se i to bočení ,pokud tam nějaké zůstane, rozloží a nelehne to na bok. Vrtulník má na podvozku nejmenší stabilitu do stran, převrátit ho dopředu anebo dozadu je mnohem obtížnejší jak položit na bok.Není ani nutno vybrzdit vrtulník úplně do nulové rychlosti pokud se to nepovede, klidne to sklouzne po lyžích. Určitě to chce na nácvikypro začátek kvalitní povrch a dost místa, povrch nesmí být hrbatý. Já se to učil velmi podobně jako pkotatko. Jenom jsem si na podvozek dal jednu příčnou tyčku jako zábranu proti převrácení na bok. A ty jakoby autorotace s motorem považuji za velice důležité z toho důvodu, že se pilot naučí rozpočet.Taky jsem to tak dělal. Je nezbytné sedat někam poblíž pilota , jinak to hrozí převrácením. A nakonec, není to vůbec nic nějak výrazně obtíženého, chce to jenom odvahu zkusit tu první , pak už to jde samo
|
|
Nahoru |
|
|
OPR
|
Napsal: pon 27.08.2012 14:05 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 20.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
Vím že se to někomu může zdát jako holý nesmysl, ale třeba takové Ricco/ Maxir autorotuje překvapivě pěkně. Vím, že se všeobecně tvrdí že cokoliv menšího pro autorotaci jak 450 je hloupost, ale ona hloupost je to i s heli 425mm listem. (přechod do autorotace s riccem je ve výšce 15- 25m (pro šťoury)) Ano, nemá to ovládanou směrovku, vrtulka v autorotaci není hnanná, ale to zas tak nevadí. Když letím z prava do leva pod lehkým úhlem od sebe a "vypnu to" ....... je to bez problémů. A pokud se něco stane, škody jsou minimální, nebo vůbec žádné. ( kdo nevěří ať to zkusí ) PS: jen to chce plastové listy. S lehčíma uhlíkama / laminátama je to víc kumšt. Ale jde to také. Neříkám, že je to vhodnej stroj pro tréning autorotací, ale umí to také, a dokonce lépe, než by se mohlo zdát.
|
|
Nahoru |
|
|
error414
|
Napsal: sob 01.09.2012 12:29 |
|
Helimaniacs Brno
|
|
|
Registrován: 31.3.2010 Příspěvky: 2524 Bydliště: Brno Obrázky: 0
|
OPR píše: Vím že se to někomu může zdát jako holý nesmysl, ale třeba takové Ricco/ Maxir autorotuje překvapivě pěkně. Vím, že se všeobecně tvrdí že cokoliv menšího pro autorotaci jak 450 je hloupost, ale ona hloupost je to i s heli 425mm listem. (přechod do autorotace s riccem je ve výšce 15- 25m (pro šťoury)) Ano, nemá to ovládanou směrovku, vrtulka v autorotaci není hnanná, ale to zas tak nevadí. Když letím z prava do leva pod lehkým úhlem od sebe a "vypnu to" ....... je to bez problémů. A pokud se něco stane, škody jsou minimální, nebo vůbec žádné. ( kdo nevěří ať to zkusí ) PS: jen to chce plastové listy. S lehčíma uhlíkama / laminátama je to víc kumšt. Ale jde to také. Neříkám, že je to vhodnej stroj pro tréning autorotací, ale umí to také, a dokonce lépe, než by se mohlo zdát. ja bych te jen doupravil, ricco autorotuje nejlip z helin co sem vyzkousel (l600, l10, minititan), je neskutecne jak plachti. Pouzivam listy od ms compositu. Ja se ucil autorotaci s l10 tak ze sem vylitl takdo 15m a proste to cvakl, na simu uz sem to mel nadrceno. (edit: aby to nevyznelo tak ze se vychloubam tak na konte mam preseklou trubku dvakrat, a nekolikrat polozeno na bok, ale to odnesou jen tahla.) Jinak vypnuta vrtulka pri autorotaci je peklo, je to ohodne tezsi nez s hnanou vrtulkou , viz http://youtu.be/wHSeLI-BBvw?t=22s , na prevraceni jak delane
_________________ Logo 600 + spirit
|
|
Nahoru |
|
|
dagx
|
Napsal: ned 02.09.2012 21:27 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2008 Příspěvky: 1959 Bydliště: Kralupy n.vlt Obrázky: 0
|
Nemáš video autorotace s RICCEM?Já zatím jen vypínám motor metr nad zemí ale energie je tam jen na pár vteřin.Listy máš tyhle? http://www.mscomposit.com/rotorove-list ... ml?lang=cz jiné v téhle velikosti nevidím.14gramů.Uhlíkové LA mají12gramů.SAB 17gramů.Ty na to budou asi nejlepší.Tak já to teda zkusím
_________________ https://www.youtube.com/user/dagxcz/videos http://dagx.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 8 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|