Autor |
Zpráva |
kolaCZek
|
Napsal: úte 12.08.2014 13:17 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 6.1.2012 Příspěvky: 1417 Bydliště: Bořanovice
|
OPR: No co, tak s tim seknes... Nic prijemnyho, ale patri to k tomu.
_________________ SuperZoom 4D, Blade mCP X BL, SAB Goblin 500 @ Spirit Spektrum DX8, PhoenixRC
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Maykee
|
Napsal: sob 13.09.2014 22:28 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 11.1.2012 Příspěvky: 1
|
Zdravim vsetkych vrtulnikarov Som tu sice novy, ale ak mi to dovolite, chcel by som na tuto temu autorotacie dodat zopar svojich postrehov a skusenosti, hlavne teda z realneho lietania, pretoze vdaka nemu a vdaka uzasnym instruktorom, s ktorymi som mal tu cest lietat, som pochopil ako nato... Nelietam tak casto s RC heli (mam Trex 600 ESP), ako s realnou heli, lietam na Robinsone R44 zatial mam sice len 157 hodin ale presne ako niekto na zaciatku spominal, mal by sa tento letovy rezim rovnako ucit na RC, ako sa uci na "velkych masinach", ide predsa minimalne o zachranu svojej heli v pripade nudze. A tak by som chcel porozpravat ako to chodi u zakladneho vycviku na realnej masinke, autorotacia ma 2 zakladne rezimy - 1. z visu, kedy clovek vyuzije energiu rotujucich listov a ich zotrvacnosti a masina dosadne na zem kolmo, klasika, z malej vysky, a 2. - autorotacia v doprednom lete, ta je bezpecnejsia pretoze clovek dokaze vyuzit doprednu rychlost a premenit ju na otacky, ktore mohli neskorou reakciou pilota na znizenie kolektivu poklesnut, v praxi to znamena ze ked vrtulniku vysadi motor, dokaze pilot obnovit pokles otacok tym, ze okamzite povoli kolektiv na minimum (u velkych masin na cca +1 az 4° v zavislosti na type) a pritiahne cykliku a zvysy naklon, tym sa obnovia otacky, ale treba hned po obnoveni otacok povolit cykliku aby nepadla rychlost, pretoze rychlost je potrebna pri dosadani, ked clovek vyuzije doprednu rychlost a opat natiahnutim masiny zmeni doprednu rychlost na otacky, potom uz len staci zrovnat masinu a dosadnut. Tož k zakladom, ked sme sa ucili autorotovat z visu, tak vzdy bud z 2m vysky, alebo z vysky vacsej ako je 150m nad terenom, pretoze z velkej vysky clovek potrebuje prejst do dopredneho letu (tzv sikmeho obtekania rotora), aby mal moznost vcas obnovit otacky v pripade poklesu. A u modelov je to rovnake, len vsetky tie manevre prebiehaju ovela rychlejsie ako u velkych masin, kedze RC vrulniky maju velmi malu vahu a rozmery, pricom vyssie otacky rotora a tym padom viacej uchovanej energie, samozrejme, velku ulohu hraju listy, symetricke autorotuju lepsie ako polosymetricke a cim tazsie listy, tym lepsie drzia otacky... S Rex-om 600 sa mi oplatilo mat kolektiv nastaveny na -1.5° az +12°, ked som dal viacej zaporneho kolektivu nedrzali mi otacky, lebo cim vacsi uhol nabehu - nezalezi ci kladny alebo zaporny uhol, tym vacsi odpor list kladie vzduchu a tym padom padaju otacky, ale s tymto nastavenim som bezproblemovo pristal z roznej polohy, len jedina zaludnost je v tej reakcii kolektivu, pretoze ked vrtulniku padnu otacky pod urcitu hranicu, tak sa tazko obnovuju a o to tvrdsie je pristatie. Spociatku som tiez mal bobky, ci to neroztrepem, ale najskor som si nacvicil autorotaciu z visu a potom som sa odvazil vstupit do autorotacie z vacsej a vacsej vysky, pricom som vzdy lietal tak ako som sa ucil na velkej masinke respektive snazil som sa dodrziavat tie zakladne pravidla tohoto letoveho rezimu a slo to v pohode . preto ked clovek pochopi zakladny princip tohoto rezimu a pochopi ako ho zvladnut, a prekona svoj strach, tak to musi zvladnut, zakladne pravidlo je udrzat otacky nosneho rotora... mam aj nejake to videjko ako dopadla moja autorotacia, tak ak bude dakdo chciet tak mozem uploadnut snad to nepisem ako debil, vysvetlovanie nieje moja silna stranka
|
|
Nahoru |
|
|
OPR
|
Napsal: pon 15.09.2014 14:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
Maykee píše: ........ samozrejme, velku ulohu hraju listy, symetricke autorotuju lepsie ako polosymetricke a cim tazsie listy, tym lepsie drzia otacky... Nemyslel jsi náhodou opak? S tou váhou máš samozřejmě pravdu, čím těžší list je, tím to nastřádá víc energie kterou pak člověk může využít. Ale polosymetrické listy naopak v autorotaci podávají daleko lepší výkon, než listy s profilem symetrickym. Je tam jedna věc, a to ta, že se symetrikou, se jakoby lépe manévruje, ale otáčky rozhodně lépe držejí právě listy polosymetrické. Maykee píše: . v praxi to znamena ze ked vrtulniku vysadi motor, dokaze pilot obnovit pokles otacok tym, ze okamzite povoli kolektiv na minimum (u velkych masin na cca +1 az 4° v zavislosti na type) a pritiahne cykliku a zvysy naklon, tym sa obnovia otacky, ale treba hned po obnoveni otacok povolit cykliku aby nepadla rychlost, pretoze rychlost je potrebna pri dosadani, ked clovek vyuzije doprednu rychlost a opat natiahnutim masiny zmeni doprednu rychlost na otacky, potom uz len staci zrovnat masinu a dosadnut. ......... Vy s velkou mašinou tady máte jednu odlišnost, která je pro Vás výhodou. A to tu, že můžete přistávat ještě s dopřednou rychlostí se skluzem po povrchu. Skluz u RC heliny v mnoha případech znamená škobrtnutí a následnou kraksnu. Takže naopak tady doporučuju nenásledovat veliký vzor, ale při podrovnání mašinu co nejvíc vybrzdit na dopředné rychlosti a přistávat z visu. Jistý odlišnosti tam přecejenom jsou, byť fyzika stejná.
|
|
Nahoru |
|
|
Troll
|
Napsal: ned 21.09.2014 7:52 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 4.5.2008 Příspěvky: 2997 Bydliště: Prostějov
Blog: Zobrazit blog (1)
|
Dopředná rychlost při přistání u velkého vrtulníku není výhodou, ale právě naopak. Skutečná ART nebude na letiště, ale někam do bordelu, a tam se ližiny krásně zaseknou ( třeba do oranice, nebo do drnu či pařezu), zastaví se a trup pokračuje setrvačností v cestě dál. Nebo to pilot nezvládne dokonale, ( což je hned) a trošku se mu to natočí bokem . Čili následuje totální destrukce. Ty dojezdy se dělají jenom proto, že je to tak mnohem snažší a proto pro nácviky bezpečnější. Jinak taky platí čím menší rychlost při dotyku se zemí, tím líp.
|
|
Nahoru |
|
|
OPR
|
Napsal: úte 23.09.2014 8:59 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 21.7.2010 Příspěvky: 5680 Bydliště: Kamenice - Praha východ Obrázky: 1
Blog: Zobrazit blog (2)
|
No jooo, ale to víš Ty ..... tohle mne už nedochází. Každopádně díky že jsi napsal, aspoň je vidět jak krásně videa zkreslujou ... páč právě všechny (skoro všechny) jsou s ukázkovou autorotací buď na pažit vedle asfaltové plochy letiště, nevo přímo na asfalt. A ono šlo "pouze" o jedno základní Murphyho pravidlo .... o tom jak se něco vyse*e v tu nejnevhodnější dobu.
|
|
Nahoru |
|
|
dagx
|
Napsal: pát 16.01.2015 18:48 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 22.2.2008 Příspěvky: 1959 Bydliště: Kralupy n.vlt Obrázky: 0
|
Zajímavý autorotační video.Nechápu,že to po přehození na záda otočil vrtulkou proti větru a chvíli tam držel. https://www.youtube.com/watch?v=5sdv_eA9Q_I
_________________ https://www.youtube.com/user/dagxcz/videos http://dagx.rajce.idnes.cz/
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: pát 16.01.2015 23:08 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Proste svahove letani s helinou. Kdyz je dostatecny vitr.... On to zkousi a v autorotaci to drzi uz v case 1:36 a pak jeste nekolikrat.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
Fenius
|
Napsal: úte 27.01.2015 1:21 |
|
Mazák
|
|
|
Registrován: 5.1.2010 Příspěvky: 1177 Bydliště: Praha Obrázky: 0
|
Maykee píše: S Rex-om 600 sa mi oplatilo mat kolektiv nastaveny na -1.5° az +12°, ked som dal viacej zaporneho kolektivu nedrzali mi otacky, lebo cim vacsi uhol nabehu - nezalezi ci kladny alebo zaporny uhol, tym vacsi odpor list kladie vzduchu a tym padom padaju otacky, Ako je to s tým negatívnym kolektívom? Keď idem na overspeed tak dávam uhol väčší (teda si to myslím, ale uhol robí aj cyklika) Odpor je väčší - neviem, záleží na obtekaní, ale zas mám vyššiu kinetickú energiu, ktorú môžem nad zemou premeniť na nejaký ten akrobatický prvok. Alebo?
|
|
Nahoru |
|
|
habe
|
Napsal: čtv 26.02.2015 13:09 |
|
Nováček serveru
|
|
Registrován: 15.2.2013 Příspěvky: 43 Bydliště: Prostějov
|
petrct píše: Pokud lítáš governor a da se to v podstatě bez rozdílu alikovat i na křivky bo dřív jsem govik nemněl a plyn a křivky tak praktikuji už dlouho. Norm Tr 1 2 3 4 5 0 50 50 50 50% Kolektiv -100 0 +100 -11 0 +11st Idl 1 Tr 60 60 60 60 60% Kolektiv -100 0 +100 -11 0 +11 st Zdarec, Taky jsem měl stejné nastavení kolektivu pro Nomal i Idl 1 a pouze o trochu nižší otáčky pro Normal jako kolega petrct ale přehodnotil jsem to a takovéto nastavení NEDOPORUČUJU. Důvod: Člověk je tvor omylný a stačí trochu nepozornosti a nesoustředěnosti při zapnutí letového režimu a může to skončit havárií jako u mě, kdy jsem během cca 2 měsíců 2x nedobrovolně autorotoval, když jsem si při tictocu neúmyslně vypnul motor. Prostě jsem si chtěl rychle zalítat za barákem, místo Idle 1 jsem tam nechal z nepozornosti Normal a začal lítat akrobacii. Jak jsem se soustředil na obraty tak jsem si neuvědomil, že mám o trochu nižší otáčky, při normálním invertním letu, ani výkrutu, atd. jsem to nepoznal, protože jsem nevyužíval plné rozsahy kolektivu. Až při tictocu jsem šel na plný záporný kolektiv a tím jsem si vypnul motor, a protože regl po vypnutí pomalu rozbíhá, tak bylo vymalováno. Naštěstí se trénink autorotace na simu vyplatil a škody by asi nebyly žádné nebýt 2x přistání do oranice, kdy se vrtulník naklonil na bok a šrtnul listy a vrtulkou o hlínu - výsledek: v 1. případě kupodivu bez škody, v 2. případě pouze ulomené listy vrtulky a hlavní listy opět kupodivu OK. Tedy rozhodl jsem se, že už nebudu čekat na další chvilku nepozornosti, která by už nemusela skončit tak šťastně, a režim Normal, který jsem stejně nepoužíval, jsem nastavil s 0% výkonu (vlastně další autorotační režim a taky pojistka, abych si při zapínání a manipulaci se zapnutým vrtulníkem omylem neroztočil motor): Norm Tr 1 2 3 4 5 0 0 0 0 0% Kolektiv +-12 st Idl 1 Tr 80 80 80 80 80% Kolektiv +-12 st Hold Tr 1 2 3 4 5 0 0 0 0 0% Kolektiv +-12 st
_________________ MiniTitan325 Vortex-Spartan, Protos430 Spirit, Phoenix-RC, DX6i
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 18 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|