Autor |
Zpráva |
Hum4nfrog
|
Napsal: sob 26.07.2014 20:08 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Děkuji za pochvalu. Fotograf jsem spíše teoretik a tohle je pro mě velká škola. Stejné pozadí a ostrost dávají docela zabrat. Většinu fotek jsem dělal několikrát a zkoušel různé clony a čas, abych jednak reguloval hloubku ostrosti a jednak vyrovnal expozici. Po prvních fotkách, které se mně zdály neuspokojivé jsem trochu přeuspořádal obývák do jednoduchého minialteliérku (Tímto děkuji svojí ženě, že mě to trpí ). Pak se fotky zlepšily. Profík ze mě rozhodně ale nebude...
Přílohy: |
DSC_5427.JPG [ 39.56 KiB | Zobrazeno 2603 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
|
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: ned 27.07.2014 8:30 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Rotorová hlava je tedy téměř hotová. Stačí už jen nasadit gripy na příčnou hřídel, řádně zalepit šrouby do příčné hřídele a nasadit táhla. Šrouby v příčné hřídeli jsou inbusy M6 s normálně velkou hlavou. Nelíbí se mi, když někteří výrobci používají pro tuto aplikaci stejně velký šroub, ale s malou hlavou. Bývá pak docela problém zalepené šrouby povolit.
Přílohy: |
Poznámka: Na rozdíl od táhel vedoucích od servo pák k desce cykliky, táhlá vedoucí ke gripům mají masivnější očka a dříky táhel již nemají závit po celé své délce, ale mají na koncích válcovaný závit.
DSC_5582.JPG [ 20.61 KiB | Zobrazeno 2543 krát ]
|
Poznámka: Předepsaná vzdálenost mezi oky je 23,5mm.
DSC_5589.JPG [ 34.47 KiB | Zobrazeno 2543 krát ]
|
Poznámka: Kompletně sestavená rotorová hlava.
DSC_5601.JPG [ 59.61 KiB | Zobrazeno 2543 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: pon 28.07.2014 8:36 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Stavba se přiblížila do bodu, kdy se při montáži vrtulníku obvykle odchýlím od návodu. Při rozvádění kabeláže se mně nechce zápasit s ocasem namontovaným na vrtulník a proto se do montáže elektroniky pouštím už v této fázi. Rozmístění jednotlivých elektronických komponent je u Forzy poměrně dané. Plocha vpředu je určena pro regulátor, polička za rotorovou hlavou pro bezpádlovou jednotku a polička za ní pro přijímač. Serva vybavená zástrčkami servo konektorů přímo vybízejí ke kabeláži přímo na míru a proto jsem tuto možnost využil a to nejen u kabelů serv. K tomu ale bylo třeba nejprve osadit všechny prvky elektronické výbavy, aby bylo možné kabely naměřit.
Přílohy: |
Poznámka: Vrtulkové servo se od svých cyklických kolegů liší z vnějšku jen nápisem SPG01. Uvnitř už budou rozdíly větší, protože jeho kroutící moment je při 7,4V 4,6 kg.cm a rychlost přeběhu 60° je 0,03 sekundy. Páka serva je shodná jako u cyklických serv, ale na rozdíl od nich je její kulový čep umístěný do polohy blíže k ose kývání.
DSC_5609.JPG [ 33.52 KiB | Zobrazeno 2456 krát ]
|
Poznámka: Plocha pro regulátor je u Forzy na míru dělaná pro Kosmik. Dlouhé drážky se dají využít pro podélné posouvání Kosmiku při jemném dolaďování těžiště, nebo pro protažení pásků suchých zipů v případě montáže jiného regulátoru.
DSC_5611.JPG [ 64 KiB | Zobrazeno 2456 krát ]
|
Poznámka: Hliníkovou poličku určenou pro montáž bezpádlové jednotky jsem rozhodl lehce upravit. Z boků vypilované drážky budou sloužit pro protažení stahovacích pásků.
DSC_5618.JPG [ 20.38 KiB | Zobrazeno 2456 krát ]
|
Poznámka: Při předběžných pokusech jak kabely vést nepoužívám speciální oboustranku dodávanou s bezpádly, ale obyčejnou, kterou lze snadno sundat. Na obrázku je ale už finální oboustranka dodávaná Mikadem.
DSC_5620.JPG [ 24.72 KiB | Zobrazeno 2456 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: úte 29.07.2014 9:11 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Kabely jsou tedy naměřené přesně na délku. Všude kde se dotýkají rámu, nebo procházejí okolo ostrých hran jsou kabely chráněny buď síťkou, nebo smršťovací bužírkou. Kontronik důrazně doporučuje použití toroidů na obou kabelech BECu. Posunul jsem je blízko k bezpádlu a z montážních důvodů jsou kabely navzájem provlečeny středem toroidu sousedního kabelu. Vzhledem ke kompaktnímu uspořádání jednotlivých elektronických komponent je kabeláž na Forze docela krátká. Jediná vzdálená součást je regulátor. Zdvojení kabelů BECu je tedy opravdu na místě.
Přílohy: |
DSC_5607.JPG [ 36.3 KiB | Zobrazeno 2402 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
pkotatko
|
Napsal: úte 29.07.2014 10:03 |
|
Mecenáš serveru
|
|
|
Registrován: 13.1.2007 Příspěvky: 6689 Bydliště: Berounsko
|
Hezka prace.
_________________ Bell 206, Mi-8, nejaka letadla, Jeti DS-16
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: sob 09.08.2014 9:04 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Ke kompletaci ocasní trubky chybějí v této fázi očka táhel, vodítka táhla a kapotáž ocasu. Očka jsou shodná s očky táhel serv popsaných dříve. Zajímavá jsou vodítka táhla vrtulky, která nejsou dělená jak tomu bývá obvyklé, ale z jednoho kusu. Aby bylo možné jimi prostrčit smontované táhlo i s oky, jsou ve vodítkách oválné díry. Oválné díry jsou také šetrnější k vrtulkovému servu, protože se táhlo při výkyvu servopáky o vodítko neohýbá. Asi nejzajímavější je kapotáž ocasní trubky. Jedná se o tenkou karbonovou skořepinu, která není jen na parádu, ale je nosná. Povrch je zpacován stejně pečlivě jako u kanopy a bližší prohlídka ukazuje, že její výroba asi není zrovna jednoduchá. Pravá a levá polovina kapotáže jsou pravděpodobně laninované zvlášť a pak slaminivané dohromady. Vzniklý spoj je pečlivě vytmelen a vybroušen. Na povrhu není znatelná sebemenší chybička v lakování a i pohled dovnitř kapotáže ukazuje, že si výrobce práci rozhodně nijak neulehčoval.
Přílohy: |
Poznámka: Očka táhel se s napevno zataženými závitovými tyčemi. Seřizování délky táhla vrtulky se odehrává v závitech hliníkových koncovek.
DSC_5657.JPG [ 21.15 KiB | Zobrazeno 2011 krát ]
|
Poznámka: Protože jsou vodítka táhla z jednoho kusu, jsou proti posunutí po osacní trubce pojištěna červíkem.
DSC_5661.JPG [ 21.54 KiB | Zobrazeno 2011 krát ]
|
Poznámka: Zkompletovaná ocasní trubka s kardanem a táhlem vrtulky.
DSC_5676a.jpg [ 20.18 KiB | Zobrazeno 2011 krát ]
|
Poznámka: Aby byla kapotáž ocasní trubky opravdu nosná, bude nejen její kořen důkladně přišroubován k rámu, ale i jeho druhý konec musí být pevně uchycen k ocasní trubce. K tomu slouží hliníková svěrná objímka.
DSC_5689.JPG [ 22.13 KiB | Zobrazeno 2011 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: sob 09.08.2014 21:22 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Ještě před tím, než jsem ocas namontoval na rám vrtulníku, mně napadlo, jak je na tom toto konstrukční řešení s váhou. Vzal jsem tedy trubku s kardanem, jeho ložisky, táhlo s vodítky, kapotáž a její sponu a vše položil na váhu. Ta ukázala 295 gramů. Docela by mě pro porovnání zajímalo, kolik váží samonosný ocas s táhlem a řemenem.
Přílohy: |
DSC_5685.JPG [ 35.75 KiB | Zobrazeno 1935 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: pon 11.08.2014 9:14 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
No a na řadě je samý konec vrtulníku - vrtulkový domeček. Konstrukčně se jedná o poměrně konzervativní koncepci, která opět sází na spolehlivost a osvědčená řešení. Je příjemné, že kuželové soukolí je shodné se soukolím předním. Není tak nutné mít v zásobě dvoje různé soukolí pro případ nějaké nepředloženosti. U hřídele vrtulky přijde rovněž vhod, že se dá vyměnit jen samotná hřídel. Nejsou vyjímečné případy, kdy se ohne hřídel, ale kolo je v pořádku. Po aféře s praskajícími hřídelemi vrtulky u T-REXů 700 v zápichu osazení, začali se ostatní výrobci tohoto osazení na vrtulkové hřídeli houfně zbavovat také. Nejinak je tomu u Forzy. Hřídel je hladká, bez vrubů v kritické oblasti namáhání.
Přílohy: |
Poznámka: Zcelá hladká hřídel vrtulky s kuželovým soukolím shodným s předním náhonem.
DSC_5469.JPG [ 25.56 KiB | Zobrazeno 1846 krát ]
|
Poznámka: Kroutící moment je na kuželové kolo opět přenášen příčným kolíkem pojištěným červíkem v ose hřídele.
DSC_5470.JPG [ 20.79 KiB | Zobrazeno 1846 krát ]
|
Poznámka: Axiální síla se přenáší na ložisko vzdálenější od kola pomocí pouzdra. Správnou vůli v kuželovém soukolí lze nastavit vkládáním vymezovacích podložek mezi kolo a pouzdro.
DSC_5471.JPG [ 22.85 KiB | Zobrazeno 1846 krát ]
|
Poznámka: Samotný ocasní domeček tvoří koncovka casní trubky s bočnicemi nesoucími ložiska. Konzola páky vrtulky je z jednoho dílu s bočnicí a nehrozí tak její povolování.
DSC_5474.JPG [ 36.09 KiB | Zobrazeno 1846 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: stř 13.08.2014 22:18 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Smykátko vrtulky využívá v poslední době stále více oblíbený způsob přesouvání náboje smykátka, kdy pákou kývaná vidlička zapadá do kruhové drážky v kroužku přesuvníku. Je to podobné jako u přesouvání kol v převodovce automobilu. Kroužek se ale ve vidličce neprotáčí. Jsou v něm ložiska. V kruhové drážce se jen lehce posouvají čepy vidličky při jejím kývání. Pěkné je napojení táhel gripů vrtulky k vidlici smykátka. Táhla jsou rozvidlená a prochází jimi ocelový čep, který je na koncích pojištěn segrovkami. Čep je navíc proti protáčení a posunutí ve smykátku pojištěn příčnými červíky. Po vložení ložisek a rozpěrného kroužku do kroužku přesuvníku je třeba do ložisek vsunout bronzové pouzdro a to našroubovat do vidlivce smykátka. Pouzdro je nutné do smykátka dobře zalepit Loctitem a nastavit při tom správnou vůli v ložiscích které svírá. Zde jsem narazil na jeden nepříjemný problém. Úzké tolerance v závitu a kvalitní Loctite způsobily, že při zašroubovávání pouzdra do vidlice začal Loctite rychle tuhnout a v půli závitu jsem již prsty pouzdrem nepohnul. Musel jsem se rychle rozhodnout, zda rozšroubovat, vyčistit a zkusit štěatí znovu, nebo pouzdro silou dotáhnout. Zvolil jsem druhou možnost a sáhl po klíčích. Při dotahování posledních milimetrů jsem už měl strach, že na smykátku něco povolí, protože utahovat jsem již musel pořádnou silou. Nakonec jsem dojel do konce závitu a i vůle v ložiscích vyšla. Nepříjemné překvapení ale nastalo, když jsem se pokusil smykátko nasadit na hřídel. Nešlo tam. Loctite už byl ke konci utahování tak hutný, že vytemoval kraj pouzdra směrem dovnitř do díry. Následovalo tedy opatrné dobrušování a leštění pouzdra tak, aby se na hřídel zase vešlo s vědomím, že smykátko už asi nikdy nedokážu rozšroubovat. Zkušenost mi ale říká, že pokud nedojde k nějaké nepříjemnosti, nebude jeho demontáž hodně dlouho zapotřebí.
Přílohy: |
Poznámka: Ocasní domeček s namontovanými bočnicemi a kuželovým převodem.
DSC_5477.JPG [ 30.25 KiB | Zobrazeno 1739 krát ]
|
Poznámka: Díly smykátka a páky přesouvání.
DSC_5480.JPG [ 31.12 KiB | Zobrazeno 1739 krát ]
|
Poznámka: Smontované smykátko s pákou přesouvání.
DSC_5481.JPG [ 24.96 KiB | Zobrazeno 1739 krát ]
|
Poznámka: Celý ocasní domeček se smykátkem.
DSC_5483.JPG [ 35.48 KiB | Zobrazeno 1739 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: ned 17.08.2014 21:01 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Při návrhu rotorové hlavy vrtulky šli konstruktéři znovu cestu cizelování osvědčené konstrukce. Náboj vrtulky je tedy z jednoho kusu s příčnou hřídelí a maximálně vylehčená objímka náboje je k hřídeli vrtulky přitažena dvěma červíky. Gripy jsou dodávány s namontovanými radiálními ložisky a tak zbývá jen do gripů vložit distanční podložky a axiální ložiska. Na gripech je zvláštní, že aby bylo dosaženo co nejmenší hmotnosti a zároveň co největší styčné plochy mezi gripem a vrtulkovým listem, je osový vývrt v gripu tak malý, že jím projde jen hlava šroubu. Ložiska již ne. Podložky a axiální ložiska je tedy nutné do gripu vkládat bokem drážky listu. Aby bylo umožněno kývání vtrulkových lostů mívají jejich gripy v uložení ložisek vůli, která se odstředivou sílou vymezí. V klidu ale tato vůle nepůsobí vůbec důvěryhodně. Pro vymezení této vůle i na zemi, je u Forzy pod vnitřní radiální ložisko vždy navlečen "O" kroužek, který po smontování odpružuje celý grip proti axiálnímu ložisku. Gripy pak nijak nevaklají, ale můžou stále kývat.
Přílohy: |
DSC_5604.JPG [ 21.15 KiB | Zobrazeno 1594 krát ]
|
|
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
JirkaA
|
Napsal: pon 18.08.2014 6:57 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 17.8.2008 Příspěvky: 6902 Bydliště: Moravský kras ČR
|
Hum4nfrog píše: Kontronik důrazně doporučuje použití toroidů na obou kabelech BECu. Posunul jsem je blízko k bezpádlu a z montážních důvodů jsou kabely navzájem provlečeny středem toroidu sousedního kabelu.
To je ale úplně špatně, to může dělat psí kusy, rušení z jedné větve se ti bude velmi efektivně přenášet do druhé!!! Rozděl to, jinak si koleduješ o problémy.
_________________ OK2WY
|
|
Nahoru |
|
|
Hum4nfrog
|
Napsal: stř 20.08.2014 10:07 |
|
Zkušený debatér
|
|
|
Registrován: 13.3.2010 Příspěvky: 282 Bydliště: Plzeň
|
Přiznám se, že na tohle nejsem odborník. Každý kabel má svůj toroid. Nejsou navinuty nijak dohromady. Jak daleko musejí být toroidy od sebe aby se neovlivňovaly?
_________________ REX 250, 500; KASAMA Srimok; LOGO 690, 700; JR Forza 700, Gaui X3, X7; VBar Control
|
|
Nahoru |
|
|
JirkaA
|
Napsal: stř 20.08.2014 10:21 |
|
Moderátor serveru
|
|
|
Registrován: 17.8.2008 Příspěvky: 6902 Bydliště: Moravský kras ČR
|
Můžou být vedle sebe ale kabel nesmí jít zkrz toroid sousedniho kabelu, musí jít mimo.
_________________ OK2WY
|
|
Nahoru |
|
|
Kdo je online |
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 16 návštevníků |
|
Nemůžete zakládat nová témata v tomto fóru Nemůžete odpovídat v tomto fóru Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru Nemůžete přikládat soubory v tomto fóru
|
|
|